*

Rechts redt huizenmarkt

De mogelijke komst van een rechts kabinet is goed nieuws voor de huizenmarkt. Het vertrouwen in de markt wordt langzaamaan wat beter, blijkt uit onderzoek van huizensite Jaap.nl onder 3500 potentiële kopers.CDA, PVV en VVD zijn de enige partijen die niet aan de hypotheekrenteaftrek willen tornen. Na een flinke dip in de verkiezingscampagne zorgde de overwinning van VVD en PVV ervoor dat het vertrouwen van huizenzoekers in de woningmarkt langzaam wat beter werd.

Woningmarkteconoom Hans Stegeman (Rabobank): "Je ziet dat de woningmarkt twee fases kent. Bij de eerste in 2008 daalde de huizenprijs ten gevolge van de economische crisis. Nadat de verkiezingscampagne losbarstte, werden huizenzoekers voorzichtiger. Het is de eerste keer dat een meerderheid van de partijen iets wilde doen aan de woningmarkt. Voor die tijd was het politieke zelfmoord.”

Belangrijke doch hoogst onzekere voorwaarde voor succes is een stabiel kabinet.

Spits Redactie | 08-09-10 | 06:59 | 79 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Reacties

Jippie

rechts redt huizenmarkt,en wie gaan dat bekostigen; de huurders van Nederland?

@ mooi drente | 08-09-10 | 07:07
De linkse hobby's natuurlijk

@ mooi drente | 08-09-10 | 07:07
O ja, Drenthe is natuurlijk met th weet ik als inwoner of is je nick op iets anders gestoeld ?

mooi drente | 08-09-10 | 07:07

De kantklosvereniging vermoed ik.

*shampoo zoekt*

vandezijlijn | 08-09-10 | 07:15

Wil je waarschijnlijk niet weten.

vandezijlijn | 08-09-10 | 07:15

Wil je waarschijnlijk niet weten.

Tsss, niets gedronken en toch dubbellullen.

Ho, ho.... het rechtse Kabinet is er nog niet.
Denk niet dat Beatrix verdere onderhandelingen zo maar zal toestaan..... ze is enorm gepikeerd dat Maxime, Geert en Mark dit gisteren buiten haar om hebben besloten. Ze zal samen met haar linkse vriend Tjeenk Willink er alles aan doen om de ''bindende'' Job Cohen nu premier van NL te laten worden.
Jammer, jullie hebben de kans gehad en nu is dit VOORBIJ, de formatieopdracht wordt dadelijk zodanig gewijzigd dat dit rechtse kabinet niet meer mogelijk wordt - groetjes vanuit Den Haag.

Rechts heeft de huizenmarkt anders wel flinkt verziekt de afgelopen 65 jaar, samen met links trouwens.
Als je doorgaat met subsidiëren mag je ook geen offers vragen van have nots, als je dat wel doet dan ben je niets anders dan een splijtzwam voor de natie en laat je zien dat je steelt van de armen. Dat kan slechts leiden tot de ondergang van NL.

pitabroodje | 08-09-10 | 07:27,
Dat zal zeker een overwegnig zijn voor Bea. Dat betwist ik niet.
.
Maar belangrijk hier is dat men tenminste 76 zetels aan steun nog heeft om een regering te vormen. Als er 76 zetels zijn voor regerings combinatie A, dan zijn er maximaal slechts 74 over voor willekeurige andere combinatie B.
.
Dan kan Bea dreigen met gifpil Tjeenk Willink, en dan kan Cohen spook beelden oproepen tot-ie geel ziet, dat verandert niets aan de feiten.

populistisch gelul

HP | 08-09-10 | 07:38
Je vergeet een ding..... het CDA verandert vaker van politieke voorkeur dan ik van sokken. Als Maxime het pluche ruikt over links (evt onder druk van 2 dissidenten die dreigen een linkse minderheid te steunen) kan ie net zo makkelijk van mening veranderen.

Maar eh, het is 72 vs. 78. De SGP gaat nooooooooit over links.

Ja, het feest gaat weer door.
Koop wat stenen en verdien meer dan iemand bij elkaar kan werken!

Als die lui op dat plaatje nou eens gewoon huur gingen betalen of een huis kopen, dan zou dat ook de huizenmarkt helepen..... moeten ze natuurlijk wel gaan weren om dat te betalen.

@HP.....
dit klopt wat u zegt - links kan nooit hoger dan op 74 zetels komen en dan moet de rechtse SGP ook nog meedoen.
In haar hart ziet Beatrix veel liever de ''softe en bindende'' Cohen als premier ..... dat NL dan steeds armer wordt, dat begrijpen deze ambtelijk ingestelde mensen niet. Geert Wilders vindt ze helemaal een gruwel.
Echter de grote aanhang van Geert is het gevolg van ons onhaalbaar en onbetaalbaar migratiebeleid.
De afgelopen 45 jaar heeft Den Haag met de ogen dicht 1,5 miljoen migranten binnengelaten (de meeste via asiel of als bruidsmigrant).
Den Haag wil al deze nieuwkomers gratis opvang, een gratis woning, gratis inburgering, zorg en een eventuele uitkering verstrekken.... de aantallen en het kostenplaatje zijn veel te HOOG opgelopen. Vooral in een tijd van economische neergang en minder werkgelegenheid is dit uitermate voelbaar en ook onbetaalbaar.
Door de grote instroom van migranten de afgelopen 45 jaar (1,5 miljoen) hebben wij in NL altijd een groot tekort aan woningen (woningschaarste) gehad..... mede hierdoor zijn de koopwoningen onbetaalbaar geworden.
Dit is een onderwerp wat in NL heel moeilijk bespreekbaar is.... omdat je dan als vreemdelingenhater wordt gezien - maar de feiten en het kostenplaatje liegen niet niet!
Let wel..... de nieuwkomer mogen we niet veel verwijten, want het is 100% Den Haag die al de gratis voorzieningen, woningen, tegemoetkomingen en uitkeringen verstrekt. Wij zouden ook massaal proberen om naar NL te emigreren, wetende dat al die voorzieningen in Holland levenslang gratis verkrijgbaar zijn..... nogmaals de fout ligt 100% bij de politiek in Den Haag.
Echter hierdoor worden wij als land steeds armer en hebben onze autochtone en allochtone kinderen steeds minder vooruitzichten en steeds minder welvaart.
Rechts (Mark Rutte) wil de levenslange gratis voorzieningen en uitkeringen aan kansarme migranten gaan stopzetten - we zullen wel moeten want als we zo doorgaan graven we totaal ons eigen graf en wordt NL steeds meer onbetaalbaar en onleefbaar.

