*

18.000 scholieren zouden zijn gezakt

Ruim 18.000 middelbare scholieren mogen blij zijn dat ze dit jaar hun eindexamen hebben gehaald. Ze zouden namelijk keihard zijn gezakt als de nieuwe, strengere exameneisen al waren ingevoerd.

Dat blijkt uit een gepubliceerde berekening van de koepelorganisatie VO-raad. De gelukvogels zitten overal, want met de nieuwe eisen zou het aantal falende scholieren op elk niveau verdubbelen.

Volgens de nieuwe regels moet iedereen die nu examen doet, om te kunnen slagen een gemiddeld centraalexamencijfer halen van 5,5 of hoger. Leerlingen op de havo en het vwo mogen voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde maximaal één 5 hebben.

G. Hoevenaars | 07-11-11 | 12:39 | 32 reacties

Extra foto's

Reacties

Maximaal een 5? Nou, dat is lekker dan !

Onderwijs was vroeger gewoon goed in Nederland, tegenwoordig is het een lachertje. Moet weer veel pittiger woorden. Ik zie teveel domoren "hogere" opleidingen doen.

Ben ik blij dat dat niet in mijn tijd was :)

Is dit de norm niet altijd al geweest? m.u.v. de verplichte vakken maximaal 1 onvoldoende(Ik zou niet weten wat voor een debiel een keuzevak neemt waar hij slecht in is)

Ploertendodert | 07-11-11 | 11:48
Nee, op mijn school was het zo dat je 5en of lager mocht halen. Daartegenover moest je wel compensatie hebben dus bijv. een acht bij een ander vak.

HBO is al makkelijk en nu leggen ze de lat nog hoger

@Ploertendodert | 07-11-11 | 11:48
Tsja, als je nou overal maar matig in bent ??

Heb respect voor je ouders. Zij hebben school gehaald zonder Google en Wikipedia!

-weggejorist-

Okay okay... maar wat is het minimum dan?

@ Peauperkind | 07-11-11 | 11:52
Volgens mij leggen ze de lat juist steeds lager.
.
InHolland gedaan?

Voor 2011-2012 geldt
"gemiddeld centraalexamencijfer halen van 5,5 of hoger."
Voor 2012-2013 geldt:
"gemiddeld centraalexamencijfer halen van 5,5 of hoger en
voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde maximaal één 5"

Onderwijs was vroeger gewoon goed in Nederland, tegenwoordig is het een lachertje. Moet weer veel pittiger woorden. Ik zie teveel domoren "hogere" opleidingen doen.
SamsonHuntsAlone | 07-11-11 | 11:47
Dat is inderdaad niet normaal meer, ben zelf een drop-out, maar als ik de hoeveelheid mensen om me heen bekijk met een HBO-opleiding of hoger, en dat ik ze dan b.w.v.s. uit moet leggen hoe ze de PC aan moeten doen is echt ongelooflijk. Opleiding gaat voor potentie, en dat zorgt er alleen maar voor dat mensen met veel (vaak niet-toepasbare op de praktijk) theoretische informatie aangenomen worden op de hogere posities. En ze hebben geen flauw idee waar ze mee bezig zijn. Mijn vriendin heeft haar HBO-opleiding rechten afgemaakt en gaat nu verder op de Uni, maar als je kijkt wat voor werk zij moet doen op haar baantje, dat kunnen de meeste mensen na de basisschool met een paar specifieke trainingen.
-
We moeten weer terug naar een tijd waar mensen vakbekwaam zijn, en er niet word gekeken of in je tienertijd school nou wel/niet belangrijk voor je was. Maar wat je op dit moment voor een bedrijf kan betekenen.

@Kelele Nyingi | 07-11-11 | 12:04
Leg eens uit hoe de lat lager wordt gelegd.

RickyvanKatwijk | 07-11-11 | 12:32
Helemaal mee eens

Ja ze hebben ook niet voor die nieuwe eisen geleerd. Beetje makkelijk scoren.

@J. Trajkovic | 07-11-11 | 11:53 |
Dan is het niveau gewoon te hoog voor die persoon?

Jeetje... en daar moet een 'kennis'-economie op draaien... whahahaaaa..

Dit past natuurlijk ook in het plaatje dat allochtonen een hogere beloning krijgen dan bij de autochtonen bij een en hetzelfde niveau.

De 1 heeft een wiskundeknobbel de ander een taalknobbel.
Dit systeem is gewoon niet te doen. Inteligente mensen die bijvoorbeeld slecht in taal zouden zijn zouden dan bijna geen papiertje kunnen halen.

Heb zelf eerst atheneum gedaan en om de taal en wiskunde moest ik terug naar de Havo. Dat zou betekenen dat ik mijn diploma nooit gehaald zou hebben met deze regels. Heb een IQ van 147 dus das ook niet echt dom.
Heb mijn cijfers toen omhoog kunnen krikken met de vakken waar ik wel goed in was. Biologie, Nederlands,scheikunde en natuurkunde. Wiskunde was een hel en Engels ook. Ik spreek vloeiend engels maar schrijven gaat op de een of andere manier niet. Kan de engelse grammatica niet onthouden, zou ik dan daarom moeten zakken?

