*

Proeven datamining door justitie

Het ministerie van Veiligheid en Justitie wil proeven gaan doen met sleepnet-onderzoeken op internet, waarbij combinaties van surf- en aankoopgedrag automatisch leiden tot een verdenking. Dat bevestigt een woordvoerder aan Sp!ts. Zo kan bijvoorbeeld een slachtoffer van kindermisbruik dat op latere leeftijd een digitale camera en het programma Photoshop aanschaft, automatisch worden aangeduid als potentiële producent van kinderporno.

De voorstellen staan in een vuistdik rapport (pdf) dat begin oktober al klaar was, maar gisteren -midden in het kerstreces van de Tweede Kamer- is gepresenteerd aan de ministeries van VenJ en Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Burgerrechtenorganisatie Bits Of Freedom is geschrokken van de plannen.

„Dit is de opmaat naar het digitaal oormerken van onschuldige Nederlanders”, waarschuwt voorzitter Ot van Daalen. Hij noemt de plannen „ronduit schandalig”.
Het rapport is geschreven door Faber Organisatievernieuwing, en gaat in op de werkwijze van cybercriminelen. Onder meer phishing, kinderporno en Nigeriaanse oplichtingstrucs zijn onderzocht. Politie en justitie kunnen volgens Faber door het koppelen van grote hoeveelheden bestanden ‘verdachte gevallen’ er automatisch uitvissen.

Het komt bovengemiddeld vaak voor dat slachtoffers van kindermisbruik op latere leeftijd zelf gaan misbruiken. Om die reden zouden bijvoorbeeld de slachtoffertjes van Robert M in de Amsterdamse zedenzaak later continu digitaal in de gaten gehouden moeten worden. Wanneer ze ineens veel internetverkeer genereren of een dure fotocamera aanschaffen, zou er een alarmbel (een ‘red flag’) moeten gaan rinkelen, stellen de onderzoekers.

Van mannen die vroeger een sekswinkel hadden, zou het reisgedrag continu gemonitord moeten worden, om te kijken of ze niet reizen naar landen waar nu vaak kinderporno wordt geproduceerd. Ook fotografen met weinig werk die opeens veel gaan verdienen, zijn verdacht.

De politie zou automatisch toegang moeten krijgen tot álle banktransacties, om geautomatiseerd opmerkelijke transacties te detecteren. Bovendien zou iedereen die gebruik maakt van encryptie om gegevens te beveiligen, als verdachte moeten worden beschouwd.
Een woordvoerder van het ministerie van VenJ weet nog niet welke zaken zullen worden getest. Het zal in eerste instantie gaan om het uittesten van de red-flagmethode op gegevens van afgeronde en lopende strafzaken. „Daarnaast moeten we gaan kijken naar privacy-aspecten. Dat speelt vooral wanneer bedrijven klantgegevens moeten afstaan.”

Volgens Faber zouden bedrijven geneigd zijn dit te doen, wanneer het delict maar ernstig genoeg is. Als de bedrijven instemmen met de aannames die uit het onderzoek blijken, dan kunnen ze ook niet achterblijven met het leveren van gegevens, stelt het rapport. „Eerdere instemming wordt daardoor niet vrijblijvend.”

Bits Of Freedom waarschuwt dat deze vorm van informatieverzameling in strijd is met grondrechten, zoals het beginsel dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is. „Dat besef is angstaanjagend genoeg volstrekt afwezig”, vindt Van Daalen. „Onder het mom van de bestrijding van cybercrime is sinds een half jaar een hele beweging bezig om de bevoegdheden van de politie heel ver op te rekken. Maar misdaad kan je niet met eenvoudige middelen bestrijden. Je moet investeren in goede rechercheurs.”

Het rapport bevestigt de stelling van Van Daalen. Volgens Faber wordt in 97 van de honderd zaken nauwelijks doorgerechercheerd op de werkwijze van criminelen. Alleen het KLPD en telecomwaakhond OPTA doen dat.

Bloemlezingen leeswijzer voor het rapport

Pagina 105: alle bankgegevens kunnen controleren op zoek naar verdachte transacties
Pagina 136: vanuit hulpverlening adressen van pedofielen doorgeven aan de politie en dan scannen of zij iets verbergen. Incestslachtoffers preventief screenen.
Pagina 200: alleenstaande mannen boven de 30 die bij hun ouders wonen en ip adres maskeren is een red flag
Pagina 201: Van vroegere distributeurs porno nagaan waar ze naartoe reizen
Pagina 217/218: Werkloze fotografen kunnen verdacht zijn, net als het aanschaffen van foto- of videoapparatuur en bijbehorende software
Pagina 263: faxen naar nigeria is uiterst verdacht, vanuit kleine winkels
Pagina 292: bijna niets gedaan met een fantastische database met info over nigeriaanse oplichters

Spits Redactie | 29-12-10 | 07:00 | 114 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Reacties

"Pagina 200: alleenstaande mannen boven de 30 die bij hun ouders wonen"
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Big brother is watching you

Idd,Big Brother is watching you.
Ondanks het veel hogere intellectuele niveau waar wij als samenleving nu acteren lijkt dit verdacht veel op de heksenjachten van een paar honderd jaar geleden!
Het verschilt ook niet veel met de controle die in dictaturen uit geoefend wordt op burgers.
Beangstigend, zeker als het principe iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is verlaten wordt, sterker nog als het bewijzen van onschuld bij de potentiele slachtoffers wordt neergelegd.
Heel eng dus allemaal.

Durft geeneens oliebollen meer te gaan keaupen met de bonuskaart.
Oliebollen=Oud Hollandsche traditie=Wildersstemmer=anti islam=anti Europa=anti Beameuk.
Gaat bij Super de Boer meel halen.
Gaat bij Jan Linders slaolie halen.
Gaat bij Achmed Heijn zak krenten/rozijnen halen.
Gaat bij de Jumbo appels halen.
Mij krijgen ze niet.

Hm. Geheimrat Schultz doet behoorlijk verdacht... Wat heb je te verbergen, mannetje?

Aan de andere kant is dit juist de manier om het justitiesysteem compleet te laten ontsporen. Vanwege bezuinigingen minder opsporingscapaciteit en wat over is wordt bedolven onder een lading data van galactische omvang. Zoek het maar uit, bromsnor. Dat gaat dan leiden tot een hoop miskleunen door tijdgebrek, klachten, advocaten, de hele rimram.

Ongeveer de chaos bij de Belastingdienst vanaf 2006, naar dan in het kwadraat. Dat wordt een bloedbad.

wtf, red flag omdat mijn ouders bij mijn in huis wonen??
(kangoeroe Hypotheek), ik huil voor de toekomst..

Dus als je gepensioneerd bent en dan als hobby eens wat met Photoshop gaat doen dan ben je bij voorbaat verdacht.
En elke opa wordt natuurlijk opgepakt als hij iets koopt voor de kleinkinderen.
Iedere oudere moet zich straks legitimeren als hij iets bij Bart Smit wil kopen.
Ook elke drogist of snoepwinkel, want het zou wel eens ter verleiding kunnen zijn, in plaats dat je voor jezelf dropjes koopt.
Alsof die kinderen daar in trappen.
Als pedo is het niet meer te betalen. De tijd dat je met een handvol koetjesrepen bij het schoolplein kon gaan staan is allang voorbij.
Mobiele telefoons, beltegoeden, X boxen etc. is wel het minste tegenwoordig.

