Het CDA wil dat jongeren onder de 18 geen biertjes en wijntjes meer meekrijgen uit de supermarkt of slijterij. Het zint CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma niet dat de grens voor het kopen van bier en wijn bij 16 jaar ligt, zo vertelt hij in een interview met de Telegraaf.
"Ik ben me rot geschrokken. Tegenwoordig raken er twee minderjarigen per dag in coma door drank." Met het verhogen van de leeftijdsgrens hoopt Buma dat aantal te verminderen. Sterke dranken (die dus meer dan 15 procent alcohol) bevatten krijgen de jongeren nu al vanaf hun achttiende mee naar huis, dat wil Buma zo houden.
De Eerste Kamer ging vorige week nog akkoord met nieuwe wetgeving die het jongeren onder de 16 jaar te verbieden om alcohol in bezit te hebben en verkopers strenger te controleren.
Reacties
hebben zij enig idee wat dat gaat kosten? een groot deel van de nederlandse economie draait op bier.
waarom zou iemand van 17 geen pilsje mogen drinken? en dan weer 2 miljard extra bezuinigen? meer mensen zonder werk. het CDA heeft er duidelijk geen verstand van!
CDA wil geen bier en wijn onder de 18
...
D66 wil kiesleefijd verlagen naar 16 jaar
...
Mag daaruit geconcludeerd worden dat volgens de gemiddelde visie van een politicus de kiezers tussen 16 en 18 de meest juiste beslissing maken ?
...
Stelletje ouwe wijven, maak plaats voor echte politici in plaats van jullie onnozel geouwhoer
Het A (aangezien ze noch christelijk, noch democratisch zijn) is van nature een van de meest betuttelende partijen van ons land. Dit is dus niet vreemd. Het wordt tijd deze partij van zelfverklaarde moreel superieuren op te heffen en haar leden op te sluiten in een gesticht.
Hallo CDA, bent u er?
Hallo?
Hier aarde.
De verkiezingen zijn pas op 12 september hoor.
Waarom geen extra "Haersma-Buma-stem-hoer-A-B" accijnzen heffen op de verkoop van bier en wijn onder de 18 dan kunnen ze daarmee een deel van de koopkracht compenseren die verloren is gegaan dankzij de "Kunduz-treaty".
Het zal dan heten: "Het dure jeugd-borreltje van Syp". Hiep hiep.
En wat verandert er in de praktijk? Niets... helemaal niets.
Iedere jeugdkeet heeft wel iemand die boven de 18 is en dus zonder probleem alcohol kan kopen. Dat verdwijnt in de keet.
Vervolgens..... komen de bezoekers, zo vanaf een leeftijd dat ze (nog) net (niet) van de basisschool af zijn, maar die drinken uiteraard alleen maar frisdrank.
Maar ja, het is wel weer duidelijk dat het CDA het land niet kent.
Het lijkt me een duidelijk teken dat de comagevallen over 't algemeen -onder- de 16 zijn, alleen zien ze die logica niet bij het CDA.
onder de 21 lijkt me nog veel beter.
ik wil een ander Nederland! ik was laatst op vakantie in Oostenrijk. in een plaatsje waar mensen hun auto's en huizen niet eens op slot doen omdat er nooit wat gestolen word. mensen hebben daar nog respect voor elkaar en andermans spullen.
mensen mogen nog zelf bepalen wat ze consumeren. mensen hebben gevochten voor onze vrijheid die nu steeds meer word ingeperkt.
ik wil een Nederland waar men kan doet wat hij wil, zolang hij anderen maar geen schade berokkend.
het CDA is niet meer van deze tijd en staat mijlenver van de bevolking af!
Minderjarigen raken in coma door STERKE drank, niet door bier. Kulargumentatie van het type 'won't anyone think of the children!'
wtf_ftw: Voel je je eigen aangesproken? Als je ouder dan 18 bent mag je gerust doorgaan met je elke dag in coma te zuipen hoor. Alhoewel, aan je reacties te lezen zou het nog best kunnen dat je die leeftijd nog niet bereikt hebt. Maar het kan dus ook nog dat je je hersenbeschadiging door het comazuipen hebt gekregen. Ik twijfel nog.
Geen alcohol meer voor normale consumptie. Wanneer je er niet verslaafd aan bent dan is dat geen probleem toch?
