*

Homo past zich aan

De helft van de homoseksuele mannen en vrouwen zegt (altijd) het gedrag aan te passen zodra zij een publieke ruimte betreden. Dat doen zij om negatieve reacties als afkeurende blikken, vijandige opmerkingen of geweld te voorkomen. „Dat betekent dat ze niet hand in hand lopen, of zoenen in het openbaar”, zegt Marloe Boon, master-studente Sociologie van de Vrije Universiteit (VU). Homo’s ervaren heterogedrag als de norm voor de publieke ruimte, aldus Boon.

Boon hield in opdracht van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) diepteinterviews met twintig homoseksuele mannen en vrouwen van 19 tot 66 jaar uit Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. De geïnterviewden geloven niet dat homoseksualiteit ooit helemaal geaccepteerd wordt, gezien de diepgewortelde hetero-norm in de samenleving.

Boon: „Dat vinden ze op zich niet erg. Ze realiseren zich tot een minderheid te behoren. Wel willen ze wederzijds respect.” Ook hebben ze het gevoel dat de tolerantie minder wordt, ondanks hun gelijke rechten op papier, net als bij minderheidsgroepen als Marokkanen.

Hoewel Nederlanders overwegend aangeven homoseksualiteit te accepteren, is er vaak sprake van een dubbele moraal, verklaart UvA-socioloog Laurens Buijs, en voorzitter van UvA Pride, netwerk van homo’s, lesbiennes, transgenders en transseksuelen van de universiteit.

„Wij blijven een hokjesland. Homo’s worden alleen door hetero’s geaccepteerd als ze aan een lijst met voorwaarden voldoen: ze mogen zich niet vrouwelijk gedragen, niet opvallen, ze moeten normaal doen, en niet uit de pas lopen. Ook de homobeweging in Nederland wil zich graag aanpassen en integreren, voldoen aan de norm. Terwijl in de VS de homobeweging veel radicaler en extravaganter wordt, onder het motto: we are here, and we are queer.”

Achterliggende oorzaak voor die hetero-normen zijn vastgeroeste opvattingen over mannelijkheid en vrouwelijkheid, betoogt Buijs. „Vrouwelijke lesbiennes worden sneller geaccepteerd dan mannelijke lesbiennes. Andersom geldt hetzelfde voor de mannen. Homotolerantie is afhankelijk van de heteronorm.” Dus moet die norm veranderen, en dat kunnen alleen de hetero’s doen, vindt COC Nederland. Volgens de organisatie toont het onderzoek aan dat homoseksuele mensen niet zichtbaar mogen zijn in deze samenleving, die zegt homotolerant te zijn. „Negentig procent van de Nederlanders geeft aan homoseksualiteit te accepteren, maar de helft vindt zoenende mannen walgelijk. Dat is tien procent voor zoenende hetero’s”, benadrukt René van Soeren, COC-beleidsmedewerker.

A. Karimi | 30-07-12 | 07:19 | 66 reacties

Extra foto's

Reacties

Dus ?
Mening mag ook niet meer ?
Ik heb ook geen probleem met homo's, maar mannen die elkaar in het openbaar eens grondig aflebberen hoef ik niet te zien, geld ook overigens voor hetero, en lesbische stelletjes

Ik maak helemaal geen gebruik van de uitkomsten van dit onderzoek gedaan door de master-studente Sociologie van de Vrije Universiteit (VU). Deze dame heeft twintig diepte gesprekken gevoerd met de doelgroep. Beetje weinig vind u zelf ook niet? Ik doe alles wat de wet mij toestaat. Ik loop hand in hand op straat. Ik zoen op straat als het een passend moment is. Ik vecht voor mijn rechten en houdt rekening met mijn plichten. Een ieder die daar een probleem mee heeft, heeft inderdaad een probleem en dat is niet mijn probleem.

