*

SP: Zondag is rustdag!

De leden van de SP vinden dat het aantal koopzondagen niet meer wordt dan 12 per jaar. Dat voorstel werd vandaag op het partijcongres overgenomen.

De SP is bang dat door een overvloed aan koopzondagen de kleine ondernemers en winkeliers in de knel komen. Daarom vinden ze het belangrijk dat er een gezamenlijke dag is waarop het gros van de winkels gesloten is.

Overigens mag er een uitzondering gemaakt worden voor toeristische gebieden, maar ook dan wil de partij dat er rekening wordt gehouden met de gevolgen voor kleine ondernemers.

R. Schrijver | 30-06-12 | 14:39 | 41 reacties

Extra foto's

Reacties

Laat de ondernemer lekker zelf bepalen of hij open gaat of niet op zondag. De supermarkten zijn tegenwoordig ook op zondag open en volgens mij is voor veel supermarkten de drukste dag van de week.

beetje zwanger bestaat ook niet, dus álle zondagen rust of niet

@bert en ernie,
Daar ben ik volledig mee eens en verder zouden dergelijk domme ideeën/maatregelen de economie juist nog verder aantasten, maar dat vinden de S(tomme)P(rutsers) niet belangrijk, het enige wat zij belangrijk vinden is wat zij zelf denken. Met andere woorden:
Ik vind de leden van de S(tomme)P(rutsers) een stel egoïsten en niet zo maar egoïsten, maar "egoïsten eerste klas"!

socialisme = armoede

Dan adviseer ijk de sp eens een zondagmiddagje in Rotterdam te gaan kijken.
Je kunt er lopen over de hoofden en de sfeer is geweldig.
Maar ja wat wil je van de rotte tomaten partij.

Dus niet alleen onze moslimbroeders maar ook onze eigen Hollandse Godsdienstfanaten proberen ons de les voor te schrijven. Stond er niet ergens vermeld dat politiek en Godsdienst gescheiden moet blijven.

Met alle schrikkelseconden die we in de loop ter tijd hebben gehad is de zondag inmiddels de woensdag geworden.

Dan moeten niet alleen de winkels dicht.. Maar ook alle andere dingen die 'open' zijn op zondag.. Want dan moet IEDEREEN rust hebben op zondag.. en dat kan weer niet.. ik ze nog geen inbreker zeggen tegen zijn maat; 'zullen we morgen winkel beroven?'en dat de ander dan antwoord; 'nee, het is morgen zondag, dat is rustdag!'
kom op zeg.. en ziekenhuizen? moeten die dicht blijven op zondag? Iedereen zaterdag avond weg sturen en zeggen; 'kom maandag maar weer terug!'
Met winkels net zo.. ik werk soms ook op zondag en voor veel huishoudens de IDEALE oplossing.. die kunnen niet door de week, door werk en andere dingen.. nee, hier moet de SP maar mooi vanaf blijven..

+1! @ bert en ernie
Helemaal mee eens! De zondag rustdag zou alleen voorbehouden moet zijn aan onze gristelijke medemens en iedereen die dat voor zichzelf wil. Als zij op donderdagavond naar hun kerk willen, dan hou ik ze toch ook niet tegen. 'What the hell', waarom moeten zij voor mij bepalen of ik op zondag wil gaan winkelen. Van die socialistische rooien is dit niets meer dan een poging stemmen te trekken bij de gristelijke partijen.

Ik bepaal zelf wel wat ik doe op zondag. Als ik op zondag wil werken, dan ga ik werken. Die vrijheid moeten anderen, bijvoorbeeld winkeliers, ook hebben. Niemand verplicht ze om op zondag te werken. En als je die dag perse nodig hebt om überhaupt winst te maken terwijl je al meer dan 40 uur in de week in de winkel staat kun je beter eens nadenken over je toekomst. Anderen de schuld geven omdat zij op zondag werken is wel heel erg makkelijk.

Fuck zondag rustdag.
.
ik denk dat een ondernemer prima zelf kan bepalen of hij op zondag open wil zijn. Daar hebben we de SP planeconomie niet voor nodig.

Van de 7 dwergen is de socialist de meest hulpeloze.

Cro-Magnon| 30-06-12 | 16:22
Dat moet dan wel Dopey zijn, want die jaagt zijn geld altijd er in één keer door.

Digimutsnewuser
|
30-06-12
Lees je wel waar het om gaat , schijnt bij veel reaguurders een manco te zijn.
Ben er ook voor , dat iedereen zelf maar moet weten wanneer hij open gaat, en dicht , maar ik begrijp wel dat dat ten koste gaat van de kleine winkelier.

