*

 Angst voor aso-racers

Angst voor aso-racers

Veel ouderen en ouders met kinderen durven met dit mooie weer niet op de fiets, uit angst op fietspaden afgesneden te worden door (groepen) racefietsers. Dat meldt de Fietsersbond. Volgens de bond staan de klachten tegen racefietsers dit jaar op de tweede plaats, na de irritatie over snorscooters op de fietspaden.
Dat is triest, reageert de NTFU, de grootste wielersportbond van Nederland met 52.000 leden en 450 verenigingen van racefietsers en mountainbikers. Sinds 2008 probeert de bond via gedragscodes en met het motto ‘Gun elkaar de ruimte’, de leden tot correct gedrag aan te sporen. „Niet alle racefietsers zijn echter lid”, aldus Erik Tolboom van de NTFU.
Een meldpunt waar burgers met klachten terecht kunnen over wangedrag van racefietsers is er niet, al komen veel meldingen bij de Fietsersbond binnen via mails en brieven. Beide bonden pleiten via onderzoek de precieze toedracht van ongelukken tussen (race-)fietsers op de fietspaden in kaart te brengen. „Wij pleiten ook voor bredere fietspaden en onderzoek naar de mogelijkheid, groepen racefietsers op de rijbanen te laten rijden. Vooral nu er begin deze week weer een dodelijk slachtoffer viel, de tweede dit jaar door een botsing met een racefietser op het fietspad”, aldus woordvoerster Arien de Jong van de Fietsersbond, die dit samen met de NTFU bepleit. De Jong wijst naar het gegeven dat er jaarlijks nog altijd meer fietsers op de fietspaden bij komen, en mogelijk ook het risico op deze ongelukken toeneemt. In België en Duitsland gebeurt het bovendien al, aldus Tolboom.
De roep om onderzoek waarbij geregistreerd wordt in welke mate ongelukken plaatsvinden tussen recreatieve fietsers en racefietsers, wordt gedeeld door Veilig Verkeer Nederland. Maar de VVN wil niets weten van racefietsers op de autobanen, tenzij deze voor bepaalde evenementen afgezet zouden worden. De verschillen in snelheden op de autowegen zijn daarvoor te groot, aldus de organisatie.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten dat er een groot onderzoek gaande is naar het gebruik van fietspaden in Nederland en de fietsveiligheid. Daarbij zou ook de aanwezigheid van racefietsers ‘ímpliciet meegenomen zijn’. „Maar de gemeenten zijn verantwoordelijk voor de fietspaden.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg Spitsnieuws op Facebook!

A. Karimi | 27-07-12 | 06:32 | 36 reacties

Reacties

ik woon langs een fietspad , en je krijgt de meest schandalige opmerkingen naar je hoofd geslingerd . ook destijds mijn kids. nog erger dan de gemiddelde tokkie eruit slingert. en dit is echt niet van het laatste jaar . zeg maar rustig een 10 tot 15 jaar. dus als ik uit de verte de ploeg van jan raas aan zie komen, gaat mijn auto midden op het fietspad. het zal ze leren .

  • bert
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 07:28
  • |
  • Quote
  • |

Wielrenners hebben het waanidee dat zij meer rechten hebben dan de overige weggebruikers. Verkeersregels lappen ze massaal aan hun laars en andere weggebruikers worden zonder pardon van hun sokken gereden. Meestal krijg je dan ook nog wat opmerkingen naar je hoofd geslingerd.

  • DzY
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 08:06
  • |
  • Quote
  • |

Er zijn door het land verspreid speciale circuits voor race fietsers, laat ze die maar gebruiken.
Geen bezwaar dat er voor evenementen zo af en toe wat wegen afgezet worden.
Hard gaan op fietspaden met niet meer dan 4 'renners' als groepje...

  • Henkei
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 08:35
  • |
  • Quote
  • |

Ze moeten samenscholing (meer als 3 wielrenners samen) van mensen op fietsen met dunne banden en puike zonnebrillen in het openbaar verbieden.

  • bokuohn
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 08:46
  • |
  • Quote
  • |

eerst de scooters.. nu weer de racefietsers.. straks weer de honden bezitter.. hengelsporters... rolschaatsers...voetballende jongeren.. barbequen..ga maar door!
Mensen kunnen gewoon niets van elkaar verdragen en vinden dat ze overal wat van moeten zeggen!!!

