Het kabinet moet van de Britse regering eisen dat het land politicus Geert Wilders niet langer als persona non grata beschouwt. Dat heeft de PVV-leider vandaag zelf gezegd tijdens een debat over de weigering van Groot-Brittannië om hem het land in te laten.
Het Tweede Kamerlid vindt dat het Nederlandse kabinet onvoldoende heeft gedaan om de Britten ervan te overtuigen dat ze een parlementariër uit Europa niet zomaar kunnen weigeren. Volgens Wilders heeft de Nederlandse regering uitsluitend "plichtmatige ketelmuziek" laten horen toen vorige week duidelijk werd dat hij Groot-Brittannië niet binnen mag.
Flink
"Meneer Balkenende, wanneer wordt u nou eens een keer flink en komt u eens op voor de belangen van het parlement. De premier toont geen enkel leiderschap", zei Wilders vanmiddag tegen de minister-president.
Reacties
Balkenende moet lekker eens uitwaaien samen met Wilders...ff polonaise bij de oranjes in Lech in de iglo?
cheryl morero | 18-02-09 | 14:52
Zo kennen we Bakellende het beste .
klaas67 | 18-02-09 | 14:52
Moeten, eisen.
Je lijkt wel een moslim Geert !
geenstijlsteengeil | 18-02-09 | 14:52
Het wordt tijd dat Balkenende opkomt voor Wilders,want wij hebben toch zoiets als vrijheid van meningsuiting,of niet soms.
lucienne | 18-02-09 | 14:54
Go Wilders!
_Currysaus_ | 18-02-09 | 14:54
stel dat JP er niet in mocht nou dan stond het land op zijn kop hahaha
ijzerehand | 18-02-09 | 14:56
lucienne | 18-02-09 | 14:54
Nee hoor.
BarackOsama | 18-02-09 | 14:56
gewoon negeren die kerel, dan gaat hij stampvoeten als een klein kind. goede aktie!
biermagnaat | 18-02-09 | 15:00
En nu ophouden met zeuren, ruim nu eerst even Nederland op.
Bugsy Siegel | 18-02-09 | 15:00
Balkenende heeft geen ballen. Ha ha
Koets | 18-02-09 | 15:00
Wie wil er nou perse naar GB?
Blijf toch lekker in NL Geert, veel mooier!
JackSparrow | 18-02-09 | 15:00
Zeur niet zo man. Jij wil bepaalde mensen niet, moet je ook niet klagen dat ze jou niet willen.
Zippy | 18-02-09 | 15:01
Bij Andre van Duin mag ie er vast wel in
Ma_Se_Poes | 18-02-09 | 15:01
Kinderen eisen ook altijd van alles...
Gifkikker | 18-02-09 | 15:02
Wilders wil toch dat de EU alleen over economie gaat? Krijg je bij stemwijzer EU parlementsverkiezingen PVV als stemadvies als je Wilders/GB gedoe een Britse aangelegenheid vindt waar Nederland zich niet mee moet bemoeien?
theedrinker | 18-02-09 | 15:02
Goh Femke Halsema dient een goede motie in ?
Koets | 18-02-09 | 15:04
Toch geloof ik dat de meeste mensen iets over het hoofd zien:
Wilders ging helemaal niet naar Engeland uit naam van Nederland maar "gewoon" als burger die een domme film heeft gemaakt. Dat ie dan gewoon het land in zou mogen, vrijheid van meningsuiting etc etc etc is allemaal waar, maar het feit dat ie parlementariër is is in dit geval zuiver toeval. Niets kamervragen, niets officieel protest, gewoon negeren die clown.....
Leunstoel | 18-02-09 | 15:05
"I may vehemently oppose what you say, but I would fight to the death to defend your right to say it"
Daarbij breekt G.B. de wet door Wilders niet binnen te laten dus zou J.P. actie moeten ondernemen. De verschillende interesses zijn echter al lang geleden verstrikt geraakt en de wet word dan ook al zonder pardon, (tientallen) jaren lang genegeerd.
CoincidenceTheory | 18-02-09 | 15:06
'Kabinet moet eisen dat ik GB in mag'
.
Dream on, Geert.
-Sterre | 18-02-09 | 15:07
@Leunstoel: Parlementarier ben je 24/7; Wilders is geen 'gewone burger'. En dit was toch zeker op zijn minst een politiek-getint bezoek van een Europees politicus aan een Europees politicus?
