*

Schutter Alphen had wapenvergunning

Officier van Justitie Kitty Nooy meldt op een persconferentie in Alphen aan de Rijn dat de dader van een 24-jarige Alphenaar is die bij zijn vader woonde. Verder maakte de officier bekend dat, in tegenstelling tot eerdere berichten, zowel de moeder als de vader van de verdachte ongedeerd is gebleven. De moeder van de schutter zou ook degene zijn die een afscheidsbrief van haar zoon heeft gevonden. Wat er in die brief staat is nog onbekend.Het OM meldt dat lid was van de een schietvereniging en een vergunning zou hebben gehad om vijf wapens in huis te mogen hebben, waarvan hij er drie ook daadwerkelijk had.

Winkelcentra
De reden dat drie andere winkelcentra in Alphen aan de Rijn zijn ontruimd, is een briefje dat in de auto van de schutter is gevonden met daarop een waarschuwing dat in drie andere winkelcentra explosieven zouden liggen. Volgens burgemeester Bas Eenhoorn komt er rond 21:00 vanavond meer duidelijkheid over de winkelcentra.

Blowen
Onze verslaggever ter plaatse weet nog te melden dat Tristan van der Vlis samen met zijn vader lid was van de schietvereniging. Verder blowde de "nette jongen" volgens buurtgenoten "de hele tijd", maar sprak hij wel met twee woorden en was hij bijzonder beleefd.

Spits Redactie | 09-04-11 | 20:44 | 80 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Reacties

-weggejorist-

Wel een opluchting hoor! te weten dat het toch een nette jongen was;'((

Tsja, blowen verhoogt het risico op psychoses....

Wapens+drugs gebruik=dodelijke combinatie. Maar hij was wel netjes en beleefd? Vertel dat tegen de familie van de slachtoffers!

Geef het 'blowen' maar weer de schuld..

ach jee krijgen we dat gezeur over blowen weer. dronk ie ook nog wat misschien?

Misschien toch maar wapens niet de schietvereniging uit laten gaan?
niet dat elk lid zo gek is maar het komt toch vaker voor dat een dader makkelijk toegang had tot wapens waarvoor een vergunning uitgegeven is.

bij zo'n club kunnen ze toch de wapens bewaren en wat brede bewakers met een detectiepoortje bij de uitgang oid.
Wapens horen gewoon niet buiten die muren.

Ooooh blowen, tja dit verklaard alles.
Zeker geen computerspelletjes kunnen vinden bij hem thuis.

oh met vaker voorkomen doel ik op schietpartijen op scholen/winkelcentra in Duitsland, Finland en de VS.

hij had vast geen vergunning voor zijn "grote mitrailleur"?

Wapens horen gewoon niet buiten die muren.

Onder een Steen | 09-04-11 | 21:02
Ik zie ook geen noodzaak, ook niet voor een goedwillende schutter, om zo'n ding thuis te hebben liggen.

Gelukkig maar,het zou toch wat wezen....een illegaal wapen.

Wat Onder een Steen | 09-04-11 | 21:02 zegt. Waarom mag je die wapens thuis bewaren? Gewoon op de schietvereniging achter een groot slot en een dikke grendel.
Het bestaan van schietverenigingen begrijp ik zo al niet (en nee, ik ben geen linksdraaiende pacifist) maar als het dan toch moet, dan maar zo veilig mogelijk.

teringtubbie | 09-04-11 | 20:53
U kunt het gewoon noet laten hè? De moslims erbij halen....
Hoe geöbsedeerd kan iemand dan wel niet zijn?

De natte droom voor onze minister van justitie! Iemand met een WAPENVERGUNNING EN een BLOWER! We gaan kijkhard optreden tegen deze bandieten

Onder een Steen | 09-04-11 | 21:02
Waar denk je dat ze politie agenten vandaan halen? Gewoon dezelfde omgeving als deze jongen hoor. Bovendien zijn automatische wapens ook illegaal met wapenvergunning dus dat had hem toch niet tegengehouden.

