Studenten bij een eerder protest tegen voorgenomen bezuinigingen Uit een wetsvoorstel dat staatssecretaris Halbe Zijlstra vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat de studiefinanciering voor studenten die een master volgen vervangen wordt door een sociaal leenstelsel.
Dit betekent dat de studenten 3200 euro extra kosten krijgen als ze uitwonend zijn, en 1200 euro meer mogen dokken als ze wél thuis wonen. De maatregel moet per 1 september in gaan. De basisbeurs maakt dan plaats voor een lening tegen 'gunstige voorwaarden'.
Volgens Zijlstra is dit echter geen probleem. De studenten die een mastergraad halen gaan gemiddeld twee keer zo veel verdienen als mensen met een mbo-diploma, en kunnen deze lening dus makkelijk terugbetalen.
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) wil dat de Kamer het woorstel verwerpt. Voorzitter Pascal ten Have stelt dat het de grootste bezuiniging ooit is op de Stufi.
Ook D66 en de SP reageerden kritisch op het voorstel. Zo stelt D66'er Boris van der Ham: "'D66 is op zich niet tegen het aanpassen van de basisbeurs, maar we hebben altijd gezegd dat de opbrengst daarvan geïnvesteerd moet worden in de kwaliteit van onderwijs".
Of het wetrsvoorstel een meerderheid in de Tweede Kamer gaat halen is dus nog maar de vraag.
Reacties
Godver de godver.
Goed zo jongens in DH. Been het onderwijs nog maar verder uit.Nog even en wij kunnen ons als onderontwikkeld derdewereld land kwalificeren.En dan over een poosje roepen dat wij niet genoeg hoogopgeleiden mensen hebben en ze uit het buitenland moeten komen.
Halbe, ga es heel snel deaud!
Mbo-studenten: 4 jaar stufi (+ nog meer als ze daarna hbo gaan doen???)
Hbo-studenten: 4 jaar stufi
WO-studenten: 3 jaar stufi
Logica dit. Bezuinig eerst maar eens op die idiote MBO-ers. Zitten vaak in de mooiste gebouwen, krijgen even veel stufi als HBO-ers en WO-ers, maar hoeven amper geld uit te geven aan boeken, en die studeren gewoon lekker gratis door als ze klaar zijn.
Laat ze maar meteen Havo halen als ze zo graag HBO willen doen.
Changes | 19-01-12 | 18:08 |
+1 Mbo is veel goedkoper en toch betalen ze minder.
OT: Kut Zijlstra.
Volgens Zijlstra is dit echter geen probleem. De studenten die een mastergraad halen gaan gemiddeld twee keer zo veel verdienen als mensen met een mbo-diploma, en kunnen deze lening dus makkelijk terugbetalen.
--
no shit.
meneer mooie papieren, heeft u ook 20 jaar ervaring?
nee?
@Changes | 19-01-12 | 18:08 |
je vergeet er bij te zeggen dat wanneer je van de havo naar het hbo gaat je wel gratis OV hebt ook al ben je geen 18, en dat iemand die naar het mbo gaat pas bij de 18 jaar een gratis OV krijgt.
Verder zit er veel verschil in de MBO opleidingen, sommigen zijn goedkoper als de andere kijkend naar het benodigd lesmateriaal.
En natuurlijk is doorstuderen niet gratis, er komen een hoop kosten bij kijken, waaronder het geen dat je langer over je studie doet en daardoor op oudere leeftijd je carrière start.
En het is natuurlijk onzin om te zeggen dat iedereen maar havo moet gaan doen als ze willen doorleren, sommige ontwikkelen zich later pas of leren makkelijker in een rustig tempo wat niet onderdoet voor hun intelligentie.
Maar blij dat jij wel een geweldenaar bent en alles zo snel mogelijk en helemaal goed doet.
