*

CDA-achterban is 'prominenten' beu

De afgang van Ruud Lubbers, Dries van Agt en hun collega-CDA-prominenten begint zorgwekkende vormen aan te nemen. Nam eerder de CDA-fractie al openlijk afstand van de rebellerende oud-premiers, nu geeft ook de CDA-achterban aan dat ze het openlijke gemekker zat is.Uit de wekelijkse peiling van Maurice de Hond blijkt dat het CDA nog nooit zo impopulair is geweest als nu. Volgens De Hond zou het CDA slechts 15 zetels vergaren als er nu verkiezingen gehouden zouden worden. De VVD profiteert het meest van de wantoestanden binnen het CDA, en mag twee virtuele zetels bijschrijven. Hiermee komen de liberalen op 28 zetels uit. De PVV blijft met 31 zetels onveranderd de grootste partij.

De schrijnende situatie waarin het CDA zich nu bevindt, doet denken aan 1994. Ook toen bemoeide Lubbers zich vanaf de zijlijn zeer nadrukkelijk met de partij, en leverde dat een historisch lage verkiezingsuitslag op. Onder leiding van Elco Brinkman verloren de christendemocraten toen 20 zetels.

Deze week lekte er een brief van Lubbers aan partijvoorzitter Henk Bleker en fractievoorzitter Maxime Verhagen uit. Hierin herriep Lubbers zijn eerdere advies om over een rechts minderheidskabinet te gaan praten, en pleitte hij voor een kabinet met CDA, VVD, D66 en Groenlinks. Lubbers zelf is grootste verdachte voor het lekken van de brief. Van Agt verklaarde deze week D66'er te willen worden, maar bedacht zich kort daarna.

Spits Redactie | 29-08-10 | 10:59 | 261 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Reacties

Gaat goed met het CDA. Op naar de 0 zetels!

Wat een bizarre kop. Volgens mij blijkt uit de peiling juist dat de CDA-achterban het CDA zat is, en het dus juist EENS is met de prominenten!

Dries van Zeven vond ik wel een geschikte peer...

Henk Bleeker?

Niet dat ik niet met het alternatief zou kunnen leven, maar spreekt Lubbers niet voor zijn beurt? Het CDA-congres moet de boel toch nog goedkeuren, zelfs als er een akkoord komt?

Laat de herverkiezingen dan maar snel komen! Maurice zit er altijd een paar zeteltjes onder bij de PVV...laat de PVV samen met de VDD maar lekker verder gaan. 76 zeteltjes nodig...dat gaat straks wel lukken met dit gemekker. Ik vind het jammer dat Cohen niet gezellig meedoet want dan gaan daar ook weer wat zeteltjes vanaf.

Die prominenten vinden zichzelf het allerbelangrijkste. Hun opinie moet het daglicht bereiken. Al gaat dat ten koste van hun partij en het landsbelang. Ze horen bij een oude elite die niet wil accepteren dat er nieuwe politieke verhoudingen zijn die om nieuwe politiek vragen.

Ik hou wel van de huidige houdgreep. Als het CDA nu terugtrekt uit de onderhandelingen, wordt het zetelaantal virtueel gehalveerd tot 10 zetels. De enige manier om electoraat terug te winnen is afstand te doen van deze politieke dinosaurussen en mee te gaan in een nieuwe frisse rechtse wind. Samenregeren met progressief Nederland zou de doodsteek zijn. Heerlijk!

Over niet al te lange tijd zijn we van dit soort fossielen af.

De oude machthebbers worden eindelijk afgerekend op hun beleid wat er toe heeft geleid dat Nederland diep in de problemen zit.

Geen wonder dat ze tegenspartelen, ze gaan met de billen bloot.

de meeste CDA-stemmers staan gewoon vierkant achter Geert wilders, maar zullen dat niet zo snel hardop zeggen.
Als dat gezeik nog lang duurt , stappen ze inderdaad over naar Geert, die dan richting de 40 zetels gaat.

typisch oude fossiele nederlanders .... STOP MET ZEIKEN..... vorm een kabinet en bouw aan Nederland zorg dat men weer aan het werk kan !!!!

Als al die ouwe lijken nu eens lekker hun vrije tijd besteden aan reisjes langs de Rijn. Kan het het nieuwe gepeupel met frisse kop regeren.

Kan de Spitsredactie ook uitleggen hoe het tot de conclusie is gekomen dat uit de poll van De Hond volgt dat de CDA-achterban de prominenten beu is?

Job is niet stil, Job staat op de Joop.
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/vechten_voor_een_fatsoenlijke_...

En nu is die Balkenende ook nog eens op werkbezoek naar de Antillen. Wat heeft hij daar nog te zoeken?

@ LastShadowPuppet | 29-08-10 | 11:03

Dat zou opgaan, ware het niet dat de verloren zetels volgens de peilingen terecht komen bij de VVD en PVV.
Je weet wel, die partijen waar die prominenten zon kritiek op hadden. Pvv dan vooral.

Die zogenaamde prominenten zijn rijp voor de dwangbuis; opsluiten voor waanideeën.

Ja het balletje komt steeds weer terug,prachtig om van te smullen hoe deze olifanten steeds weer in hun eigen voeten schieten en dan zeggen dat ze een bom ervaring hebben.daarbij blijven ze log en traag tot ze erbij neervallen.Hun gedrag schaadt uiteraard de onderhandelingen wat wellicht ook de opzet is.Eerst de linkse partijen die schreeuwen,nu dit. Petje af voor wilders,het lijkt wel schaken aan het worden.Mocht het misschien ?op nieuwe verkiezingen uitlopen wat we niet hopen,dan zal het CDA de helft van de helf scoren,dit word natuurlijk afgestraft.Men moet de massa niet voor dom blijven verslijten.Het wordt tijd dat we VOORUIT gaan.

ik GELOOF dat het CDA zijn geloofwaardigheid kwijt is! wegwezen sprookjesgelovers!

-weggejorist-

De Dance Macabre van het CDA. Daarna de PvdA graag.

Als al die partijen dan zo tegen en kritische zijn over de pvv , moeten ze er dan niet juist mee gaan regeren ???

Ik blijf erbij dat Alex als Willen IV de macht moet grijpen om knopen door te hakken. gewoon omdat het tijd is.

NL heeft dus eigenlijk maar 3 stabiele partijen ( VVD, PVV en SGP ), in alle andere partijen is het een grote teringzooi.

Het is ook een wanvertoning van het CDA ook, die partij is zich inderdaad aan het opheffen zo lijkt. Maar @Ferrari-racer, een paar zeteltjes? Je bedoelt 17 en die komen never nooit niet allemaal bij de PVV en de VVD terecht. Het is wel aandoenlijk om te zien hoe veel reaguurders een rotsvast geloof hebben in, laten we het maar een rechtse revolutie noemen. Dromen mag natuurlijk!

Dries van agt heeft het CDA driest verkracht.

Als ik het CDA was zou ik hem vragen het CDA te verlaten en terug te gaan naar dhimmi 666 waar zijn hart werkelijk ligt. Dan kan hij samen met de turkse bezetters van NL en hun mee-heulers genocides gaan ontkennen en Israël aanvallen omdat ze zich verdedigen.

Die Lubbers is veel te goed vriendje met de koningin...

Jack Daniels Jr | 29-08-10 | 11:17
Zoiets als: "Rondje van de zaak voor iedereen?"

Vond van Agt toendertijd wel grappig als ie et over de Kneet had, maar sinds die Gretl in z,n leven is gekomen, heeft ie tog ietwat vreemde humor gekregen.

Gaat dit nu ook luid rondgetoeterd worden op de staatsomroep?
Laat me raden: ik denk het niet.

De ego's van de narcistische fossielen zijn belangrijker dan het feit er hoognodig een regering moet komen. Balletje over links is mislukt met dank aan Cohen, dus nu geweaun doen en als het niets wordt nieuwe verkiezingen.

@ Dauntlessxl | 29-08-10 | 11:19

Dezelfde drie opgewarmde lijken die steeds door de publieke omroep gerycled worden tellen niet mee voor de doorsnee van de partij.
Blijf jij maar dromen van de permanente linkse greep op de macht en media.
Foute dictatoriale trekken heb je, stumperT.

Ik moet altijd lachen om PVVers die zo graag het CDA op z'n nummer zetten: ik zou ietsje aardiger zijn... als de onderhandelingen klappen komen er GEEN nieuwe verkiezingen, maar zal eerst gekeken worden naar andere mogelijkheden. Zoals een midden-kabinet met VVD, CDA & PvdA. De VVD wordt virtueel kleiner, dus die zitten niet echt te wachten op nieuwe verkiezingen, onder druk wordt alles vloeibaar, en hey presto: het door jullie zo gehate PvdA aan de macht. En PVV als roeptoeterts (of poeptoeterts ;-)) aan de zijlijn.

Zo blijkt maar weer dat PVVers veel beter zijn in reAgeren dan regeren.

(nb voor jullie mij in de linkse hoek zetten... ik zit niet echt te wachten op een links of centrum-links kabinet, ik betaal al meer dan genoeg belasting. Maar ik zie weinig kwaliteiten in de PVV hoek. Veel geschreeuw en weinig wol)

Ja die fossielen willen stilstand in Nederland.
Wij willen vooruitgang.
Ik hoop dat VVD-CDA-PVV de kans krijgt om het te proberen.
Het wordt hoog tijd dat de autochtone Nederlanders weer de macht
terugkrijgen. Jaren lang dat links gedogen heeft ons nergens gebracht.
De allochtonen doen wat ze willen. Illegalen blijven gewoon hier.
Het is te gek voor woorden.
Het volgende hoop ik dat er gaat gebeuren;
1.Inburgeren en Nederlands leren anders voor 31-12-2010 oprotten.
2.Het graaien bij de banken en in de bedrijven aan banden leggen.
3.Ouderen en mensen in de WAO een fatsoenlijke uitkering geven.
4.Mensen die niet willen werken, dwingen of uitkering stoppen.
5.Boerka verbieden, hoofddoekjes tegenwerken.
6.Niet zeggen er is werk zat, maar werkloze ook een baan geven dan.
7.Managers bij bedrijven en ziekenhuizen en zorginstellingen
beperken tot maximaal 3 zodat niet het grootste deel van het
geld daar blijft hangen, maar naar de ECHTE werkers gaat
8.Politie veel meer macht geven en ze eerder laten schieten.
Rij jij met je gejatte scooter in op een agent, mag deze gericht op
je schieten etc. Voetbalhooligans alles laten betalen en opsluiten.

Mischien is het handig om al die oude zeurende prominenten eens in een standaard verzorgings tehuis te stoppen kijken hoe ze het vinden om drie dagen in eigen shit te liggen in een hokje te worden gestopt en vergeten te worden ...... Mischien beginnen ze dan eens te zeuren over hoe het hoort te zijn in de verzorging en dat ze zich daar druk over maken en laten ze de huidige partij leiders hun werk doen .......
Maar zou niet gebeuren want al deze prominenten bulken van het geld en als ze enige zorg nodig hebben zorgen ze er wel voor dat er 4 dokters en 6 verzorgers voor hun klaar staan HOEZO WE SLUITEN MENSEN UIT!!!!!!

"slechts 15 zetels"

Slechts? Slechts? Dit betekent dat nog altijd 10% van de Nederlandse bevolking instemt met Hirsch Ballin. Het faillissement van het Nederlands onderwijs kon niet beter worden geillustreerd.

@ Remy Martin Louis 13 | 29-08-10 | 11:25
Goh, jij moet psycholoog worden.
Die hebben ook weinig kwaliteit. Dat is iets voor jou.

Het CDA heeft een geschiedenis van saboteurs.
In de jaren 80tig toen de schade van Joop den Uyl opgeruimd moest worden waren er de zogenaamde loyalisten die alles tegenwerkte waardoor feitelijk het beleid van Joop nog een kabinet werd voortgezet en de overheidsuitgaven gierend de pan uit liepen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/CDA-loyalisten
Misschien is het maar beter als het CDA zich weer opsplitst in een Katholiek deel en een gereformeerd deel.

solidstate | 29-08-10 | 11:29
Op de man spelen is ook al zo'n kwaliteit van mensen die geen argumenten hebben.

