*

Uitkeringen: 169 miljard

In 2009 is voor 169 miljard euro aan sociale uitkeringen betaald, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat is ongeveer dertig procent van het BNP. Twee-derde van die 169 miljard ging naar zieken en bejaarden. Het bedrag aan WW-uitkeringen is vorig jaar het sterkst gestegen. Door de toenemende werkeloosheid als gevolg van de crisis kwam dit bedrag uit op zo'n 8 miljard, 28 procent meer dan het voorgaande jaar. Het totale bedrag aan uitkeringen is vergeleken met 2008 met een dikke 5,5 procent gestegen.

De cijfers betekenen dat elke Nederlander jaarlijks gemiddeld ruim 10.000 euro sociale-beschermingsuitkeringen ontvangt. Dat is ongeveer net zoveel als in Zweden. Binnen de Europese Unie krijgen alleen de Luxemburgers jaarlijks meer geld.

| 02-08-10 | 10:12 | 146 reacties
Print Email PDF

Reacties

ish logischsc met crisisch....

Groenerizla | 02-08-10 | 10:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Valt me nog mee.

pollito | 02-08-10 | 10:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

We betalen ook het meest aan belastingen en verzekeringen. Dat compenseert.

WordErZoMoeVan | 02-08-10 | 10:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tja, je kunt ook in Nederland overal "soepsidie" voor krijgen, behalve voor hard werken lijkt het zo af en toe?

Wasknijper | 02-08-10 | 10:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

Genoeg werkschuw tuig in Nederland...

Maxx! | 02-08-10 | 10:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

1/3 ging naar mensen die te lui (lees: ADHD, autist, chronische buikpijn etc.) zijn om aan het werk te gaan.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 10:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ja en? Dit was al berekend hoor. De bevolkingsgroei was al heel goed te berekenen 60 jaar geleden. Tevens hadden ze toen ook economen. Dit is vast even ons voorbereiden voordat ze het mes er in zitten met de mededeling dat het meer uit kan. Maar nee wel miljarden in Uruzgan en in andere kut landjes steken. Donder toch op, en sterf...

Voorbeeldige burger | 02-08-10 | 10:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nederland vakantieland, als je iets mankeert dan...

Verloren_onschuld | 02-08-10 | 10:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

"De cijfers betekenen dat elke Nederlander jaarlijks gemiddeld ruim 10.000 euro sociale-beschermingsuitkeringen ontvangt."
KLOPT NIET
Ik krijg gemiddeld 0 euro.

Zweistein | 02-08-10 | 10:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

we vergeten even de 100 miljard aan de zielige arme bankensector mee te nemen?

smartone | 02-08-10 | 10:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

waar kan ik me melden?

Heb al tig keer aangegeven dat ik mijn abbo op wil zeggen bij de belastingdienst, nu stop ik definitief met werken en betalen.

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

De eerste 120 jaar zijn de moeilijkste in iemands leven.

Economic Refugee | 02-08-10 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Er zit nog teveel kaf tussen het koren... de staatsruifvreters & verwendicapten moeten ze harder aanpakken zodat de voorzieningen overeind blijven voor de mensen die het nodig hebben !

1,2...tja tja tja | 02-08-10 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Luilekkerland, komt allen!

Blue Leader | 02-08-10 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Zweinstein, klopt zou maf zijn, sterker nog, ik mag (gelukkig) altijd bijbetalen

Hollandseklompen | 02-08-10 | 10:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

Werkende mensen leveren er jaarlijks een stuk meer in dan 10.000.

nr1 | 02-08-10 | 10:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

@1,2...tja tja tja | 02-08-10 | 11:23
'Verwendicapten', hulde!

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 10:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

KLOPT NIET
Ik krijg gemiddeld 0 euro.
Zweistein | 02-08-10 | 11:22
----------------
Klopt wel, ik krijg hem ;)
nah. 10k /pp lijkt me te veel, sinds je niet meer dan 10k per jaar krijgt aan de WW neem ik aan.....

Groenerizla | 02-08-10 | 10:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

@zweistein: He, das gek...ik heb ook al 0,0 gekregen. Ik mot alleen maar betalen en zie nog steeds 52 % van MIJN vakantiegeld naar de fiscus gaan.

Dirty-Harry44 | 02-08-10 | 10:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

Geert wil met zijn linkse sociaal-economische standpunten hier niet aan morrelen, hij denkt namelijk dat de oplossing ligt in het weerhouden van specifieke groeperingen tot dit nogal omvangrijk en te gemakkelijk toegankelijk vangnet.

Klaaswitz | 02-08-10 | 10:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

Maw, alleen daar al valt 56 miljard te halen en dan blijven de zieken en bejaarden ook nog gewoon buiten schot?
Ik zeg: DOEN!

CynicalBastard | 02-08-10 | 10:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

10K ontvangen?
Ik BETAAL goddomme een veevoud daarvan :(

McPhart | 02-08-10 | 10:30 | Misbruik melden
Meld misbruik

1,2...tja tja tja | 02-08-10 | 11:23
Verwendicapten +1. Maar toch ik werk zelf in de GGZ en durf gerust te stellen dat mensen nog wel eens willen onderschatten hoe deze maatschappij langzaam de dragers aan het overbelasten is. Ik ben het er trouwens volkomen mee eens dat de richtlijnen voor een Wajong uitkering bijv. veels te onduidelijk zijn. Met als gevolg, veel verwendicapten die alleen maar thuis willen zitten. Maar op de werkvloer (binnen de psychiatrie) zie je dat slag niet, geloof me nu maar.

Voorbeeldige burger | 02-08-10 | 10:30 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Klaaswitz | 02-08-10 | 11:28

Hoe kom je daar nu toch bij?
Zeker teveel staatsomroep gekeken?

nr1 | 02-08-10 | 10:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

Eigen schuld politiek Nederland. Dan moeten jullie maar zorgen dat er baanbehoud blijft in Nederland voor de man/vrouw met de gewone pet. Zie massaontslag straks binnen MSD. Maar vorig jaar ook massaontslag bij Cordis Roden. Ja ik teer lekker op mijn eigen geld die mijn ex-werkgever van mijn salaris heeft ingehouden. Ik heb er immers zelf 20 jaar voor betaald. Nu op naar omscholing. O nee, kan niet. UWV, gemeente potjes zijn in een keer leeg. Ach dan maar verder teren op ww. Er is op dit moment geen werk in Noord-Nederland. Behalve voor de HBO-ers. maar die zitten ook achter de kassa, waardoor mensen met een lagere opleiding geen kans krijgt op werk.

kitty55 | 02-08-10 | 10:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

@nr1
Nee, ik heb zijn sociaal-economische beleid onder de loep genomen zoals omschreven in zijn 'verkiezingsprogramma', net als ik met vrijwel alle partijen heb gedaan overigens (sorry, SGP en Thieme).

Klaaswitz | 02-08-10 | 10:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ 1,2...tja tja tja | 02-08-10 | 11:23
En nog een +1 erbij voor 'verwendicapten' !

Claude Viaulle | 02-08-10 | 10:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

Klaaswitz | 02-08-10 | 11:28

Geert naait Henk en Ingrid waar ze bij staan: http://www.depers.nl/binnenland/498858/Henk-en-Ingrid-krijgen-het-zwaar....

Prof. v.d. Neuq | 02-08-10 | 10:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

@kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:20,
nou, nou, nou......................wat een onzin kraamt u uit! wat kunnen deze mensen doen aan deze psychische afwijking? hopelijk overkomt het u niet, al hoop ik van wel!
wat een misselijk figuur bent u.

geheelonthouder | 02-08-10 | 10:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kapotte_stofzuiger,

Autisten zijn te lui om te werken?? Dit is als zeggen tegen iemand in een rolstoel vertellen dat hij te lui is om te lopen. Mensen met redelijk milde vormen van autisme kunnen zeer moeilijk sociaal contact vormen wat werken erg moeilijk maakt, maar meestal wel mogelijk in een minder belastende vorm. Zware vormen kunnen zelfs inhouden dat de persoon compleet geen contact kan maken met de buitenwereld.

