*

Ga toch lintjes knippen!

PVV: koning uit de politiek

Als het aan de PVV ligt, verdwijnt de koningin uit de regering. De partij presenteert vandaag een initiatiefwetsvoorstel om de “politieke invloed” van de koning te beperken.

De gedoogpartner van de regeringspartijen VVD en CDA wil de monarchie wel behouden. “Wél een representatieve en symbolische rol, géén onderdeel van de regering”, aldus de PVV. Het zal lastig worden om het wetsvoorstel er door te krijgen. In de Tweede Kamer is tot nu toe nog geen meerderheid om de koning uit de regering te zetten.

De discussie over de macht en invloed van de koning(in) laait van tijd tot tijd op. Vorige week nog kwam de PvdA met een voorstel over de kwestie. De sociaaldemocraten willen dat het staatshoofd in de toekomst geen voorzitter meer is van de Raad van State. Ook moet hij of zij geen enkele rol meer spelen bij kabinetsformaties.

G. Hoevenaars | 01-09-11 | 08:19 | 45 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Relevant

'Koningin zwaar gecensureerd'
Wilders: Beatrix is erg dom!

Reacties

Helemaal mee eens. Dat achterkamertjes gedoe met die formateurs en informateurs na verkiezingen. Het moet veel opener allemaal. En laat Trix of Willem lekker lintjes knippen en beetje gezicht van Nederland spelen. Liefst gewoon helemaal afschaffen dat koningshuis, maar dat zal wel nooit gebeuren...

@ AnalystiX | 01-09-11 | 08:26: Maar dat alles wel tegen zeeeer zwaar gereduceerde kosten.

Wat een vernieuwend idee...
.
Dit had natuurlijk allang moeten gebeuren! Volgende stap: invoering van democratie. Maar daar zul je de PVV wel niet over horen, denk ik.
.

helemaal mee eensch,hij is toch veeel te druk met vakantie vieren/huizen kopen/geld tellen

Hiervoor is een grondwetswijziging nodig. Jullie dachten tot niet dat we die gingen ondertekenen!

xxmedium | 01-09-11 | 08:33 |
De PVDA dat is wel een democratische partij . kuch kuch

ppff... Volgens mij is de koningin de enige waardoor andere landen nog een beetje respect voor ons hebben. Als die niks meer met de politiek te maken heeft zullen ze ons echt helemaal uitlachen.. Zeg nou eerlijk.. Wie hebben wij nou in de regering zitten die nog een beetje respect krijgt van anderen..

@ pbd | 01-09-11 | 08:40: Je kan dan inderdaad beter een pedo pooier als Berlusconi als premier hebben. Die wordt gerespecteerd door de rest van eurabia.

Wat zijn dat toch slimme strategen daar bij de PVV, een mooie gelegenheid om stemmen te winnen, want iedere anno debiele Nederlander 2011-2012 gelooft daar werkelijk in.

Nee, de koning moet juist wel in de politiek. Anders kan je de koning niet afzetten en 'm verbannen.

@Tommy17 Ga lekker in Irak wonen mongool.

Degene die de poll heeft bedacht heeft trouwens wel nagedacht hoor..
Dat tweede punt heb ik helemaal niet meer aan gedacht, Al die politieke partijen lopen elkaar af te maken om het minste of het geringste.. het gaat tegenwoordig helemaal niet meer over het besturen van het land lijkt wel.

Ach Geertje is een keer boos geweest op Bea omdat ze indirect iets zei over de PVV en nou moet ze opkrassen. Typisch Geertje, alleen maar uitdelen, inkasseren ho maar.
Flutpartij van de bovenste plank.

Bij de poll mis ik de optie "Laat alles zoals het is"!

infullect,

Wat een lekkere inhoudloos argument.

NL is er bij gebaat zijn als Koningin Beatrix iets meer van zich af zou bijten in de politiek, dit in de stijl van haar Moeder, Juliana.
Die heeft, op het moment dat de politiek zich a-sociaal begon te gedragen t.o.v. de burger toch maar mooi een aantal keren een kabinet naar huis gestuurd.
Overigens, voor alle republikeinen: Een monarchie is vele malen voordeliger als een republiek, denk enkel maar eens aan de verkiezingskosten die elke 4 jaar op de schouders van de belastingbetaler komen, direct of indirect.
Verder is een monarchie ook veel stabieler als een republiek, mooi voorbeeld is Italië.

