Premier Jan Peter Balkenende heeft geen behoefte om onkosten te declareren. "Je hebt gewoon je inkomen, je hebt faciliteiten. Ik heb geen reden om te declareren'', aldus de premier vrijdag na afloop van de ministerraad.
Donderdag bleek uit publicaties in De Telegraaf dat enkele bewindslieden bonnetjes hadden ingediend voor onder meer een verloren zonnebril, theaterkaartjes en de huur van een rokkostuum. Balkenende wilde zich er niet over uitspreken en verwees voor verdere uitleg naar de betrokken bewindslieden. Hij wees erop dat er binnen ministeries afspraken zijn over hoe er met declaraties wordt omgegaan. "We zijn buitengewoon transparant in Nederland.''
Het kabinet zal ook openheid geven over de uitgaven door ministers en staatssecretarissen die met een creditcard van het departement zijn betaald. "Ook dan zullen we weer transparant zijn.''
Reacties
Top gozer!
RIKKo | 26-06-09 | 18:01
Ik ben geen fan van hem, maar dit vind ik dus echt gentlemanlike!
count von ziegenpuss | 26-06-09 | 18:01
Transparant? Zullen we het even hebben over de brand in het Torentje?
3*links=rechts | 26-06-09 | 18:02
En Geert?!
Pa Cartwright | 26-06-09 | 18:02
Hulde. Je kan zeggen wat je wil, maar dit is toch gewoon wat je verwacht?
Ze krijgen een goed salaris, vaak extra geld voor kleding. De reisjes worden ook betaald. Raak je dan op een van die reisjes je eigen zonnebril kwijt (wie weet gewoon kapot) dan is het toch vreemd dat wij daarvoor moeten opdraaien.
Eigen schuld, koop je gewoon van je eigen centen een nieuwe, dat moeten normale NL-ers ook.
Net zoals dat theater, iedereen die van cultuur houd betaald ervoor, waarom zij niet? Ook snap ik niet dat je op persoonlijke nota een gift moet kopen, dat hoort gewoon via de organisatie te gaan.
Ik hoop dat Paradijs de CC gegevens ooit mag bekijken, denk dat er redelijk wat onzinnige dingen betaald worden met de baas zijn cc. Want bedenk, als een zonnebril mag, dan heb je natuurlijk ook een koffer nodig voor je trips, een goede rugzak en weet jij veel wat ze allemaal doen.
bomba12 | 26-06-09 | 18:04
Ik vertrouw je op je woord...
* Proest*
geenstijlsteengeil | 26-06-09 | 18:04
Toch vertrouw ik die vent niet. Hij zal wel via z'n vrouw declareren ofzo. Ik bedoel, al die bezoekjes aan de parenclub moeten toch ergens van betaald worden.
KlootViooltje | 26-06-09 | 18:04
Prachtig dat al die sensatiezoekers he-le-maal niets hebben kunnen vinden. Hulde aan onze ministers!
zininho | 26-06-09 | 18:05
"je hebt faciliteiten. Ik heb geen reden om te declareren''
Inderdaad, als je een vliegtuig, een auto en een huis ter beschikking krijgt, moet je niet zeiken over de prijs van een kop koffie. Heeft 'ie geleerd van Schelto Patijn, overigens.
Arrabinekoeterine | 26-06-09 | 18:06
Chill.
NatteDraak | 26-06-09 | 18:07
Natuurlijk niet, dat laat hij zijn assistenten wel doen.
Wappersla | 26-06-09 | 18:07
@zininho
als ik een vrij te gebruiken CC heb hoef ik ook niets meer te declareren, dan betaal ik het gewoon direct met die CC ;-)
Maar toch, ik ga er vanuit dat zoals in de UK hier niet mogelijk is. Tuurlijk er wordt gerommeld, overal, maar niet zo erg dat je je halve huis maakt op kosten van de staat.
bomba12 | 26-06-09 | 18:07
@ 3*links=rechts | 26-06-09 | 18:02
Vertel! Dat is wel nieuws, brand in het torentje. Zeker na alle ellende omtrent de brand in het Catshuis.. :)
Basje1738 | 26-06-09 | 18:08
@3*links=rechts | 26-06-09 | 18:02
Vertel!
imp.caes.avg. | 26-06-09 | 18:08
NeeJP in de Geleenstraat krijg je geen BTW bon geloof me nou maar
dorpsidioot | 26-06-09 | 18:09
Wat een gezeik om niets.
