*

'Meer aandacht WOII op scholen'

Er mag op scholen best meer aandacht aan de Tweede Wereldoorlog worden besteed. Dat vinden niet enkele hoge heren in Den Haag, maar dat vinden de jongeren zelf.

Ruim 4 op de 5 jongeren vindt het herdenken van de Tweede Wereldoorlog belangrijk en wil daar ook mee doorgaan. Scholen zouden meer aandacht aan de periode 1940-1945 kunnen besteden door bijvoorbeeld het uitnodigen van overlevenden of een bezoek aan Westerbork. Dit blijkt uit een panelonderzoek van jongerenorganisatie NJR, dat staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) vandaag heeft gepresenteerd.

Ook vindt een ruime meerderheid van de jongeren dat sociale media meer bij het herdenken betrokken moeten worden, maar aan de manier waarop wordt herdacht, hoeft van de meeste jongeren niet veel te veranderen. Zij vinden het niet nodig om een speciale jongerenherdenking in het leven te roepen of de jaarlijkse herdenking te veralgemeniseren naar andere oorlogen.

G. Hoevenaars | 01-12-11 | 10:44 | 108 reacties
Print Email PDF

Reacties

Meneer op de foto wist tenminste wel hoe je één Europa voor elkaar moet krijgen...

JackSparrow | 01-12-11 | 10:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

JackSparrow | 01-12-11 | 10:55 | Misbruik melden
Ja en hoe, doe alstublieft normaal.

Bartjhe | 01-12-11 | 10:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jack, ik weet het nu heeel zeker, jij bent niet helemaal lekker jongen.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 10:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

klas[se]!!

liesbeth5460 | 01-12-11 | 10:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jack, ik zou maar eens rap je excusses aan bieden, want wat je hier zegt, kan echt niet!
Dat gaat alle grenzen te buiten, besef je dat heel goed.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

Er zullen niet veel overlevenden zijn die de oorlog bewust hebben meegemaakt en in staat zijn scholen te bezoeken.

blaasbaan | 01-12-11 | 11:03 | Misbruik melden
Meld misbruik

@liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:02 |
Laat hem, je moet je niet te druk maken om zoiets. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd maar je houdt het toch niet tegen dat zulke dingen gezegd worden.
Ik ben het ermee eens, mij is ook veel te weinig verteld over WO2!

MacMandy1 | 01-12-11 | 11:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

JackSparrow | 01-12-11 | 10:55
En straks begin je zeker ook nog over die mooie snelwegen die we aan hem te danken hebben.

Paul Kersey | 01-12-11 | 11:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

'De angst , de dood, de wanhoop, de woede, de onmacht, het verlies, het onbekende, het gevaarlijke, compleet gestoorde soldaten die zelf niet meer besef hadden van hun grip op de wereld, de isolatie, geen daglicht, het zo gek worden, doordraaien....door de opzet van 1 man. Nee, heb de oorlog niet meegemaakt maar 1 ding weet ik wel, dit mag nooit maar dan ook nooit meer gebeuren! het kan niet genoeg onder de aandacht worden gebracht om je te leren dat het nooit 1 persoon mag zijn die beslist en wroed...in zaken waar je zelf in je hart het antwoord in weet....bondgenoten kweken oorlog, zetten haat aan...................................................................voor wat?
Voor wat?

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dit vond ik altijd het meest interessante van geschiedenis vroeger. En als er dan een gastspreker kwam die de oorlog bewust had meegemaakt stond je toch wel even stil. Jammer dat de geschiedenislessen bij mij altijd maar over de middeleeuwen en 80 jarige oorlog ging.

Ooh en JackSparrow ga is ff heel gauw een paar glazen water drinken. Ik denk dat u teveel rum op heeft.

pokémontrainer | 01-12-11 | 11:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

Macmandy, ik maak mij ernstig druk hier, dat iemand zoiets zegt!! dat bestaat niet, en het mag niet bestaan, hij zou zijn excusses moeten maken.....ik hou van grapjes maar dit kan echt niet door de beugel, van mij kreeg hij een schop, en een goede ook.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

JackSparrow | 01-12-11 | 10:55
Geintje moet kunnen hoor.
+1

flowert | 01-12-11 | 11:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Macmandy, ik raad je aan om eens een bibliotheek te bezoeken en te lezen hierover, doen want op het geestelijke vlak heb je nog nooit zoiets'' psychisch verdovend gelezen''....................................als dit.
En dat kan ik zeggen met tranen in de ogen, doen hoor! je leert er veel van.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

Flowert, ga je schamen man!!!

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

@flowert | 01-12-11 | 11:17
Kan jij misschien even met Liesbeth5460 praten? Mij lukt het niet.

MacMandy1 | 01-12-11 | 11:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik neem dit bloedserieus op, en dat zouden jullie ook moeten doen!!
Weet wat je zegt, of verdiep je in de materie!

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

@liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:19
Liesbeth zet even een beetje water op ga even voor de openhaard zitten.

MacMandy1 | 01-12-11 | 11:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Paul Kersey | 01-12-11 | 11:08 | Misbruik melden

Vergeet de Volkswagen niet.

