Een grote meerderheid van de Afghanen vindt dat de oorlogen en gewapende conflicten in de afgelopen dertig jaar vooral zijn veroorzaakt door de schrijnende armoede en werkloosheid in het land. Dat blijkt uit een rapport van acht non-gouvernementele organisaties, waaronder Oxfam International, dat woensdag wordt gepubliceerd.
Voor het rapport 'The Cost of War' werd een representatieve groep van 704 Afghanen geïnterviewd over een groot aantal zaken, gerelateerd aan het geweld in het land in de periode 1979-2009. De uitkomsten geven een treurig beeld van de recente geschiedenis van Afghanistan. Zo zegt een op de vijf Afghanen in de afgelopen drie decennia slachtoffer te zijn geweest van marteling, in de gevangenis, of door extremistische groeperingen en criminele bendes. Ongeveer driekwart van de bevolking moest een of meerdere keren vluchten vanwege het uitbreken van een oorlog of door een ander gewapend conflict. Strijdende partijen hebben zich ook op grote schaal schuldig gemaakt aan verkrachtingen en moorden.
Vrede
"Gewone Afghanen willen vrede en een einde aan het geweld", weet directeur Barbara Stocking van Oxfam International. "En zij willen dat de voedingsbron voor de conflicten wordt weggenomen. Armoede voedt de conflicten. Een man zei tegen ons: "Als mensen geen werk hebben, zijn ze tot alles in staat". De internationale gemeenschap moet naar dit soort geluiden luisteren en meer effectieve hulp beschikbaar stellen om de Afghaanse economie nieuw leven in te blazen." Het geweld kent volgens de ondervraagden een reeks oorzaken. Zeven op de tien deelnemers aan het onderzoek stellen dat armoede en werkloosheid een belangrijke rol hebben gespeeld. Bijna de helft denkt dat corruptie en slecht presterende overheidsinstanties debet zijn aan de ellende. Twee op de drie Afghanen geven de Taliban de schuld en een kwart van de burgers meent dat andere landen, en dan met name Iran en Pakistan, veroorzakers zijn van de ellende in het door oorlogsgeweld verscheurde buurland.
De periode van communistische overheersing (1979-1992) wordt door vier op de tien Afghanen beschouwd als de meest gewelddadige in de afgelopen drie decennia. Daarop volgen de burgeroorlog die tussen 1992 en 1996 woedde en de periode van Talibanheerschappij (1996-2001). Drie op de honderd Afghanen vinden dat de periode sinds de inval van de buitenlandse troepenmacht in 2001 de meeste ellende heeft veroorzaakt.
Reacties
Dan moet Koenders maar weer wat extra geld overmaken. Dat komt altijd rechtstreeks bij de bevolking terecht dus dat lost alles op.
Toch?
Vogelbeest | 18-11-09 | 09:04
Laat die arme boeren daar dan ook lekker hun papaver en wiet verbouwen,is het land er zo weer boven op.
*met weemoed terug denken doet aan al die heerlijke Afgaanse hash van vroegah*
skippy69 | 18-11-09 | 09:09
De oorzaak van het lijden van een volk is vrijwel altijd het hebben of het laten groeien van een verderfelijke visie. De Afghaanse cultuur is ernstig geïnfecteerd met een arabische overheersings- en onderdrukkingsfilosofie, verpakt als godsdienst. Heersers (dictators) en parasieten (geestelijken) maken daar handig gebruik van. Het volk moet de ogen openen voor de werkelijkheid, en zich bevrijden van die fundamenteel foute visie en de dragers daarvan. Pas dan kan het ooit wat worden in dat land.
Fijnstoffer | 18-11-09 | 09:10
En toch wordt er in Afghanistan heul veul verdient. Met Heroine vooral, da's dan weer jammer. Maar ze moeten daar toch wel wat kunnen verbouwen toch? Zo ver ik weet zit Afghanistan niet vol met olie of andere grondstoffen dus die economie is moeilijk op te krikken. Toerisme zou iets kunnen worden maar dan moet wel die Taliban opzouten.
ShakeTA | 18-11-09 | 09:11
moeten ze de prijs van de papavers omhoog gooien, doet men ook met olie.
Sodommer | 18-11-09 | 09:11
"Voor het rapport 'The Cost of War' werd een representatieve groep van 704 Afghanen geïnterviewd over een groot aantal zaken, gerelateerd aan het geweld in het land in de periode 1979-2009."
