*

Rutte: Paars heel ver weg

Een paarse coalitie is volgens VVD-leider en premier Mark Rutte 'heel ver weg'. Dat zei hij vanavond voor de camera van Nieuwsuur.

Rutte stelde dat na de verkiezingen van twee jaar geleden wekenlang is onderhandeld om te komen tot een paarse coalitie (VVD, PvdA en D66). "Toen lukte het bij lange na niet om het eens te worden", aldus de VVD'er. Nu de PvdA "de rode veren weer heeft aangetrokken onder leiding van Diederik Samsom", zijn de verschillen volgens Rutte alleen maar groter geworden.

In de jaren negentig werkten de liberalen en sociaaldemocraten samen in twee kabinetten onder leiding van toenmalig premier Wim Kok (PvdA). In de peilingen van woensdag lijkt zo'n samenwerking na 12 september een mogelijkheid.

J. Wolthuizen | 05-09-12 | 23:29 | 43 reacties

Extra foto's

Reacties

Hm, de paarse coalitiegenoten in spé meldden twee jaar geleden toch wel iets anders. Die zagen onwil bij Rutte en een zeer sterke vooringenomenheid voor een minderheidskabinet met CDA en PVV.
Ach, het zou ook nog kunnen dat Samsom de informateur gaat worden...

Er zou eerst over rechts gekeken moeten worden. Mochten de heren hier niet uit komen dan zijn er vast genoeg mogelijkheden over het midden. Laat iig de populisten erbuiten en ga dan over een stabiel midden/rechts, met CDA.

Paars heel ver weg? Dan wordt het Rood op 12 september, om daarna half te kantelen naar Blauw, en dan is er weer Paars voor een tijdje, en nog een tijdje later is er Blauw (einde vrijheid, begin neototalitarisme)

Als Samsom na de verkiezingen zijn frustratie heeft verwerkt zal hij de aantrekkingskracht van het pluche niet kunnen weerstaan en zal hij met de hem zo typerende geveinsde glimlach voor de camera's verschijnen om uit te leggen waarom hij toch een Paars kabinet wil.

Graag een nieuwe RECHTSE coalitie: http://www.youtube.com/watch?v=-9_ktTK90QU&feature=player_embedded

Rutte moet zijn arrogante smoel houden. Er is maar een reden dat paars onmogelijk was, en dat was om dat meneer zo nodig 'piketpaaltjes' wilde slaan waarmee hij het volledige regeringsbeleid volledig naar de VVD kant wilde trekken. Er moest en zou 18 miljard bezuinigd worden, compromissen waren bij voorbaat niet mogelijk. En er kon en zou niets met het belastingvoordeel voor de rijke vrindjes/kiezers gebeuren, al ruïneert dat de hele Nederlandse woningmarkt en bouwsector (de hypotheekrenteaftrek was taboe).
.
Let wel: hij deed dat nog voor een onderhandeling is geopend, noch voor een hand was geschut en met een handvol stemmen meer dan de PvdA, die net tweede werd bij de verkiezingen.
.
En wat heeft meneer er mee bereikt? Van zijn '18 miljard bezuinigingen' bleek een groot deel fictief. De regering waarmee hij vervolgens in zee ging bleek een van de instabielste ooit. De HRA is alsnog aangetast (gelukkig, al lang niet zo ver als nodig). De bezuinigingen? Had hij nota bene D66, GroenLinks en de ChristenUnie voor nodig om er alsnog, demissionair, iets van te realiseren.
.
De man heeft gefaald op alle fronten. Inhoudelijk, als leider, overal. En met deze uitspraken laat hij tevens zien over geen enkel leervermogen te beschikken. Gadverdamme wat is de VVD ver afgedreven van de partij waar ik ooit op stemde. Bah.

@Holymoos | 05-09-12 | 23:49

O grote Holymoos, ons gehele land moet vanaf nu 5x daags op de knieen richting U omdat U, in Uw eeuwige wijsheid, het onafwendbare debacle van de uitsluiting van ons staatshoofd om de formatie te sturen heeft afgewend....