E-fm68 | 08-09-10 | 07:49,
In dit stadium geloof ik niet het dat waarschijnlijk is dat Verhagen linksom wil, om twee redenen:
.
Ten eerste waren de partijen er bijna uit met de onderhandelingen over een rechts kabinet. Verhagen weet dus waar hij zijn handtekening gaat zettten. Dat ligt al voor 80 to 90% vast, en veel gaat daar nu niet meer aan veranderen. Kennelijk vindt hij dat akkoord de moeite waard om naar terug te gaan. Dat zegt wat.
.
Ten tweede was Verhagen gisteren nog in het nieuws - ik meen televaag - met de mededeling dat een links kabinet voor hem alleen "in het uiterste geval" een optie is. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof Verhagen niet op zijn woord als hij dat zegt. Het blijft een CDA-er.
.
Maar laten we even uitgaan van het tegenovergestelde: laten we aannemen dat Verhagen over links WEL een goede mogelijkheid vindt. In dat geval zou hij niet zo in het nieuws komen - hij zou wel uitkijken. En als het per ongeluk toch zou gebeuren, dan zou hij er als de kippen bijzijn om die uitspraak af te zwakken, of terug te nemn. Dat is dus geen van beide aan de orde.
.
Bovendien, als Verhagen over links zou willen dan moet er iets zijn aan een rechts akkoord dat hem niet bevalt, nietwaar? Logica vereist in dat geval dat Verhagen de mogelijkheid die hij ziet op links, dan zou gaan uitspelen in de huidige besprekingen op rechts. Dat is de manier om een betere deal te krijgen. In dat geval zou Verhagen juist in het nieuws komen met texten als: "Ook op links ziet Verhagen kansen", om een beter onderhandelings positie voor zichzelf te creeeren. Dat is niet aan de orde. In tegendeel.
.
Volgens mij klopt het deze keer gewoon: Verhagen heeft geen zin in links als het niet hoeft.

pitabroodje | 08-09-10 | 08:15

Zo staan de zaken ervoor. Iedereen die dat niet wil zien heeft een bord voor zijn kop en is een gevaar voor zichzelf en zijn landgenoten. Het is deze splijtzwam die ons land naar de afgrond leidt.

Bekijk dit enigzins gedateerde plaatje en huiver

http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/grafiek_hypotheken_waarde_wonin...

de banken en makelaars, althans de salesmanagers hebben baat gehad om veels te hoge leningen in verhouding tot inkomen om veel te dure huizen (in vergelijking met zelfde huis in ander land) mee te kopen, omdat hun salespeople op provisiebasis werken op en met het onbeperkte karakter van de hypotheekrente aftrek de consument kon bedotten om toch nu in te stappen, terwijl hij elders met minder aftrek maar veel goedkoper huis, NETTO goedkoper had uitgeweest, dit korte termijnbejag van bankiers en makelaars deed onzichtbare schuldenzeepbellen groeien in het nog niet afbetaalde huis en zou vroeger of later uit elkaar kunnen spatten in de toekomst, helemaal toen banken zelf de hypotheekportefeulles zelf gebundeld als pakketjes als onderpand om zelf als bank te lenen om nog grotere risicovolle bedrijfsfinancieringen te doen, lees: omzet verhogen --> directeurbonus, op een dusdanige zoveel geld uitgeleend hebben dat niet van hun is en zoveel hypotheken in bezit die nog niet afbetaald zijn en alleen op papier het volle pond waard zijn dat je nu een zeepbel op een zeepbel krijgt.

De acute financiele crisis had voorkomen kunnen worden als ongebreidelde derivaten speculatie/leenlimieten aan consumenten/banken onderling aan banden/in verhouding tot netto inkomsten was gelegd en ook ware het beter geweest als de hypotheekrente langzaam afgebouwd, uitgefaseerd werd, om zodanig consumenten en daarmee ook de samenleving voor torenhoge schulden te behoeden

er mogen nu wel een boel mensen blij zijn daqt hun hypotheekrenteaftrek voorlopig gered is, maar voor nederland op de lange termijn is het beter dat de tering naar de nering gezet wordt.

Renteaftrek voor huizen van boven de 5 ton ten koste van een betaalbare ziektekostenverzekering voor iedereen. Lijkt een prima idee, als je zo'n huis van 5+ ton kan veroorloven. Bovendien, stel je voor dat de huizenmarkt echt gered wordt, door een klein beetje van de renteaftrek weg te halen, dan kan straks die 'arme sloeber' opeens ook een huis kopen, omdat ze eindelijk weer betaalbaar worden.

Bamzaaiert | 08-09-10 | 08:39,
Het afschaffen van de hypotheek rente aftrek tijdens een recessie - en zeker deze - is een errrug slecht plan.
.
Verder vind ik het enigzins bizar dat u roept dat deze crisis voorkomen had kunnen worden door overheidsinterventie en regulering.
.
Daarvoor was gelegenheid zat. Dat gebeurde niet omdat de overheid het weer eens niet zag aankomen. En dat zien ze de volgende keer weer niet. Ook dan kan men enkel achteraaf weer roepen: Als we zus-en-zo aan regulering gehad hadden, dan was het allegaar nie gebeurd nie.
.
Als als als. En als mijn tante kloten had gehad, was het mijn oom.
.
De overheid gaat zoeits NOOIT voorkomen. Kunnen ze helemaal niet. De experts bij de banken hadden dit zelfs niet voorzien. Waarom denkt u dan in hemelsnaam dat politici dat wel kunnen zien aankomen?
.
Het enige dat een overheid doet, is meer macht en invloed naar zich toetrekken NADAT een crisis heeft plaatsgehad. Zoals altijd: Failure grows Government.