Euroshopper | 26-06-09 | 18:09
3*links=rechts | 26-06-09 | 18:02
Is er nouw eauck al brant geweesd in het Torentje?
Of wil je het in het Torentje eauver de brandt in het Kattenhuis hebben?
Frederik Puntdroad | 26-06-09 | 18:09
Dus omdat hij geen misbruik maakt van publieke gelden is hij een 'top gozer', 'gentlemanlike' en verdient hij hulde? Merkwaardig.
HomoUniversalis | 26-06-09 | 18:09
@Basje1738 | 26-06-09 | 18:08
U was mij net voor, Hulde!
imp.caes.avg. | 26-06-09 | 18:10
Nee, dit zijn peanuts voor hem. Den Balk strooit met miljarden en speelt het spelletje met de Boogyman mee in de hoop straks een leuk baantje te krijgen in Europa of zo.
unbeliever100 | 26-06-09 | 18:10
dat is dan weer +1 voor Balkie
SytzeVliegen | 26-06-09 | 18:10
eerst 8 jaar salaris balkenende norm terugbetalen voor 8 jaar faal, dan pas schijnheilige praatjes houden.
cabbit | 26-06-09 | 18:11
Evenals Job Cohen. Nog geen broodje kaas. In tegenstelling tot zijn collega's Den Oudsten, Rombouts en Wallage. Ordinaire +10K declaranten.
Pa Cartwright | 26-06-09 | 18:12
@ HomoUniversalis | 26-06-09 | 18:09
Ja, dat mag ook best een keer gezegd worden naast al het routinematige gezeik ;)
De kaaskop | 26-06-09 | 18:12
Dit is precies het verschil tussen Bos en Balkenende (en in mndere mate PvdA en CDA). Volgens de regels mag het (PvdA) maar je doet het gewoon niet (CDA).
HenkY | 26-06-09 | 18:13
Hij doet ook geen ruk, alleen maar brandjes blussen. En zelfs dat niet adequaat. Sorry schilder...
Plebsies | 26-06-09 | 18:13
Hij functioneert overigens wél.
You On A Gin | 26-06-09 | 18:15
Nou maar hopen dat goed voorbeeld goed doet volgen.
Fairly Unbalanced | 26-06-09 | 18:15
Ik ben mijn zonnerbril vorige week kwijtgeraakt in Utrecht, kan Bos die voor mij ook eventjes declareren?
HaatMachine | 26-06-09 | 18:16
En Geert?!
Pa Cartwright | 26-06-09 | 18:02
Geert vraagt geeneens geld voor reclamecampagnes voor zijn PVV in tegenstelling tot de andere partijen! Dat is dus pas een topgozer.. Oke, hij heeft dan wel bijna geen geld meer om zijn rechtzaken te betalen.. maar toch!
Polderboy | 26-06-09 | 18:17
Uiteraard zijn er binnen de ministeries afspraken, anders vallen al die declaraties niet zo makkelijk in de doofpot te stoppen.
Dhr. A. Pocalyps | 26-06-09 | 18:18
@ De kaaskop | 26-06-09 | 18:12
Ach, ik heb nooit geloofd dat Balkenende corrupt was. Het probleem is gewoon dat de man incompetent is en ongeschikt om leiding te geven. Dat zie je aan het Kabinet (dat onder hem blijft vallen), aan het ministerie (dat een brand laat gebeuren) en dergelijke.. Maar geld declareren voor een zonnebril? Dat past juist helemaal niet in die naargeestigheid.
