Na zelf Rutte-I te hebben laten klappen moet Wilders weer de verkiezingen in. Ruikt hij de macht nog wel? Sp!ts sprak de PVV-lijsttrekker. „Als ze ons erbuiten kúnnen houden, dan zullen ze er alles aan doen om ons erbuiten te houden.”
De PVV-lijsttrekker is normaal altijd de scherpste. Maar bij het premiersdebat op RTL leek hij zichzelf niet. Niet alleen lijkt hij moe, maar er begint ook een soort Wildersmoeheid te ontstaan. Het Ramadanzwartboek deze zomer heeft lang niet de impact die het een jaar geleden zou hebben gehad. De laatste keer dat Wilders zo uitgeput leek was tijdens zijn rechtszaak. Toen viel hij flink af. Heeft hij er nog wel zin in?
„Dat ik zoveel afviel was geen gevolg van de rechtszaak, maar van een eiwitdieet. Daar heb ik enorm voor moeten lijden. U moest eens weten hoeveel van die repen ik daarvoor heb moeten eten! Maar nee, ik heb er heel veel zin in. Ik ga iedere ochtend met plezier naar mijn werk. Men heeft alleen maar een lachende, vrolijke Geert Wilders gezien. Ik ben in Urk geweest, bij Q-Music. Ik geniet ervan.”
Heeft u er nog steeds zin in als straks de Haagse sleur weer begint?
„De dag dat ik er geen zin meer in heb, houd ik ermee op. Ik ga hier niet met tegenzin naar mijn werk. Natuurlijk is het leuker als we ook wat te vertellen hebben. Maar ik heb er echt zin in. In wat voor rol dan ook. Het land heeft ook een stevige oppositie nodig. Het liefst regeren we mee, als dat niet lukt gedogen en anders gaan we fel oppositie voeren.”
Kent u de term de 3K’s?
„Is dat niet een band?”
Er zijn inderdaad drie Belgische meisjes die samen K3 heten, maar die bedoelen we niet.
„Dan gaat u het mij vast vertellen.”
Mensen binnen uw eigen partij benoemen ermee uw drie ’blunders’. Volgens hen zijn dat uw voorstellen voor een Koranverbod, de kopvoddentaks en knieschoten. Zijn dat dingen waarvan u achteraf zegt: ’Had ik dat nu wel moeten zeggen?’
„Nee. Daar heb ik geen millimeter spijt van. Die knieschoten zijn trouwens totaal uit hun context gerukt. Bij die eerste twee kan ik me nog iets voorstellen dat mensen dat vinden, maar die derde is geen faire.”
Maar, geen spijt van omdat het licht ironisch bedoeld was?
„Geen spijt van zoals ik dat zeg.”
Wat u - naast het uit de Euro stappen - ook niet bij het CPB heeft laten doorrekenen is de kopvoddentaks.
„Nee, dat klopt. Die hebben we namelijk niet gekwantificeerd (gezegd hoe hoog de belasting op hoofddoekjes moet zijn, red.).”
Maar het is nog wel een serieus voorstel?
„Jazeker. Anders hadden we het niet in ons verkiezingsprogramma opgenomen.”
We beginnen er ook over omdat de PVV-kiezer volgens een recent boek op u zou stemmen omdat hij de aanval op het establishment mooi vindt, en niet omdat hij het er mee eens is of het helemaal serieus neemt. Speelt u daarmee?
„Je kiest natuurlijk wel voor een vorm waardoor je de aandacht krijgt. Daar ben je politicus voor. Maar de basis blijft dat je erachter staat. En ik sta achter alle voorstellen die we doen.”
Waar bent u het meest trots op?
