Dominees moeten stelling nemen tegen deelname van het CDA aan een kabinet dat gedoogsteun krijgt van de PVV. Daartoe heeft de protestantse predikant Harry Pals zijn collega's opgeroepen.Pals gruwelt van het idee dat het CDA en de PVV gaan samenwerken: "Ik ben verbijsterd. CDA en VVD accepteren steun van een partij die de islam als religie ontkent. Daarmee leggen ze hun politieke opdracht neer om de grondwet te respecteren. Ze maken de ideeën van de PVV salonfähig."
Scheiding
Pals gelooft niet in de scheiding van kerk en staat: "Geloof en politiek zijn niet te scheiden. We hebben het in de kerk niet alleen over hemelgeloof. Ik zie in de Bijbel een oproep voor een open en saamhorige maatschappij."
Of er gisteren al anti-PVV-preken zijn gehouden, is onbekend. Van koepelorganisatie PKN is bekend dat men tegen samenwerking met de PVV is.
Reacties
laten wij eens stelling nemen tegen nep-dominees dan
Ga weg enge intolerante kwakzalver met je sprookjesboek.
Lekker gescheiden houden kerk en staat.
Dominees moeten zich niet met politiek bemoeien
Iets van scheiding tussen Kerk en Staat?
Scheiding tussen kerk en staat is inderdaad iets anders dan scheiding tussen geloof en politiek.
Maar verder is meneer de predikant een beetje te laat. Het (kerk)volk is al aan zet geweest, op 9 juni. Nu is het de beurt aan de politiek. En Maxime Verhagen komt nooit in een protestantse kerk. Da's en paapse drol.
Nog zo'n fossiel... in de grondwet staat toch ook iets over democratie... iets vaags over de meeste stemmen gelden
okidook, die moet ook even zijn soepsidie afgepakt worden.
Bijgeloof en politiek zijn en moet blijven GESCHEIDEN!!!!!!
Het beste bewijs is het dom gewauwel van die domme nee
Mensen die in sprookjes geloven moet je niet al te serieus nemen.
Schuurt deze dominee niet tegen de rechtstaat aan?!
Ach, ach, ach.. en straks als het Nederland ineens een stuk beter gaat niet allemaal zeggen dat jullie dat al lang voorspeld hadden hè.. stelletje hersenloze kudt-gristenen.
CDA en VVD accepteren steun van een partij die de islam als religie ontkent. Daarmee leggen ze hun politieke opdracht neer om de grondwet te respecteren. Ze maken de ideeën van de PVV salonfähig."
Nope, ze hebben door dat de PVV alleen het pluche beGeert en zn ideeen net zo makkelijk weer inlevert.
Tja deze meneer geloofd niet in de scheiding tussen kerk en staat I rest my case.
Haha, gelovigen, allemaal FAIL.
Balkenende zal wel tevreden in zijn handen wrijven.
We gaan weer terug naar de normen en waarden (van 80 jaar geleden).
Deze dominee wil dus tornen aan onze grondrechten. Gelijk uitbannen!
Idd één zin: Scheiding tussen kerk en staat.
ONTZETTEND DOMME IDIOOT! Begrijp dan ook dat de Islam als eerste de Joden en daarna de Christenen gaat aanpakken als ze aan de macht komen. Of ben je nog nooit in het Midden-Oosten geweest (of heb je er zelfs maar over gelezen).
Iedereen die zo moslimbeschermend is moet verplicht een jaar in Iran ofzo gaan wonen en daar ook lekker Nederlander blijven (slecht integreren enzo). Het liefst ook nog gewoon lekker je geloof uit blijven oefenen. Dan kijken we bij (eventuele) terugkomst wel hoe jullie dán over de islam denken.
Heel mooi hoor, stelletje moraalridders, maar in de praktijk zijn er nou eenmaal groeperingen die je NIET telkens opnieuw de andere wang moet toekeren, want je blijft geslagen worden.
domme dominee.
Sjonge jonge krijgt nu iedere malloot die het niet leuk vind dat het CDA praat een eigen nieuwsitem?
"Boer harmsen tegen samenwerking met PVV"
"Ex-vrouw prominente CDA'er tegen samenwerking PVV"
Weet die man dat de verkiezingen al geweest zijn, of wil hij de mensen die PVV gestemd hebben alsnog naar de hel sturen omdat dat eerder niet kon?
Hoeveel komen er nog om de PVV de grond in te stampen.
smerig links tering volk.
Afgoden aanbidders zijn zowiezo ernstig ontregeld.
Preek tegen die vieze K*T pedofielen.
gelukkig hebben we een scheiding van kerk en staat....
.
PROEST!!
Goh, je zou zeggen dat de gristelijken juist pro PvV zouden zijn. Terugdringen van Islam brengt toch weer meer een soort 'monopoliepositie' voor de jezusfanaten. Andersom zouden juist de haatbaarden de christelijken afslachten en totaal niets voelen voor een open en saamhorige samenleving.
Dezenaamhier | 16-08-10 | 10:24
Deze man gelooft dat zijn God alles regelt, dus ook de verkiezingsuitslag...
Ik dacht dat men in de kerk moest beloven zich te verzetten tegen alle machten die als goden over ons proberen te heersen.
Ik neem aan dat er in verkiezingstijd een PVV stemadvies zal komen.
"Ik zie in de Bijbel een oproep voor een open en saamhorige maatschappij."
Kijk, daar hebben we wat aan. De bijbel roept dus eigenlijk op tot het afschaffen van religies, aangezien juist de verschillende religies een open en saamhorige maatschappij in de weg staan.