Dat land is in precies die periode met 15 miljoen inwoners gegroeid van 13 naar 28 miljoen. Da's 1 geinterviewde op elke 40000 inwoners. Lekker representatief.
Rebel without a Clue | 18-11-09 | 09:12
Inderdaad. Als het land rijk was had men een degelijk leger kunnen opbouwen met vechtvliegtuigen, kernwapens e.d
tederewillem | 18-11-09 | 09:16
En ojah, kan dat Oxfam niet gewoon effe zo gauw mogelijk deaud?
www.geenstijl.nl...
135 miljoen per jaar wordt er verknald door die club (aan corruptocraten, strijkstokken, anti-joods racisme en politiek activisme).
Fijnstoffer | 18-11-09 | 09:18
Helemaal gelijk. Als het land rijk was had men een degelijk leger kunnen opbouwen met vechtvliegtuigen, kernwapens, e.d.
tederewillem | 18-11-09 | 09:18
Klopt, als ze allemaal een dikke plasma hadden met mediaspeler vol legaal gedownloade films dan zag het er daar heel anders uit.
DannyV | 18-11-09 | 09:23
DannyV | 18-11-09 | 09:23
En een koopsompolis, hypotheek, snelwegen waarop je stil staat. Al die westerse verworvenheden.
tederewillem | 18-11-09 | 09:27
stel je voor, je bent boer.
om je famillie van broodjes te voorzien, kan je natuurlijk graan aanbouwen.
Heeft als resultaat dat zodra de oogst voorbij is de tALIban bij je voor de deur staan om een "vrijwillige bijdrage" voor de "goede zaak te regelen.
ze nemen je oogst mee, en als je je beklaagt dat je familie niets te eten heeft,
krijg je het aanbod om gezellig mee te doen en daarmee voldoende $ te verdienen om je familie de winter door te brengen.
OF
je verbouwd Papaver, na de oogst staan de zelfde vriendelijke mannnen voor je deur, die nu je oogst willen KOPEN, weliswaar tegen iets minder als marktconforme prijzen, maarja ook jij moet een bijdrage leveren, en het levert genoeg op om je gezin te voederen.
in dit geval kan je natuurlijk pech hebben, dat er opeens buitenlandse militairen voor de deur staan, met een vlammenwerper, die besloten hebben, dat jouw oogst HARAM is. resultaat, jij wordt door de lokale ALI gerekruteerd om gezellig mee te doen.
best een dilemma, in beide gevallen, hebben de tALIban ondersteuning in mankracht en goederen gewonnen. niet echt nuttig om het doel "bestrijding van de tALIban" te bereiken.
wbt de papaver is er een hele makkelijke oplossing, die in turkije ook al gewerkt heeft, namelijk je bouwt een Morfine fabriek. Wereldwijd is er nog steeds een groot tekort aan (goedkope) Morfine. deze oplossing snijdt aan 2 kanten, je ontneemt de tALIban de inkomsten van de Opium/heroine handel.
en de boer kan er goed van leven, en heeft geen noodzaak/zin om te gaan vechten.
wtb de overige "sociaal zwakke elementen" die nu voor ALI vechten,
(geschat wordt 40 tot 60% van de ALI "strijdkrachten"), is het vele malen goedkoper deze mensen een melkertbaan te geven en daarmee ervoor te zorgen dat ze niet meer tegen je vechten, als om met moderne/ dure / middelen tegen een guerrilla's in de strijd te trekken.
ik ga voor optie 2. dit kan niet het enige zijn wat "we" daar doen, maar als ondersteunende maatregel ( naast het afschieten van radicale elementen, bestrijding van de alom heersende corruptie (Karzai), opbouw der eigen strijdkrachten en politie, etc.) is het een zeer kosteneffectieve oplossing.
Advocatus Diaboli | 18-11-09 | 09:32
Ik kan nog wat andere oorzaken opnoemen waarom Afghanistan een puinhoop is. Afhanistan is geen land maar een mengelmoes volkeren, stammen en clans die allemaal met elkaar overhoop liggen en stuk voor stuk zeer strijdlustig zijn. Dan heb je nog de islam die mensen dom houdt en daar bovenop een primitieve machocultuur waarin eerwraak een grote rol speelt.