Die ga werken of ga dood mentaliteit komt mij echt de strot uit. Tot jij een week gaat werken met een rol razorwire om je romp om chronische pijn te simuleren gaarne je bek houden over chronische pijnlijders

Jaap de aap6322 | 02-08-10 | 10:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

In Nederland wordt nietsdoen en profiteren gesubsidieerd door de linkse maffia. Hierdoor verpaupert en marginaliseert steeds verder en dat is het doel van de linkse kerk.

kempenaer | 02-08-10 | 10:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Jaap de aap6322 | 02-08-10 | 11:37
Uw contact met de buitenwereld is nog prima in orde. Hup, hup, aan het werk.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 10:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

Als we nog wat kanslozen immigranten hier naar toe laten komen dan kunnen deze cijfers een stuk beter. 200 Miljard bekt veel lekkerder dan 169.

vandezijlijn | 02-08-10 | 10:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er veel mensen zijn die de hulp hard nodig hebben, daar moet deze ook voor overeind blijven.
echter ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent van mensen die er misbruik van maken.

Bv een ex buschaffeur die vanwege een knieklacht niet meer kan werken en in de vrije uurtjes (allemaal dus) zijn uitkering aanvult als (zwart uitbetaalde) Hovenier ... die mensen die moeten we echt hard aanpakken !

1,2...tja tja tja | 02-08-10 | 10:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

169 miljard. De pvda heeft veel bereikt.

Sanglier | 02-08-10 | 10:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

Elke Nederlander? Ik niet hoor. Dus iemand heeft het dubbele gekregen ;)
Toch leuk zo netto.

denouden | 02-08-10 | 10:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kitty55 | 02-08-10 | 11:33
En als je die omscholing nu eens zelf betaald ?
Het is zo makkelijk om iedereen de schuld te geven behalve jezelf.

vandezijlijn | 02-08-10 | 10:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

En wat kosten de moslims? O..ander artikel.

Queno | 02-08-10 | 10:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:39

Kritiek kunnen ontvangen is ook een kwaliteit... (een belangrijke)

Voorbeeldige burger | 02-08-10 | 10:48 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kitty55 | 02-08-10 | 11:33
Hey hypocriete lamme kut. Gaarne weer aan het werk, en doe een cursusje LOI. Ik ben geswitched van commercieel dinstverlenend naar een commerciele functie met een werktuigbouwkundige achtergrond. Voor iedereen is er wel wat te vinden, maar als je op je bank een beetje gaat liggen zeiken veranderd er niks.

lamlul007 | 02-08-10 | 10:51 | Misbruik melden
Meld misbruik

KUT! Daar is het wel zo'n beetje mee gezegd...

synchronicity | 02-08-10 | 10:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Voorbeeldige burger | 02-08-10 | 11:48
Daar heb je gelukkig ook pillen voor.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 10:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:53

lol ;)

Voorbeeldige burger | 02-08-10 | 10:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

aan het werk?
ik vindt nederland klaar.
heeft alleen nog een beetje onderhoud nodig!

KomUutTwente | 02-08-10 | 10:59 | Misbruik melden
Meld misbruik

Okay, en de heldere oplossing om banen te maken? Ik geloof niet in het overreguleren van uitkeringen, het op een juiste wijze terugbrengen van mensen naar de arbeidsmarkt en mogelijkheden tot ondernemerschap zou de kerntaak moeten zijn van een kabinet.

huismerk | 02-08-10 | 11:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Door het gegraai van enkelen wordt het werk onthouden aan velen.... Leve de graai- en bonuscultuur !!

smartone | 02-08-10 | 11:03 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dus als het vakantiegeld voor uitkeringstrekkers beëindigd wordt dan is de bezuiniging gelijk rond? Scheelt een zwarte zaterdag.

Feynman | 02-08-10 | 11:04 | Misbruik melden
Meld misbruik

Bijzonder, als het om illegalen gaat wil met niet gaan rekenen hoeveel ze kosten en nu wel?

De propaganda machine gaat op gang komen, en nu komt de vvd/cda van pas die natuurlijk flink op de uitkeringen gaat korten..

Bereid je maar voor Nederland op armoede........op een slavenstaat....
Jullie hebben er voor gekozen... en zoals als altijd, ieder volk krijgt de regering die het verdient.....
De banken gaan die miljarden natuurlijk niet betalen, dat gaan de burgers doen en ze staan er voor te juichen.....
Ieder volk krijgt de regering die het verdient.....

buut | 02-08-10 | 11:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

we vergeten even de 100 miljard aan de zielige arme bankensector mee te nemen?
smartone | 02-08-10 | 11:22

100 Miljard, welke 100 miljard? De bankensector betaalt een hoge prijs voor de steun. ING bijvoorbeeld betaalt 8.5% rente op de 10 miljard lening (waarvan de helft al met aflosboete is terugbetaald). Dat de overheid 5Mld. teveel betaalt voor ABN/Fortis heeft meer met domheid te maken dan met de bankensector.

@ Queno | 02-08-10 | 11:46
Een slordige € 200 miljard tot nu toe ;) (elsevier).

Je baas | 02-08-10 | 11:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

moet hier van opmaken dat ik beter kan stopen met werken, en bijstand gaat halen?

abisha | 02-08-10 | 11:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

De eerste actie van het nieuwe rechtse kabinet zou moeten zijn: AL dat linkse IK WIL NIET WERKEN TUIG aan het werk trappen.

gerard1201 | 02-08-10 | 11:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

@kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:20
---
U heeft het medeleven van een bevooroordeelde baksteen.

Gripzz | 02-08-10 | 11:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

@kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:20
---
U heeft het medeleven van een bevooroordeelde baksteen.
Gripzz | 02-08-10 | 12:13
------------
Verwacht niet te veel van een 19 jarig liefdeloos puistig bestaan.

Groenerizla | 02-08-10 | 11:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Zo en nu met een rechtskabinet de ONTERECHT verkregen uitkeringen schrappen, het aantal ambtenaren terug dringen en de bonnenschrijvers weer terug toveren tot politieagenten!!

gozahtje | 02-08-10 | 11:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

@kapotte stofzuiger.

Ik wens u mijn chronische buikpijn, en ik wens mijzelf uw gezondheid en inkomen. dank u.

Dragon Egg | 02-08-10 | 11:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

Is de hypotheekrenteaftrek ook meegerekend?

LijstG | 02-08-10 | 11:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:20
Ik hoop dat jij genoeg spaarcentjes achter de hand hebt voor na een eventueel auto-ongeluk, want met zo'n grafhouding heb je geen recht op één cent van buitenaf.

Vage_eddie | 02-08-10 | 11:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

@
geheelonthouder | 02-08-10 | 11:36
Jaap de aap6322 | 02-08-10 | 11:37
Gripzz | 02-08-10 | 12:13
Groenerizla | 02-08-10 | 12:16
Dragon Egg | 02-08-10 | 12:32
Vage_eddie | 02-08-10 | 12:42

Over medeleven gesproken. Leven jullie dan ook mee met de mensen die 50 urige werkweken maken om het hoofd boven water te houden, hun halve inkomen naar de staat zien gaan en de buurman de hele dag op z'n reet zien zitten en wachten tot er weer wat op z'n bankrekening gestort wordt?

Waarom meeleven met het stelletje aanstellers die arbeidsongeschikten heten (uiteraard serieuze gevallen daargelaten) als er totaal geen medeleven bestaat voor zij die zich de pleuris werken.

Ik merk totaal geen dankbaarheid van de netto-ontvangers, die vinden het de normaalste zaak van de wereld. Nou de normaalste zaak van de wereld is dat de zwakke leeuwen doodhongeren, zo werkt de natuur. Gelukkig zijn wij mensen, en zorgen wij ook voor de zwakkeren, maar vanuit geen enkel opzicht is dat 'normaal' te noemen. Tot 200 jaar geleden telde simpelweg het recht van de sterkste. Het besef dat er een ander is die voor jouw bestaan zorgt is er totaal niet, en dat vindt ik nu echt respectloos.

