De hoogte van de schulden die consumenten bij het bedrijfsleven uit hebben staan is fors gegroeid. Het bedrag is gestegen met 19 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010. De gemiddelde schuld die bij een incassobureau terecht komt bedraagt nu 1659 euro. Vorig jaar was dat nog 1336 euro. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Incasso-Ondernemingen (NVI).
De totale schuld die uitstaat bij incassobureaus bedraagt nu ruim zes miljard euro.
Hoewel de bedragen die incassobureaus moeten vorderen hoger geworden zijn, komen steeds minder schulden bij de deurwaarder terecht. Het aantal keren dat incassobureaus een beroep moesten doen op de deurwaarder om de gelden te innen is in vergelijking met vorig jaar met 66 procent afgenomen. Ook het aantal wanbetalers is licht gedaald ten opzichte van vorig jaar: De incassobureaus kregen acht procent minder dossiers te verwerken.
Uit deze cijfers blijkt dat de zogeheten ‘leenmentaliteit’ toeneemt, mensen lenen makkelijker. Tegelijkertijd zijn consumenten wel geneigd sneller aan NVI incassobureaus te betalen, zegt Jet Creemers, voorzitter van het NVI. "De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd om mensen bewust te maken van de gevaren van wanbetaling. Ook is er hard gewerkt professionalisering en kwaliteitsverbetering. Steeds meer wordt gebruik gemaakt van nieuwe methodes om mensen duidelijk te maken dat er nog een schuld staat. Behalve brieven en telefoontjes worden mensen ook gemaild en ge-sms’t."
Reacties
Schulden crisis ???
@Curseror | 30-08-11 | 08:23 |
Yep.
Wie leent er dan ook geld krijg je toch nooit terug >_>
vandaar al die rapers op de snelweg..............
NVI, synoniem voor NSB.
hebben ze het nu over ierland,italie en griekenland ???????
of over de burgers van 0031 ??
Mensen wringen zich in allerlei bochten om dezelfde levensstandaard te behouden in economisch mindere tijden.
@ xxmedium | 30-08-11 | 08:51 | Misbruik melden
ja, daarom leef ik altijd paar tredes lager, veel minder stress heb je dan
Tja, met een Euro die straks niks meer waard is is het voordelig om te lenen. Je hoeft tenslotte straks ook niks meer terug te betalen...
Inflatie is onvermijdelijk. Degenen met de grootste schulden lachen straks het hardst.
Ik heb een theorie over incASSObureaus en inherent Deurwaarders. Zij zijn de veroorzakers van de kredietcrisis en voor de verslechtering van de Nederlandse economie. De hele branche van incassobureaus en deurwaarders heeft namelijk last van het vicieusecirkel syndroom. het komt er op neer dat wanneer een bedrijf op de fles gaat de medewerkers worden ontslagen vanuit het UWV krijgen ze nog maar 70% van hun laatste loon. deze mensen krijgen het moeilijker en een aantal van hen komt in de problemen en krijgen met incassobureaus en deurwaarders te maken het andere deel geeft minder geld uit. door dat er een groep mensen in financiële problemen is gekomen en een andere deel mindergeld uit geeft krijgen bedrijven bij deze mensen in de buurt ook minder inkomsten en daardoor het ook moeilijk en dan staat ook bij een ander bedrijf weer een deurwaarder op de stoep en zo herhaald zich het bovenstaande. en het erge is dat incassobureaus en deurwaarders gewoon nog altijd winst maken en anderen alleen maar zware financiële klappen te verduren krijgen. Feitenlijk zijn wij dus allemaal slachtoffers van deurwaarders en incassobureus ook al hebben veel mensen geen schulden.
Eigenlijk zouden incassobureaus en deurwaarders hier flink voor moeten worden aangepakt.
Let ook even op de manier waarop het PGB de oudjes weet te strippen....je houd ze iets voor wat er niet is en vervolgens kunnen ze dokken......de stiekeme genocyde op de babyboomers is al begonnen...... de bonussen moeten toxh ergens vandaan komen.