Wij ontkennen de islam als religie niet.
Ontkennen ze daar nog dat de islam als religie geweld predikt en hanteert, en een gevaar is voor onze samenleving.
Is het zo dat er zich in Nederland een raar fenomeen voordoet ?
De islam ideologie wordt gezien als religie en de bestaande christelijke religie welke predict dat zij de enige ware zijn, die gaan aan ideologie doen en de islamleer legitimeren als religie, is dit dan tot wat verpoliticeerde godsdienstwaan leidt ?
Mogen wij terecht vragen waar de scheiding van godsdienst en staat gebleven zijn ?
Zorgen zij die de Islamklokkenluiders bestrijden niet juist voor datgene waarvan zij de anderen beschuldigen : schending van de grondwet ?
Achterlijke waanvolger, om zo over onze profeet Geert Wilders te praten ...
Ongelofelijk! Deze rituele tovenaar van een primitief bijgeloof beweert eerst, dat hij tegen samenwerking met de PVV is, omdat er sprake zou zijn van inbreuk op de grondwet, maar ziet er geen enkel bezwaar in om politiek te bedrijven op basis van zijn bijgeloof, terwijl dat een veel ernstiger inbreuk op de democratische beginselen is.
Aan machtshoeren met regentenmentaliteit zoals hij gaat ons land ten onder. Zo worden de ideeën van de PVV "salonfähig", krijgt deze druïde uit z'n mond. Alsof het bepalend is wat salonburgers vinden! De ideeën van de PVV, hoezeer ik tegen een aantal ervan ook mijn bedenkingen heb, zijn huiskamerfähig; dat lijkt me in een democratie veel belangrijker!
Ook in de kerken zitten ouderen zoals Van Agt die menen dat de islam geen gevaar is.
De jongeren zijn echter heel wat helderder over de islam. Ik heb bijvoorbeeld PVV gestemd.
Dumpen in Afghanistan dit reli-tuig, kijken of hij dan nog zo praat in z'n jurk.
Even een paar stomme vragen van mijn kant misschien:
- Als de Islam gelijk heeft met hun Koran en Allah enz. Dan zit het
Christendom er toch helemaal naast met de Bijbel en God enz. ? Er kan er
toch maar 1 gelijk hebben, toch ?
- Dus dan pleegt deze dominee toch eigenlijk keihard landverraad (of
Godje verraad) ?
Ik ben uiteraard Atheist, dus weet voor 800% zeker dat ze er allebei, samen met alle andere religies, naast zitten. Wees gerust.
Ben wel een beetje bang voor het dominee-effect van dit dom en nee defect.
Moeten de PVV-ers niet bang en afwijzend zijn om partijen te gedogen die zulke verwerpelijke doctrines aanhangen.
"Een open en saamhorige maatschappij," maar dan wel intolerant tegenover de PVV. Deze priester doet exact hetgeen hij de PVV verwijt.
En kleine jongetje's in hun reet neuqen is wel oke????
CDA-Dordtse Synode?
Hee CDA, kennen jullie deze man nog? http://nl.wikipedia.org/wiki/Pim_Fortuyn#Kijk_op_islam_en_vreemdelingenb...
Daar gingen jullie wél mee regeren toch? Hypocriete bende!
Tja Pals, maar ik geloof helemaal niet! Enne, die "open en saamhorige samenleving" kunt u gerust op de buik schrijven, links of rechts maakt me niet uit.
Dominee Pals moet niet denken dat hij de tijd terug kan zetten en kan dicteren
wat gelovigen moeten vinden.Een (s)preekverbod zou passend zijn.
*antichrist Mo jubelend op troon hijst*
weer zo'n gestoorde die vindt dat iedereen zijn onzichtbare vriendje ook liev moet vinden. Ga toch de bok zijn sigaar opsteken, man!
Volgens mij is Pals een vermomde imam.
Dat soort mensen kijkt je dan vol overtuiging in de ogen wanneer ze zeggen: god is liefde. Wanneer dan blijkt dat ze die hufterige despoot uit hun grote sprookjesboek bedoelen, is mijn respect al pleite. Dat soort mensen heeft niet over gruwelen te praten, niet vanuit de waanzin van hun geloof.
Logische reactie van die dominee. Hij ziet zijn eigen handel naar de kloten gaan en hij heeft waarschijnlijk geen ander vak geleerd. Natuurlijk moet een "gelovige" tegen de PVV zijn want als je niet in het ene horrorsprookje gelooft , waarom zou je dan het andere sprookje wél geloven.
Pals moet zijn kop houden...PUNT!
-weggejorist-
Steeds vaker heb ik het gevoel in een land van totaalgestoorden te wonen.
Gaat heet aan toe zeg, alweer een lutser die even op de PVV zeikt.
Links is echt in totale paniek. Zouden ze al plannen hebben om Volkert per direct vrij te laten en hem zijn ding te laten doen ?
Wat 1 lieve gekke man...
Morgen de volgende idioot die de kwade krachten van de almachtige bosgeest op gaat roepen in de hoop zijn idee van democratie aan iedereen op te kunnen dringen.
De meest passende reactie hier is licht hoofdschuddend schamper lachen.
uh reactie, scheiding 'kerk en staat' is niet hetzelfde als scheiding 'geloof en staat'. Best wel'n significant verschil.
Het gristendom is net zo achterlijk als de islam. Weg met al dat bijgeloof!
Joehoe Pastoortje,
Die eens van die kinderen afblijven, dat mag namelijk ook niet.