CoincidenceTheory | 18-02-09 | 15:09
Leunstoel | 18-02-09 | 15:05
inderdaad, erg scherp!!
SmoeZziE | 18-02-09 | 15:10
Mag die echt totaal Engeland niet in? Of is het zo dat hij nog wel vakantie mag vieren daar?
Overigens is Leunstoel (15:05) me net voor. Een mannetje met een bepaalde mening mag een bepaald land niet in. Ik heb nog nooit zo'n ophef daarover gezien. Toen Ali L. Terroristie er vorige week niet in mocht om te zeggen dat de islam de grootste moet worden van de wereld, was men het er zelfs mee eens dat hij op moest rotten. It's a strange world.
(Nou is dat laatste over ALT niet echt gebeurd, maar per voorbeeld...)
De Huisregel | 18-02-09 | 15:11
Wordt tijd dat de Engelse ambassadeur het land uit gezet wordt.
Vogelbeest | 18-02-09 | 15:13
Het zou een slimme zet zijn van Balk en consorten. Zolang zij dhr. Wilders demoniseren en niet serieus nemen wordt de kans op meer pluche alleen maar groter voor Geert. Dus Balk, doe maar gewoon lekker niets, zoals altijd :)
De Aal | 18-02-09 | 15:15
Hij ging naar Engeland om een film te laten zien die hij in zijn vrije tijd, met eigen middelen en zonder steun van de regering heeft gemaakt. Sterker nog: die hem door 99% van de regeringsleden niet in dank is afgenomen. Ik weet dat best dat ie een diplomatiek paspoort heeft maar in dit geval is er mijn inziens écht geen verschil tussen Geert Wilders met Fitna of Costa van Johan Nijenhuis. Behalve dat het allebei kutfilms zijn dan.....maar in ieder geval in beide gevallen geen stof om het parlementair op te lossen.....
Leunstoel | 18-02-09 | 15:17
Weg met de ambassadeur!
Rîc hardt | 18-02-09 | 15:18
ach ja tegenwoordig moet je als hollander goed uitkijken in engeland daar wordt je zomaar geweigerd behalve als je moslim bent dan kom je er wel in , en natuurlijk van Bommel en nog meer van dat linkse tuig met het CDA voorop
ijzerehand | 18-02-09 | 15:19
Kansloos. Het kabinet moet helemaal niets! Lat Geertje eerst maar eens beleid maken i.p.v. debiele videootjes die hij tig keer na elkaar gaat herhalen.
Bijstandskoning | 18-02-09 | 15:20
Bijstandskoning | 18-02-09 | 15:20
Dat neemt niet weg dat hij het recht heeft om het land binnen te mogen.
Wasbeert | 18-02-09 | 15:21
@Bijstandskoning | 18-02-09 | 15:20
Het kabinet moet helemaal niks? Het kabinet moet juist ontzettend veel dingen. Het kabinet doet alleen helemaal niks. Weinig goede dingen in ieder geval. Gaat hier overigens helemaal niet over het al dan niet het herhalen van het filmpje. Hij wilde hem tonen en erover debatteren in Engeland, wat hij nog niet gedaan heeft. Dwaas die je er bent :)
De Aal | 18-02-09 | 15:25
@lucienne | 18-02-09 | 14:54
Klopt. Precies die vrijheid die Wilders graag beperkt ziet worden!
Vorige maand nog wilde hij een Brits staatsburger de toegang tot Nederland ontzeggen, omdat Wilders zijn mening extreem vond.
Nu doet GB precies hetzelfde en is het plots laf.
Je blijft lachen met Geertje.
@ijzerehand | 18-02-09 | 15:19
Engeland heeft vandaag nog besloten een extremistische moslim uit te zetten.
Ze houden gewoon niet van extremisten. Niet van islamzijde, en ook niet van anti-islam zijde.
@De Aal | 18-02-09 | 15:15
Ach gossie, wordt er weer gedemoniseerd?
Hoe zit het eigenlijk met de demonisering van Balkenende en alle "linkschmenschen" (Balkenende is trouwens redelijk rechts vind ik) door Geenstijl, Spits en Telegraaf???
