Scholen in Nederland weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes door leerlingen. Niet alleen worden de gadgets ingezet als 'wapen' tegen klasgenootjes en leerkrachten, de scholen zijn ook nog eens erg naïef in hun beleid.Dat stelt de Nationale Academie voor Media & Maatschappij in de conclusie van een vandaag verschenen onderzoek. "Het Nederlandse onderwijs is onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones", zegt woordvoerster Liesbeth Hop.
De mobieltjes, doorgaans voorzien van camera, worden volgens Hop steeds meer als wapen gebruikt bij het pesten van leerlingen onderling en van leraren. Vervelende filmpjes verschijnen op internet en op sociale webpagina’s worden mensen zwart gemaakt.
Volgens Hop moeten de scholen ingrijpen. "Leerlingen blijken te vaak vrij spel te krijgen in het gebruik van mobieltjes en/of smartphones. Dat blijkt ten koste te gaan van de veiligheidsituatie binnen de school, maar verstoort ook het educatieve proces van leerlingen."
Tijd voor maatregelen, vindt de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. "Scholen blijken nauwelijks tot geen afspraken te hebben gemaakt over het gebruik van mobieltjes binnen de school. Als er al afspraken zijn gemaakt dan zijn deze niet eenduidig en worden niet consequent door het schoolteam gehandhaafd."
"Het wordt hoog tijd dat scholen beleid ontwikkelen dat aansluit bij de huidige mediaontwikkelingen en tijdgeest. Ook basisscholen moeten aan de bak omdat de gemiddelde leeftijd waarop kinderen een eerste mobiele telefoon gaan gebruiken blijft dalen", besluit de Academie in de conclusie van het onderzoek.
De academie heeft als doel de mediawijsheid van de jeugd te verbeteren. Volgens het onderzoek zou iedere school een mediacoach moeten inschakelen die overlegt met een expertgroep van leerlingen.
Reacties
Zo zo, ze zijn er lekker vlot bij zeg!
Eenvoudig: Gewoon verbieden op school...
pak ze af.
Een mediacoach... kost dat? Ik heb een oplossing! telefoon in je tas, op stil en komt hij te voorschijn zonder goeie reden, INLEVEREN!
Zo mag ik even vangen?
Inleveren voor de les bij de juf of meester en aan het einde van de dag krijg je hem weer terug!
Verbieden & Afpakken
Inderdaad tegenwoordig hebben die kinderen al op de basisschool een mobieltje. Zie je zo'n klein menneke naar papa of mama bellen met een van de nieuwste smartphones. Te gek voor woorden.
@pbd | 30-05-11 | 08:57
Juist net als vroegah met de jojo's, flippo's, tamagotchi's en de jointjes.
@Barkruk | 30-05-11 | 09:01
Precies!
Of inplaats van inleveren bij de leraar gewoon een (speciale) bak voor al die spullen op de tafel van de leraar.
Voor de les daarin leggen en als het pauze is (wel daarna weer inleveren) of als de dag voorbij is mag je hem weer ophalen.. zo moeilijk is het niet.. en zo duur zijn de wasbakken bij de winkels ook niet:S
Wat een lap tekst voor zoiets simpels. Pak ze dan gewoon af stelletje watjes.
Wat dachten ze van verbieden ?
Dat kan hoor. En natuurlijk straf als ze ze toch gebruiken.
Maar Pabo, linkse opleiding hè. Verbieden zou de tere kinderzieltjes schaden.
@Boomschade | 30-05-11 | 09:07
Verbieden vind ik persoonlijk geen goed plan..
De kinderen moeten er wel mee leren omgaan. En dat is vooral ook een taak voor de OUDERS!
Maar ik vind wel dat ze gewoon voor de les ingeleverd moeten worden.
Ik vind het wel onzin dat al die basisschool kinderen met een smartphone lopen.. Maar goed je moet wel hip zijn hea.. Veel ouders weten bovendien niet dat er ook speciale mobieltjes voor kinderen zijn.
Leerlingen en docenten die met behulp van mobieltjes wordt gepest zouden ook zonder mobieltjes worden gepest. Het pesten moet worden aangepakt, niet de middelen waarmee wordt gepest. Zet pestkoppen publiekelijk en genadeloos te kijk als pestkop en gebruik juist daar de nieuwe media voor.
gewoon geen gsm in de klas toestaan
en het schoolgebouw voorzien van jammers
of ben ik nou te streng ?