@Alcmaria
Hoe zie jij het voor je dan? Dat comazuipen aan een biertje? Voordat je in coma ligt braak je je eigen longen eruit. Comazuipen gebeurt door middel van sterkere drank die je nu al niet onder de 18 mag kopen. Passoa, Pisang Ambon, die rotzooi. Wat zou het verhogen van de leeftijd waarop je een biertje of wijntje mag drinken dan in godsnaam betekenen voor het comanzuipen? Pubertje pesten, dat is het. Wat 99% van de jongeren zuipen zichzelf NIET in coma. En degenen die het wel doen zijn meestal na één keer genezen. Heel die comazuip hysterie wordt gevoedt door de blauweknopen organisatie STAP die sowieso alle alcohol aan banden wil leggen. Vroeger noemden we comazuipen: je roes uitslapen. En dat lieten we vrienden dan ook doen. Op hun zij, zodat ze niet zouden stikken in hun kots. Tegenwoordig is iedereen zo hulpeloos dat ze meteen een ambulance bellen als iemand straalladderzat, excuus, comateus, is.
Die kinderen raken niet in coma. Vroeger zopen wij ons ook kapot, om de volgende dag met een gat in het geheugen een dag lang ziek te zijn. Gewoon verleggen van definitie en aanstellen is het. Anders puilden de Russische ziekenhuizen ook wel uit. Daarbij is opvoeden een taak van de ouders en niet van de staat. Wil het CDA ook religie verbieden onder de 18?
Ze mogen hier tot hun 18e niks drinken en gaan op hun 14e helemaal los in één of ander neuk-en zuipeiland in de middellandse zee om vervolgens, omdat ze niks gewend zijn, volledig naar de kloten te gaan. Goed bezig regering!!!
opabakker
|
31-05-12
|
11:01
Haha, dat is dan de reden voor de volgende stap: verplicht klooster tot 18 jaar, vervolgens onopgevoed en onvoorbereid de maatschappij in. Gaat geweldig worden als die gasten hun zin krijgen.
Antonin 31-05-12 10:48
De behandeling in het ziekenhuis voor acute alcoholvergiftiging is maag leegpompen, eventueel toedienen van zuurstof en rust. Vroeger zorgden we dat iemand ging braken, namen we hem/haar de frisse lucht in en lieten we ze de roes uitslapen. Kosten van het eerste: duizenden euro's, kosten van het tweede: braaksel van je vriend op je schoenen en af en toe kijken of het goed gaat.
Antonin | 31-05-12 | 10:48
Precies!
Wij zopen ons ook gewoon de pleuris als 15-jarige ventjes. Aan 'sterke' drank welteverstaan, want die zoete troep was veel lekkerder dan bier. echt een onzinmaatregel dit. En laat eerste maar eens aantonen dat het bij ons erger is dan in landen waarde grens al op 18 ligt.
Ik heb het idee (maar dat is meer gevoelsmatig) dat het in het VK geen haar beter is.
yurp|31-05-12|11:15
LOL! Zo herkenbaar dit. En als het wel meeviel twee uur later weer met een meisje staan te tongen. :)
yurp
|
31-05-12
|
11:15
Klopt, en zelfs helpen kotsen hoeft niet eens, dat gaat vaak prima vanzelf. Niet dat ik er nu bepaald met trots op terugkijk ofzo, maar vroeger, toen goedkope en/of zelfgestookte drank wegens niet al te veel centen het hoogst haalbare was, neem ik aan dat ik - mocht men toen zo kinderachtig en betuttelend zijn geweest - mij ook best hebben aangemerkt als comazuiper. Plus mijn complete familie, want op zulke bijeenkomsten werd er standaard zo veel gezopen dat ik waarschijnlijk enkel en alleen door het aanzien van waggelende en genant dansende familieleden geen alcoholist ben geworden. Moraal van het verhaal: reguleert zichzelf, en mensen met een hang naar verslaving en escapisme zullen altijd wel iets vinden om zichzelf in te verliezen.
Wat is dat toch met die goddelozen van het CDA.
Er was een prachtige regeling voor koffieshops, namelijk verplicht legitimeren want anders komt met niet binnen. Dankzij het CDA moeten mensen zich nu via een gemeentelijk vodje lid worden van een besloten koffieshop club.
En nu dit, bij elke kassa van supermarkten staat duidelijk vermeld dat men geen alcohol kan kopen indien een van de kopers minderjarig is. Dankzij het CDA moeten dus straks mensen (hardwerkenden die vaak pas na zes uur thuis zijn) naar de slijter voor hun biertje en/of wijntje. De slijter is dan uiteraard al gesloten als den werkenden mensch een fles wil kopen.