16 miljoen rode vlaggen als je zo doorgaat. Wat ga je dan doen?

best wel lang artikel en tòch heb ik het gelezen..
*schaart zich achter Bits of Freedom*
*gaat alvast protestborden schrijven*

Ik ben 27 en woon nog bij mn ouders. Het is dus maar goed dat ik dus niet mn IP maskeer.. En dat allemaal omdat er hier een wachtrij van gemiddeld 8 jaar op een woning staat, en omdat ik weinig verdiende en op het moment zelfs helemaal niets.
Misschien het boek 1984 eens opsturen naar minister van justitie? Samen met een kopietje van de grondwet..

Ik vind dit soort berichten doodeng, moeten we nu echt de digitale gestappo loslaten op het internet ?. En als nu echt bewezen kan worden dat het echt helpt gestoorde gekken op te pakken ok, maar met de staat van dienst van de politie de laatste jaren sla ik liever over.

Misschien een ideetje om eerst eens alle aangiften die op de plank zijn blijven liggen te behandelen voordat ze weer iets nieuws gaan oppakken?
Dat worden dan per maand 160 miljoen verdachte transacties.
Uiteindelijk is het al verdacht dat je als alleenstaande oudere chocoladepasta koopt.

elektrostress

guilty until proven innocent

en altijd pedofielen / kinderporno aanhalen als rechtvaardiging. hoe lang denkt justitie dat het zal duren eer die hun digitale camera 2e hands kopen via een advertentie uit het lokale suffertje of supermarkt en photoshop via ssl ergens van usenet trekken. volgens mij is het slechts de overheid die niet weet dat juist die groep mensen justitie al sinds jaar en dag een stap voor is...

Echt weer zo'n voorstel dat er op z'n CDA/EHB/JPB's ongezien er doorheen gejaagd moet worden zonder al te veel getuigen, want anders zeggen mensen weer "nee" met allemaal zinnige argumenten.

In deze thread: http://www.powned.tv/nieuws/tech/2010/12/ipadres_verbergen_is_verdacht.html Zien we ook al dat 'onderzoeksbureau' faber er ook is voor al uw bruiloftsreportages. Wat doen ze nog meer, die 'onderzoekers'? Ook 'voor al uw feesten en partijen met onze drive-in show'?

Laat morgen eens iemand voorstellen om Marokkaanse jongeren die een zakmes kopen nauwlettend in de gaten te houden en heel 'links' NL komt in opstand. En dit soort plannen mag wel ?

noorderling | 29-12-10 | 08:48

eh... dit plan wordt voorgesteld door 'rechts' hoor. Ik wist wel dat ik niet op de VVD had moeten stemmen zolang die bal ellende Fred Teeven daar nog rondloopt, ik wist het gewoon! Eerst maar eens kijken hoe de oppositie en de PVV/VVD/CDA reageert op deze afschuwelijke plannen. De idee dat we onschuldig zijn tot schuldig bevonden is overigens al sinds BIBOB de prullenbak in.

@ zeikzak | 29-12-10 | 08:24
Precies! Maar het is ook helemaal niet bedoeld om criminelen te pakken; dat is een farce. Het gaat erom, meer grip te krijgen op de 'gewone' Nederlandse burgers. De regentendictatuur glijdt verder af richting politiestaat.

De grootste criminele organisatie in ons land is de Nederlandse overheid.

Hey .. dan krijg ik binnenkort ook nun retflek zeg heyyy ... wegens ziek lange woninglijst Utrecht gedwongen enkele maanden te bivakkeren bij mijn ouders .. en boven de dertig jae. Ff bedenken waarmee ik ze dan kan zieken .. camera aanschaffen, photoshop aanschaffen, solliciteren bij een seksshop .. wat verdachte transacties doen via internetbankieren .. koffie staat klaar hoor, jongens!
Serieus eventjes, dit is eng. Volgens mij al langere tijd de werkwijze wegens gebrek aan personeel, nu nog officieel maken en ratsboem, u wordt 's nachts uit uw bed gelicht. Na afloop blijkt onterecht, jij protesteren, pok klets voor je harses en bek houwe anders zoeken we verder mannetje .. freakin' dictatuur. Oeh, geef je mij 'het oog'? Meekomen naar bureau, computer says 'yes' dusseh ... we mogen je nu 14 dagen in voorarrest houden, moehahaha .. burgertje pesten 2.0 komt eraan hoezee!

Die meneer faber, heeft op hetzelfde telefoonnummer 3 bedrijven.
0412 696469, in de broncode van fabers.nl zie je staan:
wfaber.nl, daar is hij freelance fotograaf.
Je ziet er ook nog http://www.tourdupavillon.com/Toursite/index.html, daar is hij touroperator. Omdat ik verwacht dat dit heel snel offline is, heb ik de boel maar even voor eeuwig op de internets gezet: http://www.youtube.com/watch?v=kqC0K3xSU4k
De tekst is niet meer te lezen, maar scroll door naar een minuutje of 2. Dan zal het duidelijk worden met wat voor deskundig bureau we hier te maken hebben.
Verder, tof trouwens, dat ik als slachtoffer van misbruik nog even een trap na krijg.

Die paar items die onderaan het artikel worden vermeld doen mij aan iets denken.
GESTAPO regeltjes.
Iedereen is verdacht en een verdachte heeft geen rechten meer.
Dit advies/rapport is opgemaakt door iemand die pedo wil vangen met een kernbom en daarbij dus ook erg veel onschuldige mensen op een zwarte lijst plaatst.
Pagina 217/218: Werkloze fotografen kunnen verdacht zijn, net als het aanschaffen van foto- of videoapparatuur en bijbehorende software
Vooral het regeltje over het aanschaffen van een camera past bij ongeveer iedereen in Nederland.
Foto's maken doet iedereen maar dat maakt iedereen nog niet meteen een pedo.
Pedofilie bestrijden graag maar wel op een methode die de pedo treft en niet iedereen.

Dit is ongeveer hetzelfde als zonder huiszoekingsbevel iemands huis met 300 camera's vol hangen, effectief zeker maar het gaat tegen ieder beginsel van de grondwet in.
We moeten eens stoppen met het internet systematisch tot een totalitair systeem om te bouwen waar je opgepakt wordt op verdenking in plaats van bewijs.
Ik snap sowieso niet waarom Justitie denkt dat onze D66 rechters dit als bewijs gaan zien bij echte zaken.
Stel bijvoorbeeld dat je als oud fotograaf 40 bent en nog bij je ouders woont en plotseling goed geld verdient door te gaan schilderen, volgens dit systeem heb je dan al een zaak tegen je. En het dunkt me dat als je reputatie dan zo aangetast is dat je al om een schadevergoeding kan vechten.

Tevens is meneer metalj volgens dit systeem op geen enkel punt verdacht, maar ik kan me voorstellen dat na het lezen van deze reactie ook ik een datastream op mn verbinding krijg.

*Goatse site op een extra computer om de 5 seconden refreshen doet.

@ SantaX | 29-12-10 | 09:55
Via de post even een rode vlag opsturen (vast wel te vinden in een sportwinkel o.i.d.). Maarreh .. zodra die man jouw berichtje ziet, ben jij natuurlijk de komende week onder de loep bij dat bureau, of je nu wat op je kerfstok hebt of niet. Soort van wraaktherapie bij dat soort gasten, ook al gaat dat ten koste van de toch niet al te beste personele bestanden ..
Helaas ben ik zelf vaak zat uit een rijtje gehaald, heb blijkbaar een zenuwachtig en schuldig hoofd, hoe harder je als onschuldige terugtrapt hoe langer je door de mangel gaat (ze weten donders goed dat je niks hebt gedaan, maar je doet zo moeilijk, dus fftjes pesteeee .. kan er niet een 'Dad' komen die 'Big Brother' checkt? En dan weer een 'Grandpa' .. etc.
Big Brother wordt Big Brothel. Hoerentent.