Watutsi | 01-12-11 | 11:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Watutsi | 01-12-11 | 11:23 |
En de eerste live televisie-uitzending, en de rakettechnologie waarmee we naar de maan konden en niet te vergeten was hij ook de man die in zn eentje Duitsland uit de economische crisis heeft gesleept.

Paul Kersey | 01-12-11 | 11:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik denk dat jacksparrows woorden in een ander licht gezien kunnen worden.
Hitler werd net zoals andere politieke partijen gefinancierd vanuit het bedrijfsleven.
Interessant in dit licht is het boek "kartel van de hel" van G farben.
http://www.liberales.be/boeken/jeffreys
Bedrijven als Krupp Stahl, Daimler en Benz, Siemens hebben goed geboerd tijdens de oorlogen.
http://www.wereldoorlog1418.nl/berlijn/deel-08-industrie/index.html
Het huidige neoliberale politieke systeem wat overal in opmars is nadat "de socialisten" (de keynes-aanhangers) teveel sinterklaas gespeeld hebben als aanhangers van privatiseren, globaliseren en dereguleren en een ëerlijke"vrije markt staat meer en meer in dienst van het bedrijfsleven.
Dus het kan helemaal geen kwaad om deze lessen op scholen te geven.
En het kan helemaal geen kwaad om jacksparrows woorden wat ruimer te lezen als ze op het eerste gezicht lijken.
Wat riep die fransman gisteren : dat als Europa geen eenheid werd, er een groot gevaar bestond voor gewapende conflicten tussen landen binnen Europa ?
De vraag is wat gevaarlijk is voor gewapende conflicten : geen EU of wel een EU.

wtf_ftw | 01-12-11 | 11:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

Het is in mijn ogen niet alleen belangrijk omtrent de Nederlandse geschiedenis. Sowieso zouden gebeurtenissen uit de geschiedenis met betrekking tot rassen vervolging meer onder de aandacht moeten komen.
.
Ook zouden geschiedenisboeken wel eens wat kritischer mogen zijn. Vanuit mijn school tijd mag ik aannemen dat behalve de openlijker NSB'er elke andere Nederlander verheven wordt tot verzetsheld. De waarheid is natuurlijk anders.

Watutsi | 01-12-11 | 11:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik heb geen openhaard, shit!
En als ik hem al had, ging er nog niet voor zitten, kom op, wind je eens op, je zou meer hierover moeten weten mandy.....!

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

wtf_ftw 11.26 uur
Sorry.
het boek "kartel van de hel" is niet van farben, maar van D. Jeffreys.

wtf_ftw | 01-12-11 | 11:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

4 op de 5 jongeren vind oorlogsfilms- en documentaires gaaf, en wil vrij op 5 mei.

Ploertendodert | 01-12-11 | 11:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

liesbeth5460@ denk is even naar als wat dat Mantje met snorjet wilde gebeurd nu een munt een Europa

pingpong | 01-12-11 | 11:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

@liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:28
Ik heb geen zin meer om er op in te gaan. Mijn opa en oma hebben het meegemaakt, dus denk niet dat ik er licht over denk.

MacMandy1 | 01-12-11 | 11:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nou, dat komt dan goed uit, ik ook niet.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nee, de meeste leraren zijn te links en linken het aan het terechte wantrouwen tov islam, niet profesioneel genoeg

Bokito ergo sum | 01-12-11 | 11:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

Bokito ergo sum | 01-12-11 | 11:35
Veel moslim-jongeren hebben juist veel interesse in de oorlog, ze trekken er alleen iets andere conclusies uit dan de gemiddelde autochtoon. Zo is Mein Kampf een bestseller in die kringen.

Paul Kersey | 01-12-11 | 11:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Paul Kersey | 01-12-11 | 11:26 | Misbruik melden

Verplichte ziekenfonds verzekering in NL..

Watutsi | 01-12-11 | 11:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:22
Kom op meid. Iedereen hier weet hoe erg de 2e WO was. We zijn het er allemaal over eens dat we dat niet meer moeten willen. Ik weet er vrij veel vanaf en heb er genoeg lessen over gegeven. Heb verhalen gehoord van mijn oma over de oorlog, opa heeft in kamp a'foort gezeten en is daaruit ontsnapt m.b.v. een bijzonder nobele oude man die mijn toen nog jonge opa de vrijheid gunde in plaats van zijn eigen vrijheid.
Kortom: we weten allemaal wel door een anekdote uit de eigen familie- of vriendenkring hoe vreselijk de oorlog was, maar als we ergens geen grappen meer over kunnen maken zoals de gewaardeerde heer Sparrow hierboven doet..
Hij meent het niet serieus. Echt niet.

flowert | 01-12-11 | 11:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

Hij maakt wel vaker nogal vreemde opmerkingen flowert, het zal wel dat het grapjes zijn maar sommige kunnen echt niet, hij kan toch goddomme zijn excusses maken, of niet, hoe moeilijk kan het zijn?...laat maar, het raakt me tot diep in mijn ziel, als hij dat maar weet, en verder bekijkt hij het maar.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik kan me nog herinneren, dat toen ik op school zat we met de hele klas naar Schindler's List gegaan zijn in de bioscoop. In het begin natuurlijk keten voor de film begon, maar toen de film was afgelopen was iedereen doodstil en bleven allemaal zitten. Het is mooi dat de jeugd er nog steeds veel van wil weten, ook al is het een van de meest gruwelijke hoofdstukken in onze geschiedenis. Ik zeg stimuleren die handel !

morpheus33 | 01-12-11 | 11:49 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Paul Kersey | 01-12-11 | 11:08
Die snelwegen zijn wel door de Weimar regering gerealiseerd, wat Adolfje deed nadat hij enkele maanden aan de macht was gekomen was alleen even een lintje doorknippen en via propaganda de aanleg aan zijn naam verbond.

