*

Nederland houdt niet van dubbel paspoort

Nederland houdt niet van dubbel paspoort

Meer dan de helft van de Nederlanders is tegen een dubbele nationaliteit. Drie op de vijf achttienplussers vindt dat wanneer iemand het Nederlandse paspoort krijgt, het eigen paspoort moet worden afgestaan. Een kwart vindt dat mensen meerdere paspoorten mogen hebben. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het CBS.Hebben we het echter over ministers, dan vindt 70 procent dat zij geen dubbele nationaliteit mogen hebben, tegenover 18 procent die dat geen probleem vindt. Vooral lager opgeleiden en 45-plussers zijn niet al te enthousiast over de dubbele nationaliteit. Niet-westerse allochtonen daarentegen hebben niet zoveel problemen met de meer dan één paspoorten. Zestig procent vindt het, niet heel verwonderlijk, oké.

Tot hun 45e verjaardag vindt grofweg de helft dat bij het verkrijgen van een Nederlands paspoort afstand gedaan moet worden van de andere nationaliteit. Bij de oudere leeftijdsgroepen ligt dit tussen de 65 en 70 procent. In Nederland woonden vorig jaar 1,1 miljoen mensen die naast de Nederlandse nationaliteit nog minstens één andere nationaliteit bezaten.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg Spitsnieuws op Facebook!

| 02-05-11 | 10:19 | 125 reacties

Reacties

laat me raden wie die 25% zijn!!!

  • 40plus
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:26
  • |
  • Quote
  • |

Nederland houdt niet van dubbel paspoort'

zo'n klein landje zeikt over dubbele paspoort..
als enige op de hele wereld.

wat zijn nederlanders toch wantrouwig en vooral racistisch geworden.

  • Alian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:28
  • |
  • Quote
  • |

Ik vind dat de mogelijkheid voor buitenlanders om Nederlander te worden moet worden opgeheven. Verder vind ik dat mensen die een dubbel paspoort hebben het Nederlandse paspoort moet worden afgenomen en stemrecht moet er alleen zijn voor Nederlanders.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:29
  • |
  • Quote
  • |

Laten we gewoon allemaal Europeanen of Wereldburgers zijn.. houd deze onzin ook gelijk op.

  • Arak Nomis
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:29
  • |
  • Quote
  • |

fijn onderzoek, mij is niets gevraagd

  • Sodommer
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:30
  • |
  • Quote
  • |

@Sanglier | 02-05-11 | 10:29

Juist...geen ander antwoord mogelijk.

  • Spike08
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:32
  • |
  • Quote
  • |

Welke idioot heeft dit ooit toegestaan in de eerste plaats? Als je in Nederland komt wonen heb je ook maar 1 paspoort nodig en wel het Nederlandse paspoort.

  • Tortasi
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:32
  • |
  • Quote
  • |

@ Sanglier, Eens!
Waarom moet je een dubbel paspoort hebben?
Of je bent het een, of je bent het ander.
Je kan toch niet in 2 landen tegelijk wonen.

Stoor me al helemaal aan stukken in het nieuws waarin het gaat over een turkse nederlander (bv), of je bent turk of je bent nederlander!

  • Maffiamuis
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:35
  • |
  • Quote
  • |

Geen probleem op zich, maar belachelijk dat ze voor de overheid mogen werken. Als ze er niet vanaf kunnen jammer dan, jatochnietdan.

  • Bokito ergo sum
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:38
  • |
  • Quote
  • |

Het gaat mij meer om die criminele, frauderende, straat terroriserende dubbelpas houders uit het Rif gebergte en andere inteelt gebieden.

En vooral opbokken met al dat geïmporteerde analfabetische tuigh.

  • A. De Bree
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:38
  • |
  • Quote
  • |

Het kwart dat tegen is, is allochtoon…

  • el mero mero
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:39
  • |
  • Quote
  • |

nog minstens één andere nationaliteit bezaten.

Dat je 2 paspoorten/nationaliteiten kan hebben vind ik al vreemd, maar nog meer?!

  • Valérie
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:39
  • |
  • Quote
  • |

Meer dan de helft van de Nederlanders is tegen het kwartje van Kok op de benzineprijs.

  • Sequoia
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:41
  • |
  • Quote
  • |

Is het niet handiger om mensen die al een pp hebben geen Nederlands pp te geven.

  • Oyibo
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:43
  • |
  • Quote
  • |

@ Sanglier | 02-05-11 | 10:29 : Precies, tevens ook sociale voorzieningen pas nadat er aantoonbaar aan mee betaald is en voor toekomstige goudzoekende kansloze....alleen maar werkvergunning en 3 maanden geen werk = grens over en oprotten.

  • Dirty-Harry44
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:48
  • |
  • Quote
  • |

Maffiamuis | 02-05-11 | 10:35
Nou, ik kan je wel uitleggen waarom het voor mij handig is om een dubbele paspoort te hebben!
Ik ben Deens en heb er tot mijn 9e gewoond. Al mijn familie woont er ook nog, maar ik woon al 12 jaar in NL. Ik heb hier groep 6t/m8, 6 jaar VWO en 3 jaar universiteit doorlopen en ben van plan om hier te blijven wonen.
Maar als ik ooit een vakantiehuis of 2e huis in Denemarken wil(handig voor familie opzoeken, anders moet je weken achter mekaar bij familie logeren), heb ik een Deens paspoort nodig(ook als ik ooit het huis van mijn ouders wil erven). Vandaar dat ik mijn Deense nationaliteit nog heb(en natuurlijk voor de verbondenheid)!
Maar als ik in NL stemrecht wil, heb ik de NL'se nationaliteit nodig. En bovendien bespaart dat mij hoop(onnozele) moeite bij het alle overheidsgerelateerde dingen(zoals belastingaangifte, Stufi aanvraag etc).

  • deentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:49
  • |
  • Quote
  • |

@Alian | 02-05-11 | 10:28
Hou eens op linkse Humanitas-achtige suffe demoniserende lutser om racisme en liefde en bescherming voor eigen volk en land over één kam te scheren. Een Nederlandse neger met een enkel Nederlands paspoort heeft niemand problemen mee, oké?

  • JackSparrow
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:51
  • |
  • Quote
  • |

Maar als ik in NL stemrecht wil, heb ik de NL'se nationaliteit nodig.
deentje | 02-05-11 | 10:49

Waarom zou u in Nederland stemrecht nodig hebben? Dat heeft u toch in Denemarken?

