*

Trouwe klant besteelt zichzelf

Trouwe klant besteelt zichzelf

Op de markt is het al jaren gemeengoed, maar het fenomeen dringt nu ook door tot in alle geledingen van ons land: afdingen. Wie het niet doet, betaalt te veel. Abonnementen op tijdschriften, energiekosten, telefoonbundels of televisiezenders; werkelijk alles kan goedkoper. Als je maar geen trouwe, niet zeurende klant bent. Want dan word je afgedankt met te hoge prijzen en krijg je nooit cadeautjes of maanden gratis kijkplezier. Nederland is één grote Beverwijkse Bazaar geworden!

Al jarenlang is Sjoerd Veenstra abonnee van betaalzender Film1. „Ik zag iedere keer acties voorbij komen voor nieuwe abonnees, maar zelf kon ik gewoon iedere maand de volle mep betalen. Ik heb ze een keertje gemaild en als antwoord kreeg ik dat er ook echt wel mooie acties zijn voor trouwe abonnees. Nou, mooi niet! Vervolgens heb ik opgezegd en me een paar weken later weer aangemeld. Toen kon ik de eerste twee maanden gratis kijken.”

Goedkoper
Zo gaat het tegenwoordig vrijwel overal. De 43-jarige Brenda wilde haar abonnement voor tijdschrift Flair opzeggen en kreeg direct een telefoontje dat ze ’ook wel erg veel betaalde’. „Het kon veel goedkoper”, zegt ze. „Dus ben ik al die jaren in de maling genomen. Ze laten me iedere maand betalen en zeggen nu dat dat al die tijd veel te veel was.” Bij de Veronicagids hetzelfde verhaal. Pas na opzegging komen de mooiste aanbiedingen op tafel. Trouwe klanten voelen zich bekocht als ze merken dat ze wellicht jarenlang dus kennelijk onnodig veel geld hebben betaald.

Opzeggen is dus het devies op dit moment. Want bedrijven zijn in deze tijd als de dood om klanten te verliezen. Dus kan ineens alles goedkoper, beter en gemakkelijker, als je maar eerst dreigt weg te gaan. Wie een tijdschrift opzegt, telefoonabonnement oversluit of een nieuwe energiemaatschappij in de arm neemt, kan in de meeste gevallen binnen een week een telefoontje verwachten. Opeens wordt u een flinke korting op het oude product aangeboden. „Omdat we u graag als klant behouden.” Maar de trouwe klant zonder opzegplannen blijft ondertussen de hoofdprijs betalen. Opzeggen dus! Zelfs als u niet weg wil. De vaste prijs betalen bij dienstverleners is jezelf voor de gek houden.

Douceurtjes
Bedrijven maken daarbij gebruik van de wettelijke zeven dagen bedenktijd die een klant heeft na het afsluiten van een nieuw contract. Of zetten medewerkers in om u bij het opzeggen te begeleiden en ondertussen op u in te praten dit vooral niet te doen. Douceurtjes, lokkertjes, kortingen; geen mogelijkheid wordt gemeden. Bij KPN krijgen sommige vertrekkende klanten zelfs een mail met een aanbieding die ’scherper zal zijn dan via onze overige verkoopkanalen, zoals onze winkels en/of onze site’.

Op de zeer competitieve energiemarkt - dit jaar stapten meer Nederlanders over dan ooit tevoren - is het benaderen van opzeggende klanten zelfs de standaard. Bij Eneco wordt altijd gekeken of het nieuwe aanbod 'gematched' kan worden. Ook bij Nuon gaat er altijd een belletje als de opzegging op de mat valt, zegt een medewerker. „Wij vragen altijd naar de reden. Is de klant ontevreden of heeft hij een betere aanbieding gekregen? Als klant denkt dat hij teveel heeft betaald, dan doen wij altijd een tegenaanbod. Daar zijn velen zeker gevoelig voor.” Mocht er al een ander contract zijn afgesloten dan zeggen behulpzame sales managers dat met liefde voor u op.

Kortingen
De Consumentenbond is bekend met de welkomstkortingen. „Veel bedrijven doen er alles aan hun klanten binnenboord te houden. De wervingscampagnes gaan vaak gepaard met kortingen. Als je iets opzegt, doen ze je dan een beter aanbod. Ik weet niet of het door de crisistijd komt. Ondernemingen zien gewoon niet graag klanten vertrekken”, zegt Sandra de Jong van de bond.

Ook de hotelbranche ontkomt er niet aan. „Ze vragen soms doodleuk om voor de helft van de prijs in een kamer te mogen, omdat die anders leeg staat”, zegt een hotelier die niet met naam in de krant wil, omdat hij regelmatig toegeeft aan dergelijke verzoeken en er geen zin in heeft dat niemand nu nog de vaste prijs gaat betalen.

Burger King
Uiteindelijk is de trouwe klant het kind van de rekening. „Je krijgt tegenwoordig al twee maanden gratis Eredivisie Live bij een menu van de Burger King, terwijl ik daar 35 euro voor moeten betalen”, moppert de 27-jarige gepassioneerde voetbalfan Thomas. Inmiddels zijn er velen die tijdens een voetballoze periode deze zender opzeggen om later weer abonnee te worden met een mooie korting of een paar maanden gratis kijken als welkomstcadeau. Wie echt beloond wil worden, zegt vandaag nog alles op.

