*

Kiezer gaat toch voor Paars-plus

De Nederlandse kiezer wil dat Mark Rutte, als hij een nieuwe coalitie mag onderzoeken, eerst weer naar een combinatie van Paars-plus kijkt. Dat meldt EenVandaag op basis van een peiling onder het ledenpanel van tienduizend mensen. Als een na beste alternatief geldt toch weer de variant van VVD, CDA en PVV. Als beiden varianten mislukken, moet er niet gekeken worden naar een middenkabinet van VVD, PvdA en CDA, maar naar een linkse combinatie van PvdA, CDA, SP en GroenLinks. Vijftig procent van de ondervraagden ziet het CDA als de hoofdschuldige aan het mislukken van de onderhandelingen van VVD, CDA en PVV. Zestig procent steunt het besluit van Geert Wilders om de onderhandelingen te stoppen.

Spits Redactie | 04-09-10 | 20:59 | 107 reacties
Print Email PDF

Reacties

Tegen kerst kijk ik wel weer eens naar het journaal. Wellicht zijn ze er dan een beetje uit.

Cookie v. eigen deeg | 04-09-10 | 21:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

-weggejorist-

Iskander | 04-09-10 | 21:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

Mij is niets gevraagd en ik wil ook geen paars+ kabinet. Ik kies voor nieuwe verkiezingen en geloof stellig dat dat een super-overwinning voor vriend Wilders zal worden. Misschien krijg ik over enkele maanden toch mijn zin....
Daarom wil ik dat toch even kwijt

Stijlnieuws | 04-09-10 | 21:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Iskander | 04-09-10 | 22:10
Zijn alle PVV stemmers tokkies dan?

Henk003 | 04-09-10 | 21:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

Henk003 | 04-09-10 | 22:14
Blijkt dat uit mijn post dan?

Iskander | 04-09-10 | 21:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Henk003 | 04-09-10 | 22:14
Dat zei hij/zij dus niet he.

Zoiets | 04-09-10 | 21:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nee. Geen PvdA !

bas ooms53686289 | 04-09-10 | 21:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Iskander | 04-09-10 | 22:15
Oke dan zijn het er niet zoveel.

Henk003 | 04-09-10 | 21:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

wie hebben ze gevraagd mij niet
maar goed ze doen toch waar ze goed in zijn en dat is incasseren van het hard werkende nederlander en maar uitgeven aan belachelijke ideeen of het niks is en dan nog is gaan bezuinigen

the-locko | 04-09-10 | 21:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik wil ook geen paars plus, dus mij hebben ze ook niet gevraagd.

Raiza | 04-09-10 | 21:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

Iskander | 04-09-10 | 22:10
Ongelofelijk. Keer op keer weet je jezelf weer in de overtreffende trap te manifesteren als dat wat je een ander kwalijk neemt.

Tokkie.

MindoverReligion | 04-09-10 | 21:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

ik ga voor her-verkiezingen!

geheelonthouder | 04-09-10 | 21:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

MindoverReligion | 04-09-10 | 22:20
Of je voelt je enorm aangesproken, of je hele post slaat helemaal nergens op. Ik hou me in het midden welke van de twee het zal zijn.

Iskander | 04-09-10 | 21:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Iskander | 04-09-10 | 22:23
Ik moet zeggen dat MindoverReligion een punt heeft. Probeer eens een ander deuntje.

munchener freiheit | 04-09-10 | 21:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

Iskander | 04-09-10 | 22:23
Als observer voel ik me niet aangesproken.
Het midden heb je al tijden niet aangesproken.

MindoverReligion | 04-09-10 | 21:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

PvdA, CDA, SP en GroenLinks .Als het deze combinatie word heeft Mark Rutte zijn kiezers in de kou laten staan.

de rode kater | 04-09-10 | 21:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

Paars Pus levert Hilversum de meeste centen op en dat gaan we merken de komende tijd.

Haarkopje | 04-09-10 | 21:49 | Misbruik melden
Meld misbruik

waarom stemmen we als de partijen met de minste kiezers het voor het zeggen krijgen?

2223656 | 04-09-10 | 21:50 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik stem voor her-verkiezingen.

kitty55 | 04-09-10 | 21:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

Het kan simpeler. Na een verkiezing gewoon kijken wie de grootste is. Is dat niet genoeg voor kamermeerderheid dan de daarna grootste partij erbij. En zo verder net zolang tot er kamermeerderheid is (de rest gaat automatisch in de oppositie, want die vertegenwoordigen de minderheid).
Vervolgens al die partijen in een kamer opsluiten en ze er pas weer uitlaten als ze een programma hebben waar ze het allemaal over eens zijn. Dan gaat het formeren ook lekker snel. Iemand ergens niet mee eens? Mooi, schrappen uit het programma, volgende punt.
Vervolgens heel dat spul, met dat programma, de regering in smijten.
Kijk, zo heb je vlot, makkelijk en op democratische wijze een vrijwel gegarandeerde kamermeerderheid voor, in ieder geval, een aantal punten.
Worden er tenminste snel besluiten genomen en hoef je niet oeverloos lang te wachten op een regering die het dan nog steeds niet eens is over van alles en nog wat. Commissie hier, geldverspilling daar, belachelijke maatregel zus, achterhaalde wet zo.
Bijkomend voordeel. Het stemvee krijgt rap de regering die het verdiend. En weten ze tenminste waar die regering werkelijk, als geheel, voor staat.

Kuarg | 04-09-10 | 21:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

EenVandaag is van de publieke omroep... de publike omroep gaat gekort worden op rechts, dat willen ze dus niet, en houden ze nu mensen een bot voor door te zeggen dat Paars-Plus goed is.. ja want dan kunnen ze subsidie blijven wegbrassen daar bij EenVandaag. Wij van WC Eend..

j0shua | 04-09-10 | 21:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

VVD+PVDA+...... geen CDA die hebben te veel verloren..geen PVV die mag weer gaan anti islam spelen..

da costa | 04-09-10 | 22:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

De Nederlandse kiezer ... het ledenpanel van tienduizend mensen (van EenVandaag).
Precies wat j0shua | 04-09-10 | 22:58 zegt

O2Consumer | 04-09-10 | 22:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dom volk. Maar ja, de onderlaag van de bevolking is overal en altijd groter dan de bovenlaag. Het is dus onvermijdelijk dat de socialisten altijd in de meerderheid blijven. Daarmee tekenen zij wel het economische doodvonnis van Nederland. (voor Europa geldt dit idem dito.)

mohell | 04-09-10 | 22:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

De zogenaamde peiling bedoeld uiteraard 'links Nederland' wil paars maar ja een beetje draaien en goochelen met woorden is links niet vreemd elke dag is het raak, PRAVDA tijden herleven als nieuw in de polder-democratie.

vrijheid-van-spreken | 04-09-10 | 22:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dan pleegt Rutte politieke zelfmoord, hij had namelijk al duidelijk laten weten dat hij alleen over rechts wil, en 10.000 mensen zijn niet eens goed voor 1 partij zetel dus is deze peiling zwaar kansloos.

