*

Over ’haatbaarden’ en ’negerhoeren’

Discrimineren Marokkanen ook? Die vraag leidt mede door een debat in Pauw & Witteman tot een verhitte discussie op Twitter en weblogs. „Iedereen die zegt dat Marokkanen niet discrimineren, liegt."

Hollanders hebben de naam, maar Marokkanen kunnen er ook wat van als het gaat om racisme. Dat is althans de strekking van een artikel van journalist en Marokko-kenner Bart Schut. Zijn opiniestuk ’Hebben Marokkanen een racismeprobleem?’ (een vraag die hij zelf met een volmondig ja beantwoordt) in De Volkskrant leidde de afgelopen dagen tot een heftig debat op twitter, weblogs en zelfs bij Pauw & Witteman.

Het begon allemaal met een bericht in Het Parool: vijf jongens van Marokkaanse komaf mishandelen in maart in het centrum van Amsterdam een zwangere vrouw. Zij verliest een week later haar kind. Opmerkelijk: de vrouw was zelf ook Marokkaans. Haar belagers zouden haar hebben aangevallen omdat ze met haar vriend, een zwarte jongen, over straat liep. Ze was in de ogen van de jongens, zo luidt het verhaal nu, ’een negerhoer’.

Niets nieuws onder de zon, zegt voormalig PvdA-Kamerlid Samira Bouchibti en schrijfster van het onlangs verschenen boek ’De islam, de moslims en ik’. „Iedereen die zegt dat Marokkanen niet discrimineren, liegt”, zegt Bouchibti. Een opmerking die vrijwel haaks staat op het emotionele betoog van de eveneens Marokkaans-Nederlandse publiciste Hasnae Bouazza. Zij stelt juist dat de mishandeling van de Marokkaanse ’negerhoer’ in Amsterdam slechts een incident was.

Maar Bouchibti wuift dat weg. In Marokko is discriminatie aan de orde van de dag, zegt het oud-Kamerlid. De Arabieren discrimineren de Berbers, zwarte Marokkanen worden beschimpt door de blankere bevolking en ook vrouwen krijgen er van langs. In Nederland ziet Bouchibti dat gedrag terug, al is de grootste vijandigheid in haar ogen vooral gericht tegen Marokkaanse vrouwen die vriendschappen en relaties aangaan met mensen van een andere afkomst.

Het anti-discriminatieplatform Radar bevestigt dat. „Marokkaanse vrouwen stappen liever in andere steden dan waar ze wonen om onder de verstikkende sociale controle uit te komen”, zegt woordvoerder Cyriel Triessheyt. „Je wordt al gauw een ’kankerhoer’ genoemd als je als meisje met andere mensen omgaat.”

Ibrahim Wijbenga, CDA-raadslid in Eindhoven en zoon van een Friese vader en Marokkaanse moeder, bestrijdt echter dat dit met racisme te maken heeft. „Het is onderdeel van de straatcultuur. Marokkaanse meisjes doen het beter op school, reiken hoger op de maatschappelijke ladder. Marokkaanse jongens blijven achter in hun ontwikkeling. Die meisjes hebben niet langer een voorkeur voor Marokkaanse jongens, kijken zelfs een beetje op hen neer, en gaan andere relaties aan. Daar zit de echte frustratie.”

Wijbenga wijst op zijn moeder, een Marokkaanse vrouw die trots is op haar afkomst, maar met ’een roodharige Fries’ trouwde. Opzienbarend? Destijds niet, zegt de 34-jarige Wijbenga. „Nooit is zij aangesproken op haar partnerkeuze. En ik als halfbloed heb ook nooit met discriminatie door Marokkanen te maken gehad.”

Bouchibti wil Wijbenga’s verhaal wel geloven. Maar ze voegt eraan toe dat de tijden zijn veranderd. „Een minderheid die zich in de hoek voelt gedrukt, klampt zich vast aan traditionele culturele normen en waarden uit het land van herkomst. Tien jaar geleden droeg bijna niemand een hoofddoekje, nu zijn hoofddoekjes niet meer weg te denken uit het straatbeeld.” Het is ook in die context dat discriminerend gedrag van vooral Marokkaanse jongens moet worden geplaatst, zegt Bouchibti.

In feite is de discussie een open deur, zo valt op te maken uit de woorden van zowel Bouchibti en Wijbenga. Discriminatie en racisme zijn overal. Ook Hasnae Bouazza moest dat na haar vurige pleidooi in Pauw & Witteman ondervinden. Daags na haar optreden in de talkshow publiceerde haar geliefde, de overigens roomblanke Peter Breedveld, een bloemlezing van reacties op zijn weblog: „Flikker op naar je eigen land, neem alle hoofddoeken, bekend als haatbaardzeugen, mee!” Deze reactie is vanzelfsprekend niet afkomstig van een Marokkaanse Nederlander.

J. Polman | 10-05-12 | 07:59 | 113 reacties

Extra foto's

Reacties

Elk volk discrimineert!!!!!!

-weggejorist-

TiSNiX | 10-05-12 | 08:06

Die vrouw heet Hassnae Bouazza, ze heeft een naam en is een vrouw. Geen slet. Tenzij jij informatie hebt die ik niet ken.

De vrouw is ondergeschikt aan de baard edoch de baard draagt wel hun jurken.

Het is idioot om te beweren dat je niet discrimineert, dit zit diep gebakken in de menselijke onderbewustzijn. Als een Hollander een grapje maakt over een Fries dan is dat al discriminatie. Ik heb mezelf ook wel eens betrapt op discriminatie. Het wordt pas serieus als je series meent dat alle …. slecht/crimineel ….. zijn en dan er ook naar handelt. De geschiedenis wijst dan uit, dat het dan erg uit de hand kan lopen, zoals 6 miljoen vermoorde joden.

