Kippenvlees moet voorlopig uit de handel worden genomen. En kippenhouders moeten onmiddellijk stoppen met het preventieve gebruik van antibiotica. Dat stelt fractievoorzitter Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren (PvdD) naar aanleiding van alarmerende berichten over een dodelijke kippenbacterie en giftige dioxine in Nederlandse palingen.Thieme weet zich hierin gesteund door een onderzoeker van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De PvdD-leider wil minister Gerda Verburg van Landbouw en Visserij morgen op het matje roepen.
Afgelopen weekend ontstond grote beroering nadat vrijdag een 85-jarige vrouw in de regio Utrecht overleed na besmetting met een ziekteverwekkende bacterie die in 95 procent van het kippenvlees voorkomt. De vrouw leed aan een urineweginfectie veroorzaakt door een resistente ESBL-vormende bacterie, inmiddels beter bekend als de kippenbacterie. Wetenschappers kunnen niet uitsluiten dat inmiddels al veel meer mensen hieraan zijn overleden.
Marianne Thieme eist dat kippenhouders onmiddellijk ophouden met het preventieve gebruik van antibiotica die volgens haar op de kippen worden gesprayd. De antibiotica maken bacteriën resistent waardoor relatief onschuldige aandoeningen als een urineweginfectie opeens levensbedreigend kunnen worden.
Een onderzoekster van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu riep daarom dit weekend op om kippenvlees uit de schappen van de supermarkt te halen. Volgens supermarktenorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gaat dat zonder een goed onderzoek onder regie van het ministerie van Volksgezondheid veel te ver. Maar Marianne Thieme gaat morgen ook op een recall van kippenvlees aandringen: ,,We moeten onze bejaarden, kinderen en zwangere vrouwen beschermen.”
Dat geldt ook voor de consumptie van giftig palingvlees. Thiemes collega Ester Ouwehand wil een spoeddebat over de hoge concentraties dioxine in het vlees van palingen. Zo wordt onder het mom van ‘handel is handel’ met dioxine vervuilde wilde paling uit de benedenloopse rivieren verkocht aan palingrokerijen rond het IJsselmeer, blijkt uit onderzoek van het tv-programma Zembla. Dioxine is kankerverwekkend en is zeer schadelijk voor ongeboren kinderen. ,,En dan propageert onze overheid dat twee keer in de week vis eten goed is voor de volksgezondheid”, aldus Thieme.
Ondertussen stapelen de schandalen rond de veehouderij en visserij zich op, constateert de politica. ,,De vleesindustrie is niet alleen ziekmakend voor talloze dieren, maar inmiddels ook steeds vaker voor mensen. Of het nu gaat om de gekkenkoeienziekte, varkenspest, de kippenpest of Q-koorts, telkens weer prevaleren de economische belangen van de vleesproducerende sector boven die van de volksgezondheid. Het ministerie van Landbouw is in die zin machtiger dan het ministerie van Volksgezondheid.”
Reacties
Thieme is een eng wijf, maar het vlees in Nederland is ondertussen niet meer te vertrouwen nee
Doe mij toch maar een lekker kippetje en een lekkere paling op zijn tijd. Onze zwakkere en/of oudere medebroeders en zusters moeten maar voor iets anders kiezen of het risico nemen dat het een van de laatste dingen kan zijn die ze eten. Russisch roulette met kip en paling.
Mensen bang maken doet het altijd goed in de politiek.
Mensen bang maken werkt altijd prima in de politiek.
Server, bedankt...
als ik een palingvisser op TV hoor zeggen dat hij het wel weet,maar lekker doorgaat met het vangen en verkopen van gevaarlijke gif en doxine paling.
Moet de man wegens poging tot doodslag ,onmiddelijk worden opgepakt.
Van die resistente bacterie in kippen was ik al langer op de hoogte, die eet ik al sinds een jaar niet meer.Schijnt dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking al besmet is met deze bacterie! Eet smakelijk!
