*

Rutte wil de gulden niet terug

Rutte wil de gulden niet terug

Mark Rutte is niet van plan om de gulden weer in te voeren. De PVV presenteerde gisteren een Brits rapport waaruit bleek dat de euro ons land geld kost. Rutte zei in de Tweede Kamer echter dat hij de euro een goede zaak vindt, schrijft de NOS.

Volgens de premier zou Nederland er nu een stuk slechter voor staan als we na het begin van de economische crisis in 2008-2009 de gulden nog hadden. De gulden zou in die jaren kapot zijn gespeculeerd. 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg Spitsnieuws op Facebook!

J. Kruse | 06-03-12 | 17:14 | 69 reacties

Reacties

LOL Net of Rutte verstand heeft van verzekeren!

  • Frank de Snater
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:24
  • |
  • Quote
  • |

Dat is iets wat hij gewoon moet zeggen, want hij kan niet anders. En de euro is gewoon een slechte munt, want die kost Nederland heel veel geld, waar ze nooit en te nimmer iets voor terug zullen zien.

  • Raiza
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:25
  • |
  • Quote
  • |

Dat kan hij wel niet willen , maar ik wil het wel...en snel graag !

  • isnogmoeilijk
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:25
  • |
  • Quote
  • |

Maar we hadden toen wel de mooiste bankbiljetten van de hele wereld, en nu is geld uitgeven geen pretje meer maar eerder een must.

  • A. De Bree
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:25
  • |
  • Quote
  • |

De gulden... de verkapte Duitse mark van de zeventiende deelstaat van De Bondsrepubliek Duitsland.

  • Scorsese
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:27
  • |
  • Quote
  • |

Blablabla, de euro is gewoon een slechte munt, want Wilders heeft altijd gelijk en wij hebben nu dezelfde munt als armere landen, en dat kan nooit goed zijn. De hele wereldcrisis is de schuld van de euro en de banken en de marokkanen en de polen. En iedereen die beweert het beter te weten omdat hij wel daadwerkelijk economie heeft gestududeerd en zich in het onderwerp heeft verdiept, heeft ongelijk!

  • Keizer Augustus
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:32
  • |
  • Quote
  • |

Nog ff dan gaat hij stampvoeten djiezus seikert zeg, ik wil, ik wil, je heb niks te willen dank zij de stemmers zit jij in dat achterlijke torentje lulhannes.
Kort door de bocht jammer geen referendum dus want dan ga je het volk erbij betrekken en dan moet je wel luisteren en dat "wil jij" niet.
Zie je wel Nederland is een dictatuur geregeerd door Dhr Rutte.
Wanneer krijgen we hier martel praktijken ????

  • D.I.A.Zepam
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:35
  • |
  • Quote
  • |

Slik jij nog maar een diazepam.... aanstellert

  • Nelles
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:38
  • |
  • Quote
  • |

Flikker op met de Gulden.
De Euro moet blijven

  • ShadeTehWolf
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:41
  • |
  • Quote
  • |

Dat kan wel zijn meneer Rutte, maar door ions te confirmeren aan de EC de dus de euro is er de afgelopen jaren wel héél heél veel geld van de Noord Europese landen naar de Zuid Europese landen gegaan. Iets dat in de guldentijd never nooit gebeurd was. Nu u weer meneer Ruttte!
.
Oh en meneer Rutte, voor ik het vergeet te zeggen, alles, maar dan ook alles is door deinvoering van de euro meer dan evenredig duurder geworden. En ga me nu niet vertellen dat dat slecht "een gevoel" is, want dat is pertinent NIET waar. Ga maar eens een keertje uit eten. Een Big Mac kost tegenwoordig al meer dan 5 euro. DAT IS 11 GULDEN MENEER RUTTE. 11 GULDEN VOOR EEN ZACHT WIT BROODJE MET GEHAKT!

