*

Op 2 januari protesteerden nog tienduizenden Hongaren tegen het bewind van Viktor Orbán.

'Straf Hongarije om conservatieve regering'

De Europese Unie moet actie ondernemen tegen de Hongaarse regering, vinden partijen in het Europees Parlement. Ook GroenLinks maakt zich zorgen om het land dat naar eigen zeggen geleidelijk afglijdt naar een dictatuur.

De Nederlandse politieke partij heeft het parlement opgeroepen het Oost-Europese land te bestraffen omdat zij de waarden van de EU zouden schenden.

GroenLinks verklaart niet te spreken te zijn over de aanvallen van de conservatieve regering-Orbán op onder andere de persvrijheid, de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de rechten van vrouwen en homo's.

H. Wiebes | 05-01-12 | 18:59 | 43 reacties
Print Email PDF

Relevant

Hongarije: anti-abortus campagne wel cool
'Hongarije volgt spelregels EU'

Reacties

Kindermoord is geen recht er moet juist een wet komen dat het ongeboren leven beschermt.

Jezusisheer | 05-01-12 | 19:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Of je het eens bent met de Hongaarse koers of niet.....het blijft natuurlijk raar dat uitgerekend een partij ter Linkerzijde oproept tot ingrijpen wegens schending "Europese normen" in een land waar de Hongaarse regering dankzij een Democratisch Systeem aan de macht is gekomen.
Geef je dan bloot (beken kleur) en zeg dan eerlijk dat het Democratische Systeem in Europa gewoon gefaald heeft en zet er dan een stromannetje vanuit Brussel neer.
Dat hebben ze in Griekenland en Italie toch ook al gedaan???? De teerling is allang geworpen, heb dan ook het lef om door te bijten....
Bovenstaande is overigens een intrieste ontwikkeling in mijn ogen, maar dat terzijde....we moeten allemaal in de maat blijven dansen van de Centrale Bank, nietwaar????

| 05-01-12 | 19:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

Als het aan GroenLinks ligt word je al opgepakt als je conservatieve opvattingen hebt.
Overigens is de regering Orbán gewoon netjes gekozen met 76% van de stemmen.

János Hunyádi | 05-01-12 | 19:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

De overeenkomsten tussen Orban en de EU is dat ze beide koste wat het kost hun eigen agenda er door heen proberen te drukken, dit met het grote verschil dat Orban nog 2/3 van de Hongaarse stemmen heeft.

De EU heeft niet eens een gekozen volksvertegenwoordiging en moet gewoon niet hypocriet doen zoals altijd.

prutselaer | 05-01-12 | 19:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

János Hunyádi | 05-01-12 | 19:18 | Misbruik melden
Klopt, en daarna de kiezer verneuken.
Het gaat erom wat daar gebeurt , je moet niet gaan trollen

kruis | 05-01-12 | 19:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

prutselaer | 05-01-12 | 19:24 | Misbruik melden
Zo , ook weer iemand die het kan waarderen dat er bevolkingsgroepen onderdrukt worden

kruis | 05-01-12 | 19:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

Och, onze troll is er weer. Ipv zelf een mening over het artikel te geven altijd maar andere reaguurders aanvallen en afkatten.

János Hunyádi | 05-01-12 | 19:38 | Misbruik melden
Meld misbruik

János Hunyádi | 05-01-12 | 19:38 | Misbruik melden
Sorry voor mijn copy gedrag.
Heb je tijdje gevolg.

kruis | 05-01-12 | 19:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

schop d naar boven

kruis | 05-01-12 | 19:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

János Hunyádi | 05-01-12 | 19:38 | Misbruik melden
Hee krijgsheer , ik geef toch duidelijk een mening .
Lees je wel , of krijg je last van je ogen?

kruis | 05-01-12 | 19:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

Democratie toch!!!!!!

| 05-01-12 | 20:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

Lekker, het volk kiest dus voor een middeleeuwse mentaliteit ipv vooruitgang. Ben benieuwd hoelang dat stand zal houden.

Wovoka | 05-01-12 | 20:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tja, democratie @Groen links.
 
Met een vergrijzing gaande van overwegend Rooms-katholieken, kan dit toch niet als verrassing komen?
De progressieven in Hongarije spreken van dictatuur.
Bullshit, ze zijn gewoon in de minderheid.
Jammer, kortste lont.
Zo werkt dat in een democratie.
Over tien jaar, zijn zij de meerderheid, kan men voor iets anders genoeg stemmen werven.
 