En sinds een hele langetijd, is in nederland, KERK en STAAT, GESCHEIDEN.
Dus doe even niet zo debiel.(met je middeleeuwse gedachtengoed)
Hee, daar komt een dominee voorbij!
*op de 14e verdieping woont*
Bidjurk mag geloven wat hij wilt. Hij gelooft maar een eind weg. Zolang hij zich maar WEL aan de (seculiere) wet houdt. Ik geloof ook: ik geloof dat ik nog maar een kopje koffie ga pakken.
Pals.... weer een dictator die het ware gezicht laat zien.. Alleen wat hij, en z'n achterlijke club, willen is goed voor de wereld.. Al het andere heeft geen recht... Maar als we PVV als een "geloof" gaan promoten is het wel goed???
Die dominee is echt dom. Ik kom regelmatig in de kerk. En weet je wat? Bij ons kerkt een Syrisch christelijk vluchtelingengezin. Van hun hebben we gehoord hoe zij door hun islamitische landgenoten in Syrië behandeld werden. Niets dan treitering en uitsluiting. Zo mochten zij van hun buren hun eigen christelijke voornamen bijvoorbeeld niet gebruiken. Nee, in onze kerk geen anti PVV preken meer.
"geloof en politiek zijn niet te scheiden." Daarom PVV!
"een partij die de islam als religie ontkent."
.
Dat zou een goede dominee ook moeten doen.
Het is toch je vak om het voor God en Jezus op te nemen?
Je bent toch niet de dienstbode van Allah?
Het wordt zo vreselijk tijd dat alle religies nu eerst maar eens met wetenschappelijke bewijzen moeten komen dat wat ze zeggen ook waar is.
Voorlopig is er nog geen enkele religie die ook maar het kleinste bewijsje heeft dat hun specifieke god bestaat.
Daartegen zijn er meer dan genoeg bewijzen dat hun beweringen NIET waar zijn of domweg niet kloppen.
-
Ik ben er voor dat alle godsdiensten die niet wetenschappelijk kunnen aantonen dat hun specifieke god bestaat ook geen enkele medezeggenschap in onze wetten en politiek krijgen.
Geloof gerust in je god maar we gaan er geen wetten meer op baseren op politiek mee bedrijven.
-
O ja, en het onzin argument "Je moet er in geloven" of "Mijn god maakt dat mogelijk" is GEEN wetenschappelijk bewijs.
Ga maar door met het graven van jullie eigen graf...
"Pals gelooft niet in de scheiding van kerk en staat: "Geloof en politiek zijn niet te scheiden. "
.
Dat zijn twee hele verschillende dingen. Als kerk en staat niet gescheiden zijn betekent dat dat de overheid één religie als de juiste propageert en aanhangers van deze religie allerlei voordelen genieten ten opzichte van andersgelovigen. Iran is bijvoorbeeld een land waar kerk en staat niet gescheiden zijn.
Dat je je geloof meeneemt in je politieke overwegingen spreekt voot zich. Geloof duidt slechts op de waarden waaraan je je politieke stellingname afmeet. Iedere politicus - religieus of niet-religieus - gelooft ergens in. Is het niet in God, dan is het wel in abstracte waarden als 'vrijheid', 'sociale gelijkheid', etc.
@Rho'd Berth | 16-08-10 | 10:46
'Kerk' is duidelijk een pars pro toto in die gevleugelde uitdrukking, dus nee: er is geen verschil.
Niet dat die scheiding er is bij ons. Maar de CDA'ers hoeven om die reden niet bang te zijn voor de PVV, aangezien die op de joods-christelijke traditie geilt.
Voor en tijdens WOII deed de katholieke kerk te weinig/niets tegen de jodenvervolgingen, sterker nog de joden hebben volgens de katholieke interpretatie Jezus vermoord (ook al was Jezus door een Romeinse keizer ter dood veroordeeld en op de Romeinse manier door ophanging gedood) dus echt tegen de jodenvervolgingen kon de katholieke kerk niet zijn.
Nu zijn er in NL een miljoen mensen die een ideologie aanhangen die joden weer wil vervolgen. De PVV is hier fel tegen. En wat doet de katholieke kerk, die maakt weer dezelfde fout als in en voor WOII.
Pals, ga kleuterneuqen. Dat is het enige waar onze breinloze religie fanaticus goed in zijn.
De dominees staan buiten de werkelijkheid van iedere dag.
Feit is dat politiek Den Haag de afgelopen 45 jaar 1,5 miljoen migranten heeft binnengelaten, die men van A tot Z levenslang wil verzorgen en wil onderhouden.
Met gratis opvang, een woning, inburgering, zorg, kinderbijslag en uitkeringen. De aantallen en het kostenplaatje zijn veel te hoog opgelopen....
als dominee heb je hier geen last van - maar de gewone burger betaalt het gelach. Steeds slechter en duurder wordende voorzieningen en steeds hogere heffingen en lasten.
En of kerk en staat gescheiden kunnen blijven, wtf??
een goede pastoor of dominee zou juist VOOR de PVV moeten zijn .
namelijk de PVV wil de moslims bestrijden net zoals de gelovige kruisridders die voor de Katholieke Kerk en Christenen juist Tegen de Moslims vechten
Geloof en politiek daar krijg je alleen maar dom gelul van zie CDA
Vreemdgangers gestenigd:
.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/08/vreemdgangers_gest...
"Daarmee leggen ze hun politieke opdracht neer om de grondwet te respecteren."