Stalinisten. Eerst deportatie. Dan separatie. Verdeel en heers. Socialisten zijn niets anders dan gefrustreerde katholieken. Met hun eigen kerk.

Discriminatie is primitief.

Het tocht hier een beetje erg...oh ja, er is weer eens een open deur ingetrapt.
Heeft een olifant een slurf?

@Kelele Nyingi | 10-05-12 | 08:
Mensen die niet meer zelfstandig na kunnen denken zijn ietwat 'primitiever' gebleken zo - pak 'm beet - de laatste 222 jaar.

@Kelele Nyingi
Jij acht discriminatie dus erger dan deportatie en separatie? Leuk die Stalinistische truukjes: continu draai je de feiten om. Het 1 is het gevolg van het ander. En niet omgekeerd.

@ Frank de Snater | 10-05-12 | 09:04
Altijd nieuwsgierig naar de werking van het menselijk brein vraag ik je: leg eens uit hoe mijn enkele opmerking, dat discriminatie primitief is, bij jou heeft geleid tot de conclusie, dat ik 'dus' discriminatie erger vind dan deportatie en separatie.

@yurp| 10-05-12 | 08:23 |
Typisch.. was er iets wat mevrouw de Staliniste niet beviel? Goh.. dat we uitgerekend jou nu zien in deze draad. Politburo toch maar eventjes gebeld?

Kelele disrimineert ook.

@ liesbeth5460 | 10-05-12 | 09:09
Vertel!

Die vrouw heet Hassnae Bouazza, ze heeft een naam en is een vrouw. Geen slet.

Dat is waar maar dat neemt niet weg dat ze hysterisch zat te liegen en te ontkennen.

kelele, nee want dan krijg ik een ban, en dat wil ik niet, jij hebt ook altijd je mening overal in klaarstaan...ook veroordelend, ook gelijk als een haan kukelen.
Ook dat is discriminatie...en is het niet gelijk op een mens,...dan op een dier.

Kreeg de indruk dat mevrouw Hasnae Bouazza al bij voorbaat opgefokt aan het debat begon. Dat lan de reden zijn van de krijsende stem , het niet luisteren en het onderbreken van discussies.
Zij heeft zichzelf daarbij volkomen voor schut gezet.

-weggejorist-

Vertel!
Kelele Nyingi | 10-05-12 | 09:10 |
Ik zou me niet uit gaan dagen. Ik heb nog een leuk plempje van je bewaard over de nationaliteit: Nederland. Die bestaat - vrij naar Stalin - toch niet volgens jou? Ik ben toch benieuwd hoe je dat nu ziet.

@ liesbeth5460 | 10-05-12 | 09:14
Een mening hebben en (ver)oordelen is geen discriminatie.

@ Frank de Snater| 10-05-12 | 09:24
Ik ben niet bang, hoor. Kom maar op. Ik kan me niet voorstellen, dat ik ergens heb beweerd dat nationaliteit niet bestaat. Bovendien heeft dat volgens mij niets te maken met jouw reactie hier en mijn vraag daarover.

Ieder mens maakt verschil en heeft vooroordelen.
De truc is om je vooroordelen niet je gezond verstand aan te laten tasten.

Maar ja...gezond verstand is op deze xenofobensite onder wildersprimitievelingen ver te zoeken.

-weggejorist-

@ Casparus| 10-05-12 | 09:27
Juist deze opmerking geeft aan dat jij nog een stuk primitiver bent dan menig Wilders-stemmer.

Ik heb anders van heel veel vrouwen gehoord dat ze het niet meer plezierig vinden om in de grote steden de koopavonden te bezoeken alwaar ze op elke hoek door sissende marokkaanse kotertjes voor hoer worden uitgemaakt.
.
En gisteren zag ik via uitzending gemist hoe zo'n krijsend marokkaans wijf (Haatsnee Bouazza) gewoon loopt te ontkennen dat racisme en discriminatie onderdeel is van haar cultuur, religie en levenswijze.

@Kelele Nyingi
Je bent wel bang... zegt de naam guppert je iets?

kudtmarokkanen zijn crimineel allemaal ! en de ergste discriminerende figuren in nederland.

Casparus | 10-05-12 | 09:27 |
Ik denk dat jij ook beter naar stichting wakker dier kan gaan.
Veel beter voor jou en voor ons.

Laten mensen zich niet ongerust maken. Het slaat allemaal als een tang op een varken. En ik vind het eigenlijk best wel leuk om iedereen zo te zien bungelen. Dat schept toch een beetje een sadistish genoegen bij mij :)

@ Frank de Snater | 10-05-12 | 09:24: Bewaar je van iedereen plemps?
sick....

@ opabakker | 10-05-12 | 09:29
Een correctie voor de niet zo goede verstaander is op zijn plaats: Een mening hebben en (ver)oordelen is op zichzelf geen discriminatie. Het kan dus wel. Generalisatie is één van de kenmerken van discriminatie.

@Tisnix....je doet je nick eer aan.PVVertje zeker?

@ Frank de Snater| 10-05-12 | 09:35
De naam Guppert zegt me niets.

@ Frank de Snater| 10-05-12 | 09:35
Maar waar blijft nou die post van mij, die jij bewaard hebt en waaruit zou blijken dat ik vind dat nationaliteit niet bestaat en dat discriminatie erger is dan deportatie en separatie?

@ Casparus| 10-05-12 | 09:27
Gebrek aan gezond verstand is bepaald niet aan 'Wildersprimitievelingen' voorbehouden.