The Russian | 04-09-10 | 22:30 | Misbruik melden
Meld misbruik

Iskander | 04-09-10 | 22:10
Zijn alle PVV stemmers tokkies dan?
Henk003 | 04-09-10 | 22:14

Nee hoor,95 % maar( bemoeide hij zich er tegenaan)

bigtimelover | 04-09-10 | 22:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Job, kom er maar in! Ik word gek van die PVV-adepten die maar blijven roepen dat 1,4 miljoen kiezers in de kou worden gezet. Zij realiseren zich niet dat bijna 2 miljoen mensen op Job's PvdA hebben gestemd.
Overigens, zeg Wilders, wanneer roep jij eens een ledencongres bijeen. Oh nee, dat kan niet, want jij hebt helemaal geen leden. jij bent een eenmanspartij. Bah, het doet mij zo aan Adoolf H. denken. Die begon ook in de trant van alle economische en criminele ellende is de schuld van de joden (nu de marocs), later werd het 'verdelg ze'. Voor dat laatste is Geert W. te fatsoenlijk denk ik. Maar net als in de jaren 30 loopt het ontevreden volk weer klakkeloos achter de Grote Leider aan. Ik word er af en toe bang van............

Linksstemmer | 04-09-10 | 22:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

Volgens een peiling van SBS moeten we volgens de kiezer opnieuw naar de stembus.
http://www.hartvannederland.nl/nederland/2010/moeten-we-terug-naar-de-st...
Meestal heb ik het niet op SBS maar hierin hebben ze mijn stem.

A.Nuss | 04-09-10 | 22:59 | Misbruik melden
Meld misbruik

Voor dat laatste is Geert W. te fatsoenlijk denk ik. Maar net als in de jaren 30 loopt het ontevreden volk weer klakkeloos achter de Grote Leider aan. Ik word er af en toe bang van............
Linksstemmer | 04-09-10 | 23:53

Het is een idéfix te denken of te verwachten dat het een fatsoen regel voor wilders is.Hij is nog niet machtig genoeg vrees ik,en laten we dat in godsnaam zo houden.
Deze randdebiel is in staat een religieuze oorlog uit te roepen.

bigtimelover | 04-09-10 | 23:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Linksstemmer | 04-09-10 | 23:53
Maak je geen zorgen, als de linkse partijen het weer voor elkaar krijgen om iemand dankzij politieke spelletjes neer te schieten, dan is GW niet eens meer nodig om daar voor te zorgen. Hopelijk komt het niet zover, maar met het huidige wanbeleid van de linkse partijen denk ik dat het vanzelf een keer escaleert.

*Slot van zijn gepantserde kelderdeur nog eens controleert.

O2Consumer | 04-09-10 | 23:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Linksstemmer | 04-09-10 | 23:53
'Maar net als in de jaren 30 loopt het ontevreden volk weer klakkeloos achter de Grote Leider aan.'

Haha, 1,4 miljoen stemmen voor GW en bijna 2 miljoen voor JC.
Inderdaad... het ontevreden volk loopt achter de Kleine Leider aan!

A.Nuss | 04-09-10 | 23:04 | Misbruik melden
Meld misbruik

Opnieuw met dat linkse tuig onderhandelen? Dat moet een grap zijn

Ma_Se_Poes | 04-09-10 | 23:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Linksstemmer | 04-09-10 | 23:53
Ik word moe van linksstemmers die meteen vergelijkingen maken.
Je hebt een punt. Twee miljoen op Job. Het grote verschil met de 1,4 miljoen is dat die twee miljoen al ruimschoots warmgehouden, gekoesterd en gepamperd zijn de afgelopen jaren. De belofte om de warme linkse deken te mogen omslaan levert twee miljoen stemmen op. Dat pamperen en koesteren kost Nederland geld dat er niet is. Dat is het probleem.

ristretto | 04-09-10 | 23:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

Stijlnieuws | 04-09-10 | 22:12
Het mag wel zo zijn dat Wilders een fikse overwinning boekt als er nu verkiezingen komen maar ook dan zal hij moeten gaan onderhandelen met andere partijen. en begint het gezeur weer van voor af aan. liever paars+ dan het geouwehoer met Geertje

Starbucksyumyum | 04-09-10 | 23:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

bigtimelover | 05-09-10 | 00:00
"Deze randdebiel is in staat een religieuze oorlog uit te roepen."
Nee hoor. Cohen heeft iemand aangesteld met de naam Jihad ( Heilige oorlog ) om de interculturele communicatie op gang te brengen.

ristretto | 04-09-10 | 23:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Niet de kiezer, maar de EenVandaag kijker.
Daar zit nogal een verschil in.

ZonderNaam | 04-09-10 | 23:38 | Misbruik melden
Meld misbruik

De Nederlandse kiezer wil?! Donder op, EenVandaag heeft wat selectieve meninkjes bijeen geharkt.

natte krant | 04-09-10 | 23:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

En daar hebben we de linksche spindokters weer.

1nfidel | 04-09-10 | 23:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Kuarg | 04-09-10 | 22:53:
Ander bijkomend voordeel is dat er al snel iemand de stekker eruit zal trekken vanwege een onoverkomelijk probleem of omdat men gewoon niet samen wil werken.
Zijn er in ieder geval wel vaak verkiezingen.

@ The Russian | 04-09-10 | 23:30:
Als Rutte dat standpunt vasthoudt, stel ik voor dat hij zijn fractievoorzitterschap ter beschikking stelt. Of dat hij de VVD terugtrekt uit de formatie.

@ Linksstemmer | 04-09-10 | 23:53:
Ik ben er niet zo van overtuigd dat Wilders te fatsoenlijk is. Je merkt het nu ook al aan zijn uitspraken. Die worden ook groter en gevaarlijker.

@ Starbucksyumyum | 05-09-10 | 00:11:
Geert hoefde in Den Haag en Almere ook niet te gaan onderhandelen omdat hij zo'n kloof tussen de PVV en andere partijen creëerde dat er geen onderhandelingspartners waren voor de PVV.
Als hij de grootste in de Tweede Kamer zou worden, betekent dat alleen dat de grootste partij niet gaat regeren.

Phoenix1977 | 04-09-10 | 23:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

2223656 | 04-09-10 | 22:50 // Omdat mensen blijkbaar niet inzien, of willen inzien dat het niet uitmaakt wie je kiest. Het is puur bedrog wat die luitjes doen. Maar dat zal de Vernederlander wel gaan merken zodra ze de bezuinigingen rond hebben. Zij op pluche, zullen geen cent eraan bijdrage, sterker nog ze zullen nog meer graaien, verspillen, en onder dwang met of zonder geweld afpakken. Mensen raken meer vrijheid kwijt en worden geplaatst in een digitale kooi.
U bent een slaaf van de staat, een slaaf van een paar pluche zitters die zelf niks hebben bij gedragen aan deze samenleving, maar u wel dwingen te betalen.

Dit ooit zo mooie Nederland is zo snel in verval, dat het blijkbaar niet meer de moeite waard is om het te herstellen. Die nu aan de macht willen komen gaan er echt helemaal niks aan veranderen. Zolang zij maar hun eigen hachje redden, wij zijn in hun ogen infidels!