@Changes | 19-01-12 | 18:08
Leuk maar raakt kant nog wal. Je komt van het VMBO af als je 16 bent, en krijgt dus pas in het 2e jaar van het MBO studiofinanciering. Niet alle MBO-opleidingen duren 4 jaar, en ook kunnen die vanwege hun ondergrond in een vervolgstudio een jaar eerder op het HBO klaarzijn. Tel daarbij dat HBO- en WO-ers vaker wisselen van richting, dus je komt op hetzelfde uit. Ook wonen de meeste MBO-ers thuis, dus kunnen ze minder zuipen, en aan het eind van het traject zal er niet veel verschil tussen zitten.
Slaat nergens op, hoe wil je nu het studeren stimuleren? En daardoor de vergrijzing aanpakken. Gaat em nie worden kabinet/regering...
Ploertendodert | 19-01-12 | 18:45 |
-
Als je 18 bent krijg je dat, geldt ook voor hbo+
Het geld voor de speknekvillasubsidie moet toch ergens vandaan komen?
Hou er anders mee op met stemmen op die ergerlijke blaaskaak met zijn snerende lach.
Daar komt het van, hij is niet uit het niets aan de macht gekomen.
Zitten we in een crisis, en wordt er massal gestemd op de rijkeluispartij.
Er zitten óf te veel mensen in NL met geld zat.
Óf zitten er te veel dummies en/of maschoisten.
Heb je een jaarinkomen onder de driekwart ton, heb je bij de VVD niks te zoken.
Word wakker.
Wat lullig voor die arrogante gladjakkertjes lol.
Studenten die hard en snel studeren zijn snel klaar, vinden een goede baan en kunnen dat geld snel terugbetalen. Geen probleem.
En hoe gaat dat dan voor iemand werken die nu al bezig is met een 1-jarige master en vanwege een extra stage 6 maanden uitloopt?
MBO: Gemiddeld tussen de 2 en 4 jaar. Kosten per jaar school: 1300 euro,
Ik was toendertijd 400 euro per jaar kwijt voor mijn opleiding, MBO pro. Dit is mbo 4 in 3 jaar + 1ste jaar HBO erin gepropt. Daarnaas moest ik nog 2 jaar OV kosten betalen a 800 euro per jaar, want ja MBO hey.
Dit kwam dus uit op 1300 + 800 + 400 = 2500 euro per jaar, nog wel voor MBO :O
Studiefinanciering is daarbij 75 euro op het MBO, 95 op hbo en WO 99 dacht ik.
Hbo opleiding is 1750 euro, boekenkosten 300, reiskosten 0.
Goh, wat zijn nu de echte uitmelkers?
Daarbij moest ik in die 3 jaar tijd ook 3x 8 weken stage lopen. 2 stages tegen een kut vergoedingtje en 1 totaal niks. Ik heb dus al meer aan de maatschappij bijgedragen dan de meesten HBO'ers. ( wat ik nu dus ook zelf ben)
400 euro boekengeld en gooit nog een T richting daarnaaS**
@Badkuip: die start een proces wegens onrechtmatige overheidsdaad, namelijk het schenden van het rechtszekerheid beginsel.
Het voordeel van een hogere opleiding is dus straks weg. Je houd op den duur hetzelfde over als een MBO-er.
@Da was ik nie... | 19-01-12 | 20:46 |
Dus jij kiest alleen voor een hogere opleiding om het salaris wat je verwacht te gaan krijgen?
Niet aan het mentaal of fysiek zwaar werk, wat het verschil is tussen mbo en hbo banen?
@m10000
daar ben ik het nu helemaal mee eens
Ik ben het er wel mee eens hoor, het is wel duur, maar het geld moet toch ergens vandaag komen. (al vind ik dat een kunst/theather opleiding geen stufi verdient, dat slaa gewoon nergens op die hele opleidingen nie). Maar als je eenmaal je HBO diploma hebt kun je dat toch wel opbrengen met het salaris wat je later zou gaan verdienen? (anders ga je ook geen master doen) en het is ook rendabel als je het haalt.
Tja, je zal eens eigen (geleend) geld moeten investering in je eigen toekomst met een navenant hoger inkomen als je slim genoeg bent om het te halen toch?