Bamzaaiert | 08-09-10 | 08:39

De overheid steelt HRA van de onderdanen en geeft het aan de banken. Eén-twee gevalletje.
Dat zou de gevestigde politiek moeten durven toegeven, dat ze heulen met de banken in hun graaiqueeste.
We hebben slechts 1 dappere dodo tot nu toe en dat is Geert die de Islam - de andere vijand- wil bestrijden. Maar om een strijd te strijden moet je verenigd zijn, zowel in NL als in EU. Daar is geen sprake van en dus zal Geert in de pan worden gehakt, maar uiteindelijk dus ook NL en de EU. Wat we nodig hebbe is én een moedige strijder tegen de Islam én een moedige strijder tegen de banken en de roverheid. Maar dan kom je uit op gepeupel van buiten de gevestigde orde.
Waar blijfr de oude adel? Waar blijven de captains of industry? Waar zijn de grote voorvechters van rechtvaardigheid/
Ze zitten allemaal hun eigen centen te tellen en hebben geen ruggengraat
TO BE OR NOT TO BE THAT IS THE QUESTION.

HP | 08-09-10 | 09:02

Zelfs ik kon eind jaren 90 al zien dat er sprake was van scheve waardevermeerdering door overheidspolitiek. Natuurlijk hebben ze dat bij de overheid ook gezien, maar ze vonden het wel mooi zo. Zeker Brinman va Bouwend Nl en ook de banken die op papier hun waarde zagen stijgen zodat ze in het buitenland van alles konden investeren. Ook de huizenbeziters vonden het prachtig om met de waardevermeerdering een caravan te kopen en een grote car.
En steeds meer mensen werden opgefokt in dit pyramidespel op grote schaal, want als je niet meedeed was je een dief van eigen portemonnee. Nu mogen de have nots en de starters meebetalen aan de mess die gemaakt is door iedereen die aan deze waanzin heeft meegedaan. Daarom moet er nu eens een wijs en rechtvaardig besluit worden genomen en iedereen die de afgelopen 20 jaar geprofiteerd heeft va deze bubbel de rekening van n te laten betalen want daar zit namelijk het geld. En iedereen die huiseigenaar was vanaf 1989 heeft minimaal 100 tot 150 duizend euro waardevermeerdering gehad. Er zijn 7 miljoen woningen in NL. Vraag van die mensen en ondernemingen 50% en je hebt zo ruim 500 miljard euro bij elkaar. Dan mogen ze die andere 500 miljard nog houden ook. Lijkt me tamelijk redelijk of niet?

pitabroodje | 08-09-10 | 08:15
Waarheid als een koe! Alleen zou ik willen aanvullen, dat de fout 100% bij de LINKSE politiek ligt. Daarnaast denk ik dat je cijfers zelfs nog iets te rooskleurig zijn, want heb je wel rekening gehouden met de 2e, 3e en misschien zelfs al 4e generatie? Die worden tegenwoordig niet meer als allochtoon gezien, maar leven wel voor een heel groot deel op staatskosten. Een nieuwe rage is om allochtone jongeren een wajong uitkering te geven, daarmee omzeilen instanties het gebruik van werkloosheids uitkeringen. Dan lijkt het met de werkloosheid onder allochtone luilakken mee te vallen, omdat het ZOGENAAMD gaat om invalide- of zieke mensen, maar in werkelijkheid zijn ze gewoon te lui om te werken en vinden ze het wel lekker om niet te hoeven werken!

Wat een onzin verhaal, politiek beleid was niet eens de oorzaak van de inflatie. Het probleem was de economie die door dezelfde pand speculanten gesloopt is, uit de rechtse hoek dus. Dus men denkt echt dat als je de prijs nog verder opdrijft dat dit de economie helpt? lachwekkend. Heb je de prijzen laatst gezien? 2 ton voor een eenpersoons garage? hoe ver wil je gaan? Goed, jij wilt betalen toch, dus ga je gang, drijf het lekker op. Ook niet klagen dat alles zo duur is want je werkt het zelf in de hand.

mensen moeten eens leeren dat economie vraag en aanbod is.
huizen in amsterdam zijn bijna factor 2x duurder en logic, enige plek met genoeg werk omheen.
geen nut om algorithm te gebrijken voor zo iets simple

abisha | 08-09-10 | 09:32
Dat snap je wel, maar hele zinnen lukken niet.
Briljant.

De hypotheekrente aftrek is ingebed in het NL belastingstelsel en dat kun je zo niet afschaffen zonder het op een andere manier terug tegeven, schrappen overdrachts belasting en permanent lage BTW op bouw en bouwmaterialen bv. Maar dat zal de bouw niet redden, demografisch gezien sterven de babyboomers de volgende 20jaar en de rechtse tendens zal (terecht) doorzetten denk ik zodat de immigratie sterk zal afnemen. Met gevolg dat er veel huizen vrijkomen en er veel minder huizen nodig zullen zijn, er komen krimp regio's waar huizen massaal gesloopt gaan worden.
Ook zullen de prijzen van huizen nog zo'n 25% moeten gaan dalen om in de pas met de werkelijke waarde tekomen. De werkelijke reden dat de huizen in Nederland veel duurder zijn dan Belgie en Duitsland ligt niet aan de renteaftrek maar aan de wurgende bestemmingsplannen politiek die de grondprijzen tot 10x de waarde opdreef omdat gemeenten hun kas er mee spekken met de kunstmatige schaarste door de beperkte uitgifte.

en hoe redt rechts dat dan? Met de versoepeling van het ontslagrecht? Een van de eisen voor een hypotheek is een vaste baan. En hoe redden ze het nog meer? oja, door een verkorte WW en je dwingen om ook veel lager betaalde banen aan te nemen zodat je niet meer uit de kosten komt.

kitspuit | 08-09-10 | 09:21
Dus als je speculant bent, ben je rechts? Okay...
Ik weet niet waar jij woont, ik woon in Rotterdam.
Als je de artikelen leest zegt men dat de prijzen naar beneden gegaan zijn.
Ik zie er niks van in Rotterdam (Zuid).
Dat de politiek oorzaak zou zijn van de inflatie is natuurlijk gelul, ben ik met je eens.
De oorzaak zijn de makelaars, met hun brede stropdassen, een stukje kartelvorming wat zijn weerga niet kent.
Niemand pakt ze aan, en zeker nu niet, nu iedereen onzeker is over zijn baan en de vraag "Kan ik mijn huis nog welk betalen als ik zonder werk zit?"
Antwoord"Nee, natuuurlijk niet!"
Kortom, iedereen gaat nu ten onder aan zijn eigen gretigheid, ook onze regering.
Links of rechts, me reet!

