*

Drugstoerist in eigen land

Protesterende coffeeshops, meldpunten voor overlast en gebruikers die naar het noorden vluchten. Pas twee weken is de wietpas in gebruik, maar er lijken nu al twee Nederlanden te ontstaan. 

Eindelijk hebben Ronald (31) en Bas (29) een parkeerplek gevonden in het centrum van Nijmegen. Maar in plaats van de mooie weidse Waal op te zoeken, lopen ze direct naar een smal, stinkend steegje. Daar bevinden zich drie donkere coffeeshops en dat is het enige dat hen interesseert. „We hebben verdorie zestig kilometer moeten rijden voor een beetje wiet. Wat is dit voor onzin.”

Sinds 1 mei is de wietpas verplicht in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Gebruikers moeten zich bij een lokale coffeeshop registeren met een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie. Daardoor moeten drugstoeristen worden geweerd, is het idee. Dat lijkt te werken. Volgens politiekorpsen in Zuid-Nederland zou het aantal drugstoeristen sinds de invoering zijn afgenomen.

Maar veel zuiderlingen pikken het niet. Ze weigeren een coffeeshop te bezoeken zolang ze daarvoor een pasje nodig hebben en vluchten naar het nieuwe wietwalhalla van Nederland: Nijmegen. Zo ook Bas en Ronald. Hun grootste bezwaar: de inbreuk op hun privacy. Ze zijn als de dood dat ze ergens als drugsgebruiker worden geregistreerd. „Dan kan ik mijn baan verliezen”, zegt Ronald. „Of de politie zit constant op je hielen”, denkt Bas. Nee, ze paffen liever anoniem. Bas en Ronald heten in werkelijk dan ook anders.

Privacy is veruit het meest gehoorde argument onder de drugsvluchtelingen in Nijmegen. Maar een enkeling ziet ook een breder maatschappelijk probleem. „Nu is het relatief rustig in mijn stad”, zegt een man uit Venlo, die ook niet met zijn naam in de krant wil. „Maar ik ben bang dat er straks veel overlast komt doordat softdrugs weer in de illegaliteit belanden.” Uit de voorlopige cijfers van het meldpunt van de PvdA in Venlo blijkt dat zijn angst niet ongegrond is.

De grote vraag is natuurlijk wat gebruikers gaan doen als de wietpas in 2013 in heel Nederland wordt ingevoerd. De antwoorden variëren enorm. Van een principieel ’dan haal ik het wel op de zwarte markt’ tot een verslagen ’dan zal ik onder protest toch een pas aanschaffen’. Sommigen overwegen zelfs helemaal te stoppen. Dat zal een aantal bestuurders als muziek in de oren klinken.

Na een uurtje blowen staan Bas en Ronald weer buiten. Hun aanvankelijke boosheid over de wietpas gaat nu schuil achter een waas van stonedheid. Bas zegt rustig: „Het was het toch wel waard, helemaal hier naar toe rijden. Nu moeten we nog even een voorraadje aanleggen.” Daarvoor moeten ze meerdere coffeeshops bezoeken, omdat ze per shop maximaal vijf gram mogen kopen. „We voelen ons echt drugstoeristen”, zegt Bas. Bij het horen van dat woord krijgt Ronald een korte lachkick. „Dat is toch te zot voorwoorden. Drugstoerist in eigen land!”

B. Boersma | 14-05-12 | 07:34 | 83 reacties

Extra foto's

Reacties

Even geduld, jongens.
De markt vindt wel een oplossing.

Dat is toch het logische vervolg van de wietpas dat er veel illegaliteit komt, en dat het probleem alleen maar groter wordt.

Jankers, ga werken ofseau

Peter Nis, klep houden. Om het blowen te kunnen betalen moet je haast wel werken.... de auto iedere maand betalen en ook na iedere lading die ze opgerookt hebben ook nog 60 kilometer rijden. Een duur wietje, een uitkering trekker zie je dat niet snel doen.

@Peter Nis | 14-05-12 | 07:59:
Over jankers gesproken...

En dan toch nog beweren dat wiet niet verslavend is.

@Peter Nis | 14-05-12 | 07:59 |
LEZEN, ze hebben werk..

@Screwthesystem | 14-05-12 | 08:15 |
Klep houden? Draai jij eventjes heel snel een jointje om vervolgens je veiligheidsschoentjes aan te doen. Blowen = voor tokkies. Als je wil blowen haal je toch lekker een pasje, en anders niet zeuren.

@teringtubbie| 14-05-12 | 09:04 |
LEZEN, ik zeg niet dat ze geen werk hebben. Ze moeten gewoon niet zeiken en lekker iets gaan doen met hun leven. Huilie Huilie.