*haakje sluiten*

@Kouwe Kees | 29-12-10 | 10:05
Nou wat ik van zijn stuk begrijp, is hij het zelf die uitermate verdacht is. Een oudere fotograaf die nu plotseling een grote som geld op zijn rekening bij geschreven heeft gekregen.... Ik neem aan dat hij er geen moeite mee heeft dat we even alles uitzoeken over hem wat er te vinden is.

@Kouwe Kees | 29-12-10 | 10:05
Wilt uw op mijn rood vlagje wel eerste een kruis haken.

@kouwe kees,
Correctie, een wat oudere fotograaf, die naar derde-wereld landen gaat én daar reizen aan doet bieden die nu een grote som geld op zijn rekening heeft bijgeschreven gekregen! Volgens mij wil hij gewoon geen concurentie en denkt dat op deze manier te bewerkstelligen. Dat het een verrekte kutmongol is staat mijner inziens in elk geval wel vast.

Idee van ambtenaren om weer een ambtenarenapparaat op te zetten die de controles gaan uitvoeren. Dan heb je weer een ambtenarenapparaat nodig om deze ambtenaren in de gaten te houden.

@ SantaX | 29-12-10 | 10:12
Hahaha .. duidelijk, die man moet haast wel een kinderpurno producent zijn. Handig dat hij als hoofd van het plan van aanpak natuurlijk bij voorbaat buiten schot blijft. Superverdacht, meteen oppakken en inrekenen die hap.
Wel weer mooi, dat burgercontrole nu onder de noemen kinderpurno (paniek paniek!!) erdoor gedrukt gaat worden .. angst voor terrorsime is al aan het verminderen, dus nu maar enten op the kiiiiids .. peoples, it's for the kiiiids!
Grafische studenten bij voorbaat ALLEMAAL een red flag .. veel op internets, veel grafische programma's .. hoogstwaarschijnlijk digitale camera en een beetje verstand van codering. Pleurahs .. daar hoor ik bij. En dus binnenkort een paar maanden bij pa en moe .. nou, ik zet de koffie maar vast aan.

@ Ultrafox | 29-12-10 | 10:11
http://www.postzegelblog.nl/wordpress/wp-content/uploads/2007/07/zwitser...
Als in Suisse? :P

Iedere partij in het parlement die hier ook maar iets goeds over te melden heeft vanaf nu onmiddellijk boycotten met ingang van de provinciale statenverkiezingen. Het feit dat dit hoogstwaarschijnlijk een Fred Teeven plannetje is kost de VVD iig mijn stem. Die speknek moet zsm die partij uitgepleurd worden, dat is geen liberaal maar een dictatuurliefhebber.

@yurp | 29-12-10 | 10:41
Met alle respect, maar daar kom je nu pas achter? Dat had je echt niet vantevoren kunnen weten? Kom nou toch.

@yurp,
Al is het nooit te laat natuurlijk, beter ten halve gekeerd, dan ten heele gedwaald

welkom in de digitale GESTAPO SStaat der nederlande.

De netten van de dictatuur sluiten zich langzaam.
En bedenk, de afgenomen vrijheden krijg je echt niet meer terug.

Al de nieuwste gehoord ? ja beslist, maar ik wil hem toch nog eens herhalen, omdat hij zo logisch lijkt. Maar een oergevaarlijk precedent schept.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie (VVD) en minister de Jager van Financien (CDA) werken hard aan een wetsvoorstel die de OPROEP tot bankrun strafbaar stelt.
Denk goed na. Privatisering, vrijemarktwerking, minimaliseren van overheidstaken drijven u in de handen van de haaien van het bedrijfsleven. Die, die geld als hoogste goed hebben.
Dat gaat vroeg of laat geheid fout zoals we momenteel merken na de bankcrisis waar snelle jongens risk gespeeld hebben op de beurs teneinde door korte termijn winsten torenhoge bonussen te realiseren.
Na talloze radarzendingen en besluitloos reageren van de overheid kwam er een bankrun. En de schooiers gingen plat.
Nu zijn daarbij slachtoffers gevallen.
De overheid, die geslapen heeft stelt nu de bankrun als zijnde de schuldige van het hele gebeuren.
En niet zichzelf, die betreffende bank bank gemaakt heeft. Nee hoor. En ook niet de snelle jongens die alles veroorzaakten. Ook niet de bestuurders die wel incasseerden maar de boel de boel lieten (daar zaten overigens VVD politici tussen).
De burgers namen uiteindelijk zelf het initiatief bij monde van een voorspreker. Wel dat recht wordt nu afgenomen. Hier is sprake van een perfecte vorm van vrije markt werking. Alleen wordt deze verboden want het kost de heren zelf geld. En hun eigen kapitaal is in gevaar.
Snappen jullie langzaam hoe het systeem werkt ?
En nu wordt je ook nog wettelijk voorgeschreven wat je wel en niet mag zeggen.

De angst zit er dik in. In een land waar de extreme buitenlanders alles kunnen roepen en er mee weg komen.
Het "algemeen belang" van enkelen is in Nederland veel belangrijker dan het "privebelang" van velen.
Daarom komen er allerlei wetten die deze belangen beschermen.

Maar de kiezer wilde de VVD. Hoera. Ja, zoiets speelde ook in Amerika toen Obama de messias werd. Nu is het de grootste failure van 2010.
De VVD is de echte wolf in schaapskleren. Je denkt vrijheid te krijgen, maar ondertussen raak je hem meer en meer kwijt.

Toen we kritiek hadden op het Oostblok heette het dat wij zoiets nooit zouden doen. Na de oorlog was het al helemaal taboe. Gelegenheid in de vorm van moderne technieken maakt blijkbaar toch de Stasist. De verleiding wordt te groot voor aspirant-Stasisten. Voortaan maar tot 1000 tellen voordat we afgeven op China? Dat er 'zogenaamde vrijheid' of 'vrijheid zonder privacy' staat in de partijnamen van de partijen die nu ons land regeren wisten we eigenlijk al.

SantaX | 29-12-10 | 10:47

Ik had gehoopt dat dictatortje Teeven naar een achterbankje werd afgevoerd. Niet dus.

Dit kan dus écht niet. De kans dat een foutief verband gelegd wordt júist doordat men naar een verband aan het zoeken is zo groot dat het hele doel voorbij gestreefd wordt.
Zonder context is gewoon niet te bepalen wat iemand aan het doen, puur gebaseerd op aankopen, etc.
Rekeningen in de gaten houden, prima, maar dan alleen pas als iemand al verdacht wordt, waarbij dat never nooit door de 'normale' politie gedaan zou mogen worden. Die mensen zijn te onervaren, te arrogant, te triggerhappy.

wtf_ftw | 29-12-10 | 10:51

mooi gesproken maar wat stel je voor?

Daar zit je dan met je Hyves profiel en je pipa foto's... die zijn al lang opgeslagen bij EHB op de data servert.

@ yurp | 29-12-10 | 10:58
Allemaal manager bij de bank worden, dan komt het helemaal goed.
Ach nee, die posities zijn reedsch vergeven aan de voorvechters voor de 'rechten van de arme bankier' ... hoerenkast.

Die faber is nog erger dan ik dacht. Deze foto staat op zijn fotosite:
http://www.wfaber.nl/Fotosite/gallery/Fgallery8-11.jpg
Zoals de waard is?