Nog ff lekker zo doorgaan kunnen we in het vervolg in drievoud mevr. Thiemen vragen of het haar past wat we heden ten dage onder onze neus door schuiven.
-n Thieme
Thieme for President...!
Heel goed, en die kippenboeren een heel lange gevangenisstraf geven.
Ik denk zelf aan 1 jaar per besmette kip. Eens kijken hoe snel het over is....
Er moet zeker iets gebeuren aan de 'gooi er maar antibiotica in' cultuur die heerst in de industrie. Is gewoon slecht, er komen steeds meer resistente virussen.
Thieme voegt alleen iets niet toe.
De bacterië gaat ook gewoon dood van goed verhitten.
Bij het bereiden van kip kan je inderdaad de bacterie weer op het vlees brengen. Maar iedereen weet inmiddels dat kip met zorg bereidt meot worden.
Neemt niet weg dat het preventieve gebruik van antibiotica natuurlijk op den duur lelijke gevolgen heeft. Maar die discussie zal ook nog nieto ver zijn denk ik.
Ze heeft gelijk. PvdD is een eng clubje, maar het gebruik van antibiotica in onze veehouderij moet echt aan banden worden gelegd. Nu is het wachten op een doorbraak van een resistente bacterie waardoor (een groot deel van) de vleesch-etende medemensch word weggevaagd.
Ja hallo zeg, ik ben inmiddels wel verslaafd aan die antibiotica en ik
wil nu niet zomaar "Cold Turkey" afkicken.
en @BeunDeHaas: De bacterie wel ja. De antibiotica eten we echter gewoon op, en komt ook in ons lichaam, om onze eigen bacteriën resistent te maken..
Ik word maar vegetariër denk ik..
Wat ik mij dan afvraag, hoe komt die dioxine in de paling terecht, en is dat de schuld van de vissers zijn andere partijen daar verantwoordelijk voor?
Vegetariërs zijn trouwens ook niet zo goed af met hun zo geliefde groentes en fruit uit het buitenland waar veel minder tot geen controle op gewasbeschermingsmiddelen is.
Neemt niet weg dat het preventieve gebruik van antibiotica natuurlijk op den duur lelijke gevolgen heeft. Maar die discussie zal ook nog nieto ver zijn denk ik.
BeunDeHaas | 27-09-10 | 08:43
Daarom is het goed dat ze er nu over begint.
Hoe eerder die discussie vordert, des te beter het is!!
zie ook Amstel | 27-09-10 | 08:57 .
ik ben al vegetarier, al lang geleden geworden nadat ik een tijdje bij een bureau gewerkt had dat vlees, je wil echt niet weten wat er allemaal doorgelaten wordt!
vlees keurde, sorry
@CS130 | 27-09-10 | 09:15
Dioxine komt in de paling door het oppervlaktewater waar ze in leven. Wij, en onze buren stroomopwaarts zijn nogal gek op het lozen van die troep, die vrijkomt bij o.a. de verbranding van gechloreerde koolwaterstoffen (lees: plastics als PVC).
En mbt je opmerking over geimporteerde groentes: terecht. We moeten dan ook terug naar een maatschappij waar we lokaal verbouwde SEIZOENSgroentes eten. Dan maar niet het hele jaar door keuze uit dingen die hier dan eigenlijk helemaal niet groeien...
@Amstel | 27-09-10 | 08:57
Nee, dat is niet zo. Voor alle diergeneesmiddelen is een "wachttijd" geformuleerd. Dat is de tijd die je moet wachten na het geven van het geneesmiddel voordat je het dier mag slachten voor consumptie. Dit is juist bedoeld om te zorgen dat er geen residu van het geneesmiddel in het voedsel terecht komt.