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:55
  • |
  • Quote
  • |

@deentje | 02-05-11 | 10:49

Wat jij dus zegt, is dat je eigenlijk van 2 walletjes wilt mee eten.
Toch hier stufi willen ontvangen en je belasting terug krijgen, maar er moeite voor doen, ho maar.
En je wilt een huis kopen in Denemarken.
Luister dan, ook ik, als Nederlander, met een Nederlands paspoort, kan een huis kopen in Denemarken.
Kortom, wordt Nederlander, of blijf Deens.
Beide kan niet.

  • Ohjeee
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:57
  • |
  • Quote
  • |

En bovendien bespaart dat mij hoop(onnozele) moeite bij het alle overheidsgerelateerde dingen(zoals belastingaangifte, Stufi aanvraag etc).
deentje | 02-05-11 | 10:49

Wilt u ook in twee landen belasting betalen?

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 10:59
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 02-05-11 | 10:55

Gebruik ik niet, gezien ik hier woon en studeer, dus heb ik er bijzonder weinig aan om in Denemarken te stemmen. Ik zou ook graag mijn stemrecht in Denemarken willen afstaan, alleen kan dat niet zonder mezelf vol in de vinger te snijden(dus later geen 2e huis in Denemarken kunnen nemen etc).
Het kromme is dat ik hier mag stemmen wat betreft de gemeenteraad, provinciale staten etc, maar ik mag niet meestemmen over de 2e kamer. Volgens mij is dat toch echt de instantie waar ik belastingen aan betaal etc.

  • deentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:00
  • |
  • Quote
  • |

Dubbel paspoort staat ook bekend om de criminele Turken en Marokkanen,dus...

  • Quikfit
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:06
  • |
  • Quote
  • |

Ik zou ook graag mijn stemrecht in Denemarken willen afstaan, alleen kan dat niet zonder mezelf vol in de vinger te snijden(dus later geen 2e huis in Denemarken kunnen nemen etc).
Het kromme is dat ik hier mag stemmen wat betreft de gemeenteraad, provinciale staten etc, maar ik mag niet meestemmen over de 2e kamer. Volgens mij is dat toch echt de instantie waar ik belastingen aan betaal etc.
deentje | 02-05-11 | 11:00

Wat heeft Nederland te maken met de vraag of u gebruik maakt van uw Deens stemrecht?

Waarom zou u als Deen met Nederlands paspoort wel een tweede huis in Denemarken kunnen hebben en ik als Nederlander zonder Deens paspoort niet?

Als u hier werkt hier, hier belasting en sociale premies betaalt bouwt u rechten op, net als iedere Nederlander die premies betaalt. Daarvoor hoeft u toch geen Nederlands paspoort te bezitten?

Waarom zou u stemmen over zaken waarvan u de culturele achtergrond onvoldoende kent?

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:06
  • |
  • Quote
  • |

Ohjeee | 02-05-11 | 10:57
Van 2 walletjes meeeten? Volgens mij toch echt niet. Ik betaal toch gewoon belasting hier?
En belasting terugkrijgen? Volgens mij betaal ik meer dan ik terugkrijg, maar het kan zijn dat jij een loophole in het systeem hebt gevonden. Als dat zo is hoor ik het graag.
En ja, je kan een huis in Denemarken nemen, maar alleen als dat je primaire woonplek wordt en niet als vakantie huis. Hebben ze ingevoerd om de vakantie duitsers weg te houden.
En over mijn paspoort. Ik heb er gewoon 2 hoor, dus beide kan zeker wel!
Sanglier | 02-05-11 | 10:59
Dat doe ik dan ook, want als ik een (2e) huis zou hebben in Denemarken zou ik daar meer dan genoeg belasting over betalen. Op dit moment betaal ik niets aan Denemarken(behalve die 90 euro ieder 5 jaar voor het vernieuwen van mijn paspoort), omdat ik er niet woon, werk etc.

  • deentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:06
  • |
  • Quote
  • |

@Alian | 02-05-11 | 10:28
Laat me raden, je hebt er zeker twee.

  • De Zeikerdt
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:06
  • |
  • Quote
  • |

- hier

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:07
  • |
  • Quote
  • |

deentje | 02-05-11 | 11:06

Waarom zou Denemarken vakantieduitsers weghouden uit Denemarken?

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:10
  • |
  • Quote
  • |

deentje | 02-05-11 | 11:06

Geef die Duitsers een Deens paspoort!

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:11
  • |
  • Quote
  • |

wat zijn nederlanders toch wantrouwig en vooral racistisch geworden.

Alian | 02-05-11 | 10:28

ik zou eerder zeggen, eindelijk staan de nederlands een KLEIN beetje op voor eigen land en volk!

  • Gruttepier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:11
  • |
  • Quote
  • |

Van mij mag je ook dubbele paspoorten hebben hoor. Alleen ben ik dan wel weer van mening dat een Nederlands paspoort niet ook betekend dat je een Nederlander bent. Dan moet je afkomst toch al voor een x aantal generatie (zeker 5) ook uit Nederland of een van de direct omliggende landen zijn. Zo bekeken boeit het paspoort niet meer, maar is je werkelijke afkomst wel belangrijk. Zijn we direct af van alle generaal-pardonertjes.

  • DerUnterMensch
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:13
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 02-05-11 | 10:29
Wat een absolute onzin kraam je me daar uit zeg. Buitenlanders die Nederlander WILLEN worden en mee willen doen in onze maatschappij en zich aanpassen aan onze normen en waarden hebben alle recht om Nederlander te worden. Op voorwaarde dat ze dan wel hun ouder nationaliteit volledig opgeven. Je kunt altijd weer burger worden van het land van herkomst. Mensen die hierheen komen en zich niet willen aanpassen, die hebben geen recht om hier te verblijven, stemmen, geld ontvangen etc etc.

  • Tortasi
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:15
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 02-05-11 | 11:06
Waarom dat niet mag als Nederlander zonder Deens paspoort? Vraag het aan de Deense overheid, zij hebben die regel ingesteld. Ik niet.

En je hebt gelijk dat ik hier bepaalde rechten opbouw etc, maar het stemrecht verkrijg je daar niet mee. Echter verkrijg je er het stemrecht dus niet mee en dat is zeker niet omdat ik culturele achtergrond onvoldoende ken. Zoals ik al zei, ik heb hier nu langer Nederlands(dus niet internationaal) onderwijs genoten dan een groot deel van de stemgerechtigde bevolking.
En sowieso heeft 75% van hetgeen waar je over stemt tegenwoordig niets meer met cultureel gedoe te maken, maar met geld!
Sowieso, als je het over cultureel onwetendheid wilt hebben, kunnen we het beter hebben over alle lui met Nederlandse ouders die nooit in NL hebben gewoond(of nu wel wonen maar niet opgegroeid zijn) die toch gaan stemmen!