Let ook even op de manier waarop het PGB de oudjes weet te strippen....je houd ze iets voor wat er niet is en vervolgens kunnen ze dokken......de stiekeme genocyde op de babyboomers is al begonnen...... de bonussen moeten toxh ergens vandaan komen.
@Da Bossie | 30-08-11 | 09:45: nee, je moet niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt. Als iedereen elkaar vervolgens snel betaalt verhoogt dat de omloopsnelheid van het geld, het BNP en daarmee de welvaart. De kudtpaupers die hun rekeningen niet betalen zijn de echte ankers achter de economische boot die Nederland heet. De deurwaarders slaan slechts de trossen los. Ze zijn de opruimers die het rotte fruit uit de mand flikkeren, voor alles verrot raakt.
Je kan ook genoegen nemen met minder en je niet in de schulden steken. Als je het geld er niet voor hebt dan moet je het gewoon niet doen. Maar iedereen wilt ook een grote auto net als de buurman.
Ik niet, ik leef naar mijn stand ^^
Inderdaad moet je niet meer uitgeven dan je binnen krijgt en zo heel moeilijk is dat niet als je weet wat je lasten zijn.
Buffertje maken voor jezelf op de spaarrekening voor een eventuele nieuwe wasmachine als deze stuk gaat en er kan je niks overkomen.
Mja als je je geld uitgeeft als water en dus eigenlijk boven je stand leeft valt dit te verwachten.
@marcc85
goed voornemen.
- Nu nog niet chronisch of langdurig ziek worden.
- Hopen dat je vrouw geen andere ridder tegenkomt en je moet scheiden (hoewel je je daar ook tegen kunt indekken, maar niet iedereen is zo slim in de periode met roze wolkjes)
- Dat je bedrijf niet de fles opgaat doordat orders van een ander failliet bedrijf wegvallen.
- Dat niet en je auto en je wasmachine tegelijk kapot gaan.
- Dat je geen pech krijgt als je kinderen gaan studeren.
- Je geen postbezorger wordt omdat je baas de spelregels gaat veranderen
Succes !
@ wtf_ftw
.
Marcc85 houdt gewoon krampachtig vast aan de illusie van macht over zijn eigen leven.
.
.
@ marcc85
.
80% van de mensen is slechts één of twee loonbetalingen van de goot verwijderd.
.
wtf_ftw | 30-08-11 | 10:53 |
.
Onverantwoord leengedrag van consumenten heeft de financiële crisis in beginsel veroorzaakt.
@xxmedium
Ja, de meesten kijken allemaal de andere kant op, omdat de goeie kant te griezelig is.
@sanglier
ga spelen, knul.
ga spelen, knul.
wtf_ftw | 30-08-11 | 13:22 |
.
Onverantwoord leengedrag van niet-draagkrachtige consumenten heeft de financiële crisis in beginsel veroorzaakt. Hoe hard moet het bewijs in uw smoel geduwd worden?
.
Heeft u eigenlijk betaald werk? En wat voor werk is dat?
@sanglier
Ik werk en doe mijn werk ook nog goed ook.
Maar wel vreemd want enige dagen geleden had je nog het vermoeden dat ik financiele problemen had ? Nu is werken en het hebben van financiele problemen tegenwoordig niet meer uitzonderlijk, maar ik heb ze niet, omdat ik niet klakkeloos aanneem wat anderen verkondigen.
Luister sukkel, ik ken de typetjes zoals jij. De omhooggevallen leidinggevenden vanuit de werkende mensen die op het moment dat ze leiddinggevende bevoegdheden krijgen alles gaan verdedigen waartegen ze vroeger geschopt hebben.
Vieze ventjes zijn dat.
Ik las je reactie op Aisatti in een ander topic waarin je zijn teamgeest bekritiseerde.
Het woord teamgeest uit jouw mond, ruikt wel als een hoop stront.
Jij bent een egoist, dat ben jij.
Als jij in mijn team zat was je veruit de weakest link en was het dringen om het eerste bij je te zijn om je bij je lurven te pakken en je eruit te gooien.
Maar then again. Je zou nooit door de selectie gekomen zijn.