@Quikfit| 14-05-12 | 08:25 |
Ga jij maar lekker googelen.

ach ja we moeten wel humaner zijn voor de asielzoekers volgens het cda

dat wij weg gediscrimineerd worden in ons eigen land en daarom allemaal naar rechts gaan dat schijnt niet uit te maken

Peter Nis
Haha, met iedere reactie die je plaatst, kom je steeds dommer over.
*Wachten doet op gevat weerwoord, kuch*

@Dr. Oetker | 14-05-12 | 09:57 |
Feed the troll

@ Raiza | 14-05-12 | 07:50
"Dat is toch het logische vervolg van de wietpas dat er veel illegaliteit komt, en dat het probleem alleen maar groter wordt."
.
Heel logisch, inderdaad. Dus zal dat wel de bedoeling zijn.

Peter Nis | 14-05-12 | 10:22
Ok.
*Plakje zelfgebakken spacecake aanbieden doet*

@ Peter Nis| 14-05-12 | 09:41
Wie zegt dat ze niks doen met hun leven? Dat ze af en toe even willen ontspannen met een stickie betekent niet dat ze verder niks doen. Als jij je zaterdagavond hebt laten vollopen in de kroeg, ga je 's zondags toch ook gewoon weer op bezoek bij je schoonmoeder en maandag weer gewoon te werk?! Waarom zou iemand die blowt dat niet doen? Je barst van de vooroordelen.

De registratie via de wietpas is helemaal niet nodig voor het beweerdelijke weren van buitenlanders. Het enkel tonen van een Nederlands identiteitsbewijs (dat we immers allemaal al bij ons moeten hebben) zou daarvoor voldoende zijn. Er zijn dus andere redenen voor registratie, die (nog) niet worden onthuld. Ik doe daar niet aan mee. Na invoering van de wietpas gewoon maar weer naar de straatdealer dus.

-weggejorist-

Die wietpas is gewoon een manier om werkloze Marokkanen aan het werk te krijgen.

Waar blijft de alcoholpas, Den Haag!?!?

@Kelele Nyingi | 10:36
Juist. Ben ook heel nieuwsgierig naar die andere reden, en registreren? No way.

@ Antonin | 14-05-12 | 10:49
LOL

Legaliseer die troep en laten ze zich maar verrot roken.

@ peanut50 | 14-05-12 | 11:15
Leuk onderwerp voor aan de borreltafel.

@Kelele Nyingi | 14-05-12 | 10:32 |
Ik heb een paar jaar geleden vlak naast een coffeeshop gewoond, en het volk wat daar kwam waren van die mensen nog met hun jasje van DHL, AH etc aan die het ze geen reet kan schelen dat iedereen ziet waar ze werken, en dan nu ineens gaan janken als ze een wietpas moeten hebben. Daarnaast menen ze dat het niet verslavend is, en kunnen ze amper rondkomen omdat die wiet van een kilo nat op +/- 700 euro naar 12,50 de gram droog gaat waar geen belasting op zit. Nu durven die shopeigenaren te gaan klagen terwijl ze al jaren hun zakken vullen, en waar input al altijd illegaal is geweest door de kromme wet. Nu durven de blowers te gaan klagen over privacy? En dan drank vergelijken met wiet, denk ik dat voor een drankpas alsnog de drempel lager ligt voor mensen (ik drink zelf niet dus mij kan het niets schelen). Wat is nu het probleem? Privacy ? Moeite doen voor GBA? Er is aan de coffeeshops in Brabant niet eens opgelegd wat de regels zijn, ze hoeven alleen maar een ledenbestand aan te maken met een pas op basis van een ideniteitsbewijs.

@Legaliseer die troep en laten ze zichmaar verrot roken.
peanut50| 14-05-12 | 11:15 |
Inderdaad, dat vind ik ook de beste optie. Controleer het volledig, of laat het volledig met rust.

@ Peter Nis | 14-05-12 | 11:38
De vraag is: waarom moeten gebruikers zich laten registreren? Er wordt gezegd: om buitenlandse drugstoeristen te weren. Maar dat is onzin. Daarvoor hoef je geen wietpas in te voeren; dan is het verplicht tonen van een Nederlands identiteitsbewijs voldoende. De overheid is dus iets anders van plan met die geregistreerde gegevens. Ik vertrouw het zeer beslist niet. Het valt bovendien buiten de democratische bevoegdheden van de overheid om te bepalen welke substanties volwassen burgers tot zich nemen.
.
Waarom zouden blowers zich niet op hun privacy mogen beroepen? Dat jij kunt zien waar iemand vermoedelijk werkt gaat toch aanzienlijk minder ver dan wanneer jij weet hoe iemand heet, wanneer hij/zij geboren is en waar hij/zij woont. Of zie je dat verschil niet? Dan wordt het misschien tijd om wat minder te zuipen.