Het is gewoon een pokkeland.
ymmv | 18-11-09 | 09:33
Advocatus Diaboli | 18-11-09 | 09:32
Stel dat van die papaver heroine wordt gemaakt, naar Nederland komt en uw kind zoch volspuit met dat goedje en vervolgens het familiezilver onder je neus wegjat, je auto verpatst en je vrouw bedreigt om uw laatste geld van de bank te halen?
tederewillem | 18-11-09 | 09:37
Als het van Oxfam komt laat dan maar zitten linksche idioten.
bijtieakumaai | 18-11-09 | 09:37
Dus...
Greaut hek erom heen en eaupenstellen als pretpark 'Medieval World'
Ahasveros | 18-11-09 | 09:40
non-gouvernementele organisaties, waaronder Oxfam
Pardon, dat is toch die club die 135 miljoen belastinggeld krijgt en daarnaast 30 miljoen aan donaties?? www.dagelijksestandaard.nl...
Banthapoedoe | 18-11-09 | 09:41
Advocatus Diaboli | 18-11-09 | 09:32
Dit behelst wel een enorme beveiligingsoperatie. Het overvallen van een opiumtransport is een makkelijke manier om een stroom voor de drugsexport op gang te houden. Zeker in een land waar onveiligheid en corruptie hoogtij vieren. Het heeft dezelfde lange termijn problemen als het verschaffen van wapens aan de 'goede' partij in een gewapend conflict.
In Afganistan zijn ze begonnen met het produceren van saffraan. Een specerij dat bijna dezelfde opbrengst kan genereren als opium. Grote voordeel van deze oplossing is dat de Taliban hier niet als positieve tussenschakel kan fungeren: de enige manier om mee te profiteren is dwang, waardoor de steun zal afnemen. Dat is een schril contrast met de situatie nu waar men het wellicht niet eens is met de Taliban, maar ze wel zorgen dat de mensen brood op de plank hebben (of couscous in de pot) door hun papaver af te nemen.
Dexxter | 18-11-09 | 09:43
Joh! Al geef je elke inwoner een miljoen, de armoede wordt er niet minder om. *tussen de oren en zeau*
Stroopdoos | 18-11-09 | 09:43
Kan men direct aan toevoegen dat armoede de bron is voor ALLE conflicten.
Verder Afghanisatn niet arm, het verdient mijarden met de teelt en export van heroine.
Vandaar dat de VS er nog steeds aanwezig is.
Diezelfde heroine financiert de Taliban, EN de corrupte regering van Karzai.
Waarom zijn de opiumvelden nog niet platgebrand door de coalitie troepen?
Misschien omdat die er ook baat bij hebben zodra er geoogst word?
boerka_zoekt_vrouw | 18-11-09 | 09:50
Dan moeten ze wapens weggooien, sikkel oppakken, en gewassen gaan verbouwen enzo. Al die kogels die ze wegschieten kosten bij elkaar ook geld, die komen niet uit de lucht vallen.
Cobra6 | 18-11-09 | 09:55
boerka_zoekt_vrouw | 18-11-09 | 09:50
De natuur is de bron van alle conflicten.
tederewillem | 18-11-09 | 09:55
@tederewillem | 18-11-09 | 09:37
wbt de papaver is er een hele makkelijke oplossing, die in turkije ook al gewerkt heeft, namelijk je bouwt een Morfine fabriek. Wereldwijd is er nog steeds een groot tekort aan (goedkope) Morfine. deze oplossing snijdt aan 2 kanten, je ontneemt de tALIban de inkomsten van de Opium/heroine handel.
nu wordt er inderdaad heroine van gemaakt, met als mogelijke gevolgen dat wat u aangeeft.
U bent dus voorstander van een verandering?
@Dexxter | 18-11-09 | 09:43
saffraan is inderdaad ook een mooi voorbeeld, maar is helaas niet overal te verbouwen. rozenwater is een ander voorbeeld welk reeds in uitvoering is.
de beveiliging van de "oogstkonvoois" is centraal organiseerbaar, en daarmee relatief veilig te maken.
Advocatus Diaboli | 18-11-09 | 09:55
Advocatus Diaboli | 18-11-09 | 09:55
Ik ben altijd voorstander van verandering. Al is het maar om wat te doen te hebben.
tederewillem | 18-11-09 | 09:59
Afghanistan is toch al een Vogelaarwijk, nou dan...............
Elder of Z. | 18-11-09 | 10:12
Tja,
Mijn grootouders en ouders leefden in de jaren 30 ook in bittere armoede, ik kan me uit de overleveringen niet herinneren dat deze mensen destijds ook gingen moorden en plunderen. Misschien een kwestie van normen en waarden.
