Poolse gastarbeiders willen maar wat graag in Nederland blijven. Instanties die taal- en inburgeringscursussen geven, krijgen veel aanmeldingen van vooral jonge Polen. Dat laatste is opvallend, omdat enkele jaren geleden vooral oudere, ongeschoolde Polen naar ons land kwamen om een paar maanden te werken en dan terug te gaan.De jonge, geschoolde Polen die nu deze kant opkomen, willen blijven.
Zo'n 150.000 Polen verblijven tegenwoordig in Nederland, meldt De Telegraaf.
Reacties
Yak sie macz? Dobre proti!~Polski hoezeeeeee, weg ermeeeeeee!!
.
*poolse schoonmaakster 5 euro salaris geeft voor schoonmaken van vila-Tiet*
Ja... Nederland is van elastiek.
Daar kunnen nog vele, vele miljoenen mensen bij.
Vandaar dat we de NL taal maar op gaan nemen in de grondwet want 'onze' bestuurders zijn blijkbaar zelf bang dat die anders misschien zal verworden tot een soort van merkwaardig dialect.
je zult zien dat poolse mensen ook na succes doorlopen van een inburgeringscursus na verloop van tijd niet welkom zijn, het is ook nooit goed! welkom in polariserend nederland anno het nieuwe millenium! one dream, one europe? yeah sure....
Ik heb liever dat ze terug gaan naar land van herkomst. Liefst met de trein!
Tieftstraal lekker op...
30% NL
30% Marokaan/Antiliaan/Turk
30% Pool
Ik voel me de buitenlander in eigen land
NL zelfde fouten maakt als 40 jaar gelden met de eerste generatie GAST-arbeiders.
Dus tegen de tijd dat het 'Finnen-probleem' eindelijk opgelost is, kunnen we verder met de Polen...?
Ach laat die Polen lekker blijven, dan hebben we teminste echt harde werkers erbij, ipv mensen die doen alsof en je ondertussen voor duivel en alles in hun eigen taal uitmaken, omdat je toevallig niet het zeer hoge ingeschatte moslim geloof aanhangt.
zeon | 11-09-10 | 10:05
Nederlanders willen helemaal geen United States of Europe.
Dat is een natte droom van ambtelijke criminelen, en werkt alleen averechts.
ach polen verschillen cultureel veel minder van ons. Tweede generatie polen zullen volgens mij bijna alleen herkenbaar zijn aan een ander achternaam.
Polen werken, Polen zijn Westers. Laat ze maar blijven als ze Nederlands leren spreken. Dan krijg ik misschien ooit weer het gevoel in Nederland te wonen, doordat er weer wat meer blond op straat komt.
Hebben wij hier in +31 niet een aantal (on)geschoolde Nederlanders die wél kunnen werken maar niet willen en wellicht zelfs wel willen en niet kunnen. . .
Eerst déze mensen eensch aan het werk zetten zodat we de kosten op onze sociale voorzieningen een beetje drukken.
Liever 5k medelanders die voor 15k p/jr werk verrichten, waarbij de pecunia in +31 blijven en ook nog eens belastingcentjes binnen de grenzen blijven bij eventueel later ongeschiktheid/werkweigering, dan dat er 5k vierkantekoppenvolk voor 10k p/jr werk verricht om daarna de rest van hun leven met het handje omhoog te zitten om een uitkering te vangen of wellicht terug naar Polski gaan en dáár hun in +31 opgebouwd pensioen te spenderen.
Laten we nu eerst eens de problemen hier oplossen, voordat we de problemen van de Polen verhelpen en hierbij onze eigen problemen verergeren . . .