  • peace
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:42
  • |
  • Quote
  • |

Ik vraag me af of iemand hier ook geluisterd heeft naar de basis waarop dit rapport is gebasseerd. Dit is gewoon een lachertje.
Dat de Euro een stap in de goede richting is is gewoon een feit. Iedereen met een half boerenverstand kan dat zelf beredeneren.
Dat het nu moeilijk is komt doordat de idiote inwoners van Europa nog steeds niet in de gaten hebben dat we naar een Verenigd Europa toe moeten. Doen we dit niet dan worden we straks overgenomen door ofwel de USA ofwel China/Azie.
Ik snap best dat deze materie de meeste jannen hier de pet ver te boven gaat, maar mensen wees geen kudde dier. Lees iets, verdiep je een beetje en niemand zal meer terug willen naar de Euro.

  • Sjattuh
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:43
  • |
  • Quote
  • |

@peace
En wat is je salaris? Een beetje salaris ligt al snel op 1300 euro netto / maand. Enig idee wat voor functie je moest hebben in de gulden tijd om 2800 gulden per maand te verdienen?
Denk toch na.

  • Sjattuh
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:45
  • |
  • Quote
  • |

peace | 06-03-12 | 16:42 |
Is niet de schuld van de Euro. Is de schuld van bedrijven die de Euro gebruikten om hun prijzen te verhogen. En trouwens, zegt inflatie je iets?

  • Slinks
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:45
  • |
  • Quote
  • |

@peace en om de domheid van je redenatie aan te tonen, toen mijn vader (inmiddels 55 jaar) een frietje met mayo kocht in zijn jeugd kostte dit hem 25 cent. Zoiets heet o.a. inflatie.

  • Sjattuh
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:46
  • |
  • Quote
  • |

Gulden mag lekker weg blijven. Euro is makklijker ben er nu aan gewend.

  • Nelles
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:48
  • |
  • Quote
  • |

Volgens het Rapport zou iedere Nederlander gemiddeld 3700 erop voor uit gaan.
Mijn gezin bestaat uit vier personen dus ik zou er 4 x 3700 euro er op voor uit gaan Verder hangen er nog 4 personen op mijn rug , zoals ambtenaren ,uitkeringtrekkers
illegalen ect ect.
Dat geeft dan 8x 3700 euro = bijna 30.000 euro wat ik er op vooruit zou gaan na invoering van de gulden.

  • derealist
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:54
  • |
  • Quote
  • |

Rustig maar jongens en meisjes. Eloquent komt zo even uitleggen hoe de vork precies in de steel zit.

  • Whipping Post
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:55
  • |
  • Quote
  • |

Sjattuh | 06-03-12 | 16:45
Slinks | 06-03-12 | 16:45 |

LÉZEN! Leer eerst eens lezen. Ik ze toch "alles is door de invoering van de euro meer dan evenredig duurder geworden" Meer dan evenredig, dus duurder dan na een normale jaarlijkse inflatie correctie. Bedrijven hebben ons inderdaad zwaar genaaid, ondanks dat er direct na de invoering van de euro een inspectie was van het ministerie van Financiën om te controleren dat winkeliers hun prijzen niet naar boven toe afrondden. Na een paar weken is alles toch gewoon naar boven toe afgesteld. Een simpel biertje kostte ƒ 2,- Direct na de invoering van de euro € 1,- (= ƒ 2,20) en niet veel later € 1,20 enz. enz. enz. Als we geen euro hadden gehad, was dit nooit gebeurd. En dit is slechts een voorbeeld van een biertje. De rest van de detailhandel heeft precies hetzelfde gedaan. Dit is geen normale inflatie, maar pure oplichting, en jullie zijn nog zo dom om dat goed te praten ook. Met jullie kinderachtige netto salaris van
€ 1.300,- Wat ben je, straatveger? pfffffff

  • peace
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 17:56
  • |
  • Quote
  • |

Dan misschien de Mark, Rutte?

  • Cola_Heavy
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:01
  • |
  • Quote
  • |

@peace | 06-03-12 | 16:56 |
Ik kan me nog herinneren dat dingen in de winkel die een dag eerder nog een gulden kostte, de eerste dag dat de winkels weer open gingen zo goed als een euro kostte. Of te wel, hyperinflatie, maar naar mijn idee, deden de ondernemers dat zelf, aangezien iedereen een gulden een euro maakte, werd de euro snel minder waard..