In Nederland is men al erg terughoudend met het geven van antibiotica aan dieren als groeibevorderaar. In andere landen gebeurt dit veel massaler. Wij zijn als farmaceutische industrie samen met de dierhouders druk bezig om dit nog verder terug te dringen. Preventief gebruik kan zeer nuttig zijn, maar het is gevaarlijk om daarvoor de zogenaamde "reserve-antibiotica" te gebruiken. En dat gebeurt nu in sommige landen wel.
@amaril | 27-09-10 | 09:21
En als je gaat werken bij een bedrijf dat groente keurt wordt je waarschijnlijk accuut carnivoor.
Mijn kippetje eet elke dag broekpaling....nooit ziek.
@ Amstel | 27-09-10
u is verkeerd geinformeerd. De paling is geen oppervlaktevis maar een modderkruiper. Door de neerslag van PCB's en niet PVC in het slik is het logisch dat de paling hiervan het meest te lijden heeft.
Kip smaakt als mens.
Paling is viesssss.
@scheten-wapper | 27-09-10 | 09:38
Zie de reactie van Amaril@9:21. Er word veel meer (oogluikend) toegestaan dan dat zou moeten/mogen. Er zit echt nog wel antibiotica in, ondanks die officiële 'wachttijd'.
gekkenkoeienziekte, varkenspest, de kippenpest of Q-koorts
iemand een kropje sla???.....
Eén manier om te zorgen dat er minder vlees of vis gegeten wordt is het gerucht in de wereld brengen dat er iets mee mis is.
Lekker doorzichtig, mevrouw Thieme!
@Amstel | 27-09-10 | 10:02
Helemaal nul is het natuurlijk nooit. Maar de concentraties zijn veel te laag om antimicrobiele werking en inductie van resistentie te veroorzaken.
Wachttijden worden met (zeer dure) residu depletiestudies bepaald in elke doeldier waarvoor een geneesmiddel geregistreerd is. De limieten zijn streng.
Het risico op resistentievorming door het eten van vlees is denk ik minimaal. Het werkelijke risico is het ontstaan van resistente bacterien in de dieren, waarna deze over worden gedragen op mensen.
Een paar jaar geleden vingen Katwijkse vissers in de noordzee platvissen (schol, tong etc) die volgens de Deense wet bij het chemisch afval moesten en in Nederland gewoon naar de vishandel gingen. De vissen gaven nog net geen licht. Het is niet voor niets dat die jongens hun eigen vis niet meer durven eten. Overigens is zowel dat kippenverhaal als het palingverhaal al heel lang bekend dus een beetje vreemd om dat nu plotseling naar voren te brengen.
@Zuipschuit: jammer alleen dat de discussie zinloos is, de politiek mag graag denken dat ze het voor het zeggen heeft maar daar hebben ze in dit geval niet genoeg geld voor. Bepaalde bedrijven wel...
Het lijkt mij meer wachten op dat ene virus/bacterie waarbij de helft van de wereldbevolking wordt weggevaagd
@scheten-wapper | 27-09-10 | 10:23
Onzin.
"Het antibioticagebruik per dier in de Nederlandse veehouderij is het hoogst in Europa. Veehouders verbruikten vorig jaar ruim 500 ton antibiotica, terwijl boeren in Denemarken met een vergelijkbare veestapel toe konden met nog geen kwart van deze hoeveelheid. Tot nu toe onderneemt de sector geen enkele actie om het medicijngebruik terug te dringen."
En die wachttijd, regelmatig (en dat weet ik uit ervaring) word er in de laatste week voor de slacht (iig in de varkenshouderij) nog antibiotica toegediend. Labs die dit controleren knijpen een oogje dicht, evenals dierenartsen.
.
Oftewel: praat geen peop.
En daarnaast: "Recent onderzoek (vorig jaar) uit de Verenigde Staten heeft opnieuw gewezen op de dreiging die uitgaat van de MRSA-bacterie. Vliegen in de buurt van pluimveehouderijen blijken de levensgevaarlijke bacterie bij zich te dragen. Vliegen hebben makkelijk toegang tot veehouderijen en kunnen ziekteverwekkers over grote afstanden met zich meedragen."