"OUWE LULLEN MOETEN WEG" http://www.youtube.com/watch?v=GADfoTJCTy8

@ LastShadowPuppet | 29-08-10 | 11:03
@ Melchior C Balthasar | 29-08-10 | 11:11
@ Ongeduldige | 29-08-10 | 11:16

Van http://www.peil.nl/?3033
"Deze daling van het CDA komt niet omdat de CDA-kiezers massaal de huidige formatiebesprekingen afwijzen of massaal niet willen dat het CDA in deze constellatie stapt. Uit de verschillende tabellen van het onderzoek van vrijdag jl. blijkt dat bijna een derde deel van de kiezers van het CDA van 9 juni de huidige formatiepoging afwijst en bijna tweederde deel niet. Maar het is de interne onenigheid, die ertoe leidt dat kiezers al snel na de verkiezingen zich van het CDA afkeren."

@Remy Martin Louis 13
Een middenkabinet zal door z'n niksige beleid (zie het huidige kabinet: de PvdA zal nooit doortastend kunnen bezuinigen, of de multiculti probleem willen aanpakken) de PVV alleen maar laten groeien. Meeregeren is voor Wilders een veel groter risico.

We maken de ondergang van de politiek-correcte politiek mee, en de kiezers lopen daarin ver voor op de politieke elite.

Maar het is de media die deze eikels de aandacht geeft......anders hoort niemand wat deze ondemocratische sukkels te zeggen hebben...

discosmurf | 29-08-10 | 11:26
Heel goed.,
- Punt 2,3 en 7 zijn echt punten die de VVD ten uitvoer gaat bregen :-S.
Punt 4: Over het algemeen is er best werk voor werklozen, maar zijn zij niet bereid tot bepaalde soorten arbeid. Er zijn dus op zich wel vacatures, maar mensen willen bepaald werk niet doen. Is ook precies de reden waarom er op een gegeven moment zoveel gastarbeiders zijn gehaald. Een baan KRIJG je niet, die ZOEK je.
Punt 7: U denkt dat er dan nog kundige mensen een bedrijf gaan leiden? Of denkt u dat dit niets voorstelt en dat de mensen op de werkvloer dit natuurlijk veel beter kunnen?
Punt 8: Denkt u nu werkelijk dat een agent zich nu moet laten overrijden?

Een peiling van M. de Hond, brengt geld in zijn laadje, voor de rest heb je er niets aan. Dat het CDA hun besmette prominenten niet de partij uitzetten zegt veel over het CDA. Ik moet geen partij waar een oplichter of SS-er op een voetstuk staat.

preventief ruimen zou ik zeggen

@ msgambler | 29-08-10 | 11:35
Ondemocratisch, inderdaad. Er komt een partijcongres waarbij de CDA-leden mogen zeggen wat ze van de onderhandelingsresultaten vinden. Maar deze oud-prominenten willen dat niet afwachten, maar hun eigen mening doordrukken. Ze lappen de interne partijdemocratie aan hun laars.

Mensen die in de allergrootste hoax van de mensheid (godje, allahtje en mohammed etc) geloven moeten uit de politiek blijven. Of zullen we als tegenhanger een Roodkapje partij oprichten?

Om de discussie te verbreden: een aantal CDA-prominenten noemen die NIET voor hun beurt spreken. Hier de CDA-bewindspersonen sinds Kabinet Van Agt die het formatieproces respecteren. Item voor NOVA misschien ?
.
Aart-Jan de Geus
Adriaan Nooteboom
Agnes van Ardenne
Ank Bijleveld
Ben Bot
Berend-Jan van Voorst tot Voorst
Cees van der Knaap
Clémence Ross-Van Dorp
Durk van der Mei
Dzsingisz Gabor
Gerrit Braks
Hans van den Broek
Jaap de Hoop Scheffer
Jack de Vries
Jan van Houwelingen
Jeltien Kraaijeveld-Wouters
Job de Ruiter
Joop Wijn
Karien van Gennip
Karla Peijs
Klaas de Jong Ozn.
Koos Andriessen
Louw de Graaf
Marnix van Rij
Onno Brinkman
Onno Ruding
Piet Bukman
Piet van Zeil
Pieter Beelaerts van Blokland
Pieter Kooijmans
Pieter van Geel
Rene van der Linden
Til Gardeniers-Berendsen
Ton Frinking
Virginie Korte-van Hemel
Wil Albeda
Wim Deetman
Yvonne van Rooy

Het CDA drijft op de kracht van de achterban in het platteland. Vanouds heerste er een "herenboer" cultuur buiten de steden. Terwijl men in de stad zich steeds verder loswrikte van de gevestigde plattelandsorde en allerlei hervormingen en vernieuwingen voorstond, kabbelde de cultuur buiten de steden rustig voort met het wisselen van de seizoenen. Tot zeer kort geleden kreeg het CDA nog alijd de steun waar het generaties lang op kon rekenen.
Daar is echter nu verandering in gekomen. Ook de herenboercultuur in de kleinere dorpjes moet, vaak heftig protesterend en tegenstribbelend, met de tijd mee. De "dorpsoudsten" - vaak rijke boeren, die aan de rand van het dorp met hun vergaarde centen een nieuw huis hebben laten bouwen en van daaruit "mee regeren" - hebben ondanks een grote mate van invloed niet langer de uiteindelijke beslissende stem in belangrijke zaken.
De nieuwe generaties weten zich op steeds jongere leeftijd een financieel onafhankelijke positie te bemachtigen en laten vanuit die positie, gebaseerd op informatie en kennis die zij m.b.v. de moderne media makkelijker weten te bemachtigen, vaker een eigen geluid horen.
Vroeger werd kennis en informatie door de oudere generatie doorgegeven aan de jongere, die zich daardoor lieten leiden. Dat is niet meer zo. Vroeger is dood. Ook op het platteland dringt de modernisatie door, en de oudere generatie is niet langer in staat zich als leider, raadgever en beslissende factor te handhaven.
En die oudere generatie was van oudsher de belangrijkste achterban van het CDA. Zie hier het grootste probleem van die partij. De infrastructuur van het CDA wordt nu tegen het licht van de moderne maatschappij gehouden. En faalt hopeloos. Want de jongere generatie accepteert niet langer het automatische "Ja, en amen" dat hun ouders altijd hebben voorgestaan.

De vraag is alleen: zakt de CDA in de peiling door de prominenten of door de koppige achterkamertjespolitiek doorzettende Verhagen (die zelfs eigen fractie niet op de hoogte houdt?)

De CDA is verworden tot een zombie partij die de dodendans doet.

Ivoren Toren | 29-08-10 | 11:41
dat weet je niet. Het kan, ik zeg het kan, een besproken strategie zijn, om bijvoorbeeld niet te veel geassocieerd te worden met de pvv, zelfs als er daarlijk een accoord uitkomt. Men kan dan zeggen, we kunnen niet anders, het land moet bestuurd worden. Zoiets. Ook was de zet van Lubbers om tijd te winnen misschien niets anders om het uit te stellen tot na de speach van GW in New York om te kijken hoe dat uitpakt. Daarna kan dan alsnog een beslissing worden genomen om of de stekker eruit te trekken of om het door te zetten. Alles is vaak niet wat het lijkt.

zuichkragt | 29-08-10 | 11:44
de zetels gaan naar de VVD zo te zien. Do the math...

@ zuichkragt | 29-08-10 | 11:44
Zie mijn comment van 11:33

Mischien ook een ideetje een referendum!!
elke keer als we buitenlanders nodig hebben laat dan het volk stemmen welk land er mag toe treden in onze arbeidsmarkt.....
Want over de meeste zijn we het niet eens en is allemaal door onze gekozen regering toegelaten .......
En over het cda ...men laat deze partij vallen omdat ieder die een beetje nadenkt ook weet dat deze partij al 3 kabinetten heeft laten vallen en het zelfs zo heeft te kunnen draaien dat het niet hun schuld is pfffff cristelijk zeg

Wat zijn het toch een stelletje onvolwassen ouwe knarren.
Kijk, zij hebben makkelijk praten want zij hebben allemaal een vet pensioen.... en het zal hun tijd wel duren al wordt de economie hier hardstikke slecht met veel armoede en werkloosheid.
Maar de gewone kiezer en onze kinderen zitten met hun nalatenschap - waarbij zij veel te veel kansarme migranten naar NL hebben gehaald die we hier van A tot Z levenslang moeten onderhouden.
De tijd is totaal veranderd in NL en wordt nog een stuk slechter - dit kunnen deze ouwe knarren met hun hoge inkomens en vette pensioenen niet begrijpen.

en het volk maar vertellen dat we met iedereen moeten samenwerken

Wat een bizarre kop. Volgens mij blijkt uit de peiling juist dat de CDA-achterban het CDA zat is, en het dus juist EENS is met de prominenten!
LastShadowPuppet | 29-08-10 | 11:03

Ga jij eens snel terug naar de basisschool om te leren begrijpend lezen!
Want je haalt de portee er opvallend slecht uit.

Er staat nameljk dat het CDA nog nooit zo impopulair geweest is als nu. Dus toen het CDA aan het onderhandelen ging en was met de PVV ging het beter dan nu er een hele vleugel binnen het CDA daar tegen blijkt te zijn.

Wellicht dat jouw persoonlijke wens de vader van je gedachte over dit bericht was. Maar nu juist dat soort missers leren ze je wel af bij begrijpend lezen op de basisschool hoor, als dat allemaal een beetje goed gaat althans...

@pitabroodje ........ ben bang dat je geleik hebt

lokaal gemartel om de aandacht af te leiden, ze werken stiekum gewoon door aan het grote europeesch rijk www,eu-facts.org

Arrabinekoeterine | 29-08-10 | 11:28
Het falen van het Nederlandse onderwijs, als daar al sprake van zou zijn, wordt nergens beter geïllustreerd dan op deze website.

Piet Veerboot gister ook in NOVA, krijgt uitgebreid van de Linksmedia de kans om zijn ongenoegen uit te spreken. Waar negeren een normalere reactie was geweest, want geen nieuws.

dat het CDA het heeft gehad moge duidelijk zijn. De totaal verpeste samenleving
de enorme belastingdruk en het oerwoud van regeltjes en wetten onstaan tijdens
het bewind van dit CDA .Het onverantwoord binnen halen van buitenlanders met
vrouw en fam ect. Nog even en ze hebben nog maar 5 zetels! en zo hoort dat!
Maar hoe dom kunnen Nederlanders zijn om op de VVD te stemmen? want die
zijn nog een graatje erger en zullen de werkende massa nog verder uitzuigen!
Nog meer belastingen/hogere huren en minder zorg maar wel veel meer betalen
Denk er om Nederland !!!als ze er eenmaal zitten is het te laat en gaat U zwaar
bloeden voor die misstap

Que? CDA-achterban is prominenten beu omdat ze niet meer op het CDA stemmen? MIsschien zijn ze het juist wel eens met die prominenten en stemmen ze daarom niet meer CDA.

zuichkragt | 29-08-10 | 11:44
Als kiezers ergens een hekel aan hebben is het dit soort twisten. Want kiezers willen wel weten waar ze voor kiezen. En dat lijkt op dit moment niet helemaal duidelijk bij het CDA.

Als je vind dat de vleugel "doorgaan met de PVV" moet winnen kun je nu bijvoorbeel ook VVD aangeven want dan weet je zeker dat die dat willen (die groeien nu trouwens ook met een paar zetels) en als je vind dat het niet met de PVV moet stem je bijv. d'66.