  • Scorsese
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:05
  • |
  • Quote
  • |

Verstandig van Rutte, hij gaat iig niet met het grote gemiep mee.

  • Holymoos
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:05
  • |
  • Quote
  • |

@peace | 06-03-12 | 16:56 |
En als ik aanneem dat wat je zegt zou kloppen dan nog helpt het niks om terug te gaan naar de gulden die prijzen gaan ze echt niet in een keer allemaal verlagen

  • Ambamja
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:11
  • |
  • Quote
  • |

Scorsese | 06-03-12 | 17:05
Klopt, maar de overheid had een orgaan in het leven geroepen, een inspectie orgaan, dat burgers tegen dit soort excessen moest beschermen. Alleen heeft die inspectie jammerlijk gefaald. Dat is de schuld van diezelfde overheid die nu roept dat niets extra duur geworden is, maar dat alles het gevolg is van normale inflatie correctie. AMEHOELA! en jij weet dat gelukkig ook!

  • peace
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:12
  • |
  • Quote
  • |

Ambamja | 06-03-12 | 17:11
Maar het gaat niet alleen om die euro! Het gaat er om dat we UIT de EU moeten stappen waardoor we niet meer zo veel (geleend) geld naar zuid europa hoeven te sturen, want die zuideuropese landen zijn het gewoon niet waardig om lid tezijn van de EU. Die zijn te arm en te corrupt. En wij maar betalen. Dat is waar Wilders tegen vecht. En tercht toch?

  • peace
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:14
  • |
  • Quote
  • |

€ 1.300,- Wat ben je, straatveger? pfffffff
peace newuser | 06-03-12 | 16:56 | Misbruik melden
Goh , minderwaardige mensen , die minimumloners.
Trouwens 1300 is ruim boven minimum .
Schijthekel aan mensen die zich verheven voelen boven Jan met de pet.

  • sarko
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:17
  • |
  • Quote
  • |

sarko | 06-03-12 | 17:17 |
Ik voel me niet verheven boven niemand, maar € 1.300 is wel erg weinig zeg! De kassa juffrouw bij het kruitvat verdient volgens mij nog meer. Oh wacht het is jeugdsalaris. hahahaha ja dat zal het zijn, jeugdsalaris.

  • peace
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:21
  • |
  • Quote
  • |

peace newuser| 06-03-12 | 16:56

"€ 1.300,- Wat ben je, straatveger? pfffffff"

Door zo af te geven op minderbedeelden maakt u zich behoorlijk belachelijk, en komt u niet echt betrouwbaar over. Niet dat dat een must is hier op SN overgens.

  • Holymoos
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:23
  • |
  • Quote
  • |

peace newuser | 06-03-12 | 17:21 | Misbruik melden
Mijn got , je bent een lullo eerste klas.
Je weet niet eens wat de onderlaag verdient.
Maar goed , dat weet greet ook niet , en het zal hem een worst zijn.

  • sarko
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:26
  • |
  • Quote
  • |

t-d

  • sarko
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:27
  • |
  • Quote
  • |

peace | 06-03-12 | 17:21
Een kassajuffrouw bij een kruitvat hoort dan ook extra gevarengeld te krijgen...
Levensgevaarlijk, zoiets.

  • Dr. Oetker
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:32
  • |
  • Quote
  • |

Ben niet vaak met Ratte mee eens, maar nu wel.
Al dat gedoe met die wisselkoerzen en verandering van valuta als je een halve dag over de grens gaat.
Kost klauwen vol met geld om alles maar dan ook alles terug te draaien en het wordt hartstikke slecht voor de handel.
Misschien hadden beter niet aan die euro moeten beginnen, maar dat is een heel ander verhaal.
Als we over moeten naar een andere munt, laat het dan een Neuro of een Pleuro zijn, of iets anders in samenwerking met wat andere buurlanden.
Maar terug naar die fokking gulden, alsjeblieft zeg, ik word er spontaan moe als ik er aan denk.

