*

Agenten willen betere kogels

Agenten op straat moeten beschikken over munitie waarmee een verdachte met één schot tot staan kan worden gebracht. De huidige kogels zijn daarvoor te licht. Dat zegt korpschef Henk van Zwam van de regiopolitie Gelderland-Zuid. 

Aanleiding is een dood van een 40-jarige Nijmegenaar in 2010. Politiemensen schoten een man zesmaal in zijn benen, maar hij liep gewoon door. Nadat een politiehond hem tegen de grond had gewerkt, schoot een van de agenten tweemaal in zijn borst, waardoor de man overleed.

Volgens de politiebaas had de Nijmegenaar waarschijnlijk nog geleefd als de agenten zwaardere munitie hadden gehad.''Als de allereerste kogel zwaarder was geweest, waren alle schoten daarna niet nodig geweest'', meent Van Zwam.

De twee agenten van zijn korps zijn vrijgesproken van schuld aan de dood van de Nijmegenaar.

G. Reinards | 24-05-12 | 11:14 | 48 reacties

Extra foto's

Reacties

Begin dan maar eerst met een veel zwaarder Caliber, Geef de agenten een Dessert Eagle, heel goed te gebruiken als een alternatieve wapenstok als de munitie op is.

Een uitstekend voorstel!
En heren en dames agenten: Wel schieten wanneer jullie dat nodig achten en dus niet te lang wachten!

Joh, wat raar als je iemand in zijn borst schiet dat ie daar niet zo goed tegen kan...En waarom schieten ze dan nog als ze hem al tegen de grond hebben gewerkt. Het lijken wel amerikaanse tafarelen.

Moet zijn Desert Eagle.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Desert_Eagle

Wat een flauwekul, de politie heeft geen zwaardere wapens nodig maar slimmere agenten. Als die agent hem niet twee maal in de borst had geschoten terwijl hij hulpeloos op de grond lag zou deze crimineel ook nog leven.

35 mm boordgeschut voor iedere politiewagen.

spitzie

" Het lijken wel amerikaanse tafarelen " Tsa in de USA heeft het overgrootte meerendeel van de burgers RESPECT voor de Cop's.

Paapsgezind

Als mijn tante testikkels heeft dan is ze mijn oom.

Nou idd, respect is hier vaak ver te zoeken. Maar dat zijn dan ook vaak de 'echte criminelen' die daar schijt aan hebben.

Ja laten we kogels aanschaffen die een been er in één keer afschiet. Dan loopt de verdachte ook niet weg

Gewoon een mini-nuke meegeven.

Fout eerst leren schieten.
75% kan nog niet eens een wapen normaal hanteren.( volgens interen bronnen)

spitzie

Om te beginnen voordat je in de verontwaardiging schiet, moet je het stukje eens beter lezen!!!!!

" Volgens de politiebaas had de Nijmegenaar waarschijnlijk nog geleefd als de agenten zwaardere munitie hadden gehad "

Een Dirty Harry Magnum zeg ik.

@spitzie| 24-05-12 | 11:26

Je kent het verhaal niet eens maar je beslist al wel meteen dat het Amerikaanse taferelen zijn?

Zodat je dan ook maar even op de hoogte bent, het incident in Nijmegen 2 jaar terug ging over een overvaller die op de vlucht sloeg voor de politie nadat hij een winkel had beroofd.
Hij was al bestempeld als bewapend omdat hij een mes bij zich droeg.

Toen de man tijdens (de al lang durende) achtervolging uitstapte, en wilde wegrennen een woonwijk in, besloten de agenten hem in het been te schieten. Dit werkte niet (zoals het artikel al zegt) dus besloten ze de hond erop af te sturen om hem aan de grond te werken.

Dit werkte, echter trok toen de man zijn mes, zwaaide ermee naar een agent, en stak toen de politie hond neer.(die het later gelukkig wel heeft overleefd)
Na aanleiding van deze 2 aanvallen, heeft de politie (2 agenten die beide in zijn borst schoten) gericht geschoten.

spitzie

spitzie is volgens mij ook zo een linkse rakker die de maatschappij door een roze bril bekijkt, heeft medelijden met de dader en schijt aan de slachtoffers.
Eigen volk het laatst.

En als ze dan zwaardere kogels krijgen zullen anderen die normaal gesproken in leven zouden blijven wel overlijden. Denk aan het afketsen van kogels, een agent die niet kan mikken etc.

Er is maar 1 schuldige hier en dat is de Nijmegenaar die na zes kogels in zijn been te hebben gehad met een mes begint te zwaaien. Ik geloof niet dat zwaardere kogels een oplossing zijn.

Zwaardere munitie is niet nodig, gewoon gelijk op het hoofd mikken bij die criminelen.

Bean bags werken prima, hoor. En daar vallen geen dooien bij.

Shotgun ?

Colt is de oplossing voor allen.

Een vlammenwerper doet ook wonderen.