Vaag-en-Blond | 02-08-10 | 11:59 | Misbruik melden
Meld misbruik

er moeten nodig eens een zooi bejaarden (lees babyboomers) geruimd worden, doen we ook met gekke koeien, pesterige varkens, geiten met koorts en vogels met griep.

Sodommer | 02-08-10 | 12:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

@kitty55
Helemaal met je eens, we hebben jaren premie betaald, tijdens de wedstrijd worden de regels naar beneden toe veranderd, wil je eindelijk aanspraak maken op datgene waar je recht op hebt blijkt dat diverse voorzieningen zijn verdwenen, veranderd of voorbehouden aan kansarme zielige gelukszoekers.
IOAW blijkt ineens bijgewerkt te zijn en geldt uitsluitend voor 60++
Bedenk wel dat je na de WW in de bijstand komt, en hierbij moet je eerst je huis en je spaargeld opeten.
Trouwens, na 1 jaar WW moet je iedere baan die wordt aangeboden door het UWV accepteren, dus junior straatvuilprikker moet je accepteren.
Maar ondertussen vloeien heel veel banen heel sneaky weg naar de goedkope lonen landen. Het gebeurt niet alleen bij MSD hoor. Dat kwam tenminste nog in het nieuws maar als het om een paar honderd banen gaat dan hoor je er niks van.
Goedkope krachten uit Oostbloklanden komen hier nog even de markt verzieken en betalen geen belasting.
Aan de reaguursels kun je wel zien dat de meesten nog geen 40 zijn, maar neem van me aan, al wil je nog zo hard werken, boven de 40 is een baan vinden heel moeilijk. 55+ vindt 1 op de 13 nog een baan. Die andere 12 komen uiteindelijk in de bijstand waarbij ze eerst hun huis en spaargeld moeten opeten. Dit moet zelfs de meest infantiele reaguurder aan het denken zetten dacht ik zo.
Het probleem moet je in de kern oplossen, volgens mijn bescheiden mening doe je dat door de eindeloze stroom gelukszoekers te stoppen. Aanpak van koppelbazen die Polen en Roemenen hier oneerlijke concurentie laten bedrijven. En natuurlijk die groepen uitsluiten van aanspraak op uitkeringen.

landgenoten | 02-08-10 | 12:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

-weggejorist-

landgenoten | 02-08-10 | 12:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

Als je kan reaguren, kan je ook werken.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 12:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

toutefois heeft ook een sociaaluitkering...het had spreekwoordelijk behoorlijk wat voeten in de aerde...volgens de mensen (lees: psychologen en ortho-pedagogen) die er blijkbaar voor hebben doorgeleerd, kwamen ze met de diagnose hoger functionerend autisme aanzetten...wat het per definitie is daar zijn ze op de burelen in de US of A nog niet over uit...maar goed, ik ga het wel redden later. Door levenservaring, voortschrijdend inzicht, positieve levenshouding, vallen en weer opstaan en wellicht nog enig intellect uit studie ga ik toch nog een man van waerde worden!

toutefois | 02-08-10 | 12:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tsja. En 99% van die 10000 per inwoner gaat niet op aan de mensen die een uitkering krijgen, maar alle ambtenaren en overige bureaucratische bullshit er omheen. Wel eens een uitkering aan MOETEN vragen (niemand met z'n volle verstand WIL een uitkering), en er mee geconfronteerd? Nee? Wees blij...
* is heel blij dat hij weer lekker hard aan het werk is en geen UWV/CWI gezeik meer heeft *

Amstel | 02-08-10 | 12:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

Sommige mensen kunnen ze inderdaad beter geld geven om NIET te werken. Wat dacht je van CDA en PvdA capo's en capodecino's in het ambtelijke circuit die heel wat mensen in een bijstandsuitkering hebben "geholpen" of -en die kosten het meest- als dank voor bewezen diensten spookambtenaar hebben gemaakt ?

ecologiste | 02-08-10 | 12:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tja als je al in de bijstand mag omdat je "Borderline" hebt... En dan heb je nog die types die in de WAO zitten om "hun rug". Als ze willen werken vragen ze wel om bijscholing, dat heb ik ook gedaan en ik mag morgen weer aan het werk omdat ik een omscholing volg en extragratis een tijd lang gewerkt heb. (nou ja voor een ww gewerkt.) Ik snap die luie flikkers niet, er zijn zoveel mogelijkheden om ondanks een ziekte of handicap toch te gaan werken. Wie wil er nu dag en nacht thuis niets doen? behalve http://ww.com/dikkeman2 dan...

Linke Soep | 02-08-10 | 12:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Amstel | 02-08-10 | 13:33

Zo is dat. En die bullshit waar je het over hebt bestaat dus voornamelijk uit CDA- en PvdA-gelieerde ambtelijke troepen die zogenaamd werken. Als ze willen bezuinigen: meteen alle ambtelijke salarissen minimaliseren afhankelijk functie met speelruimte varierend van 1400 minimum en tot maximum 2500 netto p/mnd. Volgens mij pak je daarmee minimaal 1 miljard euro per maand dus 12 per jaar zonder zelfs maar 1 iemand te ontslaan.
En dan rechtvaardig genoeg want er zijn evenveel koop als huurhuizen: HPA (ca. 11) gelijk stellen aan huurtoeslag (c.3) dan pak je 8 miljard per jaar.

ecologiste | 02-08-10 | 12:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Landgenoten je hebt gelijk. De meesten op deze site zijn volgens mij nog geen 30 jaar. Ze hoeven vast niet om 04.15 uur hun bed uit voor een beetje salaris in dit land. Tuurlijk wil ik graag werk. We solliciteren ons suf. Middelen voor omscholing willen ze niet geven, want je moet je weer aan regels houden van UWV. Cursus LOI mag niet, want je moet daarbij stage uren lopen en dat mag niet van UWV. Wat je mag van deze regering is in de bijstand lopen. Je huis opvreten en je spaargeld na 20/30/40/45 jaar gewerkt te hebben. En als je in de bijstand zit dan mag je op vakantie met je kinderen betaald door u belastingcenten. Tvtje een keer in de 4 jaar. Wasmachine kun je ook krijgen, gratis sporten op kosten van de gemeente en natuurlijk u krijgt ook een nieuwe computer, vrijstelling van kontainergeld, en huursubsidies. Ja een bijstandgerechtige heeft het inderdaad beter dan iemand die net zijn baan is kwijtgeraakt. Want als u eenmaal in de bijstand beland dan mag U eindelijk deelnemen aan een reintergratietraject die meer dan 40.000 euro mag kosten. Buitenlanders die hier komen huisvesten krijgen zo een uitkering zonder gewerkt te hoeven hebben. En de Nederlander die 20/30/40/45 jaar gewerkt heeft, krijgt niets voorelkaar. Nee ik ben niet zielig, maar wel boos dat dit kabinet het beter voor de buitenlanders zijn, dan voor hun eigen volk. Klopt ik heb hier niet voor gekozen, maar wil wel een omscholing. Klaar.

kitty55 | 02-08-10 | 12:50 | Misbruik melden
Meld misbruik

kitty55 | 02-08-10 | 13:50
Kitty je praat fucking poep! Ik heb zelf van het UWV een NCOI opleiding gevolgd, ik ben 8 maanden in de WW geweest en heb VRIJWILLIG ervaring opgedaan bij een bedrijf. Gewoon gewerkt in mijn studierichting op basis van een vrijwilligerscontract. Als je WILT werken kun je WERKEN. Je moet er wel moeite voor doen, maar ga maar lekker soaps kijken de hele dag. En ja ik ben ouder dan dertig...