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:26
Het spijt me het te moeten zeggen maar Rutte was zojuist heel sterk.
mohell | 18-02-09 | 15:26
Zeg ze maar waar het op staat Geert!
Dommelsch | 18-02-09 | 15:26
Het doel van Wilders: De Nederlanders laten zien dat hun regering er niet voor gaat zorgen dat Wilders naar Enland kan en daarmee laat zien dat onze regering de vrijheid van meningsuiting verkwanseld. Goed gedaan en zeker weer meer zetels voor hem.....
Kill Le Boek | 18-02-09 | 15:26
Zippy | 18-02-09 | 15:01
dat slaat echt nergens op. zoals hij zei is hij een (niet onbelangrijk: gekozen) volksvertegenwoordiger (hence de 20+ zetels). die kan je toch niet zomaar persona non grata verklaren?
quackel | 18-02-09 | 15:26
@Kill Le Boek | 18-02-09 | 15:26
Diezelfde vrijheid van meningsuiting die vorige maand door Wilders al werd verkwanseld bedoel je?
Ik snap niet hoe deze beweging het woord "vrijheid" in haar naam durft te houden. De ene vrijgevochten vrijheid na de andere (religie, onderwijs, partnerkeuze, meningsuiting) willen zij beperken....
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:28
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:26
Hou nou eens op over je Britse staatsburger. Die Khalid Yasin is een Amerikaan!!!
mohell | 18-02-09 | 15:28
het kabinet behoort zich wel zeker druk te maken dat de heer GW England niet in mag.
De paradox is dat ze voor hem op moeten komen terwijl ze juist zo graag van hem af willen
johan7794 | 18-02-09 | 15:28
Wasbeert | 18-02-09 | 15:21
En dat recht wil ik ook graag voor Nederland behouden.
Rekeozeb | 18-02-09 | 15:29
@quackel | 18-02-09 | 15:26
Ehm, volgens mij heeft hij 9 zetels.
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:29
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:26
Hou nou eens op over je Britse staatsburger. Die Khalid Yasin is een Amerikaan!!!
En ook nog een geboren Christen. Die bekeerlingen zijn de ergsten.
mohell | 18-02-09 | 15:31
@mohell | 18-02-09 | 15:28
Inderdaad. Je hebt gelijk.
Hij is als Amerikaan woonachtig in Groot Brittannië en heeft een verblijfsvergunning.
Maakt voor de discussie trouwens niet uit: iemand willen weigeren om zijn mening, en een maand later roepen dat dat schandalig is is op zijn minst hypocriet.
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:32
@scheten-wapper | 18-02-09 | 15:26
Ach gossie? Niemand is hier zielig hoor, zeker Geert niet, die wordt er alsmaar populairder van :)! Uiteraard wordt iedereen gedemoniseerd, weet niet waar je uit op maakt dat ik zou vinden dat alleen Geert Wilders wordt gedemoniseerd. De hedendaagse politiek is een spel geworden wat je moet kunnen spelen wil je een kans maken. Als het niet goed gaat met het land, werkt het demoniseren van de oppositie averechts (zie het steigende aantal zetels van ons aller Geert in de peilingen).
De Aal | 18-02-09 | 15:33
@De Aal | 18-02-09 | 15:33
Maar de demonisering van Melkert door Pim Fortuyn leverder hem alleen maar zetels op. Het is dus niet zo dat demonisering alleen maar zetels kost!
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:34
quackel | 18-02-09 | 15:26
Op zich terecht als er geprotesteerd wordt tegen terugsturen Wilders door kabinet, maar omdat hij een Nederlands staatsburger is, niet vanwege lidmaatschap Wilders van Tweede Kamer.
theedrinker | 18-02-09 | 15:36
Iedereen een zeilboot, allemaal stoppen op ons 55e of een klein land opkopen omdat het kan...+1 voor Geert
piet hein | 18-02-09 | 15:41
@scheten-wapper | 18-02-09 | 15:28
Na het doen van deze test, en een score van boven de honderd, ga ik de discussie met u aan. Voorlopig zie ik u als dom en acht het zinloos met u ook maar ergens over te praten...
www.mensa.nl...