Iedereen die vuurwerk bestelt zit in het rijtje "potentiele terrorist". Bezoek nog een de PVV site om te kijken waar ze mee bezig zijn. En kijk naar een geschikte vliegmaatschappij voor je vakantiereis naar Amerika. En de rapen zijn gaar. Helemaal als je achterneef getrouwd is met een islamitische Pakistaanse.

@SantaX | 29-12-10 | 11:11

als je hier naartoe gaat zie je dat Faber vooral belangstelling heeft voor kleine donkere meisjes op zijn fotoreizen:

http://www.wfaber.nl/Fotosite/

@yurp | 29-12-10 | 11:20
Die durfde ik niet te linken, bang dat ik me schuldig zou maken aan het verspreiden van....

Laten ze eerst BMW's/Audi's van Turken/Marokkanen in beslag nemen. Maar dat durven ze niet. Dit plan is dan ook de schijnheiligheid ten top.

@SantaX | 29-12-10 | 11:21

Ik ben benieuwd of Faber zelf wel eens heeft nagedacht over wat dit soort fotoseries in datamining zou betekenen voor hem. Fotograaf, interesse in kleine kinderen, verre reizen maken. Betekent dat geen bezoekje van de recherche?

RJFischer | 29-12-10 | 11:32

Wat ben je toch een racistisch stuk vreten. Als jij maar niet het slachtoffer bent maar slechts moslims worden gepakt vind je het allemaal prima. Dictaturen drijven op mannetjes als jij.

Is pagina 200 serieus? zoja dikke discriminatie weer dan.

@yurp
mooi gesproken maar wat stel je voor?

Allereerst gaat het om bewustwording. Mensen moeten zien wat speelt. En leren nadenken bij wat overheidsambtenaren roepen. Zien waar de gevaren schuilen, de gevaren van vandaag en die gevolgen voor morgen.
Praat daar met elkaar over.

Als je hier iets netjes aan wilt doen zal het via de democratische weg moeten.
Maar dat is een farce, 1x in de 4 jaar je voorkeur aangeven en dan zien dat verantwoordelijken doen wat zij voor goed achten ipv dat ze het volk vertegenwoordigen.
Persoonlijk denk ik dat we meer naar referenda moeten, maar daar wil de overheid niet aan omdat veel mensen niet (niet precies) op de hoogte zijn van zaken en niet in staat zijn om te kiezen (in hun ogen).
Misschien helpt het als er op bepaalde tijdstippen in de week de premier of zo uitlegt waar de schoen wringt en waarom bepaalde zaken (al dan niet) aangepakt worden. Op tijdstippen dat mensen thuis zijn, bijvoorbeeld 15 minuten voor nos journaal. Niet overdag als mensen werken. Het is maar een idee dus schiet me niet af.
Verder kunnen mensen hun zorgen kenbaar maken aan de politieke partijen. Doe dit ook. Schrijf digitaal. Aan wie je oook wil. D66, GL, PVV, CDA, VVD, CU iedereen. Hoe meer men weet dat mensen ertegen zijn hoe beter. Als de politiek niet naar de bevolking komt, ga dan naar de politiek. (je weet wel mohammed en de berg).

Dit zijn gewoon enkele snelle gedaschtes. Ik heb bewust gekozen indertijd, maar heb niet de illusie dat 1 stem wat uitmaakt.

Misschien moeten wij ook wel leren met de wolven mee te huilen. Hoewel dat natuurlijk te gek voor woorden is. Maar ik vraag me wel eens af wat ik mijn kinderen moet bijbrengen.
Egoisme of gemeenschapsgevoel. De praktijk leert dat met egoisme je de meeste kansen hebt.
Bemoedigend nietwaar ?

Daarnaast zijn er nog andere manieren om je onvrede te uiten, maar of dat echt zoden aan de dijk zet ? Zie de protesten van studenten in Engeland.
Die protesten komen uiteindelijk vanzelf trouwens want de kruik gaat net zolang te water tot die barst.

-weggejorist-

-weggejorist-

@ Kouwe Kees | 29-12-10 | 10:33
Vandaar al die pedozaken in het nieuws, de laatste tijd: dat moet een gevoel van urgentie onder de bevolking teweegbrengen en dan wordt zo'n maatregel er gemakkelijk doorgedrukt. 'Iedereen' roept dan immers om maatregelen...?!

Ik heb een vermoeden waarom gallery 11 niet op zijn homepage staat...
[url]http://www.wfaber.nl/Fotosite/gallery/[/url]

pagina 171:
Redenerend vanuit de gelegenheidstheorie is het voor een reguliere aanbieder van onlinestorage diensten maar een kleine stap naar het ook (of juist) voor illegale doeleinden aanbieden van deze service
“Gebruik maken van onlinestorage diensten die worden gehost in een bulletproof omgeving leidt tot een red flag.”

teken aan de wand dat de schrijver van dit rapport geen kaas gegeten heeft van online business en maar wat uit z'n nek lult. gaat een leuk zooitje worden als ze dit soort digibeten laten dataminen

@Kouwe Kees
@Yurp
Allemaal manager bij de bank worden, dan komt het helemaal goed.
Ach nee, die posities zijn reedsch vergeven aan de voorvechters voor de 'rechten van de arme bankier' ... hoerenkast

sowieso moeten er veranderingen komen in het politieke bestel.
Hoe kan het zijn dat een politieke partij die door het overgrote deel van Nederland leeterlijk en figuurlijk werd uitgekotst nu weer in de regering zit ? En hoe kan het zijn dat een van hun vertegenwoordigers (minister de jager van CDA) nu weer minister van Financien mag spelen en meewerkt aan een wet als strafbaarstelling van een OPROEP tot bankrun ???
Dat is toch werkelijk waar te gek voor woorden. Die figuren hebben klappen gekregen voor hun manier van besturen en blijven ondanks alles aan de macht.

wtf_ftw | 29-12-10 | 11:43

Ik wordt altijd een beetje treurig dat in de vaderlandse politiek economisch liberalisme vasthangt aan maatschappelijk conservatisme en maatschappelijk liberalisme aan socialistische economische politiek. 'Vrijheid en verantwoordelijkheid' was het motto toch? Geef mensen hun vrijheid terug en kweek daarmee verantwoordelijkheid. Mensen kunnen zich niet voor iedere grief tot de overheid richten, doe er zélf wat aan. Iedereen lijkt tegenwoordig van de overheid te eisen dat ieder risico uit het leven verbannen wordt dmv regels en controle van de overheid. Je bent zélf verantwoordelijk voor je leven en voor dat van je kinderen. Let op je jezelf en op hen en dat heb je dit soort politiestaatmaatregelen niet nodig. Eigen verantwoordelijkheid: nooit je pincode ergens afgeven en beseffen dat er geen Nigeriaanse prins bestaat die je een paar miljoen wil geven lijkt me daar een voorbeeld van en voldoende tegen phishers en scammers. En je kinderen opvoeden tot weldenkende weerbare individuen die thuis genoeg liefde en aandacht krijgen lijkt me een goede methode om perverts op internet tegen te gaan. Als jouw kind denkt dat hij/zij met een wildvreemde in een hotel moet afspreken is er iets ernstig misgegaan in jullie relatie. Mensen lijken steeds onvolwassener te worden en worden boos op de overheid als ze zélf fouten maken of zelf geen verantwoordelijkheid nemen. Dat zie je overal: de overheid had het moeten verbieden. Het is niet mijn schuld maar die van de overheid. De idee van een maakbare maatschappij waar je naief in het rond kunt waggelen omdat de overheid toch wel alles voor je regelt en beveiligd. Dat is de werkelijke puinhoop van de afgelopen decennia paternalistische CDA politiek. De overheid als ouders én als dominee. Hoef je lekker zelf nergens over na te denken.