R. Oving | 09-11-12 | 08:49 | 15 reacties
  • Ergernis om kapen telecomklanten

    Ergernis om kapen telecomklanten

    Het bedrijf Zakelijke Telefonie zou zich schuldig maken aan ’misleiding’ om nieu... BINNENLAND

  • 'Wietpas minder streng voor NL-klanten'

    'Wietpas minder streng voor NL-klanten'

    Ondanks de grote woorden van staatssecretaris Fred Teeven en minister Opstelten, die... BINNENLAND

  • Hoge piefen op coke-klantenlijst

    Hoge piefen op coke-klantenlijst

    Het Duitse Openbaar Ministerie heeft een klantenlijst in handen gekregen van een coc... SPORT

Reacties

oud nieuws dit kon allang

Lullig alleen, dat het bij monopolisten, zoals UPC en Ziggo niet werkt.
Je moet toch bij hun zijn om TV te kijken. Of je moet sateliet nemen, maar dat is weer investeren.

@Vetinari
Wie zegt dat?

@peozebeest
Probeer jij maar eens af te dingen bij UPC. Je kan uiteraard wel een goedkoper abonnement afsluiten, maar daar krijg je dan ook minder voor.

@Vetinari
wie zegt dat ik upc of ziggo gebruik?
wat dacht je van een schotel? of illegaal tv via internet. En voor internet zijn er genoeg andere opties

@ poezebeest

Tele2? Heb je ze ook alle 3 (tv, internet, bellen) Kpn? Misschien wel jaarlijks switchen zou een optie zijn.

@Vetinari
Klopt, ik heb een digitale ontvanger terwijl nieuwe leden een digitale recorder krijgen. Ik dacht, ik zeg op en meld me opnieuw aan als lid. Helaas, je mag na je opzegging de eerste 6 maanden niet weer opnieuw aanmelden. Volgens de helpdesk bij Ziggo krijgen ze dagelijks klagers aan de lijn, maar tot nu toe wordt er voor bestaande, trouwe abonnees niks geregeld.

Bij upc kun je gratis upgraden naar dat horizon pakket. krijg je 10hd zenders erbij en je internet wordt 10mb sneller. ow ja, ook mooi. je gaat dan een nieuw contract voor een jaar aan en dan moet je zeggen "mooi, dn ga ik dus ook de eerste 6 maanden weer minder betalen". dus 10hd zenders erbij, 10mb erbij en 6 maanden minder betalen.

Nederland is één grote Beverwijkse Bazaar geworden!
Daar wordt toch alleen gejatte spullen verkocht; vandaar de status van Nederland.

ik heb geen zin in die pleuris telefoontjes als ik zit te eten, dus dank u wel ik zeg alles gewoon op. Dat scheel tpas

En dat ie servicedesken op provisie werken helpt er ook niet bij. Laatst wou ik nieuwe telefoon en werd geholpen door een jongedame. Als was zowat afgerond alleen mijn thuis telefoon viel uit. BALEN. Ik terug bellen met mijn mobiel en vroeg naar de persoon die ik net had gesproken. Maar mijnheer dat kunnen wij niet doen.. bla bla bla bla .. "ik zei jullie werken zeker met provisie.. toet toet toet. Half uur later belt mevrouwtje mij.. en opgelost + zij heeft provisie. Dan zeggen ze dat ze goede service hebben, maar wel onderling strijd voeren om klanten binnen te slepen. Bah en het gaat ten kosten van de kwaliteit

De markt goedkoper ?
1 gewone patat met en één kinder patat. Even afrekenen 5,25 euro.
Bij Bram Ladage.

Je moet eigenlijk elk jaar alles opzeggen en de mooiste aanbieding bij dezelfde of een andere aanbieder regelen: gas en electra; TV; internet; telefoon; ziektenkostenverzekering; autoverzekering; opstal- en inboedelverzekering... Dan mag je wel een week vrijnemen.
.
Bovendien, denk maar niet dat dit zonder gevolgen is. Personeel van de betreffende leveranciers wordt uitgeknepen; de service lijdt er onder; de kwaliteit van het product wordt afgeknepen; onderhoud van infrastructuur wordt minder. Uiteindelijk krijg je waar je voor betaalt.
.
Lang leve de vrije markt... Het idee van egoïsme, hebzucht en eigenbelang als drijfveer voor 'betere producten voor de laagste prijs'. Absurd!

dan stap je over van de ene kabelboer naar de andere en dan begint de ellende van storing en slechte verbinding pas echt

Dit is heel erg....mijn ouders hebben jaren gevochten voor de zelfde prijzen voor iedereen......in een afdingcultuur worden de de zwakkeren en de ouderen de dupe....STOPPEN DAARMEE.

Bezig met verzenden!

Videos

Top 5 kortingen

Das Kapital

 
 

Column

Hadjar Benmiloud

Op de glazen wenteltrap is het moeilijk om je niet kwetsbaar te voelen. Alles om ons heen is van...
meer >