Beter ga je naar een echte 24-uurs economie. Meer werkgelegenheid. Minder files wegens betere spreiding. Geen geren en gevlieg wegens sluitingstijden. Of vrij moeten nemen omdat anders de tent dicht is. Huurkosten van een winkelpand blijven gelijk, maar je hebt meer verkoopuren in een dag dus per saldo meer omzet voor nagenoeg dezelfde kosten. Zelfde vlieger zou opgaan voor bijvoorbeeld een tandartspraktijk. Economische groei dus en nog een paar van die dingen.
Zat mensen zijn zogenaamde nachtvlinders, die presteren veel beter in de avond dan 's ochtends. Omgekeerd heb je mensen die op hun best zijn in de vroege ochtenduren. Iedereen heeft wel eens een slechte dag die je op een later tijdstip met gemak zou kunnen inhalen. Maar nee, iedereen eenheidsworst gelijk automaatjes. Complete sectoren liggen volkomen plat voor het grootste gedeelte van de tijd, omdat het gros alles in maximaal 10 uur per doordeweekse dag probeert te proppen.
De economie is niet flexibel en dynamisch. Welnee. Eerder koppig en eenkennig. Waar de rest zich maar heeft aan te passen door nog harder te lopen om het allemaal passend te krijgen.

Ik vind toch dat de zaterdag ( שַׁבָּת - sjabbat) een nationale rustdag moet worden. Moet gewoon kunnen met onze Joods Christelijke tradities. Kan alles lekker open op zondag. Probleem opgelost.

sarko | 30-06-12 | 16:32 |Misbruik melden

De kleine winkelier intreseert ze al helemaal niet. De grote bedrijven worden nooit gecontroleerd bij overtreding met uren, uitbetaling en wat dan nog meer.

Waarom staan er anders iedere week/maand nieuwe vullers bij de AH? Na het salarisstrookJE zien ze wat voor oplichters het zijn en nemen ontslag

Hitsig Paard
|
30-06-12
|
16:58
Hormonen , tis wat.

@Hitsig Paard,
En waarom dan niet gelijk de vrijdag overslaan en doorschuiven naar de vrijdag? Dat is toch waar een aantal "mensen" in Nederland van dromen?
Of is een dergelijk voorstel (alsnog) vloeken?

OEPS! MIJN VORIGE REACTIE HAD MOETEN ZIJN:
"@Hitsig Paard,
En waarom dan niet gelijk de zaterdag overslaan en doorschuiven naar de vrijdag? Dat is toch waar een aantal "mensen" in Nederland van dromen?
Of is een dergelijk voorstel (alsnog) vloeken?
SORRY EN MIJN WELGEMEENDE EXCUSES VOOR HET ONGEMAK!

Deal: Maar dan ook geen Carnaval meer op zondag.
De uitbaters hebben immers hun rust nodig.

@footbal33,
Om eventjes bij Uwer pseudoniem te blijven:
Hoe zit het dan met voetballen op zondag en de voetballers die dan aan het voetballen (zouden kunnen) zijn?

Roemer neemt het tenminste op voor de kleine middenstand, de liberalen zien liever KOPEN,KOPEN,KOPEN pakhuizen, en als 't aan hun ligt 24/7.

ik zie liever dat de winkels langer open blijven.

Of de winkels op zondag nou zo nodig open moeten?
Eet er geen snee brood meer of minder om...
Ga ook echt niet meer kopen als winkels op zondag open zijn.
Dag minder open betekent minder personeelskosten; zondag ook open betekent dus automatisch dat het duurder word...
Laten we eerlijk zijn; wie koopt er op zondag wat hij niet nodig heeft als hij dat ook op zaterdag niet koopt...

@Mick64 | 30-06-12 | 18:19 |
Ze zijn niet de enigen. Het lijkt mij ook heerlijk om 24/7 te kunnen kopen. Hoe vaak heb ik niet dat ik 's avonds om 10 uur er achter kom dat ik iets ben vergeten te kopen? En als dan gewoon de appie open zou zijn ipv die schijtdure avondwinkel met zijn beperkte assortiment is dat toch ideaal?

Ach, de SP zoekt steun bij de SGP? Overigens aan alle lieden die op de SP willen stemmen: Het SP programma vermeldt dat de ontwikkelingssamenwerking van 7 % naar 8 % moet. Dus in plaats van bezuinigen op de ontwikkelingssamenwerking wil de SP nog een miljardje meer aan derde werelddictators overmaken. Leuk voor de kiezers die kortgeleden zijn overgestapt van de PVV naar SP. Erg principeel die kiezers, van 0 % ontwikkelingssamenwerking bij de PVV naar 8 % bij de SP.

De winkels willen we wel 24/7 open, maar wil die uren ook werken? Of vinden we het alleen makkelijk omdat we doordeweeks overdag moeten werken en dus alleen maar 's avonds en in het weekend tijd hebben om te winkelen?

