*

VN: Kaddafi is een flutcommunist

Een paradijs op aarde beloofde de communistische dictator Kaddafi zijn bevolking. Vooralsnog kampt 'zijn' Libië echter met een voedsel- en medicijnentekort, zo constateren de Verenigde Naties.De slinkende voorraden voedsel en medicijnen in dat deel van Libië dat in handen is van Muammar Kaddafi vormen een "tijdbom", zo oordeelt de humanitaire coördinator voor de Verenigde Naties in Libië vandaag. Op sommige plaatsen zou nog maar voor een paar weken voedsel beschikbaar zijn.

In Libië staan rebellen en het regime van Gaddafi al maanden tegenover elkaar. De opstandelingen hebben grofweg de macht in het oosten, Gaddafi in het westen. Een internationale coalitie bombardeert troepen van Gaddafi om de burgerbevolking te beschermen.

R. Goossens | 31-05-11 | 18:29 | 35 reacties

Extra foto's

Reacties

Voedselvoorziening en dergelijke lopen wel vaker in de soep tijdens een oorlog. Sancties uit het buitenland zullen er ook niks mee te maken hebben natuurlijk.
Ik ben blij dat die gek word aangepakt maar nu geven ze hem de schuld van dingen waar hij in mijn ogen weinig aan kan doen. Dat is niet eerlijk, net als je burgers als minder behandelen dan een kip in de bio-industrie.

Quadaffie moet gewoon in zee geflikkerd worden. Naast osama.

neerknallen dan

HS: VN flutorganistie - NAVO terreurorganisatie - NL medeschuldig aan beide.

Kadaver stop es

Oh ja tuurlijk, nu is het de schuld van Kaddafi ? Val dood VN, als jullie je niet mee hadden bemoeid dan was de rust nu allang terug gekeerd en had iedereen genoeg te eten. Kaddafi please gebruik je chemische wapens tegen navo schepen en vooral frankrijk, mijn zege heb je.

Ik dacht dat wij de baas waren in het westen.

Tsja, een Beethoven zal het nooit worden..

@horror skopie
heb je de islamitische bril opgezet vrind?

We hebben nog komkommers over, meer dan genoeg.

echt schaam je als je het voor kadaffi opneemt. wordt idd tijd dat hij naast Osama op de zeebodem ligt.

hoezo schamen? als je anti-kadaffi bent, ben je overgehaald door VN/rebellen propaganda. er zal weinig info opgezocht zijn, neem ik aan.

WTF. Nemen ze dit Kadaffi kwalijk? Wat verwachten ze als ze zijn land platbombarderen en een rebellengroep steunen? Volgens mij ging het voordat de VN/NAVO zich ermee ging bemoeien gewoon best aardig daar.
Stelletje hypocrieten met hun propaganda.

@ Bs-Hs | 31-05-11 | 18:59
ga jij dit eerst maar eens kijken
http://www.youtube.com/watch?v=iLrLgOVHT8E
 
en verder, Osama op de zeebodem, geloof je het zelf? Kom op zeg, die oogkleppen mogen best af hoor!

Sorry hoor maar ben ik dan nog steeds de enigste die het enorm knullig vind om een stel rebellen wapens, bommen en steun (geld?) te geven ? Het zijn en blijven burgers en het zal me dan ook helemaal niks verbazen als de meerderheid hiervan een misdrijf op hun kerfstok hebben staan. In Afghanistan onderschatte we de taliban nooit, echter zag je het verschil tussen een goed getrainde marinier en een flut getraind privé terroristje maar al te goed... het was dan ook, afgezien van bermbommen, niet echt een uitdaging.

De VN is nòg onbetrouwbaarder dan de PvdA. En dat wil wat zeggen.

Ik ben persoonlijk een voorstander van Kadaffi. Ik heb liever Kadaffi dan rebbelen. Met Kadaffi kon je nog gewoon praten. Waarom dan wel de rebellen in Libië steunen. En al niet gelijk in Tunesië, Egypte, Syrië, Jemen en Oman? Er was ook wat aan de gang in Marokko en daar hoor je niemand meer over?

Ik kan me niet voorstellen dat de NAVO gezegd heeft dat Khadaffi een flutcommunist is.
Dat hij een communist zou zijn, is namelijk een verzinsel van Spitsnieuws.

@János Hunyádi | 31-05-11 | 19:26
Terwijl de PvdA eigenlijk de enige partij is die een consequent standpunt inneemt over dit soort missies. Doordat de PvdA niet wilde draaikonten is het vorige kabinet gevallen.

@ Raevin | 31-05-11 | 19:21
precies, miss gezien dat kadaffi had gezegd dat Al Qaida erachter zat? en wij maar lachen. Bleek t nog zo te zijn ook.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/840...
Kadaffi heeft alleen zo gigantisch veel geld dat hij al die huursoldaten tot in de oneindigheid kan doorbetalen

The Russian | 31-05-11 | 18:42
Gelukkig is Rusland zo'n brave jongen he? Maar gelijk heb je wel, we hebben er geen ZAK te zoeken. Oh wacht eens, Libië heeft olie... De VN is een lachertje met hun resoluties die geen zak uithalen.

