*

Missie op losse schroeven

Een politietrainingsmissie in Afghanistan is uiterst onzeker geworden. Een Kamermeerderheid lijkt na dit weekend ver weg, omdat GroenLinks niets blijkt te voelen voor de huidige plannen. Nog vervelender voor premier Mark Rutte, die de missie graag wil, is dat ook binnen de CDA-fractie nog veel vragen leven over het kabinetsbesluit. En geen meerderheid in de Kamer, dan ook geen missie, zeggen CDA-ingewijden, waaronder een bewindspersoon.

Daarmee lijkt de basis voor een nieuwe missie bijna geheel verdwenen, ook al heeft het kabinet bij het nemen van zo'n besluit formeel geen steun van de Kamer nodig.

Vooral de kersverse GroenLinks-fractieleider Jolande Sap zit door het kabinetsbesluit in een lastig parket. Haar fractie kwam zelf met een motie voor een politietrainingsmissie, maar haar achterban ziet het in deze vorm niet zitten. Mocht het kabinet de fractie overtuigen, dan moet Sap in verkiezingstijd tegen de wens van een groot deel van haar aanhang in handelen.

G. Hoevenaars | 17-01-11 | 08:44 | 64 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Reacties

Jolande Sap zit door het kabinetsbesluit in een lastig parket.

Krijg je steun voor je voorstel, is het weer niet goed.
En dan toch willen fuseren met de PvdA die fervent tegenstander is.
Nu helemaal, omdat dit kabinet het wil.

Dan komt het toch nog allemaal goed: de regering heeft binnen NATO verband zijn goede wil getoond, maar - "helaas" - geen kamer-meerderheid. En die zinloze missie hoeft niet door te gaan!

Als de politie daar net zo getraind gaat worden als hier, zie ik het somber in voor de politie én de bevolking aldaar. Maar het is natuurlijk wel een opsteker voor de fabrikant van snelheidsmeters.
Wie gaat die missie leiden?
Koos Spee?

Die missie komt er, let maar op. Het kabinet drukt door, ondanks de minderheid die steunt. Roemer lanceert een motie van wantrouwen met steun van Cohen......... en vervolgens steunt een meerderheid van de kamer die motie niet. De PVV heeft namelijk in het gedoogakkoord toegezegd het kabinet niet te laten vallen door een motie van wantrouwen te steunen. Zo kan de PVV tegen de missie zijn en toch het kabinet aan de nodige steun helpen :-)

+ 1 ADO-Le-Cent | 17-01-11 | 08:05

Welkom op deze missie junior agenten. We nemen even het programma door voor vandaag.

tot 9: koffie
9.00-10.30: flitsen voor beginners
pauze
11.00-12.30: burka verbod en hoe toe te passen
pauze
13.00-15.00: papierwerk en hoe om te gaan met bureaucratie
pauze
15.30-17.00: bonnenquota's en hoe deze te halen.

Ik wens jullie allemaal een prettige voortzetting van de werkzaamheden. En vergeet jullie huiswerk niet te maken.

Ow?
Gaan ze daar snelheid controleren achter een rots?
Verkeerd geparkeerde kamelen bekeuren?
Hangjeugd wegjagen (Scheer je weg)?
Inbraakwerende sluitingen controleren?
Wijkagenten training in omgang met burgers?
Pet van je kop af laten slaan/schieten?

Volgens mij is 't liedje andersom:
Ze gaan daar onze agenten leren schieten, weerbaarheidstrainingen geven, zero tolerance beleid aanleren, en bukken (als er op je geschoten wordt).

Immers "Als ze schietuh mot je bukkuh".

Kom op joh, die bureau-eelt-reten krijgen zo'n culture shock of shell shock dat ze lachend rond gaan huppelen in het midden van een mortieraanval.

De missie gaat er komen. Er wordt moeilijk gedaan, maar Nederland wordt door de politici wederom in de luren gelegd.
Let maar op.

tsja, de USA wil het zo graag, dus het kabinet zal de missie er doorheen drukken, koste wat kost

Kunnen we die Afghanen niet gewoon hier trainen? Is veel goedkoper, veiliger, goede cursusfaciliteiten (met electriciteit, stromend water en internet) en voor de praktijkoefening mogen ze in Amsterdam of Rotterdam aan de slag (moet kunnen, alles is aanwezig: moslimterroristen, burka's, moskeeen, kamelen in Artis/Blijdorp). Als bonus krijgen ze een praktijktraining voetbalsupporters, kan Afghanistan misschien wel in 2026 het WK binnenhalen.
En natuurlijk daarna met een diploma en een zoen van de juf naar huis, dat spreekt voor zich.