Een aanvraag voor een "spoeddebat" kan oplopen tot 100 dagen wachttijd, dus er zullen nog wel een paar bejaarden sneuvelen denk ik...
@SUMCHOT | 27-09-10 | 09:44
Je hebt helemaal gelijk.
@Linke Joop | 27-09-10 | 09:52
Dat zeiden ze ook in Afrika totdat de missionarissen kwamen om ze te vertellen dat god dit niet goed vond, om vervolgens te sterven van de honger.
Voor de mensen die denken dat Nederland ook maar enige strengheid toepast op wat er wel en niet in onze voeding mag worden verwerkt, de volgende link
Het zijn twee delen: http://www.youtube.com/watch?v=Ht2TBLRcwE0
@zeurkool | 27-09-10 | 11:39
Inderdaad. En dat gaat nog veel verder: WAS op citroenen en ander fruit (dan glimmen ze zo mooi), combinaties van emulgatoren die nooit samen uitgetest zijn maar wél een reactie aangaan in de oploskoffie, etc etc etc. Bijna eng.
De complete vlees -en visindustrie is volkomen verziekt. Daar heeft Thieme helemaal gelijk in. Er wordt op een walgelijke wijze met dieren omgegaan en daarbij wordt ook nog eens op zo'n goedkoop mogelijke wijze een inferieur product op de markt gezet. Het is taak van de overheid om dit te veranderen, maar goed, die zit voor een groot deel in de zak van de industrie.
@kempenaer: ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Maar Marianne, ik eet uitsluitend biologische kip.
Enne, er zijn méér soorten vis dan alleen paling.
Antibiotica die bij mensen zeer terughoudend - als 'laatste redmiddel' - worden voorgeschreven, juist om resistentie te voorkomen, worden in de pluimveehouderij PREVENTIEF gebruikt. Dat gebeurt omdat veehouders en apotheekhoudende veeartsen (dat zijn ze bijna allemaal) daar een economisch belang bij hebben.
Sinds ik van deze praktijken op de hoogte ben, eet ik geen kip meer. In dit specifieke geval geef ik Thieme groot gelijk.
@Waldorf en Statler
Stop dan ook maar met varkens- en rundvlees. Dezelfde praktijken gebeuren daar, niet alleen bij de kippetjes.
Marianne Thieme heeft meestal gelijk. En nu zeker. Door al die antibiotica laten onze CDA-stemmende k*tboeren allerlei bacterien resistentie ontwikkelen (=evolueren!). Maar ja, evolutie en natuurlijke selectie, daar snappen deze christengekkies niks van.
@kempenaer: ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Ik heb zo'n vermoeden dat we nog wel vaker iets gaan horen over multiresistente bacterien in ons vlees. Wedden dat het CDA de andere kant uitkijkt ('meer onderzoek nodig', 'liever op EU niveau regelen'), en sowieso geld voor de 'getroffen' boeren wil, om hun plattelandsstemmen veilig te stellen? Ga eens deaud CDA. Jullie landbouwministers zijn hiervoor verantwoordelijk.
OH NEE paniek alarm terror...oh nee. Bah, vies, eng, we gaan dood!!!
Zucht... een 85 jarige overleden aan een urineweginfectie veroorzaakt door een "kippenbacterie".
Dan heb je eigenlijk maar 2 opties:
Optie 1: Ze heeft haar handjes niet gewassen na het snijden/bereiden van de kip, en is toen met haar handen op plaatsen geweest waar je beter wel met schone handen aan kunt zitten.
Optie 2: Kip goed gaar laten worden!!! Boven 70 C(eigenlijk 65 C maar een beetje extra voor de zekerheid) nergens geen last van!
Vanavond (kip)sate, jahoe!!!