Deze Hysterische krijsende marokkaanse dubbel paspoort wijf komt alleen maar op voor haar eigen iteelt volk wat hier luxueus in Nederland vertoeft. en gaf totaal geen ruimte aan de andere debater bij Pauw & Witteman, ik zag en luisterde met kromme tenen naar dit moslin gedrocht, enn die twee groot verdieners zaten te glunderen, en weer werd er verrad gepleegt.

@ Kelele Nyingi | 10-05-12 | 09:44: Volgens mij ook een oude reaguurderd van SN.

@yurp natuurlijk heeft ze gewoon een naam maar in marokko zei ze helemaal niks dan luisterd ze en loopt 5 meter achter dr vent het wordt tijd dat de vrouwelijk moslima's een keer respect gaan hebben voor ons nederlandse mannen als ze tegen mij wat durven zeggen hoek ik ze neer ik ben een man ze kunnen kruipen voor me of de mond houden alleen niet moslima's krijgen van mij respect aangezien die een man als gelijke zien

Casparus | 10-05-12 | 09:43 |
Ik schaar mij onder de Nederlanders die niet meegaan in multiculturele leugens

Hasnae Bouazza liet onbedoeld heel nederland zien waar het probleem ligt. "Wij" worden gediscimineerd, "Wij" discrimineren niet. Om misselijk van te worden. Gelukkig heeft ze haar ware gezicht getoond en zal heel weldenkend nederland vanaf nu ieder stuk wat ze schrijft lachend ter zijde schuiven.

@TiSNiX | 10-05-12 | 09:37
Laat maar komen hoor... ik kan zo enkele plekken in Utrecht aanwijzen waar hij zelfstandig zijn waarnemingen zou kunnen doen.

Hallo, Frank de Snater?! Ben je daar nog?

-weggejorist-

Ik kreeg 8 jaar geleden al regelmatig kk blanke naar me hoofdgeslingerd door Marokkanen, ik weet wel genoeg.
Over het algemeen genomen zijn de Marokkanen die ik ben tegengekomen laf, rascistisch, iritant, associaal en dom.
Nou zal het ongetwijfeld wel weer ergens door komen. Ze voelen zich niet thuis of ongeaccepteerd weet ik het allemaal maar voor mij is het heel simpel gelijke rechten betekent gelijk behandelen en afhandelen.

@Kelele Nyingi | 10-05-12 | 10:06
Ik ben er nog en ik ben wel in voor een spelletje. Maar ik bepaal zelf welke kaarten ik speel. Heb ik me toevallig tot iets 'verplicht'? Dan moet je het maar even ROEPEN. LOL wil je iets bewijzen?

"Dat is althans de strekking van een artikel van journalist en Marokko-kenner Bart Schut. "

Tjonge, jonge wat een opzienbarende onthullende ontdekking! Marokkanen discrimineren ook!

Wat goed van die Bart voor Schut voor staan zeg!

Gaaaaaaaaaaaap!

Een journalist!

Totaal niet gehoord van die vele homo's, Joden die door Marokkanen de wijk zijn uitgepest?!!

Ook ontgaan hoe Berbers in Marokko behandeld worden?

TiSNiX | 10-05-12 | 08:06

Die vrouw heet Hassnae Bouazza,

Als een appel eruit ziet als een appel, zich gedraagt als een appel, de structuur heeft van een appel, smaakt als een appel, dan is het waarschijnlijk een appel.

Er wordt bijna nergens zo gediscrimineerd als onder mensen met een kleurtje en bij mensen met een religie. Beide groepen die niet gediscrimineerd willen worden, maar het zelf wel doen. Neem iemand als die vervelende Prem Radhakishun, die praat altijd in termen als "zwarte mensen dit... en witte mensen dat...", en daarmee vind ik hem een racist. Toen hij een keer daarmee geconfronteerd werd, zei hij "hoe kan ik nu racist zijn, ik ben zelf zwart?". Oftewel, alleen blanken zijn racist als ze zwarten discrimineren, andersom kan dat niet. Veel Marokkanen zijn ongelooflijk intolerant en discrimineren alles wat anders is, zelfs in eigen kringen kijkt de 'gewone' Marokkaan neer op een Berber, die ook uit Marokko komt. Maar ja, dat mag je als blanke Hollander allemaal niet zeggen, omdat het stigmatiserend is.
Het feit dat deze discussie zo veel losmaakt zegt dat het een heel gevoelig punt raakt...

@ Frank de Snater | 10-05-12 | 10:30
JIJ ging toch iets bewijzen?! Je zou me om de oren slaan met een oude, door jouw bewaarde reactie van mij, waarin ik zou hebben beweerd, dat nationaliteit niet bestaat en dat volgens mij discriminatie erger zou zijn dan deportatie en separatie. Tot nu toe blaas je alleen maar hoog van de toren met niet onderbouwde gevolgtrekkingen en "dreigementen", maar met iets concreets ben je nog niet gekomen.
.
Ik zeg dat je bluft. Laat maar zien die kaarten!

Bla | 10-05-12 | 10:42
+1!

Discriminatie=evolutie

@ Frank de Snater
Nog altijd niks, hè?! Duidelijk: een grote mond en een hoop bluf, maar als puntje bij paaltje komt, niets, leegte, stilte.

Iedereen discrimineert! Je moet negers eens zien janken als er een negerin met een blanke man trouwt. En de reactie van Marokkanen en Turken is in deze nog een stuk erger. Er worden zelfs Turkse/Marokkaanse vrouwen ontvoerd of vermoord omwille van een gemengd huwelijk. En dan noemen ze ons blanken racist...