Les 1: Gratis geld voor niks bestaat alleen in sprookjesboeken :P
investering=investeren @ mezelf
Ik ga mooi een Master doen in Zweden en blijf daar ook. Toedeloe Nederland, bedankt voor het investeren, maar als dit is hoe je de kenniseconomie wilt stimuleren... ik zou het herzien!
Mensen die niet bereid zijn om te investeren in een opleiding of studie zijn niet geschikt om die opleiding of studie te volgen.
Changes | 19-01-12 | 18:08 | Misbruik melden
Zelf ook niet eens MBO behaald ?
studiefinanciering MBO: Ongeveer €70 p/m + OV
studiefinanciering HBO: Ongeveer €90 p/m + OV
Kan aan mij liggen maar dat is toch een verschil van €20 per maand.
Wasbak, lees nou is goed wat er staat.
Je krijgt als je van het HBO komt meteen je OV gratis, bij MBO niet want dat vond wouter bos, onze grote vriend een * te compleet systeem* om dat in te voeren.
Bedankt hey, roze lul...
havo komt, naar hbo*
en ook nog is complex, jongens ik degradeer mezelf vandaag tot incapabel persoon. I rest my case....
Kenniseconomie noemde Balkenende dat toch? En maar afbreken dat onderwijs...
Changes | 19-01-12 | 18:08 | Misbruik melden
jij zal die mbo'ers echt nodig hebben. meer dan die HBO'ers en universtiteit mensen. kijk maar naar de wegenbouw, transport, en ik kan nog veel meer opnoemen.
Het mooie is dat al het werk dat een MBO'er kan doen ook gedaan kan worden door een HBO'er of WO'er en niet andersom. Ik kan ook wel een auto besturen maar ik ben te beroerd om alle dagen met post te gaan leuren want daar heb je epsilons voor.
LieverPausDanTurks | 20-01-12 | 09:22 | Misbruik melden
heb jij ooit een fietsenmaker gezien met een universiteit diploma?
denk jij dat een ingenieur als grondwerker aan de slag gaat terwijl hij een hoge functie in de werkvoorbereiding kan krijgen?
De meesten proberen naar het buitenland te gaan en brengen geen belasting op. Dus dokken!
Wat een slecht plan. Het argument dat een academicus twee keer zoveel verdient als een MBO-er pleit er juist voor ddat we dus moeten zorgen dat academici worden gestimuleerd. Die academici betalen dat toch terug via belasting volgens dezelfde redenatie.....
Ja raar hè dat ik naar het buitenland ga als ik mijn studie geneeskunde klaar heb. Je wordt hier in Nederland aan alle kanten genaaid door je overheid.
Hoe meer mensen een universitaire studie afronden, hoe meer belasting de staat later binnenkrijgt. Verlaag de kosten voor studenten in plaats van ze stelselmatig te verhogen, ik ken genoeg medestudenten die met moeite rondkomen en de stufi echt nodig hebben.
Die leugenachtige nepliberaal vergeet er bij te zetten dat het ook die mensen zijn die tot in de eeuwigheid een groter percentage op een grote bedrag moeten afstaan als protectiegeld voor de overheid. Met andere woorden, ze betalen hun eigen onderdrukking.
Die paar studiecenten zijn slechts een excuus om grootschalig te jatten.
@sanglier
Mensen die niet bereid zijn om te investeren in een opleiding of studie zijn niet geschikt om die opleiding of studie te volgen.
...
En mensen die hun studie bekostigen omdat pappa een grijnzende graaierd is, zijn dat natuurlijk wel.
Ga even terug naar de toilet, je bent nog niet klaar met schijten.
En mensen die hun studie bekostigen omdat pappa een grijnzende graaierd is, zijn dat natuurlijk wel.
wtf_ftw | 20-01-12 | 14:00 |
.
Wat bedoelt u daarmee? Als pappie een student sponsort is dat toch prima?
Of bent uw wéér afgunstig omdat u dom geboren bent en omdat het u nooit gelukt is om iets bij te leren?
"De studenten die een mastergraad halen gaan gemiddeld twee keer zo veel verdienen als mensen met een mbo-diploma, en kunnen deze lening dus makkelijk terugbetalen."
.