Zelfs bij een woning in Duitsland heb je recht op hypotheekrenteaftrek als het inkomen vanuit Nederland komt. Dat in combinatie met de lage huizenprijzen aldaar, maakt het wel erg aantrekkelijk. Check www.hollandmakler.nl Ik hoop dat de formatie nu snel doorzet en de hypotheekrenteaftrek onveranderd van kracht blijft!

@Peacemaker,
links NL weet drommels goed..... dat ontzettend veel migranten en allochtonen een beroep doen op onze gratis voorzieningen en uitkeringen.
Daarom..... moeten we in 2011 gaan beginnen deze spiraal te doorbreken.
De beste methode is bij degenen die nu ons land binnenkomen (middels asiel of als bruidsmigrant - 120.000 per jaar) om daar te gaan stoppen met de levenslange gratis voorzieningen, gratis woning, gratis zorg, gratis inburgering, gratis kinderbijslag en uitkeringen.
Als wij naar Canada willen emigreren dan moeten wij in ons eigen levensonderhoud en woonopvang kunnen voorzien, anders kom je er niet in!
In Luxemburg (EU-land) is het zo dat je als asielzoeker een convenant tekent
dat je maximaal 6 maanden gebruik kunt maken van gratis voorzieningen - daarna word je geacht in je eigen levensonderhoud te voorzien.... middels werk of als zelfstandig ondernemer.
In NL is het al 45 jaar zo dat je als asielzoeker levenslang gratis gebruik kunt maken van alle Nederlandse voorzieningen en uitkeringen.
Bijvoorbeeld: stel ik ben een Somalische asielzoeker die hier met vrouw en 2 kinderen asiel krijg - dan krijgen we een gratis woning, gratis inburgering, gratis zorg, gratis kinderbijslag en een uitkering en kan ik tot mijn 65e in de bijstand vertoeven - sterker nog.... mijn 5 kinderen mogen dan een (moslim) bruidsmigrant uit Somalie naar NL halen die hier dan ook weer recht krijgen op gratis woning, zorg en eventuele uitkeringen.
En zo worden wij als land alsmaar armer, gecompliceerder en steeds minder leefbaar - de linkse ambtenaren breken ons land tot de grond toe af.
Straks krijg je dat steeds meer rijke Nederlanders dit land vanwege lastendruk, verpaupering, onveiligheid en onleefbare toestanden gaan ontvluchten.... en dan is het helemaal over en sluiten met de Welvaartsstaat der Nederlanden.

alsof het plan was om in 1 klap van iedereen de renteaftrek af te pakken, rechtse leugens, zoals gewoonlijk: alleen van de duurste huizen en dan nog alleen toekomstige kopers van die duurste huizen zouden er geen gebruik meer van kunnen maken

Mooi Drenthe ik denk echt niet dat de huurders het gaan bekostigen. Huurwoningen is namelijk ook een enorme kostenpost.
Weet je hoeveel miljarden er naar huurders gaan (huurtoeslag, bouwprojecten met miljoenen verlies omdat de huren laag moeten blijven etc.)

lollig, het in onveranderde vorm laten bestaan van de HRA bestempelen als het 'redden van de huizenmarkt'.
totale korte-termijn visie.
(en ja, ik ben bezitter van een koophuis).

@ ecologiste | 08-09-10 | 09:03

Als jij denkt dat banken ook maar één cent beter af zijn bij het afschaffen van HRA, dan snap je het écht niet.

Persoonlijk denk ik trouwens dat de HRA op termijn inderdaad beter kan komen te vervallen. Maar alleen als onderdeel van algemene hervormingen van het NL belasting- en lastenstelsel. Ik krijg nu toch iets te veel het gevoel dat afschaffen van HRA neerkomt op een ordinaire lastenverzwaring / jaloeziebelasting.

swift1.6 | 08-09-10 | 09:53

Rechts leidt af door met Geert in zee te gaan en telkens weer opnieuw naar de immigratie te wijzen. Immigratie is groot probleem maar dat zijn de één-tweetjes tussen overheid en banken ook.
Om dit te kunnen oplossen moet Rutte het lef hebben en het echt liberaal maken (dus geen fake markten ondersteunen zoals de huizenmarkt); Geert kan dan zorgen voor oplossen immigratieprobleem en Emile kan er vor zorgen dat de uitkeringsbehoeftigen zuinig met geld omgaan evenals dat ale drie ervoor kunnen zorgen dat de overheid flink de broekriem zelf moet aanhalen. Daarom moeten CDA en PvdA kapodt want deze partijen hebben er echt een zooitje van gemaakt. Maar Rutte denkt de rijken te kunnen sparen door de armen te paken, althans daar begint het weer op te lijken en daar ben ik bang voor. Als hij dat gaat doen dan weet ik dat de oude politiek definitief niet meer te redden is. Van het CDA en PvdA heb ik al gezien dat ze niet duegen en zichzelf verrijken tenkoste van de gewone mensen. Dit land gaat kapodt door partij eigenbelang en gebrek aan visie en gebrek aan onderlinge solidariteit..

Seraphin | 08-09-10 | 10:29

De banken zijn beter af met HRA natuurlijk. Dat schrijf ik toch ook?