  • wimpiealacreme
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 10:07
  • |
  • Quote
  • |

Wat mij betreft is het jachtseizoen op asociale wielrenners weer geopend. Niets zo grappig als een hele groep (deze ondersoort van, vermoedelijk, de menselijke soort verplaatst zich doorgaans in groepen) over elkaar te zien struikelen wanneer je vlak voor hen vol in de ankers gaat met de auto.

  • Kelele Nyingi
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 10:37
  • |
  • Quote
  • |

Altijd al irritant geweest van die verbeten strakke pakkies in pelotonverband die denken het alleenrecht op de wegen te hebben louter en alleen omdat ze zich in la grande boucle wanen.
De epowannabees hebben nimmer oog gehad voor gezinnen op de fiets die ook van het mooie weer willen genieten, sterker, laag dunkend wordt op de rest van de weggebruikers neder gekeken door het in hun ogen gebrek aan enige fysieke inspanning in relatie tot die van hen die daarentegen extreem bovenmatig beschouwd wordt.
Toch is het van belang dat hier nu eens hard wordt ingegrepen. Bij falend anti-amateurfietsrennerebeleid is het wachten op de zekere komst van de allochtone pelotons. De frustratie zal compleet zijn wanneer gemotoriseerde coureurekes met bontkraag over de wegen razen vastgelegd door de u-tubecameramannekes met gestolen mobieltjes vervaarlijk overhangend in de bochten op hun vele scooters. Dat zou een mens toch niet moeten willen zeg.

  • hoocheecoochee
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 10:48
  • |
  • Quote
  • |

hoocheecoochee | 27-07-12 | 10:48
Zoveel mooie woorden in zoveel creatieve zinnen.....en dan eigenlijk niets zeggen. Je kunt zo de politiek in, beste !

  • DzY
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 10:52
  • |
  • Quote
  • |

DzY | 27-07-12 | 10:52 |
Politiek is zo wars van enige inspiratie, geen visie geen effectiviteit slechts de ego is doorslaggevend .....verdomd U heeft wellicht gelijk......
*in verwarring bolletjestrui in kast hangt*

  • hoocheecoochee
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 11:05
  • |
  • Quote
  • |

@Kelele Nyingi: U begrijpt dat wat u voorstelt, en waarvan u aangeeft dat het grappig vindt, poging tot moord is?

Het artikel gaat om de actie "Gun elkaar de ruimte".
Laten we dat dan ook doen.

  • Ertking
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 11:21
  • |
  • Quote
  • |

Die eikels heb je in Limburg al jaaaaaaaaaaaaren. Kwestie van een 2e ruitensproeiertankje + spuitmondje naar de zijkant. Even een koude douche. Meestal zijn 't die ouwe zakken van 40+ die aso zijn. Hoe ouder, hoe erger.

  • Hammondman
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 11:43
  • |
  • Quote
  • |

@ Ertking | 27-07-12 | 11:21: Dat is geen poging tot moord. Verkeersdeelnemers moeten dusdanig afstand houden tot hun voorligger dat ze binnen die afstand tot stilstand kunnen komen. Zodra jij er te dicht op zit en je knalt achter op iemand anders, is dat jouw fout. Of die voorligger nu remt voor een overstekende pissebed, doet er niet toe. Kom ik meteen bij een tip (o.a. voor Kelele Nyingi|27-07-12|10:37) zorg dat je een goede stalen bumper hebt, liefst iets van matzwart. Dan valt de schade van wielrennertjes mee.

  • Hammondman
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 11:45
  • |
  • Quote
  • |

Hammondman |27-07-12 |11:43
En dan gewoon dat tankje vullen met pis.
Ik pak dat tuig altijd anders aan, en dat is gewoon inhalen en dan voor ze gaan rijden en dan boven op de rem gaan staan.

  • von sokkenstopfen
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 11:55
  • |
  • Quote
  • |

bokuohn|27-07-12|08:46
en gewoon een snelheidslimiet van 15kmh voor fietsers invoeren. Dan kunnen de wouten ook eens een bonnenregen over dat tuig uitstorten.