En nu pleit Groen Links voor straffen, omdat democratie de "EU-waarden" niet zou respecteren?
Dat is pas DICTATUUR!
 
Desalniettemin ben ik geen fan van wat er in Hongarije gebeurd, maar mijn persoonlijke mening is totaal niet relevant.

anoniemorexia | 05-01-12 | 20:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

Europa moet er aan, ole! ole!

super nederlander | 05-01-12 | 20:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik hoor de hypocrieten van Groenslinks geen bezwaren maken tegen de eurofascistische dictatuur van Barosso's ongekozen eurocommissie, integendeel, euroh**r Judith Sargentini raakt niet uitgepijpt op de plaats delict:
.
Al zouden ze in Hongarije stante pede het nationaal-socialisme invoeren, dan nòg is het zaakje daar duizend maal democratischer dan de smerige EU, stelletje groenlinkse bosvlooien!

Behaard smaalkopje | 05-01-12 | 20:49 | Misbruik melden
Meld misbruik

Behaard smaalkopje | 05-01-12 | 20:49
Oww; vergeet ook Nederland ff niet!
Die bancaire grootgraaiers en die regerende elite hier die de boel onder elkaar en vriendjes verdelen.
U weet wel dat we mogen kiezen? Democratie zou dat moeten heten.
We mogen 1 x in de 4 jaar kiezen uit een aantal politieke partijen, waarvan maar 2% van de bevolking lid is.
Na de verkiezing bedisselen ze de pikorde en vormen een regering die we niet wilden.
98% van de Nederlandse bevolking kan dus niet gekozen worden!
Lid zijn van een politieke partij is een hobby van minkukels die in werkelijkheid eigenlijk niets kunnen.
Nieuwe politieke partijen worden door het zittende gajes op alle mogelijke manieren tegengewerkt of vermoord (Pim Fortuyn), Mishandeld en doodgezwegen (Hans Janmaat) veracht en belachelijk gemaakt (boer Koekoek) of gedemoniseerd (Geert Wilders).
Dit terwijl de zittende partijen de baantjes onderling en met hun vriendjes verdelen; burgemeesters, waterschappen, provinciale staten, goede doelen, semi overheids instanties, zieligheids industrie of EU.
Daarbij elkaar het handje boven het hoofd houden en de 'vriendjes' niet laten vallen; ook niet bij echt grote miskleunen.
Dit alles met politieke onschendbaarheid en geen enkele persoonlijke verantwoording.
Echt, m'n dierbare reaguurders /lezers; het is tijd voor verandering!
Besef nu eens dat onze regeerders in naam van het volk dingen doen die het volk absoluut niet wil!
Bv: De €uro; overdragen van onze soevereiniteit aan de EU, dit zelfs tegen een referendum in.
Geld geven aan landen die liegen (noem alleen Griekenland).
Hebben wij als bevolking hiervoor gekozen? NEE!
Tijd voor verandering mensen...ja echt!

Henkei | 05-01-12 | 21:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

De EU wil geen concurrentie, zo veel is duidelijk.

Antonin | 05-01-12 | 21:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

Griekenland is de door de puppeteers opzettelijk ingebouwde achilleshiel, Henkei | 05-01-12 | 21:32:
.
Alles gaat volgens plan: Door de pezen van deze achilleshiel op het juiste moment door te snijden (ongeveer zoals men in 1991/1992 George Soros opdracht gaf met een akelig hamertje op de gevoelige zenuwknopen van het pound sterling en de italiaanse lire te slaan, opdat opgejaagde politici haastig hijgend hun handtekening onder het Doodvonnis van Maastricht zouden zetten) werd bereikt wat men bereiken wilde: Macht en geld vloeiden moeiteloos naar de graaiende klauwen, via het ESM: Pensioenen verdwenen in de opzettelijk gecreeërde bodemloze put, net zoals nationale havens werden overgedragen aan de Chinese consortia van het Rothschild-imperium ... Maar ja, democratie was immers nooit de bedoeling?

Behaard smaalkopje | 05-01-12 | 22:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

Democratie was nooit de bedoeling: http://www.groene.nl/2011/48/democratie-was-nooit-de-bedoeling

Behaard smaalkopje | 05-01-12 | 22:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Behaard smaalkopje | 05-01-12 | 22:36
Aardig stuk lektuur!
Bedankt!

Henkei | 05-01-12 | 23:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

Linksche fascisten.

