Contant geld zou binnen vijf jaar uit de Nederlandse winkels verdwenen zijn. De consumentenbond verwacht dat we in 2015 massaal met pin of mobiele telefoon betalen.
De bond reageert hiermee op de nieuwe inrichting van de winkels van Telfort. Bij de telefoonprovider kan vanaf april alleen nog maar worden gepind.
Het samenwerkingsverband Detailhandel Nederland en brancheorganisatie voor supermarkten CBL, kan zich vinden in de gedachten van de Consumentenbond, maar vindt dat er wel nog een oplossing moet worden gevonden voor mensen die moeite hebben met pinnen.
Reacties
Lijkt me stug.
-banned | 09-02-10 | 08:21
De volgende stap naar de totale controle over het klootjesvolk.
N.O. Brains | 09-02-10 | 08:22
'Contant geld verdwijnt'
Was dat maar het enige geld dat verdwijnt, bij mij maakt het niet uit wat voor soort geld het is, het is altijd veels te snel weer verdwenen.
Nuchter | 09-02-10 | 08:23
Mijn contant geld verdwijnt al jaren...
Bill le Koek | 09-02-10 | 08:23
Natuurlijk verdwijnt contact geld, net als 'digitaal geld' in de handen en zakken van de bewindslieden.
Links Handig | 09-02-10 | 08:24
Vanuit Consumentenbelang geredeneerd zou de Consumentenbond juist NU in actie moeten komen om voor de vrijheid van de Consument op te komen. Winkelier en Consument kunnen dat namelijk in overleg met elkaar prima zelf tot overeenstemming kunnen komen over hoe voor een bepaald product of dienst wordt betaald. De lachende derde is de roverheid, die totale controle over het betalingsverkeer kunnen verkrijgen op deze manier.
Suup | 09-02-10 | 08:24
Eens zien of die bontkraagjes dan nog hun bmw's kunnen kopen.
halloradio | 09-02-10 | 08:24
Ook het einde van belasting ontduiking en criminaliteit, behalve witte boorden. Dat dan weer wel.
down-under | 09-02-10 | 08:24
'vrijheid verdwijnt'
domheid regeert | 09-02-10 | 08:24
Altijd precies weten hoeveel je waar aan wat uitgeeft terwijl je wordt gefilmd op CCTV en via je mobiel en OV-chipkaart wordt gemonitord waar je bent. Het wordt alleen maar leuker...
DeBruineSter | 09-02-10 | 08:25
Dat van mij verdwijnt ook al jaren misschien komt het door dat gat in mijn hand.
Degroninger | 09-02-10 | 08:25
Nog een paar crises er overheen en we gaan weer lekker ruilhandelen.
Arie Lekst | 09-02-10 | 08:25
Jippie, maakt ING tegen die tijd ook fatsoenlijke passen die niet in 1 op de 20 winkels geweigerd worden ?
Vage_eddie | 09-02-10 | 08:26
Lekker slim. Kunnen ze ten alle tijden zien waar je geld vandaan komt en waar aan je het uitgeeft. En als je je niet gedraagt dan zetten ze je toegang tot je geld uit.
Niet dat het met papier geld beter wordt want RFID chips kunnen ze zo klein maken dat het in papier verwerkt kan worden. Hoe dan ook, you're fucked.
Noem me een alu-hoedje.
Zzzzooooffff | 09-02-10 | 08:27
Zie overigens hier: stockcharts.com... -(c) Dave- om te zien hoe de Euro sowieso aan het smelten is. Heeft niet direct met dit nieuwsbericht te maken maar is wel gerelateerd.
Suup | 09-02-10 | 08:27
Het lijkt me veiliger voor het winkelpersoneel... maar dan nog moeten we niet aanpassen voor de criminaliteit. Pak dan de criminaliteit aan.
Wat N.O. Brains zegt... controle, controle...
DE secretaresse | 09-02-10 | 08:27
be well......
peetd2 | 09-02-10 | 08:28
V:doe mij 2 kilo hamjapjes.
A:das dan 12 broeksknopen meneer.
teringtubbie | 09-02-10 | 08:28
Cash is een betaalmiddel dat altijd en overal geaccepteerd moet worden!
IDSMadDog | 09-02-10 | 08:28
5 jaar? Als je in NL iets voor elkaar wil krijgen, of het nou positief of negatief is, ben je zeker 20 jaar verder.
[[[Mad.doC]]] | 09-02-10 | 08:28
@N.O. Brains | 09-02-10 | 08:22
En alles onder het mom dat het beter / makkelijker / veiliger zou zijn voor de consument. Het is een monsterverbond tussen de overheid (belastingdienst) en de detailhandel. Je kunt met je zwarte geld dadelijk alleen nog maar je dealer betalen. Tot die ook een pin-apparaat bij zich heeft.
CaligulaRotterdam | 09-02-10 | 08:29
kontant geld ? wat is dat. De overheid steelt al jaren zoveel van mij,dat ik
helemaal geen kontant geld over houdt.
Hampy | 09-02-10 | 08:30
LOL@CaligulaRotterdam
-1 gram ajb.
-Das dan 50 eurie... *pin automaat voorhoudt*
Als 'ze' erachter komen hoeveel geld daarin omgaat, gaan 'ze' btw vragen!
Kan de dealert naar de KvK.
DE secretaresse | 09-02-10 | 08:34
Inderdaad,er is al heeeeellllll veel geld verdwenen in de kredietcrisis
huppeltrutje | 09-02-10 | 08:36
Die Broederschap van Roemeense Skimmers gaat nog eens heel groot worden.
Maar gelukkig heeft de overheid dan DE oplossing, het teken van Het Beest, eea als omschreven in de Openbaringen van Johanes.
Zonder dat teken zal men niet kunnen kopen of verkopen.
Frederik Puntdroad | 09-02-10 | 08:37
@Vage_eddie | 09-02-10 | 08:26 Stap gerust niet over naar de BosBank. Als die passen ouder zijn als 2 jaar heb je ook gegarandeerd problemen. En ze moeten 5 jaar mee.
Vogelbeest | 09-02-10 | 08:37
En samen met het contante geld leveren we onze privacy in... Nederland, U word bedankt.
Rick212 | 09-02-10 | 08:37
We worden ook gedwongen ja... Bij de AH zijn er al kassa's waar men alleen nog mag pinnen...
Doc Damage | 09-02-10 | 08:37
huppeltrutje | 09-02-10 | 08:36
Pff haha +1
Doc Damage | 09-02-10 | 08:39
Ach, ik vind dit minder storend dan een Chipkaart of KM heffing kastje in je wagen. Contant geld gebruik ik alleen in de kroeg.
M_K | 09-02-10 | 08:42
Gaat echt niet gebeuren.
pykenike | 09-02-10 | 08:42
Gewoon niet meer kopen bij telfort, moet je kijken hoe snel je weer met gewoon WETTIG BETAALMIDDEL mag betalen
nu even niet | 09-02-10 | 08:42
Ik pin nu al 90% van al mijn betalingen en heb meestal niet meer dan 5 euro cash op zak.
Wim-Lex | 09-02-10 | 08:42
zeggen 'ze' ook al 10 jaar, is dus oud nieuws wat om de zoveel jaar weer eens naar boven komt
Full Metal Jacket | 09-02-10 | 08:43
Dit gezwets horen we ook al jaren, en het gebeurt maar niet. Ik geloof niet dat iedereen elke transactie traceerbaar wil zien. Accepteert een winkel geen cash? Next!