Sterker nog, ik heb liever een premier die in een bentley champagne naar achter giet en de prostituees door de belastingbetaler laat betalen, zolang die premier vervolgens wel maar goede leiding geeft aan het land en zorgt dat de miljarden die in die overheid omgaan goed besteedt worden. Een zonnebril is niet significant in vergelijking met wat Balkenende en metgezellen Nederland gekost hebben.
HomoUniversalis | 26-06-09 | 18:18
@ De kaaskop | 26-06-09 | 18:12
Dilemma: Een premier die geen zonnebril declareert, maar miljoenen verspilt in publieke gelden door slecht-doordachte plannen en mismanagement, OF, een premier die z'n gracht laat schoon maken van 'ons' geld, maar die de overheid goed leidt, en de geldstromen op een intensieve, juiste manier toepast?
HomoUniversalis | 26-06-09 | 18:22
klopt.
hij laad het declareren bij andere
teringtubbie | 26-06-09 | 18:25
Dit is precies het verschil tussen Bos en Balkenende (en in mndere mate PvdA en CDA). Volgens de regels mag het (PvdA) maar je doet het gewoon niet (CDA).
HenkY | 26-06-09 | 18:13
.
Het verschil is waarschijnlijk dat Balkenende zijn verloren zonnebril terugkrijgt door een schadeloosstelling en niet door een declaratie.
Dwaaas | 26-06-09 | 18:26
Balkenende is wat de onkostendeclaraties betreft de Charles de Gaulle van de Lage Landen, uiteraard vooropgesteld dat JP de waarheid spreekt!
william7055 | 26-06-09 | 18:26
Het enige dat transparant is in Den Haag zijn de vette jampotten van die jocquebroq.
ren-forrest-ren-e | 26-06-09 | 18:26
@ HomoUniversalis:
Je hebt duidelijk geen idee hoe belangrijk die gracht wel niet is voor ons land
HaatMachine | 26-06-09 | 18:26
Groot gelijk. Is ook mijn redenering. Als je zo goed verdient maken die paar tientjes, of paar duizendjes toch nauwelijks uit.
avalonicus | 26-06-09 | 18:29
Tuurlijk, Balkie is weer de onschuld zelve. Geruststellend dat we in zo'n transparant land leven.
Gallisch | 26-06-09 | 18:30
Hee Wouter, declareer jij effe die zonnebril voor mij dan vertel ik niets
aan je vrouw over die drie hoeren van vorige maand.
Het Zilte Nat | 26-06-09 | 18:32
Zijn prostituees ook te declareren daar?
Of vallen die ook gewoon onder de faciliteiten?
HaatMachine | 26-06-09 | 18:34
Valt ook weinig te declareren voor Balk of het moet z'n kansloze C&A outfit zijn. Die achterlijke wandkleden ook zelf betaald lamlul ? wanneer gaat die man weer terug naar de Efteling ? ik breng hem wel ... gratis.
Mister Ed | 26-06-09 | 18:36
wanneer gaat die man weer terug naar de Efteling ?
ik breng hem wel ... gratis.
Mister Ed | 26-06-09 | 18:36
Dat is kindermishandeling hoor!
Het Zilte Nat | 26-06-09 | 18:40
Zou ook belachelijk zijn om te declareren als je de Balkenende-norm verdient.
Dat is niet meer dan normaal.
frickY | 26-06-09 | 18:43
@ Polderboy | 26-06-09 | 18:17
De werkelijkheid ligt iets anders jochie. De kosten voor de campagne werden gedragen door donateurs. De PVV voldeed in de verste verte niet aan de minimumeis van duizend leden en kon derhalve geen recht op subsidie laten gelden. Geert wil namelijk geen leden.