„Het meest blij ben ik met mijn vrijspraak. Dat ik na jaren gedoe op alle punten ben vrijgesproken. Trots ben ik op het feit dat we het als PVV gewoon hartstikke goed hebben gedaan. Acht jaar geleden verliet ik de VVD. Ik weet nog goed dat een journalist tegen me zei: ’U had misschien wel staatssecretaris kunnen worden, maar we gaan nu nooit meer wat van u horen.’ Dat dachten er meer, maar het is niet gebeurd. Tuurlijk, we hebben onze problemen gehad. Er zijn wat mensen vertrokken, hier en in de provincies. Dat ga ik niet mooier maken dan het is, maar we staan er wel. We hebben onze verantwoordelijkheid genomen, we hebben gedoogd, we hebben een heel goede fractie en een goede lijst. We knokken voor onze beginselen en voor onze kiezer. Als mensen dat acht jaar geleden hadden voorspeld, dan hadden we ze uitgelachen.”
Hoe groot acht u zelf de kans dat u nu weer gaat meedoen?
„Dat ligt echt aan de uitslag. Ik loop hier lang genoeg rond om te weten dat de politieke werkelijkheid van vandaag anders is dan na de verkiezingen. Wie had verwacht dat de SGP een rol zou spelen? Het zou maar zo kunnen zijn dat je toch net die ene partij nodig hebt om een ander uit de macht te houden. Dan verandert iedereen van standpunt. Als ze ons erbuiten kunnen houden, dan zullen ze er alles aan doen om ons erbuiten te houden, dat geloof ik wel. Maar dat wil niet zeggen dat het dan ook gebeurt.”
Weigert u met een partij samen te gaan werken die niet anti-Europa is?
„Wij hebben geen breekpunten, maar het lijkt me niet dat we in zee gaan met een partij die meer Europa wil en op iedere hoek van de straat een moskee. Dat ligt niet voor de hand. Een partij moet toch wel veel minder Europa willen.”
Willen en kunnen ligt nogal ver uit elkaar. Minister Leers van Immigratie & Asiel wilde wel, maar kwam telkens met lege handen terug uit Europa.
„Daar heeft u helemaal gelijk in. Dat ligt voor een deel aan mijnheer Leers, maar ook aan Europa. Als we niet in de financiële crisis hadden gezeten en het was in het Catshuis niet mis gegaan, dan was dit het thema geworden waarop het spannend was geworden dit jaar. Ik denk niet dat Leers één van de meest sterke persoonlijkheden is die hier rondloopt. Misschien is Cecilia Malmström (de links-progressieve Eurocommissaris voor asielbeleid, red.) wel meer een vent dan hij. Maar uiteindelijk is het niet alleen zijn schuld, omdat ook Europa natuurlijk niet mee wil.”
U wilt uit Europa. Maar dat kan alleen maar met een uittredingsverdrag dat door alle lidstaten wordt ondertekend. U denkt toch niet dat Bulgarije en Roemenië gaan accepteren dat Nederland de grenzen dicht doet?
„Je moet het natuurlijk wel op een politieke manier oplossen. Desnoods ga je alles blokkeren. Als je alles blokkeert, tot aan de lengte van schoenveters, reken maar dat ze je binnen een dag laten gaan. En je krijgt nog een grote fruitmand mee ook. Echt. Je moet het slim en stevig spelen.”
De CPB-voorspellingen tot 2017 waren voor u heel goed. Gefeliciteerd. Op de lange termijn kan het nog wel beter.
„Wij hebben een programma voor 2017. De berekeningen van het CPB tonen aan dat we gelijk hadden toen we braken in het Catshuis. In 2013 halen we die drie procent nog niet, maar in 2017 heeft alleen de VVD een kleiner begrotingstekort dan wij. En we hebben de meeste lastenverlichtingen van allemaal. We snijden vooral bij de overheid het vet weg en niet bij de burger. Als dan het enige verwijt is ‘In 2040 hebben jullie het niet helemaal voor elkaar...’, dan kunnen ze de pot op.”
Er wordt veel geklaagd over allochtone jongens die vrouwen lastig vallen of nafluiten. De PvdA wil dat strafbaar stellen, de VVD in Amsterdam ook. Bent u bang dat zij de kiezer daar gaan terugwinnen terwijl u met Europa bezig bent?