Linke Soep | 02-08-10 | 12:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Je baas | 02-08-10 | 12:09

U noemt 8,5% de hoofdprijs? Ga eens iets kopen op rekening bij een postorderbedrijf of leen eens geld bij een bedrijf zoals Primeline. Dat gaat richting de 20%, dat noem ik de hoofdprijs voor een lening.

en de 100 miljard die van ons belastinggeld in deze banken zit beschouw ik als bijstand. Ook mensen met een uitkering hebben voor hun uitkering/bijstand gewerkt en dus een "hoofdprijs" aan belastingen betaald.

Verder is het onredelijk dat de banken gesteund zijn. Op grond van het gelijkheidsbeginsel kan nu ieder bedrijf waar het slecht mee gaat bij de overheid aankloppen voor een riante lening dan wel overname door de overheid. Het verbaast mij echt dat dit tot nu toe door niet 1 bedrijf geprobeerd is. Waarom moet de burger sociaal zijn richting de banken middels belastinggeld als dezelfde burger jarenlang a-sociaal is behandeld door dezelfde banken?

u weet trouwens dat van van al onze miljarden in die banken al weer circa 2 miljard aan "bonussen" is verstrekt aan de bankgraaiers?

Veel reaguurders denken trouwens echt dat het gros van de uitkeringstrekkers liever niet werkt. Misschien een verrassing maar de meeste mensen met een uitkering willen ook graag een mooi huis, nieuwe auto en ga zo maar door en zijn zeker bereid daar voor te werken. Alleen dat werk is er dus niet en als het werk er wel is zijn het laagbetaalde baantjes met max. 3 jaar werk omdat hun werkgever niet bereid is een vast contract aan te bieden en belanden daarna weer in een uitkering. Ik kan me voorstellen dat de motivatie dan wel verdwijnt als een werknemer ziet dat er miljoenen-bonussen naar de top gaan en hij/zij vanwege bezuinigingen om de bonussen op te hoesten na 3 jaar zijn biezen mag pakken.

smartone | 02-08-10 | 13:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik zit me gigantisch te ergeren aan die Kapotte stofzuiger idioot hiero. Wees blij dat het sociale vangnet er is! Dat nederland zo sociaal is om aan zijn medemens te denken die niet lui, noch verwend is, maar daadwerkelijk niet meer KAN werken. "als je kan reaguren, kan je ook werken..." - verdome kapotje kakkerlakzuiger! Ik reaguur, heb jij werk voor me dan? Ben graag bereid om thuis te werken, daar ik in een rolstoel zit. Hou uw opmerkingen aub voor u als het om uw medemens gaat en kom zelf eens van uw luie gat om die gehandicapte medemens te helpen. Zulke mensen zijn er gelukkig wel, namelijk!

Ooit de film "rainman" gezien. En? Denkt u dat zo iemand kán werken? Ik vraag me af waar u werkt? In een modern nazistisch concentratiekamp ofzo? Vind u het leuk mensen te zien lijden?

Sodemieter op man. En kom nooit meer terug.

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 13:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

@landgenoten | 02-08-10 | 13:12
U dient in uw betoog aan te passen:

55+ is totaal niet gemotiveerd om een baan te zoeken (vanwege het beter af zijn met een uitkering).

De La Puerco | 02-08-10 | 13:30 | Misbruik melden
Meld misbruik

@mezelf: + d

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 13:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

@smartone | 02-08-10 | 14:20
Hoezo er is geen werk? Tik eens 'vacature' in Google. Bijna 16 miljoen hits en enkels via de hits op de eerste pagina vind je minstens 30000 verschillende vacatures. Hoezo er is geen werk! :S

Tabula Rasa | 02-08-10 | 13:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 14:29
U toont niet echt veel dankbaarheid aan de werkenden voor de 17 uitkeringen en subsidies die u ontvangt.

U zal best wel zielig zijn, maar dat maakt het geen recht of plicht om voor u te laten zorgen.

De La Puerco | 02-08-10 | 13:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

Goed voor de middenstand. Die uitkeringstrekkers moeten ook naar de winkel.

Xinicus | 02-08-10 | 13:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

smartone | 02-08-10 | 14:20
U bedoelt, dat als je de werknemer meer betaalt, de uitkeringstrekker wel wil gaan werken.

Daar kan ik me wel grotendeels in vinden, zij het dat de belastingverlaging van de werknemers moet worden gecompenseerd door lagere uitkeringen.

Ook goed ?

De La Puerco | 02-08-10 | 13:40 | Misbruik melden
Meld misbruik

Xinicus | 02-08-10 | 14:36
Zo lust ik er nog een paar. In uw visie is het afpakken van geld van de een om dat te geven aan de ander beter voor de middenstander.

Gaat er die middenstander niet om, wie er bij hem komt winkelen hoor.

De La Puerco | 02-08-10 | 13:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

Hallo,

Waar kan ik mijn 10000 eurie aan belastinggeld terugkrijgen?

Skysjees | 02-08-10 | 14:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

De La Puerco | 02-08-10 | 14:35
A: ik heb helemaal niet gezegd dat ik zielig ben
B: ik heb geen 17 subsidies, want daar hou ik niet van
C: Ik heb wel zeker rechten en plichten waar ik me ook netjes aan houd, net zoals u, en als u ziek wordt zult u blij zijn dat u die rechten én plichten hebt (wat ik niet hoop voor u uiteraard, want dan zou u best wel eens hard met uw neus op een aantal feiten gedrukt kunnen worden).
D: ik betaal ook gewoon belastingen net zoals ieder ander.

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 14:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

Vaag-en-Blond | 02-08-10 | 12:59
Ik heb even gemist waar ik geen bewondering heb voor het afstaan van inkomen; ik wilde louter dhr. stofzuiger van bekrompen hufterigheid betichten.
Maar je hebt gelijk: als je kan werken moet je het doen. Slechts als het (tijdelijk) écht niet gaat, dan niet, of parttime.
Overigens betaal je belasting ook voor jezelf; je weet nooit wanneer je zelf slachtoffer wordt van bepaalde tegenslag.
Er zijn bijvoorbeeld zat mensen die 30 jaar de kloten uit hun lijf hebben gewerkt en daarna met een burnout thuis belanden. Een kapotte_stofzuiger vindt dat waarschijnlijk ook nietsnutten.

Vage_eddie | 02-08-10 | 14:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

*knuffelt even alle licht-autistische en rolstoelrijdende reaguurders. Ik vind u wel lievv hoor.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 14:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Excuus kapotje, maar u heeft genoeg gezegd om dat nét niet meer te geloven. Dank u. En succes met uw verdere reaguursels.

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 14:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 15:17
Dus je zit nog steeds met een beeld van uitkering = licht-autistisch / rolstoel.
Jep. Bekrompen hufterigheid.

Vage_eddie | 02-08-10 | 14:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Vage_eddie | 02-08-10 | 15:26
Nee, die knuffel was voor werkende licht-autistische en rolstoelrijdende reaguurders, niet voor uitkeringstrekkers.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 14:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 15:28
En de restgroep nieraandoeningen, chronische pijn, zware psychische stoornissen, etc ?

Vage_eddie | 02-08-10 | 14:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nou ik denk dat ik ook maar uitkering ga trekken en lekker zwart werken.

balhaarkrulletje | 02-08-10 | 14:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

balhaarkrulletje | 02-08-10 | 15:37

Vooral doen! Maar dan ook niet klagen als u gepakt wordt en terug moet betalen.

Aan alle andere nihilistische niet-nadenkende reaguurders die denken dat ze superman/vrouw zijn en nooit ziek zullen worden:

Denk er nog eens over na, uw empathisch vermogen is in ieder geval bewezen nul komma nul

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 14:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Kitty,

Toen ik mijn baan verloor en bij het UWV heb ik ook stage gelopen en ben mede door mijn stage bij een baan in het buitenland terecht gekomen. Omscholing moet je zelf maar gaan betalen... Echter had ik BINNEN 2 maanden WW een andere baan! Ééntje die NIETS met mijn opleiding van doen had en ééntje waarbij ik op fulltime basis nog geen 50% van mijn vorige salaris verdiende. Gelukkig kon ik hier ongeveer 55u in de week werken om mijn rekeningen te kunnen betalen!! Ik heb ongeveer 120 sollicitaties verstuurd BUITEN mijn vakgebied! In één van de moeilijkste tijden om een baan te krijgen. Elke keer was ik "te hoog opgeleid" of "als je een baan krijgt in je eigen sector ben je toch weg". Maar de aanhouder wint altijd! Bel een bedrijf, ga langs, wees niet te beroerd om fulltime te solliciteren voor je WW/bijstand uitkering! Van thuiszitten wordt je toch maar depressief en vadsig!