* iets van negatieve spiraal mompelt *
Kijk eens in een willekeurig telefoonboek van de Oostelijke of Westelijke Mijnstreek. En ziet eens hoeveel Poolse namen daarin staan. Dat zijn allemaal gastarbeiders uit de jaren 60 en 70 die in de mijnen kwamen werken. Nooit geen geen problemen mee gehad.
k*ut polen
@Keyzer_Soze | 11-09-10 | 10:11
Daarrrrrrr moet ik je gelukkig wél helemaal gelijk in geven. Het aanpassingsvermogen van zo'n vierkantekop is vele malen beter dan die van een gemiddelde, niet nader te noemen soort volk dat normaal gesproken 6x per dag met hun kop naar mekka, aan de voeten van hun voorligger ligt te snuffelen.
tuurlijk joh, nog meer import.
hoezo hoge werkeloosheid onder de 0031 bevolking..
zeon | 11-09-10 | 10:05
"One Europe" is slechts een dom idee van een paar niet al te snuggere politici.
Ze denken een soort USA na te kunnen bouwen maar vergeten gemakshalve maar dat de oorspronkelijke bewoners van USA in reservaten leven en de rest gewoon bezetters zijn.
Dat er in de USA helemaal geen sprake is van één volk maar van allerlei etnische groepen die gescheiden leven en veel onderlinge spanningen hebben.
Kortom, een geforceerde "One Europe" (kan alleen geforceerd worden) zal alleen maar opstand en oorlog brengen.
Charles de Batz | 11-09-10 | 10:14
Het geheim is religie: zij passen binnen Nederland, moslims blijven gescheiden door hun religie. Zelfde reden waarom de joden voor de 2e WO altijd de zondebok bleven: door apart te blijven van de rest van de bevolking door huwlijk en religie (deels, er waren er natuurlijk ook die wel opgingen in onze bevolking) blijven ze als aparte groep herkenbaar. Omdat moslims wel bekeren itt joden gaat dat een probleem voor Nederlanders worden ipv zoals bij de joden, alleen een probleem voor de vreemde groep. Omdat er gewoon teveel moslims zijn.
Geschoolde immigranten altijd welkom
MacMandy | 11-09-10 | 10:08
Lekker overdreven.
Ik vind Polen ok. Het liefst wel de jongere, seculiere, opgeleide en liberale Polen in plaats van die katholieke, conservatieve, analfabete Polen. Maar dat zal vast niet zo zijn.
OPSODEMIETEREN .... duidelijk genoeg ... ga in eigen land wat opbouwen
Hoe zeiden Bodde en van Luyn het ook al weer? Liever een Pool dan een moskee.
poolse vrouwen zijn best te doen, en ze drinken gewoon bier, beter dan die verwaande nederlandse randstad trutjes die allemaal een dure mix a' 8 euro drinken, waardoor je na een uur door je zakgeld heen bent
het zijn gewoon economische vluchtelingen, er is daar geen oorlog! dus gaat maar weer lekker terug met het bussie of stop met SKIMMEN, AUTOS JATTEN, KOPER STRIPPEN EN WINKELS LEEGHALEN.
Die Polen kunnen er ook nog wel bij, want we hebben in NL gelukkig nauwelijks werkloze Nederlanders. EU met open grenzen: bedankt!
bertus-benno | 11-09-10 | 10:40
Dat laatste heb ik geen last van. Ze rekenen bij mij altijd netjes contant af.
wat een verrassend nieuws zeg
@zeon | 11-09-10 | 10:05
Het gaat erom dat NL gewoon te klein is, we kunnen niet iedereen hier maar laten wonen. Dan wordt nederland een onleefbaar land.
Ik denk dat grofweg de helft vd mensen op aarde hier wel zou willen wonen en éénieder begrijpt toch wel dat dat gewoon niet kan.
Net als sommige reaguurders voor mij:
"bouw je eigen land op, maak je eigen land beter voor je eigen bevolking"
Het is als met ratten in een te kleine ruimte, de agressie neemt toe en daar komt moord en doodslag van.
De mens leeft niet bij beton alleen!
Over het algemeen goede mensen, laat maar komen.
Tiet Kietelaar | 11-09-10 | 09:58
Jak sie masz? Bedoelt u denk ik? Heb ik toch nog wat opgestoken van m'n uitwisseling naar Canada.
