Nederlandse militairen zouden ook na 2010 in de Afghaanse provincie Uruzgan aanwezig moeten blijven. Daartoe roept de Nederlandse Officieren Vereniging op.
Volgens de officieren zijn er tussen 500 en 600 man nodig om de veiligheid in Uruzgan te blijven garanderen. De soldaten zouden vooral de Afghanen moeten helpen met lucht- en grondsteun, training en vorming van Afghaanse militairen en agenten. Vanaf volgend jaar zijn Afghaanse troepen hoofdverantwoordelijke voor de veiligheid in Uruzgan.
Steun
Een Kamermeerderheid besloot onlangs dat Nederland eind volgend jaar weggaat uit de Afghaanse provincie. De Tweede Kamer had evenmin trek in een kleinere vervolgmissie. Het kabinet zou wel langer willen blijven, maar zonder steun uit het parlement wordt die wens nooit werkelijkheid.
Juist vanochtend klonk er vanuit Australië scherpe kritiek op het functioneren van de Nederlandse militairen in Uruzgan.
Reacties
"Juist vanochtend klonk er vanuit Australië scherpe kritiek op het functioneren van de Nederlandse militairen in Uruzgan."
één Australische soldaat die een onzin verhaal op hangt noem ik geen kritiek.
Dr.Bob | 27-11-09 | 16:56
Nee he, wat een stel klootzaken zijn het toch die om hun zelf groot te houden andermans levens op het spel zetten.
Russian 4.0 | 27-11-09 | 16:57
@Russian 4.0 | 27-11-09 | 16:57
Andermans leven? Verreweg de meeste officieren gaan gewoon op patrouille hoor.
Symmachus | 27-11-09 | 16:58
Balkenende heeft zijn topbaantje bij de EU toch niet gekregen dus er is geen enkele reden meer daar te blijven.
Moi2 | 27-11-09 | 16:59
ze blijven wel naar 2010.
het cda krijgt toch altijd zijn zin
lamalullen | 27-11-09 | 16:59
Ik ben het tot mijn grote verbazing eens met het kabinet.
We MOGEN daar niet weg. Dan zijn alle gesneuvelden voor niets gesneuveld en worden we internationaal falikant uitgelachen. Het is een klap in het gezicht van alle doden die er tot nu toe zijn gevallen en het maakt ons als natie verantwoordelijk voor alle doden die er na ons vertrek zullen vallen. Bah. We vertrekken wéér eens ergens in schaamte. En zijn wéér verantwoordelijk voor het toestaan van het verwoesten van levens onder de eerder door ons beschermde bevolking. We laten wéér een lokale bevolking IN DE STEEK! Iedereen die tegen verlenging van de missie is moet zich diep diep schamen!
ShakeTA | 27-11-09 | 17:00
@Moi2 | 27-11-09 | 16:59
Hij is ook aan het proberen bij de VN en de NAVO.
James Lastig | 27-11-09 | 17:00
Weg uit die achterlijkheid aub
Het is daar nooit wat geweest en het zal daar nooit wat worden. Bewoners zijn blijkbaar te agressief.
Kost klauwen met geld en helpt alleen de carriereambities van enkele CDA ers.
de Bree | 27-11-09 | 17:01
Volgens dat filmpje klonk er helemaal geen kritiek op het functioneren van Nederlandse militairen in Uruzgan. Wat naar voren komt is veel algemener; de Nederlandse aanpak in Uruzgan: aansturing militairen, politieke invloed op aansturing militairen enz...
hobbit | 27-11-09 | 17:01
Ze moeten daar gewoon weg. De Russen heb daar al tientallen jaren proberen huis te houden. En dat heeft alleen maar levens gekost en niks opgebracht.
Tamiflu-tje | 27-11-09 | 17:02
Officieren zijn die gasten die NIET vechten toch?
Vliegenvanger | 27-11-09 | 17:02
@Vliegenvanger | 27-11-09 | 17:02
Alleen de hogere echelons. Zeg maar zo'n beetje vanaf kolonelsrang.
Symmachus | 27-11-09 | 17:05
ShakeTA | 27-11-09 | 17:00 Was al tegen de missie op zich vanaf het begin, probeer me te schamen, lukt niet echt. Gewoon weg daar, laat ze het zelf maar oplossen. Hek deromheen en zien wat het wordt. Er zijn hier problemen genoeg die met dat vrijgekomen geld aangepakt kunnen worden.
.
Vindt ik het zielig voor de lokale bevolking daar, ja. Maar da's niet kijn pakkie an, die moeten zelf een vuist maken, net als wij hier moeten (en soms niet doen).
.
Elke gesneuvelde militair in die zandbak is er één teveel. Ik val onze jongens niet af, maar daar horen ze niet te zijn. We kunnen gvd de wereld niet redden als we al niet in staat zijn hier fatsoenlijk met elkaar om te gaan.
flupstra | 27-11-09 | 17:05
@ShakeTA | 27-11-09 | 17:00
Uw bijdrage gaat voor de domste van de dag vrees ik. Wat een onzin argument .. Er zijn er al meer dan twintig gesneuveld dus moeten we er nog maar enkele tientallen aan opofferen. En waarvoor? Voor helemaal niks!