Wees wel blij dat er een sociaal vangnet is in NL. Echter moet die VEEL soepeler gemaakt worden voor mensen die RECENT hun baan verliezen en veel strikter voor mensen die al langere tijd geen baan hebben! Mensen die niet kunnen werken kunnen nou eenmaal niet werken maar er zijn ook een hoop aanstellers, luiaards, lafaards en parasieten in ons zorgstaatje!!

Shokrani Shokran | 02-08-10 | 14:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 15:28
Momenteel even in de auto in de file omdat u de middag vrij genomen heeft ?

Vage_eddie | 02-08-10 | 14:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Vage_eddie | 02-08-10 | 15:57
Nee hoor, druk aan het werk, iemand moet die uitkeringen betalen.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 15:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

-weggejorist-

Frits Bom | 02-08-10 | 15:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ben ik even blij dat ik als DGA geen premies WW hoef af te dragen. Heb daarentegen ook geen recht op WW als ik werkloos raak. Maar goed, werkloosheid is voor de armen...

wout nellink | 02-08-10 | 15:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

nog meer polen en co importeren om "ons" werk te laten doen, omdat het UWV en co zegt dat ze niet instaat zijn om te werken.

teringtubbie | 02-08-10 | 15:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

@wout nellink | 02-08-10 | 16:19
ik hoop voor je snel werkeloos wordt.
dan mag je je zelf ook een paupert noemen..

teringtubbie | 02-08-10 | 15:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kapotte_stofzuiger werkt ook niet, gezien al zijn postings hier.

dagored | 02-08-10 | 15:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Shokrani klopt ik kan solliciteren naar verpleegkundige, maar als je geen verpleegkundige opleiding hebt gevolgd word ik ook nooit een verpleegkundige. Je moet wel de juiste vooropleiding hebben gehad. Eerst HBO. Of eerst verzorgende ig, doorstromend naar verpleegkundig. Ik kan solliciteren naar een technisch baantje maar dan moet je wel MTS/HTS hebben gevolgd. Zo bedoel ik dat.. Je kunt beter te hoog zijn opgeleid dan te laag in Nederland. Met een HBO plus diploma op zak heeft iedereen werk in Nederland, desnoods achter de kassa van Appie of de Hema.. Ik mag dus ook pas na 1 jaar in de ww een omscholing volgen richting verzorgende ig. Dit mag iemand pas gaan doen als ie bijna in de bijstand beland. Zover laat UWV iedereen lopen in de ww. Zelf vind ik dat de ex-werkgever loon moet doorbetalen totdat men weer een baan heeft. Zij zijn degene die je ook ontslaan. Of ze moeten zorgen voor omscholing etc... plus de kosten betalen.. Iedereen betaald voor iedereen in Nederland. Ik betaal immers ook kinderbijslag. Mogen ze van mij ook afschaffen..En zo kan iedereen wel doorgaan. Wel hebben mensen die nu ontslagen worden zelf voor hun ww betaald. In 2009 houd u werkgever dit niet meer in wees gerust.

kitty55 | 02-08-10 | 15:40 | Misbruik melden
Meld misbruik

Voor de nietwillende mensen zou ik zeggen, binnen een jaar aan de bak en anders de uitkering stop zetten.
er is nog steeds meer werk dan menschen

Maakjemenou | 02-08-10 | 15:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

Waar is mijn 10.000eu dan ?!?!!

Geyle turk | 02-08-10 | 16:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

Bijstandkoning? Kan jij ons vertellen hoe en wat?

Mokum Kosher | 02-08-10 | 16:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

Sommige mensen hier lijken te denken dat er een tegenstelling is tussen werkenden en werkelozen. Persoonlijk denk ik dat dit niet meer dan een schijntegenstelling is. De echte tegenstelling zit hem in de mensen die vooruit willen komen in het leven en bereid zijn om hun handen uit hun mouwen te steken. Aan de andere kant heb je mensen die stilstand prima vinden, en denken dat een sociaal vangnet hetzelfde is als een hangmat. Tussen de eerste groep zijn ook werklozen te vinden, en tussen de tweede groep zijn ook werkenden te vinden.

Darylium | 02-08-10 | 16:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wat een kortzichtige PVV mentaliteit hangt hier. Mensen die denken dat ze nog nooit een dubbeltje van overheid hebben ontvangen? Hoe hebben jullie de opleiding voor die dik betaalde baan gekregen? Juist met studie financiering. Wat wordt er elke maand op je rekening gestuurd? Een paar euro ter compensatie voor de ziektekosten verzekering. Hypotheekrente aftrek en anders wel huursubsidie. Als je onder een brug leeft en je paspoort hebt weggegooid dan krijg je geen cent maar voor de rest krijgt iedereen compensatie. Als je je been breekt betaal je je eigen risico van een paar honderd euro maar de rest wordt allemaal uit de grote pot betaald. En nu ophouden met janken achterlijke jankballen.

MM0591 | 02-08-10 | 16:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

De oplossing is makkelijk....
Als een ieder voor een maand zijn soepsidie/uitkering stopzet, hebben we 169/12= 15 miljoen besparing. De komende vier jaar zijn we helemaal klaar!!! Linksch blij, rechts wat water bij de wijn... *start politieke carrière*

Ing.Klittekaal | 02-08-10 | 16:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

miljard bedoel ik....

Ing.Klittekaal | 02-08-10 | 16:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Systematisch uitroeien
Die werkloosheid

Ownistische Pondo | 02-08-10 | 16:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

CBS = Illuminati

MM0591 ga eens ff deaud zeg.... daar betaalt ( bijna ) elke Nederlander belasting voor lul.

Pielewapper | 02-08-10 | 17:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ben toch wel benieuwd wat dat grapje dan gaat kosten over 2010
spannend nog een paar maandjes slapen....huumm Zwitserland lonkt

sexy schaap | 02-08-10 | 17:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kitty,

Je kunt ook solliciteren op taxi chauffeur, magazijnmedewerker, koerier, call center agent, administratief medewerker, fabrieksarbeider, barvrouw, etc etc... Kom dus niet met dat excuus van jou aan... Ik was niet zo zeer te hoog opgeleid, maar meer te specifiek. ALLES is beter dan thuis zitten! En ja, het is even frustrerend dat je overal moet solliciteren en meestal niet eens een reply terugkrijgt. Maar dat ben je na een paar maandjes werken al weer vergeten. Dat NL uberhaubt een omscholing geeft vind ik al fantastisch, ga dan niet zeuren dat dat pas na bijna één jaar is. Wil je eerder omscholen dan moet je dat zelf maar regelen! Desnoods doe je vrijwilligerswerk om wat ervaring ergens op te doen. Uiteindelijk moet je het allemaal zelf doen. Je kunt wel iedereen om je heen de schuld gaan geven maar wat heb je eraan? Inzet wordt nou eenmaal gewaardeerd door jouw toekomstige baas! Dat je ex werkgever je moet betalen totdat je een andere baan vind is wel heel erg gemakzuchtig!! Dan neem je natuurlijk niks aan, anders lever je in op salaris en vrije tijd! Dat slaat als een tang op een varken...

Anyway, uit die bank en werk zoeken!!!

