*

Archieffoto: Polen tijdens Nederlandse les

Meer Polen vertrekken naar eigen land

Steeds meer Polen pakken hun biezen en gaan terug naar hun eigen land, maar er komen nog altijd ruim 4,5 keer meer Polen naar ons kikkerlandje, dan dat er Polen terugkeren. Zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2007 vertrokken er 1558 Polen weer naar hun eigen land, in 2011 waren dat er 4504. Het aantal Poolse mensen dat zich vestigt in Nederland steeg ook van 10.126 in 2007 naar 18.937 vorig jaar, een stijging van 87 procent.

Hoewel er dus meer Polen terugkeren, groeit de Poolse bevolking in Nederland, volgens de cijfers van het CBS.

G. Reinards | 27-07-12 | 19:59 | 33 reacties

Extra foto's

Reacties

Dus 1 pool gaat met de auto naar polen om er 4 a 5 terug naar NL te brengen?

Rot maar op. Net als alle andere buitenlanders. Marokkanen eerst graag.

Ja, BoniXL... Dat noemt men carpolen..

Zenom1 | 27-07-12 | 20:13 |Misbruik melden

wij blijven hier en jagen jou weg.

@ Zenom1:

Pas maar op met je uitspraak, straks krijg je een preek van linkse rakkerts als Mathijsse bijv.
Word je zo maar als Geert Wilders adept aangewezen of uitgemaakt voor rascist..

Zenom1: ..|..

marcc85: nee, geen preek, wel een vinger. Voor jou overigens ook, als je insinueert dat iedereen die niet vindt dat 'buitenlanders op moeten rotten' dus een 'links rakkertje' is.

Ga ze in de tuinbouw en op het platteland maar eens vragen wat het voor onze economie betekent als alle Polen morgen hun biezen zouden pakken.

Ik ben die lui gewoon zat. Zo simpel is het. Lui als azeddine0165 zie ik graag van deze aardbodem verdwijnen.

Ikbenhierniet..., bedankt voor je vinger. Ben benieuwd hoe u er over denkt als ze uw vrouw verkrachten omdat dat zo normaal is bij die cultuur. Of als mensen uw baan overnemen omdat ze net even iets goedkoper zijn. Misschien heeft u wel een winkel die overvallen of vernield wordt. Of misschien wordt u zomaar in elkaar geslagen. Ik denk dat Nederland er op de langere termijn beter van wordt als alle buitenlanders het land uit zijn.

Allemaal teroeg.
Zet de uitkeringstrekkers eerst aan het werk.
Die krijgen geld voor bankzitten.
Vervolgens krijgen ze er hoersoebsidie, zorgtoeslag, bijzondere bijstand, kinderopvang, kinderkamers en 1500 Euro bij omdat er een asbestvezel rondzweeft.
.
En dat na gratis sporten, gratis zwemmen en voorrang op de huizenmarkt!

En dan mogen ze tussendoor ook nog even lekker het zwembad van een 4-sterrenhotel volsch**ten!

Zenom1
|
27-07-12
|
21:04
Als Fries zijnde , krijg ik het Spaans benauwd met zulke figuren als jouw

sarko, waarom? Omdat u er als Fries geen last van heeft? De problemen bestaan toch echt. Ik heb geen reden om mijn kop in het zand te steken. Ga maar eens een weekje naar de randstad.

Ikbenhierniet... |27-07-12|20:45|
Da vervangen we ze in het Westland toch door werkloze Rotterdammers.
Of ehhh...

sarko, ik praat dan over bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=tXWzw6qVm8A
of
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/07/bindende_kijktip_op_belg_me...
.
Zo heb ik nog wel tientallen voorbeelden.