Ik hoop dat de regering valt als ze dit er met alle geweld doorheen willen duwen. Geen geld en toch weer onnodige uitgaven voor deze missie. Laat het het koningshuis betalen die hebben toch poen zat en die willen dat het doorgaat.

En terecht. Het kost bakken met geld en we hebben daar niets, maar dan ook helemaal niets te zoeken. Maar zoals het een goed politica betaamt zal dame Sap wel als een blad aan de boom omdraaien en vóór een missie stemmen. Want schijt hebben aan je eigen achterban is een standaard.

AnalystiX | 17-01-11 | 08:45
Mevrouw Sap wil straks wel eerste kamerleden overhouden. Als ze nu akkoord gaat stapt een groot deel van de achterban spontaan over naar de SP.

Als de GL fractie zich door Rutte laat overtuigen is dat m.i. het morele einde van die partij. het lijkt meer en meer gewoonte om besluiten door te drukken waar de meerderheid in het land tegen is.

Volstrekt zinloos!

*Koffer weer uitpakken doet*

Je bent pas een politicus als je de mening van je kiezers weet te vormen (lees: kneden), niet als je die volgt. Dit is de test voor Sap.

@ nance | 17-01-11 | 08:48: Lijkt?

volgend jaar in wikileaks :
VS ambtenaren beschouwen Sap als de grootste struikelblok voor de Afghanistanmissie 2011. De VS ambtenaren hebben onderling beraad hoe dit op te lossen.
1. Sap paaien
2. Sap de duimschroeven aanleggen.
Gezien de antistemming in de Nederlandse samenleving wordt gedacht aan optie 2.

Nederland wacht met spanning af hoe het nu werkelijk zit met de democratie.

E-fm68 | 17-01-11 | 08:08

een treurige maar erg accurate en realistische politieke voorspelling.
Ik vrees dat je een vooruitziende blik hebt.

Mevrouw Sap kan door haar poot stijf te houden wel veel sympathie in kiezend Nederland winnen.
Anderzijds door overstag te gaan laat ze meteen zien waarom de meeste mensen zo"n naar gevoel hebben bij GL, en dan wordt het onder haar alleen nog maar harken.
Dus als de publieke opinie haar wat waard is, op de lange duur, kan ze hier ook winst uithalen.
En als ze overstag gaat dan wordt het de linkse kiezers ook langzaam steeds duidelijker dat het in de politiek niet gaat om de burger.
En dat het stemmen alleen nog maar in stand gehouden wordt om de schijn op te houden.

wtf_ftw | 17-01-11 | 09:43

Zoals E-fm68 al schrijft heeft het kabinet helemaal geen meerderheid nodig. Ze zetten gewoon door omdat een motie van wantrouwen tóch niet ondersteund zal worden door de PVV. Vandaar dat die partij van transparantie en volkswil het slimmer vond om het over de PS verkiezingen te tillen zodat ze er electoraal geen last van zouden hebben als ze aan de ene kant het plan niet steunen maar aan de andere kant er geen consequenties aan zullen verbinden.

wtf_ftw | 17-01-11 | 09:43
Als ze instemt, dan komt dat grote linkse eenheidsblok veel dichterbij..... onder partijleider Roemer. Bedenk bovendien dat als Groen Links de steun intrekt, dat D66 ook het risico niet zal nemen.

@yurp
De vraag is of het kabinet zonder meerderheid een misie zal doorduwen. Dat zou op dit moment wel hondsbrutaal zijn.

E-fm68
dat grote linkse eenheidsblok. Ik weet het niet. Het zou kunnen. Dat grote linkse eenheidsblok zit volgens mij ook nog vol met mensen die wel nog geloven in democratische principes. En die worden dan met de neus op de feiten gedrukt. En of het dan nog een eenheidsblok is ? De tijd zal het leren.

Ik moet je eerlijk zeggen links-rechts is niet echt aan mij besteed. Maar mijn gevoel zegt me dat Wilders wint. Als de missie doorgaat krijgt hij handenvol proteststemmers. Gaat de missie niet door dan heeft hij zijn poot stijf gehouden.