Casparus | 10-05-12 | 09:27
Verstand is bij mensen die met bosjes een vijandige cultuur naar binnen harken en deze volledig omarmen totaal afwezig. Geen dommer volk dan de linksmensch. Wereldwijd kun je "live" aanschouwen wat de islamieten voor een uitwerking hebben op de autochtone mens, de oorspronkelijke cultuur, de maatschappelijk geaccepteerde waarden en normen en het welzijn van de bevolking. En ondanks dat je dit soort landen beetje bij beetje ziet instorten, dan nog blijf je dit volk verdedigen. Alleen een compleet wereldvreemde debiel stemt links en verdedigt een allesvernietigende uitheemse cultuur.

@Eagle_Eye | 10-05-12 | 12:06 Maar dan heet het "cultuur"

het is NIKS nieuws dat Marokkanen discrimineren.
Ik heb hier gewoon ervaring mee; Arabische Marokkaanse collega's die Berberse Marokkanen discrimineren. Zo hebben ze ook Afrikaanse en Turkse collega's gediscrimineerd (ja ik werk in een multicultureel bedrijf) en over mij hadden ze ook af en toe wat te zeggen, alleen helaas nooit in een verstaanbaar taal, dat wel weer, de lafaards!
Ik ben zelf ook voor *&^%-neger uitgemaakt op straat door Marokkanen, gelukkig maar een keer of 3 ofzo en zo werd de broer van mijn Afrikaanse ex-vriend ook gediscrimineerd door de tante van haar ex-vriendin, zo erg dat hij haar dochter niet eens kon zien opgroeien.
Niks nieuws dus....

Bla| 10-05-12 | 10:42
Oh Prem vindt zichzelf zwart???? Dat is wel nieuw voor me. Hindoestanen (meestal de wat lichtere hindoestanen) vinden zich zelf helemaal niet zwart, hooguit donkerwit (zoals Jandino's typetje in de Dino show).
Als er één volk is die ook goed weet hoe te discrimineren, dan zijn het die hindoestanen wel.
.
Pfffttt iedereen discrimineert, ik heb weleens ook gediscrimineerd, maar naarmate ik ouder werd, merkte ik dat gewoon simpelweg dom is. Uiteindelijk is het verschil tussen mij en bijvoorbeeld Prince Harry vrijwel alleen onze huid, haar- en oogkleur, want 99% van onze genen zijn precies hetzelfde....
.
Dus mensen die aan de lopende band discrimineren zijn plainly dump...Ik heb medelijden met ze...

Kelele, wat is de betekenis van haatbaard, negerhoer?..zomaar verzonnen door iemand, een mening, iemand zegt ierts en iedereen blaakt dat maar na, dus een ''mening'' is wel dicriminatie, alleen iets indirecter zeg maar.....disriminatie is iemand pijn doen, niet open staan, niet luisteren, en ''zomaar veroordelen.......
En ja, dat doe jij ook...alleen in jou gegeven ''vorm''.

@no_name888 | 10-05-12 | 12:33
Ik ben het met u eens dat iedereen in feite discrimineert. Ik vind het discrimineren op basis van uiterlijke kenmerkgen niet echt een teken van beschaving. Echter iemand discrimineren vanwege laakbaar gedrag, dat is de gewoonste en normaalste zaak van de wereld. Zo discrimineer ik criminelen en luie uitvreters, gewoon omdat dat kan en omdat ik er (al dan niet indirect) gewoon last van heb.

@no_name888 | 10-05-12 | 12:33
Helemaal mee eens.. alleen ik merkte dat naarmate ik ouder werd een hekel kreeg aan iedereen ;p

Die foto hierboven is erg goed gekozen..want waarom dan nu, een verstrengeling..waarvan,?..van emotie, van mensen, van sociaal...kennis maken met, tot te woord staan, maar eeuwig gebonden, ingebonden, en ga zo maar door..alles kun je erbij denken, maar 1 ding staat vast: je hebt altijd te maken met de mensen om je heen, met dieren en planten, met het in contact staan tot......al is het maar de jufrouw van de kassa.
En die mensen maken het elkaar soms wel heel erg moeilijk...en helemaal open staan we nooit, want iedere ''groep''...heeft zijn eigen normen en ja kelele!..waarden, en die zullen altijd belangrijker zijn...dan de feiten die er zullen liggen.[daarom alleen is er al zo veel ruzie in deze wereld..]
Geen mens is vrij van emotie. en we willen altijd ergens bijhoren!
Kelele, jij baalt van poezen, een hekel heb je aan ze..ik hou van ze, vind ze enorm grappig....en alleen om die reden zou ik ''ruzie'' met je maken....begrijp je waar ik heen wil?

''Bruggen ''zouden we moeten bouwen, en geen ''muren''.....
En neem maar van mij aan, dat ik soms liever een kasteel bouw!
Net als ieder mens.
Dus...dat'' touw''..op die foto, is zo gek nog niet.

@Barkruk | 10-05-12 | 13:03
LOL. Ik discrimineer ook niemand omdat ik een hekel heb aan iedereen ;)

Barkruk | 10-05-12 | 13:03
Dat vind ik zelfs nog zieliger. Een hekel hebben aan mensen die je helemaal niet kent.
Weet je dat haatgevoelens en wrokgevoelens een negatieve invloed kunnen hebben op je gezondheid? Heeft te maken met onder andere stresshormoon cortisol en andere stoffen die ons lichaam aanmaakt als men niet helemaal ontspannen is.
Dus terwijl jij jezelf ziek maakt door mensen te haten die helemaal niet weten dat jij bestaat. Mensen die wel lekker verder gaan met hun leven en dus lang en gelukkig en gezond zullen blijven leven.
Dat is één van de levens lessen die ik ook heb geleerd naarmate ik ouder werd: waarom haten en wrok koesteren? Leef en laat leven, boontje komt uiteindelijk toch om zijn loontje.