Dat achterkamertjes gedoe met die formateurs en informateurs na verkiezingen. Het moet veel opener allemaal.
AnalystiX | 01-09-11 | 08:26.
.
Leuke redenering.
Het gekonkel van de heren politici achter gesloten deuren moet afgelopen zijn en daarom moet de rol van het koningshuis veranderen.
Haal even de onderhandelingen over het huidige kabinet boven water met een hoofdrol voor Rat Verhagen.
.

@ derealist | 01-09-11 | 08:37
Nou! *kuch proest*

@ Suerpaffer | 01-09-11 | 09:19
Je suggestie dat het in Nederland net zo'n zooitje zou worden als in Italië als we een republiek zouden zijn, is op niets gebaseerd. Er zijn zat heel stabiele republieken.

xxmedium | 01-09-11 | 09:45.
.
Uit ervaring weten we, zie Frankrijk, dat elke premier zijn eigen paleis, museum, stambeeld of zoiets wil hebben.
Om nog maar te zwijgen over om de 4 jaar een compleet nieuw ingerichte ambswoning.
Elke premier heeft zijn geldverslindend prestige object.
En ja, dat kost heel veel geld.
.

@umaghetzeggen: Psies

Ik ben voor minder invloed van de koning in de politiek. Dus opzich is het een goed voorstel. Ik hoop echter dat het geen steun krijgt, want de gedachte achter dit voorstel vind ik fout.

.

Het gaat Wilders totaal niet over de inhoudelijke kant van de zaak. De PVV wil de koning uit de regering omdat Wilders het gevoel heeft dat de koningin hem tijdens de formatie heeft dwarsgezeten. Het is gewoon een manier dus om van de koningin af te raken. Wilders heeft ook meerdere keren zijn aversie tegen de politieke invloed van de koningin laten merken.

.

Overigens doet Wilders en het kabinet( in zijn kielzog) dit ook bij kunstenaars, natuurfreaks, ambtenaren, hoger onderwijs.,EU, immigranten. Enfin. Allerlei volk wat tegen Wilders is, wordt financieel gestraft. Het signaal is duidelijk.

.

Maar als het in het voordeel is van de PVV aanhang kijkt de PVV aanhang met veel plezier de andere kant op als Wilders bezig is zijn politieke tegenstanders aan het kleineren. Onbegrijpelijk.

Helemaal mee eens, alleen een rol als lintjes knipper is voldoende

Insure | 01-09-11 | 10:49 |

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar aan de andere kant hoort de koningin zich niet met de keuze van de bevolking te bemoeien. Een substantieel deel van de Nederlandse bevolking heeft op de PVV gestemd. Men wilde kennelijk dat de PVV mee zou regeren of iets dergelijks. Daar hoort de koninin gevolg aan te geven en ze moet daar dus niet, zoals ze nu wèl gedaan heeft, proberen om dat ongedaante maken, want dan kunnen we het woord 'democratie' wel uit de Dikke Van Dalen schrappen. Wilders heeft dus voor de 'zoveelste' keer groot gelijk

peacemaker | 01-09-11 | 11:18 |
Wilders is een nog grotere draaideur dan de rest van politiek Den Haag!
Alleen zie jij het niet.
En neem het woord democratie aub niet in de mond in een zin met de PVV, lachen.
De koningin heeft op subtiele manier de mensen gewaarschuwd voor populisme en buitenlanderhaat, niets mis mee!
Juist hiermee bewaakt zij onze democratie.
Ik heb helemaal niet zoveel met het koningshuis, maar als ik qua integriteit moet kiezen tussen Bea en Geertje, dat weet ik het wel.
Insure | 01-09-11 | 10:49 |
+1

Dus de koning uit de politiek en nog liever op heven volgens wilders. Kan hij mooi intrek nemen in Soestdijk. ps de democratie in Nederland allang vervlogen tijd De zucht naar macht en kapitalistische normen hebben uit laten verdwijnen

Dus de koning uit de politiek en nog liever op heven volgens wilders. Kan hij mooi intrek nemen in Soestdijk. ps de democratie in Nederland allang vervlogen tijd De zucht naar macht en kapitalistische normen hebben uit laten verdwijnen

Pleasetomeetyou | 01-09-11 | 11:42

Tjonge jij bent óf steke blind óf achterlijk. Snap je dan niet dat als de invloed van allochtonen, met name moslims hier in Nederland toeneemt, de mate van democratie AFNEEMT? Moslims willen/ mogen zich niet confirmeren aan Nederlandse wetten en regels, omdat hun allah hier niet in genoemd wordt. m.a.w.: zij weigeren zich aan de democratie in Nederland aan te passen. Je snap toch wel wat er gebeurt als het aantal moslims in Nederland nóg groter wordt dan het nu is?

Vertel Peacemaker confirmeren aan welke wetten precies?