@ tada | 09-04-11 | 21:10
Yep. Ze vonden met Sander V. de tijd misschien nog niet rijp. Zou het nu best eens kunnen worden voor de volgende hetze.

Ik zat eigenlijk te wachten op het bericht dat ie Counterstrike speelt.

Oh ja, en Karst T., natuurlijk. Die blowde ook wel eens.

You-On-A-Gin | 09-04-11 | 21:15
Lekker dingen verbieden en vrijheid stukje bij stukje inperken vanwege tragische incidenten die je er toch niet mee had voorkomen maar het klootjesvolk is blij! Vrijheid om te doen met je lichaam wat je wil is tenslotte alleen maar eng. Wapens al helemaal zolang ze niet in de bekwame handen zijn van een gast in het zwart met bivakmuts op en een sticker met politie op zijn rug.

Naar aanleiding van het voorval krijgen we natuurlijk wel een volledig wereldvreemde en overtrokken reactie van de overheid. Verbod op zwarte Mercedessen of Bomber jacks. Verder heeft de overheid toch niets zinnigs te doen.

Dat had hij niet mogen hebben want hij een strafblad.

Dus de handhaving heeft te kort geschoten.
Verder zal het een automatisch wapen zijn geweest en dus illegaal.

Niks met legale wapens en wapen bezit te maken, gewoon een gek.

Ik blow ook wel eens op zn tijd heur.. Maar daar komen zo een achterlijke ideeen niet van. Weer een vleugje zionistische indoctrinatie. *kijkt naar schele kloon | 09-04-11 | 20:56*. Sla eens een plank voor je harses, vriend.

solidstate | 09-04-11 | 21:24
Als je je wapenvergunning al had voordat je een strafblad hebt dan? Verder ligt het ook aan de feiten op je sb. Meen ik, correct me if I'm wrong =).
*jointje rollen doet*

@ Onder een Steen | 09-04-11 | 21:02

Dat slaat nergens op. Dan heb je alle legale wapens opgesloten en alle illegale wapens in handen van gekken die onbewapende mensen overvallen en vermoorden, zie wat er in alphen gebeurd is.

hij sprak netjes met 2 woorden: Pang Pang !

Misschien was hij wel stiekem bekeerd!

@ FapnLap | 09-04-11 | 21:26
Jij wil blowen legaliseren omdat anders de criminaliteit toeneemt omdat het in de illegaliteit verdwijnt.

Dus wapens wil je toch ook legaliseren omdat het ander in de illegaliteit verdwijnt en dus de criminaliteit vergroot, toch?

Wel consequent blijven.

@ solidstate 21:34,
wereldwijd is er zoveel ellende door criminaliteit rondom drugs, dat het mij niet eens zo'n slecht idee lijkt drugs wereldwijd te legaliseren.
Alcohol is toch ook legaal ?

Het Zilte Nat | 09-04-11 | 21:06.
Tja, als je lid bent van een schietvereniging hoef ik het niet uit te leggen. Ben je geen lid, dan ben ik bang dat je het niet snapt of wilt snappen.
Er zijn zoveel mensen met een voorliefde voor (vuur)wapens die hun wapens thuis hebben liggen en die niet doordraaien, dan deze ene die zich niet kan beheersen. Wat is hier dan volgens jou de oplossing. Geljk maar verbieden dan...als dat de regel gaat worden kunnen we elke vereniging, maakt niet uit wat het onderwerp is, wel gelijk verbieden.

@ klootzakeersteklas | 09-04-11 | 21:38

Wat denk je van rally crosserTs.