Kill Le Boek | 18-02-09 | 15:41
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:32
Het kan je wel je leven kosten
mohell | 18-02-09 | 15:42
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:32
Khalid Yasin roept op om mensen te doden, dat heb ik Wilders nog niet horen doen.
mohell | 18-02-09 | 15:43
scheten-wapper | 18-02-09 | 15:29
ow.. ik had het over de maurice-peilingen ;)
theedrinker | 18-02-09 | 15:36
was het niet zo dat hij werd uitgenodigd om Fitna te vertonen daar?
quackel | 18-02-09 | 15:54
mohell | 18-02-09 | 15:43
Dat van oproepen om mensen doden, was van de vertaler die ook beweerde dat hij Khalid Yasin opriep tot geselen van Wilders?
theedrinker | 18-02-09 | 15:54
-weggejorist-
WB vigilante | 18-02-09 | 15:57
Die Wilders moet eens ophouden een parlementaire zaak te maken van een privézaak. Wilders is als privépersoon de toegang geweigerd, niet als vertegenwoordiger van het parlement. Niemand uit het parlement heeft hem gevraagd naar Engeland te gaan. Dus Geert, ga naar het Europese Hof of stop met janken!
yurp | 18-02-09 | 16:00
@theedrinker | 18-02-09 | 15:54
ach, mensen hier horen toch alleen wat ze willen horen.
yurp | 18-02-09 | 16:01
Wat maken jullie je druk over die clown. Mijn voorspelling: Over een aantal maanden, zullen jullie zien dat deze man echt helemaal niets voor NL betekent heeft. Mischien hebben ze dan nog plaats bij de apenheul daar krijgen brulapen wel de nodige aandacht.
dopey74 | 18-02-09 | 16:02
quackel | 18-02-09 | 15:54
Ook als je niet in de Tweede Kamer zit, kun je uitgenodigd worden door een Engelse politicus om protestfilm te vertonen. Wilders kwam niet als lid van Tweedekamerdelegatie, het was een persoonlijke uitnodiging. Het was geen gewone reis van Wilders, maar niet vanwege lidmaatschap van parlement zwaarder veroordelen.
theedrinker | 18-02-09 | 16:12
Kill Le Boek | 18-02-09 | 15:41
Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt. Dit betekent dat u, wat betreft uw intelligentie, bij de bovenste twee procent zou behoren.
Leuk zo'n testje.
random gast | 18-02-09 | 16:12
Balkenende toont inderdaad geen enkel leiderschap, het liefste zou hij de leiding verdragen aan de kerk.
Het is toch van de zotte dat een parlementslid niet binnen mag omdat een stel achterlijke haatbaarden anders stennis gaan schoppen?
Waar zijn wij GVD nou helemaal beland met onze tolerantie.
Volgens mij is het de hoogste tijd dat men in europa eens het achterste van onze tong laten zien aan moslims!
Bezopen is het, niets meer en niets minder.
TiSNiX | 18-02-09 | 16:13
dopey74 | 18-02-09 | 16:02
Moet jij niet naar je holmaten van maroc.nl?
TiSNiX | 18-02-09 | 16:14
@quackel | 18-02-09 | 15:26: Dat hij een gekozen volksvertegenwoordiger is in Nederland, daar Heeft de GB natuurlijk helemaal niets mee van doen. Ik zie Wilders als staatsgevaarlijk, en Groot-Brittannië blijkbaar ook. En dat is mijn en GB's goed recht. Vrijheid van meningsuiting heet dat.
En 20+ zetels? Waar haal jij die wijsheid vandaan? Volgens mij zijn het er 9.
En zolang hij alleen maar met oogkleppen 1 religie bashed en verder weinig fatsoenlijks inbrengt mag ik hopen dat de gemiddelde Nederlander niet ZO dom is om zo'n idioot meer macht te geven.
Zippy | 18-02-09 | 16:23
TiSNiX | 18-02-09 | 16:14
Nou nee, wat zou ik daar moeten zoeken ? Ren jij maar lekker achter Wilders aan. Ik blijf lekker in NL, mooi land trouwens. Het is alleen erg jammer dat er van die radicale groeperingen ziijn. (Moslims, Wilders aanghanger en en en)
Wat zou het weer lekker rustig zijn in NL, als men deze groeperingen het land uitzet..