@Peter Nis: Zeik niet zo man. Registratie van wie wel/niet blowt zou voor de coffeeshop overbodig moeten zijn, dús zijn er bijbedoelingen. Dat dit nu nog niet gecontroleerd/overgedragen aan overheid wordt, betekend niet dat dit in de toekomst niet gebeurd. En weten waar iemand werkt <> alle NAW gegevens. Verslavend is wiet enkel geestelijk, en daar ben je zo weer vanaf. Incidenteel blowen is overigens helemaal niet verslavend (net als incidenteel een biertje op de vrijdagmiddag).
.
Weet waar je over praat voordat je blaat.

Kelele Nyingi | 14-05-12 | 11:52 |
Momenteel konden ze het dus niet doen, Belgen weigeren. Omdat het pas illegaal is als ze ermee de grens oversteken. Daarnaast wonen er genoeg mensen in Nederland met een buitenlands paspoort en willen ze het dus op deze manier tegengaan. De overheid bepaald niet hiermee wat volwassen burgers tot zich nemen, de overheid bepaalt wat voor substanties buitenlanders hier niet nemen.

Ik bekijk het vanuit het perspectief van een bedrijf. Als iemand van mijn warehouse of productie in een jas loopt van mijn bedrijf en hiermee naar de shop gaat (hangen), ben ik daar zeker niet blij mee. Zoals ik net als zei, ik drink/zuip niet. Daarnaast zijn er meer mensen die blowen en zuipen (en meer drugs) dan mensen die alleen maar blowen, dus om nou heel de tijd wiet met drank te vergelijken is ook onzin. het werkt op een totaal andere manier. Alcohol in het verkeer vind ik vele malen gevaarlijker dan wiet. Sterker nog, heel het uitgaan gebeuren zou veiliger zijn als iedereen alleen maar zou blowen. Alleen daarnaast als je kijkt wat voor neurologische nadelige effecten het heeft... tja je kan gene appels met peren vergelijken.

Ik ben zelf een blower geweest voor een behoorlijke tijd (10 jaar) en sinds 4 maanden gestopt (cold turkey). Ik beaam dat weed een verslavende werking heeft maar dit is niet te vergelijken met andere drugs incl. drank. Overigens heb ik studie en werk altijd gescheiden gehouden met blowen. Een reden voor mij om te stoppen was buiten de kosten inderdaad de wietpas. Nog even en we moeten een wietblad op onze jas naaien.

Jammer dat de PVV (de partij voor VRIJHEID) softdrugs wil verbieden, ik zeg legalize die shit, gooi er belasting overheen, je creerd banen (controleurs, tuinmannen, etc.) je behoud je internationale status als liberaal land, tourisme trekt weer aan (vanuit buurlanden) en de lokale economie krijg een groote boost. dan nog maar te zwijgen over de problemen die de wietpas veroorzaakt qua criminaliteit. Amsterdam die hun tourisme wel met 60%+ gaan zien zakken.
*
what's te problem?

@Weet waar je over praat voordat je blaat.
Amstel| 14-05-12 | 11:59 |
Is wel overduidelijk dat vooral het eerste stukje van je verhaaltje natte vingerwerk is. Beetje complot-theorie-achtig. Kun je mij misschien vertellen waar ik niet weet waar ik over praat? En wat jij dan wel of beter weet? In de toekomst kan er zoveel gebeuren maar dat betekend niet dat dat gaat gebeuren? Ons kabinet is toch gevallen, dat hoeft toch ook niet te betekenen dat het volgende kabinet dezelfde bedoelingen heeft? Het is geen registratie van wie wel of niet blowt, het is een registratie van wie wel of niet koopt bij een shop.

En rook die troep ergens binnen zodat ik er geen last van heb.

@Dr. Bambix| 14-05-12 | 12:11 |
Blow jij al lang? Nee, ik wietpas.

Peter Nis | 14-05-12 |
Doe jij eens even niet zo betweterig. Je hebt in dit land een keuze en vrijheid. Als vrijheid wordt ingeperkt, dan trek je je smoel open. Niemand bepaalt voor mij wat ik mag eten, drinken of roken. Bedenk even dat dit stap 1 is, want straks volgt een pas om alcohol te kopen, daarna benzine, vervolgens een staatslicentie om rood vlees aan te mogen schaffen en daarna een auto.

