*

3,5 Miljoen bonus voor topman Shell

Wie zich nog afvraagt waarom de benzineprijs afgelopen weekend naar recordhoogten is gestegen: topman Peter Voser van Shell heeft over 2011 een bonus van 3,5 miljoen euro ontvangen.

De uitkering kwam aan het licht omdat Voser de helft van dat bedrag, 1,75 miljoen euro, in aandelen uitgekeerd wil krijgen. Daarom moest deze gemeld worden bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC.

In 2010 had Voser ook al niks te klagen. Hij was dat jaar met een basissalaris van 1,5 miljoen euro en een bonus van 3,75 miljoen euro de best betaalde bestuurder van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.

De volledige details over de bonussen van de Shell-top worden pas in maart bekend wanneer het jaarverslag van het olieconcern gepresenteerd wordt.

J. Geerdink | 07-02-12 | 13:49 | 50 reacties
Print Email PDF

Extra foto's

Relevant

Topman RBS weigert miljoenenbonus
Recordprijs voor litertje euro loodvrij

Reacties

Het verschil tussen Voser en de meeste van ons is dat hij niet zijn baan spontaan opzegt om leuke dingen te gaan doen op het moment dat hij zo'n bedrag op zn bankrekening heeft.

Daar zal de beste man ook voor gewerkt hebben. Vind het persoonlijk nog wel meevallen. Had bij Shell veel hogere bedragen verwacht.

ik heb zin om te schaatsen. Iemand al nieuws omtrend de elfstedentocht?

Hoor ik daar iemand "Wesley Sneijder" zeggen?

@Holymoos | 07-02-12 | 13:04 |
Daar zal de beste man dan ook wel voor gewerkt hebben??
Sorry, ik kan echt geen enkele baan bedenken die het rechtvaardigt zulke bedragen te verdienen, compleet absurd.

SbSp 2 | 07-02-12 | 13:14

Ach, als je zo'n grote logge wereldspeler als Shell leidt. Dan mag je best zo'n salaris verdienen in mijn ogen. En als er miljarden winst gemaakt worden, mag er toch ook wat tegenover staan?

Lekker populistische bullshit weer, weet je wel wat voor verantwoordelijkheid zo'n topman heeft, hoeveel mensen afhankelijk zijn van een goede visie van de top van zo'n bedrijf?

Sorry, ik kan echt geen enkele baan bedenken die het rechtvaardigt zulke bedragen te verdienen, compleet absurd.
SbSp 2 | 07-02-12 | 13:14 |
Someone's jalous!

Leuk voor hem. Dit soort mensen werken 24/7 het is maar hoe je tegen waarde aankijkt. Liever een mooie vrouw in mijn nest.

precies , eni k hoor ook niemand klagen dat het een "buitensporig" bedrag is ..

de beste man zal om het een of anders best eens wakker liggen.
als er ergens problemen dreigen , dan wil je niet aan het hoofd van zo'n bedrijf staan.. bedoel kijk naar het olie lek wat ze laatst ergens hadden ( was niet shell maar ben hem even kwijt ) .. dat wil je niet mee maken..

en als je niet alleen de veiligheid van je medewerkers draagt maar ook een groot milieu risico binnen je producten heb .. tja .. dan doe die man maar een paar euro meer ...
zolang het goed gaat en ze het goed doen.
en naar verleid heb ik niets naars gehoord anders dan de olie prijzen.. maar ik kan me natuurlijk vergissen.

@Holymoos | 07-02-12 | 13:27
Als er miljarden winst gemaakt worden kan de prijs aan de pomp ook wel eens omlaag..

dat ook weer wel , maar shell heeft maar een klein bedrag per liter.. de overheid beurt het meeste.

pbd | 07-02-12 | 13:34

Daar heeft u zekers een punt, maar ik weet niet of Shell zelf de prijzen bepaald.
D'r zijn nog weer heel wat meer belangen in de olie..

Haha, net goed voor alle slavensukkels.

@Holymoos | 07-02-12 | 13:42
Dat is wel deels weer zo..
Maar als shell zelf niet de prijzen bepaald, maar dat ze de prijzen afspreken is dat geen kartel vorming en is dat niet verboden? Vind in ieder geval wel dat de prijzen bij de pompen erg op elkaar lijken altijd..

@Catalisator | 07-02-12 | 13:37
Als shell of welke dan ook maar zo'n klein bedrag per liter krijgt.. Waar komt die winst dan vandaan?

pbd| 07-02-12 | 13:34 | De benzineprijs gaat ook dit jaar weer net niet naar Shell.