dopey74 | 18-02-09 | 16:26
Dit weekend laat ik tijdens een parlemant bijeenkomst in Den haag ‘VRIJHEID VAN MENINGSUITING’ zien. Ook zal ik een speech houden over Wilders en de radicalisering van Geert. Ik heb er al veel zin in! EN IEDEREEN IS WELKOM
echte | 18-02-09 | 16:33
echte | 18-02-09 | 16:33
Zaterdag of Zondag en de tijd ajb
Merci,
dopey74 | 18-02-09 | 16:38
dopey74 | 18-02-09 | 16:38
Bedoel volgende week zondag
Fijn weekend, tot volgende week
echte | 18-02-09 | 16:42
@dopey74 | 18-02-09 | 16:26
Daar zeg je wat!!, Bedenk echter wel dat Nederland vroeger een land was zonder deze extremen. Wilders had geen bestaansrecht gehad zonder de import van deze haatreligie. Laat de moslims lekker hun middeleeuwse leven leiden in hun eigen land. Van mij mogen ze vandaag nog allemaal uitgezet worden.
Kill Le Boek | 18-02-09 | 16:45
Gaat ie toch met een "israeli" paspoort ,, Dat willen zijn Zion-Nazi bazen en financiers vast aan hem geven , als dank voor de afleiding van de constante moordpartijen door het "israeliese " leger in Gaza ..
En ook de Britten zijn als de dood voor deze super exploitanten van de slachtofferrol ...
nijlgans | 18-02-09 | 16:45
BijstandsKoning
U ook hier.Bent u nooit eens ziek of zeau?
bijtieakumaai | 18-02-09 | 16:47
@scheten-wapper | 18-02-09 | 15:34
Zoals ik zeg, zij die het spel beheersen winnen zetels. Het helpt ook als het niet goed gaat met het land en er veel voorvallen zijn waar bijvoorbeeld jonge Marokkanen debet aan zijn, één van de speerpunten van de PVV is toch wel aanpakken van deze jongeren. Geert demoniseren = meer zetels voor Geert. En Geert gaat hier momenteel heel slim mee om :)
De Aal | 18-02-09 | 16:53
daar zijn ze veel te bang voor
Fragony | 18-02-09 | 17:05
Kill Le Boek | 18-02-09 | 16:45
Je hebt je wel heel erg verdiept in deze materie. Over wat vroeger heb je het VOC tijdperk of over de jaren 70 van vorige eeuw. Wat je zegt is eigenlijk paradox. Citaat::"Wilders had geen bestaansrecht gehad zonder de import van deze haatreligie" Je moet deze mensen dus dankbaar zijn, anders had jij geen Geert Wilders gehad.
dopey74 | 18-02-09 | 17:09
@ Kill Le Boek | 18-02-09 | 16:45
Wat bedoel je met "deze extremen"? Wel eens gehoord van dierenextremisme? Om maar een recent voorbeeld te noemen. Het is echt niet zo dat extremisme nu en alleen maar hier voorkomt.
Extremisme is bovendien onder interpratie hevig. Je bent nu al een extremist als je zegt dat Geert Wilders een gevaarlijke gek is of als je weigert handen te schudden van een vrouw. Mijn advies: strooi toch niet met termen waar je toch geen grip op hebt wat anderen er onder verstaan.
Fonx | 18-02-09 | 17:11
Mensen jullie vergeten iets heeeeeel belangrijks.
Geert wilders heeft nooit gezegd dat moslims het land niet inmogen (voor bijvoorbeeld vakanties o.i.d.)
Hij wil de immigratie stopzetten zolang de islam (niet moslims an sich) ideologische trekjes vertoont die Nederland in gevaar brengen.
Geert wilde echter niet wonen, hij kwam daar op bezoek! Bezoek van een parlementarier moet op gepaste wijze worden ontvangen door een bevriende regering. En welke regering is nu, in theorie, beter bevriend dan een mede EU lidstaat?
Ik had eens willen zien hoe GB G.W. Bush op het vliegveld retour had gedaan wegens de protesten tegen hem. Wat dacht u van een G8-top?
Precies, GB is hier hypocriet en onjuist bezig, Geert niet.
Maar ja, mensen willen het niet door hun botte kop krijgen dat we onze cultuur proberen te behouden. Vrijheid van meningsuiting is daar onderdeel van, mits, binnen de wet. Haat zaaien mag dus niet. Beledigen mag wel.