@ Kelele Nyingi | 29-12-10 | 11:53
Yup, zo heeft Amerika de burgercontrole (vliegvelden) in de macht dankzij 9-11. Wie is daar nou op tegen? Dat moet wel een Staatsverrader! Terrorist! zijn.
Volksmanipulatie gaat het grootste goed worden in de politiek. Steeds zichtbaarder, maar dat maakt niet meer uit, want het kan amper tegengehouden worden als iedereen in de top zichzelf en collega's beschermd. Sinds wanneer mogen wij er nu nog op schieten? Nee hoor, het is in handen van de politiek en daar wordt de beslissing genomen. Drie keer raden wat deze kopstukken stemmen om hun toekomstige baan zeker te stellen ... de helden.

@wtf_ftw | 29-12-10 | 12:04

En toch lijken mensen dit soort dingen te wíllen. Ze accepteren het niet als ze om een paar rotcenten extra hun geld op Icesave of DSB zetten, daarmee risico lopen, en dan hun geld kwijtraken. Dan wordt de overheid gepushed om er iets aan te doen en het risico weg te nemen of te compenseren. Dat ze zichzelf hadden moeten inlezen in de risico's en de organisatie en zelf verantwoordelijk zijn voor waar ze bankieren lijken ze zich niet te beseffen. Hetzelfde met die aandelenlease 'slachtoffers'. Je gokt met geleend geld. Dat is dom. Eigen dooie rotschuld, de volgende keer zul je beter opletten.

Fase 2 van uber spreadsheetmanagement is kennelijk al ver genoeg gevorderd om delen er van publiekelijk te maken.
Kijk, bij onderdrukking gaat het erom dat iedereen in principe schuldig is. Dat biedt mogelijkheden om iedereen voor wat dan ook wettig als crimineel nog verder het gareel in te trappen. Of dingen te laten doen die ze normaal gesproken niet zouden doen. Of niet zouden pikken.
Tja, een volk krijgt de regering die het tolereert. Waarbij ik aanteken dat "regering" datgene is wat werkelijk de macht heeft.
Maar geeft niet, de geschiedenis heeft een en ander al meermalen beschreven. Ook naar waartoe het uiteindelijk leidt.

@yurp

Dan geef me ook echte vrijheid en geen schijnvrijheid waaraan je je zelf verrijkt. En geef me geen keuzes tussen 2 kwaaien.
Als de overheid van mij het geweldsmonoplie eist moet ze het ook correct inzetten daar waar ik als burger van de samenleving bedreigd wordt. Doet ze dat niet pak ik dat terug en reageer zelf.
Het is heel eenvoudig. Ze kunnen wel regeltjes maken, maar of ik er wat mee doe is aan mij. heeft te maken met draagkracht.

En met dat beursgebeuren en hypotheekgebeuren.
Je wordt als burger overgelaten aan de haaien die jaren gestudeerd hebben voor dit soort zaken en dan moet jij je inlezen, kompleet met kleine lettertjes en moeilijke woorden.
Ik heb arresten van de Hoge Raad bestudeert. Die oude zijn praktisch onleesbaar, zelfs voor studenten. Na kritiek vanuit de juridische wereld zijn ze toegankelijker geworden.
Je redeneert me te makkelijk.
Je redeneert vanuit jouw referentiekader.
Misschien is jou bekend dat niet iedereen dezelfde opleiding heeft gehad. Enerzijds door afkomst anderzijds door aanleg.
En ook die mensen moeten beschermd worden.
En niet ten prooi vallen aan de gladjanussen van het bedrijfsleven.

Maar laat maar gaan. Het volk krijgt de regering die ze verdient. En als de zeepbel kapot springt krijgt de regering de reactie die ze verdient. En dat is bijvoorbeeld een bankrun. En dan komt daar dan een verbod op.
Kijk als jij oostindisch doof bent omdat het je goed gaat moet jezelf weten. Ik heb wel een bepaald gevoel voor samen uit samen thuis. Ondanks dat het me goed gaat.

Kom op jongens, doe niet zo somber! Elk systeem dat naar zijn einde loopt, doet krampachtige pogingen om de zaak in de hand te blijven houden. En dan nooit t.a.v. het eigen falen van de overheid, maar t.a.v. dat deel van de samenleving dat openlijk kritiek op de gang van zaken heeft.

Hoe lang het nog duurt voordat onze huidige door politiek en kapitaal gestuurde samenleving door z'n hoeven zakt, valt niet met zekerheid te zeggen. Maar het zal geen tientallen jaren meer duren. Dus doe een beetje opgewekt! Straks geen Verhagen, Cohen, Pechold, Rutte, Wilders, etc. meer. Dan zijn wij eindelijk verlost van al die idioten. Er komen dan natuurlijk wel andere idioten opzetten...

Welke simpele ziel ? nou ja. Kunnen ze het belastinggeld niet beter gebruiken?

@tmtnsp
Eigenlijk zeggen wij hetzelfde.

wtf_ftw | 29-12-10 | 13:16

Je valt een beetje in de paternaliseringsval. Jij bent nu aan het bepalen dat mensen 'dom' zijn en bescherming nodig hebben. Net als onze overheid die vind dat mensen te dom zijn om te beslissen over ingewikkelde zaken. Terwijl jij wel referendums voorstelt voor mensen die volgens jou blijkbaar hun eigen geld niet eens kunnen beheren. Je hoeft helemaal niet alles te snappen wat een financiele gladjakker je voorschoteld. Als je de risico's niet begrijpt moet je het niet doen en als het te goed klinkt om waar te zijn dan IS het ook te goed om waar te zijn. Simpel, dat zijn de enige regels. Wil je verantwoordelijke mensen die om elkaar en om de samenleving geven? Dan zul je ze verantwoordelijkheid dienen te geven en ze op hun bek kunnen laten gaan. Dat is de enige manier om te leren met verantwoordelijkheid om te gaan. Wil je dit niet en wil je dat mensen door de overheid op alle vlakken beschermd en betutteld worden omdat ze volgens jou niet goed opgeleid zijn, dan is dit soort wetgeving het resultaat. Zo zie ik het. Wellicht uit mijn referentiekader gedacht, zou best kunnen. Kinderen die te beschermd opgevoed worden, worden nooit zelfstandig. Wellicht is dit met burgers ook zo.

Holy f*ck die gasten zijn zowaar nog zieker in hun hoofd dan die pedofielen zelf. Datamining my ass. 90% van alle criminaliteit is het gevolg van recidivisme. Ze kunnen zich dus beter in 9 van de 10 gevallen afvragen waarom 1.) die gozer niet meer vastzit of 2.) wat er fout gegaan is tijdens het rehabilitatieproces of 3.) waarom er geen koppeling is tussen politiesystemen op (inter)nationaal niveau.

@yurp
hahaha...nou ken ik je weer. Ik dacht al heeft hij een kater ? Ga je me woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb ?
Hey gladjanus, mijn kinderen vreten jouw kinderen straks op, zeker weten. Die worden door pappa wel onderwezen wat zelfredzaamheid is.
Doe me een plezier, reageer niet meer op mijn comments. Je bent de moeite niet waard.

wtf_ftw | 29-12-10 | 14:02

ik geloof niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Er is geen enkele reden om zo vijandig te worden.

@ yurp | 29-12-10 | 13:49
Ben het in dezen helemaal met je eens.

@Kelele Nyingi | 29-12-10 | 14:28

dank, ik begon me al af te vragen wat voor raars ik had opgeschreven dat ik zo werd afgekat.