Het is geen discussie om wat goed of slecht is voor een mens, maar om een achterlijk registratiegebod dat geen enkel doel heeft.

Ik ben hoog opgeleid dus geen Tokkie en wil af en toe onbezorgd van een stukje hash kunnen genieten. Het is nota bene een natuurproduct!

@ bambix Jammer dat de PVV (de partij voor VRIJHEID) softdrugs wil verbieden,

wees wel reeel he en noem alle partijen vriend deze partij heeft het er maar een paar jaar over terwijl de rest al wel 20 jaar loopt te zeiken ik snap dat je als niet blower geen blowers wil in je land maar wat mogen wij dan zeggen als niet buitenlanders of niet sporters geen sport meer geen buitenlanders meer

Ja hou de verkoop zelf in handen,dan blijft het geld in dit land.Kunnen we mooi weer in de zorg steken.

Blowen trekt paupers aan natuurlijk, in niet toeristische gebieden zitten er meestal enkel kansloze figuren in de coffeeshop. Wat je niet ziet is het normalere deel der natie die gewoon een voorraadje voor thuis koopt. Denk wel dat die het kleinere aandeel zijn, meestal zijn het toch vooral laagschedeligen die niet van drugs af kunnen blijven of er verstandig mee om kunnen gaan.
.
Verder weet Bambix natuurlijk ook helemaal niet waar hij over praat met 'cold turkey' afkicken van wiet, want afkicken van chocolade is nog lastiger dan dat.

@Peter Nis: Idd, je moet alcohol niet met wiet vergelijken, want de gevaren van alcohol zijn vele malen groter. Maar waarom ben jij dan zo'n groot voorstander van de wietpas, heb je 'm zelf bedacht of ben je helemaal niet voor de wietpas?!

Ik wacht nog op de prostitutiepas trouwens. Is in veel landen ook illegaal en een hoer kun je ook meenemen over de grens.

@looprekje | 14-05-12 | 12:16 |
Je kan het toch nog steeds kopen, je hebt alleen een pas nodig. Je kan het er ook mee oneens zijn dat je 18 moet zijn om een shop binnen te wandelen, dat zijn gewoon regels. Weer een mooie voorspelling , dit is stap 1, haal ook de tweede wereld oorlog er ff bij dan is de kring weer compleet. Het gaat erom om drugtoeristen te weren. Dit zelfde is toch ook gebeurd met paddo's toen 2 idiote toeristen in korte tijd heel wat problemen hadden veroorzaakt? Je kan toch hash roken als je dat wil... En dat het een natuurproduct is wil niks zeggen. Nougat hash is ook vaak maar superpolm met stukjes mdf van de hete plaat en bij ice-o-lator wordt steeds vaker vloeistof gebruik ipv echt ijs in een centrifuge.

@bernardprins | 14-05-12 | 12:17

Zeg tjappie, ik ben juist pro-PVV alleen op dit punt volg ik ze niet helemaal en dat vindt ik dus jammer. En ik ben een EX-blower en ben er juist voor dat mensen mogen blowen als ze dit willen. Ik vind dat je mag zeggen dat je geen buitelanders mot, of ik het er mee eens ben is een ander verhaal, mijn verhaal, mijn mening.

@ Antonin| 14-05-12 | 12:21

Sure Antonin, meneer de allesweter en ervarings deskundige. dipshit ;)

De meeste geluiden in de zuidelijke provincie's spreken van toenemende overlast op straat wegens dealers (die meer dan alleen softdrugs bij zich hebben). De koffieshops stromen leeg en men vind allerlei handige trukjes (die ik hier niet ga opsommen) om alsnog aan het groene kruid te komen.

'Alleen daarnaast als je kijkt wat voor neurologische nadelige effecten het heeft..'
@ Peter Nis | 14-05-12 | 12:05 |Misbruik melden
-
Je bedoelt dat alcohol meer hersencellen afbreekt?

Dr. Bambix | 14-05-12 | 12:27
Alleen als je jezelf langere tijd helemaal de tyfus hebt geblowd kun je een beetje ontwenningsverschijnselen krijgen. Dat noem ik geen afkicken of cold turkey. Gewoon stoerdoenerij.

@F-funf | 14-05-12 | 12:38 |
Meer hersencellen afbreken hoeft niet te leiden tot het aanwakkeren van psychische stoornissen (Schizofrenie, Angststoornissen, Fobieen, Paranoia) en gedragsproblemen. Het gaat om het blokkeren van GABA zodat dopamine vrij spel heeft in de hersenen. Bij alcohol wordt de hoeveelheid dopamine groter waarbij men na een lange tijd veel drinken minder aan maakt. Daarnaast is het toch een loze discussie. Ik ben liever met 5 stonede mensen in een cel dan met 5 dronken.