Beste Halbe. Dat komt waarschijnlijk doordat je in een zwaardere functie ook twee keer zoveel uren maakt, leiding geeft en meer verantwoordelijkheden draagt. Dat inkomen is bovendien alleen bruto het dubbele. Daarover betalen ze echter 52% inkomstenbelasting. Ze krijgen geen zorgtoeslag. Ze krijgen geen huurtoeslag. Ze krijgen geen kindgebonden budget. Netto houden ze EUR 100,00 per maand meer over dan een MBO-er. Alleen moeten ze dan nog EUR 200,00 op hun studieschuld aflossen.
.
Maar van mij mag het. Hoe minder masters er achter mij aan komen hoe schaarser en dus duurder ik ben... Misschien dat ik dan al op m'n 59e mijn studieschuld volledig heb afgelost...yeuh!
@Sanglier | 19-01-12 | 19:32 | Misbruik melden
-
Studenten die snel studeren, en weinig naast (zowel studie gerelateerd als ontwikkelingen op een breder vlak) hun studie doen zijn in de huidige tijd sneller kansloos op de arbeidsmarkt. Werkgevers willen tegenwoordig graag zo goed en ervaren mogelijk. Een hard-werkende WO snel studeerder die netjes binnen de voorgeschreven tijd zijn of haar papiertje haalt met zevens en wat achten, maar geen extra-curriculaire ervaring is vaak langer werkloos (blijkt toch echt ook uit onderzoeken) dan studenten die tijdens hun studie praktijk ervaring t.a.v. hun studie en daarbuiten hebben opgedaan, een jaar extra hebben gestudeerd daardoor en een lijst met zessen en zevens hebben.
Ik zit hier niet nu lukraak de 'klassieke risico nemende en wereldverbredende student' te verdedigen, maar gewoon een conclusie op basis van cijfers van de afgelopen jaren.. Het bedrijfsleven schreeuwt om mensen die en hoogopgeleid zijn, jong en ervaring hebben. Dit soort 'kapitaalvernietiging' is dus echt gewoon heel dom.
@Sanglier | 20-01-12 | 16:27 | Misbruik melden
-
Je potentie kies je niet, net zo min als het milieu waarin je geboren bent. Maar eenieder moet even vrij en open toegang kunnen hebben om zijn of haar eigen geluk zo goed mogelijk te kunnen bepalen, en daartoe dezelfde kans hebben. Aan je potentie is weinig te doen door jezelf of je omgeving, maar de mogelijkheid en de instrumenten tot hebben we zelf in de hand. En het is in deze tijd niet meer dan normaal dat die kansen zoveel mogelijk voor een ieder gelijk zijn naar kunnen.
Dit soort 'kapitaalvernietiging' is dus echt gewoon heel dom.
F-funf | 20-01-12 | 17:00 |
.
Als ik ze spreek valt het mij telkens weer op dat studenten allemaal nevenactiviteiten hebben. Hebben ze geen bijbaan, dan zitten ze in het bestuur van een vereniging of ze doen allebei. Dat kan omdat het curriculum nog maar weinig uren in de collegebankjes bevat.
Uw argument ging op in de tijd dat wij studeerden. Ik studeerde versneld af maar ik was daarnaast wel druk met sport en actief in twee sportverenigingen. Geld verdienen deed ik in de vakanties.
En het is in deze tijd niet meer dan normaal dat die kansen zoveel mogelijk voor een ieder gelijk zijn naar kunnen.
F-funf | 20-01-12 | 17:07 |
.
Die kansen zijn niet gelijk en dat hoeft ook niet. Mensen zijn verschillend, studeren is geen recht en afstuderen helemaal niet. Tegenwoordig moet iedere sukkel een HBO diploma kunnen halen. Dat is belachelijk. Door de nivellering in bijvoorbeeld het HBO zijn de niveauverschillen tussen individuele alumni van het HBO (waar ik beroepsmatig weleens iets doe) enorm, ik zie weleens afstudeerverslagen die op het MBO niet zouden misstaan. Gelukkig zitten er nog steeds pareltjes tussen.