Die nemen toch ook hun wagen mee naar huis.
Opsluiten dat ding, achter slot en grendel. Hoeveel mensen dood gereden worden door auto's is niet te tellen.

solidstate | 09-04-11 | 21:34
Assumtion is the mother of all Fuckups. Jij geeft een perfect voorbeeld.
Mag ik een verwijzing of een bron hoe je deze conclusie gemaakt hebt over wat mijn ideologie is? Ik vind dat niemand een wapenvergunning mag hebben buiten de mensen die ze beroepsmatig nodig hebben. Softdrugs legaliseren is ook geen optie, mijn standpunt hierover is teveel om te schrijven dus dat laat ik achterwege. Waar mijn post op neerkomt is dat middels deze berichten mensen softdrugs gaan relateren aan zijn daden, wat volstrekt belachelijk is imo. Als hij zich psychoses had gerookt dan waren de verklaringen van de mensen die hem persoonlijk kennen ook wel anders dan wat dit bericht zegt.

@ FapnLap | 09-04-11 | 21:42
Waarom relateer jij wel de wapens aan zijn daden.

Niet doen volgens jou eigen normen.

Hij had ook met een auto 7 mensen dood kunnen rijden dus het staat los van het gebruikte wapen.

El Gringo | 09-04-11 | 21:08
Hombre,
Als je jaagt politie bent heb je ook wapens thuis.Nog strengere wetgeving haalt geen moer uit.Niet dat ik voor een vrijgave ben alla Amerika maar zelfs als dit kereltje geen volautomatische wapens had gehad had hij vast wel iets uitgevomnden. Een bom of gifgas.

-weggejorist-

solidstate | 09-04-11 | 21:45
Als hij het met een auto gedaan had dan had ik hetzelfde gezegd. Guns and cars don't kill people. People kill people. Daarintegen raad ik je dan eens aan een jointje te roken. Als hij nu heel veel alcohol had gedronken of harddrugs tot zich genomen had dan had ik de relatie tussen die twee wel begrepen.

Z'n wiet was op..?

@ FapnLap | 09-04-11 | 21:51
Ik ben niet voor een algeheel verbod op hash maar rommel is het wel.
Het leidt ook vaak naar zwaarder spul.

Ik heb ook weleens sterke shit gerookt waarbij mijn gedachtes er niet vrolijker op werden.

@mansourtalash | 09-04-11 | 21:47
Ik denk dat een Nederlandse plemp beter voldaan had. Het is het einde van de wereld nog niet, reken er maar niet op in 2012. ANDERS is het woord wat je misschien zoekt. Weer indoctrinatie, je bent er vatbaar voor.

Als iemand zoiets wil doen dan maakt het helemaal niet uit of hij/zij het wapen wel of niet legaal kan bemachtigen. Illegaal zijn er zeer veel wapens in omloop en is het voor elke inwoner van Nederland die serieus een wapen wil bemachtigen mogelijk om binnen 24 uur een wapen in handen te krijgen. Vuurwapens verbieden is net als bijv. het verbieden van drugs (natuurlijk is het niet 1:1 vergelijkbaar) werkt niet. Zorg dat het gecontroleerd gebeurt. En helaas zullen zulk soort dingen helaas waarschijnlijk altijd voorkomen.

solidstate | 09-04-11 | 21:58
Wat was dat dan als ik mag vragen? Buiten dat ben ik wel een voorstander van hasj, niet van wiet. Dat je van licht naar zwaar gaat is pure zelfbeheersing, maar dan nog is die overschakelijk hetzelfde als iemand die begint met het roken van sigaretjes.

Het Zilte Nat | 09-04-11 | 21:06
Veel mensen schieten niet alleen op één vereniging maar gaan elders ook schieten waar een evenement gehouden word. Ook is de politie niet op hun achterhoofd gevallen, niet iedereen krijgt zomaar een wapenvergunning maar ook de politie moet zich aan deze wetten houden en eerlijk oordelen. Het gaat hier nog altijd om een illegaal vuurwapen aangezien het een vol automatisch geweer was, wat onder geen enkele omstandigheden legaal is. Mensen laten vaak hun vuurwapen niet op een vereniging liggen omdat ze te bang zijn dat iemand anders (mogen het zijn lid met of zonder vergunning) hun wapen in handen krijgt en hier misbruik van maakt. Op dat moment is niet alleen de misbruiker schuldig maar ook de eigenaar.