SbSp 2 | 07-02-12 | 13:14
Goed, minimumloon dan ook maar weg dus, dat is ook een afspraak. Deze vent zorgt voor ontzettend veel banen voor werknemers en houdt het bedrijf op de markt, inclusief alle banen. 3,5 miljoen is niets vergeleken bij hoe veel het kost mensen zónder werk te onderhouden, waarvan er veel te veel onterecht geld krijgen en zitten te vegeteren. Maakt het jou iets uit wat die man verdient?

De hoogte van de benzineprijs wordt meer bepaald door de vanuit Den Haag opgelegde accijnzen hoewel 3,5 miljoen absurd blijft voor een bonus.

lindsaylohanaltyd-1 | 07-02-12 | 13:31 | Misbruik melden
Fout, ik ben geen moment jaloers op deze man en buitengewoon tevreden met wat ik heb en maal niet om wat ik niet heb.
Antonin | 07-02-12 | 13:54 | Misbruik melden
Nope, het maakt me geen hol uit wat deze man iedere maand op zijn rekening gestort krijgt, of hij dat werkelijk verdiend is een ander verhaal.
Ik snap ook best dat deze meneer meer salaris heeft dan mij, het is mij alleen volstrekt onduidelijk waarom zulke types zo extreem veel geld krijgen dat je het in één normaal leven helemaal niet op krijgt.
Wat mij betreft zijn de verhoudingen volledig zoek, als je pak hem beet 500.000 euro per jaar zou verdienen kan je toch leven als een god in Frankrijk?

SbSp 2 | 07-02-12 | 14:21
Netto? Maar goed, jij gaat bepalen voor iemand of diegene te veel verdient, want "je kunt met minder ook heel goed leven". Dat zeg jij, uiteindelijk kun jij ook wel inleveren, alles behalve een warme slaapplek en voedsel is luxe. Of sluis alles door naar Afrika of Bangladesh, want die hebben zelfs die basale dingen soms niet.

Inderdaad,met een netto miljarden winst kan de benzine prijs ook wel verlaagt worden.Of steek wat geld in de economie,dat lijkt mij beter als die man nog meer geld op zijn rekening te storten.Of ie er nou wel of niet voor gewerkt heeft,zijn salaris ik al flink.

@Antonin | 07-02-12 | 14:32 | Misbruik melden
Nee hoor, ik bevind mij niet in de positie om voor wie of wat dan ook maar iets te bepalen en zou dat ook helemaal niet willen, ik ventileer hier slechts wat IK er van vind.
Overigens ben ik wel iemand die totaal geen waarde hecht aan allerlei materieele zaken en kan van alles wat ik heb binnen 30 sec afstand doen, ik heb in mijn hele huis ook niks wat ouder is dan een jaar of drie, de rest is allemaal onnodige ballast.

Neen de brandstoffen prijzen moeten hoger zodat er minder verplaatsing is en de economie nog meer neerwaarts gaat!
Mahmoud Ahmadinejad heeft hier geen schuld aan, Shell reageerde al met verhogingen voordat Mahmoud een scheet liet.
En onze regering reageert helemaal niet op deze nodeloze zinloze verhogingen die vind het zoals altijd prima, het zal onze overheid een worst zijn als de crisis maar voortwoekert en het graaien maar kan doorgaan.

beestachtig gewoon.over onze rug een inkomen van 3,25 miljoen per jaar.
Moet ik nog meer zeggen?
k'zal maar eens vragen of Holleder dan mannetje niet kan temmen.

SbSp 2 | 07-02-12 | 14:44
Als je elke drie jaar alles vernieuwt ben je meer een uithangbord voor kapitalisme dan socialisme. Ik vervang overigens zelden iets en ben behoorlijk zuinig, wat wel voortkomt uit opgroeien met socialisme, maar daarentegen hecht ik wel waarde aan mijn bezit, sommige zaken hebben emotionele waarde en ik heb er voor gewerkt, niet geheel onbelangrijk. Mensen die van die semi boeddhistische dingen roepen vind ik nooit spiritueel of verlicht, eerder nihilistisch en onverschillig.

De man heeft meschien wel een goed hart, en doneert de ontvangen bonussen aan hongerige kinderen ?
*

@Antonin | 07-02-12 | 14:52 | Misbruik melden
Weer mis, ik ben niet spiritueel, verlicht en tevens niet nihilistisch en zeker niet onverschillig. Ook ik ben zuinig op wat ik heb en werk hard, ik hecht er alleen niet zoveel waarde aan.
oh, schiet me opeen te binnen, mijn auto :o) die is al 14 jaar oud!! Komt omdat ik geen enkele interesse heb in de nieuwste Audi oid zodat ik mijn buurman's ogen uit kan steken.