Zenom1: zucht, ik wil het ook wel even serieus uitleggen hoor, maar ben bang dat het niet zo veel uithaalt. Maar goed:
1) ik ben opgegroeid in een omgeving waar genoeg shit was van buitenlanders, ik herken de agressie op straat van bepaalde allochtone groepen, ben me bewust van de hogere diefstal in de buurt van AZC's, etc. Ik kan ook een heel eind mee gaan met mensen die dat soort overlast meer dan zat zijn, en een hardere aanpak ben ik voor.
2) ik ben echter niet blind voor het feit dat Nederlandse tokkies geen haar beter zijn, en heb precies dezelfde ervaringen met bepaalde buurten / gebieden waar toch echt 95% of meer autochtoon is.
3) Ik ben altijd al van mening geweest dat je mensen moet beoordelen op hun eigen daden, niet op de daden van hun buurman.
4) toen ik ging werken heb ik daar ook meer dan gelijk in gekregen; want als je op straat loopt, zie je alleen de vervelende Marokkanen die op straat hangen, diegenen die netjes op school zijn of aan het werk zijn, die zie je niet. Die zijn er dus wel. En veel: sympathiek, slim, aanwint voor het werk. Overigens ook Turken en andere minderheden, zit ook heel veel prima volk bij, die veel bijdragen. Meer dan menig Nederlander die ik ken.
5) "cultuur waarin het normaal is vrouwen te verkrachten" is baarlijke nonsens, angst- en haatzaaierij. Het is m.i. een van de laagste misdaden die er is, maar er is geen cultuur ter wereld waar het getolereerd wordt, laat staan 'normaal' is.
6) Polen die hier de banen komen overnemen: ook angstzaaierij. Veel Polen werken in de land- en tuinbouw, daar zijn banen zat maar voelen veel Nederlanders zich te goed voor. En als ze er werken, dan werken ze half zo snel als de gastarbeidende oosterlingen. Als iemand hard werkt en zijn werk goed doet, hoef je voor geen Pool bang te zijn.
7) Verschillende groepen buitenlanders hebben zeer grote bijdragen geleverd aan Nederland, aan de economie, de cultuur, de geschiedenis. Al vanaf de 17e eeuw, maar ook recenter, de Hongaren die hier naar toe gevlucht zijn na de Russische inval in '56, Joegoslaven (Serven, Kroaten en Bosniërs) na de laatste Balkan-oorlog, dragen veel bij, zitten veel hoger opgeleiden bij, geven hier leiding, scheppen banen.
8) conclusie: overlast aanpakken, groepen die overlast veroorzaakt hard aanpakken, maar OOK het white trailerpark trash, en niet selectief zijn in je oordeel. Fout is fout, goed is goed, en een goede Marokkaan heeft net zo veel recht en reden hier te zijn als een goede Hollander, en sure as hell niet minder dan een slechte Hollander.

Ikbenhierniet...:
1) Een hardere aanpak is ook naar mijn mening meer dan nodig.

2) Dit klopt. Daar ben ik het ook volledig mee eens. De gemiddelde Nederlandse uitkeringstrekker is vaak geen haar beter.

3) Ja dat klopt. Maar de probleemgevallen worden niet aangepakt. De 1% verpest het voor de 99%. Daarmee krijg je de indruk dat de hele groep fout zit, ook al is dit onterecht. Ik kom al jaren bij een snackbar die gerund wordt door Turken, prima mensen en ik kan goed met ze praten. Neemt niet weg dat ik na het horen van bepaalde berichten een gigantische hekel krijg die mogelijk onterecht aan de volledige groep gericht is. Die 1% moet gewoon direct het land uit gegooid worden.

4) Die ervaring deel ik. Neemt niet weg dat ik me gigantisch kwaad kan maken op het tuig dat vrij uit gaat.

5) Mag ik u wijzen op het volgende filmpje: https://www.youtube.com/watch?hl=en&v=OwjnRgI6rEQ
Hierin wordt duidelijk dat de man dacht het recht te hebben om te doen en laten met een vrouw wat hij wou. Vanwege ZIJN religie.

6) Ik ben enige tijd werkzaam geweest in de transport-sector. Het bedrijf waar ik werkzaam was nam steeds meer Polen aan, waardoor de Nederlandse werknemers ontslagen werden. Deze groep Polen sprak geen Nederlands en de werkrelatie was uitermate slecht. Zij gedroegen zich asociaal tegenover de overige werknemers en meende dat alles om hun draaide. Zo moesten zij bij het wassen van hun vrachtwagen altijd voor. Dit werd tot mijn verbazing nog gedaan ook.

7) U heeft het over hogeropgeleide. Laat ik het hier bij houden.

8) Helemaal mee eens. Aanpakken. Als de overheid het niet doet, moeten wij het doen.

@azeddine0165| 27-07-12 | 20:23: verstandig. Enig idee wie jullie uitkeringen, zorgtoeslagen, kinderbijslag, huurtoeslagen, kindgebonden budgetten, zorg en onderwijs etc. etc. eigenlijk allemaal betalen? Hm? Of denk je echt dat er op ons Binnenhof geldboompjes groeien? Nou?