  • netjunk
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:34
  • |
  • Quote
  • |

Het gaat er niet om wat je verdiend het gaat om wat je krijgt. De mensen die €1300, - hebben en die weinig uitgave hebben zitten toch goed. Als iemand €1300 heeft en er €1400,- uitgeeft heeft er €100 te kort.

Weet je wat zo slecht is alles wordt altijd zo lekker negatief in het nieuws gebracht, slecht zus slecht zo.
Wat zou er met de economie gebeuren als er eens een tijdje positief nieuws zou worden gebracht.
Het gaat immers om het gevoel dat de mensen erbij hebben en dat negatieve nieuws draagt niet bij aan een positief effect op de burgers

  • tommygun001
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:34
  • |
  • Quote
  • |

tommygun001 | 06-03-12 | 17:34 | Misbruik melden
====Wat zou er met de economie gebeuren als er eens een tijdje positief nieuws zou worden gebracht.===
--
Mijn aandelen gaan nu redelijk , met bovenstaande nog beter.

  • sarko
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:41
  • |
  • Quote
  • |

Verplichte uitspraken. Geen enkele leider van een EUSSR-land kan/mag zeggen dat de nationale munt beter was geweest dan die graf euro.

  • János Hunyádi
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 18:51
  • |
  • Quote
  • |

peace | 06-03-12 | 16:42;'' Een Big Mac kost tegenwoordig al meer dan 5 euro. DAT IS 11 GULDEN MENEER RUTTE. 11 GULDEN VOOR EEN ZACHT WIT BROODJE MET GEHAKT! ''
*
Dat heeft de consument ook deels aan zichzelf te danken.
*
Ik neem me eigen broodje mee en koffie in de thermos. En laat die big mac aan de idioot.
*

  • MrSpiritus001
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 19:28
  • |
  • Quote
  • |

peace | 06-03-12 | 16:42
U zegt in andere reaguursels dat €1.300,- een laag inkomen is, maar u gaat uit eten bij de MC Donalds? Ik dacht dan meer aan de Librije, le garage of andere *** restaurants, maar geen MAC, met uw graaiers inkomen?

  • schele
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 19:36
  • |
  • Quote
  • |

Niet om het een of ander, maar het minimum bruto loon is 1446 euro voor iemand ouder dan 23 jaar, staat op elk loonstrookje vermeld. Ikzelf verdien meer dan het dubbele, en dat is alsnog een standaard schaalsalaris, want bij andere bedrijven lag het nog hoger.

  • Ploertendodert
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 19:59
  • |
  • Quote
  • |

Ik kan niet wennen aan de €uro.

  • De Zeikerdt
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 20:32
  • |
  • Quote
  • |

netjunk | 06-03-12 | 17:34
Dat met die wisselkoersen is flauwekul!
Zelfs in China, Thailand, Indonesië en de Filipijnen trek je met je bankpas gewoon het lokale geld uit de muur...
Wel eens met de Neuro..

  • Henkei
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 20:33
  • |
  • Quote
  • |

Mompelt iets van * binnen kort een burger oorlog dank zij Rutte & Co ?*

  • Zuiderwind
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 21:08
  • |
  • Quote
  • |

Zuiderwind, nog 2 week geduld jonge.

  • Holymoos
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 21:11
  • |
  • Quote
  • |

Dan heeft u eindelijk uw Nederlandse lente.

  • Holymoos
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 21:20
  • |
  • Quote
  • |

Rutte moet zijn grote bek houden en gewoon d..d vallen....hulde aan de gulden. dan hadden we al dit gezeik niet gehad. de EURO nekt ons allemaal had destijds de slogan moeten wezen. vieze schorum die 2e kamerleden. die zitten er zelf warmpjes bij......

  • kolkar
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 21:57
  • |
  • Quote
  • |

out of the box..
ik vind.. chocolademunten..