Polen zijn wel mensen die willen werken. Ik ken anderen die niet willen en hun handje ophouden voor een uitkering!
Volgens mij verwardt u Roemenen met Polen? Of is het allemaal een pot nat voor u?
Onze regering zei ons dat er niet meer dan ongeveer 13.000 Polen naar Nederland zouden komen. Net zoals er nauwelijks Roemenen en Bulgaren zullen komen, zeggen ze...
als we alle noord afrikanen in konden ruilen voor polen zou dit land er op vooruitgaan. ok, ze zuipen te veel maar voor de rest werken ze en heb je er niet al te veel last van. ik ben nog nooit bedreigd door een pool omdat ik hem toevallig (verkeerd) aankeek.
liever geschoolde jonge Polen dan ...... (tsja, vul zelf maar in..)
Polen zijn wellicht ook wel crimineel maar die rijgen je tenminste niet aan een mes als je toevallig voorbij loopt en je raakt in een drukke straat per ongeluk 1 cm jas van een bondkraagje. Of als je op de fiets zit wordt je door een pool wel eens door hun busje afgesneden. Maar bondkraagjes pakken je gewoon via de scooter met zijn tweenen. Polen werken tenminste ook al zijn het rotzakken. Bondkraagjes vreten jouw belasting centen op en slijpen vervolgens hun messen.
Welke van de twee kwade wil je het liefst.
Dus......
straks de Bulgaren en de Roemenen. Als er geen werk meer is vallen ze terug op uitkeringen en de kinderen van deze mensen worden massal hier op scholen gedropt terwijl de leraren bijna niet weten hoe om te gaan met deze stroom niet Nederlands sprekende kinderen.Polen zijn vaak ook conservatief en streng katholiek. Dus ook tegen abortus, homo,s etc. ALLES moet kunnen tot links ook inziet dat we te ver zijn doorgeschoten maar ja, dan is het te laat en zullen we zelf moeten verkassen naar een land waar nog wel mensen wonen die zich thuis voelen in eigen land. Straks de Roma,s nog waarvan is gebleken dat de meeste niet werken, de kinderen niet naar school sturen etc. Hoe komen ze dan aan geld om van te leven?? Juist, U en ik kunnen daar straks nog meer krom voor liggen. Goedopgeleide, welwillende mensen zullen hier hun draai wel vinden en integreren maar helaas is dat maar een hele kleine groep>
Liever 100 nazaten van Jan Sobieski dan 1 Marokkaan.
Whoppa, we gaan richting de 17 en binnen 10 jaar naar de 18 miljoen inwoners! Iedereen wilt graag een auto, fatsoenlijk en het liefst ruimtelijk wonen, het wordt voor steeds meer mensen bijna iets onbereikbaars waardoor er steeds meer mensen gefrustreerd raken!
Met dit laatste komt een stukje psychologie kijken, kortom agressie en een nog hardere samenleving is het gevolg! Dat ze komen werken prima, maar daarna terug naar Polen behalve voor degene met een opleiding waar we mensen tekort voor hebben. Neem bijvoorbeeld medisch specialisten en tandartsen.
Een Pool vraagt na binnenkomst niet binnen 10 minuten een uitkering aan.
Negen van de tien Polen die ik ken gaan zodra er geen werk meer voor ze is terug naar Polen.
Welke fin heeft er trouwens zodra hij nl binnen kwam gevraagd om een cursus Nederlands?
Hoe meer blank op straat , hoe beter....
Alleen de polen? Das goed, als de rest dan terug gaat naar het rifgebergte.
Tja, ik weet niet of we hier blij moeten zijn?
De werkgelegenheid zal gaan dalen door de verminderende koopkracht bij de consument. We zitten hier al met een hoop werkloze allochtonen/autochtonen en als daar ook nog eens 1000-en Polen bijkomen dan zie ik de toekomst voor onze autochtone en allochtone mensen zeer somber in.
