Mobiel

Welk kind mag blijven leven?

De ouders van een Siamese tweeling uit Phoenix (Arizona) moeten binnenkort beslissen of zij hun dochters laten scheiden. De meisjes hebben maar één hart en dat kan, nu ze drie zijn, het werk niet meer aan. De kans dat zij het allebei redden is minimaal, meldt HLN.

Emma en Taylor konden het tot nu prima redden, ondanks een gedeeld hart en lever. Artsen hebben hun ouders nu laten weten dat er geopereerd moet worden, anders zal het hartje binnen twee jaar bezwijken. Zij willen proberen na de scheiding een van de twee kinderen van een donorhart en een nieuw levertje te voorzien, maar een Siamese tweeling die één hart deelt is nog nooit succesvol gescheiden.

''We begrijpen de risico's en we zijn ons bewust van de vreselijke keuze die van ons verwacht wordt. Als we niet opereren sterven onze meisjes sowieso. Als we het wel doen, misschien ook. En we weten dat de kans bestaat dat we tijdens de operatie zullen moeten beslissen wie leeft en wie sterft'', meldden de ouders in een verklaring.


B. Lenssen | 10-03-10 | 13:29 | 110 reacties

Reacties

Pfff, en onmogelijk keuze lijkt me. Helemaal als je die schattige kopjes erbij ziet.

Dat lijkt me de meest vreselijke beslissing die ouders moeten nemen :(
Sterkte!

Kop of munt ?

Waardeloze keuze...gewoon niet opereren, laat ze dan allebei maar sterven...

Ik zou de dokters laten beslissen.

live is a bitch zullen we dan maar zeggen, moeilijk moeilijk moeilijk, wat is de kans dat die gene die overblijft een gelukkig leven kan leiden, wie is het liefste, wie is het slimste allemaal vragen vragen vragen.

Lijkt me een keuze om uit handen te geven. Doktoren maken de keus waarschijnlijk op basis van objectieve argumenten. En dan hoef je ook niet met het schuldgevoel te leven.

Ik denk dat je dan gewoon moet loten, maar waarschijnljik blijkt wel tijdens de operatie welke er het meest kans heeft te overleven. Dan lijkt de keuze me duidelijk.

Je zult maar voor zo'n Salomons oordeel staan, lijkt me verschrikkelijk. Wat is de nieuwswaarde verder van dit artikel? Er gaan elke dag tienduizenden mensen dood.

Dat gaat je niet lukken zonder voor de rest van je leven rond te lopen met een geweldig schuldcomplex, lijkt me....

Hoezo 'helemaal als je die schattige kopjes erbij ziet'. Ook al waren het gedrochten.. Die schattige kopjes is absoluut geen verdienste van de meiden en daarom moet je er geen waarde aan toekennen.

Hoe dan ook een ontzettend lastige keuze die de ouders moeten maken. Ik zou eerst aan de ouders vragen of er medisch gezien een 'juiste' keuze is en anders met een dobbelsteen gooien.

ongelooflijk moeilijk... echt niet te doen zoiets. kop of munt is ook niet echt een goede oplossing hmm..?

@MichieldeMuiter
Klinkt hard, maar zo denk ik er ook over.

De artsen idd laten beslissen. die kunnen beter voorspellen welk kind meer kans heeft op overleven.
Het blijft moeilijk en ik hoop van harte dat dit de eerste succesvolle scheiding word van kindjes die een hart delen.

Fucked up hoor

Dat moeten de doctoren beslissen, die hebben ervoor geleerd. Onmenselijk om dat bij de ouders neer te leggen.

Ik zeg de linker; de rechter kijkt wat glazig, niet geheel gezond me dunkt.

hopelijk voor de ouders is er een duidelijke medische reden om de keuze te vergemakkelijken, bijv. doordat een van de twee betere kansen heeft.

MichieldeMuiter is koning Salomon?

Triest, word echt sip van dit soort berichten.
Onmogelijke keuze lijkt mij, maar toch...
Damn, sprakeloosheid heerst..
Succes en maar hopen op een gezond gelukkig leven voor zij die blijft leven.
Rust in vrede voor het zusje die zichzelf heeft moeten geven voor het leven van haar zus.