De grondwet kan gewoon gewijzigd worden heur, naar inzichten van nu is dat linkse vodje uit de jaren 80 achterhaald.
Artikel 1 is door een communist geschreven, een belediging voor onze rechtsstaat, schrappen die meuk.
Zet Vrijheid van Meningsuiting op 1.
Je hoeft ook niet te geloven in een scheiding tussen kerk en staat, meneer de dominee. Dat heet vrijheid. Vrijheid van religie is een grondrecht. Verder mag u ook van alles menen te zien in uw bijbel. Wordt al eeuwen gedaan met oorlogen, onderdrukking en gruwelijke mishandelingen tot gevolg. Laten we wetgeving baseren op feiten en inzichten en niet op een schimmig onbetrouwbaar boekje met tegenstrijdigheden dat zoveel ellende veroorzaakt heeft.
Hij kan beter zijn eigen pedofielen club is beter onder de loep gaan nemen.
Daar zit pas het echte gevaar. En dan inderdaad lekker verder lezen in dat debiele sprookjesboek van je.
Als die dominee zich verveelt moet ie z'n vrouw maar een flinke beurt geven of zichzelf bevredigen. Godsdienst en politiek horen niet bij elkaar. De PVV is een democratisch gekozen partij. Die religieuze kuttekoppen moeten zich maar met de arme negertjes in Afrika bezighouden.
Mee eens of oneens laat dat deze in zijn eigen geloof gelovende prottestant eens weten wat Uw mening is, wellicht leeft deze heiden in een afgelsoten klooster en diend hij nog te beginnen met de leerstof: waarom kruistochten.
hpals@xs4all.nl
@ E-fm68: Dan verschillen ze dus helemaal niets in alle huidige pluche geilende leugenaars. Alleen heeft deze club nog geen kans de boel naar de klote te helpen zoals al die andere hersenloze dat wel al gedaan hebben dus wat probeer je nu duidelijk te maken?
Wellicht zijn dit de laatste stuiptrekkingen van de middeleeuwse verwerpelijke religies.
Ik meen al eens gelezen te hebben dat de meeste preken voor lege banken gehouden worden, dus die beste man doet zijn best maar.
CDA en VVD accepteren steun van een partij die de islam als religie ontkent.
.
En dat uit de mond van een "man" die de gehele realiteit ontkent.
Christen-dimmies hebben samen nog maar 26 zeteltjes, (SGP dus niet meegerekend) dit is hun laatste oprisping.
Next.
Waarom hoor ik Dominees nooit stelling nemen tegen veel prangender zaken? Misbruik in de kerk, geweld tegen ouderen, anti-homo geweld. Ik noem maar een paar zaken.
Grappig, Dominee Pals gelooft niet in scheiding van kerk en staat en beschuldigt tegelijkertijd de VVD en het CDA van het niet respecteren van de grondwet.
Verdwijn snel onder die steen waaronder u onder vandaan gekropen bent dominee Pals.
*loopt hoofdschuddend weg en denkt: ‘veel enger kom je ze niet vaak tegen’*
Ik heb gehoord dat Harry Pals bezig is met een opleiding om imam te kunnen worden in een Nederlandse moskee.
Hij is toekomstgericht bezig.
Echt walgelijk. die smeerpoetsen gaan liever met de Islam onder een hoedje dan toegeven dat er een probleem is. En Pals is echt een gevaarlijke man, ik vrees eikels zoals hem stukken meer dan Wilders.
De dominee beseft nog steeds niet dat hij aan zijn eigen ondergang werkt.
Tjonge tjonge wat een niveau zeg. Valt me nog mee dat de PVV stemmen heeft gekregen, je zou bijna denken dat stemmen voor hun achterban te moeilijk zou zijn... Wat een stelletje achterlijke facistische tokkies zijn die PVV'ers toch. Jammer van dat internet, normaal kwam je dergelijke mongolen alleen op straat tegen.....
"Pals gelooft niet in de scheiding van kerk en staat: "Geloof en politiek zijn niet te scheiden"
Nooit gedacht dat ik (als zijnde katholiek) het ooit nog eens zou gaan zeggen, maar we kunnen hier met recht spreken van een reli malloot!
"...Geloof en politiek zijn niet te scheiden..."
Zal best, maar we blijven het wel proberen, lutser. Dat is nou net de kern van het probleem, dat de ziekte religie zich als een kankercel gaat nestelen in de besturing van een land. Niks dan narigheid levert dat op, voorgaand eeeuwen bewijzen dat.
@ henk janssen3714 | 16-08-10 | 11:38
Internet ís de straat. En verder: denk een beetje om uw hart. U klinkt nl. nogal gefrustreerd. Vermoedelijk komt dat doordat uw wereldbeeld niet overeenkomt met de werkelijkheid. Werk daaraan.
Morgen trambestuurders die boe roepen, overmorgen toiletjuffrouwen, woensdag managers van bromtollenfabrieken... Nog effe en we hebben alle beroepsgroepen gehad!
Die dominee moet een stuk banger zijn voor moslimextremisten dan voor de PVV.
Ik meer denken, dat de tijd dat kanseljurken ons vertelden hoe we moeten stemmen, al 50 jaar achter ons lag.
"Ik zie in de Bijbel een oproep voor een open en saamhorige maatschappij."
Waar dan?
Ik zie het portret van Jezus ook wel eens in een toastje, maar daar moet je wel een beetje fantasie voor hebben.