Een arm, onbetaalbaar NL met veel onvrede, criminaliteit en een uitzichtloze toekomst voor onze kinderen.
Het is de taak van de overheid om de toestroom van asielzoekers, kansarme bruidsmigranten en Polen te reguleren.
Wat hebben we aan een land dadelijk met 18 miljoen inwoners en een hoop werklozen, armoede, onvrede en onleefbare toestanden?
Nogmaals onze overheid denkt hier veel te gemakkeloijk over.
@Echt waar? | 11-09-10 | 11:43
Jari Litmanen?
Polen die in onze maatschappij willen meewerken (letterlijk en figuurlijk) zijn van harte welkom.
@Zotteke | 11-09-10 | 11:28
Nog nooit last gehad van messentrekkende of scooterrijdende kapuchonkloodtzakjes uit noord-Afrika. De enige messentrekker die ik tegenover me heb gehad was een smerige gladjakker van een Italiaan.
Het zou eens echt tijd worden dat al die economische parasieten de toegang tot onze staatsruif ontzegd worden, Polen, Roma, Maroc, Turks maakt niet uit. De directe noodzaak toetsen en "meteen' afhandelen. Strafblad? Retourtje. Al dat andere halfbakken geknuffel is leuk en aardig, maar heeft geen zoden aan de dijk gezet. Als de welwillende autochtoon nu ook gewoon eens genegen is om de baantjes op te pakken die in de loop der jaren opgevuld zijn door..... Dan kunnen we daarna eens beginnen in het ambtenarenwereldje en die z.g beroepen waar coach voor staat onder de loep te nemen en daar dan ook weer de noodzaak van toetsen etc, etc. Alle Polen hier naar toe halen en wij daarheen is geen optie, dus...
@snoeff | 11-09-10 | 11:59
Misschien is het betere schoonmaakwerk wel iets voor u. Wil normaliter geen autochtoon doen, dus ik neem aan dat u als welwillende burger meteen solliciteert?
@snoeff | 11-09-10 | 11:59
polen komen hier om te werken en doen over het algemeen weinig beroep op onze sociale voorzieningen, daarnaast hebben ze geen inherente verachting voor het westen zoals dat bij sommige culturen gebruikelijk is.
@Zotteke
Ik raak tegenwoordig veel meer dan alleen een cm. Als ze 3 man breed van de andere kant komen, hou ik precies het midden aan, op ramkoers met de middelste. Die blijf ik vervolgens strak aankijken zonder ook maar een moment mijn tempo te verlagen. Reken maar dat ze uitwijken. Doet de middelste dat niet snel genoeg, dan heeft ie een week lang een blauwe schouder. Uw Verlosser doet aan rugby... ;) Overigens had ik er van de week bijna 2 onder mijn fiets liggen. Die dachten voorrang te kunnen nemen, met zo'n blik richting mij van: dit land is van ons en we steken over wanneer we willen dus je stopt maar. En dat doet uw Verlosser dus niet. De 1 kon de ander nog net op tijd terug op de stoep trekken. Heb nog 2 dagen genoten van die blikken; een mengeling van boosheid, verbaasdheid en angst.
@Semper Pecunia | 11-09-10 | 10:12
Want Nederlander ben je als je blond bent en je voorouders hier ook vandaan kwamen?
Volgens mij haal je nationaliteit en ras door elkaar.
De kinderen van immigranten die hier zijn geboren zijn net zo Nederlander als jij. Wen er maar aan. Waar baseert u de illusie op dat u zichzelf meer Nederlander mag noemen dan iemand wiens opa hier niet is geboren?
@koerbagh ® | 11-09-10 | 11:38
100x liever een Pool als buurman dan volk uit de Randstad.
Hoeveel hebben daarvan een uitkering ?
*
ik zag juist een mooie analogie van die aantrekkingskracht op Nederland.
*
Er zat een mooie zangvogel in een opgehangen kooitje.
Lekker te fluiten en vervolgens van zijn graantjes te pikken.