Wat zullen de Amerikaanse banksters in hun handjes wrijven als ze ook daar hun minions aan het werk mogen zetten.

@The Russian | 31-05-11 | 18:42
Ja, en dan had 99% van de bevolking nog steeds in grote angst geleefd. Bovendien waren er dan waarschijnlijk behoorlijk wat "opstandelingen" omgelegd. Ik vind het een goeie zaak dat de mensen daar opstaan tegen hun leider. Prima. Dat gehuil over de VN daar moet je trouwens echt mee ophouden, slaat nergens op man/.

voedsel en medicijnentekort.. ja sinds die bombardementen wel ja.

daarvoor was het het meest ontwikkelde land in Heul Afrika.. waren de voedselprijzen spotgoedkoop, en was er GRATIS basis en (semi-)middelbaar onderwijs voor iedereen. Iedereen had werk en anders had je een minimum uitkering van +/- € 300,- per maand. (waar je in dat land prima van kunt rondkomen).

Het land verder had veruit het laagste percentage analfabeten, en de hoogste koopkracht per inwoner.

KutSarkozy.. zonder de Kolonel had hij zijn verkiezingscampagne niet eens kunnen voeren, aangezien Qadhaffi goed was voor zo'n 91% van de financiering van Sarkozy's campagne.. Qadhaffi is dan wel een paranoïde gek, helemaal slecht voor zijn volk was hij niet.

Dat wat nu aan de hand is is al bijna 40 jaar lang aan de hand, en dat is dat verschillende clans het namelijk niet met elkaar eens zijn, en ze allemaal -Baas- willen zijn. Niet iedereen die dit snapt.

@puberaal opdondertje | 31-05-11 | 20:33
Je neemt nu aan dat onder Kaddaffi 99% van de bevolking in grote angst leefde. Maar is dat wel zo? Saddam Hussein was misschien wel een brute dictator, zolang je je hield aan de regels die hij hanteerde was je veilig. Onder Saddam waren er geen moordpartijen op Christenen door extremisten of Moslims onderling.
Hetzelfde zie je nu gebeuren in Egypte. Waar de Kopten onder Mubarak redelijk veilig waren is die veiligheid nu verdwenen. En moeten vooral jonge meisjes vrezen voor gedwongen bekering, ontvoering, verkrachting, gedwongen huwelijk of tot slaaf gemaakt te worden.

Het zijn de VN en de NATO / NAVO die de bevoorrading van de Libische bevolking onmogelijk maakt.

Weisse rose | 31-05-11 | 21:01
99% is misschien wat overdreven maar laten we zeggen dat het merendeel in angst leefde. En dit heb ik van mensen die er zijn geweest. Je bent inderdaad veilig zolang je het eens bent met de dictator maar aangezien de bevolking het voor het merendeel oneens was met deze dictator...
Christenhonden hadden het in de tijd van Mubarak ook niet makkelijk, desgewenst kan ik je wel een linkje geven van een BBC documentaire. daar word onder andere ingegaan op jou rijtje "gedwongen bekering, ontvoering, verkrachting, gedwongen huwelijk of tot slaaf gemaakt te worden" die allemaal aan bod komen.
Wel geef ik je gelijk in jou oordeel over de bevoorrading van de bevolking en dat de Arabische lente zeker geen garantie is op verbetering van de zaken in het MO.

"99% is misschien wat overdreven maar laten we zeggen dat het merendeel in angst leefde."

Ik heb er zelf een behoorlijke tijd gezeten.. de meeste mensen interesseert het geen reet, ze hebben eten, een dak boven hun hoofd (owja; Qadhaffi gaf in 2002 nog 4000 huizen gratis weg in Tripoli) En een stekkie om te werken.
Dat waren hoofdzakelijk hun belangrijkste zorgen.

Mensen in de omgeving Benghazi en in het Zuid-Oosten van het land behoren vaak tot andere clans, en die 'vechten' ook al zo'n 40 jaar lang al om zich niet aan Qadhaffi's wetten onderworpen te voelen.

vaak zijn dit kleine opstootjes geweest die 2 of 3 keer in een jaar opdoken (wel 40 jaar lang!) en daarbij vielen vaak geen of weinig doden, feit is wel omdat ze altijd in opstand kwamen Qadhaffi ze wel vaker vervolgde, en onder zijn regime zijn er zeker 1000+ mensen vermoord.. simpelweg omdat ze het niet met hem eensch waren.