Roepen dat je een religie wil verbieden mag je best zeggen. Oproepen om mensen van een bepaalde religie de strot door te snijden mag dus niet!
Een parlementarier die een bepaalde beledigende mening weigeren mag niet.
Een haatzaaiende imam weigeren mag dus wel.
Maar publieke orde? Rot op zeg, een gemiddelde wedstrijd Man U vs. Arsenal veroorzaakt meer gezeik.
club662 | 18-02-09 | 17:17
dopey74 | 18-02-09 | 17:09
En geen blauwe plekken, keer op keer gevloek en gescheld als je langs een groepje loopt, bedreigde buschauffeurs, en een gigantische verkoopstijging van jassen met bont. Jup, bedankt!
De Huisregel | 18-02-09 | 17:19
@ Kill Le Boek | 18-02-09 | 16:45
Wat bedoel je met "deze extremen"? Wel eens gehoord van dierenextremisme? Om maar een recent voorbeeld te noemen. Het is echt niet zo dat extremisme nu en alleen maar hier voorkomt.
Extremisme is bovendien onder interpratie hevig. Je bent nu al een extremist als je zegt dat Geert Wilders een gevaarlijke gek is of als je weigert handen te schudden van een vrouw. Mijn advies: strooi toch niet met termen waar je toch geen grip op hebt wat anderen er onder verstaan.
Fonx | 18-02-09 | 17:28
De Huisregel | 18-02-09 | 17:19
Ok ok. ik moet toegeven, dat ik het met een aantal punten eens ben met Geert., maar de manier waarop hij provoceert getuigd niet van diplomatie. Zou hij het anders aanpakken zou hij inderdaad veel zetels halen in de tweedekamer.
dopey74 | 18-02-09 | 17:41
dopey74 | 18-02-09 | 16:26
Wat jij daar moet zoeken?
Gewoon omdat je ongefundeerde kritiek uit op Wilders precies zoals je imam heeft opgedragen.
TiSNiX | 18-02-09 | 18:02
dopey74 | 18-02-09 | 17:41
Wees een kerel en geen elf en vertel waar je het mee eens bent en waar niet.
TiSNiX | 18-02-09 | 18:03
kabinet moet eisen dat ik mijn tijdschriften terug krijg die mijn ouders hebben ingepikt als straf voor het jointje dat ze vonden in mijn wasgoed.
flrpt | 18-02-09 | 19:07
Wilders zoveelste mediafeestje. Slim maar jammer.
Roer | 18-02-09 | 19:14
Balkenende is heel flink.
Niets en niemand kan dat ontkennen.
Heel flink dat hij zijn foto nog durft te vertonen in een krant.
Laat staan zijn persoon in een dorp, stad.
Croky-04 | 18-02-09 | 19:19
Het verschrikkelijke slechtste kabinet ooit gaat hij nu opeens om hulp vragen??!?!
WAT EEN FIGUUR. Arme Cheerd
Onderdrukte | 18-02-09 | 19:20
ach nog 2 jaar en het worden mooie verkiezingen!
Weatherman | 18-02-09 | 19:37
Blonde Dollie spuit ook weer eens modder.
Wat verwacht die, dat het kabinet zich druk gaat maken om hun een clown ?
Misschien moet die naar Iran, daar mag die vast wel in , moet die daar even zijn ideologie verkopen.
Maar jaaaaaaaaaa dat durft hij niet ... hij durft hier in Nederland niet eens een discussie aan te gaan met de groepen die hij afbrandt ... tot nu toe heeft hij alles afgezegd ... waaghalsje hoor.
waiter | 18-02-09 | 19:39
Ik betwijfel alleen dat een eis van de Nederlandse regering aan GB weinig uithaalt. GB staat, volgens hun eigen wetten, helemaal in hun recht om Wilders te weigeren. Het zou toch leuk worden als GB eerst aan Nederland zou moeten vragen of ze iemand de toegang tot hun eigen land mogen ontzeggen.
Wilders kan er maar beter aan wennen dat niet iedereen hem graag in de buurt heeft. Stel dat hij premier wordt, kan hij naar geen enkel land reizen ten oosten van Griekenland en ten westen van China. En nu blijkt dat hij ook binnen de EU niet overal welkom is. Je zal toch de pech hebben Geert Wilders te zijn.