Sanglier | 05-01-12 | 23:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

Sanglier | 05-01-12 | 23:54
Neem kennis van en vorm Uw oordeel...

Henkei | 06-01-12 | 00:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Neem kennis van en vorm Uw oordeel...
Henkei | 06-01-12 | 00:00 |
.
Precies. Linksche fascisten.

Sanglier | 06-01-12 | 00:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

De linksche fascisten zorgen er in Nederland zelf voor dat rechten van vrouwen en homo's alsmede de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting in ons land onder druk staan.

Sanglier | 06-01-12 | 00:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Sanglier | 06-01-12 | 00:12
Dat maakt het lezen interessant...
Zoveel mogelijk informatie verzamelen en zo je mening vormen of zelfs aanpassen.
Ventileer graag m'n mening, beweer nooit dat dit de enig juiste is.
Leer nog geregeld..........

Henkei | 06-01-12 | 01:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

@GroenLinks
--> de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de rechten van vrouwen en homo's.
.
Wellicht is het handig dat, voordat groenlinks daadwerkelijk gaat wijzen naar anderen, een kijkt naar hoe zaken in Nederland zijn geregeld...
.
Immers er zijn ondertussen al een aantal stemmen opgegaan om vanuit de politiek te bemoeien met onze eigen Rechterlijke macht... Joh!!!
.
Daarnaast is het geen enkel probleem als er overheids functionarissen zijn die weigeren homo's en lesbo's in de echt te verbinden.. en dat mag!!! Joh!!!
.
Gelijke rechten tussen man en vrouw??? Moet jij eens als man proberen je Kind te erkennen en gezag te krijgen... Dat kan helemaal niet als je niet bent getrouwd... Hoezo gelijke rechten?? Joh!!!
.
Overheid.. steek eerst eens hand in eigen boezum!
.
Groet!

NuchtereHollander | 06-01-12 | 08:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

boezum = boezem

NuchtereHollander | 06-01-12 | 08:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Is het niet links? Dan is het fout

Hoe Dat Zo? | 06-01-12 | 10:40 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ | 05-01-12 | 19:13
"Geef je dan bloot (beken kleur) en zeg dan eerlijk dat het Democratische Systeem in Europa gewoon gefaald heeft ..."
.
Het probleem is juist, dat het democratisch systeem nergens is of wordt toegepast. Iets 'democratie' noemen, maakt het nog niet tot democratie.

Kelele Nyingi | 06-01-12 | 10:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Kelele Nyingi | 06-01-12 | 10:53 Correct: Zo hebben wij in dit 'democratische' land hier bijvoorbeeld een ongekozen en totaal buiten de 'democratie' staand machtslichaam genaamd 'Raad van State' dat zonder enige tussenkomst van de kiezer en ZONDER dat er getoetst kan worden aan de grondwet bij machte is LANDVERRAAD te plegen en dit ook recent nog gedaan heeft (verhinderen van een eerder toegezegd referendum over de illegale Europese grondwet van Lissabon), om maar eens een dwarsstraat te noemen ... :-E

Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 11:59 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 11:59 | Misbruik melden
Voor je dingen gaat roepen waar je geen verstand van hebt.. laat je eerst even inlichten..
.
De Raad van State is onafhankelijk adviseur van de regering over wetgeving en bestuur en hoogste algemene bestuursrechter van Nederland. De werkwijze en taken van de Raad van State zijn vastgelegd in de Grondwet en in de Wet op de Raad van State. De Koningin is Voorzitter van de Raad van State. De dagelijkse leiding berust bij de vice-president, momenteel is dat mr. H.D. Tjeenk Willink.
.
De raad is de adviseur, en geeft advies aan de overheid - de overheid beslist uiteindelijk.
.
Jij wil de keuze van "rechters" openbaar maken, zodat deze kunnen worden gekozen door het volk? Geniaal, briljant idee...
.
Het is geweldig dat je zo ontzettend begaan bent met dit land, maar continue roepen "LANDVERRAAD!" maakt het geen landverraad.
Landverraad is goed beschreven in de Nederlandse wet, kijk die eerst eens even na.
.

NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:04 | Misbruik melden
Meld misbruik

Oh ja, nog een dingetje...
--> iezer en ZONDER dat er getoetst kan worden aan de grondwet
.
Het kan wel degelijk getoetst worden aan de grondwet, ALLES kan getoetst worden aan de grondwet en elke andere wet! Dat is nou juist het fijne van dit land!

NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:05
Jan Peter Balkenende en consorten hebben een deel van de Nederlandse soevereinitiet overgedragen aan de EU door tegen de wil des volks de EU grondwet te bekrachtigen; dit is landverraad!
Dat die 'grondwet' een naams verandering ondergaan had en nu 'verdrag (wel wettelijk bindend) van Lissabon' genoemd werd verandert daar niets aan.

Henkei | 06-01-12 | 13:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Henkei | 06-01-12 | 13:25 | Misbruik melden
Nee, het accepteren van internationale verdragen waaronder het verdrag van lissabon (euro grondwet die nagenoeg gelijk is aan onze eigen grondwet) is bij wet geregeld, en kan in principe zonder het volk hierin te kennen worden bekrachtigd, en of wij (volk, maar ook ikzelf) hier nu mee eens ben of niet, het kan.
.
De soevereiniteit van Nederland is op geen enkel moment gecorrumpeerd hierdoor, sterker nog, jouw positie in Nederland is er zelfs sterker door geworden, want als jouw rechten namelijk worden afgepakt door welke instantie of overheid dan ook hier in Nederland, dan wordt ons land teruggeroepen door het Europees hof, waar jij direct jouw beklag kan door...
.
Daarvoor heeft NL getekend!

NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

@NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:05 die kwaakt "Voor je dingen gaat roepen waar je geen verstand van hebt.. laat je eerst even inlichten.. Het kan wel degelijk getoetst worden aan de grondwet, ALLES kan getoetst worden aan de grondwet en elke andere wet! Dat is nou juist het fijne van dit land!":
.
Te stom voor woorden blijkbaar ... :-E
.
Informeer jezelf even, dan zie ik je dodelijk beschaamde "mea culpa" per kerende post tegemoet:
.
"In Nederland toetst de rechter wetten en verdragen niet aan de Grondwet; dat is hem verboden in artikel 120 van de Grondwet, dat luidt:
.
"De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen"
.
"De achterliggende opvatting gaat al terug op de Grondwet van 1848, waarin stond dat wetten onschendbaar zijn. De reden is dat een wet geacht werd het "unanieme gevoelen van de koning en de twee kamers van de Staten-Generaal" uit te drukken, en dat aan de wet de interpretatie van de grondwet moet worden gelaten."
.
Capiche?
.
Waar verder je geblaat in 'NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:04' op slaat valt helemaal niet meer te bevatten:
.
NuchtereHollander: "Jij wil de keuze van "rechters" openbaar maken"
.
Wáár ter wereld lees jij in "Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 11:59" dat ik "de keuze van rechters openbaar wil maken", hm?
.
Dat staat volstrekt NERGENS: Ik vermoed dat je minder 'nuchter' bent dan je nickname suggereert ... :-E
.
Wat ik WEL schreef is dat wij in dit 'democratische' land bijvoorbeeld een ongekozen en totaal buiten de 'democratie' staand machtslichaam genaamd 'Raad van State' hebben dat bij machte is vèrgaande besluiten te nemen, LANDVERRAAD nadrukkelijk niet uitgesloten, ZONDER enige tussenkomst van de kiezer ... zulks in reactie op de (juiste) opmerking van "Kelele Nyingi | 06-01-12 | 10:53" dat "het democratisch systeem nergens is of wordt toegepast" want "iets 'democratie' noemen, maakt het nog niet tot democratie."
.
Over dàt tragische FEIT wellicht nog iets te melden, hm?

Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 13:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 13:39 | Misbruik melden
-->hier bijvoorbeeld een ongekozen en totaal buiten de 'democratie' staand machtslichaam genaamd 'Raad van State' dat zonder enige tussenkomst van de kiezer
.
Lees nog even je eigen stukje door, waarbij jij afgeeft op de "ongekozen" raad van state" die zonder tussenkomst van een "kiezer".
- Mocht je dat niet bedoelen dan kan je ervoor kiezen iets duidelijker te zijn in jouw verhaal.
.
"De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen" - Correct --> dit is nl. het werk van de wetgever, maar als jij mijn Post even goed leest (dit keer) geef ik aan dat "ALLES" getoetst kan worden, maar ik geef op geen enkel moment aan dat dit moet gebeuren door de Rechter!
.
Jij kunt toetsen, mocht een wet niet voldoen aan de regels, lees het burgerlijk wetboek er maar op na, en stijdig zijn met een hogere wet, dan is die betreffende wet "NIET VAN TOEPASSING"!!
.
Dit kan dan weer aanhangig worden gemaakt bij onze nederlandse overheid, hiervoor zijn voor gedefinieerde wegen waarop mij dit soort zaken aanhangig kunt maken.
.
Nou jij weer!

NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

mij = jij

NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

*Ook GroenLinks maakt zich zorgen om het land dat naar eigen zeggen geleidelijk afglijdt naar een dictatuur.*
Kijk eerst eens naar de hele EU, een ernstigere dictatuur dan dat bestaat niet, stelletje hypocrieten! Alle EU lidstaten worden bestuurd door niet-gekozen bestuurders, mensen die niet door de burger zijn aangesteld en ook niet door de burger kunnen worden verwijderd. Niets is minder democratisch dan de EU!

Eagle_Eye | 06-01-12 | 14:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:34
Door deze nu 'verdrag' genoemde 'Europese grondwet' te ratificeren gelden nu EU regels zwaarder als onze eigen regels en moeten onze wetten getoetst worden aan de EU regelgeving.
De soevereiniteit dit zelf te bepalen is weg.

Henkei | 06-01-12 | 14:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

@NuchtereHollander | 06-01-12 | 13:56 die kwaakt "Nou jij weer!":
.
Und warum?
Heb je iets zinnigs gezegd waarop ik reageren moet, dan?
Dat is niet het geval: Er staat slechts a) onzin en b) overbodigheid:
.
NuchtereHollander: "Mocht je dat niet bedoelen dan kan je ervoor kiezen iets duidelijker te zijn in jouw verhaal":
.
Ik bedoel uiteraard PRECIES wat er al vanaf het begin staat:
Mocht je niet in staat zijn dat te begrijpen dan KUN je ervoor kiezen iets aan je leesvaardigheid te gaan doen.
.
- Behaard smaalkopje: "een ongekozen en totaal buiten de 'democratie' staand machtslichaam genaamd 'Raad van State' kan zonder enige tussenkomst van de kiezer en ZONDER dat er getoetst kan worden aan de grondwet besluiten nemen";
.
- NuchtereHollander: "Het kan wel degelijk getoetst worden aan de grondwet, ALLES kan getoetst worden aan de grondwet";
.
- Behaard smaalkopje: "artikel 120 van de Grondwet luidt: De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen";
.
- NuchtereHollander: "Correct --> dit is nl. het werk van de wetgever, maar als jij mijn Post even goed leest (dit keer) geef ik aan dat "ALLES" getoetst kan worden, maar ik geef op geen enkel moment aan dat dit moet gebeuren door de Rechter!" ....
.
... Zucht, wat is dan in vredesnaam de zin van dit zandbakwedstrijdje van je?
.
OPGELET! Waar ging het nu over? Inderdaad, over het feit dat de (ongekozen) RvS het (ondemocratische) machtsbesluit nam dat er géén (eerder wèl toegezegd) referendum hoefde te komen over de invoering van de Europese grondwet van Lissabon TERWIJL de bevolking die grondwet EERDER al per referendum MASSAAL had AFGEWEZEN .... ZONDER dat dit (ondemocratische) machtsbesluit van de (ongekozen) RvS aan de grondwet kon worden getoetst (want UITSLUITEND de rechter had dat kunnen doen, maar die màg dat dus niet) terwijl daar wèl ALLE reden voor was (èn IS):
.
Wàt moeten we dus met jouw nutteloze 'rechtervrije' opmerking, hm?
.
Ik raad jou enige studie over de Nederlandse grondwet aan:
.
Begin met de beste en mooiste die wij ooit hadden, de staatsregeling van de Bataafse Republiek d.d. 1798, na te lezen op http://www.politieke-vlieg.nl/download/grondwet/staatsreg_1798.pdf , en vergelijk deze eens met het gedrocht genaamd "Grondwet voor de Vereenigde Nederlanden 1814" op http://www.politieke-vlieg.nl/download/grondwet/grondwet1814.pdf
.
Vlijtige studie moet zelfs jou duidelijk kunnen maken dat o.a. de RvS en de Eerste Kamer geen democratische instituten zijn OMDAT ze nooit als zodanig zijn bedoeld.... :-E

Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 14:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 11:59
Het ondemocratisch gehalte van ons politiek systeem is veel fundamenteler dan dat. Het hele systeem en het partijenstelsel zijn ondemocratisch. We hebben te maken met een regentendictatuur op basis van de dictatuur van de meerderheid. Dat heeft niets met democratie te maken. Het zijn gewoon stammen, die strijden om de hegemonie. Je kunt geen democratie hebben als je politiek bedrijft op basis van andere dan de democratische principes. Klinkt logisch? Toch wordt het niet gedaan. De christelijke partijen streven de christelijke principes na; de socialisten streven de socialistische principes na; de liberalen streven de liberale principes na; de nationalisten streven de nationalistische principes na... maar geen der partijen streeft de democratische principes na. Dat is namelijk niet te verenigen met het nastreven van de macht voor de eigen stam, wat feitelijk neerkom op het nastreven van de dictatuur van de eigen ideologie. Wat denk je dat er gebeurt, zouden - bijvoorbeeld - de christelijke partijen enkele regeerperiodes een absolute meerderheid behalen? Dan krijgen we wet- en regelgeving en overheidsbeleid, dat direct is gebaseerd op de principes van het christendom. O N B E S T A A N B A A R in een democratie.

Kelele Nyingi | 06-01-12 | 15:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 14:42
 
Keauning!

János Hunyádi | 06-01-12 | 15:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

@János Hunyádi | 06-01-12 | 15:18 Ah! De keauning buigt het heaufd _O_ in nederige dank ...
( ... en roept per onmiddellijk de republiek uit ;-)
.
@Kelele Nyingi | 06-01-12 | 15:09 die stelt "We hebben te maken met een regentendictatuur op basis van de dictatuur van de meerderheid. Dat heeft niets met democratie te maken" en "Je kunt geen democratie hebben als je politiek bedrijft op basis van andere dan de democratische principes ... geen der partijen streeft de democratische principes na. Dat is namelijk niet te verenigen met het nastreven van de macht voor de eigen stam":
.
Hmmm, ik kàn me vergissen, maar ik krijg nu de indruk dat jouw interpretatie van het begrip 'democratie' de democratie principieël afhankelijk stelt van alle gebeuren in de politieke arena, en dàt is absoluut een vergissing:
.
'Democratie' is in principe geen resultante van het politiek gewoel, maar veeleer de 'setting' ervan (de configuratie van de arena, zo je wilt):
.
Democratie is het gevolg van de (liefst grondwettelijke) afspraak dat besluiten bij meerderheid worden genomen door een gekozen volksvertegenwoordiging:
.
Aan dit, nogal boute, basisbeginsel is, ter bevordering van de werkzaamheid, in de meeste beschavingen wat smeerolie toegevoegd: De meerderheidsbesluiten worden verondersteld ten allen tijde ruimhartig rekening te houden met de belangen van de minderheid/minderheden.
.
We doen tegenwoordig of deze smeerolie een onontbeerlijke voorwaarde is om van 'democratie' te kunnen spreken, maar dat is niet het geval: De smeerolie is slechts een onontbeerlijke voorwaarde is om van 'democratische beschaving' te kunnen spreken: Een volgende stap in de evolutie ;)
.
Het is dus, zoals wij weten, donders goed mogelijk dat zich binnen de democratische setting partijen manifesteren met anti-democratische doelstellingen (nazi's, stalinisten, religieuze partijen): Hoewel dáár de 'democratie' schuurt en kreunt is dat feit beslist geen teken van een ondemocratisch systeem: Integendeel!
.
Wèl is het zo dat als de constitutie faalt in het concipieëren en beschermen van de democratie, deze (zelfs op democratische wijze) kan worden omvergeworpen: Ongetwijfeld zullen wij dat bijvoorbeeld in Tunesië zien gebeuren.
.
Maar in Nederland hebben wij het probleem van teveel ECHTE macht búíten de democratie, want buiten controle door de kiezer:
.
Zolang wij een (onrechtstreeks gekozen) Eerste Kamer hebben lijden wij onder een opzettelijk ondemocratische rem op de democratie;
.
Zolang de hoogste bestuursrechter van ons land wordt gevormd door een ONDEMOCRATISCHE Raad van State is er sprake van een continue en fundamentele verkrachting van het democratische beginsel.

Behaard smaalkopje | 06-01-12 | 17:54 | Misbruik melden
Meld misbruik
Bezig met verzenden!

Je bent niet ingelogd, klik hier om dat wel te doen: login.

Videos

Poll

Heeft u schulden?:

Column

Rita Verdonk

Menselijk gezien vind ik het een verstandige keuze van Job Cohen om afscheid te nemen als politiek...
meer >

Files

4 / 11 km

meer files

Weer

12 ºC

meer weer