De huidige politie vertrouwen met zwaardere munitie? Laat ik daar eens even heel diep over nadenken... Nee. Eventueel met zeer zware (psychologische) testen en training kan het kaf van het koren gescheiden worden en kunnen een aantal zwaardere munitie krijgen. De rest kan beter gedegradeerd worden tot stadswacht met privileges.

Allovich

je zou de stadswachten ook kunnen bewapenen met de afdankertjes van de politie.

Plexx
Die proppenschieters kunnen wel degelijk schade aanrichten, daar vertrouw ik die dikke MBO scooterrijders niet mee.

Wat een bullshit, all over the world wordt de 9mm gebruikt voor dit soort instanties. Ja de Amerikanen wilden meer "stopping power"en zijn toen met de .44 gekomen. Maar zolang de training nog ver achter loopt vind ik niet dat men aan andere kalibers moet gaan denken. Wat heeft het voor zin om een Lamborghini te kopen als je al niet eens met een Golf kan rijden. Datzelfde geldt voor het vuurwapen. Laat die gasten eerst een wat meer target practice doen. Bovendien heeft de agent in kwestie blijkbaar een verkeerde keus gemaakt, als iemand permanent stoppen zo belangrijk is, waarom blijf je dan op de benen mikken? Had dan zoals Volkert gemikt op dat rondvormige aanhangsel bovenop.

Een Walther P5 met kaliber 9 mm is zwaar zat.
-
Leren schieten is weer wat anders.
-
Met een .22 (ongeveer 5,5 mm) kan je iemand prima stoppen zonder veel kogels af te schieten.
-
Het dodelijk geval is onbegrijpelijk en te veroordelen.
De man lag op de grond, vastgehouden door een Politiehond, en toe schoten ze hem, van zeer dichtbij, 2x in borst waardoor hij overleed.
-
Dat is dus gewoon moord.
-
Ze hadden hem ook in de boeien kunnen slaan en desnoods Pepperspray gebruiken.
-
Wat is dus het probleem?

Bovendien zijn er altijd gekken die zich niet af laten schrikken door 9mm kogels... en ook mensen die zich niet af laten schrikken door .44 of .45... en ook mensen die na 3 taser te proeven ook nog doorrennen en mensen beginnen te slaan. Het internet staat vol met die tafrelen. Zolang 90% van de cops nog niet eens met zekerheid kan zeggen of hij een kogel in z'n kamer heeft zitten omdat hij dat voor het laatst vorige maand gecontroleerd heeft... kan je me niet vertellen dat die mensen goed kunnen schieten. Voor dat soort mensen is alleen nog een shotgun oid handig, inderdaad amputation by cop. Maar zelfs dan zullen er mensen zijn die op 1 been door hinken...

Waarom hebben ze niet meteen die hond erop af gestuurd?

Als de plisie met .45 gaat schieten plof ik met een .50 terug. En zo gaan we door totdat de crimi's met een leopard tank met Houwitser 105mm

@Mauz_is_waus | 24-05-12 | 12:47
Omdat een hond best moeite heeft met een auto aanhouden. Daarvoor was namelijk een achtervolging. Om dat eens in de benen te schieten lijkt me sowieso een verstandiger idee aangezien de man gewapend was en de man dan nog makkelijker de hond had kunnen toetakelen.
.
Tenminste, dat lijkt mij de rede.

een 9mm heeft een prima stop effect op een korte afstand echter een verdachte die vol met coke zit heeft door de enorme hoeveelheid adrenaline daar veelal geen boodschap aan, in Amerika hebben ze daarom het kaliber .40SW uitgevonden. Feitelijk een 9mm met een .38 (revolver) lading, platte kop ipv rond en bij inslag een paddenstoel effect. Werkt prima maar is ook 10x dodelijker omdat de wond die het achter laat veel groter is.
.
Wat al gezegd is dat veel agenten eerst maar eens moeten leren schieten en dat incident uit 2010 was fataal omdat ze een slagader hadden geraakt ja das meestal einde oefening.
.
Mijns inziens kunnen ze hier dan beter .357 Sig gaan gebruiken want als je dan toch al niet kan richten gebruik dan maar een patroon waarvan het lichaam direct in shock raakt. Dit omdat de snelheid van het patroon zo hoog is dat het lichaam niet genoeg tijd heeft zich te realiseren dat het is aangeschoten en direct in shocktoestand terecht komt.

KruysRidder | 24-05-12 | 12:50 |
Gelukkig valt dat nog wel mee. Zelfs in een land zoals Amerika waar zware wapens vrij eenvoudig verkrijgbaar zijn en de politie inderdaad met shotguns en .50 rond rijd komt het maar zelden voor dat de criminelen met nog zwaarder geschut komen. Hoe groter het pistool of geweer, hoe groter de kans dat je als crimineel opvalt. En dat willen ze toch echt niet.
Maar goed in de USA hebben de coppers ook een iets andere vuurwapen training en kennis dan de "mierenneukers" met pet hier. Daar is de samenwerking tussen de experts uit de schietsport en de overheid een stuk groter. Ja dat zijn die mensen die onze Minister even wilden straffen voor dat wat in Alphen gebeurde. Zodat dat karige stukje kennis wat de politie hier krijgt ook nog eens ingeperkt wordt... maar aan de andere kant willen ze er wel meer mee kunnen.

