De overheid zou accijnzen moeten verhogen om zo gezond gedrag te stimuleren. Dat schrijft de Taskforce Beheersing Zorguitgaven in een rapport in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.
De huisarts moet onder het eigen risico vallen, mensen moeten zelf meer gaan lappen en de eigen bijdrage voor langdurige zorg moet vermogensafhankelijk worden.
Mensen moeten meer eigen verantwoordelijkheid nemen om gezond te blijven, meent de taskforce. Daarom moeten de accijnzen omhoog. De taskforce is dan ook blij met de aangekondigde verhoging van de accijnzen op tabak en alcohol. Ook wil de taskforce dat er meer afspraken worden gemaakt met supermarkten over het aanbieden van gezondere voeding.
Reacties
Gezonder voeding ? Is goed, krijg ik van de overheid dan ook een gratis kok of zit dat er alleen in voor goudzoekers uit het midden oosten ?
Kijk hoe inventief die lui van de Taskforce Beheersing Zorguitgaven zijn die weten wel hoe ze de miljarden er nog uit kunnen persen, het beste voor de gezondheidszorg zou zijn: complete managements lagen er uit trappen.
De volgende stap: Leven ? Betalen.
Oh wacht, dat doen we al.
Je moet dus gaan sporten om gezonder te leven wat dan goedkoper zou zijn.
Ook met sporten kun je je benen breken, zijn er jonge voetballers die een hartstilstand krijgen, skiërs die hun nek breken en noem alles maar op.
Puur weer een opmerking waarin de geneugten des levens worden aangepakt.
Datd8jemaar,
Waar staat dat je moet gaan sporten? Ik ben het er helemaal mee eens. Ik doe mijn best om redelijk gezond te leven (oké, ik sport ook) en door het asociaal ongezonde gedrag van anderen betaal ik meer voor mijn ziektekostenverzekering.
"een ongezond leven betalen"
Eindelijk wordt dat "sosjaale gedoe" belast met een stevige tax.
@Brinkers
Gelooft u nu echt dat dat de reden is?
binnen 5 jaar gingen de prijzen van €22 euro naar €110 en dat is echt niet vanwege het ongezonde eten....
Ik zie het liever omgekeerd, geen btw op groenten en fruit, landbouw subsidies stopzetten voor zetmeel producten en wat meer informatie verstrekking over de nadelen van overmatig drinken/roken. Maar het gaat helemaal niet om de gezondheid van mensen, het gaat om geld (had niet anders verwacht onder een VVD regime)! Rokers vallen over het algemeen dood neer voordat de gezondheidszorguitgaven omhoog schieten voor zware drinkers is het niet veel beter. Wanneer je de accijns optelt bij de bespaarde AOW en de bespaarde ziektekosten dan leveren rokers de staat miljarden per jaar op.
@brinkers
"Datd8jemaar,
Waar staat dat je moet gaan sporten? Ik ben het er helemaal mee eens. Ik doe mijn best om redelijk gezond te leven (oké, ik sport ook) en door het asociaal ongezonde gedrag van anderen betaal ik meer voor mijn ziektekostenverzekering"
ik kost de ziektekostenverzekering ook veel...
heb altijd gesport..gezond gegeten...en werd chronisch ziek....en kon daar niets aan doen...dat kan ook nog..
maar ik ben het eens met de opmerking; als je sport en het gaat fout, kost het je verzekering ook veel geld..
als je auto rijdt loop je ook risico..maar daar betalen we ook al veel voor..misschien veroorzaakt door de gene die geen auto kunnen rijden..of domme dingen doen in het verkeer...
dat laatste is bewust..ziek worden niet..
ik kost de ziektekostenverzekering ook veel...
heb altijd gesport..gezond gegeten...en werd chronisch ziek....en kon daar niets aan doen...dat kan ook nog..
maar ik ben het eens met de opmerking; als je sport en het gaat fout, kost het je verzekering ook veel geld..
als je auto rijdt loop je ook risico..maar daar betalen we ook al veel voor..misschien veroorzaakt door de gene die geen auto kunnen rijden..of domme dingen doen in het verkeer...
dat laatste is bewust..ziek worden niet..