CatQueen | 10-03-10 | 13:33
Lenssen geeft het door hoor.

"Kill the ugly one"

Denk aan het Houten hart van Poema's, maar dat is ook geen oplossing...

Kolere dat is een keuze die niemand ooit zou moeten maken.
Ik denk niet dat ik die keuze zou kunnen/willen maken.

Pfff zeker erg moeilijk dit.
Maar zal de artsen vragen welke van de twee er het beste voorstaat.
Misschien is de verdriet wel kleiner als ze beide gewoon zo houden en dan op hartfalen laten aankomen...
In ieder geval een erg moeilijke beslissing!
Sterkte!

@Michiel de Muiter: ik kan niet voor de ouders spreken, maar ik zou, als het mijn eigen kinderen zou betreffen, het niet over m'n hart verkrijgen om ze dan allebei te laten sterven. Ook dan blijf je achter met een schuldcomplex, lijkt me...

@Vout:

De uitdrukking Salomons oordeel is zelden zo van toepassing geweest.

rubenh | 10-03-10 | 13:35
"Die schattige kopjes is absoluut geen verdienste van de meiden en daarom moet je er geen waarde aan toekennen."
Aan welke menselijke eigenschappen moeten wij dan wél waarde toekennen, meneer de filosoof? Bent u wél verantwoordelijk voor uw intelligentie? Voor uw doorzettingsvermogen? Voor uw nachtblindheid? Voor uw mensenkennis? Niets is uw eigen verdienste. Wij zijn allen robots, zonder vrije wil, makke slaven van een sadistisch universum.

Is er misschien niet ergens (ter wereld) een donorhart?

Misschien is munt opgooien het beste.
Mogelijk dat je dan kan zeggen dat God gekozen heeft.
Moet je natuurlijk wel in een God geloven.
-
Als je zoiets leest realiseer je je weer hoe klein je eigen problemen zijn.

het zal de middelste niet worden....

@Lachen: Dat heb je helemaal gelijk. Die middelste (het bloempje) is niet gebroken in de knop...

MichieldeMuiter | 10-03-10 | 13:34
Niet dat ouders dat ooit kunnen beslissen denk ik, maar ik denk wel dat dat het beste is. Zodra ze kiezen, leven ze voor de rest van hun leven met een knagend schuldgevoel.

gruwelijk salomonsoordel. maar ik zou ze aan elkaar laten, ondanks de wetenschap dat het een vroege dood zou kunnen betekenen.

Wat een vreselijke beslissing pfff ben zelf moeder en het eerste wat in me op kwam dan maar samen sterven zonder medisch ingrijpen maar ja dat knaagde ook, degene die de meeste kans heeft te overleven ? echt vreselijk.
En idd Moi2 waar maken wij ons soms dan druk om :-(

Hoe kan een mens in deze een keuze maken? Ik zou ze alles geven wat ik had en dan misschien ze allebeide in waarde laten gaan..... Maar wie ben ik. Het is een gruwelijke keuze voor de ouders.

-weggejorist-

wat een bullshit, zoiets mag je niet van iemand vragen, dit moet een objectieve beslissing zijn. desnoods bij volmacht gegeven aan de art / chirurg die opratie uitvoerd, die moet beslissen wie de meeste kans heeft op overleven.

@zoalshetis | 10-03-10 | 13:44
En dat had ik ook besloten. Laat het lot maar beslissen, niet de ouders of doktoren. En stel ze hebben samen nog 4 jaar of meer, wie was jij of de dokter dan om te beslissen over het leven van de ander?

Foxxiee | 10-03-10 | 13:33

Daar dacht ik ook aan. Laat het muntje maar beslissen xD

Zo'n keus zou ook niet bij de ouders neergelegd moeten worden,artsen horen in dit geval te kijken wie van de twee de meeste overlevingskans heeft,en hebben zij dat geen van beiden,dan ook niet proberen ze te scheiden,maar laat ze samen voor de tijd die ze dan nog rest.
Hoeven de ouders ook niet voor de rest van hun leven met schuldgevoelens te blijven zitten.

Tijdens de operatie zal duidelijk moeten worden wie van de twee het zal overleven .