Paddo's werden afgeschaft nadat twee buitenlandse touristen de effecten niet wisten in te schalen. Daarbij had een van die twee te kampen met psychische problemen, maar dat is allemaal een heel andere discussie. Punt blijft dat de geregistreerde gegevens ter inzage zijn van politie en justitie en daardoor heel andere doeleinden krijgen dan waar ze in eerste instantie voor bedoeld waren. Ze zeggen wel van niet, maar je moet wel héél naiëf zijn om dat te geloven.

Een simpele paspoortcontrole - die toch al gedaan wordt - is net zo effectief en scheelt een hele hoop overlast. De overheid schiet in zijn voet met de invoering en het is nog maar de vraag of de noordelijke provincies er na 1 januari 2013 mee door willen gaan.

@Antonin | 14-05-12 | 12:48 |
.
Ten eerste, elk mens is anders en het effect van blowen heeft ook een andere uitwerking. De een is verslavings gevoeliger dan de ander. Of staat u graag zwart/wit in het leven?
.
Ten tweede lees mijn plemsel nog maar een keer, of vindt u tien jaar geen 'langere tijd'?
.
Ten derde google het begrip 'cold turkey' eens voordat u wijs gaat lopen doen.
.
voor de rest mag ik u graag.

@looprekje | 14-05-12 | 12:56 |
Waar denk je dat ze het voor gaan gebruiken dan?

Dr. Bambix | 14-05-12 | 12:57
Heb ernaast gestaan toen iemand afkickte van extreme alcoholverslaving. Dan kan ik geestelijke afkicken van cannabis zeer moeilijk afkicken noemen. Wellicht een andere definitie van het begrip.

Legaliseer softdrugs, hef er btw over en onze economie er binnen no-time weer bovenop. En Nederland als nieuwe toeristische trekpleister leidt tot meer banen in de horeca. Win-win.

@Peter Nis:
Waarvóór is niet interessant. Het feit is dat ze het KUNNEN gebruiken, terwijl dit niet nodig is (paspoort is genoeg toch??).
.
Bovendien zorgt de wietpas voor een ander probleem: Max 2000 'gebruikers' per shop. Een stad zoals bijv. Groningen heeft een stuk of 6 shops, dus max. 12000 blowers kunnen 'legaal' wiet kopen. Groningen heeft tigduizend studenten, die allemaal bij tijd en wijle wel eens een jointje willen roken. Dat gaat dus niet werken...
.
Daarnaast heb je ook nog eens buitenlandse uitwisselings-studenten, die bijv. 1 jaar in NL studeren. Ook zij vallen buiten de boot.

Oja: Het druist ook nog eens in tegen de marktwerking. Door shops besloten clubs te maken met een beperkt aantal leden, is het lastiger / onmogelijk om prijs-kwaliteitvergelijkingen uit te voeren, of elders dan in je vaste shop wiet te halen. Coffeeshop-eigenaren kunnen hiervan misbruik maken door de prijs op te drijven (mensen kopen toch wel, en ze missen al omzet door het teruglopende klantenaantal) en de kwaliteit te verminderen (je moet 't toch bij hun kopen, alle andere shops hebben al 2000 leden). Antiliberaal voorstel dit dus.

Inderdaad, ook erg irritant dat een shop maar 2000 gebruikers mag hebben. Een beetje afwisseling tussen de shops was altijd wel lekker.

@Peter Nis
Blowen is voor tokkies? Er zijn genoeg hoogopgeleide mensen of mensen met een goede baan, waarvan je het totaal niet verwacht die ook blowen.

@Amstel | 14-05-12 | 13:17 |
De enige reden die ik kan bedenken is dat dit een stap is om belastinginschattingen te maken om enigzins te kijken hoeveel ze er in de toekomst op kunnen heffen als ze het volledig legaliseren met overheidsplantages.
Wat je zegt over de marktwerking is zeker waar, alleen voor de overheid is dat in deze situatie nog helemaal niet zo boeiend.

Peter Nis | 14-05-12 | 13:00 |
Maakt me niet uit welke doeleinden ze vinden als toepassing, feit is dat ik niet wil DAT ze die mogelijkheid hebben. Omdat ik geen toestemming heb gegeven voor het gebruik van mijn gegevens aan derde toepassingen. Zoals jou en mijn vingerafdrukken die bestemd zijn voor je paspoort inmiddels ook zijn verkocht aan een Frans bedrijf.

Registreren voor de aankoop van een artikel is, wat voor product ook, onnodig en absurd.