Maar eigenlijk heb ik toch niets met het probleem te maken, ik heb al 2 paspoorten en die worden me toch niet meer afgepakt!

  • deentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:18
  • |
  • Quote
  • |

Wat een absolute onzin kraam je me daar uit zeg.
Tortasi | 02-05-11 | 11:15

Ik geef mijn mening. Kennelijk bent u het niet met mij eens.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:23
  • |
  • Quote
  • |

deentje | 02-05-11 | 11:06
Wat vooral steekt is dat Nederlanders die vrijwillig een andere nationaliteit aannemen, hun NL nationaliteit verliezen. Kennelijk geldt dan wel het principe dat je maar één heer kunt dienen. Verder is nationaliteit zoiets als een munt; je hebt de euro of de kroon, maar niet beide.
In welk opzicht bent u overigens anders dan een vakantieduitser als u in DK een tweede huisje koopt maar in NL woont?

  • Synecdoche
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:27
  • |
  • Quote
  • |

Dit is geen nederland meer.Nu komen ze allemaal van buitenaf hierheen of er worden er hier flink wat gefokt.Ze hebben het hier heel goed maar het geld verdwijnt naar die rot landen.

  • peanut50
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:28
  • |
  • Quote
  • |

... ik heb al 2 paspoorten en die worden me toch niet meer afgepakt!
deentje | 02-05-11 | 11:18

Zoals ik er nu over denk dus wel. Het Nederlandse paspoort wel te verstaan. Als het aan mij ligt mag u hier wonen, studeren, werken, belasting betalen en uitkering ontvangen bij ziekte en werkloosheid (voor zover u rechten heeft opgebouwd) maar u kunt geen Nederlander worden en ook niet stemmen en als u crimineel bent mag u het land verlaten.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:28
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 02-05-11 | 11:06
Maar misschien had ik er in het begin bij moeten vermelden hoe ik aan mijn dubbele paspoort kom.
Dat ik een Deens paspoort heb ik vanzelfsprekend omdat mijn ouders Deens zijn en daar zijn geboren.
Dat ik ook een Nederlands paspoort heb is omdat ik VOOR mijn 18e verjaardag al 5 jaar in Nederland had gewoond en al een paspoort had uit een ander EU land. Hierdoor kon ik een dubbel paspoort nemen.
Als ik de dag na mijn 13e verjaardag hierheen was verhuisd, was dit dus niet mogelijk geweest!

  • deentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:29
  • |
  • Quote
  • |

Maar misschien had ik er in het begin bij moeten vermelden hoe ik aan mijn dubbele paspoort kom.
deentje | 02-05-11 | 11:29

Dat maakt voor mij niet uit maar het zou misschien zo moeten kunnen zijn dat buitenlanders hun Nederlanderschap moeten kunnen verdienen. Ik hoop overigens dat u begrijpt dat het mij om het principe gaat, niet om u persoonlijk.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:34
  • |
  • Quote
  • |

Synecdoche | 02-05-11 | 11:27
Binnen de EU niet, zoals ik(na jou post pas) uitlegde! Als je voor je 18e verjaardag 5 of meer jaar woonachtig bent in het land, kan je een paspoort aanvragen zonder je andere te laten vervallen.
Dus als U op uw 12e verhuist naar Spanje, mag U op uw 18e verjaardag een Spaans paspoort aanvragen zonder uw Nederlandse op te geven. Dit maakt het veel makkelijker om ooit terug te verhuizen naar NL of bijvoorbeeld de erfenis met de kinderen te regelen etc!

  • deentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:36
  • |
  • Quote
  • |

Alleen al dit soort sfeerverlagend dubbel paspoort-gezeik door een volk dat zo onzeker is over zijn identieit doet mij mijn tweede paspoort houden. Kan ik tenminste vluchten als de pleurens uitbreekt hier...

  • Woods
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:37
  • |
  • Quote
  • |

@Ohjee, jij kan als Nederlander geen huis in Denemarken kopen hoor, iig geen vakantie-huis. Mijn oom woont er, huis moest op naam vrouw

  • Bokito ergo sum
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:40
  • |
  • Quote
  • |

De 25% die tegen is heeft de vraag waarschijnlijk niet begrepen

  • Mikey70
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:45
  • |
  • Quote
  • |

bekrompen mensen hier in Nederland, ben toch wel een beetje opgelucht om te zien dat de consensus van de reaguurders gelijk is aan die van laagopgeleiden. Kvon het al raar dat zoveel mensen vmbo'ers uitschelden dat ze dom zijn en er tegelijkertijd zo'n achterlijk wereldbeeld er op nahouden

  • Wauter
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:46
  • |
  • Quote
  • |

ik weet van een Nederlands gezin die naar Z.A. emigreerden en ook daar een paspoort en nationaliteit hebben maar je zou hun nooit van kunnen overtuigen om hun Nederlands nationaliteit op te geven, joh vind je te gek? maar hier moet je gelijk asimileren en zich ontbinden van mens wortels in orde om jou gevoelens van wantrouwen te kunnen verminderen..

dat een dubbele-nationaliteit ongewenst is als men in de regering zit vind ik wel logisch maar onder de lui moet je toch elke allochtoon veroordelen op daad (goed of slecht). het hebben van twee nationaliteiten maakt men niet minder of meer patriotisch dan b.v. een autochtoon met een paspoort. naar mijn mening moet twee europees paspoorten gewoon kunnen maar er moet een wet komen die kiezen alleen mogelijk maakt in het land van vaste verblijf. kijk als jij hier als european woont, werkt, deelneemt aan de maatschappij, steekt 100% van je loon weer in de Nederlandse economie dan waarom zou dat niet kunnen? de reden gegeven door deentje is maar een voorbeeld van waarom het handig is. het leven is niet gemakkelijk. men moet naar alle gebodene kansen kunnen grijpen.

Vergrijzing in Nederland is echt, waarom zou jij niet meer zelfstandige, hardwerkende en geintegreerde europeese mensen hier willen hebben?

  • middenlander
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:46
  • |
  • Quote
  • |

Papieren tijgers.

  • guppert
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 11:47
  • |
  • Quote
  • |

Vergrijzing in Nederland is echt, waarom zou jij niet meer zelfstandige, hardwerkende en geintegreerde europeese mensen hier willen hebben?
middenlander | 02-05-11 | 11:46

Dat kan prima zonder dat die mensen een Nederlands paspoort krijgen. Kijk eens naar Zwitserland. Geen enkel probleem.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 12:06
  • |
  • Quote
  • |

40plus | 02-05-11 | 10:26
zo te lezen de hoger opgeleiden

  • swift1.6
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 12:09
  • |
  • Quote
  • |

IK ben ook voor afschaffing, gewoon kiezen welke nationaliteit je wil en maar 1 paspoort!