TiSNiX | 10-05-12 | 08:52

Of je het wel of niet met haar mening eens bent maakt het nog geen krijsende Marokkaanse slet. Of ze wel of niet iets zegt over Nederlanders die belaagd worden maakt haar ook nog geen slet. Ze heeft vaak genoeg kritiek geuit op de Marokkaanse gemeenschap, wel eens wat van haar gelezen voordat je hier gratuit beledigingen ging spuien?

dan zul je nog iets ouder moeten worden no name , want boontje komt om zijn loontje, klopt helaas niet, vaak zelfs niet..dat is het oneerlijke van het leven.
maar 1 ding denk ik dat er wel toe doet: zolang je ''geeft, en weggeeft''..zal je leven altijd rijker zijn dan te verarmen in...wellicht ''eenzaamheid.''

@Frank de Snater| 10-05-12 | 09:07

Stalinist, heb je dat woordje net erbij geleerd in de kleuterklas? Je bent weer aan het snateren dat het een lieve lust is..

@Serieus_Persoon| 10-05-12 | 09:11

Afgezien dat iedereen elkaar na loopt te praten over dat liegen heb ik nog weinig inhoudelijke tegenwerpingen gehoord. Ik vond haar optreden nogal zwak en ze wond zich veels te veel op maar ook het verhaal van Bart Schut rammelt aan alle kanten. Het was een discussie met maar weinig feitelijkheden, van beide zijden.

@bernardprins| 10-05-12 | 09:54

Hassnae Bouazza heeft een autochtone blanke vriend waar ze helemaal geen vijf passen achter loopt. Als je haar niet kent moet je geen onzin gaan lopen verkopen.

@A. De Bree| 10-05-12 | 09:59

Ik doe dagelijks, letterlijk ie-de-re dag, mijn waarnemingen als ik langs groepjes Marokkaanse jongens loop richting de supermarkt. Ik woon namelijk récht naast een sociale-woningbouwwijk. Ze staan met groepjes op het plein. Zijn meestal druk en enigszins baldadig, soms vervelend. Ik heb een paar jongens daar éénmaal hoer horen roepen naar een meisje. Compleet belachelijk maar geen dagelijkse kost terwijl er continu studentes (nog veel studentenhuizen in de buurt) en andere vrouwen langs komen lopen. Daarvoor woonde ik in Ondiep, nou daar hoef ik helemaal weinig over te zeggen qua Marokkanenpercentage. Jij woonde ooit in het centrum van Utrecht, waar ben je nu naartoe vertrokken?

Casparus | 10-05-12 | 09:27

Waarschijnlijk zit u op uw verstand!

@yurp | 10-05-12 | 13:56
Ik heb mijn waarnemingen opgetekend uit de monden van enkele vrouwen die in Utrecht wonen. Zelf heb ik wel eens op een huis opgepast in het centrum van Utrecht, maar omdat ik niets heb met koopavonden en de enorme mensen drukte in het winkelcentrum heb ik niet zelf persoonlijk mijn waarnemingen kunnen doen.
Overigens ben ik vanuit Enschede (mijn vorige woonplaats) direct naar de provincie Utrecht vertrokken en heb een tijdje vlakbij Nieuwegein gewoond, maar daar wilde ik nog niet dood gevonden worden... en ik hoop op termijn terug te kunnen keren naar een mooi pitoresk Brabants durpke.

yurp| 10-05-12 | 13:56

Neemt u waar onder begeleiding, want uit uw schrijven kan ik niet anders waarnemen dat u doof en blind ben.

A. De Bree | 10-05-12 | 14:06

Maar ik neem aan dat je me wel gelooft? Ik loop echt geen kul te verkopen, ik kom er werkelijk continu langslopen. Iedere dag weer en ik kan alleen maar vertellen wat ik persoonlijk meemaak. Ik heb overigens een tijdje in Nieuwegein gewerkt en nee, ik wil daar ook niet dood gevonden worden hahaha :)

taaikossie| 10-05-12 | 14:07

Omdat het niet in taaikossies zwart/wit plaatje past? Je woont zelf toevallig ook in Dichterswijk, Utrecht dat je precies weet wat ik wel en niet zie en hoor? Je komt iedere dag over het Brederoplein wandelen?

@yurp | 10-05-12 | 14:11
Ik wil best uw waarnemingen geloven, net zoals ik die van die vrouwen geloof.
.
Het mooiste aan Nieuwegein is City Plaza, ben je er eenmaal binnen dan wil je direct weer oprotten en wegwezen ;)

@ liesbeth5460 | 10-05-12 | 12:41
Je kunt natuurlijk niet maar je eigen nogal wazige definities van bestaande begrippen formuleren en dan verwachten dat anderen die dan klakkeloos overnemen, Liesbeth. Ofschoon discriminatie kwetsend kan zijn, is kwetsen niet per definitie discrimineren. Ik denk niet, dat je mij ooit op discrimineren hebt kunnen betrappen.

@ liesbeth5460| 10-05-12 | 13:04
Je vergist je; ik heb helemaal geen hekel aan poezen. Ik vind poezen prachtige beesten. Ben er ook mee opgegroeid. Ik wil alleen niet dat de poezen van anderen in mijn tuin schijten.