De invoering van deze wietpas en de daaropvolgende ellende is juist de bedoeling. Om vervolgens, als het uit de hand dreigt te lopen, wiet maar volledig te verbieden. Onder het motto het gedoogbeleid is niet te handhaven. Lange termijn-spelletjes worden hier gespeeld. Tuurlijk wisten ze van te voren dat dit soort ongeregeldheden zich zouden voordoen. Het is alleen nog wachten dat het echt uit de hand loopt en voilla. Alle gelegenheid om het dan maar te verbieden want het is niet te handhaven. Legalisatie, al zou dat het beste zijn, gaat toch niet gebeuren. Nederland holt achteruit.

@looprekje | 14-05-12 | 13:39 |
Ik snap jouw punt maar het enige geven is hier dat je Blowt. Precies hetzelfde principe als AH Bonuskaart, Apple, Android, Facebook, Twitter, Google etc.

@peter nis
Iets wat realiteit zou kunnen worden door invoering van de wietpas:
Je solliciteert bij een bedrijf. Je beste kloffie aan, haartjes netjes, vieze luchtjes weg gewerkt. Kortom, helemaal je best gedaan op de eerste goede indruk.
Je komt binnen, geeft netjes een hand etc. Meneer kijk op een papiertje en zegt: zo, jij blowt dus..
-
Nou zal je dit wel gaan willen bagataliseren maar het blijft een feit dat de overheids-bemoeienis hier zo ver door schiet dat het ronduit enge vormen begint aan te nemen.
Verder snap ik dat je een enorme zeikstraal bent. Zou ik ook zijn zonder een borreltje of jointje op zijn tijd.

de wietpas t zelfde principe als de AH bonuskaart...
Als je t gewoon niet wil begrijpen Petertje, dan ga je het ook niet begrijpen.
Troll lekker een end op..

Ze weten ook hoeveel je haalt, op welke dag en al dat soort onzin.

Verder snap ik dat je een enorme zeikstraal bent. Zou ik ook zijn zonder een borreltje of jointje op zijn tijd.
@hansvreekens | 14-05-12 | 14:01 |
Als bij mij iemand komt solliciteren check ik ook al het facebook/ linked in profiel.
Heb zelfs al iemand over de vloer gehad die met zijn pillenkop op de foto stond. Een andere met een joint in zijn bek. Dat zijn diezelfde mensen die nu klagen om de wietpas, terwijl ze het allang openbaar hebben gemaakt. Als Hans Vreekens je echte naam is heb je het net ook zojuist openbaar gemaakt dat je blowt....
En dat je begrijpt dat ik een zeikstraal ben omdat ik niet blow of drink, begrijp ik uit dat jij het nodig hebt om dat niet te zijn, dat is pas zielig.

@Peter Nis: Dat is een onzinreden (belastingen inzichtelijk maken), daarvoor hebben ze geen NAW gegevens nodig, enkel de administratie van de shop.
.
Geef jij nou eens een reden waarom het pasje WEL een goed idee is? Ik kan nl. geen enkele legitieme reden bedenken waarom je je zou moeten registreren dmv een pas. Alleen maar nadelen en geen enkel voordeel.

@hansvreekens| 14-05-12 | 14:03 |
De AH Bonus kaart is vele malen erger. Die duwt mensen naar bepaalde aanbiedingen, registreert je koopgedrag en wat je eet. Wanneer en hoeveel. Dat pasje weet ook hoeveel halve liter euroshoppers jij wegtikt per week.

@Amstel| 14-05-12 | 14:09 |
-Minder belgen op de parkeerplaats voor de Toermalijn in Tilburg.
-Minder grens controles bij Hoogstraete , Poppel etc.
-Meer transparantie
-De 500 gram norm wordt bter gehandhaafd
Etc etc

Ze kunnen beter inschatten wat de investering en winst zou zijn van een overheidsplantage en de belastingopbrengts daarvan of een eventuele accijns.

Peter Nis | 14-05-12 | 13:49 |
Nee dude want zonder bonuskaart kan ik nog steeds bij de AH shoppen, en bij de C1000 en bij de Jumbo - ongeacht in welke stand ik rondloop. Beetje rare vergelijking, gezien ik zowel bij Albert Heijn / Apple / Facebook en alle andere partijen die je er bij betrekt géén uittreksel uit het gemeentelijke geboorteregister nodig heb.