„Het gaat niet om de plannen. Het gaat erom dat je uiteindelijk inziet dat de multiculturele samenwerking niet werkt en dat de islam geen rol moet hebben in Nederland. Het gaat niet meer om het bestrijden van de symptomen maar om het aanpakken van de oorsprong. Dat ze het fluiten aanpakken, is prachtig. Maar als ik zou voorstellen dat ze dan ook hun paspoort inleveren en het land uit gaan, dan is het weer niet goed. Het blijft bij hen bij symptoombestrijding, terwijl we de oorzaak moeten aanpakken. En de oorzaak is de islamisering van Nederland.”
Reacties
Rotte opmerkingen die geen betrekking hebben tot de inhoud onder deze (onderbroken) lijn(en)....
===============================================
De Eik(el) |03-09-12 |07:52 |
.
En waar laat ik nu opmerkingen, die wel betrekking hebben op dit artikel?
Op deze manier kunnen er alleen maar negatieve, niet te zake doende postings geplaatst worden.
.
Jep blijft 100% PVV stemmen...
Wat u - naast het uit de Euro stappen - ook niet bij het CPB heeft laten doorrekenen is de kopvoddentaks.
.
Waarom is het speerpunt, wat door vele reageerders wordt ondersteund, niet voor doorrekening aangeboden aan het CPB?
Blijft voor mij een vreemde zaak.
Is er iemand, die het antwoord weet?
.
umaghetzeggen 03-09-12 09:40
omdat het niet bekent is of de boete in het Euro's of Neuro's of Guldens is.
|
Goed interview. Een klein foutje slechts is in het transcript geslopen: Waar Wilders wordt geciteerd, zeggende "Als dan het enige verwijt is ‘In 2040 hebben jullie het niet helemaal voor elkaar...’, dan kunnen ze de pot op" zei hij in werkelijkheid '2014' ...
.
@ umaghetzeggen 03-09-12 09:40 Er zijn 2 basismogelijkheden:
.
-1: Uit de euro stappen (aktie, verandering);
-2: In de euro blijven (passief, de zaak laten zoals-ie is).
.
Ad 1 geldt dan nog:
.
1a: Terug naar de oude munt (alhier gulden);
1b: Samen met Duitsland de 'Nedermark' invoeren;
1c: Samen met Duitsland, Finland en Oostenrijk de neuro invoeren, en de rest zoekt het maar uit met de zeuro ...
.
Je vraag:
.
Zowel 1) als 2) kosten geld (2 waarschijnlijk heel veel méér dan 1) en worden door partijen gedragen (PVV het fanatiekst 1, en D66 het fanatiekst 2): Geen enkele partij heeft 1) of 2) door het CPB laten doorrekenenen: Je kunt je vraag dus ook aan D66 of welke andere partij dan ook stellen.
.
Dat geen enkele partij dit heeft laten doen heeft te maken a) met eigen partij-dogma's, en b) met het bestaan van 1a, 1b en 1c:
.
- Het is sowieso natte vinger werk;
- De verschillen tussen 1a, 1b en 1c zijn zowel enorm als onberekenbaar: Je kunt daar pas iets over zeggen als Duitsland 'beweegt':
.
In Duitsland staan zakelijk = Deutsche Bank (vertoont de meeste neiging tot 1) en Wolfgang Schaüble = politiek (is volledig verkocht aan 2) tegenover elkaar: Op termijn zal de euro volledig in elkaar storten, en zal 'zakelijk' het gaan winnen, maar tot die tijd blijven 1a, 1b en 1c onberekenbaar ...
.
Wat je KUNT berekenen zijn de kosten van de technische invoering (munten en biljetten): Die bedragen 10 miljard euro ...
.
"Een partij moet toch wel veel minder Europa willen.”
Het uittreden uit Europa en terugkeer naar de gulden niet laten doorrekenen. Voorstellen om een coalitie te vormen met SP en VVD.
De voorbereidingen voor het kiezersbedrog na 12 september zijn in volle gang. Het hoofdpunt van de campagne, weg met Europa en de euro, zal voor Wilders na de verkiezingen van geen enkel belang meer zijn.