Ja k'ben belazerd | 07-02-12 | 14:49
Jij snapt er ook werkelijk niks van of wel??

Deze man staat aan de top van een wereld bedrijf, moet je zien wat voor winsten ze genereren, mensen aan het werk houden, investeringen doen etc etc etc
Je bent een beetje in de war met de politiek.
Een bedrijf wat zonder staatssteun kan bestaan en zulke winsten maakt, mag naar mijn mening zijn eigen beloning beleid bepalen, wat in deze dus ook gebeurd.

Ik vind het absoluut meevallen, moet ze zien wat die mannen van goldman en Sachs in het verleden pakten en nu nog steeds.

Absurde bedragen, maar houd je het tegen het licht van een voetballer of tennisser dan kun je je afvragen of dat ook werkelijk zo is.
Toch vind ik het belachelijk veel geld!

Van dat soort bedragen ga je harder werken.
Dat stimuleert.
is wetenschappelijk bewezen.
....
Helaas moet u bezuinigen en tevens worden er 25 collega's ontslagen. maar de directie verwacht dat alle neuzen dezelfde kant op gaan staan, de mouwen opgestroopt worden om vooral gezamenlijk deze moeilijke tijden te boven te komen.
Och ja, de huidige onregelmatigheidstoeslag en de km-vergoeding kan niet gegarandeerd blijven.
Maar voor de rest verwachten wij dat u ook harder gaat werken.
Bedankt !

Is zelfverrijking. De man bepaalt de benzineprijzen in ons land.

En Wim Kok heeft al uitgelegd hoe dat met die bonussen werkt.
Het gevaar dat topmensen naar het buitenland gaan (elders in europa) en zo.
Dus daar gaan we het niet nog eens over hebben.
Zelfs PvdAers begrijpen dit.
Hij laat ook nog weten uiterst tevreden te zijn met het kwartje.
Toedels !

@HSQNMYPP
Is zelfverrijking. De man bepaalt de benzineprijzen in ons land.
...
Nee, dat is wat kort door de bocht om deze man alleen de schuld te geven. Alleen lukt hem dat niet.
Ik denk meer aan collectieve zelfverrijking.
Met toestemming van dit bedrijvenkabinet, waarvan Rutte nog in de oppositie Bos aanviel voor de belachelijke bonussen in de bankenwereld.
Maar goed, de lachende liberaal zit nu in een andere positie, natuurlijk.

Krijgen we de graaierapologeten weer. 'Hij heeft er hard voor gewerkt'; 'grote verantwoordelijkheid', 'slapeloze nachten', 'pay peanuts, get monkeys'.
.
Er is geen enkele rechtvaardiging voor een salaris van meer dan vijf maal modaal.
.
Er is geen enkele rechtvaardiging voor een bonus van tweemaal het jaarsalaris.
.
If you pay gold, you get gold diggers.
.
.
De enige reden dat dergelijke topbestuurders zoveel geld krijgen, is dat ze dicht bij of in het centrum van de macht zitten en dus veel invloed op hun inkomen kunnen uitoefenen. Punt. Niks 'hard werken' en 'veel verantwoordelijkheid', maar gewoon omdat het kan.

Ik lees hier ook een aantal keren het argument dat dit soort mensen zoveel anderen aan het werk houd, ik vind dit een semi-flauwekul argument.
Natuurlijk houd hij veel mensen aan het werk, de vraag is alleen wáár houd hij deze mensen aan het werk??
Ook ik werk bij een zeer groot bedrijf, ook mijn hoogste baas steekt miljoenen per jaar in zijn zak en ook hij houd tienduizenden mensen aan het werk, alleen niet HIER!! alle productie, alle IT, alles wordt verplaatst naar Thailand, India en China en waarom? Om de aandeelhouders tevreden te houden en om volgend jaar een nog grotere bonus op te kunnen strijken.
Van 1500 mensen naar 350 vandaag de dag en over een jaar of twee valt het doek helemaal en denk je dat deze meneer hier een traan om zal laten? Denk het niet.
Dus het argument is in de basis wel waar maar het is niet iets waar wij de vruchten van plukken.

Nou als ik zijn baan gehad zou hebben dan kwam ik hier echt niet zeuren over het feit dat ik teveel verdien volgens de zogenaamde moraal ridders onder ons.

Ik ga hier dan ook niet hypocriet zitten doen, geef mij ook zo een baan.