  • jowie123
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 12:09
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 02-05-11 | 11:23
Dat heeft u goed gezien, ik respecteer wel uw mening overigens dus begrijp me niet verkeerd. Veel buitenlanders hebben naar mijn mening alle recht om hier te verblijven allang verloren en mogen derhalve ook geen Nederlandse nationaliteit verkrijgen. Maar mensen die wel willen zouden die vrijheid gewoon moeten krijgen. Maar zoals u al aangeeft kan het ook op andere manieren. Jammer dat de politiek slaapt.

  • Tortasi
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 12:24
  • |
  • Quote
  • |

Laat nou de mensen met een dubbel paspoort eens afhankelijk zijn van de sociale voorzieningen uit het andere land.

  • J.F.H.
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 12:24
  • |
  • Quote
  • |

Ik zie het hele probleem van de dubbele nationaliteit ook niet.
Ik ben van plan om in de toekomst een Grieks paspoort aan te vragen.
In verband met erfenissen en eventueel een huisje daar is het gewoon een stuk makkelijker. Ik ben hier geboren, maar met een Griekse vader kan je er makkelijk één aanvragen.

  • Mr.TG
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 13:34
  • |
  • Quote
  • |

Ik zie het hele probleem van de dubbele nationaliteit ook niet.
Mr.TG | 02-05-11 | 13:34

Inderdaad. U ziet alleen maar voordelen. Voor uzelf....

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 13:39
  • |
  • Quote
  • |

Meer dan de helft van de Nederlanders vinden het blijkbaar vervelend dat zei tijdens hun bezoek naar hun vakantie bestemming in Turkije moeten wachten in de rij. De Nederlanders die een Turks paspoort kunnen in een kortere rij staan en hoeven geen visum te betalen.
Verder gaan die mensen echt niet anders denken/voelen als ze hun paspoorten inleveren.
Ps. Verder heeft een Nederlander geen last van een dubbele paspoort. De Turken zelf meer (hoge kosten van het aanvragen & dienstplicht). Maar wie zijn wij om te bemoeien over hun nationaliteit.

  • Mkooij
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 14:19
  • |
  • Quote
  • |

Zoveel ophef alsof de Nederlandse paspoort je automatisch gelukkig maakt... )) Meeste Russen, Amerikanen, Britten, Duitsers etc zullen nooit hun eigen nationaliteit opgeven in ruil voor Nederlandse papiertje ook al houd daar Nederland niet van. Mensen, wees gewoon realistisch en denk niet dat Nederlandse paspoort zo veel waarde heeft.

  • comradeN1
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 14:24
  • |
  • Quote
  • |

@ middenlander | 02-05-11 | 11:46

Ja dat vind ik gek. Als je je prima op je gemak voelt in Z.A. (zuid afrika of zuid amerika?), waarom zou je dan 'nederlander' willen blijven?

  • potsenmakkert
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 14:28
  • |
  • Quote
  • |

Meteen verbieden, dat dubbel paspoort!
Dan weet je dat allochtonen met een NL paspoort, die geboren waren in bijvoorbeeld Turkije of Egypte op oudere leeftijd niet meer kunnen remigreren.
Blijven ze fijn noodgedwongen hier, een woonruimte bezet houden, huur- en zorgtoeslag innen en een aanvullende bijstandsuitkering voor hun aow tekort te ontvangen.
Vervolgens gaan zeiken dat er hier zo veel buitenlanders zijn, dat er zo een woningtekort is en dat de belasting zo hoog is.

  • netjunk
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 14:29
  • |
  • Quote
  • |

Fijn terug naar de jaren '80 en het éénpaspoortsysteem.
NL vrouwen met een buitenlandse man moesten een verblijfsvergunning aanvragen voor hun eigen kind.
En besloot die man om naar zijn geboorteland te gaan, of besloot de vreemdelingendienst dat voor hem, dan kon hij het kind gewoon meenemen.
Kon de moeder er helemaal niets aan doen en de NL overheid ook niet.

  • netjunk
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 14:32
  • |
  • Quote
  • |

Het is pure discriminatie, dat een aantal mensen maar 1 paspoort mogen hebben.

  • De Zeikerdt
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 15:18
  • |
  • Quote
  • |

Kan Wilders gelijk zijn Israelische nationaliteit inleveren.

  • space communist
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 15:22
  • |
  • Quote
  • |

Maffiamuis | 02-05-11 | 10:35
Mijn dochter heeft 3 paspoorten. Een nederlandse omdat ik als vader nederlander ben, eentje met de nationaliteit van mijn vrouw (VS) en een britse omdat ze hier geboren is.
Ik zie het probleem niet.

  • Fred667
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 15:27
  • |
  • Quote
  • |

Jaloezie

  • Alex2819
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 15:43
  • |
  • Quote
  • |

@Alian | 02-05-11 | 10:28
Hoe zou dat komen denk je?

  • Sarcastiaan
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 16:11
  • |
  • Quote
  • |

netjunk 02-05-11 15:18

Dus we kunnen de WAO van alle Nederlanders in Benidorm en rijke stinkerts in Zuid Frankfijk ook bevriezen?

  • Mkooij
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 16:14
  • |
  • Quote
  • |

Fred667 | 02-05-11 | 15:27
Het probleem is dat je dochter geen Nederlandse is, geen Amerikaanse is en geen Engelse is.
Dus wat is ze dan wèl ?...

  • Moi2
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 16:19
  • |
  • Quote
  • |

Ik zie het probleem niet.

Fred667 | 02-05-11 | 15:27
Er is ook inderdaad geen probleem, behalve voor degene die denken dat ze op een afgesloten eiland willen leven. Er is ook geen enkele goede reden te bedenken om twee van de drie nationaliteiten in te leveren.

  • Marinus Buijs
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 16:58
  • |
  • Quote
  • |

Ben het ook helemaal met SANGLIER eens, goed gesproken.

  • derealist
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 17:24
  • |
  • Quote
  • |

Wat een kortzichtig racistisch jaloers gehuil om niks. Only in Holland.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 17:51
  • |
  • Quote
  • |

Er is ook inderdaad geen probleem....
Marinus Buijs | 02-05-11 | 16:58
..................................
Er is wel een probleem.
Een jaloezieprobleem, onder sommige bekrompen autochtonen met geen connecties met het buitenland.
Als je een verblijfsvergunning aan moest vragen voor je eigen in NL geboren kind, een visum aan moest vragen om (een van) je ouders te bezoeken of als je (klein)kind ontvoerd werd naar een Arabisch land, met geen mogelijkheid om het terug te krijgen, zou je wel anders piepen.

