*

Landmacht komt soldaten tekort

De landmacht moet 6.000 banen schrappen, terwijl er een zwaar tekort aan personeel heerst. Dat is waar Luitenant-generaal Mart de Kruif zich zorgen om maakt. De hoge pief maakt zich volgens dagblad Trouw “heel erg zorgen” over het tekort aan soldaten en korporaals, de laagste rangen in het leger.

"De landmacht loopt van onderaf leeg. Contracten van manschappen en korporaals lopen af en we hebben geen geld meer om nieuwe mensen te werven”, aldus De Kruif tegen de krant. Volgens hem steeg het aantal onvervulde vacatures van elf naar zestien procent.

Sinds de val van de Muur in 1989 gaat de Koninklijke Landmacht gebukt onder bezuinigingen. Door de laatste bezuinigingen moet defensie 6.000 van de 24.000 banen schrappen.

M. van Berkel | 16-01-12 | 12:14 | 48 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Relevant

Leger Israël leert militairen sushi maken
Pis-militairen verhoord

Reacties

wegbezuinigd?

Uitkeringstrekkers inzetten? Of Roemenen.

Maar er komt toch nooooooooit meer oorlog? Dat hebben alle hippies en weldenkenden toch ooit eens gezegd? Dan hebben we het leger ook niet meer nodig, toch? Think happy thoughts!

denk eerder dat het leger niet meer aantrekkelijk is met die toestanden in het oosten...laten we eerlijk zijn.

En daar is weer geen geld voor, de staat verzaakt haar meest primaire taak door op defensie te bezuinigen.

Sequoia | 16-01-12 | 11:26 | Misbruik melden

Het lijkt me bepaald geen goed idee 's lands grenzen door Roemenen te laten bewaken en namens ons land de vrede en veiligheid in den verre te bevorderen. Zulks zijn nou net dingen die NIET tot de standaardcompetentie van Roemenen behoren....

Eloquent | 16-01-12 | 11:34
Xenofoob! Racist! Roemenofoob!

Dienstplicht voor bontkraagjes en andere soorten inclusief uitzending naar
onrustige gebieden, de meeste spreken toch de locale taal en hebben ervaringen met de locale cultuur.

hmm, waarom Nederland nog en landmacht heeft is mijn en raadsel.
als of we enige verzet kunnen bieden tegen, en wereld macht.

Hey meneer Hillen van de VVD !
Wat nou, te weinig mensen in de championsleague ?
En nou dan ?
Ik heb een ideetje.
Haal een paar grieken, die zijn goedkoper. En die zjn heel danbaar,
En de taalbarriere ?
Ach kom, maakt niks uit.
"mayday, mayday" is een internationaal begrip

opdoeken dat leger.

Смерть шпионам | 16-01-12 | 11:54
Bermbommen zoeken in Afghanistan en mijnen ontmantelen in Kroatië, onervarenheid een pre, overlijdensverzekering verplicht.

Deeltijd manschappen misschien? en anders maar al de 50 plussers inzetten welke thuis zitten tot hun 67e en misschien tegen die tijd tot de laatste ademtocht?

Zou maar stevige zaak maken met het opnieuw opbouwen van onze krijgsmacht Russia kan zo binnenlopen, het huidig moreel van de Nederlander zal hun geen strobreed in de weg leggen.

Na het gemanipuleer en onderdrukking van het corrupte graaiende pluche kan het alleen maar verlichting brengen.

Antonin | 16-01-12 | 12:24 |

Zou mij niet verbazen dat we toekomstig in ons eigen land bermbommen moeten ruimen.

wat gek, een maat van mij heeft net de landelijkse wervingsdagen van de luchtmobiel troepen succesvol doorlopen, alsof ze wel nieuwe mensen aannemen

Tis niet waar. Hadden ze niet kunnen bedenken toen ze vorig jaar 6000 banen schrapte. Briljant die gasten in Den Haag, werkelijk.

Antonin | 16-01-12 | 11:38 | Misbruik melden

Ja, sorry. Valt me mee dat Joris mijn post niet heeft weggehaald.....

@abisha | 16-01-12 | 12:10

Van harte. U weet uzelf iedere dag weer te overtreffen. Ook een kunst.