Blinde kip.
Luister sukkel, ik ken de typetjes zoals jij. De omhooggevallen leidinggevenden. Jij bent een egoist, dat ben jij. Blinde kip.
wtf_ftw | 30-08-11 | 13:38 |
.
Ghehehe, u maakt een beetje een jaloerse en afgunstige indruk, op het boze af. Het lijkt erop dat u mij kwalijk neemt dat ik per dag verdien wat u in een week nog niet bijeen schraapt.
U zit in een team? Als ik in uw team zat, dan zat u niet in mijn team, ik heb namelijk een hekel aan afgunstige mensen zoals u omdat afgunstige mensen slecht in teams functioneren.
@sanglier
domme aardappel.
- En de niet-draagkrachtige consument zorgt er door zijn onverantwoord koopgedrag voor dat hij wordt gedegradeerd tot postbezorger met daarbij behorend salaris en anders eruit vliegt, nietwaar.
- Tevens is het de schuld van de niet-draagkrachtige consument dat nu ook de mobiel internettarieven omhoog gaan zeker ?
- En het is ook de schuld van de niet-draagkrachtige consument dat de Griekse overheid de Europese landen heeft voorgelogen omtrent haar slechte economische positie zodat de burgers nu die gaten moeten vullen ?
- Het is de schuld van niet draagkrachtige consumenten dat Hommer (ING) 1,25 miljoen bonus in zijn zak wilde steken op het moment dat de bank haar schulden aan de Nederlandse staat nog volop terugbetaalde.
Maar geen angst hoor, die bonus was zo erg nog niet. Er zijn ergere. http://925.nl/archief/2011/03/18/bonussen-ing-zijn-een-fooi-hommen-verdi...
Ach laten we maar zo zeggen, als je de comments in de link leest, zijn er altijd nog mensen die het met je eens zijn.
Niet mijn type mensen, dus ik stel voor om mijn plemps te laten voor wat ze zijn en er niet op te reageren. Dat doe ik vanaf nu ook bij jou.
Prettige dag verder.
wtf_ftw | 30-08-11 | 13:38 |
.
Oh, en goed op de kleintjes blijven letten, u weet nooit wanneer uw team aan de beurt is voor een bezuinigingsronde.
@sanglier
olala, afgunst ?
hahahaha, ongezien nu, jij hebt helemaal niks waar ik afgunstig om zal zijn.
Trouwens ik ben een gunner als je het verdient. Niks mis mee.
Het is wel typisch een opmerking voor jou, om op te scheppen met materialisme.
Klein, klein kleutertje vergelijk jij maar lekker, er is altijd wel een grotere. Heb je weer een doel.
Klein, klein kleutertje, maar kom niet op mijn hof.
En nu opzouten, hanewurger.
domme aardappel.
wtf_ftw | 30-08-11 | 13:59 |
.
U heeft het opvallend vaak over postbezorgers. Ik hoop voor u dat u geen postbezorger bent want de vooruitzichten voor die beroepsgroep zijn niet best.
jij hebt helemaal niks waar ik afgunstig om zal zijn.
wtf_ftw | 30-08-11 | 14:02 |
.
Ja, afgunst. U gunt hard werkende mensen hun beloning niet. U stemt SP?
Trouwens ik ben een gunner als je het verdient. Niks mis mee.
wtf_ftw | 30-08-11 | 14:02 |
.
Dat blijkt niet uit uw comments.
*chips en bier inslaat*
wtf-ftw en Sanglier: U had beter aan het werk gekund. Nu staan uw teamleden op u te wachten, om de UWV te gaan bezoeken.
Het gelul van niet boven je stand leven moeten jullie eens gaan vertellen aan de modaal verdiendende tweeverdieners met kindjes die iedere maand weer ieder dubbeltje moeten omdraaien om het hoofd boven water te houden en nu horen dat er weer wat van hun geld naar de minima verdwijnt en hun koopkracht terug zal lopen volgend jaar.
U had beter aan het werk gekund.
flipvandefluitketel | 30-08-11 | 17:21 |
.