Maar, waarom over rechts? Denk dat over links (de PVV even als nog rechts, nog links... vlees nog vis beschouwend) meer recht zal doen aan de komende uitslag

Je had zo'n kinderspelletje waar je op gekleurde knopjes moest drukken. Geïmplanteerde compulsiviteit. De machine he? De Borg agressie kweekt actie. Ambitie. En actie levert centjes op. Hahaha het is net een molentje met alllemaal don Q's. Zo geestig en ik ben de noedel. Zitten ze allemaal heel snel op allerlei knopjes te drukken. God weet waarom. Het hoort er gewoon bij :)

Spastische intelligentie.

@ de zeer weledelgeleerde heer, loetjespeciaal
U ziet het helemaal goed in uw eerste zin. Dachten maar meer mensen zo. Chapeau, u komt er wel! Als Nederland VVD als grootste partij kiest, is het toch logisch dat een formatie over rechts/midden-rechts plaatsvindt, niet? Of is u van het dwangmatige linkstype? U klinkt als Blabla trouwens, maar niet op de manier wat ik van hem gewent ben.

"De peilingen" die met de dag veranderen zeggen veel over de onderzoeksgroep, die hun mening veranderd als kandidaat x een slechte haardag heeft. Volgende week zijn de echte stemmen bekend, en ook dan pas weet men wie hoeveel armslag hij aan de onderhandelingstafel kan meenemen.

Het liefst zou ik de ondenkbaar lijkende constructie VVD-PVV-SP zien, zodat het kabinet zelf alle kanten van een bepaald rationeel aspect kan bekijken, en de kleutertaal en onderlinge voorbeeldschetsen niet meer in de kamer zelf gevoerd hoeft. Persoonlijk wil ik geen partij gebaseerd op religie in het kabinet zien.

@ Noedel
U moet Borg niet met Josti's verwarren. Die gekleurde knopjes horen op een keybord, niet op het spel der politiek gekleurde manipulatieve spelletjes. Politiek gekleurde knopjes zijn niet voor Borg. Deze hebben geen kleur, alleen dezelfde = gelijk aan geen. Dat hoort u te weten, snater. :)

Rutte: 'Paars heel ver weg'
Dit wordt grappig.
Indien VVD de grootste wordt, wat helemaal niet zeker is.
PvdA staat nu op rond de 30, SP idem dito en PVV zal waarschijnlijk goed zijn voor een zetel of 25.
Dat zijn dus de drie partijen met wie Rutte niet wil samenwerken - samen goed voor zo een 85 zetels.
Het Kunduzkluppie zal naar verwachting geen meerderheid halen.
Dusssss...?
Coalitie met 7 of 8 partijen, inclusief de SGP en elke kleine splinterpartijtje die we hebben.
Het wordt pas echt interessant als PvdA de grootste wordt en er met VVD gesproken wordt of er een paars plus evt. zou komen met VVD als 2e partij.
Laat mij in dat geval dan raden....
Ineens zal Paars heel dichtbij komen.
Als het zo ver mocht komen, hoop ik van harte dat Samsom met een flink aantal piketpaaltjes op de proppen zal komen.
100% PvdA beleid en anders OpRutte.

Laat rechts het maar worden: http://www.newenglishreview.org/blog_direct_link.cfm/blog_id/43749

@Holymoos | 06-09-12 | 00:56
Ik laat me niet verleiden tot spastische, compulsieve reacties. Alhoewel..

Goeie nacht iedereen.

Lol! @ Noedelnewuser
Trustneh :) http://www.youtube.com/watch?v=Xgcxd9wtXUE

Haha holy,

dit betekend slechts dat rechts (of wat daar voor doorgaat) minder versplinterd is (is geworden sinds 19xx). Ik zeg dus, als 25-28% voor 1 rechtse partij gaat en pak 'm beet 40% voor twee linkse partijen die vrij dicht bij elkaar liggen dat dan een poging over links meer voor de hand ligt. Zeker gezien het feit dat er maar 1 rechtse partij is (ok, de SGP heeft ooik wat stoeltjes). Dus 72-75% wil niet over rechts. De laatste peilingen aanhoudend dan.