Want dan weet je zeker dat met jouw stem het juiste standpunt op dit onderwerp wordt ingenomen en bij het CDA lijkt dat nu de vraag omdat veel kiezers niet duidelijk is dat die brievenschrijvers door de (linkse) media wel belangrijk (prominent) worden genoemd maar zij inwerkelijkheid geen verantwoordelijke posities meer hebben in de partij.

Dus bij dit soort twisten wijken kiezers uit. Als het congres echter geweest is en Verhagen hier als winnaar uitkomt, het CDA wel met VVD een kabinet vormt is die duidelijkheid er wel en zal het CDA ongetwijfeld weer groeien (en naar PVV overgelopen kiezers terughalen).

@Wazzzah staat er drie keer in hoor ...Boring

Ze noemen zochzelf PROminente maar volgens mij zijn het eerder DEmente.
Aan die generatie politici hebben we nu wel de wanorde in dit land te danken.

Demoniseren van de PVV = Decimeren van het CDA....

Ook wel een beetje raar hé......
dat er mensen zijn die normaal CDA stemmen nu stemmen op PVV......
Volgens mij hebben die mensen met volgestorte rekeningen ook last van die groepen die door de PVV wordt genoemd...
En inzien dat ze met deze groepen er niet veel beter van worden (het komt een beetje te dicht bij hun bed)

Dus als er nu nieuwe verkieizngen komen, waar de PVV-aanhang zo op schijnt te hopen, hebben VVD en PVV samen 59 zetels. Met CDA erbij 74, en daar weet je al van dat ze dan zeker niet mee gaan doen.
Nieuwe verkiezingen hebben dan dus voor PVV en VVD geen enkele zin. Vandaar dat ze er graag uit willen komen nu. Nieuwe verkiezingen is in het voordeel van links.
De kans is trouwens groot dat er een regering Cohen gevormd wordt als de huidige formatie mislukt.

@Wazzzah
Eens met: muurpissertje | 29-08-10 | 12:00

Sterker: jouw non-punt is hierboven al op een stuk of 5 verschillende manieren onderuit gehaald. Als je het er dan toch nog steeds mee eens bent schiet dan op die tegeltjes die het onderuit halen maar nu kom je nogal niet-begrijpend over.

@Dolle Dries | 29-08-10 | 11:20
Dat zou een goed begin zijn

Waar de zetels van het CDA naartoe gaan blijft altijd gissen, maar door naar de verschillen met vorige week te kijken, zie je dat er hoogstwaarschijnlijk een paar naar de VVD gaan. Maurice kan echter ook de verschillen met de vorige keer uitgebreid bekijken en concludeert nog iets anders:

'De stijging van de VVD met 2 zetels is te danken aan dit wegzakken van het CDA. De PvdA zakt ook weer weg. De drie andere partijen aan de
linkerkant stijgen, waarbij de SP het meest profiteert van overstappende CDA-ers.'

Blijkbaar is het CDA ook een paar zetels aan de SP verloren.

Daarnaast is hierboven inderdaad terecht geconcludeerd dat CDA-stemmers het getwist in de partij niet leuk vinden. Zij willen een stabiele partij die weet waar hij naartoe wil.
Er valt echter niet te concluderen dat ze het niet eens zijn met Lubbers of Van Agt. En ook niet of ze het met Verhagen eens zijn. Ze zouden alleen niet graag interne discussies zien.

discosmurf | 29-08-10 | 11:26 : Veel van uw punten zijn slechts symptoombestrijdende maatregelen maar ik kan me er grotendeels in vinden, al zou ik ervoor kiezen de problemen dichter bij de bron aan te pakken. Laten we ook meteen de inkomstenbelasting afschaffen en deze verplaatsen naar accijnzen en de BTW. Het heffen van IB is niet anders dan moderne slavernij, waarbij de werkende burger gestraft wordt voor het verrichten van arbeid. Mocht u in staat zijn geen IB te betalen dan zult u al snel merken dat er nauwelijks verschillen zijn met de nog niet zo lang geleden 'afgeschafte' slavernij. Het verplaatsen van belastingen van de inkomens- naar uitgavenkant biedt meteen een goede oplossing voor het opbouwen van oudedagsvoorzieningen en maakt werken weer lonend.

Logisch toch dat deze bejaarden anti Wilders zijn,zij waren het die Nederland de afgrond in hebben geholpen.
Van alles wat Wilders wil veranderen zijn zij de architekten.

Dit bericht is voor mij in het buitengebied wonend, reden om gehoor te geven aan het plaatselijke gebruik. Ik trek een jonge open.

@ Remy Martin Louis 13 | 29-08-10 | 11:31
Poeptoeter. Dat is inderdaad op de man spelen.
Hou daar eens mee op, poeptoeter.

Ik was van Agt al jaren beu! Gelukkig ben ik een pvv'er!

@Hollandseklompen | 29-08-10 | 11:53
De verhalen over het Groot Europese Rijk zijn verzonnen door leden van de Bilderberg groep. Zodra ik weet waarom ze dat gedaaan hebben zal ik u een teken sturen via de caissiere bij de AH.

Van agt heeft het CDA meer kwaad gedaan dan al die onderhandelingen met de PVV ooit hebben kunnen doen.

Hij moet vertrekken en zijn andere arische nazi kameraad aantjes ook mee nemen. Een fatsoenlijke partij als het CDA kan geen nazi's in hun partij dulden.
Ik heb gehoord dat hamas nog hulp zoekt van een paar rabiate jodenhaters om de joden helemaal uit te roeien.

rara | 29-08-10 | 12:17 : 'Bonuskaart' of 'zegeltjes'?

De ondergang van Nederland is begonnen. Er komen straks heel veel mensen in de bijstand terecht. Dank u kabinet.

De CDA-promiscuen houden de formatie in een soortgelijke houdgreep als het beeld dat zij schetsen ingeval de PVV een VVD/CDAaaaargh!-kabinet zou gijzelen. En arro-grrrristenayatollahs dat het zijn, gaan ze even voorbij aan de uitslag van een verkiezingsuitslag in een democratische, westerse staat. Als ze dat CDA vanze de afgelopen jaren ook maar een beeetje had gefunctioneerd, dan moet de Nederlandse democratie bestand zijn tegen dit politieke extremen. But noooo, terwijl de veenbrand duidelijk steeds verder naar de oppervlakte kwam, kregen we uitholling van zekerheden vs. vogelaarwijken, noodpakket-postbus51-spots vs. capuchonkleaudtzakjes en nog zo wat van dat fraais. En dan het nevenargument dat een rechts gedoogkabinet het CDA uit elkaar zou trekken... Who cares? Is een intern probleem. Verveel de rest van het non-CDA stemvee daar niet mee.

@solidstate | 29-08-10 | 12:20
Je bent hier inmiddels de clown van de meute. En dat wil wat zeggen.

@beerpoes | 29-08-10 | 12:20
Nee, het gaat veel subtieler. De truc zit 'm in de hoeveelheid wisselgeld, en het aantal griekse versus duitse euromunten.

Het CDA was dat een politiek partij?

.. volgende verkiezingen mag het cda zichzelf opheffen. Nu eerst even recht(s) op de zeteltjes zitten en je gedogen laten door de Grote Boze Geert.

Uitgerangeerde fossielen binnen een politieke partij hebben moeite om afstand te nemen van hun macht en lopen de boel altijd te saboteren. Kijk maar naar de Nacht van Wiegel.

Laat alsjeblieft een regering komen met gezond (rechts) verstand.
Weg met de linkse hobby's en de 7,2 miljard/jaar kostende leugen van de integratie van kuch* niet westerse allochtonen. (iedereen weet nu wel wie dat zijn)

Nu gaat zich dus de ''achterban'' roeren,dan waren de prominenten zeker de ''voorban''....ben benieuwd of we nog wat te horen krijgen van de ''middenban''....
Het lijkt mij tijd worden dat Joris ze een ban geeft....van de Paus hoeven we dat niet te verwachten,die heeft het veel te druk met andere ''zaken''.

Ik heb al veel langer moeite met het CDA.

Dat geilen op macht heeft er natuurlijk alles mee te maken dat ze thuis niks hebben om op te geilen.
Daarom het ook machts-wellust.
Als alternatief.
.

Een -heet- naar boven gooit.

Dat CDA is uit de tijd. Het moet zich splitsen in een links en een rechts deel.
Als CDA-er weet je nooit waar je aan toe bent.

Ben benieuwd wanneer ze zelf door gaan krijgen dat dat voortdurende gebrul de partij meer schade toebrengt aan het cda dan regeringsdeelname, gedoogd door de pvv.

Wat frappant dat de linkse partijen allemaal netjes hun mond houden hé.
Die hebben allang door dat ze NIET kunnen winnen van de democratie.
Stilzitten als je geschoren wordt.

mohell | 29-08-10 | 12:53
Bij alle midden-partijen heb je linker- en rechtervleugels....zelfs bij de kleinere partijen als SP en ook Groen links heb je stromingen,die met elkaar van mening verschillen...
Een twee-partijenestelsel zoals in de VS is ook geen oplossing;ook daar zijn allerlei vleugels....
Ik denk dat we zullen moeten vliegen met de vleugels die we hebben....een vliegtuig heeft ook twee vleugels een rechter en een linker....en dat gaat meestal goed.

Veel
CDA-prominenten
blijken
ordinaire
crypto-socialisten
te
zijn!
Dat veel oud-politici binnen het CDA eigenlijk het socialistische gedachtegoed aanhangen blijkt vandaag de dag steeds meer bewaarheid te worden. Na zich decennialang valselijk voorgedaan te hebben als Christendemocraten en zij het CDA van binnenuit dwongen een linkse koers te varen, laten deze crypto-socialisten nu eindelijk hun ware gezicht zien. Door hun duidelijk georkestreerde uitspraken van de laatste tijd om de PVV en haar aanhang te demoniseren en daarmee coalitievorming met de PVV onmogelijk te maken, blijken deze zogenaamde prominenten alsnog vazallen van de PvdA te zijn.
Natuurlijk zal ook dit weer door deze leugenachtige politici ontkent worden, doch iedereen heeft de laatste weken kunnen zien uit welk hout deze oud-CDA-socialisten gesneden zijn.
Zij schuwden geen enkel middel in hun goedkope poging om de huidige CDA-top te dwingen om de coalitieonderhandelingen te staken om daarna verder te gaan met hun socialistische bloedbroeders in de Tweede Kamer.
Het socialisme blijkt zich hiermee duidelijk in meer politieke partijen te hebben genesteld dan velen van ons ooit voor mogelijk hadden gehouden. En zonder internet waren wij ook vandaag de dag nog afhankelijk geweest van de knalrood gekleurde en leugenachtige berichtgeving van de merendeels linkse media, zoals NOS, VARA, Trouw, Volkskrant en NRC!

Prins Pils | 29-08-10 | 13:04
Ik begrijp niet waar u zich zo druk over maakt....het CDA,altijd een gesloten bolwerk,kruipt nu uit zij ei...zoals andere partijen zoals PvdA en VVD,dat ook al regelmatig gedaan hebben en nog steeds doen....
Heerlijk toch al die transparantie....nu weten we tenminste hoe er werkelijk gedacht wordt in de diverse partijen....en nog mooier voor de media,die hier hun handen aan vol hebben....en het allermooiste voor de reaguurders....valt er weer eens wat te reaguren in deze komkommertijd.
En wat die ''oudjes'' betreft....dit kunnen ze toch veel beter doen,dan achter de geraniums te gaan zitten verpieteren....

En ondertussen: al 81 dagen zonder kabinet.....

Prachtig succes voor Wilders: enkel door er te zijn sloopt het CDA(LLAH) zichzelf van binnenuit.

En ondertussen: al 81 dagen zonder kabinet.....
misant(i)ropie | 29-08-10 | 13:14
+++++++++++++++++++
Is dat een probleem ?

En zonder internet waren wij ook vandaag de dag nog afhankelijk geweest van de knalrood gekleurde en leugenachtige berichtgeving van de merendeels linkse media, zoals NOS, VARA, Trouw, Volkskrant en NRC!