-weggejorist-

Tsja, blowen verhoogt het risico op psychoses....

skippy69 | 09-04-11 | 20:55
Dat soort onzin zal ook wel weer rede zijn voor pvv cda pvda voor een blow verbod, want pado verbod was zo een groot succes....

Mensen met psychoses zullen sneller geneigd zijn drugs te gebruiken, vooral iets als weed waar je rustig van word.

Blowen kan wel een psychoses vervroegen te openbaren, mogelijk ook omdat behandeling uitblijft.

@ tada | 09-04-11 | 21:10
reken daar maar wel op ...... die zullen hier ongetwijfeld hun slaatje uit slaan

Heel veel sterkte aan de familie en vrienden van de slachtoffers maar ook aan de ouders van de jongen want voor hun is dit eveneens een hel.

@ FapnLap | 09-04-11 | 21:51

Een of andere voorgedraaide skunk joint.
Ik heb me er niet zo in verdiept maar rotzooi was het wel.

Ja hoor, geef drugs maar weer de schuld...

Voor iemand die lid was van een schietclub kon hij wel erg beroerd richten.

- edit: doe es Nederlands leren -

Misschien heeft het smoken van wiet hem er tot nu van weerhouden dit te doen. Ik weet niet hoe anderen het ervaren maar na/tijdens het blowen ben ik niet eens instaat om ruzie te stoken laat staan een 'aanslag' te plegen.
.
Maar dit sociaal conservatieve kabinet gaat dit misschien zien als een drogreden om softdrugs aan te gaan pakken en zich zo nog verder te bemoeien met onze privé zaken.

Kom, laten we blowen de schuld geven. En vergeet niet dat hij soms een keer GTA speelde, Dus games zijn ook weer slecht.

In een week 2 zware gevallen in Alphen waar drugs mee te maken hebben is geen toeval.(dit en een Ripdeal)
Waarom de schutter gedaan heeft zullen we niet weten maar dat er meer achterzit dan een doorgedraaide gek is mij duidelijk.
Een automatische wapen die heb je niet zomaar in huis, en waarom bommeldingen in de anderen winkelcentra. Waarschijnlijk heeft het een met het andere te maken.

Ik ben in mijn uni jaren penningmeester van een schietvereniging geweest, en twee van onze leden hadden automatische wapens, een zelfs een H&K G3. Verder beste kerels, met beide een grote bewondering voor het technisch vernuft die in de wapenontwikkeling van de 20e eeuw is gaan zitten.

Waar men besluit de schuld te leggen is verder oneindig discutabel, op het laatst is het toch altijd een persoonlijk besluit stammend uit persoonlijke redenering, aldanniet vanuit persoonlijke emotionele toestand. Guns dont kill people. People kill people.

Snel vandaag dan nog maar wiet en wapens kopen. Voor het verboden is.

gosh, ik blow, praat netjes met twee woorden, heb een grote bewondering voor het technisch vernuft die in de wapenontwikkeling van de 20e eeuw, enne speel zelfs call of duty en battlefield.... zal maar geen lid worden van een wapenvereniging want dan loop ik volgens jullie een risico.
think people think plz

ps. still i prefer a burning joint on my dresser drawer then a peacemaker in.....

-on topic ;S- mijn gedachten gaan uit naar de slachtoffers r.i.p.

-edit- than

Er blowen zoveel mensen en al zo lang, wat heeft dat te maken met deze verschrikkelijke daad? (Ben een niet-roker en niet-blower). De beste jongen had het niet goed in zijn hoofd en dat is niet tijdig gesignaleerd, laten we het daarop houden.

@schele kloon: ik weet niet wat ik moet zeggen van dit gebeuren, maar niet iedereen heeft hetzelfde uitweg voor zijn problemen. Wat denk je van de te veel maatregelen die nu genomen worden in het kabinet. één ding weet ik zeker er zullen meer deze weg volgen.