BTW holymoos... de enige coalitie die een beetje in de buurt van rechts komt (volgens de peilingen dan) is VVD-CDA-SGP-? met gedoogsteun van PVV.
De PVV wil uw flipflop (met alle respect, heb een zwak voor Filipinos) eruit gooien.
De SGP wil u aan een christelijk leibandje leggen (heb ik geen zwak voor, zelfs een uitgesproken hekel aan).
Het CDA heeft geen principes (meer), maar wil public enemy #1 Verhagen weer op een leuke plek.
Daar wilt u, als rechts georienteerd kiezer, toch niet mee gezien worden?

@ loetjespeciaal 01:18
U heeft zeker een punt. Wees niet bang, u zult waarschijnlijk op uw wenken bedient worden. Rechts kan nooit een echte meerderheid halen, want die is er helemaal niet. Al zou VVD nog zo groot worden, zelfs met CDA en SGP zouden ze nooit een meerderheid halen. De rechtse gedachte is vies en stinkt in veler ogen, dat zal jammer genoeg niet zo snel veranderen.

@ loetjespeciaal 01:28
Klopt, ik zou ook het liefst een stabiel gedragen rechts/midden-kabinet zien. Dat lijkt me ook het beste gezien de mogelijkheid tot het uitzitten van tenminste 1 kabinetsperiode. We hebben zo'n grote bek over Belgie, maar ik ben benieuwd hoelang de komende formatie gaat duren. Het welles/nietes gehalte neemt weer ongekende vormen aan (ik doe er zelf ook net zo hard aan mee, dat weet ik ook wel ;)

@Holy

Inderdaad. Het politieke landschap lijkt helemaal nergens op, met dank aan de populisten (zowel PVV als SP). Zonder enig benul van politieke realiteit trekt dit soort partijen een onbeschaamd aantal kiezers. Ben nog steeds hevig verontwaardigd (als welgesteld, maar links georienteerd stemmer) over de schandalige moord op Fortuijn. Helaas stort zijn nalatenschap ons in een Belgische situatie, alhoewel de populisten waren al bezig waren toen hij nog in leven was. Was Volkert maar onder een bus gekomen op weg naar Hilversum, dan hadden we dit soort dramas waarschijnlijk niet gezien en zat NL nu niet in een (financiele/politieke) crisis.
BTW, was niet bepaald een fan van Pim's denkbeelden, maar had wel respect voor zijn ideeen. Die waren fris, dit in tegenstelling tot zijn opvolger, dhr. G.W. die bepaald onfris is

@Holy.. BTW, ooit in de UK geweest, met zo'n Nick?

@ loetjespeciaal
Poeh, hoe u het stelt zet ik toch enige vraagtekens bij. Hoewel het toch waarschijnlijk klinkt. Het hele populistische gebeuren had sowieso wel plaatsgevonden, denk ik. Met of zonder Fortuyn. Het is alleen zo raar imo dat rechts niet de mogelijkheid mag krijgen orde op zaken te stellen, terwijl links er hoe dan ook bij betrokken wordt. Voor mensen moet het 150% over links, terwijl aan de rechterkant echt geen poep gepraat wordt. Het verschil uit zich dan in populisme en dit komt enig regeerperiode niet ten goede, want media springen maar al te graag op deze onderbuikgevoelens in. Laat een kabinet z'b gang gaan, Rutte 1 heeft nooit een faire kans gehad (ik vraag me af of PVV een goede gedoogpartner is geweest achteraf, maar dat terzijde).

@ loetjespeciaal 01:57
Nee, nooit. Hier heb ik m'n nick aan ontleend (goed kijken) http://tiny.cc/spt6jw

Noedel |06-09-12|00:42 |

Bij een ander onderwerp gaf ik nog als reactie op je plempsels dat je niet moet reageren als je straal bezopen bent. Maar daar kom ik nu van terug. Je bent gewoon hartstikke gestoord.

Nog even een bericht uit de nieuwsbladen:
"Pessimisme over toekomst nadert record in Frankrijk."
Lang leve een socialistisch regime.

Samsom zal wel blij zijn als het 12 september is geweest. kan hij stoppen met toneel spelen en gewoon weer zijn ketelpak aantrekken.