Ikke 3000 | 08-09-10 | 10:24

Complete onzin.
HRA 11 miljard en huurtoeslag 3 miljard per jaar. Verschil 8 miljard. Als je nu eens begon om die 8 miljard niet aan HRA uit tegeven?
Maar iedereen is bang voor zijn eigen hachje. De één pleit voor afschaffing HRA de ander voor behuod.
De overheid heeft zich overal mee bemoeid waardoor het nu een zooitje is zowel huizenmarkt als nderwijs als zorg als immgratie etc.
Er zal dus een sociaal rechtvaardig en economisch slim lan moeten kmen om dat weer recht te breien en daarvor is een brede coalitie nodig.
Het beste zou zij nieuwe verkiezingen en dat dan de rol van CDA en PvdA eindelijk uitgespeeld is. Dat partijen als D66 en GL nu eindeljk eens ophouden met Islam in bescherming te nemen. Dan pas kunnen we puin ruimen.

ecologiste | 08-09-10 | 09:14,
Ik heb er geen mening meer over: ik heb geen vastgoed meer in nederland.
.
Duidelijk is wel dat:
1. de inkomsten belasting veel te hoog is in nederland
2. de HRA de hele huizenmarkt heeft scheef getrokken (dat werd verstrekt door de hoge inkomsten belasting)
3. hoe hoger het inkomen was, hoe erger de scheefgroei in dat marktsegement door de progressieve belastingschalen (in de hoogste belastingschaal betaalt u netto nog maar 48% van de rente, tegen 66.5% in de laagste)
.
Mijn advies zou zijn:
Ieder jaar 1,5 jaar aan rente aftrek duur eraf bij aanschaf van een huis. En tegelijkertijd de inkomsten belasting omlaag over alle schalen. De HRA en inkomstenbelastingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, namelijk.
.
Met die aanpak heb je dit jaar dus nog 30 jaar HRA. Bij aanschaf volgend jaar nog 28,5 jaar, enzovoort. Dan ben je er in 20 jaar vanaf en hoeft er niemand te bloeden. Dit moet wel een breed gedragen besluit zijn, zodat iedereen weet waar-ie aan toe is ongeacht de uitslag van de volgende verkiezingen.
.
Maar alleen de HRA afschaffen gaat volledig voorbij aan het feit dat het geld VOOR belasting gewoon van U is. De overheid pakt dat af in de vorm van belastingen. Nou geloof me: de hogere inkomens betalen VEEL meer nkomsten belasting dan de lagere inkomens.
.
Als niet de inkomstenbelasting aangepakt wordt, maar enkel de HRA afgeschaft wordt, dan gaarne ook de huursubsidie, bijvoorbeeld. En alle andere subsidie de de overheid uitdeelt aan lagere inkomens.

Kijk, als we op dit moment de HRA gaan minderen - dan worden heel veel woningbezitters met tophypotheken verplicht hun huis te verkopen.
Men komt nu eigenlijk al iedere maand geld tekort om de vaste lasten en het autorijden te kunnen ophoesten.
Als de economie straks weer beter is dan kunnen we de hypotheekrente-aftrek gaan maximeren tot maximaal 30% belastingteruggaaf (dus niet meer tot 52%) en een maximum invoeren van bijvoorbeeld tot 5 ton hypotheek is de rente volledig aftrekbaar.... > dan 5 ton is de rente maar voor de helft aftrekbaar.
En eigenlijk moet de overdrachtsbelasting (6%) volgend jaar gehalveerd worden naar 3% - dit scheelt heel veel voor de starter.

pitabroodje | 08-09-10 | 11:15,
De ovdrdrachtsbelasting zou gewoon gereduceerd moeten worden tot kostendekkend vlak tarief :-)
.
Er moeten een paar gegevens worden ge-update in de databases van de overheid. Daar mag de overheid wat mij betreft een rekeningetje voor sturen van misschien 50 euro. Maar niet 6% van de koopsom. Dat is natuurlijk gewoon diefstal.

@HP,
je hebt gelijk - de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen zijn veel te hoog in NL.
Ze zijn niet gedaald - terwijl de woonlasten (huur, hypotheek, gas, water, electra) en het autorijden sedert de EURO enorm zijn gestegen in NL.
Even een voorbeeld - bij een inkomen van netto 30.000 euro per jaar pikt de belastingdienst 8.000 euro loonbelasting en premie volksverzekering in.
Ik weet - een normaal gezin heeft 25.000 per jaar nodig om alle woonlasten, levensonderhoud en zorgpremies te kunnen betalen.
De Nederlandse fiscus roomt dit af tot 22.000..... dus de meeste gezinnen komen nu iedere maand geld tekort..... hierbij moeten vrouw en man alle twee werken.
Ik ga dikwijls naar Luxemburg, daar is de belastingdruk en het autorijden een stuk goedkoper - de overheid geeft relatief heel weinig uit aan het ambtenaarkorps, defensie, vredesmissies, ontw.hulp, EU-bijdragen en belangrijk.... dit kleine land heeft de afgelopen 45 jaar nauwelijks kansarme asielzoekers en kansarme bruidsmigranten binnengehaald.
Luxemburg is momenteel het rijkste land in de EU, terwijl de bedrijvigheid een stuk minder is als in het hectische Nederland.
Eigenlijk is Nederland ook maar een klein land, maar onze onzakelijke en linkse ambtenaren geven geld uit alsof we net zo groot zijn als Duitsland....
met een onbetaalbaar geworden post voor migranten en t.b. allochtonen.
Geen wonder dat we hier straatarm worden en dat onze kinderen zeer slechte vooruitzichten hebben!