@Eloquent | 16-01-12 | 12:56

Joris doet mee aan de meest depri dag van het jaar.
Alles mag dus vandaag :)

Personeels te kort bij de Landmacht? Zijn we in oorlog dan? Moet ik al gaan hamsteren? En al waren we in oorlog... volgens Nederlandse maatstaven geven we ons toch binnen een dag over en dan doet 6000 man meer of minder er ook niet toe. Dus opdoeken die hele toko... en rap wat!

the_self | 16-01-12 | 13:07 | Misbruik melden

U doet er goed aan uw geschiedenisboeken eens onder het stof vandaan te halen. De jongste oorlog op ons grondgebied hebben we toch heel aardig weerstand geboden, vooral in de lucht. Het was meer de numerieke overmacht van de Duitsers dat we maar 5 dagen stand hebben kunnen houden.

Het probleem zat hem meer in de tijd erna en de houding van het volk, dan de vechtlust van het leger.

@Eloquent | 16-01-12 | 13:19
ah well, als we de uitgaven aan defensie sinds de jongste oorlog in Nederland bekijken dan is er in de tussentijd meer dan 60 miljard gespendeerd aan het overeind houden van een defensie macht die weinig defensieve taken uitvoert (het vullen van zandzakken om een paar dijkjes te redden na een plensbuitje daar gelaten). En van al die miljarden word blijkbaar het meeste geld verbrast om aan de zijde van Amerika te staan als die weer eens een landje willen binnen vallen/binnen gevallen zijn.
.
Vind het eigenlijk een beetje zielig dat onze politici Amerika zien als zijnde de grote macht hebber en daar dan graag onze inzet aan verbinden terwijl dat eigenlijk een derde-wereld land is

Ik zou overigens willen pleiten voor een Europees leger in plaats van dat elk land het nationaal regelt. Als continent hebben we een heel stuk minder grens dan alle landen afzonderlijk.

Op di emanier kan elk land zich specialiseren op een gebied. Nederland bijvoorbeeld op het gebied van Marinee, terwijl de Belgen...... nou ja, terwijl de Duitsers dan de luchtmacht voor hun rekening nemen voor een deel enz.

the_self | 16-01-12 | 13:33 | Misbruik melden

Daar zijn we het gedeeltelijk eens, maar is een heel ander verhaal dan waar u het eerst over had. Daarnaats was de oorlog in Afghanistan onder VN-mandaat.....

Want Europeanen onderling beginnen vast geen oorlog?

@ Eloquent | 16-01-12 | 13:35 |

Ja en als ons management dan net als met onze Euro crisis besluiteloos een afwachtende houding aannemen, zal Europa rucksigloss van de kaart worden gejorist.
De houding van Turkije en Iran aangaand het westen heeft nog altijd de Nato niet gekriebeld, laat staan buikpijn veroorzaakt.

Neeeh Europa komt in aanmerking om als overname kandidaat voor de hoogste bieder.

Moet zijn @ Eloquent | 16-01-12 | 13:35 |

Ja en als ons management dan net als met onze Euro crisis besluiteloos een afwachtende houding aannemen, zal Europa rucksigloss van de kaart worden gejorist.
De houding van Turkije en Iran aangaand het westen heeft nog altijd de Nato niet gekriebeld, laat staan buikpijn veroorzaakt.
Neeeh Europa komt in aanmerking om als overname kandidaat voor de hoogste bieder.

Vermoedelijk Russia.

Eloquent | 16-01-12 | 13:35
Het slagen van een dergelijk EU-leger is afhankelijk van waar u de grens door Eurazië trekt.

ach, dan huren ze toch polen in, lekker goedkoop..

LieverPausDanTurks | 16-01-12 | 13:49 | Misbruik melden

Als we besluiten om steeds meer vanuit Brussel te regelen ( en of dat goed is is een heeeeeeeeel andere discusie) en je hebt 1 munt en 1 monetair beleid moet je er vanuit gaan dat je geen oorlog kunt krijgen, ja. Als je een leger deelt is de kans dat je een oorlog krijgt overigens ook veel kleiner....

Rapalje | 16-01-12 | 13:54 | Misbruik melden

NATO valt bepaald niet samen met Europa. Dat Rusland uiteindelijk de hier overheersende wereldmacht wordt, sluit ik zeker niet uit......

De Eik(el) | 16-01-12 | 13:56 | Misbruik melden

Eens, je moet duidelijk zijn waar we de grens van de EU trekken.

eerst mij ontslaan en dan zeggen dat ze te weinig hebben hahah, ze missen me vast bij de limburgse jagurs

@De Eik(el) | 16-01-12 | 13:56
Je bedoeld dat alle landen die in de afgelopen maanden voorzien zijn van een grote zak geld vanuit de andere EU-staten van dit geld maar een europeesch leger moeten opzetten? goed idee, waar voor ons geld!

the_self | 16-01-12 | 14:11 | Misbruik melden

Ik wil Ierland, Portugal en Griekenland nou niet Eurazie noemen...... Kan ook aan mij liggen natuurlijk...