@Geheimrat Schultz
Hmm, doet boodschappen bij >3 verschillende winkels, bij allen een klein bedrag... *RED ALERT* Dat is pas verdacht.

@tmtnsp | 29-12-10 | 13:17
Juist. Het sociaal/liberaal kapitalisme heeft z'n langste tijd gehad. Ben benieuwd wat voor systeem we nu gaan krijgen... *denkt aan chinees dictatoriaal kapitalisme & varianten*

-weggejorist-

-weggejorist-

@ yurp | 29-12-10 | 14:36
Men hoeft toch niet gestudeerd te hebben en voorts slechts te beschikken over het basispakket gezond verstand om te begrijpen dat een overheid, die burgers van haar afhankelijk maakt, afhankelijke burgers 'kweekt' en dat een overheid die verantwoordelijkheid bij burgers legt, verantwoordelijke burgers 'kweekt'?! En verder is het in mijn optiek volstrekt logisch, dat de overheid - bestaande uit mensen die juist in de politiek zijn gegaan omdat ze gek zijn op macht - liever afhankelijke burgers hebben en dus iedere gelegenheid om die afhankelijkheid van de burgers en tegelijkertijd hun macht te vergroten, zullen aangrijpen. Wanneer burgers dus roepen om maatregelen (op welk gebied dan ook) is de overheid maar al te graag bereid daaraan gehoor te geven ten koste van weer een stukje zelfstandigheid en vrijheid van de burgers, welke burgers inmiddels zo apathisch geworden zijn door een ruime en voortdurende voorziening in brood en spelen, dat ze dat overheidsgedrag - al dan niet mopperend of schoorvoetend - toelaten en accepteren, want stel je voor dat je van je luie reet af moet komen en wellicht - o gruwel - zelfs Popstars of Desperate Housewifes moet missen om een protest te laten horen en de eigen verantwoordelijkheid en zelfbeschikkingsrecht op te eisen. En de overheid kent dat mechanisme ook en zal dus via "onderzoek" en de volledig door haar gecontroleerde media zorgen voor de "juiste" berichtgeving, opdat mensen na korte tijd rijp zijn voor de volgende vrijheidsbeperkende maatregel, die de overheid weer meer bevoegdheden en macht geeft.

Geen smeriger spelletjes dan machtsspelletjes en er is nooit genoeg cynisme om machtsspelletjes op hun ware merites te kunnen doorgronden en beoordelen.

@yurp
ik heb niet bepaald dat mensen dom zijn. Maar ze niet zo geinformeerd en doortrapt als de haaien van het bedrijfsleven. Dat is een heel groot verschil.

ik heb geen referenda voorgesteld voor mensen die hun geld niet kunnen beheren. Mensen geven hun geld in handen van gladjanussen die er vervolgens dingen mee gaan doen die zij niet kunnen overzien. Die de financiele experts zelf niet meer kunnen overzien (ooit van quants gehoord ?). Ik stel referenda voor voor zaken waarover brede maatschappelijke onenigheid bestaat gepaard met regelmatige uitleg door de overheid zodat iedereen up to date blijft en voor zichzelf een oordeel kan vellen.
Jij suggereert dat ik mensen te dom vindt om voor zichzelf te denken, en dat is pertinent niet waar, Eerder zijn mensen te goedgelovig en dat is wat anders als dom, En tegenwoordig worden goedgelovige mensen misbruikt. Ook door de politiek.

En betuttelen zoals jij het denigrerend noemt, is wat anders als voorwaarden scheppen voor iedereen. Wat heb ik aan een overheid als ik alleen maar uitgemolken wordt en me verteld wordt wat ik allemaal niet mag (tegenwoordig zelfs niet mag zeggen). Als ik mezelf niet meer mag verdedigen tegen onrecht daar waar de overheid steken laat vallen.
Flikker op met zo'n overheid. geef me mijn belastinggeld terug. Ik betaal wel tol voor het gebruik van de openbare weg en regel de rest zelf.

En mensen moeten op hun bek vallen om te leren ? Wat is dat voor onnozele redenatie ?
Dat is nu waarom zo'n lul als Robert M. 64 slachtoffers kan maken. Ik hoef me niet door de maatschappij te bewegen en achter elke boom een muis te zien ?
Er moeten regels zijn. Met een daarbijbehorend keihard sanctiepakket. Want vroeg of laat maken mensen misbruik van de hun gegeven vrijheid. Ten koste van de goedgelovigen onder ons. mensen hebben bescherming nodig. Als jij vindt van niet dan weet jij niet wat er allemaal in de maatschappij te koop is beste kerel.

Waarom ik je afkat. Omdat je me woorden in de mond legt die ik niet gezegd heb. Heb ik een gruwelijke hekel aan.
En nog wat. Er zijn mensen slimmer dan jij en ik die door de omstandigheden waarin ze terecht zijn gekomen in de hoek zitten waar de klappen vallen. En die hebben geen keuze meer. Dat heeft niks met dom te maken.
Jij met je keuzes.

@yurp
ik heb niet bepaald dat mensen dom zijn. Maar ze niet zo geinformeerd en doortrapt als de haaien van het bedrijfsleven. Dat is een heel groot verschil.

ik heb geen referenda voorgesteld voor mensen die hun geld niet kunnen beheren. Mensen geven hun geld in handen van gladjanussen die er vervolgens dingen mee gaan doen die zij niet kunnen overzien. Die de financiele experts zelf niet meer kunnen overzien (ooit van quants gehoord ?). Ik stel referenda voor voor zaken waarover brede maatschappelijke onenigheid bestaat gepaard met regelmatige uitleg door de overheid zodat iedereen up to date blijft en voor zichzelf een oordeel kan vellen.
Jij suggereert dat ik mensen te dom vindt om voor zichzelf te denken, en dat is pertinent niet waar, Eerder zijn mensen te goedgelovig en dat is wat anders als dom, En tegenwoordig worden goedgelovige mensen misbruikt. Ook door de politiek.

En betuttelen zoals jij het denigrerend noemt, is wat anders als voorwaarden scheppen voor iedereen. Wat heb ik aan een overheid als ik alleen maar uitgemolken wordt en me verteld wordt wat ik allemaal niet mag (tegenwoordig zelfs niet mag zeggen). Als ik mezelf niet meer mag verdedigen tegen onrecht daar waar de overheid steken laat vallen.
Flikker op met zo'n overheid. geef me mijn belastinggeld terug. Ik betaal wel tol voor het gebruik van de openbare weg en regel de rest zelf.

En mensen moeten op hun bek vallen om te leren ? Wat is dat voor onnozele redenatie ?
Dat is nu waarom zo'n lul als Robert M. 64 slachtoffers kan maken. Ik hoef me niet door de maatschappij te bewegen en achter elke boom een muis te zien ?
Er moeten regels zijn. Met een daarbijbehorend keihard sanctiepakket. Want vroeg of laat maken mensen misbruik van de hun gegeven vrijheid. Ten koste van de goedgelovigen onder ons. mensen hebben bescherming nodig. Als jij vindt van niet dan weet jij niet wat er allemaal in de maatschappij te koop is beste kerel.

Waarom ik je afkat. Omdat je me woorden in de mond legt die ik niet gezegd heb. Heb ik een gruwelijke hekel aan.
En nog wat. Er zijn mensen slimmer dan jij en ik die door de omstandigheden waarin ze terecht zijn gekomen in de hoek zitten waar de klappen vallen. En die hebben geen keuze meer. Dat heeft niks met dom te maken.
Jij met je keuzes.