Ecologiste jammer dat je maar met de helft van de kennis iets afdoet als complete onzin. Ik kan ook op Google vinden dat de huurtoeslag maar 3 miljard is maar ga ook maar eens googlen op woorden zoals onrendabele top. Dan zie je dat bij nieuw te bouwen huurhuizen er soms een verlies van 50 to 100.000 euro wordt gelden alleen maar om ervoor te zorgen dat een huurder goedkoop kan wonen. Ik denk dat je schrikt als je dan ziet over hoeveel miljarden het gaat.
Een stelling dat de huurders de kosten voor hypotheekrente moeten bekostigen doe ik daarom af als complete onzin

Zo dames en heren in deze westrijd tusen links en rechts is de BV Bilderberg weer op achterstand gekomen.
Zij, met coach Beatrix zetten nu hun linkse spits in : den Willinck.
Voorlopig is de stand 2-1 voor rechts, maar het is nu te zien of Willink nog zal scoren voor de volgende periode ,zodanig en dat het weer gelijk spel wordt.
*
Bij blijvend gelijkspel komen er geen tweede keer extra verlengingen maar moet de wedstrijd herspeeld worden en krijgen wij nieuwe verkiezingen.
Scoort rechts nog eens is de beker en het regeringspluche voor rechts - want deze verlengingen gaan om sudden dead.
*
Of hoe een hedendaage kabinetsvorming vergeleken kan worden met een bekerfinale in het voetbal.
Het is namelijk ook een spelletje maar dan voor beroepspolitici en de burgers zijn enkel toeschouwers, met daar bij ook menige domme links en rechts supporters, want hun spel is nooit voor aan te zien maar moet wel door iedereen duur betaald worden.
*
Zoals wij weten supporters denken niet, doen niet mee , ze kijken allen maar en hebben er niets toe bijdragende commentaar bij - zoals hier overigens.
*
In het voetbal zijn er 16 miljoen bondscoachen, bij het politieke spelletje 16 miljoen minister-presidenten.....

HP | 08-09-10 | 11:12

Het moet inderdaad een totaalpakket zijn dus niet alleen HRA maar ook huurtoeslag etc. en ook vrij bouwen op grond die niet meer dan de landbouwgrondprijs moet bedragen.
Er zijn genoeg landen (volwassen landen met een volwassen cultuur) waar wonen een plezier is zonder veel te betalen en dat zou in NL ook moeten zijn. Dan kunnen de lonen ook omlaag en ook de belasting zodat we weer kunnen concurreren op de wereldmarkt i.p.v. zoals nu dat een groep slimme politici en hun netwerken leven van de rest van de NL-ers die toevallig wel een vak hebben geleerd..

Epictetus Het verschil tussen voetbal en politiek is dat er bij de politiek net gedaan wordt alsof de supporters invloed kunnen uitoefenen door eens in de zoveel tijd in een hokje een vakje in te kleuren. Daarna hebben ze de supporters niet meer nodig en worden ze vergeten totdat ze weer nodig zijn om een vakje in te kleuren.

Mijn vrouw is zeer ernstig ziek geworden. Zij staat op een wachtlijst voor een nier/alvleesklier transplantatie. Nu draai ik voor alles in mijn eentje op, als het aan (s)slinks zou liggen moet ik in deze slechte tijd mijn huis maar gaan verkopen. Dit zou een verlies van 10 a 20.000 euro kunnen betekenen. Hier krijg ik uiteraard geen hulp voor, dit wil (S) links niet. Vervolgens moet ik dan een huis gaan huren, zonder subsidie ( ik ben immers blank en werk fulltime)
Omdat ik fulltime werk moet ik een huis gaan huren van minstens 750 euro, voor hetzelfde geld had ik een koophuis. Als klap op de vuurpijl heeft Klink ook nog lopen kloten met het persoonsgebonden budget. Hierdoor mag ik na mijn werk het complete huishouden en de zorg voor de kinderen voor mijn rekening nemen. Mijn vrouw doet aan buikspoelen in ons eigen huis en hier waren diverse aanpassingen voor nodig. Allemaal zelf moeten bekostigen. Wil ik hiervoor bijbeunen mij een 2 baas, zijn ze er als de kippen bij om mij te korten. Gekke is, er is blijkbaar wel genoeg geld om in Rotterdam een 2 tal bejaardentehuizen te openen. 1 voor Surinamers - Javanen en Hindoestanen en de 2e voor moslims. Wat zijn die rooie rakkers toch lekker (s)links. En rechts maar de schuld willen geven. Wat een klote land is dit geworden.

@ Ikke 3000 | 08-09-10 | 12:38

Een redelijk huis va 100-125 echte m2 heb je al voor 100.000 euro. Dan moet met de grond erbij zoiets nooit meer kosten dan 150.000 euro.
30 jaar lang huur betalen van 500 euro is 180.000 euro. Dan is zo'n huis toch na 30 jaar betaald? En dan nog is het in het bezit van de woningcorpratie. Dat is toch een grosses Geschäft voor die corporatie?
Als dat huis er over 100 jaar nog staat dan is er er bij gelijkblijvende huur 6 x meer voor betaald dan de aanschaf. Zo kunnen corporaties hun woningbezit vermeerderen. Maar dat doen ze niet. Ze moeten nl. meebetalen aan de hobbies van PvdA, CDA en VVD. In plaats van investeren in stenen betalen ze voor straatcoaches en voor verlaging van de successiebelasting. Dat is georganiseerde diefstal dor de gevestigde partijen.
Ik vind dat er een totale aanpak moet plaatsvinden waarbij de slachtoffers van dit georganiseerde pyramidespel worden schadellos gesteld en de verorzakers verordeeld tot de kosten. Het moet allemaal veel eenvoudiger met veel lagere transactiekosten voor alle facetten.

* pitabroodje | 08-09-10 | 10:12
Volkomen gelijk .. maar in Nederland alleen kunnen we die immigratiestop niet verwezelijken en/of sterk aan banden leggen.
Er is hierover bindende E.U regelgeving.
*
Maar hoe dat bepaalde zaken in de Luxemburgs wetgeving weer wel kunnen, maakt duidelijk dat wederom Nederlandse politici en media ons burgers
op dat punt een rad voor de ogen draaien.
*
Het wordt tijd dat er helderheid komt voor burgers wat betreft de werkelijke mogelijkheden om het asielzoeken, immigratie aan banden te leggen middels specialisten die ons dit laten weten o.a. door internetsites - want van de domme subjectieve media moeten wij terzake niets verwachten.
Zo lang wij de mogelijkheden niet kennen kunnen de politici en de media ons voor de gek blijven houden met hun demagogie en hun illusionisme.
*
De doodsdrift en zelfdestructie onder de tegenstanders van het aan banden leggen van het steeds maar meer binnennemen van asielzoekers, immigranten en economische vluchtelingen ( onze zelfkolonisatie) maakt dat er maar weinig zal veranderen op dit belangrijke punt - door hun beroep doen op mensenrechten en msileidende humaniteit...
Zie maar hoe er tekeer gegaan wordt tegen de uitzetting in Frankrijk van Roma zigeuners naar hun eigen landen...
Als ze zouden kunnen zetten ze Sarkozy vandaag nog op de brandstapel.