ok, 1, 2, 4, en 8 zijn we het geloof ik ongeveer wel over eens. 3 ook, maar als je ziet dat het om 1% gaat (wel meer hoor, bij flink wat groepen), waarom zet je dan in je 1e reactie dat alle buitenlanders op moeten rotten?
Over 5: in- en intreurig filmpje, en idd om woest van te worden. Maar -- weggejorist --ken die zoiets doen zijn een paar % van hun bevolkingsgroep. Ik ken helemaal niemand die dit soort shit goedkeurt, vanuit geen enkele cultuur, geloof, bevolkingsgroep. Walgelijk, en mocht zo iemand ooit gepakt worden rekening mee houden in de straf (want kans op recidive groter, als hij denkt dat 'het mag')... maar ik hou er moeite mee om het op de hele cultuur te gooien... eerder 1 smeerlap die zijn cultuur gebruikt als laf excuus voor zijn misdaad.
6) fair enough, ik ken de transportsector slecht, maar ik heb inderdaad vaker dit soort geluiden gehoord, omdat veel Oostblokkers langer doorrijden, zich minder aan arboregels houden, etc. Ja, in zo'n sector is het klote, dat klopt. Maar dan zie ik liever een maatwerk oplossing (bijv. gerichte controles van arbodiensten bij bedrijven waarvan ze weten dat ze met grote groepen Polen werken - boetes zijn niet mals).
7) klopt, maar een behoorlijk groot deel van deze groepen was hoogopgeleid, heb ik de indruk. Ik heb geen cijfers om het te onderbouwen, maar bij de opstand tegen de Russen ging het volgens mij om veel studenten, en in Joegoslavië zagen de hoger opgeleiden het wat sneller mis gaan dan de rest, en hadden het geld om te maken dat ze wegkwamen, heb ik de indruk.

Het was al de grootste fout toener tijd Nederland een europees verbond aanging,
Ik zeg Grenzen dicht Eigen NEDERLANDS VOLK eerst.

Klote kersenplukkers

Niet zo zeuren, ze komen werken en gaan weer lekker naar huis als ze genoeg verdiend hebben. Veel Polen zijn prima vaklui en ze vragen er minder voor, anderen dus gewoon teveel. In de meeste sectoren zijn ze maar al te blij met ze, in de stransportsector moet er echter wel snel iets veranderen, de regels zijn loodzwaar voor Nederlandse chaufeurs maar niet-betaand voor non-Nederlanders omdat het Nederland is.

Ikbenhierniet... | 27-07-12 | 22:06
Het grootste deel van de allochtonen heeft hier simpelweg niets (meer) te zoeken en zit hier louter om te profiteren van onze sociale voorzieningen. Allochtonen zijn bewezen oververtegenwoordigd in criminalitiet, uitkeringen, werkloosheid en schooluitval. Of Nederlandse tokkies zich misdragen doet hier niets aan af. Naast het feit dat een Nederlandse tokkie hier nog altijd gewoon thuis hoort, zorgt de autochtone tokkie voor aanzienlijk minder problemen. Ook is er sprake van veel minder cultuurverschillen tussen de aangepaste autochtoon en de autochtone tokkie, dan tussen een autochtoon en het overgrote deel van de allochtonen. Wat mij betreft trappen ze morgen alle allochtonen eruit, met uitzondering van mensen uit oud-kolonies. Die hebben imo het recht om hier te zijn.

Hahahahaha, en vanwaar de noodzaak van deze informatie? Ik bedoel.. wat is het motief? Is het dan zo dat er teveel buitenlanders zijn volgens deze onderzoekers? Ik neem aan dat er toch een reden bestaat waarom zo'n groepje potverterende subsidieslurpers als de luitjes van het CBS zich geroepen voelt hier een onderzoek naar te doen.. proef ik hierr iets tendentieus, perhaps? Een trend..? Tja, zolang alle socialisten nog niet onder de zoden liggen zal het nooit wat worden op deze planeet. Just saying. Ik blijf dat vol kunnen houden.. wedden?

@Boomschade | 27-07-12 | 22:01
Daar ben ik het mee eens! Het krioelt in het Westland van de Polen, het is echt niet normaal.

Genoeg polen die hier geld verdient hebben en terug naar huis gaan. Eigenlijk de definitie van gastarbeider zo als die hoort.

azeddine0165
|
27-07-12
|
20:23
Heee pssst , Ik stem PVV hehehe

@Cro-Magnon: lees voor de grap eens een boek over hoe het hier geregeld was voor het socialisme bestond, en kom dan nog een keer terug. Beetje eenzijdig, niet, het de schuld geven van 'de socialisten' voor alle problemen op de wereld? En complottheorietjes over 'waarom "subsidieslurpers" van het CBS hier onderzoek naar doen'... ik vind het wel fijn, als discussies gevoerd worden op basis van feitelijke informatie.
@dZy: ja, ik ben heel wel bekend met hun oververtegenwoordiging in allerlei statistieken. Echter ook met het feit dat het in al die negatieve nog steeds gaat over een minderheid van het totaal aan allochtonen. Bovendien worden veel van die statistieken ook veel beter, bijvoorbeeld deelname allochtonen aan het onderwijs, ook het hoger onderwijs. En ik hou er niet zo van als mensen tegen mij gaan zeuren als mijn buurman iets fout doet, dus dat probeer ik bij anderen ook niet te doen. En dat gedoe over 'hier thuishoren', wie bepaalt dat? Een derdegeneratiemarokkaan die alleen Nederlands spreekt wiens ouders al hier geboren zijn, is dat iemand 'die hier niet hoort' omdat hij een verkeerd kleurtje heeft en de verkeerde grootouders? Want dan hebben we het gewoon over ordinair racisme.