Onder die kooi op de grond wel een dertigtal grijze mussen die wachtte tot er een graantje of een velletjte van een graantje naar beneden viel.
Die mussen zijn wel vrij en die mooei zangvogel is opgesloten in zijn "gouden" kooitje en moet wel alle dagen zijn zaadjes krijgen en hiervoor zijn liedjes blijven zingen ... anders ...
De ene werkt de andere fladdert maar van de ene bron naar de andere waar er wat vrij mee te pikken valt...
Waarvoor zou jij kiezen : voor vrijheid of voor die kooi ?
@scheten-wapper | 11-09-10 | 12:13
Je bent Nederlander als je jezelf Nederlander noemt. Kinderen van marokkaanse gastarbeiders noemen zichzelf Marokkaan.
@scheten-wapper | 11-09-10 | 12:15
Komt dat niet zo'n beetje op hetzelfde neer?
@scheten-wapper | 11-09-10 | 12:13
wat een gelul, alsof een nederlands paspoort je een nederlandse culturele identiteit zou geven. pure drogreden en wensdenken, de identiteit van een land bestaat niet uit stukjes papier. Iemand wiens voorouders de hongerwinter niet hebben meegemaakt zijn voor mij geen nederlanders, ook al zijn het nog zulke aardige/maatschappelijk bijdragende mensen.
Binnen een generatie zal die pool niet meer te onderscheiden zijn van de Hollander, (de Polen die na de bevrijding in Nederland zijn gebleven zijn ook gewoon opgegaan in de bevolking, alleen de achternaam herinnerd nog aan het verleden), dat valt van de Noord-Afrikaanse immigrant helaas niet te zeggen, deze moet en zal zelfs als 5e generatie Noord-Afrikaan blijven, een dubbel paspoort hebben, onze taal niet machtig blijken, onze cultuur te minachten en onze normen en waarden te verwerpen. Ik zie die influx van Polen dan ook als een vorm van tegengewicht aan de ontwrichtende immigratiestromen van de afgelopen 40 jaar. Zoals bovenstaande bericht dan ook duidelijk maakt willen zij wel degelijk de taal en inburgering onder de knie krijgen, de vorige immigratie-groep moest er aan de haren bij gesleept worden in een futiele poging ze te integreren,de jonge Polen die hier aankloppen hebben fatsoenlijk onderwijs genoten, de Rif-Berbers waren voor een overgroot deel analfabeet .
Fijn man, die open grenzen.
Minimumloon Polen=585 euro Minimumloon nederland=1245 euro (beide 22jarige man)
De meeste Polen werken via detachering en uitzendbureau's waarvan de eigenaar meestal Pools is,
Als de Polen 130 dagen aaneengesloten gewerkt hebben, wordt diegene in overleg'ontslagen'en meldt zich bij de u.w.v die rest inderdaad niet anders dan een uitkering te verschaffen,
70% van het laatste verdiende loon- 70% dit komt netto op 1187 europ/m
De zelfde onslagen Pool gaat dan terug met( behoud uitkering)naar Polen en JAWEL; gaat gewoon weer aan het werk, let maar op over 6 maanden voorpaginanieuws, gelukkig doet nog maar 35% dit en dus (nog) niet alle polen.
beter polen dan gemene hoofddoekjes
dobre piwo i cunt wzywając
Ik denk dat veel zeurkousen hier wel bijdraaien als ze jonge Poolse dames in ogenschouw krijgen... ik zou zeggen: ga een keer naar Polen toe and see for yourself!
.
Polen zijn harde werkers en Nederlanders pientere handelslui - dat moet toch perspectieven bieden, dacht ik zo. En ja: ook in Polen kan een beetje slimme ondernemer goed uit de voeten tegenwoordig. Dan hou je ze daar aan het werk en hoeven ze dus niet hier heen te komen. Anders doet de jonge generatie Polen dat in enkele decennia zelf wel en kan jij daar aankloppen voor werk.