.
Uruzgan is niks en het zal het nooit worden ook. Rond Camp Holland is het relatief veilig in een straal van pakweg 5 km. Daarbuiten is het gewoon Talibaardenland. We zijn dus bezig een zelfgemaakt eilandje ter grootte van Vlieland te onderhouden. Nutteloze actie. Nadat Nl daar vertrekt duurt het ongeveer 23 minuten voordat de Taliban alles weer onder controle heeft.
.
Maar volgens uw kromme redenering moeten we daar nog maar enkele tientallen levens en tientallen miljoenen aan opofferen. We kunnen godverdomme die militairen beter in Gouda inzetten.
James Lastig | 27-11-09 | 17:06
De Amerikanen willen Uruzgan al overdragen aan de taliban, ik denk dat wij er dan niks meer te zoeken hebben.
"the U.S. has offered the Taliban control of the Kandahar, Helmand, Oruzgan, Kunar and Nuristan provinces in return for a halt to the Taliban missile attacks on U.S. bases."
threatswatch.org...
FrankieHapsberger | 27-11-09 | 17:11
WEG uit die zandbaklanden ... elke militair die er sneuvelt is voor NIETS .... Dat volk is al EEUWEN blij met hun geiten , grotten , corruptie , papaver en noem maar op. Zorg ervoor dat er NIETS dat land uit komt en hou dat gepeupel binnen die grens van hun zandbak . Ik heb respect voor elke militair die zijn orders uitvoert maar heb schijt aan de reden waarom ook NL daar is die hele oorlog is gebaseerd op een grote LEUGEN bedacht door de Amerikanen en dat aapje wat toen president was.
klasos1967 | 27-11-09 | 17:16
Tja de Aussies, met die achterlijke pyama's van hun en die crappy Steyr Agyr. Kan me nog wel herinneren dat ze dolblij waren toen TFViper hun uit de hit haalde.
Inteelt Land, Het Guantanamo van de UK. Feestleger.
Kingeef1975 | 27-11-09 | 17:25
Ik vind het zo'n nare gedachte dat de oorlog daar langer gaat duren dan de WOII heeft geduurd. Maar dan ben ik toch weer blij dat de manier van oorlog voeren veranderd is. Van onze kant tenminste, want die baarden doen het nog steeds met hun proppenschieters.
Moraal van het verhaal: niets
Oldwater | 27-11-09 | 17:25
@mezelf
hit=shit
Kingeef1975 | 27-11-09 | 17:25
Ja, Camping Holland.
fuckje | 27-11-09 | 17:26
Dat kunnen hun wel willen maar er wordt toch echt op belastingcentjes geknokt daar. Wanneer krijgt de betalende man/vrouw eens haar zegje in dit geldverslindende oorlogsp.. ik bedoel opbouwmissie.
sn0rrr | 27-11-09 | 17:44
Officieren zijn die gasten die NIET vechten toch? Vliegenvanger | 27-11-09 | 17:02
Ja, hmhm. : nl.wikipedia.org...
Loggy | 27-11-09 | 17:48
Ach ja, generaals sterven in bed
bakoenin | 27-11-09 | 17:58
Gewoon weggaan en ik hoop ook dat ze dat doen. Haalt niets uit wat daar gebeurd, als de bevolking zelf niets doet.
Luciënne18101954 | 27-11-09 | 18:11
Ok, en nu niet de woorden vanuit een kantoortje maar van de mannen daar in het zand; blijven of niet.
geensteelo | 27-11-09 | 18:12
Dr.Bob | 27-11-09 | 16:56
Eentje die uit de school klapt.
Domme ongelovige.
Zo jammer! | 27-11-09 | 18:19
Ja een officier heeft makkelijk praten vanachter zijn / haar bureau.
Uiteindelijk zijn het de soldaten, korporaals en oo's die het 'm doen.
Vidi Veni Verdommi | 27-11-09 | 18:19
Kritiek op andere landen is van alle tijden. Tijdens mijn tijd bij Unifil, hadden wij kritiek op de Ieren, die vonden we watjes. De Ieren hadden dat ook op ons en anderen, enzovoort. Het hoort erbij, een beetje spierballen rollen.
De Regeering | 27-11-09 | 18:19
Werken die officieren op prestatieloon of zo............?
Wegwezen daar. Afghanistan is geen land, geen natie.
Daar hebben die stammen totaal geen behoefte aan, net zo min als die in Pakistan.
Ze vinden dat er niets boven het pure islamitische leven gaat, hetgeen ze dan ook al sinds de steentijd onveranderd doen.
.
Elke inspanning voor een mohammedaan is een bijdrage aan je eigen ondergang !
Elder of Z. | 27-11-09 | 18:38
Zo zie je maar weer, de lobby van generaal Petraeus werpt nu al zijn vruchten af:wat een slaven zijn we toch, bah.
cultheld | 27-11-09 | 18:44
De Regeering | 27-11-09 | 18:19
,
Daarom heeft kapitein kroon ook een onderscheiding gewonnen.