pitabroodje | 08-09-10 | 11:35,
ecologiste | 08-09-10 | 12:55,
Dank voor de weloverwogen en gematigde antwoorden. Het siert u beide. (Er wordt hier al voldoende geschreeuwd :-) )
.
Ik ben het voor een groot gedeelte eens met u beiden. En zoals altijd hoop ik dat het 'roepen' vanaf deze zeepkist mensen aan het denken zet.

anthonius173 | 08-09-10 | 13:00

Het spijt me zeer dat u dit overkomt.
Als u moet huren voor 750 euro en het wordt nooit van u dan voelt u zich toch tekort gedaan? Zo is het ook met veel huurders. De PvdA heeft zitte strooien met huurpenningen en daar va alles meegedaa zoals vette salarissen voor corporatiegraaiers en zoals ik al schreef allerlei linkse hobbies. Van de PvdA had ik verwacht dat ze zuinig zouden zijn met de hurgelden en ze weer zouden vesteren in stenen. Van het CDA en de VVD zou je kunnen verwachten dat ze wilde plukken van de armen. maar het is juist de PvdA geweest die de boel in het honderd heeft laten lopen net als het onderwijs. Bij de PvdA zitten allemaal carrieremensen net als bij het CDA en ze willen liberaal zijn in overheidsland om zo net zoveel te kunnen opstrijken als ondernemers in de vrije sector waar ze gewoon jaloers op zijn. Het dondert ze niets dat er honderdduizenden gewone mensen de klos zijn van hun zgn sociale politiek.
Veel beterschap met uw vrouw.

Ecologiste het is duidelijk dat jij te makkelijk over zaken denkt.
Het klopt dat je met een huur van 500 euro na 30 jaar 180.000 hebt binnengehaald. Maar dan ga je er ook vanuit dat er in 30 jaar tijd totaal geen enkel onderhoud is gepleegd, er geen verzekeringen, belastingen etc zijn betaald. Dat er geen medewerkers zijn die de woningen verhuren, er geen enkele dag de woning niet verhuurd is, er geen woningen zijn uitgewoond door huurders en er een grondprijs van maar 50.000 euro betaald wordt.

Ikke 3000 | 08-09-10 | 13:17
Klopt, maar ook dat je in het bezit bent van een woning die is afbetaald dor anderen. Moet het dan nog duurder?
En wat die grondprijs betreft. 3-5 euro per m2 is de prijs voor lanbouwgrond en 400-500 wanneer die ineens bouwgrond is verklaard door de overheid. Dat is één van de mooiste Geschäfte wat de roverheid heeft. Dat is toch compleet fout? Bovendien is NL vol en dat wisten we al in de jaren 50. Als straks het aardgas op is en ook de olie dan zal pas blijken hoe vol we zijn. De ruimtepolitiek is een lachertje, zeker met het oog op de toekomst maar eigenlijk al sinds de jaren 50.

Het is korte termijndenken. Vroeg of laat gaat de HRA op de schop. Dat merk je aan alles in de politiek rond dit topic. Was de HRA de afgelopen tijd een absolute no-go area voor elke politieke partij, wordt er nu openlijk over gesproken en zie je meer en meer partijen die er open voor staan.

Het zal er een keer van komen; vermoedelijk als onderdeel van een belastingherziening. En áls het er van komt, zal het nimmer van de één op andere dag afgelopen zijn. Niemand die daarvoor pleit.

-weggejorist-

Ha..ha laat me niet lachen...Rechts redt huizenmarkt....Rechts redt diegenen,waarvoor de HPA in wezen niet bedoeld was en wel degenen die verreweg het meest profiteren van de HRA en dat zijn de dure jongens met hun dure huizen en forse hypotheken..

@pielewaaier | 08-09-10 | 14:31

Mag ik jou eraan herinneren dat de politiek en de banken mensen ertoe willen zetten een eigen huis te kopen. Dit allemaal omdat het goed voor de economie zou zijn. Nu gaan we de mensen aanpakken welke de stap destijds hebben gezet?

Niets is makkelijker om te snijden in de HRA om zo te bezuinigen. Immers, het hardwerkende Nederlandse volk die een eigen koopwoning met goed werken hebben bekostigd, zijn nog lang niet genoeg leeggezogen qua centen. Immers, snijden in ontwikkelingshulp, intergratie en al die verdome uitkeringstrekkers met dubbele paspoorten kan natuurlijk niet...die linkse hobbies...die kosten ons pas geld!

@Facta Non Verba | 08-09-10 | 14:54

Juist Facta non verba.

anthonius173 | 08-09-10 | 14:54
Ja helaas,politiek en ook banken kun je beter niet vertrouwen....maar ja dat is wijsheid achteraf...je zult ze maar wel vertrouwd hebben,dan ben je dus nu de lul...

@pielewaaier.

Dat blijkt......achteraf. In de jaren 90 als jonge knul dus flink in de zeik genomen.