Qadhaffi heeft ook een grote bijdrage geleverd aan de oorlog tegen Al-Qaida, en die jongens hebben werkelijk waar een hekel aan em, en je mag er donder opzeggen dat van onder de rebellen die er nu zijn een groep Al-Qaida-gang-memberts zijn.

hvvs | 31-05-11 | 21:29
Grappig dat je mij tegenspreekt en toch ook weer niet. Die opstandjes die jaarlijks terugkeren gedurende tientallen jaren zijn natuurlijk wel een teken aan de wand hoewel ik met jou eens ben dat de primaire zorgen anders waren dan op de politiek gericht. Feit is wel dat iedereen die het politiek gezien oneens is reden heeft om te vrezen voor zijn leven danwel marteling. Dat je met die tactiek politiek bewustzijn de mond snoert zul je toch wel met mij eens zijn?
Ik geloof je trouwens direct wat betreft de haat tussen al-quida en het kadaver. Dit zal precies de reden zijn dat meneer politiek gezien weer goedgekeurd was denk ik. Dit en het feit dat oa Engeland olie mocht boren...

De oorlog is derhalve ook gerechtvaardigd. Plus de rest van het bewijs natuurlijk.

@ BootleggersSmurf | 31-05-11 | 21:48 :

Njah.. een beetje wel, een beetje niet.

Ze leven niet continu in angst, ze hebben wel in hun achterhoofd dat ze zich niet met politiek moeten bezig houden.. wel angstig als het op het onderwerp Qadhaffi aankomt.. maar niet continu in angst leven. Zoals ik al zei veel mensen interesseert het niet meer als het op politiek aankomt, omdat ze weten dat het gevaarlijk gebied is om over te praten.. ze eten, ze slapen, ze werken, en praten over koetjes en kalfjes. gaan naar een café, drinken een kopje thee met vrienden, en terug naar huis.. en zo gaan de cycli door.

Politiek gezien oneens zijn.. en dan nog een mond opentrekken.. in Libië betekent dat inderdaad dat je angstig mag zijn.

hvvs | 31-05-11 | 22:59
Meer wel eens dan niet eens lijkt mij zo nadat ik dit plempsel heb gelezen. Of althans, ik ben het wel eens met wat jij hier schrijft. :)
Continue angstig zijn gaat volgens mij ook niet, het is een emotie en alleen daarom al tijdelijk. Maar dat mensen daar angstig zijn voor àlles dat met het kadaver te maken heeft moge duidelijk zijn. Zijn gezanten beschouwen onder andere niet wegrennen zodra zij aankomen als een daad van verzet.... (dit volgens Al-Jazeera)
Daarnaast had je nog de geheim agenten die probeerden om mensen politiek gezien uit de tent te lokken. Nu weet ik niet of het kadaver dit ook inderdaad deed maar 100% zeker is dat de bevolking dit wel dacht.

Enfin, we hebben het hier over details. In de grote lijn zijn wij het wel eens denk ik. :)

hvvs | 31-05-11 | 22:59
Meer wel eens dan niet eens lijkt mij zo nadat ik dit plempsel heb gelezen. Of althans, ik ben het wel eens met wat jij hier schrijft. :)
Continue angstig zijn gaat volgens mij ook niet, het is een emotie en alleen daarom al tijdelijk. Maar dat mensen daar angstig zijn voor àlles dat met het kadaver te maken heeft moge duidelijk zijn. Zijn gezanten beschouwen onder andere niet wegrennen zodra zij aankomen als een daad van verzet.... (dit volgens Al-Jazeera)
Daarnaast had je nog de geheim agenten die probeerden om mensen politiek gezien uit de tent te lokken. Nu weet ik niet of het kadaver dit ook inderdaad deed maar 100% zeker is dat de bevolking dit wel dacht.

Enfin, we hebben het hier over details. In de grote lijn zijn wij het wel eens denk ik. :)

@Joris
Excuses voor de dubbelpost, ik wijt het aan den serverT.

puberaal opdondertje | 31-05-11 | 20:33
-
Gast, wij hebben inmiddels gezien wat er met een land gebeurt als je gaat proberen democratie door de strot te drukken, dan gaat het land ten ander aan chaos, en helemaal in de apenlanden op continenten afrika / midden-oosten.
.
Dat soort landen hebben dictators nodig, elke Islamitische land dat democratie heeft is een complete puinhoop.

Wat een riooljournalistiek. Ten eerste de VN heeft helemaal niet gezegd dat Kaddafi een fluitcommunist is zoals men in de kop beweert. Te tweede heeft Kadafi nooit een paradis beloofd want dat is niet realistisch en Kaddafi is een realist. Ten derde zelfs een kind van zes weet dat Kaddafi in geen geval een communist is. Ten vierde de VN heeft het over vier steden die in handen van de opstandelingen zijn. En tot slot de aanvallen van de NATO hebben tot de dood van honderden onschuldige burgers geleid en dat wordt nergens gemeld.

Bezig met verzenden!

Column

Katinka Polderman

Vorige week berichtten verschillende media dat de gemeente Eemsmond straatnaambordjes wil plaatsen...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files