FirstAnnual | 09-02-10 | 08:44
Cash geld is toch wel erg fijn om mr. de Fiscus wat minder te bedelen. Graaistra bij de belastingdienst is dan inderdaad de lachende derde.
Legendary12 | 09-02-10 | 08:47
Ik ben tegen!
Zo.
Chill | 09-02-10 | 08:48
Is dat wel legaal, contant geld weigeren?
Hans (U weet wel) | 09-02-10 | 08:50
Ik zal ALTIJD cash geld blijven gebruiken.....en anders ga ik stelen :-)
ServerGenius | 09-02-10 | 08:51
Maar gelukkig heeft de overheid dan DE oplossing, het teken van Het Beest, eea als omschreven in de Openbaringen van Johanes.
Zonder dat teken zal men niet kunnen kopen of verkopen.
Frederik Puntdroad | 09-02-10 | 08:37
+++++++++++++++++++
=Openbaringen 13:16-18
Hieruit blijkt dat het kabinet Balkenende het 'Beest' uit de Openbaringen is. (getal 666).
Openbaringen 19:20 schetst het onafwendbare lot van het kabinet.
ikweetnogmeer | 09-02-10 | 08:53
lijkt me goede actie om als burger juist meer contant te gaan betalen (ik doe het al steeds meer)
de SENSEI | 09-02-10 | 08:57
FirstAnnual | 09-02-10 | 08:44
Daarom kom ik al jaren niet meer bij de MAKRO, daar is nog maar één kassa waar je met contant geld kunt betalen en daar is het altijd hartstikke druk.
N.O. Brains | 09-02-10 | 08:57
Zolang er bejaarden zijn wordt er contant betaald... dan droppen ze zo'n zak met kleingeld op de toonbank met de legendarische woorden 'daar zijn jullie altijd blij mee toch?' NEE, kut! Ze hebben veel liever dat je gewoon pint, dan zijn die mensen achter je ook sneller aan de beurt. Ik snap de hele logica ook niet, pinnen ze aan het begin van de maand geld en betalen daarna alles cash. Je zou zou beter je uitgaven kunnen bijhouden. Ja... of je houdt een kasboek bij.
Harm1985 | 09-02-10 | 08:57
Ik zal tegen de winkelier maar eens zeggen dat ik mijn vette aankoop niet anders kan betalen, dan laat ie mij werkelijk lopen zonder een deal? Maar het is natuurlijk behoorlijk zorgwekkend dat dit er aan zit te komen en inderdaad, weer een stuk verder met totale controle over de mens. Maar sja, "aaaals sje nieks hep te verberche daan hep sje ook nieks te frezen!"
Megalomaantje | 09-02-10 | 09:00
even resumé :
- GPS in de auto
- Alleen nog DIGITAAL betalen
- CAMERA'S op iedere straathoek in grote steden
Begint toch wel eng te worden......
Mr. Burn | 09-02-10 | 09:01
De consumentenbond wordt al jaren betaald door Albert Heijn. Lees dat blaadje van hen meer eens en verbaas u hoe goed AH altijd scoort en waar de foto's altijd genomen worden. En AH heeft er alle belang bij dat de klant niet meer met contant geld aan de kassa komt.
Eucalyptas | 09-02-10 | 09:01
Het zou wel te gek zijn als je niet meer cash kunt betalen.
Volgens mij gaat er heel wat zwart geld in Nederland om, denk alleen maar aan de bouwvakkers die 's avonds bijklussen, als dat verdwijnt zal het niet goed zijn voor de economie en hebben we weer een crisis. Wat ik later dan weer tegen mijn kleinkinderen kan vertellen om toch een mooi verhaal te hebben.
begaajer | 09-02-10 | 09:01
Ik verdwijn ook uit dit land!
imp.caes.avg. | 09-02-10 | 09:02
Op de Markt wordt er alleen met contant geld betaald, wordt hierdoor gedwongen om mijn levenswijze te veranderen en komen er nog meer werklozen, die geen marktkraam meer hebben. Leve de vrijheid!!
willywortel | 09-02-10 | 09:02
Vanaf nu zal ik ook meer contant gaan betalen, de winkelier is gewaarschuwd!
Megalomaantje | 09-02-10 | 09:03
da zal nog wel ff duren voordat geld verdwijnt,
bijna iedereen is hier op tegen ivm. met dat hele kleine beetje eigenbelang wat we allemaal nog hebben.
TP 1984 | 09-02-10 | 09:07
Betekent dit dus het einde van bedelaars, hoeren, kauwgomballenautomaten, ijsverkopers, gokkasten, en (goddank) draaiorgels? Kan die laatste niet meer horen na... jeweetwel.
OoO | 09-02-10 | 09:08
Betekent dit dus het einde van bedelaars, hoeren, kauwgomballenautomaten, ijsverkopers, gokkasten, en (goddank) draaiorgels? Kan die laatste niet meer horen na... jeweetwel.
OoO | 09-02-10 | 09:09
Sorry voor de dubbelpost, maar kantoorsmurfend NL zit zeker weer te F5'en op een nieuw topic...
OoO | 09-02-10 | 09:09
Mr. Burn | 09-02-10 | 09:01
Vergeet de rest niet!
Maar...ik denk ook praktisch om onderstaande reden:
www.marketoracle.co.uk...
michzelluf | 09-02-10 | 09:10
Haha wat een lachertje. Dit concept zal toch echt navolging van de Eu op z'n minst moeten krijgen. Je denkt toch zeker niet dat de toeristenbranche zich hier bij neerlegt? Wellicht zal er een proef opgestart worden, maar ik denk dat ze de nu al bestaande variant zoals bij AH navolging zullen geven cq, uitbreiden naast het gewoon blijvende cashverkeer. Als een stad als 020 z'n buitenlandse valuta niet meer binnenkrijgt? Ja sure.
snoeff | 09-02-10 | 09:10
Ik betaal ook allleen nog maar contant, omdat de regering graag wil dat mijn geldstromen transparant zijn.
Ana R. Chie | 09-02-10 | 09:10
... doe mij maar een waarzegger~!
alles geboren beneden de evenaar, doet al kraaltjes, pinnetjes en poppetjes verzamelen en uitwisselen. zoveel gedoe en kijk hoe hard de aarde ervan bewogen heeft.
Centauri | 09-02-10 | 09:10
ikweetnogmeer | 09-02-10 | 08:53
Als je openbaringen een beetje kent dan weet je dat het om Nero ging, maar mocht het een toekomstvoorspelling zijn dan gok ik toch op de nieuwe Messias.
De manier waarop deze man is gekozen en wordt aanbeden door de media lijkt rechtstreeks overeen te komen met openbaringen.
En sterker nog. Obama schijnt Mabus te zijn uit de openbaringen van Michel Nostradamus.
Zijn Amerikaanse naam is Obama, Barack Hussein
Ik blijf zo lang mogelijk cash betalen. Betalen met de pin betekent dat je geen direct overzicht meer hebt over je geld, waardoor onverwachts een tekort kan optreden.
The_Challenger | 09-02-10 | 09:11
Tjsa, geweaun CDA blijven stemmen, dan heb je een grotere kans dat de totale kontrole over 2 jaar al kompleet is.
Alles in het teken om kriminelen beter te kunnen opsporen.
Echter niet om sneller te kunnen straffen, maar om sneller een aai over het bolletje te geven en financiele hulp aan te bieden zodat loverboys, pedeaus en groepsverkrachters hun leven "weer op de rails kunnen krijgen".
uitgeslapen | 09-02-10 | 09:12
Ik hoor dat Veenhuizen ook weer open gaat voor landlopers die geen pin pas hebben en alleen maar kontant kunnen betalen
Hampy | 09-02-10 | 09:14
Zodra geld geen tastbaar product meer is, betekend dit simpelweg het einde van onze vrijheid.