Pa Cartwright | 26-06-09 | 18:46
@ HomoUniversalis | 26-06-09 | 18:22
Haha, leuk dilemma voor op de vroege vrijdagavond :)
Uiteindelijk kies ik dan toch voor de corrupte, competente premier, en dat is waarschijnlijk ook wat jij probeert te zeggen. Echter, de prijs die je op de lange termijn voor corruptie betaald is hoger dan je denkt. Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld de aardbeving in Italië, waarbij de schade enorm was doordat de 'aardbevings-proof' gebouwen dit toch niet bleken te zijn. Oorzaak: De lokale politici hebben jarenlang de bouwopdrachten gegeven aan degenen die hen het meeste smeergeld betaalde. Deze onfrisse figuren hebben dit smeergeld (driedubbel) terugverdient door te bezuinigen op materialen en 'onnodige' verstevigingen. Moraal: Als corruptie eenmaal geaccepteerd wordt, betaal je als land een hoge prijs.
De kaaskop | 26-06-09 | 18:46
Nu nog stoppen met de partijkas te spekken met door de burger opgehoeste subsidiegelden...
Orakeltje | 26-06-09 | 18:47
-weggejorist-
Kop Kaaz | 26-06-09 | 18:51
Jij vuile, gore, gristenhond. Leugenaar, bedrieger, toneelspeler. Proberen de braafste van de klas uit te hangen? Geniepig gristenhondengedrag: "kijk juf, ik doe dat niet hoor".
Gatverdamme.
*in toilet kotsen doet*
PaulTyros2 | 26-06-09 | 18:51
-weggejorist-
Kop Kaaz | 26-06-09 | 18:55
Laten we die norm (nog een Balkenende norm) opleggen aan iedereen in overheidsdienst of semioverheidsdienst of subisieontvangers.
seven | 26-06-09 | 18:55
ps want die norm is hoognodig, zeker voor ambtenaren en bestuurders..
82% colleges B en W declareert onterecht
Ruim vier op de vijf colleges van burgemeesters en wethouders overtreedt de declaratieregels. Soms worden duizenden euro's onterecht gedeclareerd. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws in 300 gemeenten. www.rtl.nl...
seven | 26-06-09 | 18:56
En Geert?!
Pa Cartwright | 26-06-09 | 18:02
Die declareert zijn wekelijkse, kuch, studiereizen naar Israël.
volksmenner | 26-06-09 | 18:56
Heilige boon!
Jivebunny | 26-06-09 | 18:59
Nou, dan doet ie toch nog wat goed! +1
Liroy | 26-06-09 | 19:00
Balkie zelf niet nee maar ik stel mij zo voor dat z'n vrouw de grootste dildo verzameling van Europa heeft gedeclareerd.
Willem VanDer Decken | 26-06-09 | 19:00
lekker boeiend!!! dat ze die gemeentebestuurders maar eens onder de loep nemen.. die declareren pas..homoeus
Billie Turf | 26-06-09 | 19:01
Dus hij doet ECHT helemaal NIETS aan de top van dit land?
Wanneer wordt die vent afgezet dan?
ZKH EénOog | 26-06-09 | 19:02
Die man is feitelijk te netjes om minister-president te zijn. Misschien moet ie eens bij Berlusconi in de leer?
Grasgriezel | 26-06-09 | 19:04
@ Willem VanDer Decken | 26-06-09 | 19:00
Niet nodig. Ik bezorg het Reformatorisch Dagblad bij de familie Balkenende.
Pa Cartwright | 26-06-09 | 19:12
@ seven | 26-06-09 | 18:56
Het kan nog erger. Sommigen maken regels die illegaal zijn om lagere ambtenaren minder te hoeven uitkeren zodat ze voor zichzelf alles tot op de laatste cent en volgens de officiele veel hogere tarieven! Dit mede om lagere functionarissen te kunnen straffen. Bijvoorbeeld kritische medewerkers die dit proces en andere nog veel foutere processen (bijv. meetmethoden om de kluit te belazeren waardoor belastingbetalers miljoenen kwijt zijn) juist willen aankaarten. Gelukkig doet RTL nu goed werk. Hulde! Ik kan meer één ding zeggen: vieze vuile ratten ik hoop dat jullie eens in mijn schoenen zouden staan en dan zouden zien wat een drama het is om te zien hoe jullie deze natie naar het einde helpen.
ecologiste | 26-06-09 | 19:17
"Balkenende declareert niet"
Nee hij krijgt álles.
evolutietheezakje | 26-06-09 | 19:20
Ben benieuwd of de PVV ook de normen en waarden van Eurocommissarissen onder de loep/loupe neemt. Werk genoeg in Brussel: www.telegraph.co.uk...
doedeljantje | 26-06-09 | 19:24
ik ben geen fan van hem , maar vindt hem wel integer....
eric@fuall | 26-06-09 | 19:25
Lekker boeiend allemaal.