Neukgraag | 04-09-10 | 23:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ 1nfidel | 05-09-10 | 00:44:
Mogelijk, maar 1 ding is wel duidelijk. Rutte heeft weinig keus. Rechts is mislukt en gaat ook niet meer lukken. Zelfs als Rutte zijn conceptakkoord mag schrijven, is de enige manier om geen Paars Plus te krijgen een nieuwe poging over rechts. En dan komen die drie dissidenten weer om de hoek kijken dus is er over rechts geen meerderheid.
Met Paars Plus heeft Rutte een stabiele meerderheid met een redelijke liberale inslag. Hij zal alleen zijn 18 miljard bezuinigingen er niet doorkrijgen, nu nog moeilijker dan tijdens de eerste poging. De Paars Plus partijen hebben inmiddels gezien dat er over rechts geen mogelijkheid is en kunnen dus harder onderhandelen. Rutte had beter de 15 miljard die Cohen bood kunnen accepteren want het is nu nog maar afwachten of hij zelfs dat voor elkaar gaat krijgen.

Phoenix1977 | 04-09-10 | 23:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

zullen we maar met vacantie gaan?

Hampy1 | 04-09-10 | 23:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

Linksstemmer | 04-09-10 | 23:53
Maak je geen zorgen, als de linkse partijen het weer voor elkaar krijgen om iemand dankzij politieke spelletjes neer te schieten, dan is GW niet eens meer nodig om daar voor te zorgen. Hopelijk komt het niet zover, maar met het huidige wanbeleid van de linkse partijen denk ik dat het vanzelf een keer escaleert.

*Slot van zijn gepantserde kelderdeur nog eens controleert.
O2Consumer | 05-09-10 | 00:00

Over welk wanbeleid heb je het nu eigenlijk.Als je het wanbeleid van de laatste coalitie bedoeld,kan ik je mede delen dat ze daar uit zijn gestapt.

bigtimelover | 05-09-10 | 00:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

bigtimelover | 05-09-10 | 00:00
"Deze randdebiel is in staat een religieuze oorlog uit te roepen."
Nee hoor. Cohen heeft iemand aangesteld met de naam Jihad ( Heilige oorlog ) om de interculturele communicatie op gang te brengen.
ristretto | 05-09-10 | 00:17

Perfect toch?Praten brengt mensen bij elkaar,i.p.v. het op straat uit te knokken.

bigtimelover | 05-09-10 | 00:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

grappig dat weinigen hier inzien dat een stem op de PVV een stem VOOR de Islam is. Haatbaarden aan beide zijden (Zionistisch gesponsord PVV vs Saudisch gesponsord ge-Islam) profiteren van de huidge situatie, niet de mensen/groeperingen die kunnen nadenken. Ik vraag me wel eens af, gaat dat 'onbewust' of belt Wilders daadwerkelijk met Groot-Mufi ???, zo van "ik roep dit, roep jij dat?"

loetje666 | 05-09-10 | 00:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

bigtimelover | 05-09-10 | 01:05
uitgestapt vanwege Uruzgan ja, wat overigens een rotsmoes was.
Kijk naar 010/020, en je weet wat PvdA zaait.

O2Consumer | 05-09-10 | 00:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

Een PaarsMin kabinet is wel het laatste dat NL nu nodig heeft, naatuurlijk. Maar dat is niet waar ik even op wil wijzen.
.
Het CDA staat dus buitenspel. Dat is een 3-de klap voor de linkse vleugel van het CDA. De linkse vleugel, dat zijn de matennaaiers van het CDA: Lubbers, Bleker, Klink, Hirsch Ballin, Terpstra, Aantjes, Van Agt.
.
Telt u even mee:
.
Klap 1: Het protest in het CDA zwelt aan met eerst Terpstra, Aantjes, Van Agt, inmenging van Lubbers. Het bereikt een crescendo met de brief van Klink. Al deze matennaaiers halen bakzeil. Peiling geven aan dat 80% van de CDA stemmers achter Verhagen staat. Verhagen wint en het CDA wil verder met de kabinetsformatie. De couppoging van de matennaaiers heeft echter de eigen CDA merknaam beschadigd door alle interne verdeeldheid en bereikt dat het CDA nu verworden is tot het LPF van 2010.
.
Klap 2: Dhr Wilders noemt het CDA te instabiel en onbetrouwbaar voor een Kabinet. Zelfs het LPF was nog goed genoeg bevonden als formatie partner, maar het CDA in huidige vorm dus niet. De schade die de matennaaiers hebben berokkend is nu compleet. De PVV profileert zich hier: het PVV neemt het CDA de maat op het gebied van stabiliteit en betrouwbaarheid. Bovendien: 60% van de bevolking geeft dhr Wilders gelijk. De schade aan het CDA merk is nu compleet.
.
Klap 3: Het electoraat wenst nu een poging tot Paars Min. Meer dan dat excuus heeft Bea niet nodig. Gegeven de voorkeur van de Kunnegin verwacht ik dat we heel binnenkort Tjeenk Willink weer zullen zien timmeren aan zijn favo links-progressieve combo. Als direct gevolg van de matennaaier-acties van Terpstra, Aantjes, Van Agt, Lubbers, Bleker, Klink, Hirsch Ballin staat het CDA nu aan de zijlijn. Als direct gevolg moeten ze nu lijdzaam toezien hoe de christenhat0rs (groenlinks, D66, de progressieve vleugel van PvdA) nu een stevig stuk van het beleid gaan bepalen.
.
Way to go boys. Schade aan Nederland, schade aan het CDA, en als klap op de vuurpeil zal het CDA iedere keer de schuld krijgen van alle ellende die een Paars Min kabinet produceert.
.
Het zal wel even duren voordat deze lutsers weer hun mond durven opendoen.

HP | 05-09-10 | 01:38 | Misbruik melden
Meld misbruik

pffff.... soms zou een dictatuur toch makkelijk zijn zeg.

Het blijft in ieder geval een feit dat pieken en dalen elkaar volgen. Nederland zinkt nu langzaam steeds dieper af in een dal en daar moeten we het maar mee doen. Het is onvermijdelijk dat de stront zich aan de knikker hecht, nu is ht enkel afwachten wat de knikker (of de stront) er mee doet.

Ik ben ook voor een nieuwe ronde verkiezingen, want wat hebben we in hemelsnaam aan een rechts-links-ondersteboven-omgekeerd-alle-kleurtjes- van-de-regenboog-kabinet waar mensen aan het roer staan die eigenlijk van oorsprong in de oppositie horen te staan?

Heinrich von Hell | 05-09-10 | 02:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dom volk? Sorry maar ik zie de gemiddelde stemmers van een IQ van 80 ,oftewel de wilders stemmers, als de domste van het volk hoor.

Tienpiek | 05-09-10 | 02:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

HP | 05-09-10 | 02:38
Ik weet niet of het zo makkelijk zal gaan, HP, het vormen van Paars +.
U herinnert zich vast nog wel de luid morrende VDD/rechtse achterban.
Geen enkele combinatie kan op veel steun vanuit de samenleving rekenen, maar teveel naar links is schadelijk voor de VVD zelf.
Ik vermoed dat Rutte veeleer aanstuurt op een coalitie van VVD+PvdA+CDA.

Art Galt | 05-09-10 | 04:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gewoon vvd laten regeren. Niets aan de hand.