Door het slappe CDA-beleid in de voorgaande 8 jaren was het niet mogelijk om mobieltjes in dergelijke gevallen in te nemen.
Het ziet er ook nu niet naar uit dat hier gauw verandering in gaat komen, daar het CDA nog steeds een dikke vinger in de pap wenst te houden.
Het gevolg laat zich raden. Ook in de toekomst zullen kinderen gepest worden en zullen filmpjes op YouTube blijven verschijnen.
* * ook dit werd mogelijk gemaakt door het CDA * *
"Verbieden!", roepen velen meteen. Tuurlijk: de typisch Nederlandsche "oplossing" voor alle problemen. Niet het probleem aanpakken, maar het symptoom bestrijden. Mij lijkt het veel verstandiger, de kinderen te leren op een verantwoorde manier en met respect jegens medeleerlingen en leerkrachten met hun mobiel om te gaan.
@ pbd | 30-05-11 | 09:12
Wie zijn kind zo'n 'kindermobieltje' geeft, maakt hem/haar terstond slachtoffer van pesterijen op school.
Kelele Nyingi | 30-05-11 | 09:16
u bent Femke Halsema ??
@ Sanglier | 30-05-11 | 09:13
Ik ben het weer eens met je eens. Dat lijkt me wel noemenswaardig.
@Kelele Nyingi
hoor ik daar cartman?
Gewoon verbieden. Iedereen een locker waar ze het mobieltje in kunnen doen en klaar. 2 uur nablijven indien ze betrapt worden met een mobieltje (dus ook op het schoolplein).
Ik ben het weer eens met je eens. Dat lijkt me wel noemenswaardig.
Kelele Nyingi | 30-05-11 | 09:18
Da's wederzijds. U ook een fijne dag vandaag op deze zonovergoten maandag!
Mijn kinderen gaan naar de eerste de beste school die die dingen verbiedt op het schoolterrein.
Dit is wederom een afgeleide van de knuffel alles moet kunnen cultuur.
Waar leraren het bloed onder de nagels vandaan gehaald wordt door snotkokers en waar leraren geschorst worden als ze een snotkoker eens dwingend corrigeren als die een ander kind pest, en waar concierges bijles krijgen wat te doen als een surinamer ruzie krijgt met een moslim of als een papoea ruzie krijgt met een jood.
Hoe de concierge moet reageren afhankelijk van religie en gebruik.
Belachelijke knuffelende randdebielen.
Respect en autoriteit is er nergens meer, allemaal weggeknuffeld.
En het gevolg is dat als autoriteit moet worden afgedwongen dat gaat met grof geweld.
En schreeuwen schreeuwen de knuffelprutsers moord en brand.
Sanglier | 30-05-11 | 09:13
Sjemig, het was vroeg vandaag. wordt = worden
@Kelele Nyingi | 30-05-11 | 09:17
Inderdaad... Dat klopt wel..
Maar dat is gewoon de mentaliteit tussen de kinderen zelf tegenwoordig.
Misschien ligt hier een kans voor de fabrikanten...
Misschien het idee wat sommige bedrijven ook hebben bij hun mobieltjes voor de medewerkers.. Bedrijven hebben in die gevallen gewoon inzicht in wat er op de mobieltjes van hun bedrijf gebeurd..
@pbd | 30-05-11 | 09:26
En misschien ook bij de providers.. Sommigen hebben het al.. en belplaffond..
Maar dat de ouders voor die mobieltjes wel een aantal nummers in kan stellen welke altijd gebeld zal kunnen worden.
Volgens het onderzoek zou iedere school een mediacoach moeten inschakelen.
Juist! en wie levert die Coach? De Nationale Academie voor Media & Maatschappij.
Typisch geval van een probleem overhypen om vette contracten bij scholen weg te halen.
@ pbd | 30-05-11 | 09:26
Die mentaliteit is niet wezenlijk veranderd ten opzichte van die van kinderen van vorige generaties. Wie 'anders' is, wordt gepest.
Smartphones bieden trouwens veel mogelijkheden tot beperking van en contrôle op gebruik.
@ Rob | 30-05-11 | 09:32
Ook dat natuurlijk!