Pantheist | 26-06-09 | 19:26
Heel goed JP, ga vooral zo door.
PAAL! | 26-06-09 | 19:39
@ Pa Cartwright | 26-06-09 | 19:12
En daarin staat een rubriek "vingeren doe je zo" ?
Willem VanDer Decken | 26-06-09 | 19:46
Nee, dat laat ie doen
IDSMadDog | 26-06-09 | 19:52
Blijft een sukkel, maar toch +1 voor het (nu eindelijk eens een keer) niet verbrassen van ons geld.
Studeerdert | 26-06-09 | 20:00
geert declareert zn peroxide waarschijnlijk
leuterhoes | 26-06-09 | 20:04
Die heeft z'n zakken al royaal gevuld.
Dwarsgebakken | 26-06-09 | 20:04
@ Willem VanDer Decken | 26-06-09 | 19:46
Neen. Maar sindsch jaar&dag schijnt een strak opgerold Reformatorisch Dagblad menig gristenvrouw bovengemiddeld veel anaal plezier te bezorgen.
Pa Cartwright | 26-06-09 | 20:05
Lol, balkenende declareert geen onkosten, dus is het ineens een goeie gozer.
Hitler had ook goeie dingen zoals de duitse autobahn en een antidierenmishandelingswet maar daarom was het toch ook niet eens een engeltje?
leuterhoes | 26-06-09 | 20:06
afschaffe die handel
kabinet stap maar af
the-locko | 26-06-09 | 20:06
Hij doe het gewoon via een of andere financiele constructie die via de Bahama's loopt. Kom nou mensen denk je echt dat we weten wat er met het geld gebeurd?
SpetterPoep | 26-06-09 | 20:12
Hulde voor den Balk. Dit is gewoon een goede zaak, niets meer en niets minder.
Isser | 26-06-09 | 20:17
Zie je nou wel dit zijn wijze woorden meneer potter als je zo blijft doorgaan met zulke mooie uitspraken zal ik plechtig beloven je geen harry potter meer te noemen.
Enne wil ff niet zeuren hoor maar dat over Iran je moet niet meer lullen maar aktie ondernemen danwel militair ingrijpen, door al dat zogenaamde politieke gezwets gaan onschuldigen naar de eeuwige jachtvelden niet de bedoeling dus +1 voor balkie en -1 voor kwestie Iran. West Delft..
r.s.jonkman | 26-06-09 | 20:30
Als je niks doet, heb je ook niets te declareren. Ik geloof er geen hout van, als ik vroeg op moet staan of een vliegtuig moet halen declareer ik ook mijn taxi en koffie. En de balk-rider was ook niet gratis herinner ik me.
Ploertendodert | 26-06-09 | 20:42
Na al dat gezeik in de UK is het natuurlijk logisch dat de binnengegrensde zeikers de Balq-administration onder de loep zouden gaan nemen.
Driewerf hoezee voor dat het hun -dit keer- niet gelukt is!!!
Serg. Shenkie | 26-06-09 | 20:47
"We zijn buitengewoon transparant in Nederland.''
Hij denkt als die het vaak genoeg zegt dat mensen hem geloven?
legionaire | 26-06-09 | 21:15
Hij declareert niet, hij heeft zo zijn beleggingen
die kennelijk een goed rendement opleveren...
Nee, nee en nog eens nee, ik zeg niets over voorkennis.
Zo is die man gewoon niet...
Victor Le Beau R.A. | 26-06-09 | 21:22
@ legionaire | 26-06-09 | 21:15
Op landelijk niveau geloof ik dat ook wel – kan men zich eenvoudigweg niet permiteren.