Prins Pils | 29-08-10 | 13:04
Daarmee doet u de ''objectieve en altijd waarheidsgetrouwe mededelingen'' van de rechtse pers als Telegraaf en andere toch te weinig eer mee aan....
Dus ;keuze genoeg hoogheid!....of heeft u het in deze natte tijden te druk met uw watermanagement....

Ik vraag mij af hoe iedereen aan die cijfers komt ik weet het niet
maar daar zal ik wel te dom voor zijn
En ik lees over democratie ,wat is de PVV geen partij maar een vereniging.
Is Wilders verkozen nee dus ook geen democratie.
Dus al met al heel de politiek komt mijn strot uit
Van uiterst rechts tot uiterst links

En ondertussen: al 81 dagen zonder kabinet.....
misant(i)ropie | 29-08-10 | 13:14
+++++++++++++++++++
Is dat een probleem ?

ikweetnogmeer | 29-08-10 | 13:18
Heeft u al verschil gemerkt?....ik niet!

Waarom lopen CDA stemmers weg
die lopen weg omdat wat ze zeggen .... we gaan dichter bij het volk staan en dat doen ze door te laten zien door op een markt te lopen en al die soort van nederlanders te vragen hoe goed ze het hebben want ja ........ die hebben allemaal een mooi ingericht huis waar ze helemaal niks voor hoeven te betalen en nog geld toekrijgen voor het geval ze geen geld genoeg hebben voor een fatsoenlijk suiker feest en kunnen laten zien dat ze een nog mooiere moskee kunnen laten zien en iedereen is welkom (wie wildaar zijn)
DE PVV laat zien mensen van het het volk die dit ff niet willen en zien dat ze meer en meer moeten betalen en wijk agenten in huis krijgen die het ff te druk met de rammadan hebben dan ......over hoe het in de buurt gaat en die mensen niet na tien uur op straat durven om door een bontkraagje bestolen wordt die verteld dat nederland nou eenmaal hier voor heeft gekozen .....
die werkeloos toe zien hoe de groepen die hier welkom zijn alles maar mogen doen wat ze willen deze partij (de PVV pakt dat ff goed aan ) maarja als je geld genoeg hebt stem je toch ff op een partij die niet bezuinigd maar het komt ook bij jou deur ............ laat het volk stemmen en doe het daar mee niet zeuren allemaal zelf gedaan nu is er een kering dat het echte Nederlandse volk op staat die zecht bezuinigen en weg met die zieke groepen ..............

@ Spits Redactie
Mooie spin die kop, een groot gedeelte van de achterban pruimt de mogelijke samenwerking met Geert niet, maar voila "CDA-achterban is 'prominenten' beu". Quote van elsevier punt nl; "Ook het aantal CDA-kiezers dat hoopt dat deze formatiepoging slaagt, is gedaald: van 79 procent drie weken geleden naar 60 procent nu."

ikweetnogmeer | 29-08-10 | 13:18
Misschien voor u niet, maar ik zou nu toch onderhand wel eens spijkers met koppen willen zien.
Wat bedoelt u eigenlijk met die plusjes?

deropofderonder | 29-08-10 | 13:23
Leuke nick heeft u....deropofderonder....eerlijk gezegd maakt het mij niet veel uit...beide is best leuk.

@muurpissertje | 29-08-10 | 12:00
Ah gossie... Vrij naar RvdG: als zoveel mensen het zeggen, zal er wel een kern van waarheid in zitten.

misant(i)ropie | 29-08-10 | 13:24
Spijkers zonder koppen zijn soms ook best handig...bij het werken met hardboard b.v.....alleen spijkers op laag water zijn niet zo populair.

De ouwe knarren zijn erg dom en egoistisch bezig.
Zij hebben makkelijk praten want ze hebben allemaal een vet ambtenarenpensioen - maar de gewone burger en onze kinderen staat een hoop armoede en werkloosheid te wachten.
Deze ouwe knarren hebben veel te veel kansarme migranten naar NL gehaald, die we van A tot Z levenslang dienen te onderhouden.
Hierdoor worden we als land onbetaalbaar en steeds minder leefbaar - daar hebben zij geen last van want hun pensioen staat veilig.

@ LastShadowPuppet | 29-08-10 | 11:03
In dat geval hadden ze eerder weggelopen. Het is al langer bekend dat het CDA onderhandelt over een minderheidskabinet. Dus daar kan het niet aan liggen dat ze nu ineens zo hard dalen.

Voor het eerst in zijn geschiedenis moet het CDA kiezen, een standpunt innemen en meteen gaat het mis. In mijn ogen is nu het bewijs geleverd dat politiek op basis van een geloof niet kan. Wim Kan had gelijk toen hij zei: Ze zijn het eens over wat ze geloven maar oneens over wat zeker (moeten) weten.

@ pitabroodje | 29-08-10 | 13:31
Ze hebben niet alleen "een vet ambtenarenpensioen". Ze hebben ook nog eens stuk voor stuk een eigen ontwikkelingshulpprojectje waar ze ieder jaar bakken belastinggeld mee opstrijken. Dat is de hoofdreden dat al die prominenten tegen samenwerking met de PVV zijn.

Wij zijn getuige van het moment dat het tot het stemvee rondom Dokkum, Workum, Ommen, Meppel, Hardenberg, Vriezenveen, Haaksbergen, Doesburg, Gemert, Deurne, Heeze, Valkenswaard, Bladel en Baarle Nassau begint door te dringen dat het met de landbouw subsidies nooit meer zo zal worden als vroeger.
-
Subsidies en uitkeringen ontnemen leidt nog wel eens tot zélf nadenken - en mensen die zélf nadenken, stemmen geen CDA (meer)

Het CDA ruilt hun ziel nog liever dan in de oppositie zitten.

Nog even en het CDA kan zijn naam veranderen in CDB - Christen Democratische Bejaarden.

pielewaaier | 29-08-10 | 13:30
Ah, u bent timmerman. Mijn reactie van 13.24 was overigens gericht aan ikweetnogmeer, maar dit terzijde.
En wat uw vraag betreft, ja, ik denk wel degelijk verschil te bemerken. Nederland wordt steeds meer verdeeld, mensen weten niet meer wat ze aan de politiek hebben, voelen zich genaaid na de verkiezingen. Politici die elkaar zwart lopen te maken, onderling gekrakeel, stemmingmakerij in de media.
Gebrek aan stabiliteit en vertrouwen.
Ja, toch wel verschil denk ik. Er moet rust komen in de tent.

Kan van Agt gewoon niet even lekker in een bejaardentehuis gaan zitten en zijn bek houden. Wat een vieze arrogante man zeg.

@azoturie | 29-08-10 | 13:42

U heeft iets met subsidies! Maar in dit geval onderschrijf ik uw mening. ;o)

Is het voor die CDA ''prominenten'' niet overduidelijk inmiddels? Met de afgelopen verkiezingen zijn zo'n 15 zetels van het CDA direct bij Wilders terecht gekomen. De man waar die ''prominenten'' zo tegen ageren. Het zuiden, van oudsher een CDA bolwerk is in één verkiezing Wildersland geworden. Wie heeft er nou gelijk? De CDA fossielen, die nog geen 10 jaar meer te leven hebben, maar tot die tijd de boel nog wel willen verneuqen in dit land met hun achterhaalde ideologieën? Of tja, misschien een gekke gedachtesprong, maar heeft de KIEZER niet gelijk?

Krijg je ervan als een aantal linksdraaiende bejaarden het CDA denkt te kunnen gijzelen.

@azoturie | 29-08-10 | 13:42
En It Heidenskip dan?

Wat zijn ze toch loyaal aan hun partij...

Rejer | 29-08-10 | 13:44
Kan niet. Ziel is ook een van de verzinsels.

Is er ook gevraagd of dat de reden is waarom mensen niet op het CDA willen stemmen of is die conclusie aan de redactie van SN?
Het zou immers ook kunnen dat steeds minder mensen in de CDA-achterban zich nog kunnen vinden met de formatie van het huidige kabinet en dat daardoor steeds meer mensen op zoek gaan naar een andere partij om op te stemmen.
Leuk detail is dat het te vormen kabinet zelfs met gedoogsteun niet meer kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Als die trend zich voortzet, kan de PVV dan misschien wel in de Eerste Kamer komen volgend jaar maar is het nog maar de vraag om er dan nog steeds een meerderheid is in de Senaat.

deze partij heeft geen bestaansrecht meer evenals club cohen!

misant(i)ropie | 29-08-10 | 13:47
Ben geen timmerman,maar (soms)fanatiek doe het zelver....u bent toch hoop ik niet boos op mij,dat ik zo maar in een discussie van u met iemand anders spring...ik heb nu eenmaal de naam een vervelend bemoeiziek manneke te zijn...
Maar nu over de inhoud....het lijkt wel op het spelletje..'Ik zie,wat u niet zie...en dan maar raden,wat ik zie....een simpel en leuk tijdverdrijf spelletje,waar je geen bizondere dingen voor nodig hebt,enkel een paar goeie ogen...maar ik dwaal al weer af met oeverloos gezwam bij dit hoogst serieuze onderwerp..
Maar toch maar die inhoud dan...ziet u enig verschil met als er wèl een regering zit?...ik niet...de dienst wordt toch uitgemaakt door de 4e macht,de zittende ambtenarij,met àls er een kabinet zit een ietsjepietsje aansturing van dat kabinet...maar naam hebben mag het niet.
Rust in de tent?...Oh a.u.b. niet...dan wordt het pas echt saai in dit grijze-muizen-land.

Men gelooft ook minder in de coalitie VVD-CDA, en daar gaat het nu alleen om. Verkiezingen komen voorlopig toch niet. Een half jaar dáárvoor wordt de poppenkast wel weer opgezet en draaien ze het weer terug, dat verlies in kiezers.

@Hampy1 | 29-08-10 | 11:57
Uiteraard...de VVD gaat ervoor om de belastingen te verhogen. Zucht.

Zo zie je maar weer dat veel PVVers eigenlijk SPers zijn. Verongelijkt zeuren over "hunnie" die alles afpakken van "de gewone man". Nee joh, weet je wat het probleem echt is? Dat "de gewone man" nu eenmaal niet zoveel toevoegt in een informatie-economie. De "noeste arbeider", dat is tegenwoordig een mannetje van vijftien in een fabriek in ruraal China. Welkom in de harde realiteit die globalisering heet. En dan kunnen we als Nederland twee dingen doen: gaan lopen zeikstralen dat het vroeger allemaal beter was, of ons aanpassen aan de veranderde omstandigheden en doen waar we met zn allen altijd zo goed zijn geweest: flexibel zijn, handel drijven, de VOC-mentaliteit!
Natuurlijk, we hebben gelijktijdig met een uitvretersklasse te maken. Mensen zoals Doekle Terpstra, die hun hele leven van baantje naar baantje schuifelen en vooral uitblinken door incompetentie. Maar wel een dik salaris en een zeepkist voor het verkondigen van de infantiele theorietjes en meningen. Ik word daar ook boos over.
Maar ja, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar en dit bestrijden door "alles gelijk te trekken" is de grootste FAIL van de Twintigste Eeuw gebleken. Laat ons niet wederom in deze valkuil trappen. Adapt or die. Leve de creativiteit!

@Hampy1 | 29-08-10 | 11:57
Uiteraard...de VVD gaat ervoor om de belastingen te verhogen. Zucht.