  • von sokkenstopfen
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 11:58
  • |
  • Quote
  • |

De gemiddelde wielrenner staat inderdaad ook niet hoog bij mij aangeschreven qua vriendelijkheid, vooral in groepsverband lijken het net Marokkanen . Met hoe meer ze zijn, hoe groter ze zich eigen voelen en des te groter is de bek die ze geven

  • Onbekendje
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 12:01
  • |
  • Quote
  • |

Ik heb jarenlang een hobbyruimte gehuurd gehad, en om daar te komen moest ik 7km over een boerenslingerweggetje rijden, en daar reed elk jaar ene guust uit moergestel even iets van 10000km bij elkaar in een week of 3. Dat was het eerste jaar geen ramp, maar het jaar erop fietsten er al een paar met hem mee, en weer een jaar later een heel peleton incl. volgwagens met reclame en zwaailichten en leek de route wel op de tour de france met mongolen die langs de weg gingen zitten met spandoeken, tuinsets en bbq , en wilden niet hebben dat je op die 7km inhaalde. Nou not me, want ik ga echt niet 7km lang met een slakkegangetje achter die kutfietsers blijven plakken, wat ook niet verplicht is, dus inhalen, en daar waren ze niet blij mee, maar daar had ik schijt aan, en had zoiets van, hou me dan eens tegen als je durft, want dan gaan er toch rake klappen vallen, en hebben ze me wijselijk nooit tegengehouden. Ze hebben zover ik weet geen vergunning, en is de weg ooit nooit afgesloten geweest voor het overige verkeer, dus moeten ze zich gewoon aan de gewone verkeersregels houden, al rijden er 10 volgwagens met zwaailichten, en veeg ik dan ook m'n reet af met dat zooitje tuig.

  • von sokkenstopfen
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 12:13
  • |
  • Quote
  • |

btw, hier nog een filmpje over die mongool en z'n aanhang.
http://www.youtube.com/watch?v=QRbjZAD3jhE

  • von sokkenstopfen
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 12:14
  • |
  • Quote
  • |

btw, hier nog een filmpje over die mongool en z'n aanhang.
http://www.youtube.com/watch?v=QRbjZAD3jhE

  • von sokkenstopfen
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 12:20
  • |
  • Quote
  • |

@ hoocheecoochee | 27-07-12 | 10:48
"laag dunkend ..."
.
Laatdunkend, Hooch.

  • Kelele Nyingi
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 14:14
  • |
  • Quote
  • |

@von sokkenstopfen 27-07-12 12:13:
 
Ik heb in m'n jeugd heel erg veel gefietst daar in die buurt, vooral die vennen en plassen en bossen zijn een genot om tijdens zulk warm weer als vandaag even te fietsen en een pint te pakken bij 'T Stokske'.

  • A. De Bree
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 14:16
  • |
  • Quote
  • |

@ Ertking | 27-07-12 | 11:21
Klets toch niet zo'n onzin! Van een klein valpartijtje is nog nooit een wielrenner doodgegaan. Dat hoort er gewoon bij. Zonder valpartij is de rit niet compleet. Ik doe ze een plezier.
.
Maar zonder dollen: iedereen krijgt van mij de ruimte, maar groepen wielrenners, die me er niet langs laten of pas na langdurig aandringen en dan nog maar net en met boze blikken en een grote bek, tja, die zijn aan de beurt. Dat soort idioten moet van de wegen geweerd worden. Er zijn wielerbanen; laten ze daar maar hun hobby beoefenen. Op de openbare weg zijn ze gewoon weggebruikers zonder enig bijzonder recht. Gedragen ze zich netjes, hebben ze van mij geen last, maar zo niet, gaan ze echt onderuit!

  • Kelele Nyingi
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 14:18
  • |
  • Quote
  • |

Gedragen ze zich netjes, hebben ze van mij geen last, maar zo niet, gaan ze echt onderuit!
Kelele Nyingi |27-07-12 |14:18
*
Zo, stoere jongen hoor.

  • L1
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 15:48
  • |
  • Quote
  • |

@ L1 | 27-07-12 | 15:48
Ah, kijk, daar hebben we zeker zo'n aso-wielrennertje, die zich leider van een grote koers waant en lekker schijt heeft aan andere weggebruikers. Gewoon netjes aan de kant, bekkie dicht en respect voor medeweggebruikers, dan is er niks aan de hand. Capice?!