Daarom zijn er zeker ook 3 officieren omgekomen in Afghanistan.
königsberg | 27-11-09 | 18:46
Een officier krijgt een toelage van ongeveer 5000 eurotje per maand en dat willen ze niet missen.
In dat soort staten kan je geen democraties bewind neer zetten,de instelling van die mensen is zo verrot dat eigen belang daat altijd voor gaat en de islamitische gedachte gan gaat dat ook tegen.
Dus vertrekken uit dat land,nooit meer soldaten naar een islamitisch land sturen,OF HET KABINET DAAR HEEN STUREN,zijn wij ze gelijk kwijt
jezuz | 27-11-09 | 18:47
Mij boeit die kliek niet.
Het gaat mij om een strategische basis in die regio.
Taliban, de bevolking, zal me boeie.
Zo jammer! | 27-11-09 | 18:59
Alsjeblieft rot op uit afghanistan, één nederland met vinex wijken, 'onderwijssysteem' en aow-discussie is al ruim voldoende voor deze wereld.
JensDensen | 27-11-09 | 19:00
"Wij van WC-Eend..."
- teruggejorist - | 27-11-09 | 19:03
Van mij mogen ze. Als ze het maar zelf betalen.
Boomschade | 27-11-09 | 19:27
@Vidi Veni Verdommi | 27-11-09 | 18:19
Tuurlijk;
Tom Krist, Dennis van Uhm, Marco Kroon....
En niet te vergeten dat alle F-16 vliegers (en die doen heel goed werk) officieren zijn.
U is dom.
Kingeef1975 | 27-11-09 | 20:04
doodgaan in een zandbak namens het CDA (niet namens het volk) .. zinlozer en triester kan niet.
wegwezen en snel.
nachtschilder | 27-11-09 | 20:27
Als dat het niveau is van de Nederlandse officieren dan vrees ik met grote vreze. Ik snap het ook wel, Vom Kriege van Von Clauzewitz is te dik. Maar het zou ze wel wat inzicht kunnen verschaffen in het waarom je een oorlog moet voeren. (500 pagina' s)
The Art of War van Sun Tze is een stuk dunner de eenvoud en simpliciteit zijn niet besteed aan de politiek geïndoctrineerde officieren. Hadden ze het gelezen dan hadden ze geweten waarom ze in Afghanistan GEEN oorlog moeten voeren. Ach stom het is een *vredesmissie*.
De Prins van Macchiavelli had ze verteld hoe te handelen naar bevolking tijdens en na de strijd.
Uit de Go rin no sho, Book of five rings, van Miamoto Musashi hadden ze kunnen leren hoe een slag succesvol te leveren.
Op de site van Het Gutenbergproject zijn de volgende boeken te downloaden legaal en voor nop.
The art of war:http: //www.gutenberg.org/etext/132
Vom kriege deel 1:http: //www.gutenberg.org/etext/1946
De prins: www.gutenberg.org...
Op een andere site
De Go Rin No Sho: www.miyamotomusashi.com...
Weisse rose | 27-11-09 | 20:29
Goed idee, blijven in Uruzgan. Met dit tempo is de boel rond 2050/2060 wel onder controle.
Stiggelaar | 27-11-09 | 21:52
Zoiets als een camping beginnen in het vakantieland waar je zoveel van bent gaan houden?
Rien7847 | 28-11-09 | 00:40
Zo zie je maar hoe ziek en verrot je moet zijn als je in een land wil blijven waar je wordt neergeschoten ... herstel ... waar je manschappen worden neergeschoten ... Typische officieren taal dit.
Maar goed meneer de officier, wellicht is het je ontgaan in dat baardenland waar je nu zit, maar er is een economische crisis aan de gang. En het lijkt me niet dat we dan een paar van die prairiekonijnen moeten helpen , maar dat het leger hier nodig is om dit kabinet naar huis te sturen.
waiter | 28-11-09 | 00:53
@ Weisse rose | 27-11-09 | 20:29
En vergeet kapitein Westerling niet.
Hij wist tenminste hoe je een guerrillaoorlog moet voeren.
members.chello.nl...
Zag een tijdje geleden een "kuch' officier bij P&W die na de Sociale Academie een uniform had aangetrokken.
wachtmeester de bruy | 28-11-09 | 07:33
Laat Australië haar eigen islamieten maar onder controle zien te houden.
Het is in Australië zelf in sommige steden al bijna net zo erg als in Afghanistan.
TiSNiX | 28-11-09 | 09:16
waiter | 28-11-09 | 00:53
Officieren lopen net zo goed risico, als je van de KMA in een startfunctie terecht komt dan ga je hoogstwaarschijnlijk een PC stoel draaien en die gaan ook gewoon mee op patrouille. (denk maar aan bijvoorbeeld Dennis van Uhm.)
laazje | 28-11-09 | 09:50
de waterput wordt duur betaald...
Bisschop Gijsen | 28-11-09 | 11:40