Kor Sakov | 05-09-10 | 04:38 | Misbruik melden
Meld misbruik

Art Galt | 05-09-10 | 05:37,
Ik hoop dat er alnog een mogelijkheid op rechts komt. Dan moeten de heren van VVD en vooral CDA echter wel met de hoed in de hand bij dhr Wilders aankloppen.
.
Het dreigende Paars Min alternatief kan daarbij helpen. Dat doet het meest pijn bij het CDA.
.
Als die combinatie op rechts echt niet haalbaar is, dan is het Cordon Sanitaire Kabinet van VVD, CDA, PvdA het minst erg. Dat betekent enkel stilstand tot langzaam achteruit. Maar het is ook direct de laatste keer dat ze dhr Wilders buiten het centrum van de macht kunnen houden.
.
Het ergste dat er kan gebeuren, is de een of andere combinatie met D66 en Groenlinks in het kabinet. Dat zijn de landverrader clubs die het meeste schade aanrichten.

HP | 05-09-10 | 05:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dom volk? Sorry maar ik zie de gemiddelde stemmers van een IQ van 80 ,oftewel de wilders stemmers, als de domste van het volk hoor.
Tienpiek | 05-09-10 | 03:34
------------------------------------------------------
als je dit filmpje bekijkt, snap je Geert Wilders en zijn stemmers.
http://www.youtube.com/watch?v=Ib9rofXQl6w
Probleem is dat islam niet is wat iedereen denkt...het is geen som van verschillende verhalen, maar een boek geschreven door 1 persoon.
Als je te lui bent om het filmpje te bekijken ( wat ik ook denk )
is dat de conclusie is dat islam desnoods met geweld de wereld moet en zal domineren en poept op je eigen mening.
Oh ja....en al die ''islam is vrede'' lulverhaal: daar zit een addertje onder het gras...
n.l. in de islam ( wat trouwens ook een wetboek is ) mag & moet je ongelovigen bedriegen en voorliegen zolang dat ten gunste is voor de verspreiding van islam.
Dus fuck off met je mening dat wilders stemmers dom zijn, luster!
Nou jij weer!

deafhaalchinees | 05-09-10 | 06:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

deafhaalchinees | 05-09-10 | 07:33
En jij denkt dat wat er in de bijbel staat, geschreven is door vele personen? De bijbel is evenzeer samengesteld door 1 persoon, waarbij de waarheid van de verhalen die het wel hebben gehaald zeker niet de hoogste prioriteit hadden. Dat wil zeggen dat veranderingen waar nodig (en dat was wel heel erg nodig) toegepast werden opdat het boek maar zo goed mogelijk zou doen waar het voor bedoeld is, mensen onderdrukken door middel van bijgeloof en tradities.

Iskander | 05-09-10 | 07:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Iskander | 05-09-10 | 08:18
geloof = indoctrinatie
en als je het onstaan van de bijbel kent en de inhoud ervan, dan weet je dat dit boek vol met tegenstrijdigheden zit.
en voor de christenen onder ons: God heeft meer doden op zijn kerfstok dan de duivel, zie:
http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2006/08/who-has-killed-more-sata...
eindconclusie: geloof is slecht voor je gezondheid

deafhaalchinees | 05-09-10 | 07:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gelukkig dat een rechts kabinet die voor voor de arbeidende klasse zeer slcht is en ben heel heel blij dat de PVV[ Lees Wilders] voorlopig is uitgeschakeld. Is toch beter voor Nederland.Hopend dat er nu heel snel een paars+ regering komt.

Henk Schwarts4283 | 05-09-10 | 07:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

Goed om te zien dat er nog steeds vóór ons besloten wordt wat we vinden. We zouden toch zelf eens moeten beslissen of nadenken zeg!

Eagle_Eye | 05-09-10 | 07:50 | Misbruik melden
Meld misbruik

60 % steunt geert wilders,nouw mij is nog nooit om een mening gevraagd als jullie mij stem indien gevraagd werd maar niet bij wilders stoppen die kan alleen mijn stem krijgen als hij het land verlaat.

okkie402 | 05-09-10 | 07:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

@okkie402 | 05-09-10 | 08:57
Zou u wilt graag dat Geert het land verlaat omdat??

Henk003 | 05-09-10 | 08:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Stijlnieuws | 04-09-10 | 22:12
Ik vrees ook dat het een overwinning van Wilders zal worden, zelfs na zijn optreden na de verkiezingen, maar hij krijgt geen meerderheid met VVD en dus krijg je weer precies hetzelfde toneelstuk. Voordeel is dan wel dat Wilders eindelijk eens verantwoordelijkheid moet nemen en beleid moet gaan maken. Ik ben nu al benieuwd naar zijn ministers!

scheten-wapper | 05-09-10 | 08:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

@mezelf
Sorry vagen 'goedemorgen'' zin...
Ik bedoel......
Zou u graag willen dat Geert het land verlaat?
En zo ja waarom?

Henk003 | 05-09-10 | 08:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

"De Nederlandse kiezer wil.. "
Nou sorry, maar aan mij is niets gevraagd!

"Dat meldt EenVandaag op basis van een peiling onder het ledenpanel van tienduizend mensen".

Tienduizend in vergelijking met zo'n 17 miljoen mensen.. Ik weet niet hoor, maar dat kan je niet benoemen als de nederlandse kiezer.

Maffiamuis | 05-09-10 | 08:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

Maffiamuis | 05-09-10 | 09:39

maffiamuis snapt niet zoveel van steekproeven en de vereiste grootte daarvan voor significante uitspraken? Wellicht zijn de panelleden niet willekeurig genoeg en is het daarom geen valide groep maar een steekproef van 10.000 voor een populatie van twaalf miljoen kiezers is een prima steekproefgrootte.

yurp | 05-09-10 | 08:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik word strontziek van al die zogenaamde peilingen! Geloof er niks van, dat klopt gewoon niet.
Mijn advies? Gewoon opnieuw naar de stembus, zou de beste oplossing zijn.
Dan wordt de PVV de grootste samen met VVD en kunnen zij bepalen wie er wil aanschuiven, als dat nog nodig is dan!

Madar | 05-09-10 | 09:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Paars plus lijkt mij inderdaad een uitstekende oplossing, Liberalisering in combinatie met menselijkheid. Er zijn ergere dingen dan die zogenaamde islamisering, laten we nu maar eens die vertiefde crisis oplossen.

Linke Soep | 05-09-10 | 09:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

deafhaalchinees | 05-09-10 | 07:33

je haalt echt werkelijk alles door elkaar. Koran, hadith, overleveringen, soennieten, shiieten, alles rommel je doorheen om je conclusies aan te verbinden. Moslims geloven inderdaad dat de Koran in zijn geheel is verteld aan Mohammed (hij kon niet schrijven), de hadith en overleveringen waarop o.a. de sharia wordt gebaseerd is echter door vele anderen opgeschreven en er is binnen de moslimwereld vrij weinig overeenstemming over welke er nu 'waar' zijn en welke niet. Je filmpje praat dus ook gewoon poep. De idee dat er maar een manier is om de Koran te interpreteren wordt al teniet gedaan door het bestaan van dozijnen stromingen, richtingen en leerscholen binnen de islam. Sowieso doet het filmpje alsof de Koran in duidelijke, niet multi-interpretabele wijze is opgeschreven terwijl de verzen juist vaak onduidelijk, rommelig en vaag zijn en op vele manieren kunnen worden uitgelegd. Alleen al de vraag of verzen absoluut of contextueel zijn is al een splijtzwam binnen de islam. Waarmee ik niet wil zeggen dat de Islam een inherent lieve vreedzame religie is. Maar met het slechts op een manier uitleggen van de bedoelingen van de islam begeef je jezelf op hetzelfde pad als de moslimextremisten. Ik juich het juist toe dat er stromingen binnen de islam zijn die op een of andere wijze geen geweldsinstructies zien in hun heilige boek.