Ik zou het nog ietsiepietsie willen aanscherpen: Voor de Nederlandse taal in ieder geval een voldoende (6 of hoger) anders géén diploma! Je hoort in Nederlands toch g*dverd*mme minimaal een voldoende te halen voor je moedertaal!

@peacemaker | 07-11-11 | 14:20
Deels mee eensch.
Ik heb nooit een talenknobbel gehad en kon met moeite een vijf voor Nederlands halen, met een zes voor Engels. Daar stonden wel negens voor wiskunde (A en B), natuurkunde en biologie tegenover met een acht voor scheikunde.

A. De Bree | 07-11-11 | 14:27
Ik begrijp je wel hoor waarde De Bree, maar lees nou even goed wat je zelf schrijft en denk daar eens even goed over na. Je haalde een hoger cijfer voor een buitenlandse taal dan voor je eigen taal verdorie. Dat is toch eigenlijk een schande, zeg nou zelf. Ik geef wel toe dat Nederlands een moeilijke taal is maar toch.....

Dus nieuwe 5-jes cultuur gaat onstaan? In mijn tijd, eind jaren '80 hadden diploma's nog waarde, nu is het meer een vodje zonder waarde geworden.

@peacemaker | 07-11-11 | 14:36
Mijn moederstaal is Tilburgs... dus had ik tijdens mijn studie aan de Universiteit heel veel in te halen. Dat heb ik me indertijd goed aangetrokken en heel erg mijn best voor gedaan. Het Engels daarentegen was voor mij iets eenvoudiger, en dat is maar goed ook omdat de meeste natuurkundige vakboeken in het Engels werden geschreven.
.
Toch schaam ik me niet echt; ik ben ver gekomen en heb nu waarschijnlijk al meer belasting betaald dan dat ik extra zou hebben gekost. Zelfs met Duits was ik een enorme kei, behalve dan het schrijven en spellen... maar eenmaal in Duitsland (ik mocht mee met een weekend trip naar Duitsland ook al had ik dat vak laten vallen) kletste ik alle leraren Duits er helemaal uit.
.
En met gepaste trots hoor ik vaak dat anderen heel erg kunnen genieten van mijn manier van schrijven.

A. De Bree | 07-11-11 | 14:41
Maar ook in Tilburg geldt : 3e persoon enkelvoud = stam +t
hahahahaha
Oh wacht ik snap het, in Tilburg is het normaal als je zegt: "Dat is van m'n eigen" in plaats van "dat is van mezelf" ! Ja nee, De Bree nu snap ik je menneke!

@peacemaker | 07-11-11 | 14:47
Het Tilburgs kent ook: hullie, gullie, zunnie & hunnie.
En we zeggen: "De's van men".

Bovendien kan ik met mijn spelling zo bij de redactie van Sp!ts aan de slag ;)

@peacemaker;QDe Bree.
Hier ben ik het half mee eens, taalkennis is nou eenmaal een basisvaardigheid, maar ik verwacht bijvoorbeeld van een VWO-er geen hogere taalvaardigheid als van een havist, als tegenpool verwacht ik ook niet dat een VMBO-B/C-er spreekt/schrijft alsof ze hem 2 maanden eerder uit een boom in een oerwoud hebben getrokken.

Ik kwam dit weekend tegen dat ze "het" als lidwoord af wilden schaffen omdat allochtonen het niet snappen, en de hoogleraren zelf gingen een cruciale fout in; "Het meisje" zou "de meisje" worden, omdat meisje vrouwelijk is, en jongen mannelijk, en geen van tweeen onzijdig. Dat meisje een verkleinwoord is van meid, net als jongetje van jongen, waren de hoogleraren schijnbaar even vergeten.

Ik zou taal eerder verplichten tot de eerste 2.5 jaar middelbare school, dan moet het niveau wel bereikt zijn(krijgen ze maar geen muziekles, drama, of catachese meer, maar bewaren ze dat als "pretpaket"-keuzevakken voor de bovenbouw), zelfde geld voor wis- en natuurkunde. Specialisatie kunnen ze mooi in de bovenbouw doen.

@Ploertendodert | 07-11-11 | 20:09
Ik kan de meisje eigenlijk nooit liefhebben, het meisje daarentegen wel.
.
Meestal spreek ik beter dan dat ik schrijv ;)
.
Mag ik dan ook gaan vragen of mensen eens een keer leren om goed te rekenen. Mischien voorkomen we dan eens een keer een crisis omdat onnadenkenden zich te diep in de schulden hebben gestoken voor tijdelijk nogal lage tarieven.

@A. De Bree | 07-11-11 | 20:27
De verantwoordelijken kunnen waarschijnlijk prima rekenen, en gaan er dankzij economisch-strategische vaardigheden zeker niet op achteruit. In tegenstelling tot jan-met-de-pet die metselt, schilderd en steigers bouwt. Of jaarcontract-henk, en deeltijd-Ingrid.

@Ploertendodert | 07-11-11 | 22:17
Maar die jan-met-de-pet is er anders zelf bij geweest bij het afsluiten van leningen...

Bezig met verzenden!

Videos

 

Column

James Worthy

Ik kijk al jaren naar het Eurovisiesongfestival, want het is machtig mooi hoe wij Europeanen zo...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files