Als ik wordt uitgescholden wat in Amsterdam nogal eens aan de hand is, voornamelijk uit allochtone hoek, negeer ik dat gewoon en lach ik ze vierkant uit.
Ik zal nooit iemand uitdagen. Ik roep ook niets op me af. Ik doe gewoon dat wat de wet mij heeft gegeven en dat is te zijn wie en wat ik ben. Dat kan niemand me afnemen. Ik ben behoorlijk uit de kluiten gewassen dus als er geweld bij komt kijken kan ik me aardig verweren en zal dat ook niet nalaten te doen. Dus leuk dat onderzoekje, maar voor mij heeft het geen enkele waarde.

Even ter verduidelijking: 20 dieptegesprekken terwijl er in dit land 1 miljoen homo's, lesbo's, bisexuelen en transgenders zijn? Dat bedoel ik met beetje weinig.

k heb er persoonlijk geen hekel aan, maar ze moeten mij er niet in gaan betrekken, hand in han lopen.. oke dat kan,, maar heel klef staan zoenen op straat vind ik niks.. Ook bij hetero's overigens.. (vooral in de trein tegenover me..)
Maar goed,, ben goed bevriend met 2 mannen die een stelletje zijn en daar heb ik totaal geen problemen mee.. Maar heb in de disco eens een jongen gehad die mij ging schuren.. tjah,, dat vind ik toch niet zo prettig..

elkaar helemaal aflebberen op straat hoort gewoon niet ongeacht de sexuele voorkeur van de persoon.

Ik ben ook een minderheid maar loop niet te koop met het feit dat ik een mierenneuker ben. Nu dus wel lol.

missA | 30-07-12 | 08:03
Helemaal mee eens. Hand in hand lopen, elkaar een knuffel geven of gewoon een zoen heb ik niets op tegen. Elkaar aflebberen doe je maar lekker thuis, ongeacht je seksuele voorkeur.

Ook hebben ze het gevoel dat de tolerantie minder wordt, ondanks hun gelijke rechten op papier, net als bij minderheidsgroepen als Marokkanen
.
Laat nu net die laatste meerderheidsgroep veelal blijken dat zij het niet eens zijn met dit soort edrag....

Mannen/vrouwen die elkaar zoenen op straat vind ik niet horen.
Een stelletje man/vrouw vind ik toch iets minder erg maar ook niet horen.
Als je wilt zoen doe dat thuis of op stille plaatsen.
Als ik het dan toevallig toch zie dan heb ik er weinig moeite mee, maar niet midden op de dam (bijvoorbeeld)
Ik loop dan ook meestal met mijn kind en wat moet ik zeggen tegen haar.
Dat is normaal in Nederland.
Nou sorry, dat kan ik niet want het is niet normaal.
Wat iedereen nu van me vind dat intereseerd me niets.
Ze kunnen zeggen dat ik discrimineer of wat dan ook.
Ik vind het in ieder geval geen prettig gezicht als twee kerels/vrouwen elkaar staan af te lebberen in het openbaar en ik vind het niet sociaal.
Ik ben getrouwd met een vrouw en ik doe dat ook niet.
Ik loop daar niet mee te koop ,misschien ouderwets dat is dan maar zo.
Kussen oke maar wel gewoon thuis en niet zo asociaal midden op straat.

"ze mogen zich niet vrouwelijk gedragen, niet opvallen, ze moeten normaal doen, en niet uit de pas lopen. "
 
Niemand verbied of gebied ze dat, en als men besluit om extravert te zijn vraagt men om aandacht, en dan moet je niet raar opkijken als mensen je niet meer serieus nemen.

dirkx60 | 30-07-12 | 08:38
"Wat iedereen nu van me vind dat intereseerd me niets."

Twee spelfouten in 1 zin. Zo'n mening kan ik al niet echt serieus meer nemen.

DzY | 30-07-12 | 08:28
Precies! Helemaal mee eens. Ik geef mijn vriend gewoon een kus we elkaar tegemoet komen op straat. Tongzoenen in het openbaar is ranzig, ongeacht voorkeur.

Hand in hand lopen en zoenen... Waar mensen zich al niet druk over maken! Moralistisch gezever.
.
En iedereen, die een ander discrimineert op grond van aangeboren wezenskenmerken, moet worden opgesloten.