Maar ja, je moet het wel willen zien en niet verblind zijn door messias Geert.
Behaard smaalkopje |03-09-12 |10:08 |
.
Dank voor de uiteenzetting.
Uit de euro verdiept u door er 3 varianten van te maken.
U stelt dus, dat zowel in als uit de euro stappen doorgerekend hadden moeten worden. Kan ik het volledig mee eens zijn.
Door wie? Lijkt mij door degene, die de verandering in gang wil zetten.
Graag had ik dan ook de gevolgen van het speerpunt iets meer uitgediept zien.
Je speerpunt niet laten doorrekenen kan tot misverstanden leiden.
Eigenlijk is uw conclussie: als Duitsland niets doet is het idee onhaalbaar.
Dit onderstreep ik helemaal.
.
@umaghetzeggen 03-09-12 10:35 die onderschrijft "U stelt dus, dat zowel in als uit de euro stappen doorgerekend hadden moeten worden. Kan ik het volledig mee eens zijn":
.
Je bedoelt waarschijnlijk eigenlijk "zowel in de euro blijven als uit de euro stappen", maar ik haak graag even in op "in de euro stappen" dat "doorgerekend had moeten worden":
.
Dat IS destijds doorgerekend ... en er is heftig TEGEN gewaarschuwd: In 1997 nog schreven 72 Nederlandse top-economen gezamenlijk een artikel in de Volkskrant met de dringende boodschap "Doe het NIET, het gaat gegarandeerd fout", in 2001 was het Arjo Klamer met dezelfde boodschap, die bovendien precies de huidige stand van zaken voorspelde, en hij was de enige niet, ik kan er nog zo 10 noemen zonder zelfs maar mijn archief te hoeven openen ... maar is er geluisterd? Nee dus!
.
De nuchtere feiten moeten het al sinds 1992 afleggen tegen een tsunami van puur politieke druk ... geen onbekend verschijnsel in de wereldgeschiedenis, en de voornaamste oorzaak van vele oorlogen, waaronder 2 wereldoorlogen ...
.
Ik ga je niet hard aanvallen op je mening "de PVV had het verlaten van de euro moeten laten doorrekenen": De uitkomst zou zijn geweest "Onder de huidige omstandigheden vooralsnog onberekenbaar", ik weet niet of je daar genoegdoening uit haalt ...
.
Maar dan vind ik dat mijn rekenvraag "de andere partijen, D66 voorop, hadden de kosten van het in de euro blijven moeten laten doorrekenen" méér duidelijkheid biedt: Díé vraag kan namelijk voor een deel, namelijk de kosten van al die af te schrijven leningen en van het ESM, wèl nu al beantwoord worden ... :-E
.
Wat we zeker met elkaar eens zijn is dat alles van Duitsland afhangt ... en in Duitsland begint het geld letterlijk op te raken (geen biljetten meer, zogezegd ;)
.
De beste oplossing is dat iedereen €25000 aan de staat betaald, zodat de staat geen schuld meer heeft. Daardoor vervalt de €20 miljard euro aan rente lasten. Over een periode van 25 jaar zal de staat dit aan de burger terug betalen. Ondertussen geen ontwikkelingshulp meer van onze belastinggeld, mensen die ontwikkelingshulp willen geven moeten dat maar storten op een giro account. De EU mag mijn vinger krijgen, wij doen niet meer aan die nood-fondsen. Nutsbedrijven, openbaar vervoer, taxi, woningbouw en zorg worden weer van de staat. Stoppen met de JSF die hebben wij niet nodig en als er oorlog zou zijn dan kunnen wij ons toch niet verdedigen. Eén inkomens-belastingschaal voor iedereen. De rijke hebben genoeg bijgedragen. Mensen die niet willen werken, maar wel willen leven in een giga complex stoppen waar ze kunnen TV kijken, internetten, sporten en eenvoudig eten, kinderen krijgen is geen optie (nieuwe gevallen), krijgen geen geld (Dus geen vakanties, shoppen etc). Mensen die niet kunnen werken (permanent) ook in complexen stoppen, krijgen alleen wel extra zakgeld. Complexen bouwen zorgt voor werkgelegenheid. Ambtenaren maximale inkomen van €120.000 per jaar, geen bonus. Het krijgen van kinderen vraagt verantwoordelijkheden. Indien de moeder wilt werken, kan het kindje naar een instantie waar kinderen worden opgevoed (geld ook voor jonge kinderen van normale gezinnen). Deze instantie is van de staat en wordt deels door de staat betaald. Belasting afbouwen van 19% naar 10%. En zo nog een miljoen ideëen
@metroickha ... maar hier laat je het even bij, goed zo ... :-E
.