Kijk als deze drie zouden besluiten de HPA te beperken tot huizen met een verkoopwaarde van zo.n 300.00 euro zou men meer recht doen aan de uitgangspunten,waarvoor de HRA tenslotte is ingevoerd....maar dan staan al die rijke stinkertdts op hun achterste benen en schreeuwen moord en brand...ja en wie zitten er in de VVD...de rechter vleugel van het CDA..? Juist de belanghebbenden zoals de ''beter betaalden'',maar ook veel bouwers en makelaars.

anthonius173 | 08-09-10 | 15:13
Een goede...maar wel dure...les dus......maar zo komen wij er allemaal op een gegeven moment achter dat alle niet is zoals het lijkt en ons voorgespiegeld wordt....er zijn meerdere slachtoffers...zoals b.v. de slachtoffers van de woekerpolissen en ga maar door.

pitabroodje | 08-09-10 | 07:27,
Goed nieuws en slecht nieuws op dit gebied:
.
Het goede nieuws is dat Tjeenk Willink ditmaal niet in de weg gaat staan:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7593380/___Geloofwaardigheid_premier_...
.
Het slechte nieuws is dat hij dit de volgende keer dus wel gaat doen. Dit gedoe over 'geloofwaardigheid' is onmiskenbaar het begin van een 'narrative'. En die narrative moet er uiteindelijk toe leiden dat Cohen naar voren wordt geschoven als het nog een keer misloopt.
.
Laatste kans dus, volgens Bea (die aan de touwtjes trekt van marionet Tjeenk).
.
Bea kan gewoon niet in de weg staan nu, maar ze zet al wel vast de piketpaaltjes om dat de volgende keer wel te doen.

@ pielewaaier | 08-09-10 | 15:36
.
Slachtoffers van woekerpolissen ?
.
Waarom niet gewoon zeggen dat er een aantal mensen de deksel op de neus hebben gehad.
Wanneer je wilt beleggen of wanneer je rendement wilt halen dan bestaat er nog wel een persoonlijke verantwoordelijkheid. Je verschuilen achter 'ich habe es nicht gewusst' gaat bij mij niet op.
.
Wanneer iets te mooi om waar te zijn lijkt.............dan is het dat ook meestal.

Rechts stelt noodzakelijke maatregelen woningmarkt uit!

Wanneer iets te mooi om waar te zijn lijkt.............dan is het dat ook meestal.

mambo43 | 08-09-10 | 16:36
Dat is maar al te waar....maar de verleidingen zijn gigantisch...de mooi-praters geraffineerd...de grote marmeren gebouwen van banken en verzekeringsmaatschappijen indrukwekkend....en oh wat wil je graag geloven dat deze lieden het beste met je voor hebben......en als dat dan niet zo blijkt te zijn zijn de druiven zuur...je moet heden ten dage wel verdomd assertief zijn,om je niet door menig handige aansmeerder in de luren te laten leggen...
Een beetje begrip voor al die slachtoffers is dacht ik wel op zijn plaats...

Het valt nog maar te bezien wat er gaat gebeuren. Wat verwacht jij van de huizenprijzen voor de komende 12 maanden? http://www.dit-denkt.nl/p/177

mambo43 | 08-09-10 | 16:36
ik ben het met je eens, maar er moet wel anders gekeken worden naar de mensen waarvan het geld is belegd zonder toestemming of onder valse voorwendselen. Zelf een partij geld kwijtgeraakt dat op een spaarrekening gezet zou worden (beleggen/gokken is niet zo mijn ding) Die spaarrekening bleek achteraf ook weer in een beleggingsfonds te zitten verwerkt. (wat er dus niet verteld werd en geen financiële bijsluiter)

In de tijd van mijn 1e koopwoning werd alles mooier voorgesteld ( achteraf gezien). Ik kocht in 1992 en toen kon alles. Alles om de economie te stimuleren. Ik kreeg 50% korting op woonhuis verzekering, 30% op lijfrente en auto enz enz enz. Uiteraard stegen deze in de loop der jaren en betaal je uiteindelijk het 4 en soms het 5 voudige ten opzichte van 1992. Pielewaaier heeft gelijk, als je 22 bent en je land dient in voormalig Yougeslavie, ziet de wereld in Nederland er anders uit. Dit is uiteraard niet alleen voor mij, maar voor vele duizenden hardwerkende mensen met mij.

Sorry.............Aldi had bier in de aandieding. Het moet zijn.............voormalig joegoslavie

laten we eerlijk wezen de politiek, de banken, de grote directeuren, ze zijn er alleen maar om de hardwerkende man zoveel mogelijk te naaien en om er zelf zoveel mogelijk beter van te worden als het niet in de politiek is danwel in de carriere binnen het bedrijfsleven na de politiek
we gaan weer helemaal terug na de tijd van kort na de oorlog niks kan,niks mag, je mond houden en werken totdat je er dood bij neervalt want anders ben je te duur voor de maatschapij waar je je hele leven keihard aan betaald en voor gewerkt hebt.
en dat het liefst voor een droge snee brood en een glaasje water.
want als alleen verdiener kun je je absoluut geen luxe veroorloven en dat word alleen nog maar erger

Eppie69 | 08-09-10 | 20:29
Hetgeen ze wel moeten hervormen is de woningmarkt want daar komt op een gruwelijke manier de klad in.
Dat doen ze dan weer niet...dat gaat de maatschappij centjes kosten vrees ik.
Je kan van Pechtold vinden wat je wilt, maar voor de woningmarkt heeft hij de juiste agenda.

Wat dacht je van een niet bestaande " woningbouwopgave" van 500.000 woningen die door de bouwbedrijven al jaren geleden is verzonnen, in combinatie met een afnemende bevolkingsgroei.
Daar kan zelfs rechts niets meer aan redden. (OK blonde Greet, met een ouderwetse fokpremie voor 3e en 4e kind, mits...)

Maakt niet uit hoe hard je werkt, zolang ondernemers afhankelijk zijn van Amerika zit er niks positiefs in. De huizenmarkt zal pas weer aankomen wanneer er weer vertrouwen is, grappig dat dit een beetje het Nederlandse gevoel over 'rechts' afspiegelt. Rechts= vertrouwen.

mooi drente | 08-09-10 | 07:07 hahaha, kippenverstand! De huurwoningen zijn zo zwaar gesubsidieerd dat er aan huurders nooit te verdienen valt.
De aftrek wordt gefinancieerd uit de overdrachtsbelasting, je weet vast wel wat dat is shampoooo.

ecologiste | 08-09-10 | 07:32 zie mijn comment hier boven..

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

18 jaar cel en tbs voor Robert M.:
 

Column

Jan Dijkgraaf

Natuurlijk is Tofik Dibi volstrekt ongeschikt om GroenLinks te leiden. Hij is veel wel: een...
meer >

Files

1 / 2 km

meer files