yurp | 05-09-10 | 09:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Linksstemmer | 04-09-10 | 23:53

Weer zo'n linkse narcist met een Godwin............

iustus | 05-09-10 | 09:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ach ja, Abu Klinks en Duresh van Achmet hebben het voor elkaar.
De boot nog even afgehouden, het geld- en kont-gegraai mag nog eventjes doorgaan van hun.
Grappig, dat ze puur op Geert's mening over de islam gaan lopen roepen dat hij de vrijheid van geloof in Nederland bedreigt.
Terwijl ik onder het CDA-juk dus niet vrij ben om zaterdag nacht en zondag uit mijn bol te gaan omdat ik in iets anders geloof dan waar zij in geloven (Ikke: vrijheid, ontspanning. Zij: invisible big brother.) en daarbij gaan zij steevast op de "wederzijds respect"-toer.
Tja... als Abu Klink en Duresh van Achmet nu eventjes kijken waar hun CDA-moslims vandaan komen...
Zullen echt wel een paar fatsoenlijken tussen zitten, dat weet ik zeker, maar het overgrote deel zal komen uit de Noord-Afrikaanse/Arabische hoek... en probeer als Christen maar eens zoveel respect van hen te krijgen dat je zonder verplichte en gewelddadige bekering tot het "vijf keer per dag naar de reet van de buurman kijken"-geloof toch nog hun politieke partijen in komt daar in hun thuislanden.
Dit overgrote deel van rotte appels zit niet in het CDA/PVDA/SP/whatever hier in Nederland omdat ze het zo met de partij-ideologieen kunnen vinden, maar omdat zij er doelbewust op uit zijn om zoals de haatbaarden in hun thuislanden aan hen hebben opgedragen, koste wat kost genoeg politiek overwicht hier in Nederland te krijgen om diezelfde achterlijke haatbaarden uit hun thuislanden ook hier in Nederland een flinke poot tussen de deur te laten krijgen.
Maar dat zal die subsiedie-pappers op links geen bal uitmaken, zolang zij maar de grote jongen uit kunnen hangen van andermans' geld, en vooral niet de rekening onder ogen hoeven te zien, zal het ze aan de reet roesten.

Biggest_Baddest_Wolf | 05-09-10 | 09:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

Madar | 05-09-10 | 10:00

Het 'midden' heeft 21 zetels gekregen, 'rechts' heeft er 57 gekregen, 'links' heeft 72 zetels gekregen. Denken dat de volgende verkiezing een verschuiving laat zien van minstens 19 zetels naar de rechterkant is volgens mij een niet zo heel waarschijnlijke uitslag. Hooguit is er wat stuivertjewissel tussen linkse en rechtse partijen, verliest CDA nog wat naar links of rechts of gaan er wat zetels van VVD naar PVV maar een gemakkelijker coalitie zal er niet door ontstaan.

yurp | 05-09-10 | 09:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

Biggest_Baddest_Wolf | 05-09-10 | 10:14

Je idee dat islamitische kamerleden en bewindslieden allemaal stiekeme jihadisten zijn kun je op geen enkele manier hard maken. Het is dan ook een vieze verdachtmaking die nergens op gestoeld is. Kom met bewijzen hiervoor of geef toe dat het dikke bullcrap is en dat je gewoon een hekel hebt aan moslims.

yurp | 05-09-10 | 09:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kuarg | 04-09-10 | 22:53 - Jaja, echt simpel, stabiel, werkbaar.
Stel je nu eens voor dat we een partij krijgen die het Joden-beleid van Adolf Hitler de hemel in prijst, die de holocaust ontkent, die die heel zwaar pro-openbare executies is...
En dat wordt de grootste.
Maar nog niet groot genoeg.
En dan een partij genaamd Rachmones (Joods voor "mededogen") die op de tweede plaats komt.
En... stel nu voor, dat op de derde plaats het "Extreem Links Stalinistisch Proletariaat" komt.
Voel je de nattigheid al?
Gelukkig een fictief voorbeeld, maar ook met de partijen die we nu hebben een zeer waarschijnlijke uitkomst.

Biggest_Baddest_Wolf | 05-09-10 | 09:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

Mij is niks gevraagd. dus volgende keer kan de onderzoeker dan in de "ik" vorm praten. DANKU!

vliegende pinguin | 05-09-10 | 09:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

Biggest_Baddest_Wolf | 05-09-10 | 10:25
Ik zie vooral een geest die zich heel erg simpel heeft laten betoveren door de woordjes van Gekke Geertje. Gek genoeg hebben we nu al een partij die het vroege Jodenbeleid van de heer A. Hitler de hemel in prijst en het het liefst toe zou passen op een groep in Nederland, namelijk op de Moslims. Gekke Geertje is namelijk heel erg hard bezig de Moslim in Nederland zo veel mogelijk te isoleren, zoals de Joden eens in Ghetto's geisoleerd werden. Maar goed, droom lekker verder.

Iskander | 05-09-10 | 09:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

Het ledenpanel van EenVandaag.

Lekker objectief dus... *kucht*

beernd | 05-09-10 | 09:48 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik vrees dat Mark Rutte voorlopig niet meer met vakantie kan.

pitabroodje | 05-09-10 | 09:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

NOOIT WEER die stront PvdA in de regering ... stuur die stront partij naar Siberie met alle aanhang ... IK WIL GEEN Paars ... SODEMIETER op met je Paars .. nieuwe verkiezingen en een verbod op die stront Cohen en zijn aanhang der vernietiging .
Zo duidelijk genoeg wat de kiezer wil !!!

klasos1967 | 05-09-10 | 10:03 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Iskander : Hebben we een partij in NL die het Jodenbeleid van A. Hitler de hemel in prijst ? Welke partij is dat dan ? Of zit je -zoals gewoonlijk- weer een beetje slap te zwetsen en stemming te maken ?

Bella puella | 05-09-10 | 10:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

klasos1967 | 05-09-10 | 11:03
Bedankt dat je gelijk even voor de rest van Nederland beslist wat nederland wil. Ik deel je mening NIET!

Linke Soep | 05-09-10 | 10:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Opjectief die linkse kerk in de KRO NCRV IKON VPRO VARRA.
Neen ze krijgen van mij een onvoldoende.
Zie het nieuwe programa Nieuwsuur die de eerst opning heeft met die gek uit Iran, Mahmoud Ahmadinejad.
Tenslotte komt er sport er bij en daar ben ik niet zo blij mee.
Maar ja het is nu eenmaal zo dus leg mij er wel bij neer.
Velen wat betreft de Moslims wat heel veel los heeft gemaakt in onze samenleving, alle personen, die hun geschrevene er vol op hebben geuit.
Ben het met velen eens, maar wat je merkt is, dat er geen politieke partijen zoals wij die nu kennen, meer zouden moeten bestaan, je herken dan ook de moslim, christelijke gemeenschappen, niet meer in de politiek.
Een linkse vleugel en een Rechtse vleugel, dan vliegje je beter.
Niemand kan zich dan storen aan elkaar, en komt het ten goede van het landsbelang.
Dan komt er of een links overwicht, of een rechts over wicht en die genen die niet stemmen blijven lekker thuis.
We moeten echt daar naar toe gaan werken.
Want nu is de boel zo verdeeld, maar met dat systeem zoals je die in Amerika kent, zal je geen verdeeldheid hebben onderling, want dat is van te voren al uitgemaakt wie wat wordt.............

ciater | 05-09-10 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wacht even...Paars Plus, of geheel over links?
In vrédesnaam, schrijf nieuwe verkiezingen uit.
Als ik zou moeten kiezen, wordt het in godsnaam maar Paars Plus...als we totaal over links gaan met de communisten van Roemer erbij, kunnen we de hamer en sikkel vast op onze vlag gaan maken...