Hoezo? Ik zit de hele dag gewoon op kantoor achter de PC een beetje te werken en wtf_ftw heeft vanmiddag keurig zijn bezorgronde gedaan.
Sanglier | 30-08-11 | 13:20
Er bestaat geen onverantwoord leengedrag en dat kan de financiele crisis niet veroorzaken. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leengedrag en de gevolgen die dit heeft. De uitlenende partij (bank) is verantwoordelijk voor de risico's van zijn leningen en de gevolgen die niet kunnen terugbetalen heeft. Als ik een zwerver honderd euro uitleen moet ik niet gek kijken als deze het niet terug kan betalen. Het hele systeem van zeer risicovolle subprimes heeft de crisis veroorzaakt, niet de consument die gebruik maakte van wat hem aangeboden werd.
correctie: "voor de gevolgen die dit voor hem persoonlijk heeft"
Zie om me heen alleen maar mesen consumeren in plaats van consuminderen.
-
*roept nederland op om te Consuminderen en niets overbodigs meer te kopen.
Alleen nog maar de auto pakken als het echt nodig is en vooral niets nieuw te kopen als je het nog hebt.
-
Consuminderen, dat wordt de kreet.
-
Moet je opletten hoe goedkoop alles kan worden.
wtf_ftw | 30-08-11 | 10:53 | Misbruik melden
Ik ben het met u eens hoor, maar waarom stemt u dan op de PVV? Die steunen bijvoorbeeld vandaag nog maatregelen dat het budget van de chronisch zieken wordt gehalveerd.
Met alle respect( want u bent een gewaardeerde reaguurder) maar waarom houdt u hier een verhaal tegen het kapitalisme( want zo komt het wel over) maar stemt u op een partij die partijen steunt die vol zijn van marktwerking? Enfin. Die alles doen waar u een hekel aan heeft.
yurp | 30-08-11 | 17:35 |
.
Ik ken genoeg gelukkige mensen die prima rondkomen van ongeveer één keer modaal (32500 bruto). Ik ken ook ongelukkige mensen die twee keer modaal verdienen die in de problemen zitten. Kwestie van tering en nering.
Het hele systeem van zeer risicovolle subprimes heeft de crisis veroorzaakt, niet de consument die gebruik maakte van wat hem aangeboden werd.
yurp | 30-08-11 | 17:39 |
.
We zijn het fundamenteel oneens. In mijn optiek is het andersom en is de crisis het gevolg van onverantwoordelijk consumentengedrag in combinatie met slecht toezicht op leengedrag.
.
U neemt het een autofabrikant niet kwalijk dat hij aan jonge mensen auto's verkoopt die aan alle door overheden gestelde eisen voldoen en die 250 km/h kunnen rijden, ondanks dat er doden in het verkeer vallen omdat jonge mensen relatief vaak hard rijden.
Op dezelfde manier kunt u het een bank niet kwalijk nemen dat ze geld voor een huis leent aan echtparen die dat op basis van twee salarissen doen als dat door de toezichthouder niet wordt verboden.
.
"Wij kunnen dat grote huis prima betalen, zeker met die lage variabele rente van 3 procent, wij willen de eerste vijf jaar toch geen kinderen en ik ga over een paar jaar véél meer verdienen dan nu".
Prima hoor, en dan wordt mevrouw toch mammie, ze gaat minder werken, de kosten voor levensonderhoud stijgen want pappie wil een auto en een flatscreen en een duur GSM abonement, ze nemen nog een PL erbij en ze gaan op vakantie en dan trekt de economie aan en stijgt de rente naar vijf procent. Neemt u dat de banken kwalijk?
Sanglier | 30-08-11 | 17:46 | Misbruik melden
Klopt. Ik vind dat mensen in basis zelf verantwoordelijk zijn voor hun inkomen. Als je een laag inkomen hebt, moet je bijvoorbeeld zelf goed uitkijken wat voor verzekering je weet omdat je anders genept KAN worden en je dan op hele dure blaren kan gaan zitten.