FapnLap | 09-04-11 | 21:26
Wapenvergunningen moeten ieder jaar verlengd worden. Als jij dan ondertussen een *bekende* van de politie bent geworden, dan lijkt het mij logisch dat ze hem niet verlengen en de wapens innemen.
Maar ja, zijn wapens waar hij mee schoot zijn illegaal, dus dat *weet* de politie niet. Dit zullen ze wel weer aanpakken om de burger verder in zijn vrijheid te beknotten.

Foto van de dader:
http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_window.jsp?id=http://images2-telegraaf.... foto van dader Tristan van der Vlis bij RTL Nieuws &copyright=Twitpic.com/Rachid Bouazzaoui &artid=9499707&artsec=binnenland&artparsec=binnenland&arttit=Lichamen nog lang in winkelcentrum

In dit geval kunnen de families van de slachtoffers de instanties aanklagen ivm het wapenbezit want het is toch van de gekke dat iemand 5 wapens thuis mag hebben. Ja, hij had er een vergunning voor. Waar slaat dat op? Welke idioot bedenkt zoiets?
Op deze manier krijgen we ook deze Amerikaanse situaties hier in Nederland. Weg met die wapens, niks geen schietverenigingen, waar is dat goed voor? Je zit nu wat er van komt. Gewoon alle wapens we en wel nu.

+1

Jongens hij had GEEN strafblad hij was alleen toen die 16 was in aanraking geweest met politie. (wat trouwens raar is dat ze dat nog weten aangezien op je 18e alles gewist hoort te worden)

Klote , dat dit ook in Nederland is gebeurt ik zag deze lange http://bit.ly/goOolq en zeer schokkende fotoserie die daar te plaatse is gemaakt en vraag me af hoe kom zo´n gast van 26 jaar aan die wapens. Het is toch niet normaal hoe makkelijk aan dit soort wapens te komen zijn, heeft dit te maken met onze open grenzen? ik denk van wel! Die ouders moeten toch ook iets gemerkt hebben want je zoon gaat niet zomaar even snel een automatisch wapen kopen op de hoek dit moet opgemerkt zijn.

(wat trouwens raar is dat ze dat nog weten aangezien op je 18e alles gewist hoort te worden)

Boredzor | 10-04-11 | 11:45

Ja, dat zeggen ze maar dat is gewoon keloel.

waarom halen ze altijd het blowen erbij ?
ik blow ook ik krijg geen psyische gedachtes om mensen te vermoorden ?

@ micky | 10-04-11 | 13:19
Het schijnt bij mensen met aanleg voor leipoheid wel het een en ander te kunnen triggeren.
Dat het er altijd bij wordt gehaald is vaak omdat het een geliefd stokpaardje is voor beleidsmakers en politici die 'daadkrachtig' willen overkomen.

PietHeyn65 | 10-04-11 | 10:36 Ja kortzichtige eikel, want wapens gaan zelfstandig de straat op om dood en vederf te zaaien. CDA-Stemmert!!!

Godzijdank blowde Tristan de hele tijd. Anders had hij meer slachtoffers gemaakt. En best of all, hij leerde door het constante blowen niet bepaald raak schieten op de schietvereniging.

Een joint heeft nog nooit iemand vermoord...

Mauz_is_waus | 10-04-11 | 14:46

Een wapen ook niet

Maar mensen wel.

@munchener freiheit | 10-04-11 | 09:17
Inderdaad, dit zal zeker wel weer meespelen in aanpassingen van de wetten in Nederland. De dader had ook een camo-broek aan. Dat zal binnen enkele jaren ook alleenmaar toegestaan zijn voor mensen die daar een functie voor bekleden. They will find a way. Misschien wordt het leven zoals het is in de film 'the island' wel een ideaalbeeld voor politici. Of misschien is dat het al wel..