Bij de bonuskaart heb je altijd nog een keuze om deze wel of niet te gebruiken en om (anoniem) met cash te betalen. Oftewel: je hebt keuzes en bent niet tot één adres 'veroordeeld'. Als ik in Tilburg, Eindhoven of straks Utrecht of Amsterdam rondloop moet ik als Nederlander gewoon de keuze hebben om een koffieshop te kunnen bezoeken, zonder de hindernis van registratie.

ps; Je pro's die je aangeeft hierboven slaan echt nergens op wat betreft wietpas; als er wordt gesteld dat toegang uitsluitend voor Nederlanders mag is paspoort controle voldoende. 'Meer transparantie' kun je schrappen, getuige de toename van straatdealers die geen ondergrens aan leeftijden hanteren en je net zo makkelijk harddrugs aansmeren.

@looprekje | 14-05-12 | 14:28 |
Dat stukje ben ik het ook niet mee eens, ik vind dat je als Nederlander 1 pas moet kunnen hebben die je overal toegang geeft.
-
En de vergelijking met de bonuskaart maak ik omdat mensen vaak onbewust zijn van dat soort dingen maar wel voorop staan om hierover te klagen.

En zoals ik al zei is in Tilburg helemaal niet naar de coffeeshops gecommuniceerd hoe zij dit willen doen. Je hoeft hier geen GBA voor mee te nemen en dit gaat puur om een database met de 'vaste klanten'.

looprekje| 14-05-12 | 14:30 |
Hoeveel blowers hebben wij hier in NL met een Marokkaans paspoort?
Denk je dat de shops dat onder controle hadden, de leeftijdsgrens? Hoeveel kinderen tussen 15 en 18 blowen wel niet, er is zowieso een grote zwarte markt. Dat er een toename is aan straatdealers okee, maar als iemand dan ineens harddrugs gaat gebruiken of iemand onder de 18 weigert te verkopen, dan haalt ie dat gewoon fijn ergens anders :)

Peter Nis | 14-05-12 | 14:20
-Minder belgen op de parkeerplaats voor de Toermalijn in Tilburg.
--> dat kan ook met alleen ID controle
-Minder grens controles bij Hoogstraete , Poppel etc. --> ook dat kan alleen met ID controle
-Meer transparantie --> ?? En daarmee bedoel je, duidelijker WIE er blowt? Lijkt me niet een goede zaak.
-De 500 gram norm wordt bter gehandhaafd --> Die norm is sowieso quatsch. Daarnaast, het is voor een shop natuurlijk niet echt lastig om alsnog onder die norm uit te komen (net als nu)
Etc etc
--> geen etc meer kunnen bedenken, jij wel?

Ze kunnen beter inschatten wat de investering en winst zou zijn van een overheidsplantage en de belastingopbrengts daarvan of een eventuele accijns.
--> ONZIN. Daarvoor heb je écht geen NAW gegevens nodig van klanten. Alleen maar de boekhouding.

@Peter Nis:
Shops hadden de leeftijdsgrens GOED onder controle. Hier werd nl. regelmatig op gecontroleerd door politie, en de shops houden dat goed in de gaten. Straf op een overtreding is nl. voor de koffieshop niet gering. Een ex-werknemer van een shop waar ik wel eens kwam, is ontslagen omdat er iemand in de shop zat van 17 tijdens zijn dienst.
15-17 jaar oude blowers halen dit nu al elders (bij straat/thuisdealers) en zul je nu veel meer gaan zien, aangezien straat- en thuisdealers gouden tijden tegemoet gaan, en het dus makkelijker gaat worden om bij hen te kopen. Ook hebben zij meestal coke/pillen in de aanbieding dus je zult een groter aantal HD verslaafden gaan zien.

@Amstel | 14-05-12 | 14:43 |
-Hoe vaak moet ik nog zeggen dat er genoeg NL residenten zijn zonder NL paspoort?

-Die norm is quatsch en daarom kun je bv 8086,39 excl administratiekosten afrekenen als ze binnenkomen en er is meer voorraad.

-Met transparantie bedoel ik markt transparantie. Als je een markt gaat betreden waarvoor weinig bekend is ga je vantevoren een onderzoek doen, dan wil je zoveel mogelijk gegevens van een potentieel gebruiker hebben.

- Zelfde rede waarom Facebook het zo goed doet. Waardevolle gegevens die belangrijk zijn voor als je een markt gaat betreden. Alleen de vraag is alles in handen te nemen, dus kweek en verkoop. Of half, zoals BTW en aanvoer.

@Antonin | 14-05-12 | 13:06

dude, kom op nou ik heb het woord afkicken niet eens gebruikt in me plemsel. Ben je nou gewoon aant trollen of wat?

@Amstel| 14-05-12 | 14:47 |
Ik had het ook over de straatdealers die al jaren aan de jeugd verkopen...