Komputernurt | 09-02-10 | 09:18
En de oplossing voor mensen, die moeite hebben met pinnen, is dus... contant geld...
Reykjavik | 09-02-10 | 09:18
Hoe moet de gemiddelde toerist hier dan nog geld uit geven?
T1NKY | 09-02-10 | 09:18
Er zijn twee instanties die er voordeel bij hebben. De staat en de banken. Als er onverhoopt alleen nog maar gepind kan worden zal he rood staan alleen maar meer worden.
The_Challenger | 09-02-10 | 09:21
ik begrijp niet dat we dat allemaal zo maar pikken.......nu kunnen ze ons ook al prive gaan volgen.....en dan het rekening gaan rijden zeker er nog bij dan kunnen ze ons DAG EN NACHT in de gaten houden!!!!
Ook zal dan het zwart geld niet meer door het volk ge/misbruikt kunnen gaan worden waardoor er dus meer wit gedaan moet gaan worden....dus meer belastinggeld binnen gaat komen wat dan weer door een stelletje beunhazen (=regering) in onzinnige projecten gestoken kan gaan worden.
Alleen de rijke stinkers en ons huis van Oranje zal wel constructies blijven verzinnen (brievenbus firma's...) waardoor ze de boel omzeilen
bonfirebuddy | 09-02-10 | 09:23
Joepie, kan de overheid ook al mijn uitgaven in de smiezen gaan houden! Wat zal ik weer zachtjes kunnen slapen!
Arie Stoteles | 09-02-10 | 09:29
Het is toch consumenten-bond ? Dus kom eens op voor de belangen van de consument dan!
noorderling | 09-02-10 | 09:29
En wat als ik een boodschapje wil doen voor een bekende?... wordt je verplicht om naast je rijbewijs ook nog eens een bankpasje in je portemonee te hebben... Ik hoop dat skimmers hard gaan toeslaan! Pak ze!! Allemaal! Ik haad pinnen! Doe ik enkelt om cash 250 euro op te halen... Ik vertrouw geen ene pinautomaat bij welke winkel dan ook!
Moet ook opeens aan dat tv programma denken.. op zaterdag avond die zwendelaars enzo.. 2 gaste en een meid.. die het ook voor elkaar kregen om midden in een winkel spullen te verkopen uit die winkel.. en vervolgens bij iedere pinbetaling de bankgegevens hadden...
JustPwnT | 09-02-10 | 09:30
Wat moet ik dan in de gokkast gooien?
Jaegelsch | 09-02-10 | 09:31
Natuurlijk verdwijnt contant geld. Dat heet vooruitgang. Heeft dezelfde reden als dat we geen ruilhandel meer bedrijven of met echt goud gaan betalen.
Betalen wordt steeds eenvoudiger en virtueler. Ik weet niet of dat in 5 jaar gaat gebeuren, maar over 20 jaar kijken we lachend terug op die sukkels die hun geld in brief en munt vorm bewaarden en daarmee betaalden.
sk!llz | 09-02-10 | 09:31
Volgnes mij mág Telfort contante betalingen helemaal niet weigeren... iets met wettig betaalmiddel enzo. Betalingen die enkel per banktransactie gaan wordt pas toegestaan bij het kopen van een huis, auto e.d.
Gelukkig heb ik niks met die pauper-provider te maken.
AllesBrander | 09-02-10 | 09:32
sk!llz | 09-02-10 | 09:31
Dan wil ik ook mijn banksaldo kunnen zien via mijn pas!
Daarnaast hoeven gokkasten helemaal niet te verdwijnen.. of je nu een muntje in de kast doet.. of je chipknip...
JustPwnT | 09-02-10 | 09:35
Nog iets: de enige reden om contant geld te weren uit winkels is klaarblijkelijk de 'veiligheid'. Je zou ook kunnen beginnen met het invoeren van de 3-strikes-law voor capuchonklootzakjes die de middenstand terroriseren met hun ad hoc overvallen. Lost het probleem zich ook vanzelf op.
AllesBrander | 09-02-10 | 09:36
ik ga voortaan gewoon rolletjes munten pinnen uit de muur, ze zullen %$^& alleen nog maar kleingeld van me krijgen.
faqu2 | 09-02-10 | 09:36
hahaha, al *weer*?
in 1985, toen pinnen werd ingevoerd, riepen ze dat ook al. We zijn inmiddels 25 jaar verder, en papiergeld is nog lang de wereld niet uit.
Flippo 3.0 | 09-02-10 | 09:38
Op het station in Den Bosch heeft een man in een witte jurk geprobeerd met contant geld te betalen:-)
N.O. Brains | 09-02-10 | 09:40
AllesBrander | 09-02-10 | 09:32
over wettig betaalmiddel gesproken... HHS doet dat al! daar heb je niets aan contant geld... eten.. drinken.. copieren.. je kan letterlijk niets in het gebouw met contant geld! dus als je je pas een keer vergeten ben... moet je altijd lenen van anderen... of verdrogen/hongeren...
JustPwnT | 09-02-10 | 09:41
Volgens mij MAG dat helemaal niet. Contant is het enige wettelijke betaalmiddel en iedereen die iets verkoopt MOET dit accepteren.
Woutie | 09-02-10 | 09:43
contant geld? de euro: www.tijd.be...
ganzo | 09-02-10 | 09:45
@Woutie | 09-02-10 | 09:43
Onzin. Niet alle vormen van wettige betaalmiddel hoeven door alle winkels geaccepteerd te worden. Zie de wiki. nl.wikipedia.org...
sk!llz | 09-02-10 | 09:46
Contant geld is vies.
piemulspitzengefuhl | 09-02-10 | 09:47
Oh gaap. Duh. Artikel van bijna tien jaar geleden:
www.computerweekly.com...
EenZiener | 09-02-10 | 09:54
Keihard boycotten die Telfort.
Die onzin moet je gelijk aanpakken.
Stiggelaar | 09-02-10 | 09:55
Betalen met mobiele telefoon !
Hoe gaan we dat beveiligen?
sola | 09-02-10 | 09:57
5 jaar? Man, over 1 jaar Paypallen we onze digitale cash gewoon online vanaf onze iPad zo de kassa's van onze retailers in! Wat ik je brom!
Gezellig! | 09-02-10 | 10:03
Iedereen krijgt gewoon een chip van 666electronics geďmplementeerd in de rechterhand.
Hansopje | 09-02-10 | 10:08
Ik zag een item over de 'zwarte economie' in België. Daarin werd gezegd dat die voor de buurlanden 14% van het BNP was. Dat is voor NL meer dan 100mld aan zwart geld. Daar moet toch iedereen van af en geeft het uit aan boodschappen.
DavidC | 09-02-10 | 10:17
DavidC | 09-02-10 | 10:17
Ofwel, het zwarte geld uit omloop halen.. is vernietiging van je eigen economie?!?!
JustPwnT | 09-02-10 | 10:20
-weggejorist-
Sufaoner | 09-02-10 | 10:22
Zwart geld is voor de economie wat olie is voor een motor.
Frederik Puntdroad | 09-02-10 | 10:22
Waarom is er geen wereld zonder geld.
Stroopkoek | 09-02-10 | 10:30
Waarom is er geen wereld zonder geld.
Stroopkoek | 09-02-10 | 10:31
Waarom is er geen wereld zonder geld..