Eloquent | 16-01-12 | 14:16
Inderdaad, de Ieren, Portugezen en Grieken kunnen inderdaad ook hun geld gebruiken ter verdediging van ons continent!

the_self | 16-01-12 | 14:23 | Misbruik melden

Dat gaat dus niet, anders hadden ze in de eerste plaats niet aangeklopt voor steun. Dat geld hebben ze dus niet, dat kwamen ze juist tekort.

Tevens ging het over Eurazie en die landen liggen nou net niet in dat gedeelte van het continent.....

en WE moeten allemaal bezuinigingen (behalve de overheid) EN Rutte is voor de verlenging van de politie-missie in Kunduz. Waar haalt die gast het geld en het gore lef vandaan om dat soort dingen te roepen? En dan zijn er mensen die vinden dat Rutte goeie ideetjes heeft..
Hij heeft al bijna al ons geld in zuidelijk europa neergepleurd en hij wil nu samen met Duitsland gaan proberen om heel Europa te redden!
Als dit niet is geënsceneerd door iets NWO-achtigs (ben ik erg sceptisch over maar ik hou alle optie's open) dan is Rutte toch wel een van de kortzichtigste premiers die we hebben gejat.
Ik begin bijna (BIJNA!) JP weer terug te willen..

Gewoon alle soldaten ontslaan dan heb ik tenminste een leger.

gejat? schreef ik dat serieus? gehad bedoel ik natuurlijk
*zich schamen doet*

De mannen en vrouwen van de tweede kamer inzetten, weten die ook eens wat werken is.

@Antonin | 16-01-12 | 12:24
Misschien iets voor jou? Kan je in Afghanistan moslims vermoorden....of nee dat durf jij niet het enige wat jij kan is digitaal-held spelen. Get a focking live. En als je toch verder wilt klagen tyft dan op naar de klaag muur en blijf daar wonen.

Een leger moet zijn eigen land verdedigen en niet ingezet worden in andere landen waar ze niets te maken hebben.
Schuld van de regering om met de USA te slijmen en manschappen te leveren en de legertop heeft dit zelf gewild om zelf te kunnen scoren en heeft Nederland geen soldaten.
Dienstplicht m/v weer activeren ? Zelfde probleem : geld -> oplossing, iedere beroeps van 55 en ouder net als voorheen met vervroegd pensioen op 70%, die 30% winst kan defensie redden.
Toch is het geen slecht plan, komen er weer een zooitje van de straat, minder straatklieren en meer discipline.
Zal ook na hun diensttijd ten goede komen aan de discipline in het bedrijfsleven, want men heeft steeds minder discipline en werkt daardoor belabbert en zijn incapabel. Voorbeeld : callcenter personeel, administratieve medewerkster m/v en vele andere banen.

payaso
straattuig in ons nederlands leger? Jij wil kut-marrokanen wapens geven en ze leren schieten? Dat lijkt me nou echt een topplan, helemaal Cohen-waardig. Volledig in lijn met de zelfverdedigingscursussen.

Waar hebben wij dan een leger voor nodig. Wij zijn allang overgenomen.

Nou Hillen, zandzakken voor de deur.
je opvolger komt eraan.
Eloquent, met zijn europees leger om europa te verdedigen.
Eloquent, denk je wel eens na voordat je wat schrijft ?
Je kunt wel gaan kwartetten met mensen en materiaal maar zo werkt dat niet VVDertje.
Er komt toch echt meer bij kijken.
je overtreft jezelf iedere keer weer.
proficiat.
En ik zal het maar netjes zeggen.

Een europees leger wordt een ramp.
Dan kan europa beter het leger opdoeken en de deuren open gooien zoals Wientjens zegt.

en of het europees leger uberhaupt word is ook al erg onwaarschijnlijk

Terug naar de propaganda tafel maar weer.

Tja, om je nou vanwege VS-belangen overal op de wereld te laten doodschieten of opblazen lijkt me inderdaad niet echt aantrekkelijk. Overigens schijnen er officieren zat te zijn, wat die doen is echter volkomen onduidelijk, zullen wel lekker veilige bureaubaantjes hebben.

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

CU zegt nee tegen noodfonds euro:
 

Column

Katinka Polderman

Opnieuw is er onrust ontstaan rond Tofik Dibi. Gisteren maakte de politicus in een persconferentie...
meer >

Files

1 / 2 km

meer files