@umaghetzeggen
Je kunt het ook omdraaien. De partijen die in de EU willen blijven hebben de kosten van het in stand houden van de euro en de leningen aan Zuid-Europese landen ook niet mee berekend in de CPB cijfers.
Ik ga volgende week zeker PVV stemmen.
Addendum @umaghetzeggen 03-09-12 10:35:
.
"Enkele grote Amerikaanse bedrijven bereiden zich serieus voor op een vertrek van Griekenland uit de eurozone. De Amerikaanse krant The New York Times meldt dat op basis van een inventarisatie.
Zo overweegt Bank of America Merrill Lynch om wagens met contant geld naar de Griekse grens te sturen, als Griekenland failliet gaat. Amerikaanse klanten van de bank kunnen dan blijven functioneren, zelfs als er tijdelijk geen geld beschikbaar is in het Balkanland.
Autofabrikant Ford heeft zijn computersystemen zo ingesteld, dat het meteen uit de voeten kan met een nieuwe Griekse munt, als die wordt geïntroduceerd.
Ook JPMorganChase neemt geen risico. De bank heeft speciale rekeningen gecreëerd voor Amerikaanse bedrijven die zijn bedoeld om snel over te kunnen overstappen op een andere munt dan de euro.
Het adviesbedrijf Corporate Executive Board deed onlangs onderzoek naar het vertrouwen van Amerikaanse bedrijven in de eurozone. Vier van de vijf bedrijven zeiden te verwachten dat Griekenland vertrekt. Een op de vijf bedrijven denkt bovendien dat daarna meer landen volgen" ... en zie voorts o.a. http://www.nu.nl/schuldencrisis/2899669/amerikaanse-bedrijven-maken-zich...
.
maan99
|
03-09-12
|
11:18
Klopt, en de impact van de toetreding van volgende EU-landen. Die landen gaan namelijk onmiddellijk uit de Eu-ruif vreten.
@metroickha |03-09-12 11:00
Op die 25000 euro na, ben ik het voor 100% met je eens.
Petje af.
@farang|03-09-1210:25
Wat ben jij een angstig persoon. Ben jij zo bang van Wilders?
Zo bang dat, je Nederland liever economisch bankroet laat gaan?
Zoals ik gister al zei, jullie zijn als de dood voor vernieuwing. Ik zeg niet dat Wilders het antwoord is. Hij durft wel als enige de vinger aan Brussel te geven.
Dat is al een stap in de juiste richting. Dat zie ik de SP of PVDA niet snel doen.
Dat roepen ze nu wel, maar ze gaan dit echt niet doen.
footbal33 | 03-09-12 | 11:52
Als we de staatsschuld nu niet kwijt raken dan krijgen we die nooit meer weg. de schuld loopt op met €1.500 euro per persoon per jaar. Hoelang wil je nog wachten?