In één ding is het CDA wel consequent, dat is het achterwege laten van handhaving van bestaande wetten om vervolgens vanuit dictatoriale trekjes de wetten tot iets onmogelijks maken voor de gewone burger omdat er slachtoffers vallen wegens het niet handhaven van wat al goed was geregeld.
flowert
|
31-05-12
|
11:21
Hahaha en dan vaak ook nog nadat dat meisje een half uur daarvoor nog stond te kotsen terwijl een vriendin het haar vasthield zodat dit niet ondergekotst zou worden. Gewoon even door de zure appel heenbijten ;)
Goedkope verkiezingsretoriek.
Antonin
|
31-05-12
|
11:23
De grote verantwoordelijken hiervan zijn enerzijds STAP die door de oude kindertruc probeert alchohol te criminaliseren zoals de CAN met roken succesvol heeft gedaan. Anderzijds heb je dokter Nico van der Lely van de kinderpoli jeugd & alcohol die enerzijds de boel zo ernstig mogelijk wil weergeven om budgetten veilig te stellen en zijn ego te versterken. De algemene hulpeloosheidstendens in de maatschappij helpt natuurlijk ook niet mee. In plaats van zelfredzaamheid wordt al decennialang afhankelijkheid van de overheid gepropageerd. Hoe meer je mensen betutteld hoe minder verantwoordelijkheden ze nemen en dat in een vicieuze cirkel. Nu wordt bij iedere scheet naar politie, hulpverleners, gemeente of rijk gekeken om dingen op te lossen die mensen ook prima onderling zouden kunnen regelen of zelf oplossen.
Wil het CDA ook religie verbieden onder de 18?
Antonin
|
31-05-12
|
10:48
|
Geweldig scherp!! Ook weer volkomen mee eens!
yurp
|
31-05-12
|
11:50
Ja, ik begrijp daar ook niets van, vooral niet van al dat geren naar hulpverleners. Een hele tijd geleden was ik getuige van een niet zo smakelijke manier van suicide. Ik kan daar prima mee omgaan, het was niemand die ik kende, maar de alarmdiensten wilden echt per se (!) dat ik slachtofferhulp zou bellen. Nou, niet gedaan uiteraard, maar het zette me wel aan het denken: als je geen probleem hebt, vinden ze er toch wel eentje waardoor je een van de vele onrendabele navelstarende jankerds wordt.
Ik weet niet uit welke tak van het CDA dit komt maar beslist niet uit de katholieke kant dat kan ik jullie verzekeren.
Wij werden immers opgevoed met het feit dat de priester 's ochtends al alcohol dronk tijdens het opdragen van de mis.
Moet je je voorstellen dat gebeurde al bij de eerste mis van 6.30u!
.
Daarbij ,zeker hier in het Limburgse, werd je met alcohol opgevoed. Het hoorde er gewoon bij. Mijn eigen kind gaf ik ook met een jaartje of 10 kinderwijn of rode wijn met een beetje water er doorheen.
Natuurlijk kleven er enorme gevaren aan het op te jonge leeftijd TE veel alcohol nuttigen. Maar dat zijn toch de ouders voor een groot deel schuld.
.
Alles wat taboe is en zeker in het calvinistische Nederland, wordt des te aantrekkelijker. Ondanks de goede opvoeding thuis met het gebruik van alcohol kwamen ook mijn broers wel eens thuis met veel te veel drank op. Ze lagen een dag in 'coma' en waren strontmisselijk. Zo, zei mijn vader dan 's morgens, zin in een pilsje? Het CDA is gewoon aan het proberen nog wat, calvinistische, zieltjes te winnen maar dat gaat hun toch niet redden, gelukkig maar die groep mag wat mij betreft in de aardbodem verdwijnen.
Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen.
Laat de overheid zich lekker bezig houden met het land besturen, inplaats van zich zorgen te maken over wat jeugd die los gaat.
Ik ben in mijn jeugd 2 keer goed straal bezopen geweest (was er een week beroerd van) sindsdien minder/geen sterke drank en gewoon een biertje af en toe met een colatje als afwisseling.
Antonin
|
31-05-12
|
12:01
En als je eenmaal de caroussel ingaat kom je er amper meer uit heb ik van dichtbij meegemaakt. Het circuit houdt zichzelf graag in stand en iedere emotie wordt met veel gretigheid uitgelegd als een stoornis die behandeld dient te worden. Ik durf te verwedden dat 90% van alle mensen na een willekeurige therapiesessie gediagnosticeerd zouden worden met een of meerdere stoornissen of mentale afwijkingen die acuut en risicovol zijn en dus behandeld dienen te worden met medicatie en therapie. Maar je hebt helemaal gelijk, we zijn verwend, verweekt en afhankelijk. Zie je een vuilniszak op straat liggen, dan bel je gemeente met een klacht ipv zelf die zak even in een bak te gooien. Maakt je buurman lawaai dan bel je de politie ipv even langs te gaan om te vragen of 't wat zachter kan. Heb je in je vinger gesneden, meteen naar de Eerste Hulp ipv zelf met een rolletje verband en een gaasje even aan te zien hoe het gaat.