Tussen de bankschroef in het hout lokaal.
Vaste prik op maandagochtend bij mij: tijdens biologie Spits bekijken. Nu dus. Leuk als je dan zo'n berichtje leest, die lutsers zijn er vroeg bij zeg.
S.ochtends afpakken.. en smiddags teruggegeven of een totaal verbod.. als er een calamiteit is dan kunnen de ouders school bellen! Ze hebben ze niet nodig op die leeftijd.. en als mn kind er een krijgt dan er een zonder internet of het blokkeren hupsa
Ja hoor, 10 naar na de introductie constateren dat er nog geen beleid is. De ontwikkelingen gaan voor sommige mensen echt veel te snel. Docenten snappen geen reet van today's world en moeten met cursussen op de hoogte worden gehouden. Misschien kunnen ze eens zelf verantwoordelijkheid nemen en de ontwikkelingen volgen en zich voorbereiden op de komende jaren? Altijd dat slappe reactieve gedrag, gadver. Beseffen die lui zich wel dat ze geacht worden de nieuwe generatie voor te bereiden op de toekomst? Geef les in social media ofso, doorgrond de nieuwe technieken die kinderen zich dagelijks spelenderwijs eigen maken. Die koters zijn bijdehanter dan die stoffige lul die voor de klas staat.
@Kelele Nyingi | 30-05-11 | 09:33
En wie gaat de ouders leren daarmee om te gaan?
Veel kinderen zijn beter op de hoogte wat een smartphone allemaal kan dan de gemiddelde ouder...
Veel ouders weten namelijk ook niet dat ze op hun router de ip-adressen van de kinderen na een bepaalde tijd van het internet kunnen weren enz..
Wie is er überhaupt ooit op het idee gekomen die dingen toe te staan op school? Straffen doen ze ook al niet meer. Goed gedaan NL! Leersysteem naar de kloten, jeugd is ook naar de kloten, NL is naar de kloten. Ik weet wel dat we het hier, relatief gezien, goed voor elkaar hebben. Maar er geen greintje trots op Nederland meer over. Misschien is het zelfs beter als we gewoon een provincie van Duitsland worden. Krijgen we in ieder geval nog wát karakter.
En wie gaat de ouders leren daarmee om te gaan?
pbd | 30-05-11 | 09:57
Hou eens op! Laat ouders zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Hoezo moeten ze daar van buitenaf op worden gewezen of onderwezen? Lekker makkelijk om te zeggen dat je niet snapt hoe een router werkt, dan lees je het boekje maar eens. Als ouders van zichzelf vinden dat ze niet in staat zijn de ontwikkelingen van hun kind te volgen, begeleiden en sturen, dan trekken ze zelf maar aan de bel. Op eigen kosten.
@ pbd | 30-05-11 | 09:57
Lijkt mij dat ouders zich daarin zouden moeten verdiepen. Da's nog goed voor hun ontwikkeling ook... Dat velen dat niet doen, is vooral gemakzucht, volgens mij.
@Daff | 30-05-11 | 10:00
Inderdaad.. Maar ik denk dat ouders wel tips moeten krijgen wat er allemaal mogelijk is om hun kind te beschermen..
Misschien dat een spitsnieuws reaguurders dit ook niet wisten.. maar nu wel het boekje van de router of de mobiel gaan pakken om hiernaar te zoeken..
Is mijn werk ook weer gedaan.. (sorry kids..)
@Kelele Nyingi: Helemaal mee eens! Verbieden is geen oplossing, enkel maar symptoombestrijding. Als je serieus denkt dat de mobieltjes het probleem zijn, dan sla je de plank nogal mis.
@Rob | 30-05-11 | 09:32:
Leuk dat je dit vraagt. Die Liesbeth Hop is eigenaar van stichting ReclameRakkers, een stichting die paniek zaait over alles wat met media en kinderen te maken heeft. Tevens is Hop mede-eigenares van de NOMC, de Nationale Opleiding MediaCoach, die in interne kringen nogal slecht staat aangeschreven. Dit artikel is niks anders dan verkapte reclame voor haar opleiding waar onderwijspersoneel en bibliotheekpersoneel flink voor moeten betalen, ook na het behalen van hun diploma. Veel mensen hier weten dat niet. Hop heeft er zelf grote baat bij om paniek te zaaien en vervolgens met het argument te komen dat mediacoaches (van haar opleiding) de enige oplossing is tegen al deze problemen.