Stroopkoek | 09-02-10 | 10:31
BOYCOT TELFORT !
werk er gewoon niet mee .. niet meer anoniem reizen maar straks ook niet meer anoniem betalen.
nachtschilder | 09-02-10 | 10:40
Mag ik de straatkrant dan ook pinnen?
JorisWorstNightmare | 09-02-10 | 10:44
@Stroopkoek | 09-02-10 | 10:31
Iets dergelijks hebben ze geprobeerd in Rusland. Werkte nog slechter dan kapitalisme. Mensen worden er extreem lui van, en de machthebbers nog corrupter dan corrupt.
sk!llz | 09-02-10 | 10:48
De wet dan eerst maar eens aanpassen, en daar een draagvlak voor vinden. Munten is een wettelijk betaalmiddel.
Daarnaast:
Bedrijven maken genoeg winst, om het probleem van overvallen zelf aan te pakken. Dan maar een deel van de winst in beveiliging investeren. Ipv. het probleem van de criminaliteit te verleggen. Ik voorzie dan een toename is huisovervallen.?.?
Dit is een zeer goedkope manier van multi-nationals, om zonder toename in eigen kosten, zich van een grote kostenpost te ontdoen..de overval
SGiel | 09-02-10 | 10:49
eindelijk gaat iemand zijn verstand gebruiken. We hebben helemaal geen kasgeld meer nodig. Iedereen heeft een pinpas en daar kun je alles mee betalen. Voordeel: geen berovingen meer , geen overvallen meer, geengeldtransporten meer nodig en ga zo maar doorZelfs banken zijn veilig omdat er geen valuta meer in kas hoeft te zijn. van mij mogen ze morgen beginnen. En ja, je kunt er ook je ochtendkrantje of je rolletje drop mee betalen, maar dat kan nu ook al. Een verder voordeel is dat we eindelijk eens van die buigende winkeldeurblokkades afkomen die schooiend voor je voeten blijven staan.
fred6833 | 09-02-10 | 10:53
@fred6833 | 09-02-10 | 10:53:
Vergeet niet: Geen geld meer. Er is een progressie van echt geld (waarde / goud) -> fiatgeld -> electronisch geld gaande. Bij elke stap verlies je iets.
Papiergeld is weliswaar ook maar een stukje papier, maar dat is in ieder geval nog iets dat je thuis in een kluis kunt leggen, en waar je nog mee kunt betalen als je bank om is gevallen, of je regering ineens rare restricties gaat opleggen aan wat je uit mag geven (vraag de gemiddelde Argentijn maar).
Echt geld (waarde / goud) is nog meer dan een stukje papier; als het hele financiële systeem omvalt, dan wil ook niemand je stukjes toiletpapier (papiergeld) meer; dat is dan hooguit goed om het fornuis in de gaarkeuren mee aan te steken. Goud, aan de andere kant, is een schaars goed. Vraag de gemiddelde Zimbabwaan maar hoeveel goud waard is, en dat je voor 0.1-0.3g goud gewoon je eten kunt kopen.
Balsaq | 09-02-10 | 10:59
@mezelf, en fred:
Ter zake: www.youtube.com...
Balsaq | 09-02-10 | 11:06
nooit. ik weiger.
watismuziek | 09-02-10 | 11:07
'Moeite met pinnen'... dat is nog triester dan moeite met poepen
De Bondscoach | 09-02-10 | 11:10
vind telfort toch al een van de slechste providers moet alleen nog ff me zwarte geld uitgeven voor het te laat is::--(((
strafpleiter | 09-02-10 | 11:12
Alle pinapparaten zien er anders uit. Hoe weet ik dat ik met een geijkt apparaat heb te maken? Hoe kan de Staat pinnen verantwoorden terwijl het systeem stikt van de kinderziektes? Moet ik zeker de Beta-tester zijn?
Pinnen moet, en het liefst ook nog met pin betalen in Voormaligoostblokland.
Ana R. Chie | 09-02-10 | 11:14
@fred6833 : een kind van 7 die snoepjes wil kopen heeft echt geen pinpas hoor !!
RAI` | 09-02-10 | 11:15
Niet meer contant betalen?? Dan ben ik weg ...
DannyV | 09-02-10 | 11:17
Balsaq | 09-02-10 | 10:59
Goud is ook maar metaal. Weliswaar altijd in te ruilen voor goederen of geld, maar nog steeds is het helemaal afhankelijk van de waarde die we er zelf aan toeschrijven.
Canterwood | 09-02-10 | 11:38
@fred6833 | 09-02-10 | 10:53
Dergelijke gevolgtrekkingen ontstijgen het niveau van de middelbare school niet eens... Geen overvallen meer?! Straatroof zal alleen nog maar gewelddadiger worden én toenemen, evenals huisroofovervallen op gewone burgers. Want als er bij tankstations, supermarkten en sigarenboeren niks meer te halen valt... Voor heel veel partijen is dit goed, maar wij burgers staan niet in dat rijtje.
Jezus van Nazareth | 09-02-10 | 11:43
Terecht ook, ik gebruik nu al nauwelijks meer contant geld. Munten heb ik sowieso afgeschaft, heb er ook geen ruimte voor in mijn portemonnee. En er zijn nog maar een paar plekken waar ik contant geld voor nodig heb.
Overigens is dit best een haalbaar scenario, over vijf jaar gebruiken we ook de chip in plaats van de magneetstrook op de pas (zoals nu al in veel Europese landen de norm is) waardoor pinnen een stuk makkelijker is. Banken zijn hier nu al mee bezig. Andere innovatie is het omgekeerd pinnen, zodat je geld terug kan krijgen als je een artikel omruilt.
Bejaarden passen zich maar aan of gaan naar de voedselbank.
Mark 9712 | 09-02-10 | 11:47
Dat s dan een zeer slechte zaak!!
Hoop ook dat iedereen zo lang mogelijk aan het vaste geld probeerd vast te houden.
Geen contant geld betekent dat de nu al virtuele betaalmiddelen geheel onwezelijk worden.
De consument (ik prefereer de term mens en mensheid) raakt zo hun vrijheid kwijt.
En banken worden credit verstrekkers met ongekende macht(nog grotere macht dan nu)
Elke aankoop die je doet is te volgen. Elke keuze in je leven is dan te volgen.
van het brood dat je eet (gezond of niet;leuk voor de verzekeraar) tot een website die je bezoekt (zal ook gaan veranderen naar vaste websites en betaalde websites) tot je penthouse/plaboy/playgirl.
tweedehands handel is moeilijk tot onmogelijk. Eens snuffelen naar oude boeken is er niet meer bij of een bankstel kopen via marktplaats is erg moeilijk. (hoe regel je dat?)
Dus weer meer macht aan de grote bedrijven.
heerlijk he dat "vrije" marktstelsel.
En de rijke worden maar rijker over de ruggen van derde wereldlanden en natuurlijk ons.
erickvandijk | 09-02-10 | 11:47
@erickvandijk | 09-02-10 | 11:47
Doe niet zo dom vent, jij rekent de websites die je nu bekijkt contant af?
Mark 9712 | 09-02-10 | 11:57
Oh ja de banken:
Als iemand bij mij in de zaak op donderdagavond pint, dan kan ik blij zijn als dat op maandagmiddag op mijn rekening staat.
Als ik op zaterdagmorgen bij de groothandel inkopen doe en ik pin, dan is dat bedrag al van mijn rekening afgeschreven eer ik thuis ben.
N.O. Brains | 09-02-10 | 11:58
erickvandijk | 09-02-10 | 11:47
Ik kan je vertellen dat alles wat je online doet al te volgen is. Inherent aan het systeem.