@Ivoren Toren | 16-08-10 | 11:42
Je wordt er ook niet vrolijk van als je reacties hierboven leest... Gelukkig is het slechts de werkelijkheid van de gemiddelde spits-lezert, dat scheelt weer. Toch vind ik het goed om die mongolen aan te spreken op hun domheid, jaja tegen beter weten in.
@ henk janssen3714 : Dan ben je een nog ergere mongool als je je er nog mee bezig gaat houden.
Bij de weg...jou reacties zullen ook geen volle zalen trekken. Terug in hok.
Geestelijken zijn de uber-onrendabelen van deze tijd.
Wat begrijpt deze "man" niet van het begrip "Scheiding van kerk en staat" en "Laat mensen in hun eigenwaaerde en hun eigen verantwoording"???
En daarom Gemeente vind ik dat u uw boodschappen in uw eigen dorp moet kopen en niet elders.
Deze man maakt weer eens duidelijk dat religie simpelweg gewoon een instrument is om macht uit te oefenen over het volk.
Citaat:"Pals gelooft niet in de scheiding van kerk en staat: "Geloof en politiek zijn niet te scheiden. We hebben het in de kerk niet alleen over hemelgeloof. Ik zie in de Bijbel een oproep voor een open en saamhorige maatschappij"; nee hij is een aanhanger van "Hou ik ze dom, hou jij ze arm", naar goed CDA-gebruik, al decennia lang.
Hij hoeft er overigens ook niet in te geloven, net zo min als wij in de Islam en zijn eigen sprookjesboek geloven, zolang hij er zich maar wel aan houdt, het is een basisprincipe van onze samenleving!
@ henk janssen3714 | 16-08-10 | 11:50
U zou een stuk sterker overkomen als u daar argumenten bij zou leveren. Mensen mongolen noemen zonder erbij te vertellen waarom u dat vindt, komt erg dom over. Het lijkt nu alsof u het niet eens bent met de andere reageerders, maar niet onder woorden kunt brengen waarom. Daarmee wekt u de indruk dat uw mening slechts gebaseerd is op onderbuikgevoelens. Probeer het nog eens met dat advies in gedachten, zou ik zeggen. U kunt vast beter.
Mijn vraag is: gaan ze deze onnadenkbare voorganger nu ook schorsen voor een paar maanden en op bezinning sturen zoals de Oranje-priester van de concurentie ?
Of doet deze vorm van religieuze belevenis niet aan zelfreflectie?
Dominee Pals ziet het liefst de brandstapels weer terug...
Ook zo'n uitvinding van de kerk.
"Geloof en politiek zijn niet te scheiden."
Dit alleen al spreekt boekdelen over hoe geschift deze gast is. Negeren en anders uit zijn lijden verlossen. Ga lekker ergens anders mensen jouw fantasiegeloof opdwingen.
Gelukkig is onze pastoor wijzer. Die noemt de islam gewoon wat het is: het geloof van de Satan.
-weggejorist-
-weggejorist-
Voor alle RK en NH religieuzen: De koran is NIET het laatste evangelie, het is slechts een heidens gangster boek. De koran is grotendeels gebaseerd op verdraaide bijbelteksten uit de catechesatie zoals die momenteel ook nog aan kinderen gegeven wordt. Zij is ooit uitsluitend bedoeld geweest als leidraad voor Ali Baba en zijn bende van rovers, verkrachters en moordenaars.
De werkelijke opgave van dominees, pastores en andere Christelijken zou moeten zijn om de islamieten terug te voeren in de schoot van de RK en NH moederkerken.
ik zeg opnieuw naar de stembussen...want als je het zo bekijkt valt het cda zodra er een kabinet met gedoogsteun pvv is
En langzaam maar zeker keert Nederland terug naar die Goeie Ouwe Middeleeuwen waar de Dominiee, mijnheer Pastoor en een paar notabelen voor het gepeupel besloten wat ze met hun leven wilden doen.
Ongezien de typhus en een SOA voor dit soort mafketels!
-weggejorist-
@Bulloch | 16-08-10 | 11:02
Nee, dat is het niet.
'Kerk' is een instituut. Dit stamt uit de tijd dat de staat invloed had op de kerk door eisen te stellen aan de organisatie / het personeel van de kerk. De kerk wilde dat dit ophield, toen is deze stelregel gekomen, het instituut kerk heeft geen 'wereldlijke' macht, de staat bemoeit zich niet met de kerk. (ja: 2 kanten op inderdaad!)
Maar elk individu heeft het recht om democratie te bedrijven volgens zijn eigen geloof/ideaal/pragmatisme/mantra/overtuiging/levensbeschouwing/filosofie/etc.
Dus als jij liberaal bent, dan mag je zowel passieve als actieve liberale democratie beoefenen. En een communist mag dat vanuit zijn overtuiging. Een buddhist vanuit haar overtuiging. Een moslim weer vanuit dat geloof. Een agnost stemt vanuit zijn achtergrond. Of iemand is pragmatisch, en laat z'n overtuiging niet meewegen. Boeien. Idem met passief stemrecht. Of je partij program nu geinspireerd is door God, Darwin, Boeddha, Jijzelf, Keynes, Adam Smith, Marx, Thorbecke, Troelstra, Hitler, Kim-Il Sun, Plato, Benedictus XIII, Herman Philipse, Joop den Uil, etc. dat boeit niet. Wat boeit is:
1. is het binnen de wet
2. krijg je genoeg stemmen.
DAT is democratie.