Dat neemt niet weg dat er een hoop graaiers zijn, maar mensen mogen ook best zelf op hun geld letten en er verstandig mee omgaan. Dat hoeft niet alleen de schuld te zijn van het systeem. Mensen moeten zelf ook goed opletten.
Sanglier | 30-08-11 | 17:37
Ik heb u trouwens niet verteld dat ik het 90% met u eens bent.
Gewoon keihard! gelijk!
Niks vreemd de bejaarde die Nederland hebben opgebouwd kunnen de hoge eigenbijdrage,s en hoge premie,s niet meer op hoesten!!
Maar het CAK en Graydon zijn het die de deurwaarders er op afsturen.
Weg met dit onmenselijk kabinet !!!
Mensen kom in aktie!!!
Denk aan de mensen die Nederland groot hebben gemaakt!!!
Tijd voor de grote schoonmaak in den Haag !!!
Tijd voor een revolutie!!
Gvd nooit geen schulden gehad, maar moest vandaag toch uitstel vragen bij onze blauwe broeders.. KK crisis,dan maar wat meer werken.
Om over het KK weer maar te zwijgen..
''Steeds meer wordt gebruik gemaakt van nieuwe methodes om mensen duidelijk te maken dat er nog een schuld staat. Behalve brieven en telefoontjes worden mensen ook gemaild en ge-sms’t."
Ze zijn de oude methode van huisbezoek met honkbalknuppel vergeten?
Aantallen Bonusjagers, Fraudeurs, Wanbestuurders en Graaiers stijgen ook fors.
Mensen kom in aktie!!!
Denk aan de mensen die Nederland groot hebben gemaakt!!!
Zuiderwind | 30-08-11 | 18:36 |
.
Actie? Ik zou niet weten waarom. Mijn ouders die hun hele leven keihard gewerkt hebben en die altijd weinig geleend hebben kunnen prima aan hun financiële verplichtingen voldoen.
Sanglier | 30-08-11 | 19:24 |
.
Zuiderwind is al een tijdje aan het oproepen tot revolutie.
Ik begrijp zijn drijfveren ook niet echt.
.
OT: lenen is gewoon dom.
Je doet er korter over om je doel te bereiken, maar je hebt er veel langer last van.
Geduld is een schone zaak en bovendien veel goedkoper!
Wat een gezeik... De gigantische, wereldwijde kolerezooi die we "crisis" noemen is "per ongeluk" ontstaan... als banken getypt geld kunnen uitlenen, dan kunnen ze ook in getypt goud beleggen. Het systeem bevat zoveel "gebakken lucht" dat het weinige dat nog enige echte waarde vertegenwoordigt, ook al is aangetast..
Sanglier | 30-08-11 | 19:24 |
anoniemorexia | 30-08-11 | 19:51 |
Bent gij ziende blind??
Ga even naar/in de bejaarden/verpleeghuizen alleen staande gehandicapten kijken!!
En laat je daar even goed voorlichten!!
Laat je ook even voorlichten hoeveel euro,s naar het buitenland zijn gegaan!!
Waar de bejaarden in /verpleeghuizen alleen staande gehandicapten recht op hebben!!!
In mijn ogen is een revolutie terecht, omdat de politieke dwaze in den Haag een grote plank voor hun kop dragen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zuiderwind | 30-08-11 | 20:39 |
.
Ik denk dat wanneer u om zich heen kijkt iedereen een plank voor z'n kop lijkt te hebben.
Een frisse wereld oorlog en we beginnen weer vooraan zal niet de eerste keer zijn.
Sanglier | 30-08-11 | 20:48 |
U slaat de spijker op z,n kop, u mag door naar de volgende ronde!!
Yea right | 30-08-11 | 21:03 |
U is dicht in de buurt .
lol @ de reacties, met aan top Sanglier, die zijn naam eer aandoet. De hele leencultuur is ontstaan door gierige bankiers, niet door de naieve consument, lutser. Ow Meneer, u wilt een auto, hier 2e hypotheek, rijdt u maar. Ach, ja nee, uw kinderen willen naar Neyenrode, hier zie, nog meer geld.