Dit item had nooit op de politieke agenda mogen staan. Het is de CDA die vanuit haar graf regeert. Die de samenleving verdeelt.

wtf_ftw | 17-01-11 | 10:18
Links-rechts is iets van vroeger, toen je arbeiders en eigenaren had. De meeste mensen zitten gelukkig genuanceerder in elkaar.

wtf_ftw | 17-01-11 | 10:18
Hondsbrutaal? Zeker, de vraag is alleen hoe hoog Afghanistan op de agenda van de kiezer staat wat betreft stemgedrag. Volgens mij niet eens in de top 10.

@E-fm68 | 17-01-11 | 10:26

Tsja, wellicht maar de mensen zijn het EU referendum ook nog niet vergeten, deze missie doorzetten zou wéér een complete minachting voor de bevolking laten zien. Ik weet niet of ze daar bij de PS niet op zullen worden afgestraft.

wtf_ftw | 17-01-11 | 10:18

Zeker, maar ik zie ze ervoor aan. Vooral die rattige grafkop van een Verhagen.

yurp | 17-01-11 | 10:47
Op korte termijn kan het desastreus zijn in de PS. Maar dan nog, zie ik geen kiezers van links naar rechts overstappen. De VVD/CDA achterban zal richting PVV schuiven, die vanGl naar SP of PvdA.

@yurp
Tsja, wellicht maar de mensen zijn het EU referendum ook nog niet vergeten, deze missie doorzetten zou wéér een complete minachting voor de bevolking laten zien.

Dat denk ik ook. Zo langzaam moeten toch ook de ogen open gaan bij de mensen die niet zo politiek geengageerd zijn.
Veel mensen weten niet hoe het spelletje met referendum, europese grondwet gespeeld is. Het worden er wel steeds meer.
En je kunt als politiek niet bezig blijven. Dat wreekt zich vroeg of laat. het heeft te maken met bewustwording van de mensen.
Afghanistan laat nu zien waar de politieke partijen voor staan. Er moeten er nu een aantal met de billen bloot.

Ben al weer helemaal klaar om afgeleid te worden en gezapig voor de televee te vernemen dat 'we' toch maar gaan want .. blabla .. en Maurice de Hond zegt .. blabla .. guitig lachend hoofdje van Rutte erbij. Oww, dan is het goed. Besluit is alweer genomen, mja ik moet morgen toch weer werken, verandert eigenlijk niks .. hmm .. nieuw brood halen .. melk?

E-fm68 | 17-01-11 | 11:08

Van VVD naar D'66 is wel mogelijk bijvoorbeeld. Laatste verkiezingen is er volgens mij ook wel wat geschoven tussen links-midden en rechts-midden. De rechtse 'coalitie' van CDA-VVD en PVV had voor 2010 maar 72 zetels in totaal, na de verkiezingen hebben ze er 76. Er hoeft niet zoveel te gebeuren om dat weer om te laten slaan naar een minderheid. Nu hebben CDA en VVD gezamelijk 35 van de 75 zetels in de Eerste Kamer. Samen met de PVV zullen ze straks op de 38 moeten komen, anders is dit kabinet bij voorbaat reddeloos verloren.

Er zijn in Afghanistan te weinig snelwegen, fietsers zonder licht en parkeervakken om de Nederlandse politiementaliteit (het vergaren van kapitaal voor de schatkist) doelmatig toe te passen.
Ik zeg; niet doen.

yurp | 17-01-11 | 11:38
Klopt, maar daar zal Afghanistan niet bij helpen. D66 en VVD zijn allebei voor.
Maar het wordt kiele-kiele bij de statenverkiezingen, zeker met de lokale partijen en de bejaardenpartij als onzekere factoren.

wtf_ftw | 17-01-11 | 11:15

Ik heb VVD gestemd laatste verkiezingen in de hoop op een kabinet zónder het CDA. IJdele hoop was dat. Wat ik bij de PS verkiezingen ga stemmen moet ik nog maar zien maar er zullen er meer zijn zoals ik wiens stem op rechts nog niet zo zeker is. Als ze nu Afghanistan doordrukken gaat mijn stem definitief niet naar de VVD, als ze ervanaf zien wellicht wel. Sowieso begin ik steeds zieker te worden van de partijpolitiek, kadaverdisicpline en knellende regeerakkoorden.

yurp | 17-01-11 | 11:45
Hier is het niet anders. De laatste keer was Groen Links, maar als ze me hier in de steek laten wordt het SP.