Gewoon commerciële verkooppraat dus.
Verder is het probleem van cyberpesten het pesten zelf, niet om het feit dat dit ook via mobieltjes gebeurd. Pak dat eens aan ipv alles op een middeltje af te geven.
pbd | 30-05-11 | 10:05
Wishful thinking. Het is veel te makkelijk om alles maar op z'n beloop te laten en dan naar iemand anders te wijzen als het fout gaat. Zo las ik laatst dat politici er op gewezen moesten worden dat het versturen van overheidsdocumenten via WhatsApp mogelijk onveilig was. No shit! En het is niet zo dat politici ooit dachten dat het wel veilig was. Ze denken er gewoon helemaal niet over na. En dat moet dan beslissingen nemen over zaken als de bescherming van onze privacy op het internet. Ze doen maar wat en niemand houdt ze daarvoor verantwoordelijk.
Mobieltjes op scholen verbieden. De makkelijkste weg, gekozen door mensen die gewoon weigeren de ontwikkelingen te volgen. Omarm het, gebruik het in de les, voorlichting, controle, etc. Social media is allang onderdeel van ons dagelijks leven. Zeker die van kids, die zoiets als eerste oppikken.
@Soron | 30-05-11 | 10:12
Deels ben ik het zeker met je eens.. Het ligt meer aan de mentaliteit van de kinderen.. en daarbij het pesten.. maar het mobieltje is wel een verlengstuk ervan...
Bovendien vind ik dat Hop zijn of haar mond moet houden..
Echte forensisch onderzoekers op het gebied van internet en elektronische apparatuur zijn veel beter op de hoogte van dit soort dingen..
veel kinderen die al jong bellen zullen voor hun 30 e kanker krijgen aan hersenen door de sterke straling die nu al vak
er bewezen is
@pbd: Het is zeker een verlengstuk. Des te meer reden om jongeren te leren hoe er goed en verantwoord mee leren om te gaan. Dat doe je niet door alles maar te verbieden.
@Soron | 30-05-11 | 10:31
Inderdaad...
Maar vind nog steeds wel dat de leerlingen in het begin van de les gewoon hun mobiel in een bak op het bureau van de leraar moeten leggen. Dat is gewoon duidelijk voor de kinderen en voor iedereen..
veel kinderen die al jong bellen zullen voor hun 30 e kanker krijgen aan hersenen door de sterke straling die nu al vaker bewezen is
mohamed | 30-05-11 | 10:30
Dat geldt alleen voor moslims.
@Sanglier | 30-05-11 | 10:42
Ik maakte net ook de fout om op hem te reageren..
Hij denkt dat zijn cultuur zo super is.. terwijl veel van de problemen worden veroorzaakt door sommige mensen uit zijn cultuur..
Gewoon een grote emmer water in de klas.... telefoon bij je... hoppa... plons... had je hem maar thuis moeten laten.
mohamed | 30-05-11 | 10:30
Toon mij een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek wat dit aantoont... meer dan aluhoedjes gezweef is dit niet.
Naïviteit in Nederland? Dat was wel het laatste wat ik had verwacht... (gaap, duh).
School verbied mobieltjes in de klas.
Leerling lapt de regel aan zn laars.
Leraar pakt mobieltje af met de mededeling dat de leerling het na school terug krijgt.
Leerling belt met een geleend mobieltje zn/haar vader en klaagt.
Vader stapt in zn Opel Astra of Audi A3.
Vader stormt boos de school binnen en pompt leraar op zn muil.
School adviseert leraar om maar geen aangifte te doen om zo de goede naam van de school niet te grabbel te gooien.
afpakken tegen de wil in, is in feite gewoon diefstal.
@hamer de hamerhaai | 30-05-11 | 11:23
Idd.. Maar gewoon in de beleidsregels van de school zetten..
Dan hebben de ouders geen poot om op te staan..
@ pbd | 30-05-11 | 11:33
Scholen kunnen beleid bedenken zoveel ze willen, maar met eerder gemeld risico's voor de leraar gaat dat natuurlijk nooit uitgevoerd worden, dat snap je zelf ook.