A. De Bree | 01-12-11 | 11:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

@liesbeth5460

Het is hier geen chatbox hoor.

tjeemig | 01-12-11 | 11:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tjeemig, dat zou jij dan ook tegen jezelf moeten zeggen, he?...maar ben al weg hoor, maak je maar geen zorgen, ben er alweer papzat van....

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

morpheus33 | 01-12-11 | 11:49
Wij zijn toen ook geweest inderdaad. Bij ons precies hetzeflde: iedereen ineens een stuk minder grote mond.

flowert | 01-12-11 | 11:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

Die snelwegen zijn wel door de Weimar regering gerealiseerd, wat Adolfje deed nadat hij enkele maanden aan de macht was gekomen was alleen even een lintje doorknippen en via propaganda de aanleg aan zijn naam verbond.

A. De Bree | 01-12-11 | 11:52
Slim toch?

Het Zilte Nat | 01-12-11 | 11:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

@morpheus33 | 01-12-11 | 11:49
Ik denk dat elke school Schindler's list wel heeft gezien. En ik vind het ook fijn dat de jongeren zelf zeggen er meer van te willen weten.

MacMandy1 | 01-12-11 | 12:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Er is niet zoveel veranderd sinds die tijd. Nog steeds probeert iedereen de Duitsers te naaien. En tegenwoordig zitten wij ook in de hoek waar de (financiële) klappen vallen.

Misbruik melden | 01-12-11 | 12:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

liesbeth5460 | 01-12-11 | 11:12
Ben het voor een groot deel met je eens, maar één man? Ja natuurlijk is hij de grootste schurk die er ooit bestaan heeft, maar dat "Wir haben es nicht gewusst", nou dat gaat er bij mij niet in hoor.
Ik hoop ook dat dit nooit meer gaat gebeuren, toch steekt het, in mildere mate, de kop weer op. En zowel links als rechts heeft daar schuld aan, allemaal zoeken ze een zondebok, voor de huidige problemen. Ook AH wees een zondebok aan, en zoals later bleek, liep dat volledig uit de klauwen. Ik denk dat we allemaal de kop er bij moeten houden, en niet gaan lopen schreeuwen naar iets of iemand, dat wekt alleen de haat maar op, zowel vanaf de linker- als van de rechter kant.

Per-Ongeluk | 01-12-11 | 12:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

MacMandy1 | 01-12-11 | 12:00 | Misbruik melden
Absoluut. Daarom vind ik ook dat de scholen (en ook de overheid) dit moet aangrijpen en het stimuleren. Door inderdaad bijvoorbeeld "uitjes" naar kampen als Westerbork te organiseren. Ik ben zelf een keer naar Auschwitz geweest. Ik was de rest van de dag totaal van slag.

morpheus33 | 01-12-11 | 12:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

en toch heeft JackSparrow gelijk.
maar on topic, wat en onzin, waarom geen extra les voor moses?.

het was een van de grootste moordenaars die op de aarde rond heeft gelopen. zelf's Kinderen heeft die in koelbloed afgeslacht als en kalf.

abisha | 01-12-11 | 12:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

Abisha 12:09

Lever eens bewijs dat hij daadwerkelijk eigenhandig mensen heeft omgebracht.

hagen5 | 01-12-11 | 12:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Vergeet de 3D niet daar zijn zij ook meegekomen.
Ikzelf heb er ook te weinig over geleerd in mijn school tijd.
Ik vind het een goed idee om de jongeren er meer over te leren.
En jacksparrow dat was wel een geinig grapje +1.

zaai | 01-12-11 | 12:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ liesbet

Word dan maar snel eens wakker

want "zoiets"is al lang aan het gebeuren in het huidige tijdsperode.

erickvandijk | 01-12-11 | 12:21 | Misbruik melden
Meld misbruik

liesbeth5460 | 01-12-11

Eerst geef je je mening dat zulke opmerkingen niet kunnen, dat je er geen grappen over mag maken enzovoorts... daarna geef je aan dat zulke mensen zich maar eens moeten verdiepen in de materie.
Jacksparrow zei anders iets wat feitelijk klopte, dus dat slaat nergens op.
Verder is de manier waarop jij mening geeft ,namelijk door 200 keer in dit bericht te reageren, belachelijk.

Kom je een beetje aandacht tekort?

Gruttepier | 01-12-11 | 12:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

@wtf_ftw

Heel helder gesproken.