Als je zo'n ongelukkige agent bent, doe dan wel eff een ander jassie an he? Denk eff aan de positie van die letter "O" op je rug ten opzichte van je belangrijkst orgaan...Ideaal mikpunt voor die handdoekmannen. Beter had die ontwerper t ook niet kunnen verzinnen zeg. Gozert zat te veel aan de sherry tijdens ontwerp.

Of maak een jassie met "PLIEZIE".

freakindelspeciaal | 17-01-11 | 11:58
In smeris zit ook geen O

@kouwe kees 11.30 uur
hahaha ouw hoer wat je bent. Als je het zo kunt brengen in het echt ben je goud waard voor iedere partij.
hahaha

@yurp
Ik heb VVD gestemd laatste verkiezingen in de hoop op een kabinet zónder het CDA. IJdele hoop was dat. Wat ik bij de PS verkiezingen ga stemmen moet ik nog maar zien maar er zullen er meer zijn zoals ik wiens stem op rechts nog niet zo zeker is. Als ze nu Afghanistan doordrukken gaat mijn stem definitief niet naar de VVD, als ze ervanaf zien wellicht wel. Sowieso begin ik steeds zieker te worden van de partijpolitiek, kadaverdisicpline en knellende regeerakkoorden.

En als je nog verder bent, denk je loop allemaal naar de kloten. En dan stem je ook op de PVV.

wtf_ftw | 17-01-11 | 12:21
Dat heb ik bij de Europese verkiezingen al gedaan, puur om al die zakkenvullers in Brussel te jennen. En ik moet eerlijk zeggen, ze doen daar goed werk. Alleen al dat verhaal dat Malleeder werd gebeld door een of andere bobo omdat ie niet het volle bedrag aan declaraties indiende...

wtf_ftw | 17-01-11 | 12:21

Nee, ik vind de PVV ook maar niks. Uit principiele overwegingen niet maar ik heb ook geen vertrouwen in hun plannen, oplossingen en politieke handelswijzen. Daar kan ik ook niet op stemmen, met de PVV verandert er nog niks wezenlijks.

@e-fm68
Je bedoelt Madlener. Maar kijk, dat vergeten veel mensen. Deze link is wel mooi. En de 2e link is ook niet slecht.

http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article2155840.ece/Madlener_leidt_Eu...

http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article2155840.ece/Madlener_leidt_Eu...

Politie opleiden in Afghanistan? Hoezo?

Ze hebben toch de taliban om de sharia te handhaven?

wtf_ftw | 17-01-11 | 12:55
Klopt, was even z'n naam kwijt. Goeie vent.

E-fm68 | 17-01-11 | 13:00

och, als ik € 8.600,00 bruto per maand zou verdienen, zou ik ook niet al mijn declaraties hoeven te verrekenen. Een fractievoorzitter als Madlener zal daar nog wel wat bovenop verdienen. Daarnaast ontvangen ze volgens mij ook een toeslag per bezochte zittingsdag van 286 euro en betalen ze maar een procentje of 20 belasting over hun salaris. Daar heb ik Madlener nog niet over gehoord, jullie wel?

yurp | 17-01-11 | 13:34
Tuurlijk, de man heeft een beste baan, dus je mag het symboolpolitiek noemen. Niettemin zegt hij daar een aantal dingen in Brussel die de meeste van ons ook vinden.

@yurp
Dat valt me nou een beetje tegen. Moet hij daarom maar zijn mond houden zoals anderen aldaar ?
Hij zegt er wel van. Dat kun je niet ontkennen. Je afkeer van de PVV mag niet zover gaan dat je de goee dingen niet meer ziet. Objectief proberen te blijven.
Zeg gewoon : dit was een goede zet van de PVV maar ik vind ze maar niks. Anders is iedere discussie gedoemd te mislukken in verband met starheid.

hij zegt er wel wat van (moest dat zijn)

E-fm68 | 17-01-11 | 13:43

Af en toe zeggen ze inderdaad iets wat ik verfrissend vind in de zakkenvullende graaiende Europese politiek. Geef ik grif toe, van de andere partijen hoor je dat niet. Daarvoor chapeau.

wtf_ftw | 17-01-11 | 13:57

Ja, was een beetje flauwe steek hahaha. Maar alle gekheid op een stokje, andere partijen hoor je daar inderdaad helemaal niet over, die gooien met alle liefde steeds meer gemeenschapsgeld in de Europese krochten. En toch....bijna NEGENDUIZEND euro per maand incasseren, exclusief dagvergoedingen en wat niet meer, damn. Doe mij zo'n baan!

yurp | 17-01-11 | 14:10
En dan nog dat gekke verhuizen van Brussel naar Straatsburg...