Big Brother is not watching you.
Canterwood | 09-02-10 | 12:02
Hahaha, en wie gelooft die onzin?
Hammondman | 09-02-10 | 12:03
Het weigeren van een wettig betaalmiddel is strafbaar.
Helaas zal de actie van Telfort in onze klassejustitite-maatschaappij wel weer door de vingers gezien worden.
De overheid maakt zich er met div. betaalsystemen tenslotte ook massaal schuldig aan.
Merlot | 09-02-10 | 12:11
Met mobiele telefoon betalen? Moet ik dan met een zak van die dingen rondlopen?
"Dat is dan 1 N97"
Ik heb geen mobiel en laat me ook niet dwingen er 1 aan te schaffen. Als ik op het land aan het werk ben en zie de rook opstijgen dan weet ik dat de houtoven is aangestoken en dat we met een uurtje kunnen eten. Daar hoef ik niet voor te worden opgebeld.etc...
Cook From Hell | 09-02-10 | 12:12
En, hoe reken je dan de daklozenkrant af? Niet dat het mij zou spijten als deze dames en heren verdwijnen zouden bij de ingang van de supermarkt! Gelegaliseerde bedelarij die je een slecht geweten in de maag splitst als je er langs loopt zonder te betalen!
cugel | 09-02-10 | 12:22
Totale ban op Telfort winkels. Als zij zo nodig origineel willen zijn dan mogen ze daarvoor ook de lasten dragen.
Ik ga dus niet met mijn kids naar een museum om ze vervolgens uit te moeten leggen dat papiergeld iets is uit een ver verleden.
Los Mongoles | 09-02-10 | 12:23
Dat was een kwestie van wachten. Overvallen op winkels worden gebruikt als reden om contant geld te laten verdwijnen. Helaas is de echte reden natuurlijk dat onze overheid (die het goede met ons voor heeft, toch?) gewoon elke cent wil kunnen volgen. Dit wordt uiteindelijk het einde van zwartgeld, al zal er natuurlijk een levendige ruilhandel ontstaan om transacties maar uit de boeken te houden.
S. Quentin Quale | 09-02-10 | 12:24
Het volk is hier schuld aan, want die hadden nooit en te nimmer een pinpas moeten accepeteren
En het is net wat n.o. brains zegt, als een klant bij je pint, komt het pas een aantal dagen later op je rekening, dus waar blijft dat geld in tussentijd?
Juist, bij de bank, en die trekt daar dan even een beetje rente van.
Dat is dan per transactie peanuts, maar met miljoenen transacties per dag, levert dat per jaar toch etterlijke miljoenen op waar ze eigenlijk helemaal geen recht op hebben, of zie ik dat nu verkeerd?
von sokkenstopfen | 09-02-10 | 12:24
De economie stort helemaal in elkaar omdat zwartgeld dit nog een beetje aan de gang houdt
kn@tergek | 09-02-10 | 12:27
@ von sokkenstopfen | 09-02-10 | 12:24
dit zie je goed, helaas is dat al jaren zo bij overboekingen, met de komst van internetbankieren is die transactie tijd een heel eind verkort, maar helaas bij het bijboeken van PIN betalingen duurt het tegenwoordig steeds langer, zeker als er een weekend tussen zit. Is dus allemaal 'gestolen' geld wat naar de banken gaat.
S. Quentin Quale | 09-02-10 | 12:35
S. Quentin Quale | 09-02-10 | 12:35
mooi onderwerp voor nova dus.
von sokkenstopfen | 09-02-10 | 12:44
dan krijgen we een duale economie, net zoals in zoveel andere landen. nix bijzonders toch? wel jammer dat deze eigenlijk alleen aantrekkelijk is voor mensen met geld die er aan verdienen.
Kortom een paradijs voor de pvv!
wet fart | 09-02-10 | 12:44
Anyway, zodra er geen supermarkt meer is waar je met contant geld kunt betalen, ga ik er een openen waar je dat wel kunt. Moet je eens opletten
hoe het dan storm gaat lopen. Het gaat de roverheid namelijk geen reet aan
van wat je vreet en voor hoeveel geld in de week dat is.
von sokkenstopfen | 09-02-10 | 12:47
Mijn geld verdwijnt constant.
komt dat schot | 09-02-10 | 12:50
Dan gaan we met z'n allen toch gewoon lekker naar de markt? Is toch goedkoper...
Het mooie aan al die big brother info is natuurlijk wel, dat ze straks door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Er is veel te veel informatie. Gewoon om de Grote Samenzwering te stangen moeten we straks lekker de belachelijkste aankopen gaan pinnen op de raarste plaatsen.
Septimus | 09-02-10 | 12:53
Ik betaal al jaren alleen nog maar kontant, juist omdat ik de overheid en data-verzamelaars niet vertrouw. Kontant geld zal iedereen ten alle tijde moeten accepteren, zolang het een wettig betaalmiddel is kan niemand het weigeren, hoe hard winkels het ook proberen.
fair=fair | 09-02-10 | 13:01
-weggejorist-
Losmuertos | 09-02-10 | 13:04
Als contant geld verdwijnt, wordt de armoede in Nederland pas echt goed zichtbaar.
StijlvolRechts | 09-02-10 | 13:19
Het zal de overvallen wel veranderen, waarschijnlijk geweldadiger maken, maar niet stoppen. Een slimme overvaller dwingt dan een winkelier z'n geld over te maken op een gestolen pinpas, pinnen, klaar.
MrWolfIsMobile | 09-02-10 | 13:26
Iedereen een RFID chip in de schouder, in combinatie met iris-scan en/of DNA profiel. Heb je geen paspoort meer nodig, geen pinpas, geen pincode. De techniek is er al, de overheid zorgt er wel voor dat ook u gechipt gaat worden.
UNaaitOnsSteeds4Ever | 09-02-10 | 13:27
Het zijn vooralsnog alleen de winkels,die op termijn geen contant geld meer accepteren....ik voorspel een sterk toenemend contant geldverkeer tussen personen onderling...en prima tijden voor marktplaats en speurders...contant geld naar de bank brengen is er dan niet meer bij...dat gaat dus onder het matras.
Als de euro-geldhoeveelheid dan ingekrompen gaat worden,bestaat de kans dat er schaarste aan contante euro's ontstaan en dat je uiteindelijk voor een contante euro meer kunt kopen dan een girale...tenslotte zijn er ook nog andere valuta beschikbaar om contant te betalen...ruilhandel bloeit op...en misschien komen er wel weer gouden en zilveren muntjes om contant mee te betalen.
Alternatieven zat dus...en een walhalla voor de creatievelingen.
pielewaaier | 09-02-10 | 13:37
Verwacht de Consumentenbond dat, of WILLEN ze dat?
ZĂ© peito | 09-02-10 | 13:39
kan niet wachten tot er een total fallout van het ellectriciteitscircuit of netwerk komt en al dit soort winkels als eerst failliet gaan.
maar helaas reken er maar op als dit gebeurd en de Appie hetzelfde doet er plunderingen en totale anarchie komt.
treser.info | 09-02-10 | 13:51
Enige plek waar geld nog handig is, is in de kroeg.. en ook daar is het een kwestie van tijd. Ik zie het probleem niet. Gaat verschillende vormen van criminaliteit tegen.
eierkoekfan | 09-02-10 | 14:05
Owja mooi is dat. Eerst de goud standaard, nu dit, waar moet dit heen. Kut socialisten
Gekke_Gert | 09-02-10 | 15:25
...wat ik wel benieuwd naar ben is de impact van geen contant geld op waardetransportbedrijven en hierop afkomende overvallertjes, vooral de laatste groep misgun ik wel het een en ander
Bamzaaiert | 09-02-10 | 15:27
Gewoon niks meer kopen bij telfort.