BeunDeHaas | 05-09-10 | 10:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

Beun maak je niet bang dat kan niet wat je schrijf.
Je zal altijd kunnen beunhazen, dat blijft............

ciater | 05-09-10 | 10:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

Alle geloven dienen vrij te zijn, geen van die geloven zou echter een druk op de samenleving mogen leggen. Het, door rechts, ophemelen van onze christelijk-joodse normen en waarden is net zo destructief als het accepteren van uitspattingen van de islam. Het wordt hoog tijd om religie los te koppelen van regeren. En dat iets wat CDA (+SGP+CU) en PVV niet kunnen. Onder genoemde partijen zullen er altijd op religie gebaseerde conflicten zijn en zullen postieve en negatieve discrimminatie een zware stempel op ons bestuur drukken.

Buutendieker | 05-09-10 | 10:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ HP | 05-09-10 | 02:38:
Interessant scenario en zeker een mogelijkheid.
Toch wil ik even terug naar de uitspraak dat Paars het laatste is wat Nederland nodig heeft. Daar ben ik het niet mee eens. De vorige Paarse regering heeft zaken voor elkaar gekregen die decennia door CDA-coalities onmogelijk zijn gemaakt, zoals het homohuwelijk, euthanasiewetgeving en het formeel vaststellen van regels aangaande abortus.
Een van de zaken waartoe o.a. D66 zich heeft verplicht als ze in de regering zouden komen, is het afschaffen van de uitzonderingsposities die gelovigen hebben in onze samenleving. Persoonlijk juich ik dat toe.

@ Art Galt | 05-09-10 | 05:37:
Voor die coalitie heeft Rutte de medewerking van Cohen nodig en die zit niet te springen om samen te gaan werken met het CDA.
Rutte is op dit moment heel kwetsbaar. 3 maanden na de verkiezingen zijn we nog geen stap verder met de formatie. En dat terwijl Rutte gezegd had wel even voor 1 juli een nieuw kabinet bij elkaar te hebben.
Cohen kan Rutte dwingen opnieuw voor de Paars Plus variant te gaan door simpelweg te stellen wat er onvoldoende grond is voor samenwerking met het CDA. Dat heeft hij al eerder gedaan. Rutte zal zich een stuk soepeler op moeten stellen als hij premier wil worden, een feit dat ook bij Cohen bekend is.

@ HP | 05-09-10 | 06:11:
Rechts is een gepasseerd station. Als er toch weer besprekingen komen tussen VVD, CDA en PVV blijven de vertrouwenskwesties staan en is er nog steeds sprake van 3 dissidenten die gezamelijk een kabinet kunnen blokkeren.
Overigens denk ik dat dat ook na nieuwe verkiezingen er geen kabinet met de PVV komt, zelfs als de PVV de grootste partij wordt. Alleen als de PVV 76 zetels haalt, hoeft deze partij niet samen te werken met anderen. En die anderen kunnen een coalitie met de PVV blijven blokkeren.

@ deafhaalchinees | 05-09-10 | 08:29:
Als je die conclusie trekt voor alle religies heb je gelijk. Als je hem alleen trekt voor de Islam niet.

@ scheten-wapper | 05-09-10 | 09:05:
In Almere was Wilders ook de grootste en heeft hij zich ook meesterlijk aan zijn verantwoordelijkheden onttrokken. En Den Haag was hij de tweede en ook daar weigerde hij verantwoordelijkheid te nemen. En nu in de Tweede Kamer zien we weer precies hetzelfde.
Dus als de PVV de grootste partij zou worden, zou dat thema zich best nog eens kunnen herhalen.

@ yurp | 05-09-10 | 09:44:
Het panel van eenvandaag wordt beheerd door Intomart GFK. Die weten echt wel hoe ze een panel moeten samenstellen om een goede afspiegeling van het Nederlandse volk te krijgen.

@ Madar | 05-09-10 | 10:00:
Ja, dat zal nodig zijn want hoewel de PVV zetels wint volgens de peilingen verliest de VVD zetels. De recente afwezigheid van Rutte in de crisis van de afgelopen week zal de VVD geen goed gedaan hebben.
Bovendien, hoe weet jij zo zeker dat de PVV en de VVD winnen? Je geloofde de peilingen toch niet? Misschien wordt de PvdA wel de grootste partij.

@ Biggest_Baddest_Wolf | 05-09-10 | 10:14:
Nee, het CDA maakt zich zorgen over de godsdienstvrijheid op basis van het PVV-verkiezingsprogramma, waarin staat dat de Islam aan banden moet worden gelegd, moslims zich niet langer zouden mogen beroepen op de godsdienstvrijheid om bijvoorbeeld 5 keer per dag te bidden, zaken als de Ramadan, het Offerfeest en het Suikerfeest verboden moeten worden en alle Islamitische scholen de deuren moeten sluiten.
Dit alles is alleen voor elkaar te krijgen d.m.v. de afschaffing van de vrijheid van godsdienst waarna ook de Christenen in de problemen kunnen / zullen komen in onze samenleving.
De onrust binnen het CDA is dus heel terecht.

@ yurp | 05-09-10 | 10:23:
In feite is zijn gedrag dus niet wezenlijk anders dan dat van Wilders en de PVV.

@ klasos1967 | 05-09-10 | 11:03:
Nee, maar je persoonlijk mening en voorkeur is heel duidelijk overgekomen. Nu nog leren om je mening zonder grofheden en obsceniteiten naar voren te brengen en dan ben je bijna een respectabele gesprekspartner.

@ Bella puella | 05-09-10 | 11:16:
De University of Washington (een groter rechts bolwerk is er in de VS bijna niet te vinden) gebruikt de PVV tijdens colleges inmiddels als voorbeeld dat het fascisme in Europa nog lang niet is verdwenen, op iedere moment weer de kop op kan steken en dat de mensheid gewoon weigert te leren van eerder gemaakte fouten.
Aldus diverse docenten in de geschiedenis-afdeling van deze universiteit is slechts de naam van de partij en de te isoleren groep anders dan in de jaren 30 van de vorige eeuw. Het wordt daar als schande gezien dat Wilders toestemming krijgt op 11 september een toespraak op Ground Zero te houden ter eigen glorie.
Wat ik niet begrijp, is dat we ieder jaar op 4 mei zeggen: "Dit nooit weer" maar tegelijk de opkomst van een partij als de PVV toestaan. Ik hoop dan ook dat de rechter er in oktober een definitief einde aan maakt.

@ BeunDeHaas | 05-09-10 | 11:37:
Toch is het niet ondenkbaar dat we volledig over links gaan. Het zou best eens kunnen dat de Koningin oordeelt dat Rutte en de VVD hun kans hebben gehad en dat de PvdA het nu maar moet gaan proberen. En dan is een coalitie PvdA-D66-GL-SP niet ondenkbaar.