Niet opereren. Eén laten sterven met het risico dat de ander ook sterft is ook geen keuze. Als ze dan samen sterven vanwege het zwakke hart dan is dat wat het moet zijn, maar dan leven ze iig nog samen zolang. Het lijkt me ook voor één van de kinderen niet goed om over te blijven, na zoveel jaren al samen te zijn geweest.

Jezus, je zal maar voor deze keuze moeten staan. Als ouder zijnde is dat echt een onmogelijke opgave.

De linker!

@shrubbery!... NI! NI! (moest even)

Het is wel de keuze van de ouders, haast onmogelijk, en daarom zo deze haast volledig gebaseerd moeten zijn op het advies van de doktoren. Zoals dat een aantal keren al is gezegd, alleen ligt de keuze in dit geval dan stiekem toch bij de ouders.
Ik neem namelijk ook aan dat een van de twee meisjes de hoogste overlevingskans heeft en dat het wel te verzinnen is wie het is.

Verder nog iets van een heel slecht grapje over mogelijke buikspreek toekomsten, die ik uit respect voor de meiden even achterwege laat.

Sophie's choice...

Diegene met de beste overlevingskans.

Maar het is afgrijselijk. Hier doen we 13-weken echo's dan worden dit soort mensen niet geboren. Klinkt ook niet leuk, maar het is nog altijd beter dan dit soor beslissingen moeten nemen.

Bah, wat een rotbeslissing...

Wow...*met mond vol tanden staat*

Een arts zal deze keuze nooit op de ouders alleen laten aankomen. Ze zullen namelijk nooit precies dezelfde kansen hebben om het te overleven (ligt eraan waar de organen liggen etc) De betreffende arts zal de ouders wel adviseren bij welk kind de kans op overleven het hoogst is.
.
Valt me mee dat trouwens niemand nog "Poll!! " geroepen heeft, of die zijn al (terecht) weggejorist.

dokters laten beslissen op basis van medische gronden

dan maar allebei in laten slapen..

Andere vraag: hoe kan het dat deze tweeling überhaupt geboren is? Ze zien er schattig uit, zijn vast heel lief, yaddayaddayadda, maar deze afwijking had op echo's gezien kunnen worden. Dus in plaats van abortus destijds mogen papa en mama, bijgestaan door een deskundig team artsen, nu zeer veel gemeenschapsgeld uitgeven om tenminste één van deze meisjes---nota bene: een meisje dat al een duidelijk ontwikkeld ik-gevoel heeft---alsnog te laten overlijden.

Medunkt dat de aarzen van de ouders een bijzonder harde schop nodig hebben.

Gewoon Vader Abraham vragen.

Moet je je het moment voorstellen dat je kinderen onder anesthesie verdwijnen (overigens ook nog een uitdaging lijkt me, maar dat terzijde) en dat je weet dat je 1 van de 2, zo niet allebei, zeer waarschijnlijk koud terug krijgt....

daniel37 | 10-03-10 | 14:04
Misschien dat het nog niet in je botte kop was doorgedrongen, maar hoe het kind er ook uit komt te zien maakt niet uit! Je houd er toch van! Dat is voor lang niet iedereen een reden om abortus te laten doen!

heel sneu om zo'n keuze te moeten maken, anderzijds is de USof A zover in de medische techniek dat een 2de kunsthart ook mogelijk moet zijn, of vergis ik me nu?

Geef ze een mes en laat ze het zelf uitvechten?

daniel37 | 10-03-10 | 14:04
Jammer dat jouw afwijking niet zichtbaar was op de echo.

Is een donor hart of varkens hart of electronisch vervanging geen oplossing.
Ik zou de keuze trouwens zelf nooit kunnen maken
@Von Metternich | 10-03-10 | 13:41 Too true, ik kan er immers ook niets aan doen dat ik zo lui ben en geil op alle vrouwen en flink aan de drugs zit, zo ben ik nu eenmaal gemaakt.