  • netjunk
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:00
  • |
  • Quote
  • |

Alian | 02-05-11 | 10:28
Als je een Nederlands paspoort hebt, is dat het bewijs dat je in Nederland woont en het staatsburgerschap hebt. Het is dus van de zotte als je daarnaast ook nog een paspoort hebt wat aangeeft dat je ook in Marokko, Polen, China of wat voor land ter wereld ook woont. Mensen die een dubbele paspoort hebben, willen in twee werelden tegelijk leven en dat kan niet. Je kiest voor het een of voor het ander. Het is dus een principiele kwestie en geen racistische.

  • Cheezhead
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:03
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 02-05-11 | 13:39
Kom dan is met de nadelen?

  • Mr.TG
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:22
  • |
  • Quote
  • |

Ik vraag me af wat voor bevolking die 18% is ..

  • NatteWillie
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:24
  • |
  • Quote
  • |

@Mr.TG | 02-05-11 | 18:22
Het nadeel is voor kaalkopje Sanglier is dat sommige (half-)'allochtone' kindjes dan een voordeel hebben wat hij niet heeft en dat vindt-ie niet eerlijk. Hij heeft Nederland het liefst zo blank en Hollandsch mogelijk, dus hoopt-ie dat een verbod op dubbele paspoorten Nederland weer wat blanker maakt c.q. toekomstige niet-Nederlanders ontmoedigd worden hier te gaan werken en/of wonen.
@Cheezhead | 02-05-11 | 18:03
Heeft niks helemaal niks met "wonen in twee landen/leven in twee werelden te maken", maar alles met familie en land van 'halve herkomst' te kunnen bezoeken zonder gezeur. Net zoals elke EU-burger dat gemak heeft in de EU.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:34
  • |
  • Quote
  • |

Kom dan is met de nadelen?
Mr.TG | 02-05-11 | 18:22

Voor uzelf zijn er geen nadelen aan een tweede paspoort. Voor de betrokken landen wél en die kunnen in meer of mindere mate ook door u veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld: Instroom van kansloze gelukszoekers, toename van criminaliteit, grotere vraag naar uitkeringen en ongewenste uitstroom van kapitaal.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:36
  • |
  • Quote
  • |

mygfisbrazilian | 02-05-11 | 18:34

Het soort reacties zoals u ze plempt is voor mij een indicatie dat ik op het goede spoor ben.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:44
  • |
  • Quote
  • |

Ik zou graag naast mijn Nederlandse de Amerikaanse nationaliteit hebben.

  • eye
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:45
  • |
  • Quote
  • |

@Sanglier | 02-05-11 | 18:44
Ik hoop dat u met uw kaalkopjes-gehuil om niks nog lang op het goed spoor blijft en dat het daar verder bij blijft. Mijn toekomstige kinderen hebben straks net zo veel recht op de Braziliaanse nationaliteit als de Nederlandse. En ze zullen automatisch belasting betalen in het land waar ze wonen en werken. Ook hoeft ik niet bang te zijn dat ze niet kunnen stemmen omdat men "de culturele achtergrond onvoldoende kent" - daarbij als dat een voorwaarde zou moeten zijn zou waarschijnlijk meer dan 50% van de stemgerechtigden niet mogen stemmen.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 18:55
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 02-05-11 | 18:36
Ja tuurlijk, omdat ik dan naast de Nederlandse ook de Griekse nationaliteit heb zorg ik voor meer criminaliteit, betaal ik minder belasting en vraag ik eerder een om een uitkering?
Instroom van kansloze gelukszoekers? Sorry, maar waar het hier om gaat is dan mensen met een Nederlands paspoort hun ander nationaliteit moeten opgeven. Met andere woorden: Ze zijn hier al!
Uitstroom van kapitaal? Hoe voorkom je dat door mensen hun tweede paspoort af te pakken?

  • Mr.TG
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:01
  • |
  • Quote
  • |

het grooste probleem in nederland is inderdaad deze paspoort kwestie, dat europa aast op onze pensioenen en dat donner voor elke huurwoning €120,= meer huur wil hebben valt in het niet bij de paspoorten.

  • deteringziterin
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:25
  • |
  • Quote
  • |

Ik vind het een lastige kwestie. Ik denk dat je een hoopgelazer kan voorkomen als je enkel dubbele nationaliteiten van binnen de EU toestaat. Dan kan Deentje gewoon zijn dubbele nationaliteit behouden (klinkt me als een schappelijk persoon) net als Flip en een goede vriend van ons (ook spaans paspoort naast de Nederlandse). Op het moment dat iemand met een dubbele nationaliteit voor de overheid wil werken vind ik dat diegene moet kiezen voor de Nederlandse om eventuele belangenverstrengeling te voorkomen (of in ieder geval de schijn daarvan te voorkomen). Het probleem wat de meeste mensen hebben met de dubbele nationailiteit is dat er vaak misbruik van wordt gemaakt door voornamelijk Noord Afrikaanse inwoners, kinderbijslag die daarheen wordt gesluisd voor niet bestaande kinderen evenals de riante oprotpremies voor remigranten en pensioenen en voornamelijk trouw zijn aan het land van herkomst (hier geboren of niet), dat is hetgene waar mensen een probleem mee hebben.

  • vraagtekentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:25
  • |
  • Quote
  • |

Dubbele nationaliteit en dubbel paspoort zijn niet hetzelfde.
Men kan over meerdere nationaliteiten beschikken (en er soms zelfs niet van af) en toch maar 1 paspoort aanvragen.
Ook heeft het hebben van een dubbele nationaliteit bar weinig van doen met hoe je leeft en waar je hart ligt.
Dit soort symboolpolitiek, evenals het boerka-verbod gezever, leidt nergens toe en dient geen ander doel dan een '(un)gesundenes volks-empfinden'.

  • CynicalBastard
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:26
  • |
  • Quote
  • |

@CynicalBastard | 02-05-11 | 19:26 +1
@vraagtekentje | 02-05-11 | 19:25 ook een dubbele nationaliteit hoeft voor een overheidsfunctie geen probleem te zijn - zie: Ivo Daalder http://nl.wikipedia.org/wiki/Ivo_Daalder
Het is gewoon allemaal kaalkopjes gejank om niets. Als je je overheidsfunctie aangaat zweer je nou eenmaal trouw aan je functie. Ook een Nederlander zonder dubbel paspoort kan een landverrader zijn - zie: de Nederlandse F-16 piloot die onlangs nog is opgepakt

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:42
  • |
  • Quote
  • |

Ik heb een Engels en een Nederlands paspoort, problemen?