'maar wil je die uren ook werken'

Ik ben op zondag drukker dan de hele week bij mijn baas lol

vrijdag is de rustdag voor moslims Dus ook op vrijdag dicht of alle dagen open.

Zondag rustdag whahahaha. Dan te denken dat hier in mijn stad Roermond met 56.225 inwoners. Op vrijdag, zaterdag en zondag de drukste dagen van de week zijn. Ongeveer 20.000 tot zelfs +50.000 Duitsers en Belgen hier hun inkopen en shopgedrag komen vertonen. Dan hebben we het nog niet eens over als de Duitsers weer een doordeweekse vrije dag hebben.

Zelfs de kleine ondernemer profiteert hier enorm van en wordt aangemoedigd en ondersteunt om mee te blijven doen. Wel altijd de kleine ondernemer de vrije keuze laat wat ze zelf ermee doen.

Goed dat hier altijd een liberaal B&W zit en de (s)linkse partijen altijd buitenspel worden gezet door de inwoners zelf hier. Deze stad is groot geworden door de liberalen en gelukkig nooit kapot is gemaakt is door de (s)linkse. Je moest eens weten hoe jaloers deze partijen zijn op de liberalen hier. Bijna tot haat toe, wat in hun gedrag in het bestuur van gemeente terug te zien is. Gelukkig komen SP, Gl en D66 met hun ene zetel hier altijd niet ver.

Lang leve de Koopzondag!!!!!!!!

Hier in Drachten is nog nooit een koopzondag geweest,word hoog tijd.

@maus2001,
U hebt een leuk en goed onderbouwd stukje geschreven!

blabla bladerdebladiebla Bedankt voor uw opmerking. Zeer gewaardeerd.

Zou zeggu mensen van Spits kom eens hier gezellig op bezoek en maak uw eigen oordeel als het werkt of niet. Roermond is een gezellige vriendelijke stad met veel mogelijkheden van shoppen, cultuur, recreatie en evenementen.

En ja ik steek niet onder banken of tafels dat ik wel een trots en opgeheven hart voor mijn stad heb. Dat mag iedereen voor zijn of haar stadje hebben naar mijn mening.

Linkje http://www.cityroermond.nl/
(geplaatst omdat je hierin terug kunt zien hoe ze het hier voor mekaar krijgen)

Ik ben over de meeste onderwerpen met de SP mee eens, maar met deze niet.
Ik vind deze beperking heel slecht voor de economie.
Degenen met een beetje geld over, zijn veelal de (twee) verdieners met full time banen tijdens kantoor uren.
Deze mensen hebben eigenlijk alleen maar de zaterdag middag om te gaan winkelen.
Maaarrrr... ik klaag niet.
Ik heb zelf een webwinkel en ik merk wel dat zondag mijn drukste dag is.
Als ze geconfronteerd worden met dichte deuren bij de bakstenen winkels, gaan mensen op een andere manier hun aankopen doen.
Rustdag op zondag?
Ik heb het gelukkig hartstikke druk.
Jammer voor al die bakstenen winkeleigenaren die nu failliet gaan natuurlijk.

We kunnen natuurlijk ook op die 'liberale' VVD gaan stemmen, voor meer koopzondagen.
Reken er natuurlijk niet op, dat die extra koopdagen daadwerkelijk komen.
Misschien hebben ze de SGP weer nodig.
Of een van de anderen grrrissstelijke partijen.
De SGP met d'r twee zeteltjes was er vorige keer tegen, dus kwamen er geen extra koopzondagen.

@netjunk | 01-07-12 | 13:09 |
Nee, nooit meer VVD voor mij. Wat hebben die het liberale gedachtegoed afgelopen kabinetsperiode ongelofelijk laten vallen! Ipv minder regels kwamen er meer regels, ipv minder overheidsbemoeienis kwam er meer overheidsbemoeienis en ipv minder belastingen gingen we meer belastingen betalen.

Laten we nog wat te drammen hebben...

Geweldige actie van de SP.
Mijn vrouw heeft een winkel, kan niet teveel personeel betalen, maar zit wel in een branche waarin ze makkelijk weggeconcureerd kan worden door de grote winkels. Ik wil haar ook wel eens thuis hebben. En is het nou echt zo nodig om 24/7 te kunnen kopen? We jagen elkaar alleen maar meer op.
Al die kletsmajoors hierboven hebben heel duidelijk geen eigen zaak.

Oke deal. Zorg ervoor dat post 7 dagen per week wordt, ik bestel alles toch via internet.

Bezig met verzenden!

Column

James Worthy

Ik kijk al jaren naar het Eurovisiesongfestival, want het is machtig mooi hoe wij Europeanen zo...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files