PietHeyn65 | 10-04-11 | 10:36
Ik leef met je mee hoor! Ze moeten ook de blokker en de marskramer sluiten, want die verkopen messen en daarom ontstaat er de onherroepelijke dwang om mensen dood te steken. Overigens moeten we ook auto's van de weg halen en alle snelwegen maar veranderen in wandelpaden, want Karst T reed een aantal mensen dood op koniningendag. Daar komt bij dat computergames niet meer doen dan mensen brainwashen en ze vreselijk moorzuchtig maken. Dus dicht die winkels. Waarom verkopen ze games uberhaubt? Het is mijn hobby niet, ze komen vaak in het nieuws als oorzaak van moorden, dus ze moeten gewoon dicht. En welke idioot verzint actiefilms nou weer? Weg! Hell, we bezuinigen gewoon het rotte deel van de maatschappij weg en van de opbrengst bouwen we een gigantische muur om Nederland heen, dan word onze bevolking ook niet blootgesteld aan deze zieke misleidingen.

Maken jullie je aub geen zorgen over het blowen. Het levert veel te veel op om te worden verboden.
En voor alle 'kenners', iedereen kan psychotisch worden. Elk mens ter wereld. Blowen (veelvuldig) vergroot de kans en mensen die er al gevoelig voor zijn lopen natuurlijk helemaal een risico.
Maar wat jammer is is dat er niet verder wordt gekeken. Hij blowde zoveel om een reden. Hij flipt en gaat schieten om een reden. Hij is 24 en woont nog bij papa om een reden.
Deze jongen was overduidelijk psychisch patient met veel meer baggage dan alleen maar psychotische episodes en overmatig softdrugs gebruik.

Dankzij onze fijne wapenwet kunnen normale burgers zich niet meer verdedigen.
Criminelen en psychopaten, dus eigenlijk precies die groep die je niet wilt bewapenen, kunnen in Nederland aan net zoveel wapens komen als ze willen.
Had Nederland geen idiote wapenwet gehad dan was deze gek waarschijnlijk al veel eerder gestopt door iemand met een pistool op zak.
-
Nu was iedereen volkomen onbeschermd en kansloos omdat de politie er natuurlijk niet was. Die zijn òf wegbezuinigd of staan ergens zinloze boetes uit te delen om extra geld voor de regering in te zamelen.

In 2006 psychiatrisch behandeld.
9 dagen opgenomen.
Had suicidale neigingen
Gaat naar schietvereniging.
Krijgt wapenvergunning omdat hij niet veroordeeld is.
En dan "knapt" er toch iets.
Ligt het nu aan mij als ik me erger om dit scenario ?
Verwacht ik nu teveel van alle deskundigen ?

Dat hij een wapenvergunning had is TO-TAAL niet relevant.
Het is zo makkelijk om aan een gun te komen.
Dit soort dingen zullen helaas altijd gebeuren, niet vanwege eender welke wetgeving maar vanwege de geestesziekten welke sommigen mensen ontwikkelen of vanaf geboorte hebben.

Nee , niet relevant.
Want aan een wapen kun je relatief eenvoudig komen.
Maar het feit dat hij er een krijgen kon.
Dat is dan ook mijn vraag.
Of misschien makkelijker :
wanneer krijg je er geen ?
Wat zijn de criteria van de deskundigen ?
Dat vind ik TOTAAL wel relevant.

Kijk als je als labiel wordt aangemerkt is het misschien aan te bevelen om een dergelijke persoon niet met wapens in aanraking te laten komen.
Wekelijks te laten schieten en plannetjes te laten rijpen in zijn hoofd.
Het is maar een gedachte.
Waarschijnlijk TOTAAL fout.
Zou ik naderhand tenminste ook beweren als deskundige.

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

18 jaar cel en tbs voor Robert M.:
 

Column

Jan Dijkgraaf

Natuurlijk is Tofik Dibi volstrekt ongeschikt om GroenLinks te leiden. Hij is veel wel: een...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files