Hulde

erickvandijk | 01-12-11 | 12:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

@hagen5
Hitler heeft personlijk ook niet de kraan open gedraaid.
maar neemt niet weg dat die hoofd verantwoordelijk is.

zelfde geld voor moses, die hele dorp uitgemoord heeft (omdat ze in de weg waren)

http://www.youtube.com/watch?v=phrvxAcugiM&feature=related
om u geschiedenis en beetje bij te spijkeren van deze goede man.

abisha | 01-12-11 | 12:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

@morpheus

jaja de meest gruwlijke......

slavenhandel weet je nog hoe a dieMENSEN verhandeld en vervoerd werden.

kruistochten

koloniale oorlogen

noem maar op
genoeg gelijkwaardige situaties te bedenken

zoals de wereldoorlog die nu aan de gang is.

erickvandijk | 01-12-11 | 12:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

Is die foto trouwens afkomstig uit privecollectie ???

erickvandijk | 01-12-11 | 12:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

@liesbeth 11.42 uur
Hij maakt wel vaker nogal vreemde opmerkingen flowert, het zal wel dat het grapjes zijn maar sommige kunnen echt niet, hij kan toch goddomme zijn excusses maken, of niet, hoe moeilijk kan het zijn?...laat maar, het raakt me tot diep in mijn ziel, als hij dat maar weet, en verder bekijkt hij het maar.
....
Jacksparrow wil iets zeggen.
Kijk met name naar zijn laatste drie tekentjes. Dat zijn puntjes. Een soort open einde van zijn stelling. Dus geen absolute bewering.
Het kan natuurlijk zijn dat hij van zaken op de hoogte is, waarvan jij niet op de hoogte bent en wat de reden is dat jij nu zo verontwaardigd bent.
Wat zouden die zaken zijn ?
Het is aan jou om je daarover te informeren. En iets verder te kijken dan naar het feit dat Adolfje in zijn eentje de 2e wereldoorlog veroorzaakt heeft.
(niet vervelend bedoeld hoor)

wtf_ftw | 01-12-11 | 12:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wat een emotie hier. Het is een vrij platform, je hoeft hier niet te komen, dus is ook niemand verplicht zijn excuses aan te bieden. Al zou JackSparrow de grootste racist op aarde zijn (hij is hier briljant sarcastisch), leven we nog wel in een vrije (internet) wereld, ja.

OT: Zoals men wel eens zegt; de fouten van gisteren zijn de waarheden van morgen. Meer geschiedenis, meer ethiek, meer filosofie, zou niemand kwaad doen.

Johnnie Walker | 01-12-11 | 12:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

Schenk ook eens aandacht aan de oorlog in Indonesië, alwaar het Nederlandse leger zich op gruwelijke wijze misdragen heeft (verkrachting en moord). Maar daar hoor je dan niemand over....

Eagle_Eye | 01-12-11 | 12:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

abisha | 01-12-11 | 12:28 | Misbruik melden
Beetje appels met peren vergelijken, waar Moses van wordt beticht, hoeft niet eens waar te zijn, het staat alleen maar beschreven.
Het verhaal over AH is helaas wel echt gebeurd.
Toch speelde een bepaald boek hierin een grote rol, net zoals de Bijbel en de Koran dat nu doen in veel gevallen van haat en ruzie.
Laten we ons bij de feiten houden, niet bij fictie.

Per-Ongeluk | 01-12-11 | 12:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

Eagle_Eye | 01-12-11 | 12:45
Daar heb je gelijk in, maar de gruwelen (en de redenen daarvoor) van WO2 zijn van een andere orde.
Wat overigens niet wegneemt dat we in Indonesië heel erg fout waren.

flowert | 01-12-11 | 12:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Paul Kersey | 01-12-11 | 11:08 |
En vergeet moederdag niet.

De Zeikerdt | 01-12-11 | 12:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

JackSparrow | 01-12-11 | 10:55 |

Heeft gelijk aan daadkracht ontbrak het niet bij Hitler probeer het maar eens van huisschilder tot de grootste ploert allertijden.

Plexxor | 01-12-11 | 12:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

erickvandijk | 01-12-11 | 12:28

Derde Wereldoorlog sinds wanneer dan????

Plexxor | 01-12-11 | 13:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik vind persoonlijk dat ik genoeg WWII les heb gehad. Ik had dan ook altijd
'oude' geschiedenisleraren, ik weet niet hoe de huidige generatie het doet.
-
Wat mij stoort is dat het ontstaan van landen in Europa hebben weggelaten, Romeinen/Byzantijnen - Franken - Saksen. Een tijdperk van grote vooruitgang.
-
Natuurlijk mogen wij WWII niet vergeten, dus kunt u gerust naar discovery- history- channel kijken om in te halen.

De Eik(el) | 01-12-11 | 13:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

erickvandijk | 01-12-11 | 12:28 | Misbruik melden
Even goed lezen vriend, ik zeg EEN VAN DE niet DE.
Overigens heb je verder wl gelijk.