  • O. E. Le Wapper
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:48
  • |
  • Quote
  • |

O. E. Le Wapper | 02-05-11 | 19:48
Brits paspoort kerel, geen Engels. Verder geen problemen. ;-)

  • Fred667
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:56
  • |
  • Quote
  • |

mygfisbrazilian | 02-05-11 | 19:42
Waarom nou weer per se kaalkopjes gejank? Ben je een keer trots op je Nederlander zijn, wordt je meteen als neo-nazi afgeschilderd omdat je niet tolerant genoeg zou zijn. Tolerantie betekent toch niet dat altijd alles maar moet kunnen? Als ik zin heb om voor je deur te schijten en je zegt er wat van dan zou je dus ook tolerant moeten zijn. Mooie discussie trouwens, want hoever gaat tolerantie nu eigenlijk? Moet alles maar kunnen of is alles prima zolang het jou zelf niet raakt?

  • vraagtekentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:57
  • |
  • Quote
  • |

-weggejorist en opgerot-

  • aidagege
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 19:58
  • |
  • Quote
  • |

hahaha, net alsof buitenlanders of immigranten in nederland alleen de dubbele nationaliteiten bezitten, Heel veel autochtone nederlanders hebben soms meer dan 2 paspoorten, wat dacht je bijvoorbeeld van die ene jonge nederlands meisje die de werekd wilt gaan zeilen, die had er 3 paspoorten, dus zeur niet alleen over immigranten in nederland met dubbele paspoorten

  • crocodile
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 20:09
  • |
  • Quote
  • |

@CynicalBastard | 02-05-11 | 19:26 +1
@vraagtekentje | 02-05-11 | 19:25 ook een overheidsfunctie hoeft geen probleem te zijn met een dubbel paspoort, je zweert immers trouw aan je functie - zie: Ivo Daalder http://nl.wikipedia.org/wiki/Ivo_Daalder (Daarbij kan je met één paspoort ook prima een landverrader zijn.)

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 20:20
  • |
  • Quote
  • |

excuus er ging wat mis

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 20:21
  • |
  • Quote
  • |

@vraagtekentje | 02-05-11 | 19:57
Zeker moet niet alles kunnen! En ik ben ook een trotse kaaskop. Maar mijn toekomstige kinderen hebben gewoon recht op twee paspoorten, dat heeft geen zak met tolerantie te maken en al helemaal niks met voor iemand zijn deur schijten.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 20:26
  • |
  • Quote
  • |

Een dubbele nationaliteit is in principe niet onmogelijk of onwenselijk.
Echter als mensen er voor kiezen in NL te wonen en onze nationaliteit willen hebben, dan moeten ze onvoorwaardelijk kiezen en hun andere paspoort inleveren.
Hebben ze echter toch een dubbele nationaliteit en weten zij zich niet te gedragen, dan moet hen het Nederlanderschap ontnomen worden, gevolgd door onmiddellijke uitzetting als ongewenst vreemdeling.

  • Puinbak
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 21:24
  • |
  • Quote
  • |

mygfisbrazilian | 02-05-11 | 20:26
Tuurlijk is het geen reëele vergelijking, maar volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel. Ik zei ook dat ik het een lastige kwestie vind.

  • vraagtekentje
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 21:41
  • |
  • Quote
  • |

@ mygfisbrazilian | 02-05-11 | 20:26: Waarom HEBBEN ZE RECHT op 2 paspoorten?

  • Dirty-Harry44
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 21:50
  • |
  • Quote
  • |

Instroom van kansloze gelukszoekers?
Mr.TG | 02-05-11 | 19:01

U houdt zich van de domme of u zadelt de Grieken straks op met precies datgene wat ik bedoel.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 21:55
  • |
  • Quote
  • |

Ik hoop dat u met uw kaalkopjes-gehuil ...
mygfisbrazilian | 02-05-11 | 18:55

U moet niet zo zeuren als u geen argumenten hebt.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 21:57
  • |
  • Quote
  • |

Het schijnt moeilijk te begrijpen te zijn dat het bezit van alleen een buitenlands paspoort het functioneren in Nederland niet in de weg hoeft te staan.
De louter egocentrische argumenten die hier voorbijkomen ten faveure van het bezit van meerdere paspoorten alsmede de gretigheid waarmee op voorbeelden wordt geschoten, die niet op elk individu van toepassing hoeven zijn, zijn typerend voor de egocentrische gelukszoeker.

Twee paspoorten? U mag er één houden. Buitenlands paspoort? Prima maar dan geen stemrecht en bij crimineel gedrag het land uit.

Oh, wat zal dat een problemen oplossen!

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 22:03
  • |
  • Quote
  • |

Van mij mag iedereen een dubbele nationaliteit hebben, met enige handigheid kan je er zelfs drie hebben (kind van Nederlandse / buitenlandse ouders geboren in de VS). Mijn vrouw en kinderen hebben een dubbele nationaliteit, mijn vrouw door met mij te trouwen mijn kinderen door hun geboorte.
Verder begrijp ik het gezeur over belasting betalen niet, je betaalt belasting waar je woont. Mijn buitenlandse collegas die hier werken betalen hier belasting en ik heb hier tien jaar geen belasting betaald omdat ik in het buitenland heb gewoond want dat deed ik daar.

  • Gekke Henkie
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 22:05
  • |
  • Quote
  • |

Verder begrijp ik het gezeur over belasting betalen niet, ..
Gekke Henkie | 02-05-11 | 22:05

Dat wordt als argument gegeven vóór een dubbel paspoort ivm erfenissen etc.

Worden erfenissen in het buitenland niet belast?

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 22:10
  • |
  • Quote
  • |

Hangt van het land af, overigens worden daar weer finaciele transacties belast en bedragen over de $10000 over de grens krijgen lukt meestal niet. In Mexico b.v. betaal je 1% belasting over iedere (binnenlandse-) transactie.

  • Gekke Henkie
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 22:14
  • |
  • Quote
  • |

waarom vragen ze mij nooit om te stemmen!
(geloof er niks van)

  • nieteens
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 22:20
  • |
  • Quote
  • |

@sanglier: jawel, dat worden ze wel. kan me voorstellen dat je dan even niet het nederlands recht wil want in het buitenland stropen ze minder avn jouw erfenis dan in NL.

  • bommel123
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 23:00
  • |
  • Quote
  • |

Ik ben het er helemaal mee eens dat in ieder geval ministers geen dubbele nationaliteit moet hebben. Een minister is iemand met een voorbeeldfunctie en die moet niet de schijn opwerpen van dubbele loyaliteit.

  • Insure
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 23:16
  • |
  • Quote
  • |

@Dirty-Harry44 | 02-05-11 | 21:50
Omdat ze net zoveel Nederlands als Braziliaans zullen zijn - simpel.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 23:42
  • |
  • Quote
  • |

Je bent Nederlander of niet. Simpel.