-
De kredietcrisis is in beginsel veroorzaakt door de idioten die geld beschikbaar hebben gesteld aan mensen waarvan ze met redelijkheid konden inschatten dat een fors percentage nooit in staat zou kunnen zijn, door simpele variabelen als echtscheidingen, ziekte, recessie, ontslag e.d., de schuld te betalen.
-
Vooringenomen prutsers als jij daarentegen, beschuldigen liever het plebs van de crisis dan die smerige volgevreten cholestorolbommetjes die miljoenen hebben verdiend aan die tokkies. En dan heb ik het nog niet eens over de zwendel dat verzekeren heet, man hou toch op, kortzichtige proleet, die Sanglier heet.
-
Ow Meneer, u wilt een auto, hier 2e hypotheek, rijdt u maar. Ach, ja nee, uw kinderen willen naar Neyenrode, hier zie, nog meer geld.
Insatiable | 30-08-11 | 21:48 |
.
Het zou mij niet verbazen als u vóór de kredietcrisis nog nooit op bezoek bent geweest bij een bank om serieus over geld te praten. Over een lening van een paar ton bijvoorbeeld om een huis te kopen of over een investeringsplan voor uw bedrijf.
man hou toch op, kortzichtige proleet, die Sanglier heet.
Insatiable | 30-08-11 | 21:48 |
.
Ik vind het altijd leuk om te zien als cognitief minder bedeelde mensen scheldwoorden als argument proberen te gebruiken.
Sanglier | 30-08-11 | 22:02 | Misbruik melden
Dan heb je het helaas toch bij het verkeerde eind. Geeft ook niet, ik veroordeel je niet.
Sanglier | 30-08-11 | 22:07 | Misbruik melden
Je weet dondersgoed dat je het mishebt, de consensus van de gehele zeepbubbel die 'economie' heet is veroorzaakt door gegok met gelden, het maken van geld door banken uit niets, en het jarenlang frauderen met geld van anderen. De hele wereld is klinisch bankroet, dus ookal rammel je nog braaf op je design-toetsenboard, ook jij - en ik vraag me ter degen af of je uberhaupt enig statuut hebt - een voedselbon nodig zal hebben.
-
Misschien ben je een troll, in that case +1
-
Ik doe overigens niet aan 'u'.
Insatiable | 30-08-11 | 22:34
Ik doe overigens niet aan 'u'.
LOL
Plaats L voor 'u' en een L er achter de 'u' en je hebt een geschikte benaming voor een bepaald persoon.
Iemand nog een ticket over voor Mark? Maar dan wel 1 voor enkeltje kliko!
anoniempje | 31-08-11 | 00:02 |
Met groot genoegen zal ik de klep van de kliko voor je open houden.
Het wordt tijd om ook wat te gaan lenen. Ik wil niet achterblijven. Laat ik eens zien... Lenen in Nederland tegen 10% per jaar en in Brazilie op de bank zetten tegen 28% per jaar in een goed stijgende Braziliaanse munteenheid. Of misschien gewoon goud kopen?
'k weet het nog niet.
Tips?
Is er nog nieuws?
Het wordt ook zo makkelijk gemaakt om schulden te maken .
Ja en als je dan ook wilt hebben wat je buurman heb en niet onder wil doen
Is dat vragen om problemen niet nadenkend wat de gevolgen zijn
Die merk je pas als het echt uit de hand loopt en wat krijg je dan
Mensen gaan meer roken drinken gaan eerder naar de dokter want het gaat niet goed
En daarom gaan de ziekte kosten omhoog zo kan je nog wel even doorgaan .
mensen doen het allemaal zelf alleen maar omdat de tijd zo is kan je niet mee komen lig je er uit .
Ben je te dik ben je niet goed ben je te klein hoor je er niet bij
Heb je geen merk kleding geen dikke auto kan je niet wekelijks uit eten of op vakantie nee dan ben je echt een nul
Nou ik doe niet mee aan die onzin ik blijf dicht bij mezelf en dat geeft veel meer levens vreugde dan al die matrialistiche dingen
Gaat nadenken blijf bij jezelf