@yurp
hm, ik denk dat ik dood ongelukkig zou zijn als ik die baan had. Om me heen kijkend naar het gros van mijn collega's. Nog niet voor het dubbele salaris.

E-fm68 | 17-01-11 | 14:24

Ja, ik vraag me echt af hoe dat aangepakt kan worden, die bezopen Europese structuur. Dat ondoorzichtige machtsbastion waar je als burger werkelijk niks over te zeggen hebt. Ik ben heel er pro Europese samenwerking maar heel erg anti hoe de Europese Unie nu werkt. Alle corruptie, zelfverrijking, intranationale machtsspelletjes, regelzucht, tandeloosheid van controlerende instanties, het vliegt gierend uit de bocht. Het is een kankergezwel dat steeds erger ettert en groeit.

wtf_ftw | 17-01-11 | 14:31

True, salaris alleen maakt niet gelukkig. Gelukkig hoef je eigenlijk nooit op je werk te komen om toch iedere maand je salaris overgemaakt te krijgen ;) Als je wel zo vriendelijk bent om op je werk op te komen dagen krijg je nog een paar honderd euro per dag extra dagvergoeding!

@yurp
Je hebt me al de eerste keer overtuigd toen je over dat salaris begon. En over de belasting.
Het salaris dat betaald wordt van het geld wat over is van wat wij bij elkaar geschraapt hebben, voor onder andere de bonussen in de financiele wereld nadat ze in principe failliet zijn gegaan.
Maar mij hoef je niet te overtuigen. Europa kan wat mij betreft ontploffen.

Europa kan wat mij betreft ontploffen.

wtf_ftw | 17-01-11 | 15:04

Dat zegt Bin-Laden ook.
Ik zie de Europese Unie als een mislukt en doorgeslagen experiment.

@e-fm68
Ok jouw woordkeuze is beter. Maar ik had het alleen maar over dat gedeelte waar eurofielen en hun lobbyisten (van Shell, Phillips, Unilever ed.) rondrennen. En internationaal doorgaan waar ze nationaal om bekend staan. Graaien.

wtf_ftw | 17-01-11 | 15:17
Het aparte is dat die hobbyclub zn hoofdkwartier juist heeft in het meest verdeelde land van Euopa.

olie en geopolitiek(volgens Mackinder) zijn de 2 redenen om daar te zitten;

http://www.youtube.com/watch?v=AsSwy0ihvhU

en Mackinder; http://en.wikipedia.org/wiki/Halford_Mackinder

kennis is macht.

wtf_ftw | 17-01-11 | 15:04

Van mij mag er Europese samenwerking zijn maar dan wel com-pleet anders. Heel die zooi in één keer opdoeken en opnieuw opbouwen. Op een eerlijke en enigszins democratische en controleerbare wijze.

... en ik krijg een doos watjes mee. Om terug te gooien als ze op me schieten

Jongens, Bermfotograferen is niet het enige wat de politie goed kan!
Er zijn zelfs politieagenten die iemand onder de grond kan stoppen en daarna gezellig een barbecue kan houden.
Wel Haram, natuurlijk.

Hoe kan je bezuinigen EN investeren in straaljagers, oorlog en andere rechtse hobbies?
zijn mensen nou zo DOM dat ze dit nog steunen of...

@ kinderlokker | 17-01-11 | 23:10
Ik gooi het er altijd op dat ik toch nooit ene reet van economie heb begrepen, dus dat het wel zal kloppen allemaal, of zo. Maar begrijpen doe ik het niet.

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

18 jaar cel en tbs voor Robert M.:
 

Column

Jan Dijkgraaf

Natuurlijk is Tofik Dibi volstrekt ongeschikt om GroenLinks te leiden. Hij is veel wel: een...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files