@ Wtf_ftw

"Met toestemming van dit bedrijvenkabinet..." Dit bedrijvenkabinet kan het bedrijvenklimaat een goede beurt geven, en daar vloeit vervolgens veel werkgelegenheid uit voort. Maar lui/partijen die er zo radicaal tegen zijn hebben zelf net zoveel schuld als, de door jullie zo verafschuwde "graaiers" aan deze crisis. Bedrijven zorgen toch voor werkgelegenheid cq welvaart? Denk je dat het Mitsubishi-verhaal zo in één keer uit de lucht komt vallen?

@ Elke bonushater

-1! Schijnheiltjes! Jullie zouden die bonus zelf ook accepteren, je account op SN laten gaan voor wat het is, en een schijthekel krijgen aan alles wat het van je af wil pakken. Want je heb er veel voor gelaten , of zoveel mazzel gehad. Je helpt immers vrienden en familie en geeft het uit aan "in jouw ogen" goede doelen. Hou toch op zeg!

Niks mis mee. De beste man heeft een moeilijke baan met veel verantwoordelijkheid.

Ik weet het niet hoor. Ik vind dat een bedrijf gewoon zelf mag bepalen wat ze die man geven. Daar is het toch een bedrijf voor? Ik snap de verontwaardiging niet. Als de werknemers het daar niet mee eens zijn, dan komen ze maar in opstand. Daar hebben we vakbonden voor. Maar dat is meer een probleem van het bedrijf zelf dan. Wat hebben wij als burgers daar nu verder over te beslissen? Lijkt me niet verstandig. De politiek is verantwoordelijk voor de privatisering, niet de bedrijven. Je kunt bedrijven niet verwijten dat ze winst maken. Dat is onzinnig. Als men verandering wil, zul je bepaalde zaken ook weer terug moeten kunnen draaien. Ook dat is politiek. Want beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Maar laten mensen zich niet in de vingers snijden en het balletje bij het bedrijfsleven leggen, want dat slaat echt nergens op. Daar is verder niemand dan ook bij gebaat, behalve 'bepaalde' politieke partijen misschien; dat hou je altijd.

Volgens mij hangt Shell niet aan het Staatsinfuus. Sterker: Shell levert het Rijk geld op.
De benzineprijs aan de pomp wordt middels internationale olieprijzen accijns en BTW bepaald door de overheid en niet door Shell, zoals sommigen hier denken.
En nogmaals, 75 % van de belastingcentjes in NL wordt opgehoest door ca. 8 % van de rijkste Nederlanders en bedrijven. Boeroeperts en huilebalken denken daar maar eerst eens over na alvorens in hun hysterische verongelijktheid te schieten.
Ook het afgelopen jaren heeft Shell weer buitengewoon goed geboerd.
Dus wat mij betreft: "Voser, geniet ervan jongen, je hebt het verdiend!!"

^^ jaren = jaar

@PretMinaret | 07-02-12 | 20:12
Shell belasting betalen? Net als alle andere grote concerns betalen zij helemaal niet zoveel belasting.
http://weblogs.nrc.nl/expertdiscussies/maak-een-einde-aan-de-bevoorrecht...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/2967063/2011/1...
Nee de echte belasting laten wij door de kleine man betalen.

Intussen mogen we meer en meer betalen voor benzine lopen zei bonussen uit te keren met ons geld.