"en de eigen bijdrage voor langdurige zorg moet vermogensafhankelijk worden."
Ik stop met werken denk ik. Volgens mij houd ik daar meer aan over.
begin alcohol maar even keihard te belasten. overlast, geweldpleging, ongelukken in verkeer
ik leef ongezond, want ik ben nederlander.........
En ze willen maar niet uit het materiële cirkeltje denken, de klassieke geldstroomgedachte maakt ziek tot op het bot.
*slaat rokend dubbele whiskey achterover tijdens het invoegen*
ik wil daarvoor best betalen, maar dan wel eerst al mijn betaalde premie terug.
Religiebelasting, ik dacht dat het nooit zou gebeuren! O wacht, dat bedoelt men niet. Maar wat als je uit een cultuur komt waar je wordt groot gebracht met alcohol? O wacht, dat is ook niet goed. Shit, dan moeten we het proberen met logische argumenten ipv politiek correcte verdediging.
Misschien is het beter om de gezonde en ongezonde mensen van elkaar te scheiden. Door bijvoorbeeld cafe's te openen waar je gewoon mag roken. En bedrijven waar je naar hartenlust kunt paffen en zuipen. Dat moet toch kunnen in een vrij land anno 2012? Of zeg ik nu iets geks?
@Het Kremlin | 16-06-12 | 00:42: "Apartheid" re-invented, zogezegd?
Gezond leven? gratis zorg! ? Het is weer verkiezingstijd en dus komt men weer met vele nadelige dingen achter elkaar naar voren die de massa raakt. Die accijnzen hoeven niet omhoog als die gewoon verdwijnen (veel te veel soorten belastingen cq complex belasting systeem, dus een onzinnige rompslomp) Mensen die ongezond leven moeten dat zelf weten, maar laten betalen en geen voorrang in de wachtlijsten (die ook niet nodig zijn als men elke patient in een keer uitbehandelt door het zorgsysteem logisch te maken)
Dat is een luisterende persoon/arts waar je als eerste komt, waar je je probleem uitlegt en die moeten samen met specialisten tot een oplossing komen. Nu leg je je huisarts je probleem uit en die verwijst je door naar de afdeling of afdelingen en die verwijzen weer door (en die kunnen schermen met' het is mijn afdeling niet' en dan kan je weer weken soms maanden wachten) Geen doorverwijzingen meer en de machtposities beeindigen, scheelt enorm veel tijd en kosten (maw bureaucratie wegnemen) Gaat nog wel even duren allemaal onder dit ongezonde regiem waardoor iedereen ziek wordt gemaakt (fast'food', supermarkt 'voedsel', drugs, bureaucratie, luchtverontreiniging, etcc)
En de vele onzinnige onderzoeken en taskforcen moeten verdwijnen, die kosten miljoenen. Er is een burger taskforce nodig ipv een systeem taskforce.
Grappig dat de AGF sector een van de meest gesubsidieerde industrieeen is, maar steeds meer mensen zich geen gezond voedsel kunnen veroorloven.
Hetzij financieel, hetzij wegens tijdgebrek. Vaak beiden.
Eveneens grappig dat stress een van de meest negatieve factoren is op de gezondheid van een menselijk leven, maar dat de (sociale) druk van werk, gezin, hobbies, sport, kinderen, vrienden, kennissen, netwerken, vrijwilligerswerk, files en mantelzorg er steeds meer inhakt.
Ja, het meest logische om dan te doen is een gezond leven nog onbereikbaarder te maken voor velen. Immers, dat haalt de druk weg van triviale zaken als pensioen, gezinsleven, opvoedkundige aspecten, volksgezondheid en vele andere basisprincipes die niet passen in de statistische spreadsheets van economische wetmatigheden.