  • NiCeY
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 22:01
  • |
  • Quote
  • |

Waarom heeft Engeland nog steeds de pond ??
en toch lid van de EU ??
Als het inderdaad niet goed gaat met de EUro dan kunnen hun er uitstappen.
Zonder enig verlies van hun munteenheid dus waarom is dat 4jr geleden dan niet bij hun gebeurd met hun munteenheid?
Mischien de koppigheid mischien of toch slimmer geweest om hun eigen munteenheid te behouden?!

  • the-locko
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 22:43
  • |
  • Quote
  • |

@ peace newuser | 06-03-12 | 16:42 | Misbruik melden
Allemaal leuk en aardig, maar wat is de relatie tussen "Uit eten"en "Mac Donalds"?

  • aardt
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 22:58
  • |
  • Quote
  • |

Natuurlijk wil Rutte de Gulden niet terug.
Als hij dat zou bepleiten gaat de hele eurokliek op zijn achterste benen staan en kan hij in Brussel op het matje komen. Slappe hap.
Toegeven dat de Euro een scheet in de wind was is er niet bij.
Laat die gore Eurofielen nou eens toegeven dat dit hele project gigantisch mislukt is en louter en alleen in het voordeel van de banken is geweest, niet van het voetvolk. U en ik zijn gigantisch genaaid toen de Gulden ( met hoofdletter ) voor de euro ( kleine letter ) werd ingruild. En de grootste naaidoos Zalm maar blijven volhouden dat de prijzen niet omhoog zouden gaan. Hahahahaha..........
The rest is history.......................

  • Sint Nicolaas
  • |
  • 06-03-12
  • |
  • 23:15
  • |
  • Quote
  • |

Rutte qoute het lachend zonder sterke argumenten.
Zie hier de nieuwe lijsttrekker van de PVDA

  • 1967
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 00:09
  • |
  • Quote
  • |

Net zoals in de andere landen hebben de Nederlandse politici de burgers (lemmingen) in de armen van de jagers (bedrijfsleven) gemanouvreerd en nu worden de Nederlandse lemmingen net zo opgejaagd en kunnen gewoon niet stoppen.
Ze zullen met de kudde mee moeten rennen en moeten hopen dat de massa tot stilstand komt alvorens de afgrond te bereiken.
Natuurlijk wil deze Nederlandse republikein de gulden niet terug, wie had anders verwacht ?
De Euro samen met de eurogedachte is nu prima voor een bepaald soort volk.
En over 10 -20 jaar misschien ook voor de rest.
De ouderen van nu, die niet tot het bepaald soort volk behoren, zullen de rekening moeten betalen en zijn gewoon de lul.
Helaas pindakaas.
De jongeren worden nu gedrild om te integreren in het prijsjerijksysteem.

  • wtf_ftw
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 01:00
  • |
  • Quote
  • |

Volgens mij werd ik hier uitgehoond gisteren zonder onderbouwing omdat ik riep dat als ze hun blikje cola bij het tankstation te duur vinden ze het maar van huis moeten nemen. Ik blijf erbij, we moeten de reactie van Duitsland(grootste economie van Europa) afwachten, en hun volgen, als we onze eigen positie ondermijnen door een eigen munteenheid, met bijbehorende koerswisselingen(en je kan straks een tientje extra lappen voor je pintransactie dan), dat we nogal de sjaak zijn, en denk je dat ontwikkelingslanden ons geld gaan sturen?

  • Ploertendodert
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 01:52
  • |
  • Quote
  • |

Ploertendodert | 07-03-12 | 00:52

Over het blikje cola heeft u gelijk.
Transactie kosten waren er al toen er nog geen munt eenheid was.
Alles kost geld.
Echter te betalen aan extra belasting op - vul maar in - om de zwakke landen erboven op te helpen - lees om onszelf naar de afgrond te helpen - daar weiger ik aan mee te betalen.
Ik wil de gulden daar heb ik over zicht op en niet de eu.

  • 1967
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 02:12
  • |
  • Quote
  • |

@ redactie:

Is het interessant om eens een lezerspoll te doen wie voor/tegen de Gulden is ?