@holymoos
Maar lui/partijen die er zo radicaal tegen zijn hebben zelf net zoveel schuld als, de door jullie zo verafschuwde "graaiers" aan deze crisis. Bedrijven zorgen toch voor werkgelegenheid cq welvaart? Denk je dat het Mitsubishi-verhaal zo in één keer uit de lucht komt vallen?
...
Als een bedrijf investeert dan met de bedoeling er meer rendement uit te halen dan er in te steken. En dat gaat een tijd goed door verbeteringen en daarna is de top zo'n beetje bereikt waardoor de kaasschaaf moet komen
Of er moeten andere markten aangeboord worden (afzetMarkten, kapitaalmarkten, personeelmarkten). Ik neem aan dat je op nedcar duidt.
http://www.nedcar.nl/images/stories/History/ned08_histoverzicht_nl%20upd...
Nee, die komt niet uit de lucht vallen, integendeel dat hing al heel lang in de lucht. momenteel wordt door mitsibishi geinvesteerd in thailand. (heeft ook iets met markten te maken)
....
ik erger me aan het feit dat burgers/mensen/werknemers denken dat ze het goed hebben DANKZIJ bovenstaande figuren met hun belachelijke bonussen bovenop hun al zeer extreme jaarsalarissen.
Dat klopt niet.
De mensen hebben het goed ONDANKS deze mensen. Alleen merken mensen het pas bij economische tegenslag, dan zie je de echte moraal van dit soort uitvreters.
...
het systeem is helemaal verkracht.
Ieder jaar willen de bestuurders hun bonussen.
Een rechtspersoon is een rechtspersoon met juridische zelfstandigheid. Bestuurders komen en gaan.
Ze zijn in dienst van de rechtspersoon.
Maar wat doen ze ?
Ze buiten diezelfde rechtspersoon en de rest van het personeel dat hard werkt om de boel draaiende te houden, uit.
En als ze weg zijn kan het personeel en de regio de boel opsoppen.
Allemaal volgens de regeltjes, jaja.
En dan heb je daar nog de dividenden van aandeelhouders. Die moet ook betaald worden. En het liefst zo goed mogelijk. dat maakt het aandeel gewild en verhoogt de waarde van het bedrijfskapitaal. En natuurlijk wederom de bonus van het soort mensen waarover dit topic gaat.
...
Een vicieuze cirkel.
vrije markt zonder toezicht is een valkuil en een road to nowhere.
supermarktoorlog.
internettabletoorlog.
voetbal is oorlog.
telecommunicatieoorlogen
noem maar op:
allemaal veldslagen om grotere marktaandelen, met bugers (regio's) en werknemers als verliezers en bestuurders als winnaars. (ook de verliezende bestuurders blijven winnaars trouwens).
En de winnende werknemers krijgen een paar cent meer. terwijl een groot deel van de rest van de winst richting dividend en graaizakken van bestuurders verdwijnt.
En dat geld mist men als er dadelijk magere jaren komen.
...
En dan heb je nog de overheid die de prijs bepaalt. Daar kunnen de mensen ook nog een duit bij in het zakje doen.
Het ligt niet aan deze man alleen.
Het is een hele graaicultuur van het soort mensen die zorgen dat ze zelf goed boeren en ondertussen basisbehoeften als veiligheid, scholing en gezondheidszorg afhankelijk maken van de inhoud van de beurs.
Lets make money ! (with your money)

@ PretMinaret | 07-02-12 | 20:12
"En nogmaals, 75 % van de belastingcentjes in NL wordt opgehoest door ca. 8 % van de rijkste Nederlanders en bedrijven."
.
Tuurlijk...

@ zero
Intussen mogen we meer en meer betalen voor benzine lopen zei bonussen uit te keren met ons geld.

van jou geld heb jij dan 3.5 mil dan
en ervan uitgaan dat de benzine van shell ook nog eens maar zon 25% van hun totale product is want ze maken veel meer he en volgens mij heeft de shell
helemaal geen winst van de belasting he 0,64 euro cent de liter gaat naar shell
de rest is accijns en over die 64 cent betaal de shel dan ook weer belasting aan de staat zijn bonus is zelf verdiend door verkoop een minister pakt af de shell verdient dus de bonus is iets wat geen enkele nederlander raakt

wat vind van Persie hiervan?

1.75 miljoen euro per jaar is zijn salaris. Volgens sommigen zou deze meneer Voser 50 maal harder werken, meer verantwoordelijkheid hebben, enz. dan het Shell-personeel dat op een modaal salaris zit. Kul natuurlijk!
.
Als de salarissen van de topbestuurders en de rest van het personeel in een zekere verhouding tot elkaar zouden staan, zouden de andere werknemers dus ook een bonus of tantième van twee jaarsalarissen moeten krijgen. Ik zie dat niet zo één-twee-drie gebeuren.

@ kelele

1.75 miljoen euro per jaar is zijn salaris. Volgens sommigen zou deze meneer Voser 50 maal harder werken, meer verantwoordelijkheid hebben, enz. dan het Shell-personeel dat op een modaal salaris zit. Kul natuurlijk!

de portier heeft dus net zo veel verantwoordelijkheid als de baas keep on dreaming jonge .de baas zorgt voor iedereen en de werknemers voor hun zelf en de baas werk savonds ook nog als het personeel voor de tv ligt
en dat de baas dan het meeste verdiend ja. als je jalours bent ken je wel een solicitatie sturen

Bezig met verzenden!

Videos

Poll

CU zegt nee tegen noodfonds euro:
 

Column

Katinka Polderman

Opnieuw is er onrust ontstaan rond Tofik Dibi. Gisteren maakte de politicus in een persconferentie...
meer >

Files

11 / 42 km

meer files