@Madar 31-05-12 12:02:
Kunnen we dat calvinistische deel van Nederland niet afsteken en laten wegdrijven in de Noordzee? Dan wordt het dan resterende deel van Nederland weer fijn, gezellig en bourgondisch zonder die betutteling van die protestanten. "Niet dat het zuiden zo katholiek is, ze hebben gewoon een bloed hekel aan die Hollandse protestanten."
A. De Bree
|
31-05-12
|
12:32
hahaha, ik dúrfde het al niet te zeggen ;-)))
Maar zonder gekheid als ik naar dat zuinige mondje kijk van Buma of vroeger Hirsch Ballin die met die kop van een bulldog, nou...........
.
Daarbij Jan de Bouvries zei het vorige week nog, hij had geprobeerd met zijn stijl het calvinisme uit de Nederlandse woning te halen. Alles wat er werd gekocht qua inrichting was volgens hem daarvan afgeleid. Immers, plezier mocht/mag niet. Het moest degelijk zijn, onverslijtbaar en dus was het niet gezellig en warm.
Als dát geen teken is ;-)))
@Madar 31-05-12 12:39:
Ik had de opmerking expres tussen haakjes geplaatst, want het is een (door mijzelf) ietwat verbasterde zinsnede uit de film "De Bende van Oss".
Het mooie aan dat zinnetje is dat het gevat is en tegelijkertijd op directe wijze aangeeft wat het thema (problematiek) van deze film is... en daardoor ook herbruikbaar (en al helemaal als ik m'n Brabantse tongval zwaar inzet).
Prima plan van het CDA.
A. De Bree
|
31-05-12
|
12:32
Hahaha, ik protesteer echter wel tegen het feit dat ik als Zuid-Hollander van oorsprong wordt gerekend tot de 'calvinisten' of de 'protestanten'. Ook in het Westen hebben ze voor het overgrote deel een pleurishekel aan die zure zwarte kousen!
eye
|
31-05-12
|
13:37
trol..
ze zullen het toch niet kunnen stoppen, het is vechten tegen de bierkaai. en ze weten er toch aan te komen, net als met drugs.
Kap nou verdomme 's met dat irritante gedoe met die
|
kudt
|
streepjes
|
stelletje
|
prutsers!!!11
|
*grrrrrr*
Tiet Kietelaar
|
31-05-12
|
16:45
|
Mijn idee Tiet !! Word er ook helemaal gestoord van !!
yurp : Ik werk, dus ik heb meestal geen tijd om direkt te reageren. Dat was in dit geval wel goed, want ik heb uw niveau gezien. Als iemand het niet met u eens is, dan is hij/zij een trol. Uw reactie komt dan ook in een ander licht te staan. Ik kan me voorstellen dat u als alcoholist dit een verkeerde maatregel zult vinden. Maar u vergeet dat ook van het bier drinken, en niet 1 of 2 pilsjes, maar de kratten die er doorheen gaan op de jongerenfuifjes, hersenbeschadigingen optreden. Kijk maar naar wtf_ftw. Je wilt toch niet dat je kind zo eindigt? Voor hem is het al te laat, maar voor veel jongeren nog niet.
Alcmaria | 01-06-12 | 05:06
Ik noem eye geen trol omdat hij/zij het niet met me eens is maar omdat hij/zij een tegen de tendens ingaande reactie geeft van één regeltje zonder ook maar enige onderbouwing ervan, dat is typisch trolgedrag. Je opmerking dat ik 'als iemand het niet met me eens is' die persoon meteen als trol neerzet is onzin. Dat je mij vervolgens meteen van alcoholisme beschuldigd is op de persoon spelen, ook al niet al te netje Alcmaria. Van Haersma Buma koppelt comazuipen aan de minimumleeftijd van zestien waarop je bier en wijn kunt kopen. Dit is een onzinnige koppeling omdat comazuipen gebeurt met sterkere drank. Van bier en wijn krijg je niet genoeg alcohol binnen op zeer korte termijn om jezelf in een coma te drinken. Je maag zal de boel eruit gooien of je valt in slaap voordat je daadwerkelijk comateus raakt. Of grote hoeveelheden wijn of bier gezond zijn voor minderjarigen is een compleet ander verhaal. Hoewel ik ook daar mijn twijfels heb of een wettelijke verhoging van de leeftijd enige zoden aan de dijk gaat zetten.