Zo zie je maar weer dat veel PVVers eigenlijk SPers zijn. Verongelijkt zeuren over "hunnie" die alles afpakken van "de gewone man". Nee joh, weet je wat het probleem echt is? Dat "de gewone man" nu eenmaal niet zoveel toevoegt in een informatie-economie. De "noeste arbeider", dat is tegenwoordig een mannetje van vijftien in een fabriek in ruraal China. Welkom in de harde realiteit die globalisering heet. En dan kunnen we als Nederland twee dingen doen: gaan lopen zeikstralen dat het vroeger allemaal beter was, of ons aanpassen aan de veranderde omstandigheden en doen waar we met zn allen altijd zo goed zijn geweest: flexibel zijn, handel drijven, de VOC-mentaliteit!
Natuurlijk, we hebben gelijktijdig met een uitvretersklasse te maken. Mensen zoals Doekle Terpstra, die hun hele leven van baantje naar baantje schuifelen en vooral uitblinken door incompetentie. Maar wel een dik salaris en een zeepkist voor het verkondigen van de infantiele theorietjes en meningen. Ik word daar ook boos over.
Maar ja, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar en dit bestrijden door "alles gelijk te trekken" is de grootste FAIL van de Twintigste Eeuw gebleken. Laat ons niet wederom in deze valkuil trappen. Adapt or die. Leve de creativiteit!

excuus voor kudtservert.

leon41
Wat heef de club van cohen jou misdaan
ik zou jou leeftijd wel eens willen weten

@Litsehimmel | 29-08-10 | 13:51
-
Goedenmiddag, een waar genoegen u hier wederom te treffen. Inderdaad, ik héb iets met subsidies: niéts.

En ondertussen: al 81 dagen zonder kabinet.....
misant(i)ropie | 29-08-10 | 13:14

Heerlijk. Geen belasting- en andere verhogingen die me een hartaanval kunnen bezorgen.

Baron vHier tGinder | 29-08-10 | 13:38
Precies. Ik zei het al: het CDA moet splitsen in links en rechts.

@Prins_Bernhard | 29-08-10 | 13:55
-
Zie mijn reactie aan Litsehimmel hierboven - en laten wij ons schotenwisseling van eerder deze week niet nodeloos herhalen. Zo prachtig als It Heidenskip ook is: er staan in de context van mijn observatie hierboven nét iets te veel moderne landbouwbedrijven (- en die zijn allemaal nét iets te afhankelijk van gunstige Veerman regelingen...

Winnaar 2006: SP -> uitgeschakeld.
Winnaar 2010: PVV -> dreigt te worden uitgeschakeld
Grote verliezer: Nederlands volk.
Grootste verliezer: Democratie.
Wat zou er nu in het huidige verkiezingssyteem moeten worden veranderd om er weer een echte democratie van te maken? Of is dat nog slechts een illusie in deze tijd? Of is het typerend voor Nederland dat men graag kankert maar niets durft te veranderen? Je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt. Deze angst voor vernieuwingen resulteert in óf een onstopbare teloorgang van kennis & innovatie, óf een uit paniek geboren inhaalslag waarbij zulke onbedachte systemen zoals vernieuwing *kuch* van het onderwijs worden ingesteld. Ik noem maar een zijstraat. Het is in ieder geval duidelijk dat Nederland al lang geen toonaangevende functie in de wereld heeft en dit op deze manier ook nooit meer zal krijgen. VOC-mentaliteit? Das war einmahl ...

@azoturie | 29-08-10 | 14:18

U heeft een bijzonder duidelijke manier van mening ventileren. ;o)

pielewaaier | 29-08-10 | 13:18
Zijn De Telegraaf, Elsevier en GS/SN nog enigzins rechts te noemen, alle andere media (vooral kranten, radio en televisie) zijn toch overduidelijk links of worden of straffe van inhouding van subsidiegelden gedwongen hun mond te houden of te heulen met de linkse kerk.
En wat het watermanagement betreft:
Bij het CDA staat nu het water aan de lippen!
Het zal voor het CDA pompen of verzuipen worden!
Als het CDA-kalf verdronken is, sluit men de (politieke beer)put!
De kritiek van CDA-prominenten helpt het CDA van de wal in de sloot!
De boze bedoelingen van deze CDAers staan als een paal boven water!
CDA-rood, water in de politieke sloot!
CDA-prominenten voelen aan hun water dat de coalitie er echt zal komen!
Deze partijfossielen willen geen politiek water bij de wijn doen!
Het CDA wil van twee walletjes eten!
Deze CDA-politici konden vroeger altijd wegkomen met: glas, plas was!

pielewaaier | 29-08-10 | 14:01
Boos? Welnee, er was alleen wat irritatie, die nu eenmaal door vervelende bemoeizieke mannekes kan worden opgewekt. Maar dat is goed voor de discussie.
Ikzelf merk niet zoveel verschil in mijn leefomstandigheden met of zonder kabinet, volgens mij gaat je leventje gewoon door als u dat bedoelt.
Het is denk ik meer een psychologisch gevoel, het weten dat je land goed bestuurd wordt door capabele politici, die door de mensen zelf gekozen zijn.
Het feit dat er zoveel rare capriolen worden uitgehaald, met name door CDA-fossielen, die nu zelfs door hun eigen achterban worden uitgekotst geeft mij
persoonlijk geen rustig gevoel.
En 81 dagen zonder kabinet, ondanks de belofte van Mark Rutte dat dit niet zou gebeuren vind ik een schande.

@Litsehimmel | 29-08-10 | 14:23
-
Ach ja, dat spaart lang tikken... (hoewel mijn reaguursels mijns ondanks nog altijd veel te lang zijn, ik benijd de lieden die in één zin de kern van hun betoog weten weer te geven)

@misant(i)ropie | 29-08-10 | 14:26
Je kunt Rutte moeilijk de mate van interne verdeeldheid van het CDA verwijten.

Ben het CDA al beu sinds het begin der tijden, what else is new

nog even en die prominenten hebben ook recht op 1x douchen per week in het verzorgingshuis. want dat is de realiteit in dit land. potverteren en de dikke meneer spelen met geleend geld. nog meer kansloos stemvee importeren en nog meer dikbetaalde managers benoemen uit de eigen politieke kliek, dat is wat alles op linx zo graag wil handhaven.

@pandora14,17
ik heb ook jou plemp van 13.20 gelezen waar in je zegt kotsmisselijk te worden van politiek, en dat je waarschijnlijk te dom bent om cijfertjes te achter halen .
en dan vraag jij aan Leon41 hoe oud hij eigenlijk is? haha! sorry hoor,ook een beetje dom lijkt mij. doe je nick eer aan en ga je vermaken met banners kijken
of terug in je doosje

minimá-armezusvan.. | 29-08-10 | 14:34
Helaas niet. Zij hoeven niet bang te zijn dat ze zelf de verrotte vruchten van hun beleid plukken. Prominenten hebben al zoveel geld binnengeharkt dat ze gewoon voor private zorg kunnen kiezen.

@muurpissertje | 29-08-10 | 13:21
Jij hebt zo te zien ook Nederlands geleerd in Buttfuckistan. Ga nou eerst maar eens terug naar de basisschool voordat je je met grote mensen-topics gaat bezighouden.

nog even en die prominenten hebben ook recht op 1x douchen per week in het verzorgingshuis. want dat is de realiteit in dit land. potverteren en de dikke meneer spelen met geleend geld. nog meer kansloos stemvee importeren en nog meer dikbetaalde managers benoemen uit de eigen politieke kliek, dat is wat alles op linx zo graag wil handhaven.
minimá-armezusvan.. | 29-08-10 | 14:34
++++++++++++++++++++++++++++
Had je nou echt gedacht dat voor deze übermenschen geen betere oudedagsvoorzieningen voorhanden zijn ?
Dat kost alleen zoveel dat een normaal mens het moet doen met het 1X douchen per week.

@Ma_Se_Poes | 29-08-10 | 14:34
-
Het begin der tijden? Ha - da's nog helemaal niks: ik ben het CDA al beu sinds Piet Steenkamp!
-

(hebben wij die trouwens nog gehoord, de laatste tijd?) (of staat hij inmiddels één keer per week te douchen in Huize de laatste aanleg...?)

Symmachus | 29-08-10 | 14:33
Een oud spreekwoord: "Belofte maakt schuld". Al weet ik dat dit in de politiek meestal niet op gaat. Niets nieuws dus.

Ik ben groot voorstander van nog meer gebakkelei door CDA-prominenten. Hoe meer hoe beter.
Weg met die oude, starre mastodonten. En met dat gemekker over godsdienstvrijheid.

@misant(i)ropie | 29-08-10 | 14:41
Inderdaad waar. Toch denk ik dat hem een rad voor de ogen is gedraaid door Verhagen (als in "het zit allemaal wel goed binnen onze partij"). Dat kun je naiviteit noemen, maar echt verwijtbaar vind ik dat niet.

@paridae | 29-08-10 | 14:41
Ben zelf atheist, maar gewetensvrijheid vind ik erg belangrijk hoor. Zelfs als je daaronder verstaat dat je iedere dag vijf keer met je reet naar de Noordzee gaat liggen.

En 81 dagen zonder kabinet, ondanks de belofte van Mark Rutte dat dit niet zou gebeuren vind ik een schande.

misant(i)ropie | 29-08-10 | 14:26
Zullen we die belofte van Rutte dan maar als een beginnersfout zien? 1 juli,was voor Nederlandse begrippen ook wel heel erg snel toch?...of zou hij 1 juli 2011 bedoeld hebben?....mag hij nog wel opschieten!

Met zulke CDA-vrienden heeft het CDA geen politieke vijanden nodig!

@Symmachus | 29-08-10 | 14:39
-
'Nederlands geleerd in Buttfuckistan'??? Iemand op zijn Nederlands aanvallen met een vergelijking uit de urban dictionary is in deze misschien niet helemaal handig...van Goors alfabetische plaatsnamengids van Nederland komt niet verder dan Butterhuizen, Buttinga en Buttinge. Hebt u ook GPS coördinaten voor mij?

@azoturie | 29-08-10 | 14:49
Er schijnt een plaatsje "Reet" te zijn, maar dat ligt volgens mij in de Zuidelijke Nederlanden.

Prachtig om te zien hoe je zo'n partij van babyboomers helemaal uit elkaar speelt. Hadden ze in het verleden maar beter naar de kiezert moeten luisteren...

CDA... morgen is alles weer anders

off topic
En, omdat het me al een paar dagen dwarszit: weg met dat enge correcte gedrag tegen lieden die niet eten vanwege ramadan.
Had afgelopen week een lunchbespreking. Alleen was er onaangekondigd geen lunch of drinken omdat er 1 persoon aan Ramadan deed. Ik werd dus gedwongen niet te eten of te drinken,omdat ik rekening moest houden met iemand anders zijn vrije keuze om te vasten. Alleen, ik had op dat moment die keuze niet (anders had ik wel vooraf een broodje genomen). Maar nu werd ik gedwongen. Na afloop: mijn gemor rond 1400 uur dat ik honger had en naar een volgende afspraak moest (laf ja, achteraf) werd mij verteld dat ik piëteit moest hebben voor iemands geloof. Paternalisme ten top en laf dhimmie gedrag van mijn collega's. Ben nog pissig. Heb hier van geleerd. Lunchbespreking tijdens Ramadan: even checken wie er zijn. Anders: seeya. Ben er echt niet bij.
Sorry voor mijn epistel. Moest het ff kwijt.

@muurpissertje | 29-08-10 | 13:21
Jij hebt zo te zien ook Nederlands geleerd in Buttfuckistan. Ga nou eerst maar eens terug naar de basisschool voordat je je met grote mensen-topics gaat bezighouden.

Symmachus | 29-08-10 | 14:39
Kijk...en dit vind ik nou een kinderachttig en misselijk commentaar...alsof reaguren alleen voorbestemd is voor lieden die de Nederlandse taal in woord en geschrift goed beheersen....ook mensen die om wat voor reden dan ook,die ''perfectie'' niet kunnen opbrengen,hebben m.i. het volste recht om hier hun zegje te doen...en dan moeten de ''geleerden'' maar wat meer hun best doen om één en ander te begrijpen.
De ''geleerden'' zijn nu eenmaal beter in staat om af te dalen,dan dat de ''minder geleerden'' in staat zijn het hogere niveau te bereiken.
Afzeiken zegt nu eenmaal meer over de afzeiker dan over de afgezekene.