@Peter Nis:
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat er genoeg NL residenten zijn zonder NL paspoort? --> Ja so? Die mogen zo ook geen pas aanvragen, je MOET nl de NL nationaliteit (en dus paspoort) hebben. ID/paspoort controle is dus voldoende.
Die norm is en blijft onzin. 500 gram mogen ze OP VOORRAAD hebben. Dat mag echter wél aangevuld worden. Geen reden voor de wietpas dus.
- Markttransparantie? Met besloten clubs, en thuisdealers? Laat me niet lachen...
- Dat haal je ook wel uit de huidige verkoopcijfers, of met een enquete zoals bijv. een supermarkt doet. Nee, de AH bonuspas is niet hetzelfde, die is nl. vrijwillig.

Kortom: de wietpas is compleet kut, snijdt geen hout en zinloos bovendien.
Bij een aantal van de best lopende shops in Den Bosch zijn tot afgelopen weekend resp. 200 en 30 wietpassen aangevraagd. Nuff said: mensen pikken het niet en laten zo zien dat het geen enkel nut heeft.

Iets met het TOR netwerk ofzo...

Dr. Bambix | 14-05-12 | 14:54
Waarde collega, ik denk dat Antonin doelde op de term 'cold turkey'.
Hoewel dat per definitie inhoudt dat er in één klap gestopt wordt met het gebruik van iets zonder hulpmiddelen, en in dat opzicht dus voor alle verslavingen technisch hetzelfde is, een cold turkey met betrekking tot cannabis zich in de verste verte niet laat vergelijken met een cold turkey voor alcoholverslaafden, of nog erger, heroïneverslaafden.

@Dr. Oetker | 14-05-12 | 16:05

Ik kan u niks anders dan gelijk geven, ik ben het namelijk volledig met u eens. maar ik vraag me af waar ik dit heb geventileerd? Sterker nog uit m'n eigen plemsel quote ik: "Ik beaam dat weed een verslavende werking heeft maar dit is niet te vergelijken met andere drugs incl. drank."

En 'cold turkey' gaat inderdaad over in een keer stoppen met een verslavend middel zonder hulpmiddelen dan alleen wilskracht. Of dat nou chocolade of heroïne is doet er naar mijn mening niet toe.

Ze zijn als de dood dat ze ergens als drugsgebruiker worden geregistreerd. „Dan kan ik mijn baan verliezen”, zegt Ronald. „Of de politie zit constant op je hielen”.

Dat doe je toch zelf?
Doe maar lekker huilie huilie.

@ Peter Nis | 14-05-12 | 12:25
"...dat zijn gewoon regels."
.
Snap je dat dit in geen enkel opzicht een argument voor de betreffende regel is?

@ Lt Winters| 14-05-12 | 20:36
"Dat doe je toch zelf?"
.
Wat is dat nou weer voor domme opmerking?! Dat doet iemand toch niet zelf!
.
.
*Drugredenering?*

Lijkt op een sterfhuisconstructie maatregel. Je zondert groepen af, verhoogd de drempels, bouwt vraagtekens in en zet ze op budget. Kortom, creeer onrust, twijfel en onzekerheid. Vervolgens laat je het geheel op zijn beloop en noteert braaf alle onregelmatigheden. Uiteraard koppel je dat aan wat je zelf waarneemt cq wilt waarnemen. Ondersteunt door dikke rapporten met allerlei statistieken waar iedereen zich op kan blindstaren cq zich een onjuiste mening over kan vormen om die luid te gaan ventileren. Vervolgens mekker je dat je het alle kans hebt gegeven, maar geen andere mogelijkheid meer ziet om de stekker er uit te trekken. Daarna verkondig je dat er harde maatregelen nodig zijn, want zo werkt het niet, maar dat gedetailleerd registreren haar nut bewezen heeft in de aanpak om tot dit soort onderbouwde inzichten te komen.
Voila, je bent het brave jongetje van de klas die de boel gered heeft (in de ogen van je eigen clubje), je hebt meer macht vergaard en je hebt je hefboom om nog meer te registreren.
Niet dat dit het eerste of laatste zondebokje is wat gebruikt wordt om steeds ingrijpendere registraties door te voeren. Het grote plaatje is niet een enkel zondebok groepje. De rode draad is waar men keer op keer op terugvalt. Of het nu terrorisme, fraude door de kleine man, werklozen of wat dan ook is. En dat is toenemende registraties en controles met steeds meer ongecontroleerde bevoegdheden die klakkeloos geslikt moeten worden.

Bezig met verzenden!

Videos

 

Column

James Worthy

Ik kijk al jaren naar het Eurovisiesongfestival, want het is machtig mooi hoe wij Europeanen zo...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files