U bent immers slechts een biologisch radertje in de wereldeconomie en dat dient vervangen te worden nadat u niet langer voldoet aan de geeisde operationele randvoorwaarden van de waanzin van de dag. Die overigens voor u bepaald worden. Daarbij, vervanging betekent afval, betekent recycling.
Ergo, nadat uw (economische) bijdrage niet langer gewenst is volgens opgelegde statistische leugens wordt u geacht om te rollen en dood te gaan.
Dat is wel zo efficient. En winstgevend.
Hogevorst. Dat is de reden. Het zou allemaal goedkoper en beter worden en de kosten stijgen de pan uit. Er zijn wel bepaalde personen beter van geworden. Misschien dat hij dat bedoelde.
En als we nou eens het accijns-geld op roken en drinken aan de gezondheidszorg zouden besteden, in plaats van aan Griekse banken, Belgische polders of Hollandse topmanagers?
Ook wil de taskforce dat er meer afspraken worden gemaakt met supermarkten over het aanbieden van gezondere voeding.
Zodan....... Doet de voedselindustrie daar ook aan mee dan?
Wat er allemaal niet voor rotzooi in eten zit,maar niks slecht voor de gezondheid.Zelfs aspartaam is veilig.
1,5 miljard bezuinigen,4 miljard in de pot voor Spanje.En dan de rest nog wat komen gaat.Snapt u het nog?
Gezonder voedsel is een illusie.
Hetzelfde wat we nu eten was vroeger veel gezonder.
En dat komt omdat het eten van tegenwoordig vol zit met E nummers en andere onnodige rotzooi.
En dat in naam van de economie.
En dan nu gaan zeiken dat het eten ongezond is.
DAT HEBBEN JULLIE ZO GEMAAKT.
Dus kom nu niet bij ons zeiken over ongezond voedsel.
@Breinstein | 16-06-12 | 00:54
Apartheid re-invented? Kijk eens om je heen, beste kerel; er is geen land ter wereld - misschien op Noorwegen na: wie weet - waar mensen zo vakkundig tegen elkaar uitgespeeld zijn als in Nederland. Man tegen man. Vrouw tegen vrouw: nergens ter wereld meer hoofddoekjes per vierkante kilometer als in Amsterdam-West. De Lof der Zotheid ten top. Over Apartheid gesproken: wie hebben dat ook alweer uitgevonden? Er is dan ook geen land ter wereld wat zo klein is en waar zoveel mensen leven, wat MEER separatistisch is ingesteld als Nederland. Iedereen leeft hier - en jouw plemp is weer eens een goed voorbeeld daarvan - in z'n eigen straatje en sterft in z'n eigen straatje zonder ooit om de hoek te hebben gekeken. Holland op z'n smalst.
Correctie: Er is dan ook geen land ter wereld wat zo klein is en waar zoveel mensen leven, wat MEER separatistisch is ingesteld dan Nederland.
'Taskforce Beheersing Zorguitgaven in een rapport in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.'
Een ministerie dat een clubje vriendjes zwaar betaald om met een vodje drogredenen te komen.
Dit moet dan weer leiden tot hogere belasting inkomsten.
En tevens de verzekerings vriendjes een handvat geven om de premie's verder te verhogen...
Verziekte voedselketen.....betalen.
Overbevolking......betalen.
Luchtvervuiling........betalen.
Afname levenskwaliteit.....betalen.
Crisis.....betalen.
EU......betalen.
etc.etc. Visionaire debiliteit is kostbaar.
De roverheid wil dat je zowiezo betaald in je leven ;-) Gezond of ongezond. Tot het moment dat je sterft !
Het wordt tijd dat mensen de rovers Taskforce Beheersing Zorguitgaven en het Volksgezonheid tegen de muur zetten ! Ze zijn zeer ongezond voor het volk
Dan ga ik toch lekker naar Belgie of Duitsland om drank in te slaan? Zout toch eens op met al die betutteling, je lichaam is je eigen verantwoording. Opereer dikzakken, kettingrokers en zuipschuiten gewoon niet meer aan door henzelf ernstig beschadigde organen tenzij het geheel zelf bekostigen, ben je overal van af. Heb je geen "taskforce" voor nodig
"ze" omhoog gooit.