@azoturie | 29-08-10 | 14:31

Zoiets als in de trend van generaal McAuliffe: "Nuts!"

@paridae | 29-08-10 | 14:55
-
Laat ons raden; overheid of semi-overheid?

Nogmaals...waarom ziet bijna niemand de voordelen van dit gedoe in het CDA in ?....De partij komt tot leven beste mensen....dit zijn groeistuipen van een besloten club,die uit haar cocon komt.

@Symmachus | 29-08-10 | 14:52
-
Zuidelijke Nederlanden worden al sedert 1834 niet meer in de gids genoemd. Ik heb daarentegen wel 'Rectum' in de aanbieding, bij Wierden (Ov)

pielewaaier | 29-08-10 | 15:00
Eerder stuiptrekkingen van een vis die te lang op het droge heeft gelegen en niet op tijd is geëvolueerd.

@pielewaaier | 29-08-10 | 14:58
Wat een gelul zeg. Meneer zeikt over verloedering, maar doet dat in een toonzetting en met een taalgebruik waar de honden geen brood van lusten. Als je daar niks van mag zeggen onderstreep je alleen maar het probleem: we zijn met zn allen veel te ver doorgeslagen in tolerantie van middelmatigheid. Zo van "ach, arbeider Johnnie heeft ook een mening en die moeten we respecteren". Wij moeten godverdomme helemaal NIETS. Er zijn legio mogelijkheden in Nederland om wat van jezelf te maken. Als je die mogelijkheden niet pakt, en mensen dan ook nog aanvalt omdat ze je daarop aanspreken, kun je voor mij de boom in. Weg met verpaupering!

@Litsehimmel | 29-08-10 | 14:58
-
Zo gaat althans het verhaal - het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat hij gewoon trek had in iets lekkers na dagen op een houtje gebeten te hebben tijdens het beleg van Bastogne...

@azoturie | 29-08-10 | 14:58
Ja. *wacht zure commentaar wel af*

@azoturie | 29-08-10 | 15:01
Fenomenaal, ik denk dat ik daar maar eens op Funda ga kijken.

@paridae | 29-08-10 | 15:05
-
Dat zult u van míj niet krijgen - mijn veronderstelling sloeg op de club waar u lunchte en zeker niet op uzelf...

@pielewaaier | 29-08-10 | 14:58

Waarmee maar weer eens het volgende gezegde keihard onderschreven wordt: "Toen pissen plassen werd, is het gezeik begonnen". Oftwel, vanaf het moment dat een steeds grotere groep van de bevolking zich beter is gaan voelen dan Jan-de-Arbeider-met-de-korte-achternaam - zonder dat overigens misschien te zijn - is het elkaar vliegen afvangen pas echt begonnen.

@paridae | 29-08-10 | 14:55
Ik kan me de enorme frustratie zeer goed voorstellen. Laten we ons echt helemaal aan de Islamitische medemens aanpassen en hem - op de hen cultuurtypische wijze - afzonderen van diegenen die niet aan Ramadan meedoen. Segregatie is toch cultuurtypisch voor deze medemens? Zelfs de pogingen van biologische boeren hun producten in de dagelijkse supermarkt te laten opnemen vallen in het niet bij de run op voor-de-Islamistische-medemens geschikte voedselwaren. Die zijn wél in alle winkels oververtegenwoordigd. Het is te zot voor woorden. Maar ik dwaal af ...

Prins Pils | 29-08-10 | 14:26
Hoogheid,ik ben helemaal perplex van uw spreekwoordenkennis...met vooral het CDA als lijdend voorwerp,nadat zij in Ned. tot nog steeds een leidende rol heeft gespeeld....
Hoogheid,wilt u a.u.b. niet vergeten dat onze cultuur een joods-christelijke c.q. christelijk-joodse cultuur is en dat christelijke politieke partijen daar nog steeds deel van uit maken....maar de ontkerkelijking slaat ook hier toe en het voorheen gesloten bolwerk barst open....en er zijn zelfs lieden in het CDA,die de C er vanaf willen....geeft u deze partij s.v.p. nog enig respijt,zodat ook het DA...een politieke partij wordt zoals de meeste andere en het geloof alleen nog in de kerk beleden wordt.
Hoe is het eigenlijk met uw eigen watermanagement....kunt u het nog een beetje droog houden...zo na het veertigste begint bij veel mannen de prostaat nog al eens op te spelen.

@azoturie | 29-08-10 | 15:08
Ok. Het was overheid.

@azoturie | 29-08-10 | 15:04

Dan mogen we van geluk spreken dat van de voor de mannelijke sexe twee noodzakelijke levensbehoeften - eten en sex - hij trek had in die ene, en niet die andere. Zijn uitspraak had dan waarschijnlijk de geschiedenisboeken niet gehaald. F*ck!

@Litsehimmel | 29-08-10 | 15:09
Nee hoor, het is misgegaan toen een steeds groter deel van de bevolking zich is gaan spiegelen aan Jan de Arbeider. En dan niet aan de eerste de beste. Kijk voor de gein maar eens naar een Polygoonjournaal uit de jaren vijftig. Zelfs mensen uit een volksbuurt waren keurig gekleed en waren gewoon in staat om (voor de camera althans) Algemeen Beschaafd Nederlands te spreken.

Waar die mode vandaan is gekomen om het zich gedragen als een onbehouwen boerenlul als "normaal" te bestempelen is mij echt een raadsel. Snap de aantrekkingskracht er ook niet van.

Symmachus | 29-08-10 | 15:03
Voor u de uitspraak;''wie zonder zonde is werpe de eerste steen''...en hebben we hier met een soort van elitaire ''moraalrider'' te maken?

@pielewaaier | 29-08-10 | 15:15
Als het om fatsoen en beschaving gaat: jazeker.

@Litsehimmel | 29-08-10 | 15:09
Ik ben voor vrije keuze. Wil je vasten, prima, maar val mij er niet mee lastig.
Over biologische produkten: ook dat moet vrij zijn. Je kan het wel/niet betalen. Maar het aanbod moet er wel zijn.
Geeft je toch te denken hoe sterk de halal lobby is. Of de verwachte afname (marketing technisch gezien).
Overigens eet ik zoveel mogelijk biologisch bij sommige produkten (zoals kip of ei). Omdat het lekkerder is. Niet uit principe.

Symmachus | 29-08-10 | 15:13
Dankuwel. Helaas wordt tegenwoordig met dedain over de 'spruitjeslucht' gesproken, wanneer men aan zoiets refereert. Begrijp me goed, ik wil niet terug naar de jaren '50, maar het zou goed zijn als respect en fatsoen weer standaard in iedere opvoeding zouden worden opgenomen.
*Schrikt van Balkenende-vocabulair*

paridae | 29-08-10 | 15:20
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar halal-kip is ook lekkerder dan gewone kip.

Symmachus | 29-08-10 | 15:03
Laat mij dan een taalgebruik hebben,waar volgens u de honden geen brood van lusten..voor zover mij bekend reaguren geen honden op deze weblog...u geeft blijk van een zelfingenomenheid en betweter-mentaliteit,waar ik mij voor zou schamen.

@Dolle Dries | 29-08-10 | 15:24
Hey, waarom zou je niet durven zeggen? Jij hebt jouw mening. Ik hoop alleen dat die halal kip wat langer en beter kip mocht zijn, in plaats van een opgeblazen kuiken.

@pandorra | 29-08-10 | 14:17

De club van Cohan heeft Nederland om zeep geholpen. Nederland is geen Nederland meer.

Dat CDA is inderdaad een partij in verwarring waar ik niet warm voor loop. De godvergeten Partij Van De Allochtonen is nog vele malen erger.

@Dolle Dries | 29-08-10 | 15:22
Ha fijn, nog een tegenstander van de verpaupering.

@pielewaaier | 29-08-10 | 15:25
Mijn waarde pielewaaier, dat ging niet over u, maar over het onsamenhangende gewauwel van muurpissertje @ 13:21. Natuurlijk moet je ieder mens in zijn waarde laten, maar ik ben nu eenmaal bijzonder intolerant tegen ongefundeerd gezeik. Handen uit je mouwen en jezelf verbeteren, en anders gewoon mond dicht.

VVD groeit met 2 zetels, PVV groeit niet, drie linkse partijen groeien, met name de SP. Zelfs de CDA-overstappers zijn gespleten, met een lichte winst voor links.

@Symmachus | 29-08-10 | 15:13
Vooral met die laatste statement ben ik het helemaal met u eens. Wij - als gezin van 2 + 4 - worden over het algemeen bezien als een soort "Tokkies" omdat wij niet meemarcheren maar rustig onze eigen gang gaan. Echter .. vergeleken met de "doorsnee" kinderen zijn die van mij zéér wel-opgevoed, denkt zoonlief van bijna 16 er niet aan in het weekend op straat rond te hangen en bier te zuipen (hij vindt gamen met zijn stiefvader en moeder onder het genot van chips, zelf-gefabriceerde koekjes etc veul aantrekkelijker) en vindt dochter 'gezicht-als-een-engel-bek-als-een-scheermes' het normaal om een rollator-bejaarde-combo te helpen bij een omgevallen boodschappentas i.p.v. hard lachend toe te kijken. Grappig eigenlijk, wij "a-socialen" hebben blijkbaar meer beschaafdheid in onze donder dan de modaalfamilies met 2e auto, paardrij-, hockey- en tennislessen plus sleurhut en twee-jaarlijkse vakanties.

@Litsehimmel | 29-08-10 | 15:35
Precies wat ik bedoel. Ik ken zo ook wel een paar mensen uit "foute" families (kamp, achterstandswijken) die hebben besloten om hoewel ze zelf "dubbeltjes" zijn van geboorte, van hun kinderen in ieder geval "kwartjes" te maken. Ondanks negatieve peer-pressure KAN dat ook gewoon in Nederland, is vooral een kwestie van goede opvoeding en doorzetten. Ik heb dan ook zeer veel respect voor mensen zoals u die zich niet gek laten maken door vervlakkende eikels zoals die van BNN. Het is niet "cool" om je als een aap te gedragen, wel lekker makkelijk als je zelf al uit een goed nest komt. Bah, wat kots ik op dat soort mensen.

@Litsehimmel | 29-08-10 | 15:35
Je comment gaf me een brede grijns. Zo te zien doe je het goed. Geniet van je kids. Tijd vliegt.

@Litsehimmel | 29-08-10 | 15:35
Precies wat ik bedoel. Ik ken zo ook wel een paar mensen uit "foute" families (kamp, achterstandswijken) die hebben besloten om hoewel ze zelf "dubbeltjes" zijn van geboorte, van hun kinderen in ieder geval "kwartjes" te maken. Ondanks negatieve peer-pressure KAN dat ook gewoon in Nederland, is vooral een kwestie van goede opvoeding en doorzetten. Ik heb dan ook zeer veel respect voor mensen zoals u die zich niet gek laten maken door vervlakkende eikels zoals die van BNN. Het is niet "cool" om je als een aap te gedragen, wel lekker makkelijk als je zelf al uit een goed nest komt. Bah, wat kots ik op dat soort mensen.

@paridae | 29-08-10 | 15:20
Wij eten biologisch omdat het én lekkerder én beter voor het milieu én hier in de omgeving ook nog eens goedkoop is. Voorbeeldje: 5 liter rauwe biologische melk voor 2 euries! Bijkomend voordeel: veel gelach en grappen ende grollen tijdens het karnen en superlekkere eigengemaakt boter en karnemelk.

@Litsehimmel | 29-08-10 | 15:41
Je bent een rijk mens (v/m).