Roy Orbitol | 09-02-10 | 16:03
en de kids?
yezzir123 | 09-02-10 | 16:09
Sinds kort betaal ik bijna alles weer contant. Zo lang de banken en winkeliers in Nederland geen maatregelen nemen om skimmen te voorkomen betaal ik gewoon alles contant. Het is gewoon een kwestie van een ander pinapparaat en je kan met de chip op je pinpas betalen. Nederland is het enige land in west Europa waar Roemenen nog kunnen skimmen
de oude nar (5) | 09-02-10 | 16:59
Mensen die moeite hebben met pinnen?! Sorry, maar dan ben je wel gewoon achterlijk...
Paramada | 09-02-10 | 17:09
en hoe moet ik nou dan beunen?
als cash verdwijnt word t leven een heel stuk duurder.
lelijkevent | 09-02-10 | 17:14
Op de markt is je gulden een daarder waard...
Mongeaulie waarsguwt | 09-02-10 | 17:23
Alles alle winkels dat zouden invoeren zal er wel een aardige instorting van de economie komen. Dan kunnen alle rijke crimineeltjes en beunhaasjes hun zwarte geld steeds moeilijker kwijt en zonder rollend zwart geld minder groei, slecht plan dus.
dutchdj | 09-02-10 | 17:31
Cash geld verdwijnt , dat heeft grote voordelen voor de roverheid:
- Ook op zaken die U hobbymatig uitvoert kunt U dan belasting gaan betalen; bijv.: U knapt (als particulier in uw vrije tijd) een klasieke auto op en verkoopt deze om een andere opknapper te kopen.... eerst even afrekenen met de belastindienst.
- Alle geldstromen zijn tot het kleinste bedrag te volgen, tevens waar dit heeft plaatsgevonden, maar ook wat U heeft ekocht. Over enkele jaren wordt dit doorgespeeld aan verzekeraars en werkgevers. Verzekeraar: Jansen, ik zie aan Uw afrekeningen dat U van de week een doos frikandellen en een krat pils gekocht hebt, maar wij zien geen rekening van een sportschool, u leeft blijkbaar ongezond, wij verzekeren U niet meer.
Tevens kan men een registratie maken wie er in koffieshops danwel drankwinkels aankopen doet, waarna dit uiteraard ook aan werkgevers en verzekeraars wordt doorgespeeld.
-Aangezien pinnen dan nog de enigste mogelijke betaalmogelijkheid is zullen de banken onmiddelijk de prijs per pintransactie verder verhogen.... U kunt er toch niets aan doen, U heeft immer boodschappen nodig om te leven.
-Het aantal overvallen op winkeliers en geldlopers zal sterk afnemen, echter het aantal overvallen in woningen zal sterk toenemen (dat laatste interesseert de roverheid echter geen reet)
-De roverheid zal beloven de pingegevens (net zoals straks met rekeningrijden) slechts in uitzonderlijke gevallen te raadplegen, bijv bij ernstige misdrijven .... in de praktijk zullen we er later achterkomen dat straks Jan en alleman toegang heeft tot deze gegevens, simpelweg omdat men hier met pathologische leugenaars te maken heeft
Er zijn ook wat nadelen:
- skimmers zullen hun slag slaan; net als bij de OV kaart zal het systeem niet waterdicht blijken te zijn, zeker niet als het pinverkeer ineens meer dan verdubbeld.
-Bij electriciteitsuitval of computerstoring kan niemand meer boodschappen doen en/of betalen. Maak op dat punt Uw borst maar nat; Nee meneer, U kunt vandaag niets kopen, het pinverkeer ligt al de hele dag plat. Nee... we hebben geen idee waneer het weer op gang komt.
Telfort is overigens in overtreding als men bij het afnemen van een produkt cash geld weigert, volgens de wet is dit het enige wettige betaalmiddel, pinnen is slechts een mogelijkheid tot betalen.
We leven ondertussen in een maatschapij waar we 1984 van Orwell al lang en breed voorbijgestreefd zijn, zelfs Orwell had het zo gek niet kunnen bedenken!!
me163komet | 09-02-10 | 17:33
Cash geld verdwijnt , dat heeft grote voordelen voor de roverheid:
- Ook op zaken die U hobbymatig uitvoert kunt U dan belasting gaan betalen; bijv.: U knapt (als particulier in uw vrije tijd) een klasieke auto op en verkoopt deze om een andere opknapper te kopen.... eerst even afrekenen met de belastindienst.
- Alle geldstromen zijn tot het kleinste bedrag te volgen, tevens waar dit heeft plaatsgevonden, maar ook wat U heeft ekocht. Over enkele jaren wordt dit doorgespeeld aan verzekeraars en werkgevers. Verzekeraar: Jansen, ik zie aan Uw afrekeningen dat U van de week een doos frikandellen en een krat pils gekocht hebt, maar wij zien geen rekening van een sportschool, u leeft blijkbaar ongezond, wij verzekeren U niet meer.
Tevens kan men een registratie maken wie er in koffieshops danwel drankwinkels aankopen doet, waarna dit uiteraard ook aan werkgevers en verzekeraars wordt doorgespeeld.
-Aangezien pinnen dan nog de enigste mogelijke betaalmogelijkheid is zullen de banken onmiddelijk de prijs per pintransactie verder verhogen.... U kunt er toch niets aan doen, U heeft immer boodschappen nodig om te leven.
-Het aantal overvallen op winkeliers en geldlopers zal sterk afnemen, echter het aantal overvallen in woningen zal sterk toenemen (dat laatste interesseert de roverheid echter geen reet)
-De roverheid zal beloven de pingegevens (net zoals straks met rekeningrijden) slechts in uitzonderlijke gevallen te raadplegen, bijv bij ernstige misdrijven .... in de praktijk zullen we er later achterkomen dat straks Jan en alleman toegang heeft tot deze gegevens, simpelweg omdat men hier met pathologische leugenaars te maken heeft
Er zijn ook wat nadelen:
- skimmers zullen hun slag slaan; net als bij de OV kaart zal het systeem niet waterdicht blijken te zijn, zeker niet als het pinverkeer ineens meer dan verdubbeld.
-Bij electriciteitsuitval of computerstoring kan niemand meer boodschappen doen en/of betalen. Maak op dat punt Uw borst maar nat; Nee meneer, U kunt vandaag niets kopen, het pinverkeer ligt al de hele dag plat. Nee... we hebben geen idee waneer het weer op gang komt.
Telfort is overigens in overtreding als men bij het afnemen van een produkt cash geld weigert, volgens de wet is dit het enige wettige betaalmiddel, pinnen is slechts een mogelijkheid tot betalen.
We leven ondertussen in een maatschapij waar we 1984 van Orwell al lang en breed voorbijgestreefd zijn, zelfs Orwell had het zo gek niet kunnen bedenken!! Een betere en efficientere manier om tot in de huiskamer van iedere willekeurige Nederlander door te dringen wil mij zo snel niet te binnen schieten. Nu nog de glazen huisen van Orwell en de staatscontrole is compleet
me163komet | 09-02-10 | 17:36
Heel simpel,
als je mijn goede geld niet wilt,
kan je jouw troep stoppen daar waar het altijd donker is....