Muslim | 01-09-11 | 11:56 |

Álle Nederlandse wetten! Want die wetten zijn niet overeenkomstig hetgeen allah jullie oplegt.Nou moet je niet gaan doen alsof je niet weet waar ik het over heb, want een kennis van mij, een moslim ja, heeft mij haarfijn uitgelegd waarom moslims zich eigenlijk niet aan Nederlandse wetten mogen houden! Mij besodemieter je niet vriend!

Een substantieel deel van de Nederlandse bevolking heeft op de PVV gestemd. Men wilde kennelijk dat de PVV mee zou regeren of iets dergelijks. Daar hoort de koninin gevolg aan te geven en ze moet daar dus niet, zoals ze nu wèl gedaan heeft, proberen om dat ongedaante maken, want dan kunnen we het woord 'democratie' wel uit de Dikke Van Dalen schrappen. Wilders heeft dus voor de 'zoveelste' keer groot gelijk
peacemaker | 01-09-11 | 11:18.
.
Wie heeft besloten, om de PVV buiten de regering te houden, oftewel de gedoogconstructie.
Beatrix?
Wilders?
Verhagen?
Rutte?
.
Wel de schuld op de juiste plaats neerleggen aub.

Weg met die Oranjes. Afschaffen die meuk. Te belachelijk voor woorden, dat iemands afkomst bepaalt dat-ie staatshoofd wordt. You gotta be f*cking kidding.

umaghetzeggen | 01-09-11 | 11:59 |
Nee ezel, de koningin gaf Ruud Lubbers de opdracht mee om een coalitie te smeden zónder PVV. Tsja, Lubbers dacht dat het toch niks zou worden met de PVV en probeerde toch om de PVV er in te betrekken, enkel en alleen om het volk te laten zien dat hij "eerlijk" besig was. Hij had in de verste verte niet gedacht dat het wèl zou lukken met de PVV. De rest is geschiedenis.

Goed idee, beetje oud alleen. Werkt dit kabinet niet aan mee bovendien.

Tweevoordeprijsvan3 | 01-09-11 | 16:34 |

Nou daar zou ik niet zo zeker van zijn. Het was tot voor kort politieke zelfmoord, als je als politieke partij over het onderwerp 'afschaffen/beperken koningshuis' begon. Nu wordt er gewoon in de Tweede Kamer over gestemd. Het zou mij niets verbazen als er nog een geringe kamermeerderheid voor is ook.

peacemaker | 01-09-11 | 11:18 | Misbruik melden

Waarom zou de koning(in) naar 15 % van het electoraat moeten luisteren. Kunt u mij dat uitleggen? Het Nederlandse volk is enorm verdeeld. De koning(in) is dus gewoon democratisch bezig.

geert in soesdijk, dat heb je nu al dik verdiend kerel!

Wat zef | 01-09-11 | 12:04 zegt.
Volksvertegenwoordigers en hoge functionarissen moeten gekozen worden door het volk. Niet alleen politici, ook rechters, burgermeesters en politiechefs.
Afschaffen dat koningshuis. In een moderne samenleving is die poppenkast overbodig.

Stel dat Hare Majesteit haar orders doorgeeft aan het kabinet en de regering, Dan zou de koning uit de politiek halen een vorm van reorganisatie zijn. In plaats van 3 hierarchische cellen zijn er nu nog maar 2. Het is wel een besparing maar of het wat uitmaakt?

Rot toch op met je hare majesteit! Een koninkje is niet meer van deze tijd en volledig nutteloos. Een dure hobby voor kwijlende oranje klanten. Die lui stammen niet eens af van Willem 1. Ze willen geen dna afstaan omdat ze dan door de mand vallen als de charlatans die ze zijn. Zakkenvullers van de goedkoopste soort. Begin maar eens een referendum of iemand nog Willem de nutteloze als koninkje wil, zul je verrast zijn door het resultaat. Heel veel mensen hebben er gewoon genoeg van!

de leden van het koninkshuis word vaak gezien als afgoden. vergeet niet als ze op de pot zitten schijten ze ook gewoon stront.

@ Mustafha | 01-09-11 | 22:10
Maar dan is het toch zeker wel oranje en ruikt naar dahlia's?!

Ik ben heel pvv zat met alles erop en eraan.

@xxmedium, als ik jouw was zou ik die gok maar niet nemen.

@lupsulletje, wil er erover praten?

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

CU zegt nee tegen noodfonds euro:
 

Column

Naima el Bezaz

Wat is het verschil tussen Groen-Links en een oude communistische partij? Sinds vorige week: niets...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files