@yurp
dus kereltje. de overheid beschermt de burger helemaal niet. Ze regelt alleen maar dat de economie blijft draaien, dat de roebel blijft rollen en is helemaal niet geinteresseerd aan het wel en wee van de burger, of het moet zichzelf en de "hunnen" betreffen.
Dan worden er wel vergaande wetten gemaakt en veiligheidsystemen ingebouwd die de grondrechten aantasten. Als het jou en mij betreft dan hebben we genoeg aan een alarmknop in de trein en dan wacht je maar tot er wat gebeurd.
Dus hoepel maar fijn op met je mooie praatjes.
En ik weet dat ik nu links klink. Toch ben ik verre van links. Maar ik ben ook niet blind voor de gevolgen van de vrije marktwerking.

Zo redactie,

COMPLIMENTEN!!! Goed artikel, aardige achtergrondinfo, taalniveau heel aardig!
Lang geleden, maar dit mag ook gemeld worden!!

wtf_ftw | 29-12-10 | 15:15

Ik wilde je geen woorden in de mond leggen, daarvoor mijn excuses. Ik bedoelde het als een vrij brede visie op verantwoordelijkheid en vrijheid en de gevolgen die naar mijn idee ontstaan als je mensen teveel verantwoordelijkheid ontneemt. Zo specifiek als je erop ingaat bedoelde ik het niet. Natuurlijk zullen er oneerlijke gevolgen zijn, daar ben ik me best van bewust. De praktijk is altijd weerbarstiger dan de idee en er zullen altijd mensen zijn die er misbruik van maken en mensen die er slachtoffer van worden. Mijn denken hierover is work in progress en dan zal ik wellicht hier en daar wat chargeren. Ik hoop echter dat je de basis van mijn idee wat merites gunt, want we kunnen de overheid wel overal de schuld van geven (waar ze ook vaak blaam treft, daar niet van) maar zelf zullen we wellicht ook eens achter de oren moeten krabben waar dit nou vandaan komt en hoe het zover is gekomen dat we steeds maar weer op politici hebben gestemd die weer wat van onze verantwoordelijkheden en vrijheden hebben afgenomen. Hebben we daar als maatschappij en als bevolking niet zelf ook schuld aan door steeds maar weer aan de overheid te vragen bepaalde risico's voor ons weg te nemen? Hebben we door onze verantwoordelijkheden en plichten te ontlopen niet zelf gedeeltelijk ons van onze vrijheid beroofd?

@yurp
ik zal er volgende keer rekening mee houden als ik door de stationshal loop en een vrouw zie die door 3 opgeschoten jongens wordt lastig gevallen en tol moet betalen om door te lopen. Ik zal denken, "tja had ze maar een andere route moeten nemen".
Ik zal er over nadenken als ik getuige ben van een auto ongeluk en op tijd op mijn werk moet komen. Als ik doorrij zal ik denken "tja had hij maar anders moeten rijden"
Ik zal er over denken als iemand bij me komt om geld te lenen nadat hij gescheiden is nadat zijn aandelenpakket nulkommaniks meer waard was. Had hij maar beter moeten opletten.
Ik zal erover nadenken als iemand gestrand is op het station omdat de bussen niet meer rijden bij 10 graden onder nul en me vraagt of hij mee mag rijden. "tja, privatisering was niet mijn idee, jammer dan"

Want al die "domme" mensen leren het anders nooit. Toch yurp ?

@ wtf_ftw | 29-12-10 | 15:39
Ik geloof niet dat dit is wat Yurp schreef of bedoelde. Integendeel: eigen verantwoordelijkheid, in tegenstelling tot roepen om overheidsingrijpen, zou juist betekenen dat iedereen op dat station, die dat ziet gebeuren, spontaan zou ingrijpen helpen; niet alleen die vrouw heeft een eigen verantwoordelijkheid voor haar doen en laten, maar die jongens ook en jij en anderen die het zien gebeuren evenzeer.

wtf_ftw | 29-12-10 | 11:43
Ik heb ontelbare e-mails naar verschillende politieke partijen gestuurd, en nooit antwoord gehad.
Regenten > gepeupel is nog steeds het motto in den haag.

Laten we even niet vergeten dat dit rapport is aangevraagd door de ministers uit het vorige kabinet. Webwereld gaf net dit aan:
http://webwereld.nl/nieuws/105226/-rijk-neemt-afstand-van-cybercrimerapp...
"De ministeries van Economische Zaken en Veiligheid & Justitie zullen het omstreden rapport Faber over de maatregelen tegen cybercriminaliteit niet overnemen. De kwaliteit laat te wensen over." en
"Waarom er geen betere sturing vanuit die commissie is geweest, is mij onduidelijk." Van Daalen ziet in de uiteindelijke versie van het rapport wel bewijs "dat een deel van de beleidsmakers op dit gebied te weinig kennis heeft."
Een terechte opmerking mbt de begeleidingscommissie: ze hebben zitten slapen of zijn niet deskundig genoeg. (zie pag. 345 voor de begeleidingscommissie leden).

Gelukkig word dit rapport niet overgenomen door de overheid, omdat zelfs de overheid erkent dat de kwaliteit van het rapport wel wat te wensen over laat. Check dit tweakers.net artikel maar: http://tweakers.net/nieuws/71644/ministeries-nemen-omstreden-cybercrime-...

Men gaat nu het internet scannen op mogelijke combinaties van zoektermen en aan geschafte goederen, lol, als men een concrete aangifte niet serieus neemt (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/12/aangifte_werd_niet...) , welke geniale bromsnorren laten ze dan de scanresultaten analyseren?

daarom pin ik al nergens. Ik ben het helemaal moe. Gezeur over moslims, een ddr heilstaat. Ik denk dat 2011 het jaar van sufkut wordt. Als in, zoek het maar lekker uit ik lig in bed.

@Kelele Nyingi
Ik geloof niet dat dit is wat Yurp schreef of bedoelde. Integendeel: eigen verantwoordelijkheid, in tegenstelling tot roepen om overheidsingrijpen, zou juist betekenen dat iedereen op dat station, die dat ziet gebeuren, spontaan zou ingrijpen helpen; niet alleen die vrouw heeft een eigen verantwoordelijkheid voor haar doen en laten, maar die jongens ook en jij en anderen die het zien gebeuren evenzeer.

Denk jij echt dat in een maatschappij waar de elite zich verrijkt. Waar de mensenrechten/grondrechten worden beperkt. Waar gemeenschapsgeld wordt weggegooid richting mensen die er een potje van gemaakt hebben Denk hierbij aan de EU . Waar bankiersbedrog en overheidsbedrog van politici en ambtenaren niet adequaat wordt aangepakt. Waar mensen aan de artelijke eisen van buitenlandse religies worden blootgesteld.
Geloof jij echt dat ik mensen ga helpen die mogelijk voor deze regering en dus samenleving gekozen heeft ga helpen als ze in de stront zitten ?
Hahahahahahaha.
Weet je wat ik ga doen ? Ik ga mijn tijd niet aan naievelingen verprutsen. Ik ga mijn kinderen prepareren op de toekomst. Wat economie, psychologie en Nederlands recht betreft kan ik ze redelijk op weg helpen. Daarbij krijgen ze naast heel veel liefde (hallo Yurp lees je dit ?) ook nog een flinke dosis zelfvertrouwen en kritisch denken in de rugzak. Als ze dan ook nog vechtsport leren voor robert M. achtige gluiperds moet dat toch een goede basis zijn voor zelfredzaamheid in de toekomst.
En dan gaan anderen maar leuk kijken naar sire-reclame's "de maatschappij dat ben jij" en "u grijpt toch ook zeker in bij het zien van geweld". Laat de mensen maar zichzelf helpen. Er zal beslist een of meerdere alarmknoppen in de buurt zijn.
Vrije marktwerking: ieder voor zich, god en mohammed voor ons allen.