Shokrani Shokran | 02-08-10 | 17:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

1/3 ging naar mensen die te lui (lees: ADHD, autist, chronische buikpijn etc.) zijn om aan het werk te gaan.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:20

Ja netalsof mensen met een chronische ziekte er zelf voor kiezen? Doe is even normaal man. Er zijn onwijs veel mensen met een chronische ziekte die er alles voorover zouden hebben om een normaal leven te kunnen leiden (inclusief een baan)!

mtine | 02-08-10 | 17:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kapotte_stofzuiger
Bent u wereldvreemd? Of tracht u vandaag de grootste trol uit te hangen? Ik geef u het voordeel van de twijfel. Maar in het eerste geval wil ik u adviseren eens achter uw computer vandaan te komen en eens naar buiten te gaan...

dutchdj | 02-08-10 | 17:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Waar kan ik die 10 mille incasseren? Ik krijg tot op heden namelijk niets...

UNaaitOnsSteeds4Ever | 02-08-10 | 18:01 | Misbruik melden
Meld misbruik

onzinnige reacties hier, mensen die een WW ontvangen hebben gewerkt anders ontvangen ze geen WW. Dus hebben ze ook premies betaald, vind iedereen dan echt dat als al die organon mensen straks op straat staan, dat ze geen recht hebben op een uitkering. VWB al die zieken en bejaarden, kijk eens naar je loonstrook om te zien waar je al die premies aan betaalt, en hoeveel er naast de premie die je iedere maand zelf afdraagt aan je ziekenfonds, er nog aan premies op je loon wordt ingehouden. Als je straks met een hartinfarct in het ziekenhuis ligt dan wil je ook graag die zorg hebben op dat moment, en als je die zou moeten afrekenen loopt dat in de 100én duizenden euro's. En voor iedereen komt het moment wel eens in zijn leven dat hij of zij een beroep moet doen op die zorg. Men denkt alleen maar aan zichzelf, als je nu werkt en gezond bent betekent niet dat je dat altijd zal zijn. Typisch geval van ongenuanceerde, tendentieuze berichtgeving.

johnh | 02-08-10 | 18:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik heb m'n hele leven nog nooit 1 (euro)cent ontvangen. Degene die mijn 10.000 euro per jaar EXTRA ontvangt... ongezien de tyfus.

befkoning I | 02-08-10 | 18:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ befkoning I | 02-08-10 | 19:54
Je baas, misschien?

You-On-A-Gin | 02-08-10 | 19:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wat een hoop kansloze reacties worden hier gegeven op het verhaal van een (55 jarige?) werkzoekende vrouw.

Allemaal mensen die zelf vast - net als ik - een stuk jonger zijn. Lekker makkelijk praten.

Ik heb op professioneel vlak veel te maken met UWV en kan je verzekeren, dat je absoluut niet zomaar op een enkele eigen ervaring af kunt gaan. Vaak zijn werkzoekenden aangewezen op de welwillendheid van hun UWV coach c.q. contactpersoon. Bij het UWV zijn sinds februari van dit jaar de potjes leeg. Briljant financieel beleid, nietwaar?
Veel coaches wijken geen centimeter af van het beleid rondom de dichtgedraaide geldkraan. Anderen doen dat wel. Dus ga nou niet lopen roepen van: ik krijg wel iets, dus jij kunt dat ook krijgen, want die vlieger gaat vaak niet op.

Verder lijkt het me dat er eerst maar eens achter bijstandtrekkers aangerend moet worden. Zoals kitty55 zegt, vinden die zichzelf vaak in een gespreid bedje, terwijl WW'ers vaak om diverse reden veel meer onder druk gezet worden, maar vaak ook veel meer druk voelen. Dit laatste vaak, omdat de groep WW'ers iets te verliezen heeft (huis, relatie ivm stress, financiele reserves). Voor bijstandstrekkers geldt dit vaak niet.

Contino | 02-08-10 | 19:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

@De La Puerco

Je weet niet waar je het over hebt.

Ik ben 55+ en sinds kort werkeloos. ik heb een HBO opleiding en lever nu al NETTO €1400,- per maand in. Heb nog volop energie en een zeer goed verstand. Ik heb op eigen kosten de laatste maanden een aantal cursussen gevolgd. Dacht jij dat ik op de bank wil zitten of straks dozen wil gaan vouwen? Ik solliciteer en netwerk me suf. Kijk maar eens naar de feiten: hoeveel ouderen komen er nog aan een nieuwe baan? 1 op de 13! En omdat de arbeidsmarkt voor ouderen op slot zit zal ook geen enkele oudere met baan kunnen of willen verkassen.

Je lult uit je nek.

Vals Plat 2 | 02-08-10 | 20:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gefeliciflapstaard. Hoeveel daarvan is direct of indirect naar soepjurken gegaan?

thispissesmeoff | 02-08-10 | 21:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Contino,

Lul zelf dan ook niet zo slap. Misschien is Kitty55 idd 55. Dan is het idd moeilijker om een baan te vinden. Mee eens. Echter komt ze op mij heel erg gemakzuchtig over. bijv "de werkgever moet mij betalen totdat ik een andere baan heb" of "de staat schoolt me pas om over een jaar". Kom op zeg, met zo'n instelling zou ik haar ook niet aannemen. Mensen nemen alles maar voor lief, verwachten dat alles voor ze geregeld is en als ze dan eens schijt op hun dak krijgen dan verwachten ze ook dat iemand anders dat voor hun opvangt. Initiatief en inzet tonen. Dan kan IEDEREEN een baan vinden. Helaas niet altijd op jouw niveau of in je vakgebied!

Vals Plat 2,

Ik weet niet wat je gedaan hebt en in welke branche je actief geweest bent maar met zoveel werkervaring zou je evt voor je zelf kunnen beginnen of je uithuren op freelance basis. Daarnaast zou je evt kunnen doceren of trainingen verzorgen in jouw vakgebied. Nogmaals, ik weet niet wat je gedaan hebt dus misschien heb ik het helemaal mis. Wel wens ik je veel succes!

Shokrani Shokran | 02-08-10 | 21:30 | Misbruik melden
Meld misbruik

Lekker belangrijk, die 10.000 euro aan de ontvangstkant. Die 169 miljard wordt opgebracht door slechts 45% van de bevolking. Uiteindelijk een goeie 22.000 euro per werkende kop, zo zou het er moeten staan.

beerpoes | 02-08-10 | 21:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

ja idd die andere 55% moet ook gewoon werken, kinderarbeid gewoon weer invoeren en door werken tot aan je dood. Niet zeiken, premies afdragen, en als je dan werkeloos raakt nergens recht op hebben omdat die mensen die wel werk hebben nog niet voor je willen betalen, laten we beginnen met die organon mensen die mogen gewoon niks krijgen, of alles aan nemen. Gewoon desnoods in de vleesfabriek. En anders gewoon geen geld, scheelt toch weer een paar miljoen per jaar. Losers die mensen die zonder baan komen te zitten, allemaal hun eigen schuld. Voor iedereen is werk dus alles aanpakken ook al is het beneden je stand. Ik ben het er mee eens, maar dan wil ik ook geen premies meer afdragen aub. Iedereen hier die afgeeft op werklozen, moet blij zijn dat ze nog een baan hebben, en niet net doen alsof zij direct alles zouden aanpakken want dat is niet zo, dat doe je pas als je desperate wordt, tot die tijd probeer je wat te zoeken wat aansluit met wat je deed of je opleiding. In die tijd maak je inderdaad genruik van een uitkering, waarvoor de meeste WWérs al jaren premies hebben afgedragen. En hebben jullie geen ouders of zo, mogen die geen aow ontvangen. Kijk naar de cijfers er gaat van die 169 miljard maar 8 miljard naar werkloosheidsuitkeringen. De rest naar zorg en ouderen. Willen wie die mensen laten zitten. Denken jullie echt dat al die werklozen aan het werk kunnen. Mischien moeten jullie als werkenden voor de grap maar eens proberen een nieuwe baan te zoeken, kijken hoe snel je ergens aangenomen wordt