Krokoklaas | 18-11-09 | 10:27
Als ze nou papaver legaliseren en het hun bruto nationaal product make hebbe ze ook weer wat geld.
nick31738742 | 18-11-09 | 10:30
Natuurlijk, islam heeft er he-le-maal niks mee te maken. Stumpers, gooi dat land toch helemaal plat.
K.Ontgat | 18-11-09 | 10:52
Tja, aleen omdat Afghanistan straat en straat arm is zijn er door de jaren heen allerlei andere landen geweest die geprobeerd hebben het in te nemen. Rusland en de VS zijn daar alleen omdat het een arm land is enzo.
ViagraFalls | 18-11-09 | 10:58
Drie op de honderd Afghanen vinden dat de periode sinds de inval van de buitenlandse troepenmacht in 2001 de meeste ellende heeft veroorzaakt.
---
Dit noem ik nou goede cijfers...
da wizard | 18-11-09 | 11:03
had iemand m al geroepen? nee? komt ie:
WIJ VAN WC-EEND, ADVISEREN WC EEND!
woei!
Ballenman | 18-11-09 | 11:04
Ach nee.... ik dacht dat het voetbalrellen waren !
1,2...tja tja tja | 18-11-09 | 11:08
Waar armoede staat bedoel ik islam en waar Oxfam staat de linkse kerk. Stop.
Voorheen Dr. Faustus | 18-11-09 | 11:17
Krokoklaas 10.27; Tijdens de veldtocht Grand Armee tegen het Russische Rijk, had Napoleon een discussie over het nut van religie in het algemeen, dit naar aanleiding van de bittere armoede welk overal aangetroffen werd, in antwoordt op een generaal welke vond de religies moeten afgeschaft worden antwoordde Napoleon; Mijn waarde, wat weerhoudt de armen ervan, de rijken deze wereld te vermoorden? En zeker hoewel ik soms de indruk heb dat men er in het Oosten werkelijk alles aan doet om mij van het tegendeel dit te overtuigen, Blijf ik de zaak toch met enige nuance benaderen. Het kan verkere zullen maar we denken. Ofwel zoals een Brits gezegde luidt: East and West, never the two shall meet! (ironie?)
william7055 | 18-11-09 | 11:21
"Huilie huilie" vat de reactie van de Afghanen treffend samen.
Toontje Larger | 18-11-09 | 11:26
@Toontje Larger | 18-11-09 | 11:26 Tja, als je, zoals jij opgroeit in een 'verrot' welvaarts land en een lekke fietsband, hoog op je lijst van beleefde ongemakken hebt staan dan is er weinig reden tot droefenis.
Mijn waarneming van het Afgaanse leven is toch wel die van 6x op rij onze bezetting in WO II. De bezetters wisselen elkaar daar wel af, maar de bezetten zitten al dertig jaar in het zelfde schuitje.
bolknak | 18-11-09 | 11:38
Help me even, dan:
is die armoede nu ónze schuld of die van de Joden ?
Of allebei ?
You-On-A-Gin | 18-11-09 | 13:48
-weggejorist-
flrpt2 | 18-11-09 | 14:47
Dat is ook zo, want als moslim zijnde mag je geen rente ontvangen. Daar komt het door.
Gaat het niet dan? | 18-11-09 | 17:03
Ik dacht ff dat ik op De Joop was beland...
threewing | 18-11-09 | 17:48
Ja hoor.
En in de serie groeten uit is ook een en al geweld met die mensen die onder primitieve omstandigheden leven en ze lopen mij toch te klagen.
Het druipt ervanaf.
Elke papoea wil internet een koelkast en een auto.
Pleur toch op.
Laat de mensen met rust en roei die warlords etc uit.
wiers | 18-11-09 | 17:48
'Armoede oorzaak conflicten Afghanistan'
" Islamisme oorzaak armoede Afghanistan"
zorba | 18-11-09 | 18:18
De Europese NATO-landen waren vanaf het begin uitstekend op de hoogte van de in het artikel geschetste oorzaken. De Engelse inlichtingendienst had hier een uitgebreid rapport over geschreven en gememoreerd dat de situatie in Afghanistan zeer moeilijk zou worden als de ontheemding, de armoede en uitzichtloosheid niet grootschalig aangepakt zouden worden. De politici zijn er echter van uitgegaan dat Afghanistan zichzelf wel na 30 jaar oorlog uit het moeras omhoog kon trekken als de NATO-landen zouden zorgdragen voor veiligheid. Dat was toevallig ook het goedkoopste scenario...
tmtnsp | 18-11-09 | 19:05
Alsof ze alleen de laatste dertig jaar daar oorlog hebben. Alexander, Genghis, Mahmud, Gurgin, en heel veel Perzen, Engelsen en Russen hebben daar al aan de deur geklopt.