@A. De Bree | 10-05-12 | 14:18

Waar woonden die vrouwen dan precies en hoe lang geleden is het? Ik geloof ze ook best maar als we beiden gelijk hebben is het allemaal dus niet zo heterogeen en zijn sommige Marokkaanse jongetjes gewoon vervelender dan andere. Begin me niet over City Plaza, ik stapte daar uit de tram en moest door die gribus richting mijn werk. Ik ben daar voor de rest van m'n leven genoeg geweest :)

@yurp | 10-05-12 | 14:56
Twee jaar geleden via een externe collegaatje het verhaal gehoord dat ze in Utrecht woonachtig is en elke donderdagse koopavond voortaan links laat liggen omdat ze bij Vredenburgplein werd uitgescholden. Op de hoek van de Bijenkorf (of hoe heet die winkel).
Maar soms ook verhalen gehoord van vrouwen die ik op regelmatige basis tegenkom in het OV en daar dan vaak een praatje mee maak. Maar dan zie je dus ook de woede en onmacht als zoiets net daarvoor heeft plaatsgevonden en ook dat geen een enkele bijstaander zich er mee durft te bemoeien.
.
En inderdaad dankzij de traagtram via City Plaza heb ik geleerd om heel erg snel door te lopen ;)

A. De Bree | 10-05-12 | 15:09

Wellicht trekken groepjes etters expres richting de binnenstad om daar eens lekker te gaan lopen kutten en zijn de groepjes die in hun eigen wijk blijven wat minder irritant? Ik weet 't ook niet, ik kan alleen spreken vanuit eigen ervaring. Wel vraag ik me af hoeveel mensen hier uit de éérste hand ervaring hebben met hoer roepende Marokkaanse ventjes. Jij niet, ik wel, hoewel slechts eenmalig. In Ondiep had mijn vriendin overigens wel af en toe last van sissers, fluiters en 'meisje, hé meisje' roeperts. Antilliaans en Marokkaans.

Ze is zelf een 'blankenhoer', daarom is ze zo emotioneel: ze wil niet geloven dat ze door haar eigen volk voor minderwaardig wordt aangezien.

@yurp | 10-05-12 | 15:30
Het zou inderdaad zo maar kunnen zijn dat de grootste ettertjes tevens laf genoeg zijn om hun laakbaar gedrag ver buiten hun woonwijk midden in het centrum uit te voeren.

@ A. De Bree | 10-05-12 | 15:42

Ik zie ze er zó voor aan ;) Want dat er een stel laffe vieze ettertjes zitten tussen de Marokkaanse jongens tussen de pak-em-beet 12 en 22 dat zal niemand betwitsten...

Nederlanders hebben de naam??
Volgens wie?!
.
Ik durf te stellen dat Nederlanders minder discrimineren omdat het er vanaf jongs af aan word ingeramt dat racisme fout is.
Dit in tegenstelling tot andere culturen die in ons land verblijven. Die worden geleerd dat zij gediscrimineerd worden.

yurp | 10-05-12 | 14:13
Meestal probeer ik gekleurd te schrijven ondanks dat dit niet altijd begrepen word.

Maar buiten dat, ik woon toevallig in Rotterdam. Maar u schijnt waarschijnlijk de enige te zijn die niets hoort of ziet. Dat geeft niet, maar dat neemt niet weg dat heel veel mensen er wel last van hebben en er mee te maken hebben gehad.

Maar misschien had u dan uw walkman op en een prachtige roze zonnebril op. Zou zomaar kunnen.

@taaikossie | 10-05-12 | 16:11

Wellicht stil gestaan bij het feit dat de situatie in Utrecht wellicht anders is dan in Rotterdam? Ik snap niet waar je het vandaan haalt om mijn eigen, persoonlijke, zelf meegemaakte ervaringen in twijfel te trekken. Er zitten hier heel veel mensen die wel eens hebben gehoord van iemand die wel eens heeft gehoord van iemand die dat mee heeft gemaakt maar zelf wonen ze in kutschubbeveen en hebben ze nooit last van Marokkanen omdat die simpelweg niet bij ze in de buurt wonen. Ik woon er gvd náást, en in mijn vorige woning woonde ik er óók naast. Hoeveel van de reaguurders hier wonen op minder dan 50 meter afstand van een of meerdere Marokkaanse gezinnen? Ik iig wel, al jaren. En jij? Wat allochtonen in de buurt of zit je ergens rustig in een Vinexje?

@A. De Bree | 10-05-12 | 13:10
Dat is mijn redenering dus ook, voor enkelen maak ik een uitzondering, die tolereer ik gewoon.

"En ik als halfbloed heb ook nooit met discriminatie door Marokkanen te maken gehad.”
Waarschijnlijk is hij door zijn Friese vader een tikkeltje te groot en fors voor deze laffe gastjes..

Ik ontken niet eens meer dat ik discrimineer.. hoef er ook niet trots op te zijn, maar aangezien de definitie van discriminatie voor iedereen anders schijnt te zijn beledig je altijd, overal wel iemand..
Zelf maak ik graag gebruik van mijn grondrecht om gewoon helemaal niets met iemand, bepaalde culturele uitingen, religies, muziekstijlen, eetgewoontes, auto-merken, en wat dan ook te maken te willen hebben.. En er is niemand die mij kan vertellen dat dat niet mag !!