Ikbenhierniet...
|
28-07-12
|
11:37
Marokkanen zijn geen ras en zijn blank. We hebben het hier dan ook over bewuste misleiding. Overigens moet je maar eens kijken bij groepen succesvolle allochtonen om te bepalen waarom dat spul uit de Magreb zich niet kan aanpassen, ook niet na drie generaties en bovendien in werkelijk geen enkel land waar ze naartoe zijn geglibberd. Grappig trouwens dat je van alle allochtonen de Marokkanen eruit pikt, en geen Polen bijvoorbeeld waar het hier om gaat. Dat zijn christenen en hebben meestal blond haar natuurlijk.

@Antonin: als je eerste discussie eens leest, voordat je je mening begint te roeptoeteren? In de post waar DyZ op reageert heb ik het wel degelijk (ook) over Marokkanen, daarom ga ik er op door. Verder heb je een interessante interpretatie van 'blank', maar dat is en definitiekwestie. Maar om dan met 'bewuste misleiding' aan te komen... pfffff. Lekker ad hominem beginnen, wordt je punt sterker van (not).
.
Als je de discussie hebt gelezen dan had je gelezen dat ik meer dan genoeg groepen succesvolle allochtonen ken, en daar zitten *ook* meer dan genoeg Marokkanen bij, net als voormalig Joegoslaven, Turken en Hongaren. Dat "het spul uit de Magreb" zich niet aan kan passen is dan ook weer een grove generalisatie, die een meerderheid van de mensen onrecht aandoet (hoe irritant een minderheid van de groep ook moge zijn).
.
Verder is 'Marokkanen zijn geen ras' natuurlijk een goedkoop retorisch trucje. "Dus is het geen racisme, haha!". Wilders doet hetzelfde, als hij het heeft over moslims, of Polen, "geen ras" en hij is juridisch immuun. Naar de letter mag het zo zijn, maar in de praktijk is het precies hetzelfde als racisme: een groep krijgt de schuld van de problemen in een land, en de goeden worden niet van de slechten gescheiden, problemen worden versimpeld, misdragingen van het 'eigen volk' worden vergoeilijkt ('want die mensen horen immers hier'). Het blijft verwerpelijk, abject en kan, zoals de geschiedenis helaas steeds weer opnieuw heeft bewezen, leiden tot enorm gezeik. Overigens net als het proberen te ontmenselijken van groepen mensen door ze te benoemen als ziektes, gezwellen, dieren, dingen.... in dat kader kan ik je "spul" en "glibberen" ook niet anders dan mild walgelijk vinden.

Zenom1 | 27-07-12 | 22:22

Wat een bizar filmpje. Ik kots werkelijk op deze gasten.

Ikbenhierniet... | 28-07-12 | 11:37
Nee, het gaat niet om een minderheid van deze groepen. Het gaat niet alleen om criminaliteit en steuntrekken. Hoeveel procent van de islamieten kunnen zich vinden in de handelswijze van terroristen ? Hoeveel procent van de islamieten haten homo's, joden en niet-moslims ? Hoeveel procent van de islamieten wil de sharia invoeren ? Hoeveel procent van de islamieten ziet hun cultuur als belangrijker dan onze cultuur ? Hoeveel procent van de islamieten kan zich vinden in de verzen in de koran die aangeven dat stelen van en/of liegen tegen niet-moslims geoorloofd is ? Het is niet alleen criminaliteit die bepaalde groepen ongeliefd maakt.

@DyZ: laat maar zien die percentages, ik ben heel benieuwd. Overigens is deze "Hoeveel procent van de islamieten ziet hun cultuur als belangrijker dan onze cultuur ?" wel ironisch.

Zoals het "?" al aangaf vraag ik het mij af, einstein. Anders had ik de percentages wel weergegeven, denk je niet ? Zucht.

Bezig met verzenden!

Column

Katinka Polderman

„We hebben er een dagje van gemaakt. Zodra ze wat hadden gevonden,hebben we de koelbox van de...
meer >

Files

20 / 70 km

meer files