Loop ook niet in m'n tokus door de Bijenkorf met tissues de weg vragend naar de pornoafdeling, het is normaal dat je je aanpast waarom dan altijd weer die slachtofferrol.

Ik heb een hekel aan homo's. Vindt het maar rare mensen.

Ik ben ook van mening dat iedereen zich ook enigszins moet aanpassen hetero/homo maar de tolerantie grens met betrekking tot homo's is voortaan wel minder voortaan in bv Amsterdam en dan heb ik het voornamelijk over de allochtone medemens en dan ben ik van mening dat zij zich eerst maar eens moeten aanpassen. Daarnaast schrik ik een beetje van bepaalde opmerkingen zoals "ik heb een hekel aan homo's, rare mensen" We leven niet meer in 1820.

Angst voor en/of afkeer van homo's komt voort uit onzekerheid. Lekker belangrijk wat een ander doet.

bokuohn | 30-07-12 | 09:31
Ik vind mensen die zich bemoeien met andermans seksuele geaardheid maar nare mensen.

sporting| 30-07-12 | 07:35 |

Je hebt in ieder geval wel één groot probleem; je spelling. Voor de rest moet je doen wat je niet laten kan. Iedereen heeft het recht op zijn eigen mening, maar ik vind het persoonlijk ook niet prettig als een heterokoppel of homokoppel zoent in het openbaar.

^ - persoonlijk

Ik als hetero pas mijn gedrag ook aan in openbare ruimtes.

IEDEREEN moet zich aanpassen in publieke ruimtes, wie je ook bent, welke geaardheid je ook hebt, waar je ook vandaan komt, welk geloof je er op nahoudt. In Nederland hangen we samen van minderheidsgroepen. Dat betekent dat iedereen zich op één of andere manier moet aanpassen. Altijd dat gezeur, ik word er doodmoe van. Ik weet zeker dat het niet gewaardeerd wordt als een nudist overal naakt gaat lopen, een Fries die in Limburg in het Fries een broodje bal bestelt, een hetero zijn vriendin in het openbaar aflebbert, etc etc...

@ jehán | 30-07-12 | 10:21
Aanpassing van gedrag in de openbare ruimte is slechts vereist, wanneer anders sprake is van inbreuk op een democratisch recht of een democratische vrijheid van een ander.

@Kelele Nyingi
Tja, lekker vaag natuurlijk. Wanneer iedereen in Nederland deze regel daadwerkelijk toepast, dan wordt het een mooie ongeorganiseerde bende. Wat jij noemt is waarschijnlijk een wet, ik spreek hier niet over wetten, maar over fatsoen, rekening houden met een ander. En ik vind persoonlijk het niets meer dan normaal dat je je in het openbaar een beetje inhoudt, zodat iedereen zich prettig voelt...

@ jehán | 30-07-12 | 10:33
Juist heel duidelijk. En wat is precies 'een ongeorganiseerde bende'? Alsof het nu zo'n 'georganiseerde bende' is op straat! En 'fatsoen' volgens wiens fatsoensnormen? Die van jou? Die van mij? Die van een of andere religieuze fanaat? Wat jij 'rekening houden met een ander' noemt, is eigenlijk 'rekening houden met mij'. Als jij werkelijk rekening zou houden met een ander, zou je diens 'afwijkende' gedrag veel meer tolereren en je er niet zo aan storen. Jij wilt juist, dat anderen zich aan jou en jouw 'fatsoensnormen' aanpassen.

Baris |30-07-12|09:18
leuk dat je commentaar heb op een ander zijn taalfouten , maar let dan ook op je eigen zins opbouw. bal gehakt.

Dit artikel slaat de spijker op z'n kop. Dit is wat ik al tijden beweer. Homotolerantie bestaat tot op een zekere hoogte in Nederland. Maar als de 'homo's' te dicht in de buurt komen (naast je wonen, zoenen, hand in hand lopen) dan wordt het toch iets vies.
Ik behoor overigens zelf tot de 10 % die het niet erg vindt dat homoseksuele mensen elkaar zoenen op straat. Dubbele moralen zijn zo niet cool meer.