KYA | 09-02-10 | 17:42
@KYA | 09-02-10 | 17:42
Op zich een goede redenering waar dit vandaag Telfort betreft, echter, er zal een moment komen dat jij een brood en een pak melk wilt kopen, anders komt er ook niets meer uit je "waar het altijd donker is" en verhonger je.
Je wordt dus GEDWONGEN aan deze vorm van geldverkeer deel te nemen, op straffe van geen eten kunnen kopen.
@Bamzaaiert | 09-02-10 | 15:27
Ipv ons op te schepen met een nieuwe methode van geldverkeer om die ene % van de bevolking die overvallen pleegt dwars te zitten, zou men ook eens kunnen besluiten straffen uit te delen aan overvallers, zodat enkele -etnisch duideklijk aan te wijzen groepen- niet meer gierend van het lachen de rechtbank uitlopen na een veroordeling. Zet voor de grap eens een wettelijke minimumstraf van 20 jaar (volledig uit te zitten) op een overval, en laat fatsoenlijke burgers met rust.
me163komet | 09-02-10 | 17:54
Dat roepen ze al jaren, gaat niet gebeuren...
Haagse-Geertje | 09-02-10 | 18:17
komt er dan ook een systeem voor mijn vele zwartgeld
robert-05-06-65 | 09-02-10 | 18:19
Balen als je pasje verliest, en dan 2 weken moet wachten. -1 voor het idee
lowryder | 09-02-10 | 18:20
@Haagse-Geertje | 09-02-10 | 18:17
Dat hoop je dan maar.... scroll over 10 jaar eens terug naar dit artiekel... dan praten we verder... als we dat tegen die tijd nog ongestraft kunnen in neDDRland.
me163komet | 09-02-10 | 18:21
Is inderdaad zeer aannemelijk daar de waarde van het metaal waarvan de munt van is vervaardigd over niet al te lange tijd meer is dan de geldelijke waarde die de munt vertegenwoordigd.
CDlogo | 09-02-10 | 18:23
We gaan allemaal betalen met een chip die onder de voorhuid wordt geimplanteerd zeker.
Osdorpertje | 09-02-10 | 18:37
Er blijven alleen nog multinationals over. De kleine zaken verdwijnen. Die worden kapotgemaakt door de belastingdienst.
Zij mogen namelijk altijd de volle mep betalen, terwijl grote zaken hun geld wegsluizen zodat de belastingdienst er niet aan kan komen.
mohell | 09-02-10 | 18:43
Aha, geld verwordt tot een paar cijfers. Erg leuk als de zoveelste bank omvalt....
En-el Hak | 09-02-10 | 18:49
von sokkenstopfen | 09-02-10 | 12:47
Zo'n zaak heb ik al. Het probleem is dat andere zaken, waarbij je wel kunt pinnen, een hogere omzet hebben.... Ik zal op den duur gedwongen zijn om mee te doen.
mohell | 09-02-10 | 18:50
@Stroopkoek | 09-02-10 | 10:31
Die is er ook. Die wordt ook wel de Derde Wereld genoemd.
Charles Bronson .32 | 09-02-10 | 18:53
'vrijheid verdwijnt'
domheid regeert | 09-02-10 | 08:24
Als je daar zo bang voor bent zou ik maar geen pvv gaan stemmen.
Ikhouvanjemoeder | 09-02-10 | 19:02
Wat wil je? Als een winkelier al klaagt dat geld tellen geld kost.
Fukjoe | 09-02-10 | 19:02
Jaja..en wat gaat er dan met het zwarte geld gebeuren?Wat gebeurd er als dat in feite uit het economische systeem verdwijnt?Gaat de rest van de wereld ook mee doen?Hoe geef ik die arme zwerver nog een Euro?Krijgt elke zelfstandige (hoe klein ook) een pinapparaat en kunnen ze zich dat veroorloven?Wat moet ik met mijn oude sok? Vragen vragen....
gewooneerlijk | 09-02-10 | 19:20
Dan heb ik een probleem. Ik heb heel veel geld zwart geld.... kan ik dan ook met een zwart pinpasje pinnen?
pitabroodje | 09-02-10 | 19:29
De NWO agenda voltrekt zich stapje voor stapje totdat elke ziel een cyberelektronische slaaf van het systeem is.
Jacobsladder | 09-02-10 | 19:43
Is trouwens leuk wat Telfort doet, maar dat mag eigenlijk helemaal niet. Contact geld is ten alle tijden een wettig betaalmiddel en dient daarom ten alle tijden geaccepteerd te worden als betaalmiddel. Net zoals de 'wij hebben hier niet van terug stickers' bij pomphouders kunnen niet. Maar idd, leg dat zo'n figuur maar eens uit...
dutchdj | 09-02-10 | 19:59
gewooneerlijk
En wat vindt Femke Halsema ervan? Dat ben je toch maar mooi vergeten.
Fukjoe | 09-02-10 | 20:03
pitabroodje | 09-02-10 | 19:29
Toch iets meer shoarma verkopen zou ik zeggen, anders valt het inderdaad op. Of maak er een internetcafé van.
Ikhouvanjemoeder | 09-02-10 | 20:20
Ach. Er zijn mensen die in hun hele leven nauwelijks spullen aanraken die hun waarde halen uit het materiaal waarmee ze gemaakt zijn. Muntjes, papier of digitaal: Het is allemaal 'vertrouwensgeld'. Maar volledig online geld heeft wel een nadeel: Als je gedwongen offline bent, bestaat geld niet meer. Bijv. in geval van oorlog mag je alleen maar hopen dat er een vijand komt die ook niet zonder internet etc. kan voor de oorlogvoering.
Allemaal | 09-02-10 | 20:21
Oplossing bankaccount in Singapore met Paypal.
MoonUnit1 | 09-02-10 | 20:24
Allemaal | 09-02-10 | 20:21
De vijand hoeft niet eens binnen te komen.
Gewoon even de stekker er uit en we zijn binnen twee weken verhongerd.
mohell | 09-02-10 | 20:25
Oplossing bankaccount in Singapore met Paypal.
MoonUnit1 | 09-02-10 | 20:24
Want die banken liggen dichterbij de maan.
Ikhouvanjemoeder | 09-02-10 | 20:34
"Originele gedachten binnen tien jaar door regering uitgebannen".
Sint Vitus | 09-02-10 | 20:36
Een wegenbelastingvrije auto zonder NWO-kastje dan maar, maar hoe moet je dan tanken?
michael8161 | 09-02-10 | 21:24
@mohell | 09-02-10 | 20:25
En wat dacht je van een paar dagen geen SN?
Allemaal | 09-02-10 | 21:44
Nou ik betaal veel electronidinges, maar voor de zekerheid heb ik toch altijd wel een kleine CHF1000,- op zak hoor. En dat heb je soms gewoon nodig, vooral als je zelfgestookte schapps gaat halen in de kleinere dorpen. Die hebben nooit zo'n ding, maar gewoon een kistje met geld en dan moet je zelf wisselen, want meestal is eer geen hond te bekennen. Maar goed, hier gaat dat (nog)
hakgeballetje | 09-02-10 | 21:58
Zou best kunnen maar de verwachte tijdsperiode is gewoon een optimistische schatting.Hoe moet dat met bijvoorbeeld met het contante geld dat nog in omloop is ? Wie gaat dat inzamelen (behalve natuurlijk de belastingdienst) ? Tijd voor kamervragen ?
nadenkeniseenkunst | 09-02-10 | 22:05
Allemaal | 09-02-10 | 21:44
Ook erg, maar daar zou ik aan kunnen wennen. Als jullie niet meer zouden posten, dan hoef ik niets meer te lezen, toch? :-)
Maar serieus: Stel dat er geen geld meer zou bestaan en het internet ging opeens op zwart. (Om welke reden dan ook.) Hoe moet dat dan met onze boodschappen?
mohell | 09-02-10 | 22:06
Ten zuiden van deze bergen betalen we gewoon nog steeds met Duitse Marken hoor. Zo snel verdwijnt contant geld niet, en met waardebonnen betalen is ook nog een optie, evenals ruilhandel.