Anders is het van twee walletjes eten.

  • Dodo81
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 23:43
  • |
  • Quote
  • |

Omdat ze net zoveel Nederlands als Braziliaans zullen zijn - simpel.
mygfisbrazilian | 02-05-11 | 23:42

Onzin. U wilt dat ze profiteren van het bezit van twee paspoorten. Dat is nergens voor nodig.

  • Sanglier
  • |
  • 02-05-11
  • |
  • 23:49
  • |
  • Quote
  • |

Zestig procent vindt het, niet heel verwonderlijk, oké.|||Representatief hoeveel er dus (goed) geïntegreerd zijn. Maar dat had ik al ervaren. En komisch dat laaggeschoolden het soms beter weten. Dat komt in deze omdat mensen met poen minder met exotisch uitschot geconfronteerd worden.

  • RobertJamesFischer
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 00:10
  • |
  • Quote
  • |

@Sanglier | 02-05-11 | 21:57
U leest wel erg selectief. Wellicht vertroebelt uw xenofobie uw vaardigheden tot begrijpend lezen. Ik schreef: mijn toekomstige kinderen hebben straks net zo veel recht op de Braziliaanse nationaliteit als de Nederlandse. En ze zullen automatisch belasting betalen in het land waar ze wonen en werken. Ook hoeft ik niet bang te zijn dat ze niet kunnen stemmen omdat men "de culturele achtergrond onvoldoende kent" (om u te quoten) - daarbij als dat een voorwaarde zou moeten zijn zou waarschijnlijk meer dan de helft van de stemgerechtigden niet mogen stemmen. (Overigens was dat betreffende argument ook onzinnig gezien de Deen waartegen u het gebruikte hier al sinds de basisschool woonde, hier vervolgens de middelbare school en de universiteit doorliep - lijkt me dus dat al die jaren hier wonen plus daarbij nog eens zijn lessen maatschappijleer, geschiedenis en Nederlands, zes jaar lang op het hoogste niveau, voldoende zijn.) Vervolgens beargumenteerde ik dat Ivo Daalder een goed voorbeeld is waarom zelfs voor een overheidsfunctie een dubbel paspoort geen probleem hoeft te zijn, je zweert immers trouw een je functie.
Het verbaasd mij dan ook niet dat uit het betreffende CBS onderzoek blijkt dat bovenstaand standpunt vooral wordt gedeeld door (mijns inziens wrokkige, jaloerse of xenofobe) lager-opgeleiden en 45plussers.
Het is zoals Alian zei: als enige ter wereld zeikt Nederland als zo'n klein landje over een dubbel paspoort, voortkomend uit slechts wantrouwen en racisme. Misschien is het beter om CynicalBastard te quoten: "Dit soort symboolpolitiek, leidt nergens toe en dient geen ander doel dan een '(un)gesundenes volks-empfinden'."

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 00:11
  • |
  • Quote
  • |

Iets wat "nergens voor nodig is" hoeft nog niet meteen te worden verboden.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 00:12
  • |
  • Quote
  • |

Opgetieft met die dubbele paspoorten.

  • Stiggelaar
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 00:35
  • |
  • Quote
  • |

U leest wel erg selectief. Wellicht vertroebelt uw xenofobie uw vaardigheden tot begrijpend lezen.
mygfisbrazilian | 03-05-11 | 00:11

Ach ja, u krijgt het lastig en dan houdt de beschaving op.

U mag vinden dat uw toekomstige kindertjes lekker kunnen profiteren en ik mag vinden dat uw kindertjes mogen kiezen uit twee paspoorten. Probeert u eerst maar eens kindertjes te verwekken, dan praten we verder.

  • Sanglier
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 00:47
  • |
  • Quote
  • |

Grappig dat u mij eerst beschuldigd van geen argumenten hebben en vervolgens zo gratuit reageert

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 01:28
  • |
  • Quote
  • |

Een verbod op dubbele paspoorten houdt in dat ik bij de geboorte van elk kind moet bepalen welke nationaliteit ik wens, alleen maar omdat een handjevol laagopgeleide slecht bereisde nederlanders dat nodig wenselijk acht. Ik weet zelf niet eens in welk land ik volgend jaar woon, laat staan dat ik dat voor mijn kinderen kan bepalen. Drie paspoorten is hun geboorterecht, ongeacht wat wakker nederland daar voor mening over heeft.

  • Fred667
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 02:00
  • |
  • Quote
  • |

@Fred667 | 03-05-11 | 02:00
U heeft helemaal gelijk, behalve dat het om een "handjevol" gaat, helaas :(

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 02:50
  • |
  • Quote
  • |

Ik heb een Nederlands en een Canadees paspoort. Ben geboren en getogen in Nederland, maar mijn vader is Canadees. Hij heeft een Canadees en een Brits paspoort (zijn vader is Brits) en zal nóóit van zijn leven een Nederlands paspoort aanvragen, hij voelt zich absoluut niet Nederlands, maar werkt hier al fulltime voor 25 jaar, woont hier al 25 jaar en betaalt ook al 25 jaar belasting. Hij mag stemmen voor de gemeenteraad, niet voor de TK. Hij is een hardwerkende man die hier voor mijn moeder heen is verhuisd, nu een heel leven heeft opgebouwd, maar alsnog heimwee heeft naar zijn thuis in Canada. Waarom zou je iemand in zo'n situatie zijn enige stukje roots en gevoel van trots ook nog afnemen door hem zijn Canadese paspoort af te nemen en hem te dwingen Nederlander te worden?

Mijn situatie is anders. Ik zou willen dat ik helemaal 100% Nederlands was. Volgens mij beseft niemand hier hoe afschuwelijk het is om de ene helft van je familie altijd aan de andere kant van de wereld te hebben. Ik heb een half jaar in Canada gewoond om mijn familie te leren kennen en om mijn carriere in Nederlands op gang te brengen. (Ik heb na de HAVO een jaar HBO gedaan en studeer nu Engels, zodat ik mij later kan inzetten als Engels docent) Als ik daar ben, heb ik heimwee naar Nederland, als ik hier ben heb ik heimwee naar Canada. Nu is het met Canada makkelijker en heb je geen visum nodig voor een bezoek tot 6 maanden, maar het maakt alles toch een stuk makkelijker. Ik kan, als ik in Canada ben, mijn ooms en tantes in de VS bezoeken zonder eerst naar NL te moeten om een visum aan te vragen, als ik langere tijd met mijn familie wil doorbrengen, kan ik hier makkelijk een simpel baantje krijgen zodat ik mezelf kan onderhouden en niet op mijn familie hoef te teren etc. Ik heb Nederlands stemrecht en mag alleen voor Canada stemmen als ik binnen een half jaar het land voor langere tijd bezoek.