  • Peetjeh
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 08:39
  • |
  • Quote
  • |

"Rutte zei in de Tweede Kamer echter dat hij de euro een goede zaak vindt, schrijft de NOS."
Dus we houden vast aan zaken die gebaseerd zijn op basis van iemands mening??? Wat een amateurs! Ik vind ook wel eens iets, maar als blijkt dat de ervaring of onderzoek anders uitwijst, dan handel ik op basis van die uitkomst, niet op basis van mijn mening. En daar wringt het dus in de huidige politiek. Omdat een politiek lijer iets vindt, moet de burger boeten. In en intriest!

  • Eagle_Eye
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 09:21
  • |
  • Quote
  • |

Wat Rutte beweert is totaal niet onderbouwd.

Het is veel logischer en waarschijnlijker dat NL er veel beter had voorgestaan als we de gulden nog hadden gehad en niet in de EU waren gestapt.

De PVV heeft gelijk, het beste is om zo snel mogelijk uit beide volkomen geflopte projecten te stappen!

  • kempenaer
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 09:58
  • |
  • Quote
  • |

Gulden.. ouwe liefde.

  • Tommy17
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 10:22
  • |
  • Quote
  • |

Het is niet zozeer of Rutte de gulden terug wil. Het is meer of de gulden Rutte nog wel terug wil straks :P

  • Frank de Snater
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 10:23
  • |
  • Quote
  • |

@1967 | 07-03-12 | 01:12
Tuurlijk kost alles geld en voor niks gaat de zon op, maar kijk even naar het volgende, de postbank vroeg rond 1993 tien gulden voor een transactie, of voor "vreemdpinnen"(Pinnen bij een andere bank). Dat soort geldplukkerij zie ik wel terugkomen als NL een eigen munt gaat voeren, omdat de financiele wanprestaties van onze ambtenaartjes ergens mee gecompenseert moeten worden. En als je meer moet betalen dan een ander vind niemand dat leuk.

  • Ploertendodert
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 12:09
  • |
  • Quote
  • |

wij nederlanders willen gewoon ons centje,stuiver,nikkeltje ,eitje,piek,joet ,geeltje ,meier,en de rug terug,dat is ons geld ,en indentiteit,rutten beslis niet alleen ,die zweetlip

  • frederika
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 12:15
  • |
  • Quote
  • |

Mensen die zeggen dat de euro niet de oorzaak is van de prijsstijging, maar simeplweg inflatie zijn ook achterlijk of lopen hier nog maar 16 jaar rond en zijn niets anders gewend.
Peace heeft zeker wel gelijk, wij zijn harstikke duur vergeleken met andere landen.
De prijzen zijn zeker wel gestegen en inflatie over 10 jaar tijd (sinds invoering van de euro) is echt geen verdubbeling van de prijzen.
Dan kun je simpelweg niet rekenen of je bent niets anders gewend dan de euro.
Mensen van andere generaties weten en herkennen dit. Dan heb ik het niet over wat mijn vader of opa zei toen het 40 jaar geleden nog goedkoper was.
Het gaat over een tijdsbestek van een goede 11 jaar en dan zijn deze prijzen belachelijk hoog.
In de goede ouwe guldentijd kon je nog voor een tientje een fatsoenlijk bord vreten halen. Tegenwoordig is het eten karig en zeker weten veel minder geworden en je betaald er verdomme 15 euro voor. Het enige wat je krijgt is een lapje vlees en wat frietjes met salade. Wil je extra friet of mayo bijbestellen dan betaal je nog bij ook. Zit je al gauw op een €10,- extra kosten wil je fatsoenlijk eten.
Dit is normaal? In mijn ogen niet..

  • marcc85
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 12:17
  • |
  • Quote
  • |

karig en veel minder geworden is een tautologie, excuus.