morpheus33 | 01-12-11 | 13:03 | Misbruik melden
Meld misbruik

Werd er op het voortgezet onderwijs mee dood gegooid , geschifte geschiedenis leraar die ALLEEN maar les gaf over WWII . Ik heb een keer , toen hij weer met kopietjes aankwam over Anne Frank ,de boel van tafel geveegd en hem duidelijk gemaakt dat er meer geschiedenis is dan alleen maar WWII. WWII wordt uitgemolken als er mensen zijn die het niet eens zijn met hoe het er in hun land aan toe gaat , hoppa ,plotseling zijn er weer herhalingen over WWII op de buis. Nooit meer , nooit meer , KIJK nu op TV er is meer oorlog dan ooit omdat wapens nou eenmaal BIG BUISNESS is . Zonder oorlog geen vooruitgang , technieken en ontwikkelingen hoe je een medemens het best kan afmaken gaat ineens in de hoogste versnelling , de atoombom heeft ons tenslotte kernenergie opgeleverd om maar een 1 voorbeeld te noemen. Er is genoeg geouwehoerd over de WWII en ondertussen in mein Kampf een bestseller in het midden oosten http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/8534-waarom-mein-kampf... . Waar zit het gevaar , in het westen of .........
Zolang mensen geloven en vinden dat hun poppetje belangrijker en machtiger is dan de andere zullen er oorlogen blijven .

klasos67 | 01-12-11 | 13:04 | Misbruik melden
Meld misbruik

Logisch want zo kan links natuurlijk nog beter andere meningen gelijk trekken met nazi perikelen.

Dirty-Harry44 | 01-12-11 | 13:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dirty-Harry44 | 01-12-11 | 13:11 |
Daar ging het bij jou ook fout, educatie!

Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 13:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

het is goed dat er meer aandacht word besteed aan de tweede wereldoorlog. aar moet dit ten koste gaan van andere geschiedenis?
overigens is het wel belangrijk voor de kinderen om te leren hoe de echte tweede wereld oorlog eruit zeg. het was een gruwelijke tijd voor alle partijen betrokken. hitler was een verschrikkelijke man, ok. maar..
(en nu niet raar doen mensen want iedereen weet dat wat ik nu ga zeggen klopt)
geschiedenis blijft altijd geschiedenis. de vraag is wie schreef deze geschiedenis? daarmee bedoel ik wie verantwoord achteraf wat er is gebeurd? dat is altijd de overwinnaar. had hitler de oorlog gewonnen dan zou hij de geschiedenis in gaan als een van de grootste helden ter wereld. wat ik hiermee bedoel te zeggen is dit. het is belangrijk dat vooral voor scholieren meer verdiept word in de feiten. amerika en de geallieerden waaren ook geen lieverdjes in deze periode. o het even anders te zeggen. in een oorlog is er nooit één partij de boosdoener. in een oorlog zijn alle betrokkenen partijen de boosdoener. vaak zien jongeren hitler als een monster en amerika als de grote held. het belangrijkste van geschiedenis is dat je ervan moet leren...

jordy | 01-12-11 | 13:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

Meer aandacht voor Liesbeth op scholen, was de oorspronkelijke titel. Helaas vond spitsnieuws het sneu voor haar.

Jack in the Box | 01-12-11 | 13:47 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Liesbeth
Toch vraag ik mij af waarom hij zijn excuses moet aanbieden?
.
Een grapje, die sommige mensen fout op vatten. Hun probleem dus, niet die van naamsgenoot Jack. Je zei laatst, eerst naar jezelf kijken.
.
Hitler's aanpak was veel te hard, dat was duidelijk. Toch heeft hij ook dingen bereikt die mensen dat niet willen zien, waar we nu ook nog profijt van hebben. Ik wil hier niet mee zeggen dat ik zijn acties goedkeur. Vous savez?

Jack in the Box | 01-12-11 | 14:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Les over WO2 is prima, hoor, maar dan graag wel in een bredere context dan alleen als bijzondere historische gebeurtenis. Wat daar in het groot gebeurde, door een combinatie van samenloop van omstandigheden, bekrompenheid en machtswellust, gebeurt over de hele wereld dagelijks en ook in het politiek streven heden ten dage zijn veel van de retoriek en de drijfveren van toen terug te vinden.

Kelele Nyingi | 01-12-11 | 14:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

jordy | 01-12-11 | 13:34 |
Verdorie, je kunt toch verstandige dingen zeggen!
Ben het voor een groot deel met je eens!
Aanloop WO II begint eigenlijk al met de oorlog tussen de Pruisen en Frankrijk 1870-1871 waarin de Fransen een ongelooflijk portie slaag kregen en zinden op wraak. Die kwam er in WO I en vooral in het verdrag van Versailles waar de Duitsers alle schuld kregen van de oorlog en gigantische bedragen moesten betalen aan de overwinnaars! Dat was vervolgens weer de voedingsbodem voor WO II!
De moord op de Joden is natuurlijk wel een dieptepunt en valt nooit goed te praten, maar ook de bombardementen op b.v. Dresden en Hamburg waren oorlogsmisdaden, net als de moord op rond de 20.000 Poolse officieren in Katyn, iets dat in het proces van Neurenberg angstvallig onder het tapijt werd geveegd.
De Amerikanen wilden eerst niet eens meedoen maar na Pearl Harbor konden ze niet anders.
Bovendien waren ze toch een beetje bang voor het groot Duitse rijk.
Kortom, deze oorlog was veel vuiler en grootser dan menigeen kan bevatten.

Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 14:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Puketomeetyou | 01-12-11 | 13:27: Ach, voorlopig verdien ik meer dan genoeg poen, en meer dan jij dus het zal allemaal wel meevallen.