@Kelele Nyingi
Als het zo duidelijk is, wat wordt er dan bedoeld met "democratische vrijheid"?
Nee, ik bedoel niet dat mijn normen, de normen van ieder ander moeten zijn en dat een ander zich daaraan moet aanpassen. Ik word niet blij van 2 mannen die elkaar een zoen geven op straat, ik vind het niet echt prettig om te zien, maar dat is mijn probleem en ik zal dat moeten accepteren omdat we in Nederland leven en niet in bijvoorbeeld de Verenigde Arabische Emiraten, waar het openlijk tonen van genegenheid niet acceptabel is. Anders wordt het bijvoorbeeld wel wanneer 2 mannen (of 2 vrouwen of een heterostel, dat is om het even), flink gaan lopen tongen. Dat past niet, wat niet alleen mijn mening is, maar van velen. Ik besef me dat fatsoensnormen een lastig onderwerp is, dat verschillende mensen, daar verschillende meningen over hebben. Maar ik denk dat iedereen wel aanvoelt wat kan en niet kan.
Dat je op straat je probeert rekening te houden met een ander, vind ik persoonlijk in ieder geval wel fatsoenlijk.

'Homo past zich aan'
Explain that one, Darwin.....

@ jehán | 30-07-12 | 11:27
Democratische rechten, vrijheden en plichten vloeien voort uit de democratische principes.
.
Iedereen kent wel het recht op vrije meningsuiting, maar velen roepen op tot een zekere mate van censuur waar zij zich storen aan de mening van anderen en/of de wijze waarop die wordt geuit op al even vage gronden als 'normen en waarden' en 'fatsoen' als die jij nu aanhaalt.
.
Zo is er ook de geloofsvrijheid, die - in tegenstelling tot wat nog vaak wordt aangenomen - veel breder is dan alleen religie en die inhoudt, dat iedereen mag geloven wat hij wil en dat iedereen ook zelf naar die overtuiging mag leven, doch dat niemand het recht heeft er gevolgen voor anderen aan te verbinden, tenzij die anderen daar expliciet mee accoord gaan, omdat dit immers een inbreuk zou betekenen op het recht op geloofsvrijheid van die ander. Niettemin menen velen, dat zij de beginselen van hun geloof aan anderen mogen opleggen; in Nederland gebeurt dat zelfs officieel via het politiek bestel dat wij hier hebben en dat dan ook niets met democratie te maken heeft.
.
Tongen op straat, met wie dan ook, levert voor niemand een inbreuk op een recht of vrijheid op. 'Fatsoensnormen' zijn vaag en suggestief (zoals jij ook laat zien: "Maar ik denk dat iedereen wel aanvoelt wat kan en niet kan") en een beroep daarop leidt tot willekeur. Het is bovendien nogal tegenstrijdig, want iemand die op straat gaat staan tongen, heeft kennelijk het gevoel dat dit kan.

Of het is expres provocerend gedrag en al je argumenten en stellingen kunnen in de prullenbak..........

Iedereen past zich toch aan?
normale zaak lijkt me.
Gewoon kwestie van fatsoen.
Hand in hand >geen probleem, een knuffel>geen probleem.
Elkaar aflebberen in het openbaar> wel!
ongeacht sexuele aard!

Op straat je tong gewoon binnenboord houden!
.
Ik heb niks tegen homo's of lesbo's, zolang ik er geen last van heb.
Het zijn mensen en vaak ook aardige/lieve mensen.
.
Maar aflebberen en travestieten hoef ik niet ongevraagd te zien, dan doen ze maar thuis.
Al die parades vind ik dan ook walgelijk en zwaar overbodig!

Kortom, wat (on)fatsoenlijk is, is blijkbaar aan gevoel danwel mening onderhevig dus op voorbaat een discussie die ten alle tijden een discussie blijft. Probeer je te verplaatsen in de mening danwel het gevoel van een ander, probeer daar enigszins rekening mee te houden en dan komt het allemaal wel goed...