Ik zou willen dat u zich ook in mijn situatie kon verplaatsen.

  • Prikheid
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 04:28
  • |
  • Quote
  • |

Ik zou willen dat u zich ook in mijn situatie kon verplaatsen.
Prikheid | 03-05-11 | 04:28
Helaas ijdele hoop dunkt me: xenofobie en/of de (al dan niet egoïstische) simpele onderbuik zijn immers tegenovergesteld aan het zich in een ander kunnen verplaatsen...

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 06:25
  • |
  • Quote
  • |

deentje | 02-05-11
In DK mag je helemaal geen dubbel paspoor hebben.

  • Da was ik nie...
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 07:13
  • |
  • Quote
  • |

Een dubbel paspoort is de enige mogelijkheid om iemand terug te sturen naar het land van herkomst.

  • Geheimrat Schultz
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 08:25
  • |
  • Quote
  • |

Waarom zou je iemand in zo'n situatie zijn enige stukje roots en gevoel van trots ook nog afnemen door hem zijn Canadese paspoort af te nemen en hem te dwingen Nederlander te worden?

Volgens mij beseft niemand hier hoe afschuwelijk het is om de ene helft van je familie altijd aan de andere kant van de wereld te hebben.
Prikheid | 03-05-11 | 04:28

Dat zou toch ook helemaal niet gebeuren? Een Canadees die hier woont, werkt en belasting betaalt zal Canadees blijven, hij levert slechts zijn stemrecht in.

Ik heb familie in de VS wonen die tot Amerikaan is genaturaliseerd, het Nederlandse paspoort hebben ze nooit meer verlengd. Wat wilt u verder nog weten?

  • Sanglier
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 08:50
  • |
  • Quote
  • |

... een handjevol laagopgeleide slecht bereisde nederlanders dat nodig wenselijk acht.
Fred667 | 03-05-11 | 02:00

Ach ja, u denkt dat u een wereldburger bent en dat anderen dat niet kunnen zijn omdat u dat al bent.

Bereisd zijn staat los van het bezitten van paspoorten. Dat begrijpt u met uw hoge opleiding toch ook wel?

  • Sanglier
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 08:53
  • |
  • Quote
  • |

xenofobie en/of de (al dan niet egoïstische) simpele onderbuik zijn immers tegenovergesteld aan het zich in een ander kunnen verplaatsen...
mygfisbrazilian | 03-05-11 | 06:25

Het is hier uw egocentrische onderbuik die opspeelt, u bent immers degene die wilt dat uw kindertjes straks kunnen profiteren van dubbele paspoorten. Belastingvoordeel, huisjes kopen, erfenissen, noem maar op.
En o wee als er sprake zou kunnen zijn van gelijke behandeling, dan krijgt u last van winderigheid. De natte scheten vliegen hier in het rond.

  • Sanglier
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 08:56
  • |
  • Quote
  • |

@ Iedereen die op mij gereageerd heeft, bijna iedereen dan.

Het is gewoon niet nodig om een dubbel paspoort te hebben, hier kun je alleen maar van profiteren, volgens wat jullie zeggen.
Zoals Sanglier zegt, ben ik het geheel met hem eens.

Het moet gewoon 1 paspoort worden. En als je geen normaal Nederlands paspoort wil bezitten (dus als enige paspoort) , wat doe je hier dan?
Ga dan lekker terug waar je vandaan komt. Nederland is al vol genoeg.

  • Maffiamuis
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 09:34
  • |
  • Quote
  • |

Ik vond ergens helemaal boven aan de comments de mooiste comment.. Laten we allemaal wereldburgers zijn!

  • openmind
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 09:38
  • |
  • Quote
  • |

@Sanglier | 03-05-11 | 08:56
wat een stierenpoep praat u, ik wil dat mijn kindertjes gewoon in beide landen gewoon simpel bij familie op bezoek kunnen gaan en inderdaad eventueel een huis kunnen kopen. Verder zit er weinig belastingvoordeel aan. Mocht er wel enig voordeel aan zitten dat ik op dit moment nog over het hoofd zie anders dan makkelijker familie kunnen bezoeken en een hui kunnen kopen: daar heeft u verder geen last van! Mensen met twee benen hebben ook een voordeel op mensen met één been; kinderen van rijke ouders of CEO's hebben voordeel op kinderen van bijstandsmoeders - soit. Iets wat volgens u dan nog wel onnodig is, hoeft u nog niet vanuit u jaloerse onderbuik te willen verbieden. Ik heb nog geen zinnig argument gehoord waarom Nederland als enig klein xenofoob landje ter wereld deze maatregel zou moeten invoeren. Mijn toekomstige kinderen kunnen er ook niets aandoen dat ze te allen tijde een 'halve allochtoon' zullen zijn. Net zoals de kindjes van de CEO er niks aan kunnen doen dat pappie bulkt van het geld. Daarbij bent u nog steeds niet ingegaan op wat ik | 03-05-11 | 00:11 schreef.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 10:52
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 03-05-11 | 08:53
Wat Fred667 zegt betreffende laagopgeleiden is nou eenmaal zo: kijk maar naar het CBS onderzoek; dit xenofobe onderbuik standpunt wordt, zo blijkt uit de statistiek, nou eenmaal voornamelijk gedeeld door laagopgeleiden.

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 11:13
  • |
  • Quote
  • |

Sanglier | 03-05-11 | 08:50
Zoals ik al zei, wij kunnen alleen voor de Canadese overheid stemmen als wij binnen een half jaar Canada bezoeken voor een langere periode. Dat geld voor iedereen die een Canadees paspoort heeft en in een ander land woont. U zou blij moeten zijn dat u binnen maximaal 3 uurtjes autorijden uw familie kan bezoeken. Ik moet echter 2 uur rijden naar het vliegveld, 3 uur wachten, 8 uur vliegen, 2 uur wachten bij de douane voordat ik mijn familie kan zien. En laten we het maar niet over de kosten hebben! Ik, en velen met mij, hebben er niet voor gekozen om 'uit twee landen' te komen. Waarom zou u het ons dan nog moeilijker willen maken dan dat het al is?

  • Prikheid
  • |
  • 03-05-11
  • |
  • 14:35
  • |
  • Quote
  • |

Het Sangliertje, wetene deze mensen genoeg om te mogen stemmen? http://www.dumpert.nl/mediabase/1468851/04beaaa8/index.html#130083671

  • mygfisbrazilian
  • |
  • 05-05-11
  • |
  • 13:20
  • |
  • Quote
  • |
Bezig met verzenden!

Videos

Das Kapital