@ Amstel, Inderdaad, en de meerderheid weet het niet, en/of geeft er niet om. De overheid zal wel weten wat goed is voor haar volk. uhhu. De overheid zit er alleen voor zichzelf en de Bilderberggroep.
Alles is gewoon een groot experiment, en wij zijn de konijnen.
@zeurkool | 27-09-10 | 13:50
Sinds ik een tijdje een levensmiddelenfabrikant als klant gehad heb durf ik bijv. geen oploskoffie, caramelpasta of bepaalde koekjes te eten... Quote van een werknemer: "We hebben geen idee wat voor effect de combinatie van stof A, B en C in een koekje hebben op de mens. Wel weten we dat alledrie toegestaan zijn, en in ons recept voor het gewenste resultaat (dwz, geen klontjes, of een gaar koekje) zorgen."
Geen verkeerd plan, die troep krijgen wij uiteindelijk gewoon binnen, daar zit ik niet op te wachten.
De mensheid vernietigd zichzelf, we zijn hard op weg. Wie durft er nog kinderen op deze wereld te zetten?
Gut, gut, mevrouw thieme haalt der info bij zembla vandaan... ipv zelf gedegen onderzoek te doen en zoiets bij de Kamer in te dienen, komt er enkel groot nieuws bij de pvdd vandaan wanneer dat op tv is geweest...
thieme is maar voor een ding aantrekkelijk platliggen.
@ Amstel, Oploskoffie is ook zo iets. Net als automatenkoffie. Mij hoef je er niet wakker voor te maken iig.
Ik ben geen fan van Thieme maar ze heeft hier wel een punt!
Wat een uitermate briljant vertoon van intelligentie toch weer. Het principe van resistentie is al VELE decennia bekend, dus dat dit moment zou komen was ten eerste onvermijdelijk, en ten tweede een alom bekend feit. En toch wacht men tot het daadwerkelijk te laat is. Gefeliciteerd, op geld beluste mega-concerns! Op deze toer draaien jullie jezelf allemaal grandioos naar de knoppen door niét te kijken naar lange-termijn winst.
KFC krijgt een moeilijke tijd
http://managing21.skynetblogs.be/archive/2004/08/08/seveso-zette-dioxine...
Zolang de overheid niet adequaat ingrijpt - en daar vallen zelfregulering en een oproep om een schamele 20% minder antibiotica te gebruiken niet onder - is een kopersstaking wellicht het enige middel om de (pluim)veehouders te dwingen om rekening te houden met de volksgezondheid.
Als ik nou het idee had dat Thieme het zou doen uit zorg voor mijn gezondheid, dan was ik blij geweest met haar. Voor haar is het echter slechts een stok om de vleessector mee te slaan in de hoop vlees uiteindelijk te kunnen verbieden.
en ik word DOODZIEK van dat pokkewijf.....
Wel komisch dat uitgerekend "ouwehand" tegen paling is. Allemaal aan de haring dan maar? Overigens, als je Zembla hebt gekeken afgelopen week dan is paling eten niet echt handig. Met dank aan de chemisch afval dumpende babyboomers.
Het kip-verhaal is niets nieuws. Het is allang volgens de overheid "het meest veelzijdige stukje vlees". We waren gewaarschuwd.
Thieme is eng.
zkr nooit een gezonde paling tussen dr benen gekregen die Thieme....jah een wortel of komkommer is niet het zelfde als lekkere worst ....vlees is niet te vervangen....
was ik ff vergeten , door gezeik van dr party en wakker dier ed.. is straks stukje vlees of vis niet te betalen....hou toch eens op mens...ga lekker op een boerderij lopen ipv Den Haag..
Vanavond kip gegeten. Ik wist van de waarschuwingen.
Paling kan link wezen als die met dioxine zit allemaal leuk en aardig maar dioxine is gewoon gevaarlijk spul en niet goed te praten