Over persoonlijke ervaringen:
Als ik over straat loop is het makkelijker de blanken te tellen dan de rest. 50% van de blanken is geen Nederlander.
In de supermarkt volstaat het om Arabisch te praten.
Als ik naar buiten kijk zie ik geregeld ninja's.
De jeugd communiceert in oerwoudgeluiden. Letterlijk.
De politie loopt in knokploegen over straat en mag iedereen onzedelijk betasten.
Iedere dag 5 keer een autoalarm, ik heb getelt. Sinds de komst van de negers is het gedaalt naar regelmatig.
etc
etc
.
Ik kan serieus nog even doorgaan met persoonlijke ervaringen.
Sinds een jaar of twee komen er steeds meer negers in de buurt wonen en dat is echt een verbetering.
Die roepen geen hoer naar mijn nichtje, die zitten niet aan haar borsten tijdens het zwemmen en ga zo maar door.
.
Alle horrorverhalen over bontkraagjes zijn jammer genoeg waar. Wie dat niet wil geloven leeft in een alternatieve realiteit die niets met de werkelijkheid van doen heeft.

@BootleggersSmurf | 10-05-12 | 17:00

Kun je me vertellen in welke wijk je in godsnaam woont? Preventief fouilleren door knokploegen van de politie, vijf keer autoalarm per dag en slechts een procentje of vijf á tien (?) autochtoon? Dat klinkt als een héél heftige wijk. Waar is dat ergens?

yurp | 10-05-12 | 17:05
Amsterdam-Oost.
.
Knokploegen van de politie is misschien gechargeerd maar ze lopen regelmatig in groepen rond om iedereen te fouilleren. Het deed mij denken aan de Hells Angels dus vandaar dat ik het knokploegen noem.

Volgens het CBS word het aantal buitenlanders ieder jaar minder maar ik zie er niets van, eerder het tegenovergestelde, dus hoe zij meten is mij een raadsel.
.
Zo opgesomt ziet het er misschien erg uit maar valt best mee als je er in woont en je aan de regels houd.
Naar wat ik heb begrepen zijn er wel ergere buurten in Amsterdam.
.
Het aantal autoinbraken is overigens wel behoorlijk gedaalt in de afgelopen tijd. Het is nu regelmatig dat er een alarm afgaat, niet meer 5 keer per dag.

BootleggersSmurf | 10-05-12 | 17:32

Dan ben ik blij dat ik in Utrecht woon, daar zijn de Marokkaanse jochies blijkbaar iets rustiger dan in A'dam Oost. Hoewel ze af en toe best knap irritant kunnen zijn.

BootleggersSmurf | 10-05-12 | 17:32
Hoe het komt dat volgens het CBS het aantal buitenlanders minder wordt? 3de generatie is meestal geen allochtoon meer volgens de criteria van het CBS.
.
PS een tip om te kiezen of je een d of een t gebruikt aan het eind van een voltooid deelwoord:
't Kofschip of 't Fokschaap.
Als het woord eindigt met één van de letters in die twee woorden voorkomt dan krijgt het een "t" aan het eind van zijn voltooid vorm.
Uitzonderingen zijn woorden die als enkelvoud eindigen op "s" en "f", maar waarvan de "s"en de "f" in meervoud vorm respectievelijk een "z"of een "v" wordt, zoals bijvoorbeeld verhuizen en geloven.
Dit geldt natuurlijk voor zwakke regelmatige werkwoorden en niet voor sterke/onregelmatige werkwoorden.

yurp | 10-05-12 | 17:45
En zo ben ik weer blij niet in West te wonen. :P
.
no_name888 | 10-05-12 | 17:48
Ik snap opeens waarom detelling niet klopt. Dat verklaart een hoop namelijk.
.
Wat 't Kofschip betreft dank ik vriendelijk voor de les. :)
Ik ga het proberen te onthouden maar geef geen garanties. :P

bernardprins | 10-05-12 | 09:54 |
natuurlijk heeft ze gewoon een naam maar in marokko zei ze helemaal niks dan luisterd ze en loopt 5 meter achter dr vent het wordt tijd dat de vrouwelijk moslima's een keer respect gaan hebben voor ons nederlandse mannen als ze tegen mij wat durven zeggen hoek ik ze neer ik ben een man ze kunnen kruipen voor me of de mond houden alleen niet moslima's krijgen van mij respect aangezien die een man als gelijke zien.

Jij hoekt dus een vrouw neer ALS ZE IETS TEGEN JE ZEGT.Lekker ventje ben jij smerige stink nazi. PVVert zeker.
Voor de duidelijkheid...ik heb deze posting bij het MDI gemeldt rare wildersslaaf.

Je bent niet alleen een kwaadaardige wanabe gaskamerbediende maar ook nog eens een gefrustreerde lulindepot met een vrouwenhaat die waarschijnlijk vanuit je in en in diepe sexuele frustratie komt. Zeg maar een toekomstige serieverkrachter.Waaarschuw je ouders maar pubertje...de politie gaat je het huis uit slepen.

-weggejorist-

Nou kelele,....weet je wat?..ik zet er gewoon maar weer puntjes neer...wazig?..ik ben totaal niet wazig, let op, want nu komen er weer puntjes............jij zegt in alle topics over poezen/katten dat ze ook wel overreden mogen worden''volgende keer beter'' waren letterlijk jou woorden.
Maar dat ga je zeker ook ontkennen, of niet?..
Maar reageer maar niet meer, want voordat we het weten zitten we weer in een'' ban''.

@yurp | 10-05-12 | 17:45
Preventief fouilleren is enkele jaren geleden ook ingevoerd in bepaalde gebieden in Utrecht, ik meen bijvoorbeeld de Amsterdamsestraatweg te herinneren.

Marokkanen vallen al jaren en jaren in Nederland en omstreken enkel niet-Marokkanen lastig en beroven ze, hebben in eigen land een hekel aan Berbers en Berbers weer een hekel aan negers, zoeken ruzie met alle bevolkingsgroepen (behalve dan Oost-Europanen met wapens, durven ze niet), haten joden, en pas nu een bericht als dit betreffende een neger in het nieuws komt valt het pas op dat ze alles en iedereen discrimineren?