@Litsehimmel | 29-08-10 | 15:41
Voor het geval je me niet helemaal goed begrijpt: je doet het in mijn ogen heel goed. En dan heb ik het niet over de kosten van je biologische melk.

pielewaaier | 29-08-10 | 15:11
Toch aardig dat u zich zorgen maakt over mijn watermanagement, doch daar is gelukkig niets mis mee.
Verder ben ik het met u eens dat je alleen kritiek dient te hebben op de inhoud van de comment van een andere reaguurder en niet zozeer op eventuele taalfouten. Ondanks het feit dat bijna iedereen weleens een foutje maakt in zijn of haar teksten, dienen we sommige reaguurders er wel op te wijzen als zij teveel of te grote taalkundige fouten maken, daar dit teveel pijn doet aan de ogen!

@Symmachus | 29-08-10 | 15:40
Ik kom ook uit zo'n "goed nest" waar men uit gewoonte afkeurend naar de lagere bevolkinglagen kijkt. Ik heb mezelf uit vrije wil daarvan gedistantieerd en ben beland in een "oh afreus!" arbeidersmilieu. Ik moet zeggen, ik heb in deze grammaticaal-incorrecte kring vaker grappen horen maken, of met dezelfde taalhindernis de woorden "Kan ik je helpen?" of "Ik hou vanje" dan ooit tevoren in het ABN. Recht voor zijn raap, doe je het goed dan doe je het goed, en doe je het slecht dan ben je een eikel en probeer je het gewoon opnieuw.

@paridae
Dank je, ik doe gewoon wat goed voelt. Wat anderen van ons denken is geheel aan henzelf, zolang wij onszelf in de spiegel kunnen aankijken is er wat ons betreft niets aan de hand. Dat wij te veel kronkelen en niet lang genoeg stilliggen om langs de lat gelegd te kunnen worden is voor de mede-mens zeer irritant, maar het zegt meer over hen dan over ons.

maar ik ben nu eenmaal bijzonder intolerant tegen ongefundeerd gezeik. Handen uit je mouwen en jezelf verbeteren, en anders gewoon mond dicht.

Symmachus | 29-08-10 | 15:32
U kunt uzelf niet beter typeren....

En terecht, ben het gezeik van die partij helemaal zat!

@Litsehimmel | 29-08-10 | 16:05
Doe je ding. greetz

wij "a-socialen" hebben blijkbaar meer beschaafdheid in onze donder dan de modaalfamilies met 2e auto, paardrij-, hockey- en tennislessen plus sleurhut en twee-jaarlijkse vakanties.
Litsehimmel | 29-08-10 | 15:35
Ben blij dat u uw kinderen als normale sociale mensen opvoed, doch dat laatste natrappen naar andere fatsoenlijke gezinnen die het blijkbaar financieel wat breder hebben hoeft natuurlijk ook weer niet!

@pielewaaier | 29-08-10 | 16:07
Excuus dat ik tegen uw heilige "alles kan"-huisje heb aangeschopt. Wees er maar blij mee verder, ik hoorde dat ze bij BNN nog een presentator zoeken voor "Kan Het Nog Platvloerser?"

De PVV met 31 zetels. Jaja, tot er gestemd gaat worden, als dat er ooit nog van komt, dan begint het hele gezeik weer opnieuw
Ik ken kringen waarin je als je aangeeft het met een deel van hun standpunten eens te zijn meteen scheef wordt aangekeken. Van die figuren die 'tactisch stemmen', omdat zij zelf ook geen eenduidige mening vormen.
Vegetarisch, maar wel vis eten, dat soort lui..
Ik stem uit anarchistisch principe niet, en ga nu door de kutregen fietsen... (tank leeg)

Symmachus | 29-08-10 | 16:20
Goed lezen,juiste conclusies trekken is zo te zien niet uw sterkste kant..maar geeft niet....uw gevoel voor eigenwaarde is aardig op peil.
Trouwens bedankt voor de banen-tip;u ben na Elder van Z al de tweede die mij een tip in de richting van de media geeft..en dat ondanks mijn taalgebruik.

@azoturie | 29-08-10 | 14:22
Ik ben het met u eens, dus van een schotenwisseling zal het niet komen vandaag!
It Heidenskip is inderdaad prachtig. Ik ben er regelmatig te vinden, als ik weer een weekendje ga zeilen op de Fluessen.

nieuws! http://www.faqt.nl/recent/iran-on-islamitisch-haar-verboden/
Ik ben als Nederlander benieuwd of dat ook andersom kan worden gebruikt.

@Prins Pils | 29-08-10 | 16:12
Het was niet zozeer een 'natrap' specifiek tegen dit soort families (en al helemaal niet omdat zij meer geld hebben dan wij, zo'n Eendje ben ik niet) als wel de - misschien onduidelijk geformuleerde - conclusie dat kritiek op ons meestal juist uit dat soort families komt. naar mijn gevoel uit een soort mengeling van angst en opluchting in de trend van: "Jezus, stel je eens voor dat wij zo zouden moeten leven." Terwijl ik realiteit voor geen dag zou willen ruilen. Zoals vandaag, of liever gezegd, nu op dit moment. Ik zit achter een 15de hands oud doktersbureau te reaguren en tegelijkertijd te werken, op nog geen 2 meter afstand zit de oudste zoon met één oog op WoW en het andere op de tv, mijn vent en jongste dochter liggen samen op de bank een film te kijken terwijl door de rest van de ruimte her en der honden en katten liggen te slapen. Op het petroleumstel staan 2 konijnen te pruttelen waarvan de geur zich door het huis verspreid, de jongste zoon ligt op een wollen deken op de plavuizenvloer halverwege de woonkamer en keuken met Lego te spelen en de oudste dochter hangt in een aftandse maar zéér comfortable oude relaxstoel een dik boek te lezen. En iedereen praat samen en maakt grapjes en reageert op alles. Een oud gereviseerd houtkacheltje (gered van de schroothoop) staat lief te gloeien - met hout dat mijn man en ik samen van 15 grote bomen hebben verwerkt tot enkele kuubs brandhout - om de ergste kilte van de regen af te weren en her en der staan kaarsen, gewoon, om het minder donker te maken. Heel primitief, heel on-gewoon en helemaal niet te volgen voor het overgrote deel van de bevolking, dat toch liever van alle gemakken voorzien is dan in regen en wind bomen om te hakken. En ik zou voor al het geld in de wereld niet willen ruilen!

@Litsehimmel | 29-08-10 | 16:39
Wat een mooi reaguursel...u zou schrijfster moeten worden.
Ik werd er oprecht relaxed van.

Prins_Bernhard | 29-08-10 | 16:42
Dank u, en wat fijn dat u zich daar goed door ging voelen. Wat het schrijven betreft, die wens bestaat al lang, maar soms is het hebben van een wens een prettiger gevoel dan met de uitkomst ervan te worden geconfronteerd. Ik ben niet zo'n held in afwijzingen *knipoog geven doet*

Litsehimmel | 29-08-10 | 16:39
Mooi geschreven. Maar 15 grote bomen omgehakt? Dat past toch weer niet in het beeld. Toch?

Litsehimmel | 29-08-10 | 16:39
U heeft Flappies op het petroleumstel staan te pruttelen....foei toch ...het zou niet maggen!....maar dat sfeertje bij u spreekt me wel aan...trouwens,hoe klooft u uw hout?...machinaal of ouderwets met de bijl?

Litsehimmel | 29-08-10 | 16:39
Ik mag toch hopen,dat de nu te pruttelen staande konijnen geen noodlottige conseqenties hebben voor de vader des huizes....

@Litsehimmel | 29-08-10 | 16:46
Ah, ik ken het. Ik heb een tijdje voor de lol korte verhalen geschreven. Daarvoor lukte het mij nooit om achter een PC te zitten en een beetje te tikken. Ik ben toen uiteindelijk op een oude niet-elektronische typemachine gaan tikken, en dat hielp. Het gaf me inspiratie. Het ziet er ook gaaf uit op papier.

@misant(i)ropie | 29-08-10 | 16:49
Zeker wel. De bomen moesten toch weg, nu worden ze gebruikt. En het betreft een kleine kringloop, iets wat in de Geitenwollensokkenrokerswereld (pfft, mooi scrabbelwoord!) zeer onderschreven wordt. Klein geheimpje: als nazaat van zowel 'native americans' (drupje Cherokee) als Welsh en Friezen heb ik elke boom een bedankje ingefluisterd. Zult u wel raar vinden. Een groot verschil tussen de GWSR en mijzelf is dat ik ten eerste met beide benen op de grond blijf staan en ten tweede niet alleen maar 'milieubewust' ben op de momenten dat het uitkomt. Je bent het, over de gehele linie, of je bent het niet. C'est ca.

@pielewaaier | 29-08-10 | 16:49
Waarom mag ik geen Flappies op het petroleumstel hebben staan, en u wel een anoniem niet-herkenbaar-stukje-vlees in de supermarkt kopen? Ik weet tenminste wat er in mijn vlees zit, dat de dieren een zeer aangenaam leven hebben gehad en dat ze op de meest humane manier zijn geslacht.
Het hout kloven gebeurd op de meest ouderwetse manier, m.b.v. van een gewone en een kloofbijl. Zeer recentelijk hebben we een 40 jaar oude ceder bij iemand weggehaald, hoogte ca. 30 meter en doorsnede 80 cm. De boom ging in 1,5 dag neer. Het zaagsel heb ik verzameld en in onze kleine voortuin gegooid. Met al deze regen hangt er een heerlijke zoete geur nu ;o)

@pielewaaier | 29-08-10 | 16:56

LOL Nee, de flappies hebben dan wel een mooi leven gehad maar wat wij eten wordt niet als huisdier gehouden. Andersom geldt dat, als één van de kinderen zeer verknocht raakt aan een dier en dat als huisdier wil houden, het dier in kwestie ook nooit in de pan zal belanden. Wij houden dat heel duidelijk gescheiden.

Tja, het kabinet Von Papen 1 begint al zijn effect te sorteren...

. Andersom geldt dat, als één van de kinderen zeer verknocht raakt aan een dier en dat als huisdier wil houden, het dier in kwestie ook nooit in de pan zal belanden. Wij houden dat heel duidelijk gescheiden.

Litsehimmel | 29-08-10 | 17:06
Héééél verstandig mevrouwtje.....Youp heeft ons aangetoond wat er kan gebeuren als u dat niet zou doen....

Litsehimmel | 29-08-10 | 17:04
Gelukkig ben ik geen GWS (wel rokerT). Dat bedanken van de bomen vind ik helemaal niet raar, maar heel normaal. Doe ik al als ik een uitgebloeide bos boemen weggooi. En dan ben ik nog maar een gewone Hollandse vrouw.
Ja, ik herken die manier van leven, heb het in mijn jongere jaren zelf ook zo gedaan. Ik denk dat ik bij een eventuele natuurramp wel aan voedsel, warmte en behuizing kan komen.
Maar bij het ouder worden de verwarming wat hoger zetten, wat ik vandaag gedaan heb i.v.m. de herfstachtige kilte, is toch wel weer wat makkelijker
dan met de kloofbijl tekeergaan.

Litsehimmel | 29-08-10 | 17:06
U bent zeker bang om op Tweede Kerstdag eveneens te eindigen in het schuurtje? Trouwens u zal als Eendje a l'orange ook best te versmaden zijn!

misant(i)ropie | 29-08-10 | 17:21
Maar van dat kloven met de kloofbijl,wordt je zo lekker warm van...een stuk warmer dan dat geklooi met een kloofmachine...
Op deze manier heb je twee keer warmte van het hout,eerst tijdens het kloven en daarna tijdens het verbranden...
Ach daar klopt ook niets van....als je de boom velt,klooft,te drogen legt,het hout aansleept voor de kachel en tenslotte verbrandt,heb je er maar liefst 5 keer warmte van.
Maar dit is wel heel ver verwijderd van het onderwerp....mag toch wel voor een keertje,meneer Joris?

De spitsnieuws redactie laat zich met deze kop wel erg makkelijk in de kaarten kijken als onverbloemde Wilders papagaaien. Een tegengestelde kop ligt namelijk voor de hand, zoals velen voor/boven mij al hebben aangetoond: het CDA verliest alleen steun omdat Verhagen nog steeds met Wilders zaken doet; jammer voor de Spitsnieuws redaktie en voor Wilders: maar zo liggen nu eenmaal de kaarten. Voor nieuws hoeven we deze pagina dus zeker niet meer serieus te nemen.