Als je bepaalde overtuigingen/ideeen/geloven/etc. wilt uitsluiten van passief of actief stemrecht, dan ben je keihard de democratie en de rechtsstaat aan het ondergraven. Want wie beslist welke ideologieen wel en welke niet mogen worden gebruikt om politiek vanuit te bedrijven?
Stuurt iemand dat provinciale geval nog ff de laatste editie van Descartes' Trias Politica?
Joehoe Pastoortje,
Die eens van die kinderen afblijven, dat mag namelijk ook niet.
En sinds een hele langetijd, is in nederland, KERK en STAAT, GESCHEIDEN.
Dus doe even niet zo debiel.(met je middeleeuwse gedachtengoed)
rechtsunited | 16-08-10 | 12:26
"Iets met bezittelijke voornaamwoorden, interpunctie en hoofdletters..."
Communisten hebben het altijd moeilijk met bezittelijke voornaamwoorden.
Echt walgelijk! Als gelovige verafschuw ik dit soort preken. Jezus braakte de keizer in Rome ook niet af maar predikte liefde en vergeving. Dominees en priesters zouden zich bezig moeten houden met het prediken uit de Bijbel. Verder verwijten veel mensen de Islam dat ze andere ideologieen verwerpen, maar de Staatskerk PKN begint nu hetzelfde te doen, gewoon bepaalde bevolkingsgroepen verwerpen. Er vanuit gaande dat de kerk een afspiegeling is van de maatschappij, dan stoten ze op deze manier toch 10 % van de kerkgangers de deur uit. Jammer jammer jammer..... Net of geloven en de PVV niet samen kan gaan, en dat terwijl Wilders het juist opvallend vaak opneemt voor de Christenen. Daar kan het CDA en de CU nog een puntje aan zuigen. (voor de duidelijkheid, ik heb nergens op gestemd)
@Rho'd Berth : Dan zou die islam zichzelf elimineren aangezien veel geregeld word op basis van bedreiging e.d. Misschien nog niet in dit land maar wat als het percentage aanhangers hier ook groter wordt c.q. de overhand krijgt.
Naar mijn weten hield Christus zich ook afzijdig van politiek. Hij had er wel mee te maken (wie niet) maar schuwde het.
Deze nepdominee zouden ze dus eigenlijk van de kansel moeten mieteren zodat hij de rest van z'n nutteloze tijd politicus kan spelen bij het CDA.
Preek tegen elke religie.
Bij ieder artikel tegen de PVV krijg ik een steeds grotere lach op mijn gezicht, wetende dat het alleen maar goed is voor de PVV.
Een dominee die de belangen van de islam verdedigt. Hoe denkt zo iemand?
En op de zevende dag deed God niets toen ongelovigen Zijn Koninkrijk innamen.
Ketters op de brandstapel!
Zeg Harry, nog een kinderkont geneukt het weekend?
Zoveel verzet kan alleen maar betekenen dat het de goede kant uit gaat.
Christen zijn bang aan het worden. Stel je voor dat Nederlanders in gaan zien dat niet alleen islam maar eigenlijk elk geloof een ondermijnde werking heeft op de samenleving.
-1 voor deze (koekep)heer met z'n niet te scheiden geleauvige religie in God en regering,
"Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben."
Maar toen bedacht God zich en sprak de Woorden:
"Allah Akbar!"
Ik word doodsmoe van al dat emotionele gejank van gristelijk en links babyboomend Nederland.
PVV is de grote winnaar van de verkiezingen en onderhandelt nu mee voor een gedoogkabinet. Zo werkt ons systeem, deal with it.
Niet handig van alle PVV tegenhangers. Hierdoor wordt de PVV in zeer korte periode haast een martelaar in de Nederlandse politiek onder druk van Nederlandse en zelfs Europese politici. De PVV wordt hierdoor gesympathiseert en wordt hier dus ook meer populair door onder het Nederlandse volk. Van Agt, kom er maar in!
Leuk idee, van die knakker, alleen moeilijk uit te voeren - om die preken voor te bereiden zouden de dominees namelijk minder tijd overhouden om jongetjes de liefde van de heer bij te brengen.
Freek doet dat toch al jaren?
deze dominee heeft geen rijbewijs gehaald?
of gratis gekregen en de regels niet gelezen?
volgens mij staat er toch echt:
rechts gaat voor?
dus geef het door; rechts gaat voor:)
Tja want minimumstraffen en kleuterneuqen, die kun je niet allebei hebben als dominee natuurlijk...
-weggejorist-
ik ben tegen wilders en geloof. wat nu dominee?
Kan iemand duidelijk maken of geloven in de democratie ook een religie is ?
heeft de kerk niets anders te doen ?????.
hun eigen zooitje op knappen.
die beer put is echt stik vol.
en de pvv tja die gaan hun er wel bij helpen.
@Epictetus | 16-08-10 | 16:34
Nee, tenzij jij duidelijk maakt wat jij onder religie verstaat.
@Gerardtie | 16-08-10 | 15:50
VOlgens mij moet je wel eerst twee keer naar links kijken...
Harry Pals moet de heer op zijn blote kniëen bedanken dat de PVV op komt voor onze Christelijk en Katholieke traditie. De Kerken lopen leeg,vele nieuwe moslim immigranten komen naar Nederland en zullen in de toekomst als er niks tegen gedaan word steeds dominanter worden en hun geloof willen verspreiden. En wat denkt die sukkel van een Harry Pals dan nog te zeggen hebben? IK sta versteld van de naïeviteit van deze gasten en hun opinies.
@Martin5822 | 16-08-10 | 17:29
Waaruit blijkt dat ze steeds dominanter worden en hun geloof willen verspreiden?