Phoenix1977 | 05-09-10 | 11:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wie zijn nu de draaikonten? De partijen of de kiezers? Ik weet het niet meer. Laten we niet meer praten over draaikonten. Eerst rechts dan weer links. Zelfs de kiezers zijn niet meer te vertrouwen. Slappe hap. We staan achter Wilders' beslissing maar we willen links. Begrijpt u het nog, ik niet.

Robowarrior | 05-09-10 | 11:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

Biggest_Baddest_Wolf | 05-09-10 | 10:25
Iskander | 05-09-10 | 10:35
Het maakt mij niet uit wie de grootste partijen zijn. Iedereen roept toch democratie dit, democratie dat? Doe daar wat mee dan, maar het probleem is dat politici A zeggen, B denken en C doen. Mooi, dan alles maar heel simpel maken, want dan weet je tenminste sneller waar je aan toe bent. En misschien, heel misschien, gaan de oogjes van het stemvee dan open.
Mocht u mij nog niet begrijpen. De gehele politiek kan van mij de boom in. Dit land kan beter de sponsors achter al die politici in de 2de kamer zetten. Dan zie je tenminste wie werkelijk regeert.
Is dat een idee? Voortaan politici verplichten rond te lopen in kleding waar de logo's van hun sponsors op staan? Zoals bij wielrenners en coureurs?

Kuarg | 05-09-10 | 11:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

wordt allemaal niks daar met dat stel ongelikte beren in Den Haag

Vishaakje | 05-09-10 | 12:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

Phoenix1977 | 05-09-10 | 12:16,
In de politiek is er niet zoiets als een gepasseerd station. Zeker in zeer vloeibare processen als kabinetsformaties is alles mogelijk.
.
Het is vrij simpel:
Als hij niet over rechts kan, dan prefereert Rutte een combinatie met CDA en PvdA. Maar het CDA is in deze fase van de formatie alle geloofwaardigheid verloren. Als het CDA nu begint aan gesprekken met Rutte en Cohen dan wordt Verhagen weggehoond. De vraag met welk mandaat hij daar zit zal dagelijjks gesteld worden. De enige mogelijkheid voor VVD+CDA+PvdA doet zich voor wanneer Verhagen opstapt en iemand anders het overneemt bij het CDA - maar ze hebben niemand, daarom staat Verhagen er.
.
Als Rutte niet over rechts kan, en niet op een geloofwaardige manier samen kan met CDA en PvdA, dan moet hij aan Paars Min beginnen. Dat wil hij niet. Dan wordt hij uitgehoond tijdens het proces en zit hij 4 jaar lang gevangen tussen zijn linkshangende kabinet enerzijds, en de PVV anderzijds. Dat kabinet haalt de 4 jaar niet. Datzie je nu al: Dhr Wilders heeft al 10 zetels meer dan de VVD in de peilingen. Dat gaat nog veel erger worden in geval van Paars Min.
.
En als Rutte geen combinatie VVD+CDA+PvdA aan kan gaan, en geen Paars Min wil.. dan staat hij weer bij dhr Wilders op de stoep. En zo gaat het cirkeltje rond. Vertel me nu niet dat dat heel onwaarschijnlijk is, want we hebben het al een keertje gedaan. De volgens keer wordt gewoon een herhaling van zetten.
.
De vicieuze cirkel kan men op 2 manier doorbreken:
1. Cohen een kabinet laten proberen te maken (God, nee! Maar is het een mogelijkheid)
2. Nieuwe verkiezingen. En als de peiling van de Hondt correct is, dan wordt een de nieuwe formatie nog moeilijker met de PVV als grootste partij, en het CDA vernietigd.
.
Een troost kan ik wel geven:
Dit gezeur gaat niet eeuwig door. Wanneer het volk in de gaten krijgt dat het land ook gewoon doordraait zonder regering, dan komt er heel snel een einde aan dit gedoe. Dat is namelijk iets waar alle politieke partijen het over eens zijn: Zij zijn onmisbaar, en die perceptie dient vooral te blijven voortduren.

HP | 05-09-10 | 12:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

Beste redactie,
"De Nederlandse kiezer wil", dat lijkt me toch wat kort door de bocht. Een zelfverklaard kritisch medium zou toch beter moeten weten dan de uitkomsten van peilingen onder het EenVandaag opiniepanel tot 'de wil van het volk' te promoveren.
Reaguurder 'Behaard Smaalkopje' heeft hier meer dan eens uitgelegd hoe EenVandaag de populatie in de steekproeven door middel van filters manipuleert om tot de gewenste uitkomsten te komen.

Waldorf en Statler | 05-09-10 | 13:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

Mark (Lulbroek) Rutte kan nog niet eens in de aanloopfase naar een kabinet de kikkers in de vijver houden. Opzouten dus. Tijd voor een daadkrachtiger leider dan Rutte. Met z'n praatjes over een kabinet op 1 juli. Looser.

Omega3 | 05-09-10 | 14:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

Centrumlinks is gewoon het beste alternatief.

wtfgebeurdhierdan | 05-09-10 | 14:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Omega3 | 05-09-10 | 15:15 : Jahwoor, wat een redenatie. Alsof die man niet alles uit de kast heeft getrokken om wat te bereiken. Ooit een groepsproject op school/studie gedaan? Daar is het ook soms erg lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Frederik Vijf | 05-09-10 | 14:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Phoenix1977 | 05-09-10 | 12:16
Het is inderdaad niet ondenkbaar.
Rutte heeft nu al heel wat tijd gekregen, en dat gaat hem wellicht opbreken, indien Beatrix inderdaad besluit dat Cohen de formatie mag gaan leiden.
Indien de PvdA mag onderhandelen, zullen PvdA, SP, Groen-Links en D66 elkaar gaan zoeken, en zij zullen elkaar vinden. Daar ben ik van overtuigd.
Neemt niet weg dat ik toch liever niet geheel over links, danwel rechts ga.

BeunDeHaas | 05-09-10 | 15:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

staatsgreep!

Pitigrilli | 05-09-10 | 15:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

1 vandaag dat is toch die bevooroordeelde linkse kloek van de publieke omroep,dat hun zoiets roepen verbaasd mij niets.

Martin5822 | 05-09-10 | 15:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

paars plus heeft de kleur van een eikel,dus weg ermee!

leon41 | 05-09-10 | 15:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

vreemd...heb nog niemand gesproken die voor paars + ging....wel diverse mensen die oprecht hopen dat kakelkip Cohen met pensioen gaat.

J.F.H. | 05-09-10 | 17:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

En dit onderzoek is gedaan onder Vara leden? Wat een onzin, de meerderheid in Nederland wil niet weer dat de Pvda aan de macht komt. Moet je zien wat die de afgelopen jaren gedaan heeft. De staatsschuld groter gemaakt en de ouderen/gehandicapten hebben het nog slechter! Paars-plus altijd -1000

reade romke | 05-09-10 | 17:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik zeg herverkiezingen - de ultieme manier om het vertrouwen van de burger te herstellen!

Hollandseklompen | 05-09-10 | 18:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

Toen men voor het eerst ging onderhandelen over Paars+, wilden de kiezers dit, volgens onderzoeken. Toen dit mislukte en duidelijk was dat er over rechts zou worden onderhandeld, wilden de kiezers dit. Nu Paars+ weer logisch blijkt, wil de kiezer dit.
De wil van de kiezer wisselt dus nog wel eens. En het toeval wil dat dit precies gelijk op gaat met de berichtgeving over en de resultaten van de onderhandelingen. Het lijkt mij daarom plausibeler dat dit soort onderzoeken niet laten zien wat de kiezer wil, maar laat zien dat de kiezer een afweging maakt die sterk afhangt van de context.