  • Kelele Nyingi
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 16:10
  • |
  • Quote
  • |

Denk dat je ipv "Capice" gewoon het woord "capsones" kan gebruiken, want daar heb jij er genoeg van.
Wielrennen is niet mijn hobby maar als je een echte vent bent dan vloer je ze als je ook op een fiets zit en niet lekker veilig in je wagentje. Capice?!

  • L1
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 16:19
  • |
  • Quote
  • |

@ L1 | 27-07-12 | 16:19
"Als je een echte vent bent..." LOL
.
Ha, ik zie het al: groep asociale wielrenners blokkeert mijn weg, ik rij zo snel mogelijk naar huis, trek mijn fiets uit de schuur, sprint er achteraan... Hmm, volgens mij heb je dit niet zo goed doorgedacht, wel?!
.
Het dringt kennelijk niet tot jou door, dat dit niets te maken heeft met het bewijzen van mijn mannelijkheid of iets dergelijks, maar met het weren van asociale wielrenners van de Nederlandse wegen. Daar ga ik geen extra moeite voor doen, hoor.

  • Kelele Nyingi
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 16:27
  • |
  • Quote
  • |

A. De Bree |27-07-12 |14:16
fietsen en dan bier drinken met deze warmte? Dat zal dan wel als lood in je benen kruipen.

  • von sokkenstopfen
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 16:40
  • |
  • Quote
  • |

@von sokkenstopfen 27-07-12 16:40:
 
Inderdaad krijg je daar heerlijk zware benen van, zeker als je een paar trappistjes hebt geconsumeerd. Tegenswoordig laat ik dat fietsen voor wat het is en heb m'n focus meer op het bier (en laat me vervolgens rijden als Bewust Beschonken Bijrijder).

  • A. De Bree
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 16:54
  • |
  • Quote
  • |

A. De Bree |27-07-12 |16:54
Trappist? dat is toch een ander woord voor fietser? (lol)
Verder ben ik de bob, oftewel de Bewust Onbeschofte Bestuurder. Vooral als het om wielrenners gaat.

  • von sokkenstopfen
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 17:25
  • |
  • Quote
  • |

Maar het allerleukste is dat die aso's helemaal geen wielrenners zijn. Het zijn toerders/trimmers die de Tour de France naspelen op fietspaden. Géén wielrenners dus!!!!!

  • sneeuwwitje
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 17:31
  • |
  • Quote
  • |

@von sokkenstopfen 27-07-12 17:25:
 
Bierdrinken is dan ook topsport, LOL...

  • A. De Bree
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 17:32
  • |
  • Quote
  • |

@Kelele Nyingi
Blijft een heerlijk gevoel als je die wannabe-armstrongs de berm in ziet kletteren he ? Dacht dat ik de enige was met deze oplossing. Langsrijden en dan net met je spiegeltje het stuur van de buitenste raken is ook zeer effectief. Slaan ze ineens allemaal rechtsaf...

  • DzY
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 18:23
  • |
  • Quote
  • |

Vraag eens aan zo'n wielprutsrenner of zijn zadel rechtop staat als hij opgewonden reageert, en vraag gelijk of hij nu een kudtwijf heeft of een kudthuwelijk omdat hij zijn agressie op andere botviert, altijd succes.
.
Gratis tip voor de honden bezittert (grote hond wel te verstaan)
.
Neem een hondenriem, ook wel ketting genaamd, mee, en slinger die nonchalant in de rondte, werkt ze kijken wel uit dan die wielprutserts met hun grote bek.

  • D.I.A.Zepam
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 19:20
  • |
  • Quote
  • |

Die gasten hebben zo'n grote muil omdat er nooit een bel op die fiets zit.
Die bel is namelijk extra gewicht en verstoort de stroomlijn.

Sorry, ik vind het enorme sukkels.

  • Peetjeh
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 20:17
  • |
  • Quote
  • |

Of wat mijn broer eens deed. Harder fietsen dan die sukkels, peukje draaien en opsteken.

  • Peetjeh
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 20:18
  • |
  • Quote
  • |

Kelele Nyingi | 27-07-12 | 14:14 |
Was om de lading van meer kruit te voorzien... ABN benauwd soms...doch uiteraard taalkundig niet beugelwaardig.

  • hoocheecoochee
  • |
  • 27-07-12
  • |
  • 20:40
  • |
  • Quote
  • |