@Fipo de Clown | 30-05-11 | 11:36
Daarom zeg ik ook.. voor de les in een bak bij de leraar op het bureau leggen.. en na de les mag je hem weer ophalen..
Als dat vanaf de eerste groepen al gebeurd zal niemand er problemen mee hebben hoor..
gewoon keihard verbieden in de klaslokalen. Als de klas zich fatsoenlijk gedraagt kan de leraar altijd nog per klas een gedoogbeleid inzetten.
Verbieden, want vooruitgang is vies, nadenken over hoe nieuwe media te integreren in de lesstof is lastig, verantwoordelijkheid nemen is eng, je kind opvoeden is de taak van de school, pesten is de schuld van de smartphones etc. etc. En dan klagen dat het mis gaat. Het is bijna vergelijkbaar met een losgeslagen mocro die thuis totaal niet heeft geleerd hoe om te gaan met de vrijheden in het westen. Ouders hebben geen benul van wat hun kinderen uitspoken op internet. Op school met hun mobiel of thuis achter de laptop. Gewoon foei zeggen, lost alles op.
@Daff
D66 ?
Ben je ook voor het verlagen van de kiesgerechtigde leeftijd?
Als volwassenen al niet weten om te gaan met de privileges van de geprivatiseerde gedereguleerde vrije markt.
Hoe wil je dat van kinderen verwachten ?
Het was eens allemaal heel eenvoudig hoor.
Je gaat naar school en de leraar is de baas.
En als je zo'n ding niet bij je mag hebben, mag je het niet bij je hebben. Punt.
Inleveren vóórdat de les begint en in een geluiddichte kast! Er zijn altijd ouders die hun kind nog tijdens de les bellen. :(
Op school moet men het gebruik van mobieltjes gewoon verbieden.
Verbieden binnen het schoolgebouw.
Wordt je ermee betrapt, dan inleveren voor een week.
Klaar, simpel en eenvoudig in te voeren.
Daar hebben we de subsidiespons "Nationale Academie voor Media & Maatschappij" niet voor nodig.
wtf_ftw | 30-05-11 | 12:17
D66 allerrminst. Het gaat me niet om de verantwoordelijkheid van kinderen, maar van volwassenen. Er is totaal geen beleid, er wordt niet over nagedacht en als men het als een probleem begint te ervaren kijken we elkaar schaapachtig aan. Ik ben juist voor strictere naleving van regels, zeker bij kinderen omdat die mi. nu eenmaal duidelijke grenzen nodig hebben. Dus die leraar de baas laten zijn: helemaal voor! Maar wel nadenken over hoe het onderwijs er over 5 of 10 jaar uit zou moeten zien en of we daar bijv. laptops, smartphones of whatever in betrekken. Hadden ze dat beleid 5 jaar geleden gemaakt, hadden we nu geen enkel probleem gehad.
Klaar, simpel en eenvoudig in te voeren.
eye | 30-05-11 | 13:17
Ja, hoef je lekker niet na te denken. Maakt verder niet uit of de ontwikkeling van het kind daarmee gebaat is en dat je dat kind vervolgens totaal niet voorbereid op zijn toekomstige leven vol techniek. Dat ze geen grenzen van ethiek kennen op het internet, of de gevaren van het online pleuren van hun gegevens. Gewoon verbieden, probleem weg. Niet onderwijzen, das maar lastig.
moet je 't maar niet toestaan, dat was vroeger niet voor niets zo. *snapt 't tegenwoordig echt niet meer*
sufkut | 30-05-11 | 14:09
Voila. Het probleem. Niet snappen dat de wereld er nu anders uitziet dan 20 jaar geleden.
Geef je les dan ook gewoon VIA social media. Hoeven die kids elkaar niet meer te zien, kunnen ze elkaar niet pesten en krijgen ze nog individueel gestuurd onderwijs ook!
@ wtf_ftw | 30-05-11 | 12:17
Als je volwassenen wilt, die met dergelijke "privileges" kunnen omgaan, moet je ze als kind daarin onderwijzen.
Ik vraag me trouwens in alle gemoede af of de problemen wel zo groot zijn als dit artikel suggereert. Ik heb daar van scholen nooit iets over vernomen. Ook over onderling pesten of anderen zwartmaken via het internet verneem ik maar heel sporadisch iets in de media; kennelijk is het nog altijd 'nieuws' als zoiets gebeurt.