Pals gelooft niet in de scheiding van kerk en staat.
Dat is mooi want ik ook niet dus een verbod op partijen die geassocieerd zijn met een religie.
wazzzah.
Dat blijkt wel uit allerlei berichtgevingen.
http://www.artikel7.nu/?p=24643 .
wat zijn het toch een huichelaars op de kansel !
Gereformeerden hebben over het algemeen een heel continent aan hardhout voor hun kop.
Next.
Morgen op het journaal, de voorzitster van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen die oproept tot een landelijk staking tegen Wilders :P
Tja nu ze van de koorknaapjes moeten afblijven hebben ze opeens
tijd om zich met politiek te bemoeien.
Wees maar onderdanig en accepteer alles wat moslims doen
Praat het maar goed. Over een aantal jaren is het te laat.
Dan heb je geen kansel meer om te preken, dan wordt je
aan een boom op het marktplein opgehangen door die haatbaarden.
Geert , CDA goed bezig Zorg voor een stevig kabinet dat flink hard
optreed tegen alles wat fundi is.
@discosmurf | 16-08-10 | 19:40 : Dream on, alle islam-standpunten heeft de PVV al weggegeven. Evenals AOW op 65, immigratiestop en stoppen met ontwikkelingshulp.
met koorknaapjes hebben protestanten niets te maken, dat zijn alleen de RKatholieken, en iedereen mag z'n mening geven in een vrij land, dus ook dominee's. ik als ouwe groenlinkser gruw ook van die GW en ik vind het hartverwarmend dat er nog veel mensen zijn die er net zo over denken
Pal(ja)s, voor al uw modder.
Jaahaa, de Linkse Kerk bestaat echt, mensen! Harry Pals (bouwjaar 1953) is gewoon de zoveelste zeur-babyboomer die na de oorlog in het verzet is gegaan. Meneer Pals, achterlijke ketter, ga hoedjes vouwen uit je stoffige Statenbijbel en laat de politiek over aan anderen.
-weggejorist-
Ook dit is vrijheid van meningsuiting...
@Clittbanger | 16-08-10 | 20:28 [Ga kleine jochies baffen en bemoei je niet met de politiek relidwaas]
Daar hebben we tenslotte toch onze zwitsalkoppies voor nietwaar? (bemoeien zich trouwens ook overal mee)
Meneer de Dominee. Preken zal echt niet helpen. helaas is uw wil niet Gods wil.
@Tware | 16-08-10 | 10:18
Hoezo houden? Waar staat de C in in Cda en Cu? Kerk en staat is hier nog nooit gescheiden geweest en het wordt tijd dat dat wel zo is. Religie verbieden en proliferatie er van strafbaar stellen. Met de doodstraf!
Gelukkig dat ik al héél lang geleden geen christen meer te willen zijn! Daar zijn te veel slechte mensen bij de dominees, katholieke geestelijken!
linda4960 | 16-08-10 | 21:35
Dominees zijn geen katholieke geestelijken, verre van.
Pssst. Linda!
Katholieken hebben pastoors en kapelaans en monniken en priesters en nonnen.
Dominees zitten niet in hun pakket. Die zijn protestant.
Die eenzame roeptoeter kan zich beter bezighouden met Gristenen in islamitische landen....
Oh, wacht, daar is helemaal geen samenwerking......
Het lijkt wel of christenen een tik van de islam molen meekrijgen
Niet dat ik zelf ooit ter kerke ga, maar die vent heeft wel een punt natuurlijk. Hij is dominee. Geloof is zijn core business. Als er dan zo'n geblondeerde moslimbasher langskomt die de vrijheid van geloof even op de helling zet met smoesjes als "ja maar het is geen geloof maar meer een soort van totalitaire ideologie", dan ben je daar als dominee natuurlijk tegen.
zullen we niet eerst zelf eens die dominees aanpakken met hun liefde voor pedofilie?
@huisregelneef | 16-08-10 | 23:14
Vooral als die geblondeerde de islam aanvalt die wereldwijd jouw mede-gristenen over het kromzwaard jaagt.
Tsja, uw logica.....
Ik begrijp die dominee niet, is het hem niet bekend dat christenen in moslimlanden regelmatig worden vermoord, dat ze stiekem hun geloof moeten uitoefenen en bij tijd en wijle het land worden uitgezet. Niet erg zeker, moet kunnen, is traditie. Dat hij zo pleit voor de moslims heeft alleen als reden dat hij Wilders liever weg wil hebben. Dat Cohen een miljoen geeft voor de moskee in amerika, daar hoor je geen mens over dat Verhagen ook niet al te eerlijk is daar wordt hij ook nooit op aangevallen, want daar heeft de christelijke groep baat bij. Enge mensen.
"In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Hetzelfde gemaakt, en zonder Hetzelfde is geen ding gemaakt, dat gemaakt is"
Ik begrijp weleerwaarde zeergeleerde Harry Pals niet...
Enorm suffe gristen. Bahbah. Wat een vies slap verraderlijk volk is het toch.
# Wazzzah | 16-08-10 | 17:25
Religie is toch geloven in iets dat je niet kan zien, of zie ik dit fout ?
Kan u de democratie zien ?
Aan de ene kant zou je natuurlijk pisnijdig worden van zo'n gelovige randdebiel.
Aan de andere kant kun je je schouders ophalen en de zonnige kant ervan inzien: deze man is zo dom dat zelfs de domste gelovigen wellicht van hun geloof af zullen stappen.