Allemaal | 05-09-10 | 18:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

Waarom word ik nooit gevraagd voor zo een onderzoek, geen paars plus.. hulde pvv

saints life | 05-09-10 | 19:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Hollandseklompen | 05-09-10 | 19:05
Nieuwe verkiezingen organiseren duurt al gauw 2 maanden. En dan zit je daarna met precies dezelfde situatie als nu.
Of denk jij dat er dan plots wel een eenvoudige meerderheid te vormen is?
Nieuwe verkiezingen betekent alleen dat het land opnieuw een half jaar lang niet wordt geregeerd, verder schiet het niets op.
Daar komt bij: je gaat pas nieuwe verkiezingen houden als alle opties onmogelijk zijn. Cohen is ook nog aan zet. VVD en PvdA waren namelijk bijna even groot, weet je nog?

scheten-wapper | 05-09-10 | 20:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Biggest_Baddest_Wolf | 05-09-10 | 10:14
Tja, er zijn ook mensen die Wilders zien als voorvechter van vrijheid van meningsuiting...

scheten-wapper | 05-09-10 | 20:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

@klasos1967 | 05-09-10 | 11:03
Als het duidelijk was wat de kiezer wilde, dan hadden we nu al een regering gehad.
Er is geen enkele partij die meer dan 20% van de kiezer achter zich heeft. En dan weet jij wat "de kiezer" wil???

scheten-wapper | 05-09-10 | 20:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

Linke Soep | 05-09-10 | 11:17
Phoenix1977 | 05-09-10 | 12:16
scheten-wapper | 05-09-10 | 21:27
Lees de KOP van het artikel eens en oordeel dan ... ik ben niet gevraagd maar wordt wel klakkeloos bij het " de kiezer wil " klets verhaal getrokken ... ik deel die mening NIET vandaar mijn reactie om de boel eens in een ander daglicht te zetten . Blijkbaar een gevoelige snaar want ook jullie staan meteen op de achterste poten omdat ik voor jullie zou beslissen . Zegt genoeg dat jullie net tot die kleine groep behoren die worden genoemd in het " onderzoek " die blijkbaar de ramp paars wel willen . Jullie willen beslissen wat ik wil , dat heeft lang genoeg geduurd , tijd voor verandering en NOOIT geen PvdA meer maar dat is maar mijn mening.

klasos1967 | 05-09-10 | 20:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ HP | 05-09-10 | 13:22:
Je analyse is correct maar met een paar kanttekeningen.
1. Niet alleen het CDA is ongeloofwaardig in het onderzoeken van een middenkabinet, de PvdA ook. Cohen heeft deze optie vanaf 9 juni tegengehouden en ik zie hem die optie nu niet vrijgeven. Niet nu het zo duidelijk is dat samenwerking over rechts extreem moeilijk zou worden.

2. Paars Plus (in mijn ogen een betere optie dan rechts) mag dan niet de voorkeur van Rutte hebben maar zou wel eens de enige optie kunnen zijn, zeker als Verhagen nu zijn wonden gaat likken en Cohen vasthoudt aan zijn standpunt dat een middenkabinet geen recht doet aan de verkiezingsuitslag.

3. De geloofwaardigheid van zowel CDA als PVV wordt er niet beter op als er nogmaals geprobeerd wordt over rechts een meerderheid te behalen. In het CDA blijven er 3 dissidenten zitten die iedere beslissing van de regering kunnen tegenhouden en als de PVV opnieuw gaat praten met VVD en CDA zal hem constant voorgehouden worden dat er niets is veranderd en dat hij er dan de eerste keer de stekker ook niet uit had hoeven trekken dan.

4. We zitten niet zonder regering maar met een demissionair kabinet die gewoon alle functies uitvoert. Dit demissionaire kabinet heeft nu zelfs een begroting kunnen / mogen opstellen voor 2011 aangezien er geen nieuwe regering is terwijl dit demissionaire kabinet nog maar 26 zetels in de Kamer heeft. Het zou dus erg fijn zijn als deze onzin snel ophoudt en Nederland weer gewoon bestuurd kan worden.

@ Frederik Vijf | 05-09-10 | 15:39:
De afgelopen week, toen de formatie in zwaar weer belandde, schitterde Rutte van afwezigheid. Dan is geen leider maar een volger en die hebben we al meer dan genoeg in Nederland.

@ BeunDeHaas | 05-09-10 | 16:10:
Het zou kunnen dat Cohen eerst nog eenmaal Paars Plus probeert weer op de rails te krijgen maar dan ditmaal zoals hij dat wil zien. Rutte kan dan zijn 18 miljard bezuinigingen wel vergeten. Trouwens, in iedere coalitie waar de PvdA in gaat zitten, zal er geen sprake zijn van 18 miljard bezuinigen. De PvdA heeft aldoor aangegeven niet verder te willen gaan dan 15 miljard en dan nog alleen als de situatie het toestaat.
Persoonlijk denk ik dat, nu Cohen zo duidelijk heeft gezien dat de VVD niet zonder de PvdA verder kan, er nog wel eens minder bezuinigd zou kunnen worden dan 15 miljard. Zoals een andere reaguurder (weet niet meer wie) gisteren zei: "Rutte, ik bied 10".
Als Rutte daar niet in meegaat, zal er geprobeerd worden over links te gaan. En dan komen er helemaal nauwelijks bezuinigingen maar zullen we vooral lastenverzwaringen krijgen voor iedereen met een bovenmodaal inkomen, wegbezuinigen van Defensie en forse ingrepen in het overheidsapparaat.
Hoewel ik vrij links ben, ben ik ook niet zeker of ik een voorstander van een links kabinet ben. Ik zie het in ieder geval liever dan een rechts kabinet.

@ Hollandseklompen | 05-09-10 | 19:05:
En om de formatie nog wat moeilijker te maken.

@ scheten-wapper | 05-09-10 | 21:20:
Volgens de Kieswet moet er tussen het uitschrijven van verkiezingen en de verkiezingsdatum minimaal 3 maanden zitten.
En het politieke landschap zal er niet minder verplinterd door raken, nee.

@ scheten-wapper | 05-09-10 | 21:27:
Ik denk dat we alleen met enige zekerheid kunnen vaststellen wat de kiezer niet wil: een stabiele regering.

Phoenix1977 | 05-09-10 | 21:01 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Phoenix1977 : Mogen we uit jouw (overigens niet relevante) verhaal afleiden dat jij (net als je geloofsbroeder Iskander) gelooft dat de PVV "het Jodenbeleid van A. Hitler de hemel in prijst" ?

Bella puella | 05-09-10 | 22:47 | Misbruik melden
Meld misbruik
Bezig met verzenden!

Je bent niet ingelogd, klik hier om dat wel te doen: login.

Videos

Poll

De elfstedentocht gaat zo goed als zeker niet door:

Column

Rita Verdonk

Eindelijk breekt de winter aan,het is al februari en we hebben nog (bijna) geen temperaturen onder...
meer >

Files

13 / 50 km

meer files

Weer

-1 ºC

meer weer