De oplossing is kinderlijk eenvoudig, een GSM-Jammer, gebruiken ze in sommige ziekenhuizen en de meeste kerken ook. Je hoeft je niet druk te maken als ouder om je kind te bereiken mobiel, want dan bel je maar gewoon naar de vaste lijn van de school. Die halfbakken maatregelen als alleen maar op trilstand werken voor geen meter. Toen de eerste GSM-toestellen algemeen goed werden zat ik op de MTS, en NIEMAND haalde het zich uberhaupt in zijn hoofd om te gaan bellen of sms-en. Er waren ook lui die letterlijk voor de sier naar elkaar gingen bellen, maar no-way tijdens de les.
Vroeger werd alles ingenomen, zelfs de grafische rekenmachine als je er onder schooltijd mee zat te gamen.
wat een gelul om niks.....je komt de school gewoon niet in met mobieltje, punt....inleveren bij het dagelijkse verzamelpunt....als je ouders je nodig hebben dan bellen ze de school maar....deden die van mij vroeger ook.....stelletje zachte flapdrollen tegenwoordig zeg...bah....met alle respect hoor, maar het blijven kut kinderen......de echte wereld leren ze maar als ze gaan werken....oftewel...durf eens opvoeden stelletje halfzachte hansworsten! (als in onderwijzend personeel)
waarom is het toch altijd weer dat de school het moet oplossen
het kind krijgt steeds op jongere leeftijd een mobieltje
ligt aan de ouders want het kind wilt en moet perse een mobielte hebben.
het kind belt pingt msn enzo enzo in de les
ligt dat niet aan de ouders die het hebben gegeven.
sorry hoor maar eigenlijk is de school hiervoor niet echt verantwoordelijk ervoor aangezien de ouders het hebben gegeven
denk dus eerst even na voordat de school erbij word gehaald op hun fouten terwijl de ouders ook hun fouten hebben
er is een reden waarom dat vroeger ingenomen werd en ik het 'tegenwoordig' niet begrijp. Dat heeft met concentratie te maken voor een deel. Je zit in de les tenslotte en niet iedere les gaat over social weet ik wat voor engels modewoordje nu weer in is. Ook had je vroeger, ook al was 't een lul van een vent, respect voor de leraar. Dus niet luisteren ook niet moeilijk doen als je op je oren kreeg. Ik wil niet weten hoe een 'snotjong' tegenwoordig reageert als z'n mobieltje wordt afgenomen tijdens de les.
Is heel simpel . Geen kauwgum, geen peukies, geen drank, geen mobieltjes.
Bij de nieuwbouw flink veel bouwstaal gebruiken, wordt het ook gauw minder met bellen met je matties.
Wat is het probleem dat kinderen telefoons hebben??deze mevrouw praat peop.Pesten is zo oud als het vak latijn.Daar helpt verbieden niets aan.vroeger mocht je als kind niet teveel televizie kijken ,of stripboeken enz enz.Typht toch eens op met dit soort flauwekul.de eerste die de mobiel van mijn dochter afpakt vreet hem op ook.
Wat een gedoe.... erg triest dat menig ouder niet meer in staat is zijn kroost op te voeden. Zoals al voorgesteld is het eigenlijk heel simpel. Zo gauw je als leerling het schoolterein betreed geen mobiele telefoon, geen wiet en geen wapentuig. Diegene die toch betrapt wordt, heeft zijn eerste schorsing van 3 maand te pakken. Bij een tweede keer een half jaar en zie dan maar eens je proefwerken of schoolonderzoeken in te halen. Kosten die gemaakt worden worden verhaald op de ouders van de betrapte leerlingen. In no-time probleem opgelost.
@alle naïeve mensen hier, een mobieltje is niet altijd een luxe. Toen ik nog op de middelbare school zat moest ik iedere dat 16km fietsen, heen en terug. Dan is het toch wel fijn als je even in de pauze je ouders kan bellen als je een platte band hebt.
Ook is het wel fijn dat als je ouders je onder een les bellen omdat er weet ik wat gebeurd is, je ook kan opnemen. Niet in de les natuurlijk, maar vraag dan even of je naar buiten mag...
Basisschool verbieden.
Middelbaar uitzetten
Hoger en rest op stil.
Problem solved.