Dirty-Harry44 | 01-12-11 | 14:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik denk dat in het onderwijs, met name de linkse wollen sokken dragende leraren, de geschiedenis momenteel wordt misbruikt om maar te zorgen dat iedereen er van uit gaatq dat de moslims van nu de joden van toen zijn.
.
Dat terwijl de islamitische bijdragen aan het nazisme en uitroeiing van Joden uiteraard nog steeds onder het tapijt wordt geveegd.

A. De Bree | 01-12-11 | 15:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 14:42
Een vriend van mij is daar ook mee bezig ... de geschiedenis wordt geschreven door de winnaar maar alle vuiligheden die de " bevrijder " uit heeft gevreten ... oei oei oei ... ssssssssttt .
Katyn meer info .... http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Katyn
Oorlog is NOOIT clean ... wie eindelijk na hevig vechten een witte vlag ziet wapperen omdat de vijand zich overgeeft haalt vaak alsnog de trekker over omdat vrienden/familie gedood zijn door de vijand .

klasos67 | 01-12-11 | 15:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 14:42
Een vriend van mij is daar ook mee bezig ... de geschiedenis wordt geschreven door de winnaar maar alle vuiligheden die de " bevrijder " uit heeft gevreten ... oei oei oei ... ssssssssttt .
Katyn meer info .... http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Katyn
Oorlog is NOOIT clean ... wie eindelijk na hevig vechten een witte vlag ziet wapperen omdat de vijand zich overgeeft haalt vaak alsnog de trekker over omdat vrienden/familie gedood zijn door de vijand .

klasos67 | 01-12-11 | 15:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik vind het een beetje eng dat het altijd om de tweede wereldoorlog gaat en nooit om de eerste wereldoorlog of de boerenoorlog of de anglo-ierse oorlog of de krimoorlog..
Overal en alles mag je afzeiken c.q gefundeerde kritiek op leveren maar als je over Hitler of de Joden begint gaan alle hysterische bellen aan en mag je wel '' godverdomme je excuses aanbieden." Mijn grootvader heeft de val van Tyrus nog meegemaakt, daar hoor je tegenwoordig geen hond meer over.

LieverPausDanTurks | 01-12-11 | 15:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

Onderzoekje hier, onderzoekje daar, en zo zijn wij weer voor zessen klaar ;)

Frank de Snater | 01-12-11 | 16:03 | Misbruik melden
Meld misbruik

-weggejorist-

vugo | 02-12-11 | 07:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dirty-Harry44 | 01-12-11 | 14:56 |
Het zal mij aan de reet roesten wat jij verdient of niet verdient, als je het niet erg vindt!
Ik verdien genoeg en klaag niet, dat zou jij ook eens moeten leren!
Als je dan zoveel verdient, waarom dan de hele dag azijnpissen en klagen over alles en iedereen?

Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 16:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

Goede zaak. Wat men nu roept over WO II is vaak totaal ongefundeerd. Maar dan wel ook andere landen betrekken in de lessen. En hoe de oorlog tot stand kwam. Geen emotioneel gedoe, maar feiten. Overeenkomsten tussen nazisme en communisme benadrukken.

Antonin | 01-12-11 | 16:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

klasos67 | 01-12-11 | 15:25 |
Zo is het, en heel veel dingen hebben met elkaar te maken.
De Balkanoorlog, moslimextremisme, Amerikaans nieuw imperalisme, je kunt niks los van elkaar zien.
Gaat voor de meesten hier te ver, angstvallig de Amerikanen en Joden verdedigen!
Ze hebben allemaal bloed aan de vingers!
Het mooie is dat eind 19e eeuw de Joden nog het uitschot waren in de VS, terwijl ze nu een meer dan bepalende factor zijn, vooral in het MO conflict!
De Amerikanen hebben 1861-1865 nog een bloedige burgeroorlog uitgevochten over gelijke rechten en slavernij, en begin jaren zestig vorige eeuw waren er nog staten waar zwarten achterin de bus moesten en scholen blank en zwart waren. Datzelfde land wil anderen "democratie" opleggen?
In hun strijd tegen communisme werden zonder schaamte de meest wrede rechtse dictaturen in Zuid Amerika gesteund en speelde de CAI de meest vieze spelletjes! Zelfs Castro is een product van de VS! Ik keur moslimterrorisme absoluut af, zoals elke vorm van terrorisme, maar ik kan het wel enigszins begrijpen.

Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 16:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 16:28
Waarom begrijp je dan enkel moslimterrorisme? Moslims zijn op de Balkan juist ten koste van de christenen gesteund. Door het ingrijpen in diverse moslimlanden hebben terroristen daar juist vrij spel gekregen, evenals de Moslimbroederschap. Moslims moeten niet zo klagen. Zie je Duitsers aanslagen plegen nadat Duitsland is aangepakt door de Amerikanen? Of Vietnamezen? Of Serviërs? Waarom enkel moslims? En wat hebben de mensen in metro's en treinen in Madrid of Londen te maken met de VS? Waarom nemen deze landen, evenals de VS én Israël moslims in hun gebieden op met exact evenveel rechten als de oorspronkelijke inwoners van die landen? En waarom willen ze in die landen wonen als die landen zo vreselijk slecht zijn? En, de hamvraag: als jouw kind, vrouw, moeder of buurman het leven of ledematen verliest bij een terroristische aanslag, heb je dan nog steeds begrip?