Ze zouden rokers veel harder aan moeten pakken.
Rokers zouden 2 x zoveel premie voor gezondheidszorg en levensverzekeringen moeten betalen.
Accijnzen werken alleen op Europees niveau.
Wij als gezin Zepam willen best gezond eten en leven maar:
Het tekort aan cashflow beperkt het "gezonde" voer aangezien het Nederlandse fruit wat in de schappen ligt bij de plaatselijke kruidenier :
A onbeschoft duur is
B te klein is
C meestal te rot om beet te pakken
D het goede Nederlandse fruit is in geen velden of wegen te bekennen.
E En als het 1 keer in de reclame is is het fruit uit Spanje ??? hebben wij geen fruittelers meer?? (en de verse groenten hou ik helemaal me bek over)
En te zwijgen over eventuele contributie van een sportschool, of op zijn minst een abbootje voor het zwembad maar te zwijgen.
En omdat je dus te weinig fruit/groente kan eten, dus een te kort aan verse vitaminen heb, dus de kans heb dat één van ons eerder ziek word MOET ik meer gaan betalen.
Dus ff heel kort door de bocht dankzij de VVD (de grootste graaipartij voor en door de rijken) kan ik dus gewoon de t+fus krijgen en de rekening.
Dus ik wordt gestraft met mijn chronische ziekte met een honger inkomen waarvan ik net rond kan komen (nog wel ik wacht 2013 af) maar gezond vreten is er voor mij niet, ja het is er wel, als ik dat moet kopen dan moet ik in een woondoos gaan wonen, dan is de huur ( die ook schreeuwend duur is) niet meer op te brengen.
Ja en breek me de bek niet open over toeslagen die zijn inmiddels al zo ver ingekort, en het vreten is gemiddeld al 15 % duurder, ik moet al voor een groot deel mijn medicatie zelf betalen
Dus een ieder die roeptoetert het val wel mee, vraag ik kom ff ruilen voor een jaartje van inkomen (met 2 opgroeiende schoolgaande tieners) dan praten we verder, heel kort aan alle VVDers inkluis de VVD partij en alle andere die dit aanraden en voorstaan, krijg de tering, ik kan niet weg maar ik wil wel weg uit dit godvergeten t+fusland met graaibonuszakkenvulcultuur en iedereen die minder heeft, daadwerkelijk minder is, en zo behandeld dient te worden.
Gratis tip:
Iedere stropdas die met een TE grote opvallende auto vandaag zijn boodschappen gaat halen give them the birdie of erger zet ze klem op een betaalde parkeerplek, leuk.
Ja ik ben gefrustreerd, en nijdig is een understatement, dus mocht je met je dikke leasebak ergens klem staan, misschien ben ik het wel je weet wel diegene die genaaid word omdat ik ongezond MOET eten van jullie.
PS
Ik laat wel een briefje achter met D.I.A.Zepam leuk hoor ruzie met een parkeerwachter, ik film het wel en plemp het kunnen we allemaal lachen.
*gaat gezondheid opvoeren als aftrekpost*
We zouden ook kunnen proberen om gezond gedracht te stimuleren. Zwembaden en sportaccomodatie gratis toegankelijk. Geen drempels voor buitensport. Bijvoorbeeld afschaffen van visvergunningen e.d.
Als je blackjack gaat spelen in het casino en je mocht onverhoopt winnen, dan moet je die winst ook gelijk afdragen, immers, blackjack is ook heel risicovol.