"Homo’s ervaren heterogedrag als de norm voor de publieke ruimte, aldus Boon."
.
Omschrijf heterogedrag. En bedenk dan dat gedrag binnen een groep hetero's waarschijnlijk een grotere verscheidenheid vertoont dan gedrag van hetero's vergeleken met dat van homo's.
.
Belachelijk onderzoek dus.

Ze wassen de stront van hun piemol voordat ze de deur uitgaan oid?

Ik heb altijd een handje met 1 en 2-cent muntjes in mijn broekzak die ik op de grond smijt zodra ik langs een lebberend stelletje loop (hetero/homo, maakt niet uit.
Het effect is altijd hetzelfde: het lebberen stopt, en ik ben weer een paar vervelende muntjes kwijt waar ik anders niet vanaf kom.

En dan jop je hem er van achteren in gok ik???

@ rik

zolang er reacties zijn als de jouwe blijven de parades heel hard nodig
Zelf heb ik niks tegen heteros zolang ik er geen last van heb. der zitten hele aarige mensen bij.

@bokuohn,

Dan discrimineer jij.

@bokuohn,

Dan discrimineer jij.

@bokuohn,

Ik vind dat jij discrimineert.
Waarom vind jij homo's rare mensen?

@Ploertendodert,

Waarom moet je niet vreemd opkijken als je niet serieus genomen wordt omdat je extravert bent?
Iedereen moet toch zelf weten hoe hij/zij leeft?
Ik neem jou ook niet serieus met die rare opmerking.

Ik vind het heerlijk als twee mannen en twee vrouwen hand in hand over straat lopen en elkaar zoenen in het openbaar.
Lekker voor je geaardheid uitkomen en je voor niets en niemand inhouden.

Veronique | 30-07-12 |14:21
Dus als ik in mijn blote reet met een stijve tegen een willekeurige vrouw begin op te rijden, vind jij dat ook heerlijk?
Ik kom dan immers voor mijn geaardheid uit, en houd me daarbij voor niets en niemand in...

@dirkx60,

Jij vindt het niet normaal, dat mag, maar het is wél normaal!
En wat je tegen je kind moet zeggen? Dat moet je zelf weten, maar de kans is heel groot dat je kind het óók abnormaal gaat vinden, want dat leren jullie je kind.

Dat ik met een vrouw samenleef, mag de buitenwereld weten. Hoe en wat we met elkaar doen, gaat niemand wat aan en dat houden we dan ook voor ons zelf.
Gewoon respect hebben voor je medemensen en maar hopen dat je ook respect terugkrijgt.

je heb speciale homo ontmoetingsplaatsen. laat ze elkaar daar maar afrukken en aflebberen als ze zo nodig in het openbaar moeten . geld overigens ook voor hetero's.

johanF | 30-07-12 | 14:00
Het brengt een averecht effect teweeg.
Ik heb niks tegen deze mensen, maar als ik weer ongevraagd zo'n roze optocht, parade of wat dan ook dan denk ik "rot toch op en doe normaal net als ieder mens, dan wordt je vanzelf een keer geaccepteerd.
.
Met uitzondering van de moslim import.

Veronique, omdat ze zich kwijlerig gedragen. Dat staat me niet aan. Wanneer homo's zich normaal gedragen net als ieder ander, zie ik helemaal geen probleem. Maar dat doen ze juist niet.

@ jehán | 30-07-12 | 12:54
"Probeer je te verplaatsen in de mening danwel het gevoel van een ander, probeer daar enigszins rekening mee te houden en dan komt het allemaal wel goed..."
.
Dat zeg ik: laat die mensen lekker hand in hand lopen of zoenen. Je hebt er helemaal geen last van.
.
We moeten volgens mij echt vermijden, dat we zo'n hypocriet, preuts land worden als bijvoorbeeld de VS.