Het land heeft nog veel mogelijkheden met zo'n oppervlak!
We gaan ruilen! Polen mag ons mokro tuig hebben en wij mogen hun hard werkende hoog opgeleide jeugd hebben! Ik kan me niets beters voorstellen!
Met dank aan de EU. Eerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt. Een Pool die ergens illegaal verblijft en voor een euro of 20 een dag werkt tegenover een Nederlander die wèl gewoon z'n huis wordt uitgezet als ie de huur of hypotheek niet kan betalen. Ohnee, dat mag je in dit land niet zeggen, dan ben je rechts. :') Niks tegen Polen die willen werken, maar dan wel onder dezelfde condities.
@Semper Pecunia | 11-09-10 | 10:12
Want Nederlander ben je als je blond bent en je voorouders hier ook vandaan kwamen?
Volgens mij haal je nationaliteit en ras door elkaar.
De kinderen van immigranten die hier zijn geboren zijn net zo Nederlander als jij. Wen er maar aan. Waar baseert u de illusie op dat u zichzelf meer Nederlander mag noemen dan iemand wiens opa hier niet is geboren?
scheten-wapper | 11-09-10 | 12:13
Onzin. Volgens het boekje heb je misschien gelijk, maar in de praktijk ben je pas een nederlander als je in de winter boerenkool met rookworst eet, in een kroeg vecht om niks en daarna elkaar een biertje aanbied (ipv steken/schieten), je schoentje zet voor sinterklaas, kortom: een nederlander ben je niet opeens, een nederlander moet je wórden.
ontopic: Is het dan niet godverredomme duidelijk dat nederland vol zit? waar komt anders het buitensporige geweld vandaan, de file's, en talloze andere problemen. we hebben de capaciteit van ons landje overschreden, laten we er dan aub mee stoppen
henkjankees | 11-09-10 | 13:46
De randstad is idd vol, maar in Groningen en Friesland is nog plaats zat.
donner had toch gezegd dat, bij het open gooien van de arbeidsmarkt, er hooguit 10 000 polen zouden komen.
net zoals hij berekend dat er langer gewerkt moet worden terwijl inmiddels bekend is geworden dat de mannier van berekenen niet correct is.
nou ja maar hopen op een rechtse samenwerking want dat willen de meeste nederlanders.
Ze hadden het kunnen weten.
De contactpersonen kregen korte na aankomst van de eerste groepen Polen als meestgestelde vraag: "kan ik mijn ouders ook laten komen, en krijgen ze dan ook AOW?".
Dus nou niet ouwehoeren over "haben wir nicht gewusst" en zo.
Eh, wilt u na het stucen van het plafond gewoon weer optiefen, dank u...
@nsl | 11-09-10 | 12:29 die stelt "Iemand wiens voorouders de hongerwinter niet hebben meegemaakt zijn voor mij geen nederlanders, ook al zijn het nog zulke aardige/maatschappelijk bijdragende mensen":
In principe ben ik het daar volledig mee eens:
Maar daar zou ik wèl een uitbreiding buiten dat criterium op willen maken:
- De mensen die vóór en na 1948 vanuit Indonesië naar Nederland moesten vluchten zijn wat mij betreft sowieso Nederlander, ondanks andere innerlijke en uiterlijke cultuur;
- Ondanks het feit dat ik het er niet mee eens ben dat de halve Surinaamse bevolking zich bij de naderende onafhankelijkheid in Nederland heeft gevestigd, is hier wel sprake van een bijzondere band, waardoor de uitzondering al-dan-niet schoorvoetend recht van bestaan heeft;
- En verder is wat mij betreft Nederlander: iedereen van wie, door uitsluitend de authentieke Nederlanders + bovengenoemde groepen, persoonlijk het Nederlanderschap is verleend ... en dat zijn er dus verdomd weinig: Geen enkele Turk of Marokkaan die niet zijn oorspronkelijke nationaliteit heeft opgegeven om de Nederlandse te mogen verwerven is bijvoorbeeld Nederlander in mijn ogen ...