Alpine Mountain | 09-02-10 | 22:08
Hoe moet ik dan drugs kopen verdomme? En op stap betalen met een pasje, mij niet gezien.
Hondenmoller | 09-02-10 | 22:20
@mohell
Dat is een terecht goede vraag.
DE secretaresse | 09-02-10 | 22:23
Lijkt me wat voorbarig, maar zodra het uitgaansleven een goed alternatief heeft gevonden zal het hard gaan. Dat is nog 1 van de grootste contact geld systemen.
omwenteling | 09-02-10 | 22:29
rrrrright... en hoe moet dat met diensten aan huis? De schilder, de glazenwasser, de schoorsteenveger, de escort?
.
Nemen die allemaal een pinautomaat?
James T. Krik | 09-02-10 | 22:48
Allemaal een pinautomaat kopen, anders kun je je spullen niet kwijt op de vrijmarkt op 30 april.
Cola_Heavy | 09-02-10 | 22:54
omwenteling | 09-02-10 | 22:29
Waarschijnlijk gaan de cafés gewoon een pinsysteem invoeren waar je muntjes voor terug krijgt. Of net zoals er in Baja club in Rotterdam wordt gedaan, een chip geimplanteerd voor de vaste bezoekers en dan iedere keer met een apparaat langs word gestreken. En zo op die manier gaan ze ons meer en meer onder controle houden en uiteindelijk hebben we nergens meer grip op. Mensen ik denk dat het heel snel zal gaan, begin maar vast te zwaaien naar ons leventje zoals we dat kennen. Het gaat op deze wereld nooit meer worden zoals het was. Jammer
c-lutserbom | 09-02-10 | 22:55
Dan accepteer ik het wel weer, geef maar hier.
Slappehap | 09-02-10 | 23:01
telfort reclame, kost niks en je naam wordt vaak genoemd
jankaas | 09-02-10 | 23:03
C. Widdershoven:
Pin gaat verdwijnen, krijgen we EMV en VPAY voor. PAYTER, betalen met je mobiel, bestaat al een poosje maar is geflopt. Doe is je huiswerk man!
www.twinklemagazine.nl...
dr. SpermSpammer | 09-02-10 | 23:06
En waarom had de mens vroeger ook alweer muntstukken?
Ow ja, omdat er waarde aan zit!!
Dus straks heeft niemand meer iets.
En mocht er keer een storing komen(die toch komt) staat zeker alles opeens op NUL.
Dit kunnen ze toch zeker niet menen!
Als er mensen zijn die hier positief over denken dan spoor je niet toch niet.
maikelzzz | 10-02-10 | 00:36
Of we hier zo blij mee moeten zijn vraag ik me af.. Regelmatig kom ik in landen waar mensen zo ongeveer alles met credit cards etc betalen en het duurt dus eeuwen voordat ze eindelijk afgerekend hebben.. Niet erg fijn in de kroeg!
Ik denk dat de overheid hier achter zit met de bedoeling ons minder te laten drinken... Conspiracy mode
hassandemosselman | 10-02-10 | 01:03
Mijn contant geld is ook zó verdwenen...
Xinicus | 10-02-10 | 06:46
@mohell | 09-02-10 | 22:06
'Ik reaguur dus ik leef' gaat dan ook niet meer op...
-
"Hoe moet dat dan met onze boodschappen?"
Niet. Ik mag hopen dat ze iets bedenken wat waarde heeft en wat je bij je kan dragen. Anders komen er rellen. Waardepapieren en contant geld zal niet zomaar verdwijnen. Noem me paranoide, maar ik heb goud in huis voor als de pleuris uitbreekt.
Allemaal | 10-02-10 | 08:06
-weggejorist-
Gekke geitebreier | 10-02-10 | 09:26
Over een tijdje komt er vast en zeker een pas voor het uitgaan.
Je moet de pas opladen met geld en als je wat besteld betaal je via je pas!
Oeps! 1 biertje en je pas van 50euro plots leeg!!! hoe kan dat nou????
LamBal26 | 10-02-10 | 10:29
Wat is er mis met de chipknip? Ideaal voor kleine bedragen. Bij mijn opleiding mag ik alleen daar maar mee betalen. Sindsdien chip ipv pin ik treinkaartjes, betaal kleine dingen zoals blikje drinken in de supermarkt ermee, betaal voor parkeergarage.......Die uitvinding is in potentie ideaal maar de banken hebben er te weinig marketing op losgegooid bij introductie. Pas jaren na introductie zie ik er de voordelen van in en ik denk dat meerdere mensen dat zullen inzien als ze er een hebben en wennen aan het gebruik ervan.
spooky | 10-02-10 | 10:37
Wet moet skimpraktijken strafbaar stellen, aldus pvdalid Ton Heerts vandaag in het Parool van Amsterdam. Hij beseft dat daarvoor de Roemeense justitie eerst moet worden versterkt.
Huh? Weg met het Schengenverdrag en uit de EU juist..het wordt alleen nog maar erger. Moord en doodslag zijn de VoormaligOostbloklanden niet onbekend, daar kun je als kind een behoorlijk meedogenloze volwassene van worden..waarvan akte.
Ana R. Chie | 10-02-10 | 10:48
Tuuuurlijk....
Ayaan Sorry | 10-02-10 | 11:14
weer eenmanier om de burgers te controleren.
de ovchip,kilometerrijden,met de pinpas betalen.
typisch dat dit allemaal zo'n beetje tegelijkertijd word ingevoerd.
voor je het weet word je leven helemaal in kaar tgebracht door de staat.
ja de nazi's zijn nog niet zo ver van ons verwijderd als we dachten.
het komt alleen in andere vormen terug.
coltello | 10-02-10 | 12:00
maar het was Lenin die zei'vertrouwen is goed maar controle is beter'.
ach,
nazi's en commies,die schelen niet zoveel met elkaar.
coltello | 10-02-10 | 12:20
Onzin. En de Telfort winkels komen er nog wel achter dat dit niet de manier is als mensen naar een andere leverancier gaan.
paulus1973 | 10-02-10 | 12:21
Ik stel voor dat er dan wel anonieme chipkaarten komen. Kaarten die je vol kunt zetten met geld, maar waar geen persoonlijke gegevens aan gekoppeld zitten.
Het CDA | 10-02-10 | 12:44
Wordt leuk, aangezien ik niet een kroeg ken die een pinautomaat heeft. Oh, wacht... Klink is minister he...
*snel naar de kroeg rent nu het nog kan*
Koning_poephoofd | 10-02-10 | 14:59
Alleen chippen of pinnen?
Echt niet. Stel dat de chip of de barcodestrip beschadigd is. Nieuw pasje aanvragen en zit je tot die tijd zonder eten, benzine en betaalde sex.
Kan niet he?
RoyalFlusher | 10-02-10 | 15:14
En als je je pinpas verliest. Even de pinpas van kennis of familie lenen?? KOMOP wat een onzin!!!
Nosfu | 10-02-10 | 15:53
Wat/wie verdwijnt er eerder?
Contant geld of Nout Wellink?
www.anarchiel.com...
Denis1337 | 10-02-10 | 15:54