Phoenix1977 | 18-02-09 | 20:19
vrijheid van meningsuiting, m'n réét!
jaha, alleen als het het linkse tuig uitkomt, ja!
koningin beatrix | 18-02-09 | 20:33
Phoenix1977 | 18-02-09 | 20:19
"Ik betwijfel"..."weinig uithaalt". Nou, dan is er toch geen probleem? Dubbele ontkenning, of zo iets. Maar goed. Je toont maar wel even heel goed aan wat voor zelfingenomen onbenul je bent. Ik ken je als redelijk slim. Demonstreer dat eens! Ik weet dat je een verstokt linkschmensch bent, met inherent een enorme hekel aan Wilders, maar kijk daar eens langs!
Je verdedigt hier een actie: het weigeren van een persoon. Nu is deze persoon, Geert Wilders, geweigerd omdat hij een bedreiging voor de openbare orde zou zijn. Kijken we wat inhoudelijker naar dit argument, dan zien we iets anders: Wilders bedreigt helemaal niks. De bedreiging kwam van Lord Ahmed (lekkere Westerse naam alweer). Lord Ahmed dreigde tienduizend moslims de straat op te sturen, als Wilders het land in mocht. Misschien zie ik het verkeerd, maar dan is het toch logisch om deze Ahmed te arresteren en niet Wilders de toegang te ontzeggen? Nogmaals: Wilders was geen bedreiging voor de openbare orde.
De kwestie ligt zelfs nog gevoeliger. Wilders was uitgenodigd om in Engeland zijn film te laten zien en een paar dingen te vertellen. Nu vertegenwoordigt Wilders het Nederlandse volk, of op z'n minst een groot deel ervan. Als je dus nee zegt tegen Wilders, verklaar je daarmee eigenlijk dat deel van de Nederlandse samenleving ook als persona non grata. Ze mogen het land nog wel in, omdat er op hen geen woedende moslims aan de andere kant staan te wachten, maar de Engelse regering heeft toch verklaard het ten strengste niet eens te zijn met hun denkbeelden. Dat zou je toch op z'n minst moeten raken.
Wilders een volksvertegenwoordiger dus. Een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger, en een Nederlands parlementariër. Door Wilders non grata te verklaren, zeg je dus dat je een deel van het parlement als bedreiging ziet. Nu vergis ik me misschien, maar toen ik voor 't laatst keek waren Engeland en Nederland nog vriendschappelijke landen. Landen, waarvan je zou mogen verwachten dat ze elkaar en dus ook elkaars politiek vertrouwen. Door deze democratisch gekozen volksvertegenwoordiger de toegang te ontzeggen, geef je dus ook aan dit parlement als hoedanigheid niet als bondgenoot en vriendschappelijke mogendheid te erkennen. Deze actie van de Engelse regering kun je dus ongeveer zien als een motie van wantrouwen jegens het Nederlandse parlement.
Of een eis aan de Engelse regering veel uithaalt, maakt niks uit. Zodra je besluit het niet te doen, ben je als minister-president een lafbek, die uiterst selectief met de vrijheid van onder andere meningsuiting omgaat. Zodra je niet eens een poging doet om de Engelse regering van z'n overduidelijk foute daden te overtuigen, ben je dus geen knip voor de neus waard. Heb je ook bewezen een ondemocratisch onbetrouwbaar stuk vreten te zijn. Nu heb ik nooit de illusie gehad dat Balkenende een ruggegraat had, maar omwille van z'n land mag hij wel tenminste doen alsof.
Om even af te sluiten: denk eens na over je eigen mening over dit delicate onderwerp. Het is wel erg gemakkelijk om de vrijheden van iemand waar je het niet mee eens bent te verkwanselen. Stel je als gezonde oefening even voor dat Kant of Bos of Maorijnissen of Balkenende of wie je keuze ook moge zijn, zo in z'n vrijheden beperkt zou worden. Stel je voor hoe je zou voelen, plaats die persoon in deze situatie en pas je argumentatie daar nog eens op aan. Je mag het dan niet eens zijn met Wilders, en da's je goed recht, maar hij verdient precies dezelfde rechten als elk ander parlementariër. Niets meer en niets minder. En daar hoort ook bij dat hij zich vrij door Europa moet mogen verplaatsen.
Nietvoordekat | 19-02-09 | 03:27