Had 2 weken geleden een vriend uit NL op vakantie.
Toen we op het strand liepen zei hij ineens dat hij wilde blijven!!
Omg, dacht ik, 4 miljoen +1!! Fuckedup shit.
Ik dacht toen listig: ik moet met zijn kop fucken voordat hij de fout van zijn leven maakt!! De volgende dag nam ik hem mee downtown, de ghettos, Ik heb hem uitgescholden omdat hij de homeless niets gaf ('Als wij ze niet helpen helpt niemand ze Fuckface!!'), De MiamiTransit Buslijnen (OMG!!!), bij McDonalds met zijn vervelende schreeuwende kind-hoeren, het Salvation Army, Liberty City, Overtown, Little Haiti, Sears op zaterdag.
Ik vertelde hem dat, Juan, die werkt bij het Courtyard Hotel, dubbele diensten moest draaien door de economic cryyyy(wweeeh!)-sis en hoe Juan langzaam transformeerde van vriendelijke menslievvvende Salvadoraan, naar een psychopatische moneymaking-Yankee-wannabe-machine-without-feelings met een 80-urige werkweek en hoe zijn vrouw hem sloopte bij de scheiding.
Twee dagen later ging mijn vriend weer terug naar NL. Ik gaf hem een knuffel en vroeg of hij nog wilde blijven. ''Naaah, ik kom volgend jaar wel weer bij jullie op vakantie.'' ''Hey Maat, welcome always! Maar Polen is ook leuk, zo heb ik gehoord!.''
Sorry, ik moest aan dat verhaal denken, omdat het over Polen ging.
:/
heu, polen werken iets harder en houden iets meer van drank als ons, maar verder staat hun cultuur veel dichter bij de onze dan uit noordafrika oid, kortom ik zie polen niet als problematisch.
Is nog altijd beter dan de Turken, die geen Nederlands praten maar wel een uitkering ontvangen!!
MacMandy | 11-09-10 | 10:08
Word het niet eens tijd dat jij optieft naar Schotland of Ierland. :)
Ik dacht dat er sprake was van een broeikaseffect, waardoor de polen steeds sneller zouden smelten. Blijkt dus niet zo te zijn....
Import van blanke huiden is nooit verkeerd. Het geeft wat tegenwicht. Zo komt er ook eens wat melkroom bij. Er is tegenwoordig veel te veel koffie.
schele kloon | 11-09-10 | 10:07
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, dan mogen ze jou wat mij betreft wel in zo'n goederenwagon enkele reis sturen
Tja en Polen zelf ? Ja dat blijft een arm land.Maar goed dat de E.U er nog is.Kunnen al die Polen in Nederland blijven. En wij Nederlanders maar betalen.......Stop de onzin dat Europa heet.Het gaat te ver.
Poolse timmer man via uitzed buro is goedkoper dus NL timmertje werkloos... vaker in de kroeg er over gehad...
Broodje Aap. Polen werken hard. Duidelijk niet waar.
Opzouten met die dieven.
Slecht voor de economie ook trouwens, want hier geven ze alleen geld aan de slijterij, de rest kopen ze in Polen, tv"s, autos, kasten, alles halen ze hierheen.
Slecht voor NL dus.
Polen zijn aardige mensen. Drink er maar eens een biertje mee -vinden ze geen probleem- en je zult het merken. Werk ermee samen -heb ik gedaan- en je merkt dat zo nog behulpzaam zijn ook.
plastic zakje | 11-09-10 | 18:13
Lekkage, lekkage!
Dan nemen ze je mee naar een kast, doen deze open, staat er een fles wodka, schenken ze hem in terwijl ze nog steeds lekkage roepen, als 't glas vol zit zeggen ze 'drink snel lekkage'.
Leuke collega's.