Niet opereren is geen ethische optie?
De dood van je Siamese tweeling is één, het verdriet bij het zien van de ander en de druk voor dat kind de rest van haar leven (compensatiedrang) moet ook enorm zijn.

sterkte voor de familie

Je kan tegenwoordig toch voorde geboorte zien of het kind geestelijk of lichamelijk gehandicapt is? Bij constatering gelijk abortus plegen en je hebt nergens last van. Nog goed voor de mensheid ook.

ik zou het hartje geven aan diegene waar het het dichtste bij de flamoezzz zit. vrouwen bedrijven de liefde altijd met hart en ziel, dus dan komt het later nog eens van pas.

@vip33
In de wereld waar wij nu leven telt alleen de mening op medische en de wetenschappelijke gronden.

@heracles
goed idee, geenstijl antwoord op al uw vragen

poll!!

El Santo | 10-03-10 | 14:21
precies wat veel voorgangers ook zeiden in dit draadje.
maar wat heb je aan die stelling als het toch zover is gekomen?

@ daniel 37

Ongeloofelijk kortzichtig en lomp opgemerkt!

Toen wij kinderen kregen konden we meerdere echo's laten maken en hebben we besloten dat niet te doen. Waarom niet? Omdat de vraag of je een kind met een (mogelijke) afwijking weg laat halen niet relevant was. Voor ons gold: het kind is meer dan welkom, hoe het er ook uit ziet en wat het ook mankeert.
Daarbij: Hoe vaak is het niet voorgekomen dat een embryo met een ogenschijnlijke afwijking achteraf kerngezond bleek te zijn? Daarbij kan het zomaar zijn dat bij de 13 weken echo niks zichbaar was wat wees op deze afwijking.
Overigens spreek je over gemeenschapsgeld....... In amerika werkt dat net iets anders: Niet verzekerd? Lekker zelf betalen.

Zo en ga je nu maar even diep zitten schamen!

Dat heeft de schepper toch weer mooi gedaan. Schitterend staaltje van de perfecte schepping... dah! Je zal maar moeten kiezen..

De natuur is heel wijs. Laat de natuur zijn gang gaan, hoe wreed het ook mag zijn :-(

De natuur is heel wijs. Laat de natuur zijn gang gaan, hoe wreed het ook mag zijn :-(

Voorbipsberber | 10-03-10 | 14:35


De natuur is willekeurig en zonder doel. Niks wijs aan.


Ik zou zeggen: "Meisjes kom es hier en trek eens aan deze strootjes!!!". Maar serieus: de artsen laten beslissen wie de grootste kans heeft, als dat kan.

Ik denk dat je dan het beste op basis van een random-generator kunt beslissen, want een objectieve keus maken lijkt me niet mogelijk...

DE secretaresse | 10-03-10 | 13:37
inderdaad, stoppen met medicaliseren.

Arme kindjes=(
Hopen dat de 1 het wel overleefd!
Wat n kut situatie

Nou makkelijke keuze lijkt me. Of je opereert en ze overleven het misschien wel allebei of je doet het niet en je veroordeelt ze allebei tot de dood...

Opereren, 1 hele overhouden. En de rest invriezen.
Heb je gelijk reserve-onderdelen voor als er iets kapot gaat.
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

Had nooit geboren mogen worden. Nou zitten ze met de gebakken peren. Waanzin ten top.

daniel37 | 10-03-10 | 14:04

misselijkmakend hoe jij menselijk leed financialiseert. wel modern. maakt je niet minder een afschuwwekkend sujet

Had nooit geboren mogen worden.
Nou zitten ze met de gebakken peren. Waanzin ten top.
wilmeister | 10-03-10 | 15:02
Beter kan ik het niet verwoorden.

@daniel37
Nu ben ik geen arts, maar kan het zijn dat ze als tweeling zijn aangezien? Zo scherp is de standaard echo ook weer niet.
En daarbij, verzekering in USA is kut. Veel mensen zijn niet eens verzekerd, laat staan dat ze een echo kunnen laten maken...

-weggejorist-

Had nooit geboren mogen worden. Nou zitten ze met de gebakken peren. Waanzin ten top.
wilmeister | 10-03-10 | 15:02
-
Hear, hear. We hebben de kennis om dit soort ellende te voorkomen en daarmee zijn we dat aan ons ongeboren nageslacht verplicht. Toch kiezen voor een afwijkend kindje vanwege emoties en/of levensovertuiging is vreselijk egoïstisch.