@yurp en Kelele Nyingi
En dan gaan we lekker ons grote voorbeeld Amerika achterna.

Hello ! How are you ? Have a nice day !
(Alles gezegd binnen drie seconden)

Op naar een sociale samenleving.

Ik hoop serieus even dat de VVD hier wakker wordt en samen met de andere partijen buiten het kabinet dit echt even gaat tegenhouden. Dat hier serieus over wordt nagedacht en over gepraat! Dit is geen beperking van vrijheid, dit is het afnemen van een vrijheid!

@helemaalnicks
Ik heb ontelbare e-mails naar verschillende politieke partijen gestuurd, en nooit antwoord gehad.
Regenten > gepeupel is nog steeds het motto in den haag.

Ik geloof je op je woord. Moesten meer mensen doen. Vaak en veel. Grote getallen zetten politici in beweging.

@Project Newt | 29-12-10 | 17:26
Uhm. Lees je ook wel es voorgaande comments? Ik denk dat Opstelten niet zo aardig zal voor de ambtenaren die dit prutswerk hebben 'begeleid'.

@moi: plus 'zijn'

CIA, NSA, Stasi, Securitate, KGB, MI5/6, Mossad, AIVD, Min. V. staatsveiligheid, AH, KNMI, Airmiles, TNT-post, de wijkagent, de buurtregisseur, de buurman, je vrouw …
Heb maar als eerste tegenactie de camera op m'n laptop afgeplakt.
En nou ga ik 'n bh verbranden ... uit protest.

Enig idee hoeveel priviacy wetgeving er opzij gezet moet worden voordat ze hieraan kunnen beginnen?
Ga vanavond eens op mijn gemak het hele stuks bestuderen en aande hadn daarvan een aantal partijen om enige opheldering vragen.

@paost712 | 29-12-10 | 18:00
Hee. Niet je hele avond hier aan bederven. Lees eerdere comments.

@Puinbak | 29-12-10 | 06:32
ZIE HET DAN.
Mensen zijn NOG STEEDS van die primitieve soort. Enkel dat hier nu andere normen gelden en ANDERE acties mensen als "normaal" defineren, krijgen we het idee dat de huidige mens geavanceerder is en een hoger intellect heeft. Niets is minder waar. Het enige wat is veranderd, is dat de mens NU neer kijkt op de mens van 100 jaar geleden. Terwijl ze van binnen nog steeds hetzelfde zijn. Bang voor datgene wat ze niet kunnen controleren, kortzichtig, belust op een sterke ego en ronduit dom.

"Pagina 200: alleenstaande mannen boven de 30 die bij hun ouders wonen en ip adres maskeren is een red flag"

Rutte, je werknemers houden je in de gaten.

@paost712:
Iets te verbergen :D?

Smonjirez | 29-12-10 | 18:04

Mensen zijn veel dommer, dan 100 jaar geleden.
Ik heb iemand 20+5 zien uitrekenen op haar telefoon. o_O

OT: goed dat dit nu niet is doorgegaan.
Maar uiteindelijk wordt dit toch weldegelijk realiteit.
Zoals iemand al eerder aanhaalde, de geschiedenis leert het, democratie verandert meestal in dictatuur.
Geef het genoeg tijd.

Tja hier kon je op wachten met de VVD en CDA aan de macht...

@Comments (0) | 29-12-10 | 18:12
Nog niet mijn waerde, nog niet.
'k weet alleen gaarne wat de beleidsmakers van straks voor mij te verbergen hebben...

@TeQ | 29-12-10 | 19:40
Hi. Weet je hoelang het aanvragen van een onderzoek duurt in ambtenarenland?
Nee he?
Nou, ga er maar gewoon van uit dat dat heeeel lang duurt.Dus TeQ, dit onderzoek is geinitieerd onder (o.a.) Hirsh Ballin.

@paridae | 29-12-10 | 19:44
Nou die is toch van het CDA of niet dan? En de VVD zal dit ook met het grootste gemak goedkeuren straks. Erg creatief zijn ze niet, en de VVD is m.b.t. privacy en vrijheid op internet net zo sneu als het CDA. De belangen en vrijheid van de onschuldige burger interesseert ze niets. Meer rechten en vrijheid voor politie en coorporaties vinden ze daarentegen fantastisch. Ik geloof ook niet dat zij dit louter willen om kinderporno en cybercrime te bestrijden.
-
Eerlijk is eerlijk, je hebt gelijk dat dit onderzoek vast niet door deze regering is geinitieerd. Echter zullen zij wél met groot plezier deze maatregelen invoeren.

Allemaal even V for Vendetta kijken.....
Het is toch maf dat wij allen zo bang zijn voor onze overheid?
P.s. Datamining is helemaal zo spannend niet, heel veel data kan enkel een hele goede analist iets mee, en een hele goede analist gaat echt niet bij de overheid werken....

@afvaller | 29-12-10 | 19:59
Volgens mij worden de conclusies straks door computergestuurde systemen getrokken. Als ze er ook nog eens slechte analisten hebben is de kans nog groter dat je als verdachte wordt aangemerkt terwijl er niets aan de hand is.
De echte criminelen zullen al snel deze systemen weten te omzeilen en de onschuldige (en naïve) burger is de lul. Bovendien kan al deze data ook voor andere kwalijke zaken worden gebruikt. Wat als er straks een regering/ regime met (nog) slechte(re) bedoelingen deze data in handen krijgt?

TeQ | 29-12-10 | 20:04

Daar ligt het probleem, imho, niet echt.
Digitale bewijslast doet zijn intrede.
En de wetenschap, dat dat van ver buitenaf 'gemakkelijk' te manipuleren valt, baart mij ernstigere zorgen.

*belt met Huiselijk geweld anoniem, die nieuwe buren komen mijn neusgaten uit, de zoveelste verjaardag* ;)

Veel beter kunnen ze undercover agenten inzetten om gericht te zoeken zodat een onschuldig individu nergens druk om hoeft te maken. Maar goed, dan krijg je natuurlijk geen mooie "map" van iedereen zijn (al dan niet digitale) bezigheden waar je nog veel meer mee kunt doen dan enkel cybercrime en kinderporno bestrijden.

@anoniemorexia | 29-12-10 | 20:17
Ook groot gelijk in ja.

@anoniemorexia | 29-12-10 | 20:17
Er zijn zoveel redenen om dit allemaal niet te willen invoeren. Met verbazing kijk ik dan ook hoe gemakzuchtig veel mensen hier in zijn.

TeQ | 29-12-10 | 20:25

Nog beter, een BOT linken aan hun telefoon, PC, whatever en daar de undercovers op laten anticiperen en ingrijpen.
Heterdaadjes per seconde.
Het is al jaren mogelijk.

Helaas blijkt dit niet de taak van de overheid te zijn.
Ze hebben andere ambities.

TeQ | 29-12-10 | 20:29

Mensen bevatten de scope van dit soort wetgeving niet.
Ik kan het ze niet kwalijk nemen.
Ignorance is bliss VS ignorance is STUPID

Gaat ook op voor het laatste EU-Referendum.
STUPID heeft gesproken.
Beter dat het wel is doorgegaan.

Ik zeg TOR.

W T F !!!!!!!!!!???

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

18 jaar cel en tbs voor Robert M.:
 

Column

Jan Dijkgraaf

Natuurlijk is Tofik Dibi volstrekt ongeschikt om GroenLinks te leiden. Hij is veel wel: een...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files