johnh | 02-08-10 | 22:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

ja idd die andere 55% moet ook gewoon werken, kinderarbeid gewoon weer invoeren en door werken tot aan je dood. Niet zeiken, premies afdragen, en als je dan werkeloos raakt nergens recht op hebben omdat die mensen die wel werk hebben nog niet voor je willen betalen, laten we beginnen met die organon mensen die mogen gewoon niks krijgen, of alles aan nemen. Gewoon desnoods in de vleesfabriek. En anders gewoon geen geld, scheelt toch weer een paar miljoen per jaar. Losers die mensen die zonder baan komen te zitten, allemaal hun eigen schuld. Voor iedereen is werk dus alles aanpakken ook al is het beneden je stand. Ik ben het er mee eens, maar dan wil ik ook geen premies meer afdragen aub. Iedereen hier die afgeeft op werklozen, moet blij zijn dat ze nog een baan hebben, en niet net doen alsof zij direct alles zouden aanpakken want dat is niet zo, dat doe je pas als je desperate wordt, tot die tijd probeer je wat te zoeken wat aansluit met wat je deed of je opleiding. In die tijd maak je inderdaad genruik van een uitkering, waarvoor de meeste WWérs al jaren premies hebben afgedragen. En hebben jullie geen ouders of zo, mogen die geen aow ontvangen. Kijk naar de cijfers er gaat van die 169 miljard maar 8 miljard naar werkloosheidsuitkeringen. De rest naar zorg en ouderen. Willen wie die mensen laten zitten. Denken jullie echt dat al die werklozen aan het werk kunnen. Mischien moeten jullie als werkenden voor de grap maar eens proberen een nieuwe baan te zoeken, kijken hoe snel je ergens aangenomen wordt

johnh | 02-08-10 | 22:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Een ieder die een dagje met mij ( 59 jarige man met goede opleiding ) mee wilt lopen met een dagje solliciteren zodat hij of zij kan ervaren met wat voor smoesje je de deur weer uitgestuurd word,of die bij mij de brieven wilt komen open en lezen voor de honderdste keer dat je niet in het bedrijfsprofiel past of dat de baan naar een betere geschikte kandidaat is gegaan en geloof me het maakt niet uit waar je op solliciteert je bent gewoon afgedaan in deze maatschappij als oudere die graag wilt gaan werken.
En kom a.u.b nu niet met het smoesje als je wilt werken dan is er ook werk want dat heb ik al honderden keren gehoord en als je dan vraagt waar kan ik beginnen krijg je te horen uhhhh ja dat weet ik niet.
Nu ben ik verplicht om te leven van een uitkering en raar hé zelfs daar betaal je belastingen jaja ik betaal mee aan mijn eigen uitkering dus werkende mensen zeg a.u.b niet het komt allemaal uit de portomonnee van de werkende man.En daarbij krijgt iedereen wel ergens een subsidie van het rijk k

Nachtuil | 02-08-10 | 22:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

NL is een goed land - alleen jammer dat ons geld steeds meer op raakt.

pitabroodje | 02-08-10 | 22:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

@johnh | 02-08-10 | 23:07 'Mischien moeten jullie als werkenden voor de grap maar eens proberen een nieuwe baan te zoeken, kijken hoe snel je ergens aangenomen wordt.' - Dat lukt aardig, dank u. Er is ook niet veel mis met het ondersteunen van mensen die het nodig hebben en ja dat kost veel geld. Waarom het veel geld kost is de vraag die beantwoord moet worden. Te weinig voetvolk, teveel baasjes?

beerpoes | 02-08-10 | 22:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Nachtuil | 02-08-10 | 23:07 : En toch is het zo, het komt echt uit de portemonnee van de werkende man. Toen u nog werkte betaalde u voor de toenmalig werklozen, zieken en ouderen. Werkenden doen dit nu voor u. Niets mis mee, succes met het vinden van een baan.

beerpoes | 02-08-10 | 22:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Zweistein | 02-08-10 | 11:22

Ziektekosteverzekering, subsidie vanwege het roetfilter in je auto, subsidie op studie en school, hypotheekrenteaftrek, huurtoeslag.

matthijs88 | 02-08-10 | 22:47 | Misbruik melden
Meld misbruik

Is die 169 miljard inclusief de tientallen miljoenen die het koningshuis krijgt? En inclusief de wachtgeldregelingen voor falende ambtenaren?

held op het internet | 02-08-10 | 22:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dat is dan ongeveer 112 miljard naar de zieken en bejaarden we hebben ongeveer 16.605.692 inwoners in Nederland jong,oud gezond en ziek mmm en dan maar 10.000 per inwoner ergens is er wat geld verdwenen denk ik.

Nachtuil | 02-08-10 | 23:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:20

Ga jij het maar eens krijgen, kijken of je dan nog met je grote bek zo gaat praten =).
Fucking zwakzinnige lutser.
Wees maar trots op je putschepper-baantje.

Smonjirez | 02-08-10 | 23:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

Beetje het pijn verlichten is de subsidies van al die partijen in treken ze hebben toch leden .

petjeaff | 03-08-10 | 00:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nachtuil | 02-08-10 | 23:07
Huil niet zo. Begin voor uzelf of school om. Doe vrijwilligerswerk in de zorg voor terminale patienten of bejaarden, is het niet als wederdienst voor de hap uit de staatsruif, dan wel voor uw gevoel van bijdrage en nut. Vang uw kleinkinderen op, zodat uw eigen kinderen de kinderopvang kunnen besparen. Veeg de straat, leer Spaans, kook eens voor mevrouw Nachtuil. U bent niet verplicht tot het leven van een uitkering, aannemen is een keuze, en als het toch moet, is er voldoende te doen om uzelf nuttig te maken in plaats van de schuld op anderen te schuiven.

Bento Groenvoer | 03-08-10 | 00:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

Bento Groenvoer | 03-08-10 | 01:20
Ten eerste huil ik niet en zal ik ook nooit doen.
Ten tweede beschuldig ik niemand anders maar geef de feiten weer zoals ze zijn voor oudere die graag willen werken
Ten derde wie bent u om over mij te oordelen.
En als u net zoveel vrijwilligerswerk doe als ik dan hebt u recht van spreken.
Ik begeleid namelijk meervoudig gehandicapten mensen voor een dagje in de stad,ga met hen naar de doktor,ziekenhuis of welke medische zorg ze ook nodig hebben en dat doe ik niet om zoals u zegt als wederdienst voor de hap uit de staatsruif maar om voor mij gevoel iets goeds te doen voor de medemens en dat is iets wat veel mensen hier die lopen te zeiken tegen een ander missen.
Ik heb meer dan 35 jaar gewerkt en wil nog steeds graag werken
En als u zonder werk komt te zitten weigert u natuurlijk uit ook alle uitkeringen en gaat u leven van de lucht zeker.

Nachtuil | 03-08-10 | 00:47 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nachtuil | 03-08-10 | 01:47
Ten eerste: voor een goed-opgeleide (23:07) laat u zich erg snel op de kast jagen, zeker wanneer u gezien uw leeftijd gewapend moet zijn tegen het puberaal gespuis in de panelen van SN.
Ten tweede: uw frustratie -laat ik het daar dan op houden, dat kunt u dan niet met me oneens zijn- is zover opgelopen dat het klinkt als een beschuldiging.
Ten derde: vat het niet zo persoonlijk op, ik ga uw zieleroerselen niet leren kennen in twee plemps, is het niet? Ik biedt slechts suggesties aan. Wie bent u om over mijn persoon het oordeel te vellen dat ik snel over iemand oordeel?
Voor het verdere: Niets dan goeds. Mocht u ooit weer een baan krijgen, staan deze mensen namelijk weer in de kou. Zoals ik al zei: de hap uit de staatruif smaakt beter met een sausje van eigenwaarde.
Dit laatste -en dat sluit mooi aan op uw laatste opmerking- weet ik uit eigen ervaring. Ik wens u het beste.