Kan iemand uitleggen waarom mensen hier zo voor meer bevoegdheid tot schieten van agenten zijn?

Het is toch al vaak gebleken dat de overheid en de mensen die opereren namens die overheid helemaal niet met die bevoegdheid om kan gaan? Waarom zou de overheid dan meer bevoegdheid moeten krijgen die ook tegen ons kan worden gebruikt?

wat een flauwe kul! Als ze die hond eerder hadden geroepen was die man ook eerder tegen de vlakte gegaan. Maw .. schieten lukt niet maar de hond werkt wel.

gewoon iemand in zijn of haar been kunnen schieten als agent

Je kunt als agent schieten met wat je wil op iemand met een houten been.

@wakeupkitty| 24-05-12 | 13:11
Uiteraard, want jij was er bij natuurlijk, stond te kijken naar het incident en weet er alles van af.
Kortzichtig figuur.

Kogels willen betere agenten
Vuurwapens eisen agenten die boeven met één schot tot staan kunnen brengen. De huidige agenten zijn daarvoor te licht.

Als de man geen overval gepleegd zou hebben dan was er ook geen dode gevallen.
Maar nu zeg ik beslist weer wat geks.
Ok, plan B.
Als de man een beter geplande succesvolle overval had gedaan had niemand de eerste uren wat gemerkt en was hij ook niet dood gebleven.

Plexx | 24-05-12 | 11:32 |
Misbruik melden
Onderduidelijk nog nooit in de VS geweest.
OT: Nee, 9 mm is meer dan genoeg. Als wij (Speciale Operaties NATO - Marine) het goed met een 9mm kunnen doen, waarom de politie dan niet ? Zoiets heet beter leren schieten.

Raevin

" Onderduidelijk nog nooit in de VS geweest "

ja wel ben verschillende malen in de VS geweest voor mijn werk en een paar keer op vacantie, en een ding is zeker dat de burgers van de VS veel meer respect hebben voor de cop's, dan wij voor onze dienders. en de stelling was dat de dienders betere kogels willen, en voorlopig moeten zij het doen met wat in hun holster zit, en de politie afzeiken is hier in Nederland bijna een nationale sport geworden voor aso's en stijf onder de drugs zittende tokkies.

@ Plexx | 24-05-12 | 14:43
Grappig. Ik dacht nou juist dat een kritische houding ten aanzien van het systeem en haar knechten juist een teken van - in de eerste plaats - democratie was.
.
"Afzeiken" is niets anders dan een afwijzenden mening over negatieve kritiek. Ben jij zelf systeemknecht?

En ik wil betere agenten. De meeste zien eruit alsof ze dood neer zouden vallen als ze 30 minuten moeten hardlopen.
En geef ze iets wat op gevechtstraining lijkt misschien dat ze dan die hele wapens niet eens nodig hebben vooral niet als de verdachte alleen maar een mes heeft. Steekvest en gummy knuppel moet dan toch genoeg zijn?

Wat lees ik net over wie er vanaf 1 januari 2013 voorzitter van de Programmacommissie Politie en Wetenschap wordt?
Job(elina, Grina Grina) Cohen(elina)! Zie: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3260564/2012/05/24/... .
Hij mag uitkijken dat hij straks niet als eerste vermoord wordt! Dan heeft de politie weer eens recht om een dader "vol te pompen met lood" en als de politie geluk heeft zijn dan de nieuwe wapens, met betere munitie aangeschaft.

Plexx | 24-05-12 | 14:43 |
Misbruik melden
Ik ben van mening dat het meer te maken heeft met het imago dat de Nederlandse politie zelf gemaakt heeft door onzinnige dingen zoals bonnen quota's en te vaak bekeuren in plaats van eerst een waarschuwing te geven. Ik heb familie in New Jersey en als ik mijn nichtje mag geloven, krijgt ze vaker een waarschuwing dan een bekeuring. Daarintegen staat echter wel dat Amerikaanse burgers sneller een gevangenis straf te wachten staat bij hoge overtredingen.

Plexx | 24-05-12 | 11:32 |Misbruik melden

echt waar? Bewijs dan

En tussen al dat gepraat over welk kaliber het moet worden is er niet een iemand die een voorstel doet voor een betere 9mm kogel? De nederlandse politie gebruikt een hele lichte 9mm kogel met plastic punt.
Deze is gericht op minimale penetratie om doorschot te voorkomen, niet op stopkracht. Ik denk dat er een hoop 9mm kogels zijn die veel beter presteren dan de huidige Geico's. Zonder over te stappen naar allerei zwaardere kalibers.
Toegegeven een BFR in 45-70 GVT zorgt er zeker voor dat je niet doorloopt na geraakt te zijn, maar is een tikkie onpraktisch.

Bezig met verzenden!

Column

Filemon Wesselink

Je zult niet snel zeggen dat detectives een slechte invloed op je hebben. Immers: de goede...
meer >

Files

2 / 8 km

meer files