Antonin | 01-12-11 | 16:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

Watutsi | 01-12-11 | 11:36 |
Vergeet moederdag niet, en de kinderbijslag. Oh ja, en dat je niet mag parkeren binnen 5 meter van een kruising

Paul Kersey | 01-12-11 | 16:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ LieverPausDanTurks | 01-12-11 | 15:52
Inderdaad. Ik pleit er al lang voor de Tweede Wereldoorlog haar bijzondere status te ontnemen en in de geschiedenis haar juiste plaats als één van de vele, vele ingrijpende historische gebeurtenissen in te nemen. Veel belangrijker is het, zich in de achtergronden en motivaties achter die gebeurtenissen te verdiepen en te vertalen naar de huidige tijd. Dan ziet men dat die van alle tijden zijn en dat wij dus maar één gek in de 'juiste' omstandigheden verwijderd zijn van de Derde Wereldoorlog. Het draait in de hele geschiedenis om twee dingen: macht en bezit. Daaraan is nog niets veranderd. Dat is ook het enige dat achter de vorming van de EU zit.

Kelele Nyingi | 01-12-11 | 16:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

Hebben die gasten wel eens van Discovery gehoord?

Saibobby | 01-12-11 | 17:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

De helft van de tijd reageer jij ook al zo vreemd jack in de box, 13:47 bijvoorbeeld,om maar eens wat te noemen, bedenk je maar goed dat je me niks interreseert.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 18:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ liesbeth5460

Ga je nest in, je medicijnen helpen niet meer.

imigrant | 01-12-11 | 19:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

@imigrant | 01-12-11 | 19:14
Ouch.

MacMandy1 | 01-12-11 | 19:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ MacMandy1

Je bent een gegeven ogenblik zo moe van die volgeschoten tranendoos...BAH.

imigrant | 01-12-11 | 19:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

@imigrant | 01-12-11 | 19:43
Eens. Je bent lekker kort en krachtig daar hou ik wel van.

MacMandy1 | 01-12-11 | 19:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ MacMandy1

Ach ja een sherrykuur en medicijnen daar schiet je van vol, je gaat je zelfs dingen personelijk aantrekken......Of aandacht trekken.

imigrant | 01-12-11 | 20:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ MacMandy1

Ach ja een sherrykuur en medicijnen daar schiet je van vol, je gaat je zelfs dingen personelijk aantrekken......Of aandacht trekken.

imigrant | 01-12-11 | 20:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Servert heeft ook een liesbethje 5460 error, kon het gezeik ook niet langer aan.

imigrant | 01-12-11 | 20:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

Hé Liesbeth, is je verliefdheid al weer over? Je reaguurt zo zuur!

de oude nar (5) | 01-12-11 | 21:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

De oude nar, nee, niet over, verhevigt zelfs...shit.
Dit onderwerp gaat me gewoon aan het hart...dat heb ik met meerdere maar dit is er 1 van, nu...reageer ik zo overdreven?
reageer ook maar niet, het is hier immers geen chatbox, fijne avond.

liesbeth5460 | 01-12-11 | 21:21 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik heb de indruk dat ik bij Geschiedenis op de middelbare school niets anders dan dit te horen kreeg.

Phixion | 01-12-11 | 21:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

JackSparrow | 01-12-11 | 10:55
Frappant dat veel reaguurders je opmerking kennelijk niet snappen...

klootzakeersteklas | 01-12-11 | 21:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

liesbeth5460 | 01-12-11 | 21:21
Ieder topic gaat jou aan het hart en raakt je. Vraag mij af, of je niet moe van je eigen gejank wordt, velen hier waaronder ikzelf wel iig.Probeer het Vivaforum eens, ligt meer in jouw stijl.
.
klootzakeersteklas | 01-12-11 | 21:57 |
Tussen de regeltjes doorlezen en/of sarcasme herkennen is voor sommigen erg moeilijk.
OT
Geschiedenislessen over WOII hoort sowieso op scholen gegeven te worden, maar zoals een reaguurder al aangaf, houd eens op over die Anne Frank, alsof zij de enige was die de oorlog in een concentratiekamp heeft gezeten.

snoes | 01-12-11 | 22:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

snoes | 01-12-11 | 22:15
Veel snappen idd niet dat WOII ook buiten Amstedam en Westerbork werd gevoerd

klootzakeersteklas | 01-12-11 | 22:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

klootzakeersteklas | 01-12-11 | 22:24
Helaas, en jammer.

snoes | 01-12-11 | 22:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik vraag me af wat de leeftijd van de meeste reaguurders is, de meeste reageren als of ze de oorlog aan de lijve hebben ondervonden.
Iets van emotionele onstabiliteit of zo.

hagen5 | 01-12-11 | 23:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Die Hitler was zeker niet dom en wist hoe je een rijk moest regeren. Alleen het uitmoorden van vele volkeren en gelovigen is gewoon debiel. Als Hitler nou de moslims als zondebok had gekozen dan was er wellicht wat positiefs uit die oorlog gekomen!