Waarom dreigde van agt om over te stappen naar een groen(s)links of sp,ik
vind dat een beetje vreemd aangezien er ook nog een cu is.

Waarom zitten er moslims in het cda,ga als christen eens proberen om lid te
worden van een moslimpartij,gaat je dus echt niet lukken.

Waarom is het cda oo zooo beschermend tegenover moslims,terwijl iedereen
nu wel weet dat de islam geen geloof is,maar een kwaadaardige ideologie??

Beste christenen,moslims hebben een bloedhekel aan niet moslims,wordt toch eens wakker.

De CDA prominenten zijn gewoon bang voor hun zwaar gesubsidieerde en goed betaalde bijbaantjes. En kontenknijper Lubbers en jihadist van Agt zijn je reinste collaborateurs. Snoeihard bestrijden die fossiele hap.

pielewaaier | 29-08-10 | 17:28
Ja, inderdaad hardstikke off-topic, zat ik me zojuist ook te bedenken.
Maar dat is de schuld van Litsehimmel.
Maar ja, als zij onder zulke weersomstandigheden (er barstte hier zojuist weer een bui los waar de honden geen brood van lusten) zulke gezellige en knusse levensomstandigheden schetst, dan vlucht je daar naar toe en vergeet je even die hele achterlijke CDA-mennekes. Dat vindt Joris geen punt denk ik.

Bleker: his face at first just ghostly, turns a whiter shade of pale.

Het CDA is geweest!

misant(i)ropie | 29-08-10 | 17:39
Misschien zit Joris wel stilletjes mee te genieten van dit knusse en gezellige sfeertje....en het is zondag toch?...dan mag er altijd een beetje meer op de dag des Heeren...
Maar ik denk dat de Flappies in huize Litzehimmel nu wel gaar zullen zijn en dat ze daar nu lekker zitten te kluiven...het is ze gegund,na al dat zware lichamelijke werk door 15 grote bomen tot brandhout te verwerken..

@pielewaaier | 29-08-10 | 17:14 en Prins Pils | 29-08-10 | 17:21
Wij hebben die regel ook pas ingesteld ná het horen van zijn liedje ;o)

@misant(i)ropie | 29-08-10 | 17:21
Mijn man en ik zijn beiden officieel semi-invalide (rug en heupen) maar hebben gemerkt dat juist door het actieve bezig zijn - en dus het opbouwen van spieren - onze fysieke beperkingen aanzienlijk verminderd zijn. Wat niet wegneemt dat ook wij onze dagen hebben dat het minder gaat. We zorgen er dus voor in onze "goede" periodes zo veel mogelijk hout te verwerken zodat we in de slechte tijden alleen het loopje naar de houtstapel hoeven te maken.

De ceder heeft ons overigens veel vaker warm gekregen.
1. Het omhakken van de boom
2. Het in stukken zagen/hakken van de boom
3. De stukken op een aanhanger laden.
4. De stukken van de aanhanger op de oprit dumpen
5. Het kloven van de stukken hout
6. Het stapelen van de stukken hout
7. Het vullen van een mand met stukken hout en deze naar binnen brengen

Overigens maakt die laatste stap met name de kinderen warm ;o) We zouden die CDA prominenten eens - nadat ze een boompje hebben opgezet - diezelfde boom kunnen laten omhalen en verwerken tot brandhout, alwaar ze hun ouderwetse ideeën op kunnen opstoken. Om niet te veel van onderwerp te veranderen.

kempenaer | 29-08-10 | 17:38
Tsjonge...tsjonge...wat bent u hard voor die al wat oudere CDA-ers,die gewoon hun mening geven.....das ist doch nicht verboten?
Of heeft dat te maken met het feit,dat ze zo de mooie plannetjes van ons aller Geert in de wielen rijden?....maar daar hoeft de vrijheid van meningsuiting toch niet aan opgeofferd te worden?

pielewaaier | 29-08-10 | 17:45
Ik vind uw gevoel voor humor wel leuk.
"Gaat aangereden haas braden (zelf geslacht)"
Haas was overigens niet door ons aangereden, maar nog wel vers.

Binnenkort gaat Marcel van Dam overstappen naar het CDA
met een zeteltje of tien.
Geert heeft de boel goed op drift gebracht.
Ik vermaak me prima.

Litsehimmel | 29-08-10 | 17:52
Knap van u zoals u ons reaguurders weer bij de les weet te brengen,dat zal Joris goed doen...

misant(i)ropie | 29-08-10 | 17:56
Dat hebben wij ook wel eens gedaan...een niet al te zeer beschadigde haas voor eigen consumptie en de zwaar beschadigde werd een lekker hapje voor de katten....
Misschien ten overvloede....op de plek waar de haas is aangereden,moet je rekening houden met scherpe botsplinters...die kunnen erg vervelend zijn als je ze met het vlees naar binnen werkt....
Voor het overige,wens ik u en de uwen een smakelijke maaltijd.

pielewaaier | 29-08-10 | 18:05
Dank. Nee, die moet nog wel even sudderen, dus dat wordt morgen of zo.
Beest had geen versplinterde botten, wel een donkerblauwe achterbout.
Zielig hoor.
Ik vrees steeds meer Joris vanwege off-topic.
En die Litsehimmel zit maar heel onschuldig konijn te eten.
We gaan het weer over het CDA hebben, wat een obstipatie-partij zeg.

Als je nagaat dat bijna geen hond meedoet aan de peilingen van deHond, kun je nagaan hoe impopulair het CDA is als je de rest van de bevolking meerekent.

Prominenten?? die Seniele Gasten zijn Rijp voor de P.G. Afdeling in t Verpleeghuis.

@Gerard

Lekker tegenstrijdig weer zoals we van een ware PVV' er gewend zijn. Alsof jij het goed zou vinden dat er hier een moslimpartij wordt opgericht. Of vind jij dat moslims sowieso geen politiek mogen bedrijven? Maar we weten allemaal dat we dit soort tegenstrijdigheden nog veel vaker gaan tegenkomen als de beoogde kabinet er komt. Vrijheid van menigsuiting en geloofsuiting (uitgezonderd; een bepaalde minderheidsgroepering). Moslims moeten inburgeren! (maar ze kunnen natuurlijk niet deelnemen in een politieke partij).

..maar ze kunnen natuurlijk niet deelnemen in een politieke partij..
Bolt1Wolt | 29-08-10 | 19:42

Kunnen ze ook niet. Als ze ineens worden geconfronteerd met alle rechten en plichten begint alles voor hun ogen te draaien.

Bolt1Wolt | 29-08-10 | 19:42
DE beoogde kabinet? U bent moslim? Gewoon nieuwsgierigheid.
Verder zou ik graag willen weten wat een moslim beweegt om lid te worden van het Christen-Democratisch Appèl.

*ziet paralel met NCRV*

bizonkid | 29-08-10 | 20:40
vrijheid blijheid lang leven de subsidie's!

Schout-bij-nacht | 29-08-10 | 11:52
over de basisschool gesproken, uw Nederlandsch is viez

Prominenten, dat zijn toch de lui die hun zwaar gesubsidieerde baantjes kwijtraken als er niet snel een wonder gebeurt? Maar goed, er zijn nog altijd vrijwel belastingvrije commissariaten uit te delen waar ze dan eens per jaar een scheet moeten laten om toch binnen te lopen.

Een beter bewijs dat de prominenten gelik hebben kan er niet worden gegeven.

ander woord voor prominenten is dinosaurussen

Ik denk - en dat is eigenlijk op zich al een wonder - dat het tegenstribbelen van de CDA-sauriërs tegen de formatie veel basaler en niets met een politiek motief te maken heeft. Het zijn gewoon de oude "herenboeren" die zichzelf zien verdwijnen in de nevelen van de geschiedenis. Ze zijn uitgerangeerd, op nul gesteld, zonder dat er nog een schep aarde op een kist is gegooid. Dat doet pijn, dat verlies van macht.

N.B. - De flappies smaakten overigens heerlijk, met zelfgemaakte appelmoes (snuifje kaneel en wat geraspte gember erbij), gestoofde witte kool en kruimige aardappeltjes. Sorry Joris ;o)

@Bolt1Wolt | 29-08-10 | 19:42
En waarom dacht u dat een 'moslimpartij' niet van de grond komt? Niet verboden hoor! Was er maar eentje, dan konden we met z'n alle het vunzige 'thuisland' cliëntelisme aanschouwen, naast alle ruzies en niet te vergeten het uiteindelijke doel van de mohammedaan: kaal- en uitvreten op andermans kosten.

Van Agt, smerige anti-semiet.

Deze CDA-'prominenten' stellen het internationaal aanzien van Nederland boven het stenigen van vrouwen, het uithuwelijken van jonge kinderen, het uitmoorden van andersgelovigen en het ophangen van homo's. Dit doet mij een beetje denken aan het slavenverleden van NL en aan de manier hoe de nazi's met de joden omgingen.

Implosie van de oude polikliek, top.

Nb die regenten -wij spugen wel op uw kop rustig blijven zitten- foto is zum kotzen

[Bea-alert on]*doet stiekem op de achtergrond heul veul telefoontjes plegen doen*[Bea-alert off]

Denk ik, mag toch?

Het is goed dat de CDA kiezers inzien dat Van Agt een anti-semiet is waarmee je niets te maken wil hebben.

Werkelijk GEDOGEN gaat het helemaal maken de komende jaren zeker bij het CDA - het wordt de hype ... een hit !!!
*
CDA-fractie gedoogd prominenten
CDA prominenten gedogen de fractie
CDA leden gedogen prominenten en de fractie
CDA fractie gedoogd minderheidskabinet
PVV gedoogd CDA
*
Het is wel de vraag : hoeveel burgers gaan het CDA nog gedogen en hoe lang nog met hun volksverlakkerij ?

Werkelijk GEDOGEN gaat het helemaal maken de komende jaren zeker bij het CDA - het wordt de hype ... een hit !!!
*
CDA-fractie gedoogd prominenten
CDA prominenten gedogen de fractie
CDA leden gedogen prominenten en de fractie
CDA leden gedogen elkaar
CDA gedoogt de Islam
CDA fractie gedoogd minderheidskabinet
De ware Islam gedoogd de Christelijke honden (nog) niet … ?
PVV gedoogd CDA
*
Het is wel de vraag : hoeveel burgers gaan het CDA nog hoe lang gedogen met hun volksverlakkerij ?

-weggejorist-

Wat gebeurt er hier met de server ? ? ?
Eerste reactie : Epictetus | 30-08-10 | 08:07 zou er aanvankelijk niet zijn en niet moet zijn want de volgende reactie is de voleinde.
.
De eerste reactie best wegjorissen ... in dezer is herhaling van het herhaaldelijk gedoog van het CDA mislijkmakend.

Hoe heerlijk toch om te zien hoe de oude garde zichzelf diskwalificeert. Wat moet dat een deceptie zijn voor ze, om te ondervinden dat de wereld onherroepelijk veranderd is sinds zij het voor het zeggen hadden.

*geniet van de frise wind*

En ik maar denken dat het hele concept van christelijke politiek op instorten stond. Dat de seculier gematigden zich gaan afsplitsen van de radicaal-conservatieven.
.
Maar nee: grondige studie heeft anders uitgewezen. In de achterkamers van de fractie is nu bovendien een historische group-hug gaande. Verhagen houdt zich toch maar mooi staande tegen de buitenwereld. Knap is dat.

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

18 jaar cel en tbs voor Robert M.:
 

Column

Jan Dijkgraaf

Natuurlijk is Tofik Dibi volstrekt ongeschikt om GroenLinks te leiden. Hij is veel wel: een...
meer >

Files

1 / 2 km

meer files