  • marcc85
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 12:18
  • |
  • Quote
  • |

graag een lezerspoll redactie kijken hoeveel procent de gulden terug wil ,ik denk 70 tot 80 % nou laat maar eens komen

  • frederika
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 12:31
  • |
  • Quote
  • |

Inflatie (CPI) laatste jaren
januari 2012 2,36 %
januari 2011 1,97 %
januari 2010 0,82 %
januari 2009 1,93 %
januari 2008 2,03 %
januari 2007 1,42 %
januari 2006 1,27 %
januari 2005 1,49 %
januari 2004 1,36 %
januari 2003 2,36 %

Verklaar die prijsstijging nu nog eens met deze inflatie cijfers die bekend zijn. Bron CBS, OECD, Eurostat.
http://www.homefinance.nl/economie/inflatie/inflatie-nederland-cpi.asp

  • marcc85
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 12:53
  • |
  • Quote
  • |

het zou in een echte democratie helemaal niet ruttes keuze zijn maar die van de stemmer het blijkt dus dat we een dictatuur aan he worden zijn

  • peet1970
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 13:20
  • |
  • Quote
  • |

Rutte dient een hoger belang. De banken.

  • Misbruik melden
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 13:53
  • |
  • Quote
  • |

@marcc85 | 07-03-12 | 11:53
Ik weet niet waar je naartoe wilt, maar die cijfers worden op een hele speciale manier berekend zodat de staat ons kan wijsmaken dat de gigantische geldcreatie geen invloed heeft op onze koopkracht.
 
Om een voorbeeld te geven: Stel in het productenmandje zit biefstuk en biefstuk wordt duurder. De officiële inflatieberekening neemt dan aan dat de consument geen biefstuk meer koopt vanwege de prijs, maar bijvoorbeeld karbonade. Met deze keuze wordt de totaalprijs van de boodschappen niet hoger en is er dus geen inflatie. Maar ondertussen kan je de biefstuk niet meer betalen!
 
Als inflatie op de normale manier wordt berekend (een productenmandje dat nìet verandert), dan is dat minstens 7% geldwaardevermindering per jaar (7% per jaar geeft een verdubbeling van prijzen over 10 jaar). Dus bij 2% looncorrectie wegens valse CPI, komt dat uit op een structurele koopkrachtdaling van 5%!

  • Misbruik melden
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 14:04
  • |
  • Quote
  • |

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/01/boodschappen-nauwe.... Dit geldt dus niet voor alles, maar toch maar even in perspectief.
-
En je hoeft niet uit eten... je kunt ook thuis een lekker stukje vlees bakken met friet uit de frietpan en sla van de appie. Het zijn keuzes. En zolang je bereid bent om in een restaurant € 50 euro neer te tellen, zullen ze de prijs echt niet verlagen.
-
En hoe mooi ik ons geld vroeger vond, ik hoef niet meer terug naar de gulden.

  • Aagje
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 14:07
  • |
  • Quote
  • |

En wij willen Rutte niet terug !!!

  • Ja k'ben belazerd
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 14:34
  • |
  • Quote
  • |

@Aagje

Het is ook maar een voorbeeld natuurlijk. Maar je hebt gelijk, je hoeft niet uit eten te gaan. Dat gebeurd ook steeds minder want mensen gaan op dit soort "onnodige" toch enigszins luxe zaken besparen. Daarom draait de horeca ook minder goed dan voorheen, oorzaak > gevolg.

Ik hoef ook niet per sé terug naar de gulden, maar dat we ons de pleuris betalen is wel duidelijk.

  • marcc85
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 14:58
  • |
  • Quote
  • |

Ik kocht nog dubbellik ijsjes (wie kent ze niet meer) voor een dubbeltje, zucht!
Maar alsof Wilders ook maar een beetje economisch onderlegd is, woehahaha!

  • Pleasetomeetyou
  • |
  • 07-03-12
  • |
  • 16:49
  • |
  • Quote
  • |
Bezig met verzenden!

Videos

Das Kapital

 
 

Column

James Worthy

Op het strand was het fijn voetballen. Twee tegen twee. Ismail en Ahed tegen Zakaria en Muhammed....
meer >