Maar, hier is niets ergs aan als 'geschoold' staat voor meer dan een basis opleiding van vmbo/havo/vwo (of de Poolse varianten die ze daar hebben)
Er zijn 12x zoveel Polen Nederland ingekomen dan dat de regering ons destijds voorgeschoteld heeft. Maar heel erg is dat volgens mij niet, de doorsnee Pool werkt zich volgens mij in het zweet voor z'n geld.
Er drinken er wel veel nogal wat, en percentueel zijn ze flink meer bij verkeersongevallen betrokken waarbij drank in het spel is dan anderen in het land. Efficiënt daartegen is gewoon het rijbewijs innemen, en dat communiceren met Justitie in eigen land. Polen is zeer streng wat betreft drank in het verkeer, en de meeste Polen die hier door alcomobilisme hun rijbewijs kwijtraken en dat dan ook daadwerkelijk doorgecommuniceerd wordt met de Poolse Justitie, balen als een stekker.
Het zou vrij snel tot vermindering van drankongevallen in het verkeer leiden vermoed ik.
wat wilders al wou GRENZE DICHT
en EIGEN VOLK eerst
maar wat ook zo is dat de meeste medenederlander net dat ene beroep niet wilt doen en wat hun wel doen
dus WWers en andere THUISZITTERS ga WERKE ook al is het niet wat je wilt
the-locko | 11-09-10 | 19:10
Als Wilders ook maar iets in de trant van "GRENZE DICHT
en EIGEN VOLK eerst" gezegd zou hebben had hij waarschijnlijk slechts jouw stem gehad. Maf bruinhemd.
Zolang ze geen strafblad hebben best, hoewel dat natuurlijk geen garantie geeft voor de toekomst. Vijf nieuwe binnen vijftien draaideurcriminelen of erger terug naar het land van herkomst. Komen we weer een beetje in evenwicht.
Rot lekker op met dat kutvolk. Nog meer vaqn die stomme gast arbeiders hier. Laat ze lekker in hun eigennland wat opbouwen. Polen heeft weinig last gehad van economische crisis dus laat ze lekker daar een baan zoeken.
@Behaard smaalkopje | 11-09-10 | 14:10
het was meer bij wijze van spreken eigenlijk.
Je zou zeggen: liever Polen dan moslims.
Maar die Polen vormen een oneerlijke concurrentie op onze arbeidsmarkt.
Dat is bewust geregisseerd.
Wij moeten concurreren met Azie, waar men voor hongerloontjes werkt.
De west europese werknemers kosten een veelvoud van de uitgebuite aziaten.
Dus wat is bedacht?
Uitholling van het salarisniveau van de west europese arbeidskrachten.
Dat door super goedkope mensen naar binnen te halen. Ex oostblokkers dus.
Daarom moesten o.a. Polen en andere landen zo nodig bij de EU komen.
Niet verwonderlijk dus dat permanente vestiging op zijn zachtst gezegd niet ontmoedigd wordt....
Puinbak, maar helaas doet de Nederlander er aan mee.
ik was aantal jaren geleden zeer geintereseerd een pand te kopen, tijdens de bezichtiging met de makelaar viel er een zinnetje die me niet beviel toen hij me aanwees aan dingen die binnen nog zouden moeten gebeuren.
Hij zei: "ja en, is toch een makke, laat je even wat Polen voor 5 euro per uur die twee kamers hier snel witten en klaar.
zo zie je maar dat de meeste mensen toch eerst aan hun eigen belang/eigen portemonee denken ipv het kollektief.
een beter millieu begint bij jezelf was een oudere uitspraak...een beter maatschappij ook, dus ik pleit ervoor dat ons manier van denken moet veranderen.
betaal liever het dubbele aan een Nederlands bedrijf ipv armzelige Polen uit te buiten.
Ik ben buschauffeur:
Van de week stapt er een Pool bij me in de bus, hij had geen strippenkaart, maar die kon hij bij mij kopen. Ik vraag: Waar moet je naar toe? Hij zegt: Naar huis.
Ik: Oh, dat is dan 1076 strippen.
Oke polen erin, moslims eruit.