Bravo Wilders, de enige echte volksvertegenwoordiger.
om zoveel verschillende redenen. ik ga PVV stemmen. er moet iets gebeuren. bedrijven die vorig jaar nog reserves hadden om door te gaan zien die steeds verder slinken. de consument heeft dan ook nog steeds de hand op de knip en dit word met een links kabinet alleen maar erger.
het beste voor de economie nu is de PVV dit is berekend door het CPB (voornamelijk VVD'érs) het feit dat hij tegen europa is en tegen de islam is voor mij alleen maar meer reden om op hem te stemmen. vorige keer stemde ik CDA maar voelde mij hierdoor zwaar bedrogen. het is voor mij nog nooit zo makkelijk geweest. stem PVV!
overigens voor iemand die veel voor zijn werk moet reizen is de PVV verreweg de beste. geen forensentaks op werkend nederland, maar een verlaging van de accijns op benzine! dat is iets dat ik goed kan gebruiken!
is de rol van Fuhrer wat voor hem
Te hopen dat deze clown fijn oppositie gaat voeren
Ingrid, ik heb altijd VVD gestemd en ik voel mij ook belazerd door Rutte. Ook ik ga nu Geert stemmen. Ik BEN NEDERLANDER eerst en dan pas Europeaan! Ik vind ook dat de belastingen naar benenden moeten en met links krijgen we alleen maar belastingen erbij waarbij hardwerkend Nederland ( de middenmoot waar 70% van de bevolking uit bestaat, OOK allochtonen) moet bloeden. Kennen we de vliegtax nog, ingevoerd door links? Vliegtickets gingen omhoog, maatschappijen beleven weg uit Nederland en het kostte ook banen voor personeel!
Nee hoor lekker uit de EU en de pleuro. Dat is voor mij de grootste reden om op 12 september op Geert te stemmen en ik hoop dat hij nog meer stemmen en zetels krijgt dan 2 jaar geleden!
Beter ten halve gekeerd dan ten hele verkeerd.....een oud en wijs gezegde.....de heer Wilders is niet weggelopen zoals wordt geropen ..... maar heeft zich tijdig bedacht.
Mede daarom PVV...!
Zoals gewoonlijk is de Heer Geert Wilders weer to the point!
Spits probeert in t begin nog even 'flauw' te doen maar begint zich dan toch ook wat 'volwassener' te gedragen.
Kennelijk heeft ook hier weer de Heer Wilders een goede invloed!
Stem Lijst 3! Stem PVV! Je redt er in ieder geval je EIGEN leven mee!
Prima stukje.
Mijn stem gaat naar de PVV,
en niet naar landverraders.
Zoals ik al vaker heb gezegd, iedere gezonde, en met een beetje hersenen persoon stemt P.V.V.
Waarom, nog 1x een voorbeeld:
Als een gezin met 3 kinderen, 4 boterhammen heeft dan zorg je eerst dat jou gezin te eten heeft,daarna zorg je voor de buurman.
Dus......zorg eerst dat in Nederland alles goed geregeld is en daarna voor Griekenland etc.
En ja Dhr Wilders brengt het misschien verkeerd,maar hij wil dat wij Nederlanders het eerst beter krijgen.
Daarom gaat mijn stem naar de P.V.V.
De fantasie van een gek.
*
Daar een gek, de realiteit niet kan omvatten, ziet hij deze wereld, te zijn, zoals hij hem in zijn hoofd projecteert.
*
De PVVgek, kan of wil niet verder kijken, dan de grenzen, die Nederland, een gebied ter grote van een gemiddelde provincie van een ander land; en vermeent dat dit volkje in staat is, te kunnen produceren en een levensstandaard aan te houden die gelijk is aan de huidige. Dit overeenkomend, met het perspectief of gezichtsveld van de gemiddelde of gematigde Nederlander, waarvoor de wereld niet verder reikt, dan de straat waarin hij woont. Eventueel aangevuld met zijn werkplek, en de rit daarnaar toe.
*
Eventuele ontmoetingen of confrontaties met medische of andere technologien, zijn blijkbaar te kort van duur, om het bestaan ervan een permanente indruk, van aanwezigheid, in te printen, in zijn of haar beleveniswereld. Dan wel als een vanzelfsprekend verschijnsel te zijn, wat uit het niets te voorschijn is gekomen.
*
"Het blijft bij hen bij symptoombestrijding, terwijl we de oorzaak moeten aanpakken. En de oorzaak is de islamisering van Nederland."
.
100% mee eens en 100% PVV stemmer!
Geert heeft gelijk, en zijn partij kan op mijn stem rekenen.