"CDA en VVD accepteren steun van een partij die de islam als religie ontkent"
Met dit citaat toont deze dominee dat hij het IQ heeft van een deurknop. Het is een leugen en verbijsterend dom.
Verder verdient deze man natuurlijk al helemaal geen podium door de schandalige wijze waarop hij stelt staat en kerk niet wenst te scheiden. Flikker toch een heel end op met je religie-onzin. Best dat je een religie uitvoert, maar ik wil er 0,0 last van hebben, lutser van jewelste..
Even 'geleend' van een andere draadje :
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2857223.ece/Marokkaanse_en_R...
Weg met godsdienst, het feit dat kennelijk miljarden mensen stemmetjes in hun hoofd horen, betekend nog niet dat dat normaal is. Iedereen met een dergelijk aandoening hoort in een gesticht thuis en niet in de politiek, laat staan in een organisatie die sinterklaas verhaaltjes verkoopt en kleine jongetjes verkracht. En dan ook nog belastingvrij omdat de regering ook al stemmetjes in hun hoofd hoort.
De wereld is pas volwassen als de mensen niet meer in dat soort onzin geloven. Er is geen hiernamaals, er is immers ook geen hiervoormaals, en leven na de dood is onzin, want er is ook al geen leven voor de dood.
Weet je waar ik vooral moeite mee heb;
Het CDA volk zegt dat ze niet samen willen werken met een partij die "hele groepen mensen" uit sluit.
het CDA sluit met deze stellingname maarliefst anderhalf miljoen nederlanders uit....
Iets met een pot die de ketel verwijt.
Ik ben blij dat ik Atheïst ben, kan ik tenminste logisch nadenken over datgene wat ik roep
underdog_ | 17-08-10 | 08:51
Juist. Dat is nou ook mijn grootste frustratie geweest tijdens deze verkiezingscampagnes: Job Cohen. Hij schreeuwt (naja fluistert en stottert) dat de PVV "hele groepen mensen uitsluit", terwijl hij zelf op voorhand al zegt niet met de PVV te willen regeren (inderdaad dus 1,5 miljoen Nederlanders). Dat is ook nogal een schoolvoorbeeld pot verwijt de ketel.
Wat me nog meer irriteert is dat NIEMAND hier iets van heeft gezegd in de media/politiek... Hypocriet?
@ Rho'd Berth | 16-08-10 | 12:28
Volgens mij heb jij geen kaas gegeten van wat 'democratie' inhoudt.
@Epictetus | 17-08-10 | 07:33
Dat zie je fout, religie is bijna niet te definiëren ;)
@Martin5822 | 16-08-10 | 19:02
Cijfers lijken mij beter dan te komen met "berichtgeving". Berichtgeving is per definitie verbonden aan de waan van de dag en gericht op incidenten. Ik wil graag een iets completer verhaal, tot nu toe wijzen de cijfers namelijk de andere richting op.
Fijn, laat de kerken zich maar eens uitspreken. Uiteindelijk zal Wilders zijn verhaal dat hij voor een 'joods-christelijke' traditie staat niet meer vol kunnen houden.
Want het gaat helemaal niet over geloof, het gaat over etniciteit.
hoe wordt je gristelijken zat, nou zo dus...
Het zijn ook de dominees die de laatste jaren het CDA gegijzeld hebben, ds. Donner voorop. Nu zijn de Roomsen weer een paar maanden aan de beurt en meteen moeten die dominees zich weer roeren met hun verkapte PvdA praatjes. Rot toch op, stelletje stijle protestanten! Wees eens een beetje soepeler en realistischer. Maxime heeft het beter begrepen dan dat suffe spul wat nog nooit in hun leven heeft willen lachen.
Dom, dom domineetje toch. Eng ook. Ik ben al die gelovigen goed zat.
Die katholieke zuiderlingen kunnen geen pastoors vinden die zich tegen de PVV keren, omdat onze katholieke zuiderlingen zo goed Duits spreken: "ich habe es nicht gewust". Hulde voor deze dominee!
@poppermotje: en het volgende woord is 'zuivering'.
En daar gaan CDA en VVD mee in zee???? BAH
Religie = oorlog, sprookjes, onderdrukking, domhouden, bepalen, controle, angst, overgave.
Religie is een samengestelde mening waaraan aanhangers ervan bovenmenselijke betekenis toeschrijven.
Vroeger kenden wij een liedje:
de dikke dominee, de dikke dominee....
die had zijn gat verbrand al aan de kachelrand.
O heer bescherm mij tegen deze machtwellustelingen de kleindenkers die niet kan nadenken en de Bijbel als kookboek gebruikt.
OHeer wat is dit erg; hij bid wel voor de taliban????!!
@ pitabroodje | 17-08-10 | 15:38
Tararaboemdijee!
Zullen we het hierop houden: Een roepende in de woestijn........
Ds.Pals zegt gewoon wat hij denkt, dus te zeggen heeft. Dat hij niet helemaal met de tijd is meegegaan en een stukje uit de Bijbel citeert, dat mag hij best, maar hij vergeet de context en dat is fout! Bovendien, kijk eens naar héééél vroeger! Toen waren er Farizeeën en tollenaars en er waren dus evengoed leugenaars en de graaipolitiek bestond toen ook al. Waarde dominee, ik zeg maar, schoenmaker hou je bij je leest!
Deze man loopt toch een tijdje achter. De kerk is er voor gelovigen en de staat is er voor iedereen (lees ook voor anders gelovigen). Is dat een probleem voor U?