Laten we zo snel mogenlijk die cockroaches uit dat rifgebergte met pesticiden bestrijden...het is hard nodig....

@ yurp | 10-05-12 | 17:45: Je downplayed alles en elk incident is en blijft een incident bij jou. Zowel bij de eerste als de 1000ste...dus dan zijn en blijven ze rustig.

@ plainly dump...
no_name888| 10-05-12 | 12:33
En jij geeft mensen taalles....over plainly dumb!!! gesproken.

Antonin | 10-05-12 | 19:29 |Misbruik melden

volgens mij bedoel je marokkaanse criminelen vallen al jaren en jaren in Nederland mensen lastig. Maar dat hoeven niet perse niet-marokkanen te zijn. het klopt dat er marokkanen zijn in marokko die discrimineren. maar dat is bij elke bevolkingsgroep te zien. je hebt marokkanen die discrimineren, marokkanen die niet discrimineren, marokkanen die erg discrimineren, marokkanen die niet erg discrimineren. maar hetzelfde geld voor nederlanders, chinezen, turken, italianen etc. dus wat je schrijft klopt eigenlijk niet, want je zegt: marokanen discrimineren alles en iedereen. Terwijl marokkanen net als nederlanders geen homogene groep is. Je hebt individuen die discrimineren en andere weer niet etc. Het is gewoon een feit dat een heleboel reageerders hier op SN *ik denk u ook, als dat niet zo is sorry* het een hele grote ramp zou vinden als hun dochter thuis komt met bijv. een marokkaan. Maar je hebt ook nederlandse mensen die het niet erg zouden vinden, als ze hem wat beter leren kennen en blijkt dat hij niet crimineel is, hoogopgeleid etc., het minder erg zouden vinden. Andere nederlanders keuren het mischien bij voorbaat al af. Precies hetzelfde geld dus voor marokkaanen, turken, polen, fransen, hindoestanen etc.

Azeddine | 10-05-12 | 21:21
Als multiculturele wereldburger verbied ik mijn dochter inderdaad om met een moslim thuis te komen, en wel om heel goede redenen. Niet dat dat verbod nodig zal zijn, goede scholing en een IQ hoger dan het waterpeil zorgt daar vanzelf voor. Je kunt wel beginnen over individuen en andere bevolkingsgroepen, maar het merendeel van de Marokkaanse jongeren komt in aanraking met justitie en de slachtoffers zijn in bijna geen enkel geval Marokkaans. Hoe noem je dat dan?

@Antonin | 10-05-12 | 21:36:"Hoe noem je dat dan?"
Gewoon... simpel. Hoe oud is uw dochter en is ze al op "huwbare" leeftijd?
*pakt biertje*

Antonin | 10-05-12 | 21:36 |Misbruik melden
net zoals jij goede redenen hebt om je dochter te verbieden thuis te komen met een marokkaan, zullen er ook marokkaanse vaders zijn met goede redenen om hun dochter te verbieden thuis te komen met een nederlander. dat is wat ik net ook zei, maar er zijn dus ook ouders van alle bevolkingsgroepen die daar ''liberaler'' in zijn.

en op u vraag: allerlei onderzoeken wijzen inderdaad dat 55%, dus het merendeel, van de marokkaanse jongeren in aanraking is geweest met politie. Maar in aanraking komen met politie is niet een een betrouwbare graadmeter want het hoeft nog niet te betekenen dat je een misdrijf hebt gepleegd. Het aantal jongeren wat een misdrijf is begaan is 30 procent. nog steeds teveel.
waaraan ik denk dat het ligt, met wat vergelijkingen met nl'ers:

1. veel Marokkanen zijn opgegroeid met ouders die vaak slecht nederlands spreken, hierdoor lukt het voor de slimmere kinderen om wel goed te kunnen presteren, maar de kinderen die wat zwakker zijn presteren hierdoor op school nog slechter. en onderwijs vormt je basis tot succes. dus kort gezegd begonnen de marokkaanse kinderen met een ''handicap'' aan hun schoolloopbaan. de van nature gemotiveerdere of slimmere kinderen lukt het wel om goed te presteren en de rest presteert nog slechter hierdoor. Hierdoor heb je een grote groep marokaanse jongeren die laagopgeleid zijn en dus al lager terecht komen in de samenleving.

Azeddine | 10-05-12 | 22:04
Er zijn meer bevolkingsgroepen met ouders die de taal niet tot nauwelijks spraken. Deden enkel wél hun best in het nieuwe land te integreren. Overigens, in Frankrijk geldt er geen taalprobleem voor heel veel Noord-Afrikanen. Zelfde problemen overigens (evenals Franstalig gedeelte België). Ben het wel met je eens dat de meeste Noord-Afrikanen een laag IQ hebben.

-weggejorist-

Antonin | 10-05-12 | 22:09 |Misbruik melden

1. ik heb nergens gezegd dat de meeste Noord-Afrikanen een laag IQ hebben. hier ben ik het ook volkomen oneens over. Het IQ heeft namelijk niet te maken met het onderwijs maar met de hersenen (dus aangeboren). Maar dit kan niet objectief gemeten worden. Zo is het onderwijs in Noord-Afrika niet te vergelijken met dat van NL. Je kan dan wel een persoon een iq-test laten doen, maar als hij geen fatsoenlijke basiseducatie gehad heeft zal hij de test niet goed kunnen maken.

-weggejorist-

-weggejorist-

Bezig met verzenden!

Column

Filemon Wesselink

Je zult niet snel zeggen dat detectives een slechte invloed op je hebben. Immers: de goede...
meer >

Files

1 / 4 km

meer files