Op provenciaal en gemeentelijk niveau daarentegen; om spontaan onwel van te worden. Werkelijk weerzinwekkend hoe de declaranten aldaar tot in de mateloosheid hun gang kunnen gaan.
Het feit dat je daar slechts sporadisch over leest, is wellicht nog méér stuitend.
Pa Cartwright | 26-06-09 | 21:24
Na heel veel minnen dan hier een +1. Saldo blijft helaas negatief.
Stir Glenfarclas II | 26-06-09 | 21:38
Ze hebben alleen nog niets gevonden. Al bij de landsadvocaat gevraagd?
Kill Le Boek | 26-06-09 | 22:22
"Hitler had ook goeie dingen zoals de duitse autobahn en een antidierenmishandelingswet maar daarom was het toch ook niet eens een engeltje?"
leuterhoes | 26-06-09 | 20:06
Pfff. Sommigen hier zijn ook letterlijk te debiel voor woorden. Dat zelfs in een topic over declaraties iemand een Godwin nog niet kan vermijden...
Schout-bij-nacht | 26-06-09 | 23:02
Een christen democraat moet wel liegen, iedereen met een geloofsovertuiging doet dat.
BandOne | 26-06-09 | 23:57
als dat echt klopt (en hij dus niet op een andere manier toch alles heeft laten betalen) is dat gewoon harstikke goed van die vent, maar eigenlijk zou het natuurlijk standaard gedrag moeten zijn.
******** | 27-06-09 | 00:18
Als je geen reet uitvoert heb je ook niks te declareren.
Hoefnagel | 27-06-09 | 00:27
Oooooh ja, meneer declareert niks, dezelfde man die niks wist van een TNO-rapport dat zogenaamd door hoge ambtenaren en de landsadvocaat waren weggemoffeld.
Zou me niet verwonderen dat straks blijkt dat er met credit-card van het Rijk een stelletje snollen waren ingehuurd om hem, mogelijk, helemaal braindead te fucken.
Dat ga je toch denken als je het Catshuis debat heb gezien.
Die man is toch totaal ongeloofwaardig!
Had-je-me-maar | 27-06-09 | 01:22
das dan ook wel het minste wat je kon doen JP. en denk niet dat iemand je ervan verdacht hoor kerel. zelfs daar ben je te bang voor. het maakt mij niet uit of de MP extravagant zou declareren. zolang het een goede leider is. hij verdient immers vergeleken bij mensen in het zakenleven nog een schijntje.
jeweets | 27-06-09 | 01:52
Wat een stuk vuilnis, wie niets declareert (terecht of onterecht) voert dus ook geen flikker uit.
No-Life | 27-06-09 | 02:10
-weggejorist-
Positivio | 27-06-09 | 17:09
Haha, je ziet toch weer met de declaraties dat het links lullen rechts zakkenvullen wel degelijk ergens op gebaseerd is, het gaat in NL misschien niet om substantiele bedragen maar dat maakt niets uit, als minister verdien mi meer dan een ton, dan nog gaan blehren over een zonnebril of geschenken is echt te zot voor woorden. Je kan van balkie zeggen wat je wilt, maar op dit punt is hij een voorbeeld. Ik kots van die pdva-ers die van de werkende persoon geld wil zien, maar er zelf alles aan doet om zo min mogelijk zelf te moeten betalen. En dan vrolijk vertellen dat het binnen de regels is, ja en wie maakt die regels, stuk tuig. Het is zeker niet binnen de geest van de regels. Maar dankzij de informatie van het internet zal links meer en meer steun verliezen omdat de burgers voor de informatievoorziening niet meer afhankelijk zijn van dat links gespuis dat zich journalist durft te noemen.
controle | 27-06-09 | 17:18
Balkenende heeft een nieuwe toupet gekocht, die heeft hij wel gedeclareerd. En een penispomp op instigatie van Bianca, maar hij is uiteraard zo slim die niet te declareren.
Bijstandskoning | 27-06-09 | 17:44