Ik heb het hier al vaker geschreven, maar hoe meer "gezanik, gez*ik, ge*haa, gemanipuleer"of hoe men het ook wil noemen over ik wel of niet gezond moet leven zal op een gegeven moment bij mij op een zodanige manier averechts gaan werken dat ik JUIST WEL en niet te zuinig ga roken, wellich 6 pakjes op een dag, ga drinken, nou dat is dan geen drinken meer maar eerder "tanken" en zal ik heel de dag door ALLEEN MAAR hamburgers, patat, kroketten, frikandellen, mexicano's, bereklauwen, picanto's, uiteraard ondergedompeld met veel sauzen, heel erg veel sauzen en weet ik niet meer als ontbijt, brunch, lunch, dineer, avondeten, voor bij de koffie en thee en 's avonds bij de borrel, heerlijk languit gezakt voor de TV en de gehele dag door als tussendoortjes naar binnen schuiven!
Goh, wat ben ik het "genekl*llereer" over hoe men "moet leven" toch zat!
D.I.A.Zepam
|
16-06-12
|
08:55
De familie Zepam moet eens beginnen met fruit en groente uit het seizoen te kopen. Dan heb je een pond voor minder dan een euro. Op dit moment zitten we een beetje lastig door het koude voorjaar maar de Spaanse perziken zijn inmiddels alweer volop te krijgen voor bijna niks, binnenkort komen de kersen weer volop van de bomen en straks de pruimen. Wat groente betreft is er ook genoeg voordelig te krijgen. Je moet je voedingspatroon er een beetje op afstellen maar dan krijg je wel voldoende vitamines binnen hoor. Of een eigen groentetuin beginnen, geeft voldoening en goedkoop groenvoer. Bessenstruiken in je achtertuin doen het meestal ook prima en geven een behoorlijke oogst. En als je wat groente betreft dan écht krap zit kun je altijd nog brandnetel en zevenblad eten. Hartstikke gezond en je vind het overal.
Eigen verantwoordelijkheid.
En toch de prijzen omhoog om het te dwingen.
Dat is toch geen eigen verantwoordelijkheid meer.
Ben ik nu zo slim ..........of zijn ze zo ................
Maar de regelateurtjes zijn weer lekker bezig.
Straks hebben we helemaal geen eigen wil meer, alleen maar regeltjes.
Je wordt er gestoord van.
Je mag niet meer dragen wat je wilt.
Je mag niet meer eten wat je wilt.
Je mag niet meer drinken wat je wilt.
En voor alles mag je wel betalen.
Stellen aso's die dat allemaal bedenken.
Hebben ze echt niets beters te doen ?
Bijvoorbeeld werken.
"Ik doe mijn best om redelijk gezond te leven (oké, ik sport ook) en door het asociaal ongezonde gedrag van anderen betaal ik meer voor mijn ziektekostenverzekering."
Brinkers | 15-06-12 | 22:37
Prachtig! Dan ben je vast ook een voorstander van het afschaffen van alle subsidies: waarom zou ik voor die uitwoonerts nog 1 cent meer moeten betalen vanaf nu? Geef me 1 reden.. oh, dat heb je dus al gedaan! =)
Vieze UITBUITERS
Ik betaal al voor een ongezond leven, stelletje lutsers:
- pakje peuken € 5,50
- kratje Grolsch: € 12,--
- fatsoenlijk flesje Scotch: € 35,--
- kapsalonnetje: € 6,50
Enz, enz, enz...
Over ongezond leven.. ha! Iedereen hetzelfde percentage belasting betalen. De 1 is toch niet meer of minder dan de ander voor de wet? Nou dan? Op dit moment een vreselijk ongezonde situatie die niet alleen tot veel scheve ogen leidt, maar dat ook nog wederzijds. Geld is immers makkelijk te *compenseren*, maar dan moet je er wel *vrijelijk* over kunnen beschikken. Dus degene zonder geld is sowieso de lul. Of de *rijke* nu meer of minder belasting betaalt doet dan ook helemaal niet ter zake! Integendeel. Ik zeg daarbij niet dat het voorgaande voorstel alle problemen oplost. Het is een stap in de goede richting, dacht ik. Mooi, volgende punt op de agenda :)
ik wacht echt op een Arabische lente, dit land is doorgedraaid en maakt de burger echt zwaar ontevreden door alles duurder te maken door te drukken zonder dat er überhaupt sprake is van een democratie. Dan heb ik het nog niet eens over de EU wat een vies spelletje dat wel niet is. Ik hoor menig student, werkende en gepensioneerde er over dat men niet in dit land meer actief wilt zijn en graag weg wilt uit dit land. Als dit zo door gaat verpest Nederland echt hun land en dat door een paar kabinetjes, ongelooflijk
Die meneer Reinards hoort zo te zien ook bij die VVD graaiers om mensen het laatste geld ook nog afhandig te maken. Criminele politiek.