Dat God dit soort situaties blijft scheppen, onbegrijpelijk!

Korreltje Zout 15:45
Dat is om ons scherp te houden.
Net als die dinosaurusbotten die hij verstopt heeft.

Zo, dat is ook een hele makkelijk keuze zeg! God zeg, die keuze kun je als ouder toch niet maken? Sterkte ermee!

Ik zou de rechter doen. Na 17 jaren.

Maak er een reality tv show van: "So you think you can live?"

Wie het zo zielig voor de ouders vindt, moet eeeeven nadenken. Waarom is dit niet meteen bij de geboorte geregeld? Wat bezielt die ouders?

-weggejorist-

Die heeft rare tieten?!

Dit is wer-ke-lijk een onmogelijke opgave! Welke beslissing je ook neemt, je kiest altijd fout. Zie daar maar eens verder mee te moeten leven als ouder, voor de rest van je leven.
Ik verkeer in de luxepositie dat ik zelf 2 gezonde dochters heb en zou een dergelijke keuze nooit kunnen maken.

zuur. maar van de andere kant.. nu hebben ze wel nog een kans anders niet. Laat de doktoren maar een beslissing nemen tijdens de operatie. En veel success daarmee, lijkt me dubbel zuur als het tijdens de operatie alsnog mis gaat met allebei. Relativeren... in vroeger tijd was zoiets bij de geboorte al opgegeten door de hond.

Hey wat grappig, dan heb je nooit gedonder met je kinderen: "bord leegeten of we laten je niet leven!"
Ik zou ze een wedstrijdje laten rennen, de laatste over de streep moet dood.

So, wat een afschuwelijke beslissing.

* van dit nieuws niet goed wordt *

Hallo reagurende medici alhier.
Nix mogelijk met een donorhart ?
Betekent weliswaar dat een ander kind er de brui aan heeft gegeven, maar evengoed.
Kan dat ?

Laat een epic fight dit beslissen, ieder een wapen naar keuze!

Hadden ze niet kunnen aborteren tijdens de zwangerschap vraag ik me af.

bah, ik zou hard weglopen en de keuze aan de artsen overlaten

Zet er eerst maar eens een hart BIJ. Dat is een minder gek idee, dan het op het eerste gezicht lijkt.

@ Stiggelaar | 10-03-10 | 15:52
God lacht zich rot om al die geintjes die hij met ons uithaalt. "Hier een paar dinosaurusbotten, eens kijken wie er in trapt". Of zoals Bill Hicks zei: "God is fucking with our minds."

Moeilijk...

Niet opereren, bespaar deze schattige meisjes toch die pijn en ellende terwijl er niet eens zekerheid is dat een hummeltje de scheiding overleeft. Laat ze zolang het mag fijn samen blijven, dat zou ik doen, maar mijn hemel wat een horor situatie voor deze arme ouders.

Ik zou het ook zo laten... Mooie kindjes trouwens.

Brrr....shit ik had dit ook niet moeten lezen......veel te gevoelig daarvoor!

Kunnen ze niet iets fixen met een varkenshart of een mechanische hartpomp?

Rock, Paper, scissors!! Eerlijk toch?

Welk kind mag blijven leven?
Beiden!

Het werkwoord mogen stuit mij tegen de borst.
U had uw kop anders kunnen kiezen Lenssen!

Welk kind mag blijven leven?
Beiden!

Het werkwoord mogen stuit mij hier tegen de borst.
U had uw kop anders kunnen kiezen Lenssen!

Ik had ze op een veel jongere leeftijd laten opereren. Ze wisten bij de geboorte heus wel dat het hart het niet heel lang ging houden. Anyway, als ik dan toch moet kiezen kijk dan tijdens de operatie maar welke het sterkste is en help die het best. Al lijkt het me duidelijk dat beide mogen blijven leven.

RSS Feeds Volg Spitsnieuws op Twitter

Digi Sp!ts archief

Klik hier voor onze lezersacties
Klik hier voor onze ticketservice
Klik hier voor de fotos van Beatstad