Verdomme ben ik weer verplicht om PVDA te stemmen. Het was SP maar moet nu wel mee om de VVD tegen te werken.

het is eigenlijk heel eenvoudig
wordt het linkse kabinet dan gaan er 2,9 miljoen mensen met hun family emigreren,
dit zijn de aantal werkende mensen in NL
wordt het rechts dan gaan er ong.8 miljoen mensen rebelleren en anarchie breekt uit.
Dus aan u de keuze hoe u wilt hoe NL eind dit jaar uitziet.

@Смерть шпионам
Nou dag 2,9 miljoen, dan is er weer werk genoeg voor de geen die blijven.

Ik begin zo'n donkerbruin vermoeden te krijgen dat Rutte daar volgende week weinig over te zeggen gaat hebben.
Alles wijst erop dat er een vrij sterk linksch blok aan zit te komen.
Niet ik daar op zit te wachten, de kans is groot dat ze toch maar weer het CDA erbij gaan halen.
Rutte heeft intussen ook al een liefdesbrief verstuurd aan het CDA.
Blijft dus allemaal lood om oud ijzer.

GEEN PVDA! Meer wil ik er niet over kwijt. Geef nog teveel om NL om het weg te geven aan salonsocialisten, die huichelend politiek misbruiken ter zelfverrijking. PvdA is ver voorbij het sociale gevlogen, en is puur een bedrijf geworden. Politiek interesseert ze niet, alleen stemmen tellen zodat ze geld krijgen.
Alles behalve PvdA. Ik zou nog eerder op Johan Vlemmix stemmen. Hij geeft in ieder geval toe dat hij niet spoort, waardoor hij al eerlijker is dan die achterlijke club van de volksverloocheners.

Samson, de in korte tijd gereviseerde en klaargestoomde greenpeace mileuactivist, nu ineens met stropdas, staat ons al weken lang op TV voor de gek te houden. Hij is een gevaarlijke ultra linkse commediant, die Nederland in de problemen zal brengen. Vooral onze linkse staatsomroep hersenspoelt ons ook avond na avond op TV. We worden weer belazerd door die PvdA en we ze trappen er weer in.
Met Samson aan het bewind wordt het op naar de grauwe gelijkheid, generaal pardonnen en "solidaire" euro's naar zuideuropa. Kiezers wordt AUB WAKKER !!

Mijn voor keur is PVV of SP maar nooit geen VVD, dus moet ik meegaan voor de PVDA om niet de VVD en het CDA met lulhannes Pechtold als regering te krijgen.

De weg naar de hel is geplaveid met "goede" PVDA en SP voornemens.
Hard werken wordt afgestraft, grauwe gelijkheid, "solidaire" euro's naar de corrupte zuideuropese landen, generaal pardonnen, voorschrijdende islamisering, nog meer moskeeën en afgrijselijke hoofddoeken, verhogen ontwikkelings- sorry ik bedoel corruptie hulp, nog meer geld naar de bevriende publieke staatsomroepen.....moet ik nog doorgaan ?

De weg naar de hel is geplaveid met "goede" PVDA en SP voornemens.
Hard werken wordt afgestraft, grauwe gelijkheid, "solidaire" euro's naar de corrupte zuideuropese landen, generaal pardonnen, voorschrijdende islamisering, nog meer moskeeën en afgrijselijke hoofddoeken, verhogen ontwikkelings- sorry ik bedoel corruptie hulp, nog meer geld naar de bevriende publieke staatsomroepen.....moet ik nog doorgaan ?

monaco 06-09-12 08:09
De gene die blijven die willen niet werken dag NL.
|

Godzijdank is paars heel ver weg. Houden zo. Want als ik aan iemand een bloedhekel heb dan is het aan Pechtold. Wat een baviaan.