@longblond | 30-05-11 | 19:55
Het hebben van een mobiel is net zo normaal als een horloge, het is geen smurfensnot of een zakmes. Maar maak zo'n ding gewoon onbruikbaar, en investeer gewoon een paar 100 euro in jammers (www.phonejammer.com), en niemand heeft nog bereik, alles iedereen tevreden. Past makkelijk in het schoolbudget. En leerlingen aansprakelijk stellen, daar zat ik vroeger als kutkoter niet mee hoor, als ik de les uitgestuurd werd.
@timmiej93 | 30-05-11 | 20:15
Vroeger belden je ouders naar school op, en kwam de congierge je uit de les halen als het om belangrijke zaken ging. Ik erger me al aan die lui die bellen om het bellen en dan ook belachelijk luidkeels. Ik kan me prima voorstellen dat je als docent zoiets spuugzat word tijdens het lesgeven.
Ik zou niet weten waarom kinderen die nog op de basisschool zitten een mobieltje nodig hebben. Daarom niks uitzetten of in de tas, maar gewoon verbieden om er een mee naar school te nemen. Heb je er toch een bij?
Dan gewoon schorsen zo'n etter. Wedden dat het dan zo afgelopen is met mobieltjes mee naar school nemen?
In de klas verbieden en pestfilmpjes strafbaar maken. Het zal wat doortastendheid vergen, maar het kan best. Als er misstanden zijn dan dienen deze via een decaan aan de orde te worden gesteld. Het openbaar maken van filmpjes, zonder expliciete toestemming van de betrokkenen, dient mogelijk bestraft te kunnen worden als smaad of aantasting van de goede naam. Om de eenvoudige reden dat het bijna niet mogelijk is om je tegen dit soort laster te verdedigen en omdat de context, waarin zaken zich vaak in een filmpje openbaren, zelden terug te vinden is. En na de upload is het kwaad al vaak geschied. Een moderne vorm van de schandpaal op de markt zonder een veroordeling. Daarbij heb ik nogal moeite met het gigantische gebruik van dit soort telefoons onder jeugd onder de 16 jaar. Het zal wel wat ouderwets overkomen, maar mijns inziens staat het continue klooien met zo'n apparaatje een natuurlijke vorming van sociale omgang in de weg. Het gaat steeds vaker om vermeende feitjes die door geSMS't worden zonder dat er gewag wordt gemaakt van of iets wel of niet waar is. Een griezelige vorm van elektronische chantage, roddel en achterklap. Niet dat ik geloof dat er enkel negatieve dingen met mobieltjes gebeuren, maar het toezicht is minimaal en op hun verantwoordelijkheid kunnen kinderen maar moeilijk worden aangesproken. Vooral pubers die de hele dag bezig zijn met hoe anderen over hun denken. Dat hoort bij de leeftijd, dat is normaal. Maar het krijgt langzamerhand apathische trekjes, die kids die niets anders meer lijken te doen dan op zo'n toestel te kloten.
Laat me raden. Deze 'stichting' kan die mediacoaches leveren voor een 'zacht' prijsje?
Trouwens, verbied die dingen maar in het totale schoolgebouw en op het gehele schoolterrein. Kan dat? Ja. Mag dat? Ook ja. Daar worden de kids echt niet per definitie ongelukkiger van, hoor. En in een noodsituatie kan papa of mama ook wel naar school bellen.
wat nou maatregelen. Binnen school geen mobieltje, maatregel opgelost. Als de kinderen moeten bellen, is er vast wel een telefoon op school aanwezig.
timmiej93 | 30-05-11 | 20:15
want op jouw school was er geen betaaltelefoon in de gang of kon je niet even bij de concierge bellen als je een platte had?
Voor onderweg prima, maar op school heb je een mobiel eigenlijk niet nodig.
Daar ben je toch als ouder verantwoordelijk voor, lijkt mij? Welke debiel geeft zijn/haar kind onder de +/- 11 nou een telefoon? Hadden we vroeger toch ook niet nodig? (red; zelf 20, dus valt mee met babyboom-uitspraak).
Sluit me volledig aan bij swift.