Je zou er ook eens aan kunnen denken om 'gezond voedsel' gratis te maken ipv al dat zogenaamd ongezonde 'duurder'. Dit is gewoon een manier om nòg een keer te plukken. Toch frappant dat we wéér verliezen van de Duitsers, ze nu wéér één Europa willen met übermenschen. Het lijkt wel een herhaling van de jaren '30-40. :')
Hammondman
|
16-06-12
|
13:59
|
U weet net zoals ik dat de geschiedenis zich keer op keer herhaald, de politieke leiders die kijken niet verder vooruit als 4 jaar met hun tunnel-visie herhalen zij zo de geschiedenis, zij het in een ander jasje gestoken.
Als de mensen later naar de huisarts gaan want dat ga je krijgen wordt de behandeling duurder dus bespaar je weinig jawel op 1 ding op de aow want dan gaan de mensen tenminste weer vroeger dood dat is toch wat dit kabinet wil.
Ik heb al voorspeld dat alle genotsmiddelen stapsgewijk wordt gedemotiveerd.
Het bewustzijn/creativiteit/psychische ontplooing mag niet gestimuleerd worden, want dan ben je een gevaar voor de aankomende dictator. Dit klinkt vergezocht...., maar in vele kleine stapjes kan je ook de wereld overnemen. Hun doel is een algemene geaccepteerde gevoelloze psychische gevangenis.
-
De defenitie controlestaat wordt doorgaands nog niet goed begrepen. Als ik zeg controle bedoel ik controle in alle aspecten...., maar dan ook alle !! (gedachtes, onderbewustzijn en bewustzijn). Alles wordt gesloopt onder mom van veiligheid(voor jezelf).. in ruil voor vrijheid.
Wij hebben nog niets gezien.. het systeem is al geklapt en de oorlog zal de wereld dichter naar elkaar toe trekken d.m.v. een absolute dictatorschap... alles gaat dadelijk GECONTROLEERD naar één punt d.m.v. schulden. Contant geld zal binnen 5 jaar verdwijnen.. mark my words.
-
Rutte en Pechtold zijn de bilderbergjes van dit kabinetsjaar. Deze collaborateurs zullen de Nieuwe wereld orde omhelzen en propageren.
nogmaals de definitie van een controlestaat/Überwachungsstaat;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Controlestaat
Dit klinkt vergezocht....,
Cipiripi | 16-06-12 | 18:35 |
.
Nee hoor, het klinkt als het geleuter van een zwakzinnige.
Dit klinkt vergezocht....,
Cipiripi | 16-06-12 | 18:35 |
.
Nee hoor, het klinkt als het geleuter van een zwakzinnige.
Sanglier |16-06-12 |20:11
---
Gelukkig dat jij dit naar mij typt.
Jij bent dit systeem en kan niet anders denken.
Ik volg je een tijdje..., wat een geouwehoer af en toe.
Jij hebt 'last' van een te sterke persoonlijke ideologie... een irritante straat marokkaantje die je niet eens aan wilt horen.
educatie maakt meer kapot dan je lief is. Dit zal je niet begrijpen, omdat je al te gevorm bent en dit systeem verdedigd.
..
Ps. waarom zwakzinnig..? De hoge heren zijn tegen je.. en niet voor je.
.. of is dit een zwakzinnige gedachte..?
Cipiri16-06-12 18:35
.
Volgens mij zijn ze begonnen juist bij jouw in de straat met het druppelen van lsd in de waterleiding.