Bento Groenvoer | 03-08-10 | 01:01 | Misbruik melden
Meld misbruik

veel mensen roepen meteen 'bijscholen' of 'opleiding volgen' maar dat moet je ook kunnen. Zelf heb ik een autistische stoornis in combinatie met een goed IQ. Ik heb een deeltijdbaantje in de schoonmaak en krijg verder geen bijstand, wajong of wat dan ook. En geloof me - als ik door een opleiding ander werk kon krijgen dan deed ik dat. Maar als je informatieverwerking anders verloopt heb je in deze maatschappij een probleem. Scholing tegenwoordig is zo snel en zo veel mogelijk informatie verwerken, en de arbeidsmarkt draait tegenwoordig om competentie. Dat je ook competent kunt zijn zonder papiertje helpt je echt niet verder tegenwoordig.
Sorry, toch nog een huilie huilie verhaaltje van een schoonmaakster :)

Blackbird73 | 03-08-10 | 06:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ja joh, en toch ben ik het eens met een hoop reaguurders die zeggen geen baan te kunnen vinden. Ik heb meerdere vrienden die ooit samen met mij de gevorderde technieken van de Electro, elektronica en telecommunicatie hebben geleerd. Daarnaast ook een zooi andere in de bouwtechniek terecht gekomen. van de 25 zitten er ongeveer 15 thuis !! dit om de simpele reden dat totaal ongeschoolde polen het werk voor de helft kunnen doen. En de regering strooit met werkvergunningen omdat er zogenaamd niet genoeg bekwame bouwers van eigen bodem zijn. Kortom. er moeten in dit geval 15 man betaald worden voor niets doen, vervolgens krijgen er 15 polen loon waarvan het grootste deel naar polen verdwijnt en dus nooit in onze eigen economie terecht komt. en laten we verder nog maar niet praten over uitkeringen die naar het buitenland worden overgemaakt !

Pro-M | 03-08-10 | 07:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gaat er die middenstander niet om, wie er bij hem komt winkelen hoor.
De La Puerco | 02-08-10 | 14:43

Vraag eens aan de groentenboer op de hoek.

Xinicus | 03-08-10 | 08:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

@kapotte-stofzuiger

Hehe, je slaat de spijker echt op z'n kop.

Kan me ook behoorlijk ergeren aan mensen die claimen steun te moeten trekken omdat ze adhd of autisme oid hebben. Zelf ook een klap van de hamer gekregen helaas maar met gezond verstand is daar best over heen te komen (goedbetaalde baan en prima leven hiero).

Voor al de mensen hierboven die aanstoot nemen hieraan, kijk een goed naar jezelf of wordt eens wat minder naief!

KommisarisRex | 03-08-10 | 08:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Pro-M | 03-08-10 | 08:44
Wat ik al die tijd al zeur : we verkopen ons land uit en we koloniseren het met hier-na-maals mensen.
Niet alleen hier, maar in heel Europa -
We leven in een periode van zelfdestructie en doodsdrift wat onvermijdelijk moet leiden tot de ondergang van de westerse economie en beschaving met armoede voor 90 % van de bevolking.
Het zijn golfbewegingen door de eeuwen heen.
Er is een natuurlijk onbewuste drang naar zelfdestructie en doodsdrift beplaad door het macro-sociale enviroment.
Het is zoals het leven van een mens : conceptie, moederschoot, geboren worden, opgroeien, ouder worden en degeneren en sterven.
Het zelfde gebeurd met beschavingen, dat bepaald onbewust het handelen van de mensen. Het gaat samen met wat ons bewust-zijn gestalte geeft en onze identiteit uitmaakt.
Momenteel is het dominerende aspect in het bewust-zijn : het lichamelijk - het animale . Kijk maar nog maar weinig gezond verstand dat gebruikt wordt, onmmiddelijk bevrediging in alles ( bv de graailonen en bonussen) - schone lijven maken het in de wereld , de krankzinnig hoog betaalde sportlui ... allemaal lichamelijk ..... ook een tijd waar er veel seks is - en natuurlijk de grote siliconen tieten, botox, en veel drugs om de geest lam te leggen en voor lichamelijk genot. vele dikke mensen , etc...
-
Maar ja ... wat baten kaars en bril .... etc....

Economic Refugee | 03-08-10 | 08:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

quote: "De cijfers betekenen dat elke Nederlander jaarlijks gemiddeld ruim 10.000 euro sociale-beschermingsuitkeringen ontvangt"

Ik lees "Elke Nederlander" maar volgens mij heb ik afgelopen jaar toch echt moeten werken voor mijn geld en heb ik geen cent aan uitkering ontvangen.

*gaat naheffing vragen en boekt alvast een mooie vakantie*

Stahlhelm | 03-08-10 | 09:51 | Misbruik melden
Meld misbruik

@1,2...tja tja tja | 02-08-10 | 11:23

Als je chronisch ziek bent met veel pijn dan ben je een verwengehandicapte. Nou als je in mijn schoenen stond dan sprak je wel anders, maar het voelt wel lekker veilig hee zo achter je pc zonder pijn of wat. Als je het zelf niet hebt voelt het toch heel anders, goh hoe zou dat nu komen....

Implant | 03-08-10 | 10:01 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Bento Groenvoer | 03-08-10 | 01:20

Wat denkt u, zou het wat uitmaken als iemand met een handicap zich dienstbaar maakt voor anderen? U heeft uw oordeel toch al klaar zo te zien, en ook al zou je je uiterste best doen om te helpen blijf je toch een uitkeringstrekker of gehandicapt in uw oogjes. Ik mis alleen nog het 'Sieg heil' in uw verklaring.

Implant | 03-08-10 | 10:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Godwin!

Vage_eddie | 03-08-10 | 10:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

Zet er ook even bij dat een aanzienlijk deel van die steuntrekkers gewoon werkt. Soms 40 uur in de week, maar meestal minder (20 uur bijvoorbeeld). Veel van de commenters weten altijd zo goed hoe het zit.

Kittekatje | 03-08-10 | 11:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik help mee om dit alles te betalen. Met vervloekte veel tegenzin, want ik vind het veel te veel. Vele linkse hobbies moeten verdwijnen. De AWBZ wordt ook al jaren misbruikt voor zaken die mensen zelf zouden moeten betalen en waar de AWBZ ook niet voor bedoeld is. Hier valt dus veel te halen en blah blah blah. Kappen met die onzin en geef mij m'n geld terug verdomme!

Michael Vail | 03-08-10 | 13:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik dacht dat dit geld bijeengebracht is door pensioen en verzekeringspremies waar het AOW betreft en WAO verzekeringspremies waar het zieken betreft??? Zelfs voor de AOW hebben mensen premie betaald toen ze nog werkten.Dus ik vind nietdat dit in het bakje uitkeringen hoort.Oke bijstand hoort er wel bij maar dat is een stuk minder dan.

huppeltrutje | 03-08-10 | 14:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dat is een hoop geld. Het is jammer om te zien dat zoveel mensen alles over 1 kam willen scheren...ik kan me ook kwaad maken over het feit dat ik 40% van mijn loon moet afstaan aan de staat terwijl een grote groep mensen de lamme profiteur uit ligt te hangen.
Maar ik besef me ook goed dat er een hoop mensen zijn die daadwerkelijk een probleem hebben en niet kunnen werken (en dat kan allerlei redenen hebben). Ik vind het nogal grof om dan maar te roepen dat ze "allemaal" te lui zijn om te werken.
Het probleem zit bij de instanties die beoordelen of iemand wel of niet kan werken...en uiteraard bij de klaplopers die de boel bezeiken.

Maar zie dat maar eens op te lossen...

Dhalsim | 03-08-10 | 14:41 | Misbruik melden
Meld misbruik
Bezig met verzenden!

Je bent niet ingelogd, klik hier om dat wel te doen: login.

Videos

Poll

Wie of wat krijg je aan de lijn wanneer je 112 belt?:

Column

James Worthy

‘Friezen zijn onverstoorbaar.’ lees ik in de krant. Ook weet dat ik Rotterdammers hard werken,...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files

Weer

-9 ºC

meer weer