Tja, scholen zijn per definitie onmachtig als er iets moet veranderen. Het legioen leerkrachten is zó stoffig, zó verouderd en zó gehospitaliseerd, dat het met recht wandelende dinosaurussen genoemd mogen worden. Geheel vervreemd van deze moderne wereld en geheel onmachtig bij veranderingen, en erger, bij conflicten met en tussen leerlingen. Van straffen hebben ze nog nooit gehoord(poging tot wurging door een mocro kloodtzakje bij mijn zoon. Straf: kwartiertje nablijven. Zieke shit!), vandaar dat mocro-kloodtzakjes lekker hun gang kunnen gaan op de scholen en erop los kunnen beuken en prikken, met alle gevolgen van dien. De oplossing is simpel: de BEZEM erdoor. Het oude vlees eruit (en dat is heul veul!), en nieuw erin, bij voorkeur uit het bedrijfsleven. Tevens een nieuw, moderner en veel strenger beleid invoeren en (veel) zwaardere sancties toepassen. Dan komen ze er wel.
@prakkie | 30-05-11 | 21:55. Je stelling is goed van toepassing in een beroepsopleiding, maar niet op de lagere of middelbare school. Een BOA kan doorgaans niet overweg met probleemgevallen, en heeft niet de ervaring of achtergrond om leerlingen te kunnen onderwijzen en corrigeren die het geen zak interesseert wat er aan ze verteld word, en bovendien pubers of pre-pubers zijn. Zo'n oude rot is een stuk strenger en directer en maakt meer indruk. Als er een of ander knulletje van 15 met zijn matties gaat zitten sms-en of bellen flikker je hem gewoon de les uit, en laat de decaan het met hem uitzoeken, dat doe je niet met een kind van 10-12 jaar, want die zal zijn fout niet inzien. Een jammer installeren in de school, en er is in de lokalen geen bereik meer, probleem opgelost. Mocht er intern nog gebeld moeten worden door de docenten, kunnen die terugvallen op Wifi met een macadres filter, of desnoods op DECT-toestellen. Er moet geen maatschappelijke discussie gevoerd worden op iets wat je met een simpel stukje techniek kan vermijden.
Gewoonweg jammers in en bij de scholen. Probleem opgelost.
Laat die kinderen lekker met hun mobiel, als ze daardoor niet opletten in de klas hebben ze daar alleen zichzelf mee. Gaat je telefoon af, dan ga je maar in de hoek staan. Als je door overmatig met je telefoon spelen de lesstof niet eigen wordt, dan blijf je zitten. Mag je uiteindelijk naar het voortgezet onderwijs, dan zal het door gebrek aan kennis een VMBO-kader advies worden. Blijf je daar nog teveel met je mobiel spelen, zul je blijven zitten, en wanneer je leerplicht verloopt, zonder diploma de school verlaten. Kan je mooi bij de tuinder werken, hoeven we ook geen Roemenen meer hierheen te halen. Iedereen blij.
(leerling) meneer meneer, mijn telefoon gaat af. mag ik hem op nemen?
(leraar) jahoor maar dan moet je moeder nog wel even het "beltegoed" komen opladen. geef je dat vanmiddag even door?
IK ZEG GEREGELD, WEG MOBIELTJES PROBLEEM, WEG LERAREN TEKORT.
Scholen die hier problemen mee hebben lopen gewoon achter en moeten maar zelf een oplossing bedenken, wat volgens alle bovenstaande reacties heel simpel zou moeten zijn. Een 'mediacoach' is het stomste waar ik ooit van gehoord heb.
Wat een probleempjes allemaal weer hier.
Ik dacht eigenlijk dat een schoolgebouw bestemd was dat kinderen iets zouden gaan leren.
Hoe ouderwets zijn mijn gedachten.
Maar natuurlijk, het leren is achterhaald!
Tegenwoordig is pesten de norm op school. En dat doe je met mobieltjes, filmpjes op YouTube zetten, uitschelden en bedreigen via Hyves, enz.
Dat is school 2011.
Zoals een CDA'er zou zeggen: zelfregulering!
Vooral niet ingrijpen dus.
Mobieltjes zijn voor kinderen alleen nodig wanneer ze in hun eentje naar school gaan. Dan kunnen zij in noodgevallen altijd hun ouders bellen. Tegenwoordig durven ouders hun kinderen niets meer te onthouden, waardoor ieder basisschoolkind al rondloopt met een BB of Android. Verwende nesten worden het! Go oldskool en geef ze hooguit zo'n zwart/wit apparaat!