.:G:. | 02-12-11 | 00:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Phixion | 01-12-11 | 21:23 |
Daar herken ik me ook in. Maar dat heeft ook wat te maken met de kwaliteit van mijn pabo-leraren op de basisschool. De Tweede Wereldoorlog was waarschijnlijk de enige periode uit de geschiedenis waar ze íets van afwisten. En dat íets is niet zomaar sarcasme. De juf vertelde doodleuk dat de Tweede Wereldoorlog in 1940 was begonnen met de inval in Nederland (niks over Polen in 1939 of de Anschluss van Oostenrijk in 1938) en dat Anne Frank in Dachau was gestorven in plaats van Bergen-Belsen.

SamKoeman | 02-12-11 | 00:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

Haaaaa eindelijk zeggen andere mensen het ook eens. Liesbeth je bent een huilebalk!

On topic: Meer aandacht voor WO2 in middelbare school? Allemaal verplicht Call of Duty 1 t/m 3 spelen! Heb er mijn basisvocabulaire duits geheel aan te danken, en daar heeft menig duitser in de vakantie van kunnen genieten. Befehl ist befehl!

Keizer Augustus | 02-12-11 | 00:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nog meer WO2? Dat is zo'n beetje het enige wat je kreeg bij geschiedenis! Ik wilde juist altijd van alles weten over de Egyptenaren, Assyriërs, Grieken, Babyloniërs, Romeinen, Inca's, Azteken en meer van dat soort oude volken, maar kreeg louter geleuter over WO2.
Alsof die 5 jaartjes oorlog het enige is dat er in de geschiedenis van de mensheid is gebeurt.

Semper Pecunia | 02-12-11 | 01:01 | Misbruik melden
Meld misbruik

Mag ik op mamma haar account reageren ?
Ik denk het wel mamma zou morgen geopereerd worden, inmiddels is mamma haar borst succesvol geamputeerd, dus de operatie is gelukt.
Ik ben thuis met mijn zoontje, (mijn man, zus en haar man zijn bij mamma.)
Liesbeth wat ben jij een aandachttrekster!
Natuurlijk is de (afgelopen ww 2 erg ) maar die is al jaren geleden, wij zijn ook veel familie verloren, voornamelijk van mijn ma haar kant ( opa en oma ) zijn niet voor de lol gevlucht met mijn moeder en tante uit Rusland.
Ik heb mijn grootouders uit ( Rusland ) nooit horen klagen over de oorlog en wij klagen niet over het verleden en wij kijken naar de toekomst.
* sorry dat ik op Mamma haar account reageer , maar soms wordt ik boos, niet op de ziekte van ma , wel op het aandachttrekken van liesbeth *

kipfilét | 02-12-11 | 01:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Als je dan zoveel verdient, waarom dan de hele dag azijnpissen en klagen over alles en iedereen?
Pleasetomeetyou | 01-12-11 | 16:19
Godverdomme zeg. ben nou echt zo dom of doe je maar net alsof. Ik zie wel dat je aardig bent in geschiedenis. Al net zo'n mongool als die idiote iskandertje dus. Leeft ook nog in de jaren 6 miljard voor gristus.
Ik zou zeggen, ga eens kijken in de echte wereld en kom eens buiten de dorpsgrenzen van dat pedodorp(synoniem voor grefo dorp) van je, dan constateer je vanzelf wel wat er in dit schijtland aan schort.

Dirty-Harry44 | 02-12-11 | 08:40 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ kipfilét | 02-12-11 | 01:44: Rot voor je moeder maar zelf voer je nu ook een leuk toneelstukje op.....aandachtshoer.

Dirty-Harry44 | 02-12-11 | 08:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

Antonin | 01-12-11 | 16:35 | Misbruik melden
Ik keur moslimterrorisme absoluut af, zoals elke vorm van terrorisme, maar ik kan het wel enigszins begrijpen.
*
Je moet wel de hele zin lezen en niet selectief dat stuk eruit halen dat jou het beste uitkomt om commentaar te leveren op wat ik zeg.
Maar de VS zijn zelf een van de grootste veroorzakers van dit geweld, dat is een feit. En nu draai ik " En, de hamvraag: als jouw kind, vrouw, moeder of buurman het leven of ledematen verliest bij een terroristische aanslag, heb je dan nog steeds begrip?" even om!
Als jij moslim was en je zag dat Amerika jouw land binnenviel en jouw vrouw en kinderen kwamen om bij een bombardement van diezelfde Amerikanen, terwijl jij zelf eigenlijk niet eens fatsoenlijk weet waarom er oorlog is, heb jij dat nog steeds begrip?
Ik bedoel maar!!!

Pleasetomeetyou | 02-12-11 | 08:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Pleasetomeetyou
wie zwicht voor tirannie verliest meer dan vrijheid en goederen.
bij deze is elke bomberment toegestaan, voor elke prijs.
en trouwens die woestijn stampers zijn zelf geen haar beter.

abisha | 02-12-11 | 09:41 | Misbruik melden
Meld misbruik
Bezig met verzenden!

Je bent niet ingelogd, klik hier om dat wel te doen: login.

Videos

Poll

Heeft u schulden?:

Column

Rita Verdonk

Menselijk gezien vind ik het een verstandige keuze van Job Cohen om afscheid te nemen als politiek...
meer >

Files

2 / 8 km

meer files

Weer

11 ºC

meer weer