Nou Maartje, grote kans dat je Peggold toch in het volgende kabinet gaat treffen, als minister van het e.a.a.
D66 is bijna een kloon van de VVD geworden.
Ze zijn alleen een stuk minder PVV en/of villabezitter vriendelijk dan VVD.
Een stem op Mark is dus ook een stem op Alexander.
Wil je Alex persé niet bij hebben, is een stem op de SP de beste strategie.
Want die kunnen wel heel groot worden en ze passen niet bij D66.
PvdA heeft niet zo een D66 probleem, hoewel het geen favo coalitiepartner is.
De PVV staat ongeveer diametraal tegenover de D66, maar de kans dat Greet weer deel zal nemen aan het nieuwe kabinet is erg klein.
Zelf ga ik SP of PvdA stemmen, hangt er van af welke de grootste is in de allerlaatste peilingen.
Want zelf heb ik een ontiegelijke bloedhekel aan Rutte.

het is eigenlijk heel eenvoudig
wordt het linkse kabinet dan gaan er 2,9 miljoen mensen met hun family emigreren,
dit zijn de aantal werkende mensen in NL
wordt het rechts dan gaan er ong.8 miljoen mensen rebelleren en anarchie breekt uit.
Dus aan u de keuze hoe u wilt hoe NL eind dit jaar uitziet.
Смерть шпионам | 06-09-12 | 07:29 |
..................................................................
Laat mij niet a.u.b. niet lachen.
Als of emigreren iets is wat je één twee drie doet.
Wie hier een goede vaste baan heeft, geeft dat niet zomaar op.
Geen enkel ander land die op je zit te wachten, met of zonder je familie, als je geen inkomen hebt.
En waarom zou een bedrijf in een ander land persé een NL-er in dienst willen, er is overal in Europa een overschot aan personeel en een tekort aan werk.
Zou natuurlijk buiten Europa kunnen proberen, met al de bijbehorende visa's, permits enz.
De inkomstenbelasting is hier lager op de hogere inkomens, dan bijvoorbeeld in België.
En wie emigreert, moet ook een nieuwe woning zien te betrekken.
De kans is groot dat een welgestelde aanzienlijk duurder uit zou zijn voor een soortgelijke woning als wat hij nu heeft, omdat hij geen gebruik meer kan maken van de HRA.

Trouwens, als ongeveer 2 op de 5 werkenden oprotten, zou het voor veel anderen een ware zegen zijn.
De werkloosheid zou in één klap drastisch verminderen en zouden de werknemers een fatsoenlijke salaris kunnen ontvangen.
Het woningtekort zou ook zo goed als compleet opgelost worden.
En blijven er toch nog vacatures en woonruimte over, zullen deze in no time door MOE landers worden vervuld.
Ik ga zelf echt niet van angst gaan beven bij de vooruitzicht van wat extra emigratie.
Wie hier niet meer wilt wezen mag gaan, toch?

Holymoos
|
05-09-12
|
23:49

Als je in de niet zo verre geschiedenis kijkt, dan is het CDA nog een ergere gruwel voor je dan PvdA. Voor het overgrote gedeelte is het begrotingstekort, de massa-immigratie, de nivellering, en alle andere 'linkse' ellende waar je waarschijnlijk van walgt onder CDA premiers tot wasdom gekomen. Ik noem een van Agt, een Lubbers en een Balkenende..

@yurp | 06-09-12 | 16:07 |
Je bent weer eens in het verleden blijven hangen. Voor je eigen bestwil, laat dat nu maar aan mij over. Het barst van de spoken en griezels uit het verleden in het heden. Toch staat het verleden, indien gezond en wel, in het teken van de verzoening. Het leven is maar kort he? Dus vingertje wijzen, daar kunnen we wel mee doorgaan tot in de eeuwigheid. Schiet niet op natuurlijk. Nee, dat is niet de weg te gaan. Ik zeg.

@ yurp |06-09-12 |16:07|
Ja ok, maar CDA is min of meer de enige partij, met SGP, die ook enigszins zich aan de rechterflank begeeft. Om links niet aan een meerderheid te helpen is Rutte volgens mij wel verplicht om samen met CDA eens verder rond te gaan neuzen.

Bezig met verzenden!

Column

Filemon Wesselink

Je zult niet snel zeggen dat detectives een slechte invloed op je hebben. Immers: de goede...
meer >

Files

2 / 8 km

meer files