Solifugid Trismegis | 18-11-09 | 20:40
tederewillem | 18-11-09 | 09:27
Hahahaha You genius! +1
----------
Solifugid Trismegis | 18-11-09 | 20:40
Eindelijk een die op de hoogte is. Zonder een heel zeververhaal van de gemiddelde media over te pingelen.
-----------
Armoede gaat wel wat meer problemen opleveren.
The Big C! | 18-11-09 | 22:18
Onderzoek door Oxfam en wat blijkt armoede is de oorzaak... Wij van WC Eend.
Het gaat daar niet om armoede, het gaat om macht, al duidende jaren. B.v. in de en.wikipedia.org... (bijna 200 jaar oud) en alles wat volgde.
DeRookmagier | 18-11-09 | 22:47
Als het immer aangevallen Israel uit een stuk woestijn een welvarend, modern land kan opbouwen waarom kunnen de Afghanen dat niet met al die miljarden aan steun? Dat moet toch liggen aan een verdoemde ideologie waardoor ook elke Westerse stad inmiddels vergeven wordt van de krachtwijken. Verder moeten de Afghanen onderdehand hun broedervolken maar eens om steun gaan vragen. Wat hebben wij in vredesnaam in Afghanistan te zoeken?
mijn zus | 19-11-09 | 01:47
mm, 4 op de 10, gevolgd door x, gevolgd door y, gevolgd door 3 op de 10? Das bij elkaar minstens 13 op de 10. Met zoveel uitgesproken meningen is het niet verwonderlijk dat Afghanen zo dol op matten zijn. Kunnen we geen Afghanen inhuren om Kamp Holland te bemannen? Da's win-win-win.
BombieDeZombie | 19-11-09 | 03:19
Ik vind het artikel trouwens wel een beetje kort door de bocht. Armoedebestrijding is slechts symptoombestrijding. Je moet de oorzaken van armoede aanpakken, anders zakken ze zo weer terug in armoede.
BombieDeZombie | 19-11-09 | 03:28
gras is groen.
Captain Diehard | 19-11-09 | 09:53
gras is groen.
Captain Diehard | 19-11-09 | 09:53
-
Behalve als 't in de zon heeft gedroogd, dan.
You-On-A-Gin | 19-11-09 | 11:39
Moeten ze eens minder voortplanten daar.
Zo jammer! | 19-11-09 | 12:09
Hoera, de Paus blijkt katholiek......Omdat er armoede is, wordt er teveel geneuqht. Je kunt ook stellen dat er armoede is OMDAT er teveel geneuqht wordt.
Er is armoede omdat er oorlog is. En er is oorlog omdat er armoede is..(hoopt op deze stellling wetenschappelijk en universitair te promoveren
blaster | 19-11-09 | 12:37
Onbetrouwbaar rapport afkomstig van onbetrouwbare organisaties die alleen maar bestaan omwille van de inkomsten uit subsidies van hun personeel en medewerkers.
nokori | 19-11-09 | 13:03
Ze zijn arm omdat ze een Koning hadden die bang was voor invasie via spoorwegen en die dus maar verbood. Daar hebben ze nu nog steeds de ellende van. Geen spoorwegen = armoede
ZhengHe | 19-11-09 | 13:54
Armoede oorzaak conflicten Afghanistan.
Geef ze dan al het geld wat we in die "vredesmissie" steken en laat ze het uitzoeken. Dat scheelt een hoop Nederlandse jongeren hun leven......
Treurig varken | 19-11-09 | 14:58
Ja, dat denk ik ook. Het zal in iedergeval zeker niets met de Islam te maken hebben. Dat zou maar een heel raar verband zijn.
Marcus Porcius Cato | 19-11-09 | 16:17
Los van wat ik van Oxfam vind en hun rapport.
'Armoede oorzaak conflicten Afghanistan' had net zo goed kunnen zijn 'Armoede oorzaak conflicten', criminaliteit komt altijd voort uit armoede.
Dus ook in Afghanistan. Of het nu de Taliban in Afghanistan is of de Piraten uit Somalië, het zijn verschillende symptomen die ze zelfde oorzaak hebben.
D. Bunker | 19-11-09 | 16:53