Wanneer homo's zich normaal gedragen net als ieder ander, zie ik helemaal geen probleem. Maar dat doen ze juist niet.

bokuohn |30-07-12 15:03

Dat is iedereen over één kam scheren.
In uw optiek; een groep voetbalsupporters schopt rellen, dus alle voetbalsupporters veroorzaken ellende.

Ga niet te ver in je oordeel
Als je de achtergrond niet kent
Ga niet in op al die roddels
Laat zien dat jij heel anders bent

Laat mensen in hun eigen waarde
Hun leven gaat je echt niet aan
Iedereen heeft recht van spreken
Maar moet het altijd over een ander gaan

Laten we onze eigen stoep schoon houden
Voor dat we die van een ander gaan vegen
Je begrijpt pas echt wat roddelen is
Als het over jezelf gaat en dat valt tegen

@Kelele Nyingi
Daar zijn we het in ieder geval over eens!

nog een mening, dat is een te standaard antwoord. Bij voetbalsupporters heeft iedereen al een label op, dan kan je diferentieeren. Bij homo's mag ik hem opplakken. Alhoewel ik dat liever niet doe.....

@bokuohn
moeilijk woord hè, differentiëren

@ jehán | 30-07-12 | 15:30
Dan is nog niet alle hoop verloren.

@Dr. Suckels....vind ik vele vele malen viezer!

Wat maakt het uit... Ik hou van homo's!
Ik ga liever naar een gaybar, dan dat ik ergens anders uitga.
Van mij mogen ze zoenen op straat! Groot deel van de mannen die dat niet kunnen accepteren zijn noord-afrikanen die mij lastig vallen als ik mijn drankje doe op de Zaterdagavond.

jehan, ik maak me niet zo druk over een spellingsfout.
Gelukkig vergeet jij de hoofdletter en de punt op het eind. Je had je post dan beter niet kunnen maken!

Zoals het hoort, meerderheid bepaald

sporting@ beste,dit is waarlijk vrij zijn.je hebt je gevecht gehad.
soms reageer ik en lees de domme opmerkingen van andere,ik merk dat je sterk bent.
++++zo veel.

Als je het mij vraagt is het de eigen schuld van de homo's. Een roze maandag op de kermis en parade door de hoofdstad, de homolympics etc. etc. Dit zijn evenementen die verzonnen zijn door de homo's zelf, en dan de hetero's de schuld gaan geven dat ze de minderheid zijn :s....doe normaal en kijk in de spiegel, je hebt geen parade nodig hoor en je kunt iedere dag naar de kermis, dus homo's doe er wat mee, succes!

Hoe Dat Zo | 30-07-12 | 16:59 |
Typisch gevalletje ''niks te klagen, makkelijk praten''....
.
Dat de meerderheid iets bepaald zegt nog niet dat het goed is. Vroeger moest men ook niks hebben van negers...

HebOokEenMening, dit is wat ik eerder bedoelde met "ze gedragen zich er ook naar". Homo's zouden dit soort evenementen niet nodig hebben.

Homo's hebben die evenementen niet nodig.
Katholieken hebben het carnaval niet nodig.
Christelijke jongeren hebben de EO jongerendagen niet nodig.
Motorrijders hebben de TT in Assen niet nodig.
Muziekliefhebbers hebben Lowlands, Pinkpop e.d. niet nodig.
Rotterdam heeft het zomercarnaval niet nodig.
Voetballiefhebbers hebben een stadionbezoek niet nodig.
Zonaanbidders hebben het strand niet nodig.

Maar toch gaan zij er heen omdat het leuk is om met gelijkgestemden samen te zijn, lol te hebben en feest te vieren.
Wat is het probleem ?

Marjolein | 30-07-12 | 21:11
Ik heb een stadionbezoek echt wel nodig
*hopen doet dat vrouw niet op idee komt seizoenkaart af te zeggen*

Bezig met verzenden!

Column

Katinka Polderman

„We hebben er een dagje van gemaakt. Zodra ze wat hadden gevonden,hebben we de koelbox van de...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files