De Nederlander die zichzelf vorige week in de brand stak in Indonesië, is overleden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft dat vandaag gemeld.
De 69-jarige man overgoot zichzelf vrijdag met benzine bij de Nederlandse ambassade in Jakarta. Daarna rende hij met een brandend lijf richting het gebouw. Op een parkeerplaats zakte hij volgens ooggetuigen in elkaar. De gepensioneerde was boos over het feit dat zijn AOW en pensioen waren stopgezet. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis, maar was er slecht aan toe.
De man liep op 70 procent van zijn lichaam brandwonden op. Hij overleed maandag al in het ziekenhuis.
Reacties
Veel reaguurders zal nu het schaamrood op hun kaken staan .
Godver de godver , dacht in eerste instantie dat -------
Laat maar , zal het zelf wel effe doen , deze man leed aan achtervolgingswaanzin , waardoor hij niet zijn adres aan SVB wilde doorgeven .
huiskamervraag :
Wat is erger:
1) iemand van 69 die zichzelf in brand steekt.
(met als argument dat hoe ouder je wordt, ieder jaar een geschenk is, mits je gezond blijft
2) iemand van 18 jaar die zich in brand steekt
(met als argument dat voor die persoon het leven nog niet eens begonnen is en dat hij nog heel veel van de overheid had kunnen genieten)
...
Het is toegestaan om in het antwoord op deze vraag het begrip "rechtszekerheid" te verwerken.
wtf_ftw | 10-05-12 | 18:31 |
Misbruik melden
Flikker op --niet letterlijk
@sarko | 10-05-12 | 18:26
Nee hoor, de man had zijn adreswijziging niet doorgegeven en instanties konden hem niet bereiken, dan is het heel logisch dat ze je uitkering bevriezen, als dwangmiddel om jezelf te melden, in Nederland is dit ook een doodnormale procedure.
Schijnbaar had de man wat problemen met zijn identiteit weer erkend te krijgen, maar jezelf in de fik steken zal dan echt niet helpen.
Ploertendodert | 10-05-12 | 18:36 |
Misbruik melden
????? begrijpend lezen ?????
Wilde juist Spitsnieuws er op wijzen welk een leuk telegraafstijl ze hanteren.
Burnin' Jack Flash, it's a gas!
@sarko | 10-05-12 | 18:42
Eerder op de klaagzang, die in de vorige topics voor dit geval aangevoerd werd, toen moest ook iedereen zich schamen, want de man was zo slecht geholpen...
Tja gevalletje luxe probleem van een idioot!!
Het is te hopen dat zijn familie nu niet in hetzelfde schuitje zit als ik, geen aow, geen pensioen, geen ANW of welke vorm van inkomen dan ook, en geen hulp van de nederlandse ambassade. De familie gaat een langdurige zware tijd tegemoet. Alleen al de overlijdensakte legaliseren is een heel karwei waar je 2 maanden mee bezig bent. Moeten beedigde vertalers aan te pas komen, daarna naar 2 verschillende ministeries voor een stempeltje, dan weer naar de nederlandse ambassade voor een stempeltje, en overal moet je betalen, ondanks dat je geen geld heb. Niet eens afscheid hebben kunnen nemen van je man, want hier wordt er dezelfde dag begraven/gecremeerd. En er is zoveel te regelen, dat er geen tijd is om te rouwen. Heel veel sterkte voor deze familie. In gedachten ben ik bij jullie, want ik weet precies wat jullie nu door moeten maken.
Ik vind dat iedereen die buiten Nederland woont in z'n eigen behoefte moet voorzien. Als dit land niet mooi genoeg is.. waarom zit de halve wereld dan hierrrr?
Uitkering vervalt zodra je het land verlaat. Simpel. Dat zou lekker worden!
Frank de Snater | 10-05-12 | 19:21 |
Inderdaad. Slaat helemaal nergens op, immigranten krijgen een uitkering en emigranten ook. Alsof je maar een seconde Nederlands staatsburger moet zijn geweest om waar ook ter wereld een uitkering te kunnen genieten.
@Frank de Snater | 10-05-12 | 19:21 |
Man met de tik van de molen.
Wanneer je je gehele leven in Nederland hebt gewerkt, heb je recht op uitkering, ook al ga je ergens anders wonen.
Zoals soto ayam al eerder heeft aangegeven, naait de Nederlandse ambassade de burgers, die hun rechten opeisen.
En de Indonesische bureaucratie doet vrolijk mee.
(voormalige kolonisator pesterijen).
Een nieuwe generatie krijgt de rekening gepresenteerd, wat een voorgaande generatie heeft aangericht.
Valt te begrijpen, maar niet te rechtvaardigen.
@wtf_ftw | 10-05-12 | 18:31
Optie 2 is de ergste want u gaat er van uit dat men van de overheid kan genieten, het is eerder andersom... want dat heeft allemaal met "linkse" zekerheden te maken.
.
Overigens wel schandalig dat waar je je hele leven voor hebt gespaard en opgebouwd dat zo iets zo maar kan worden afgenomen.
anoniemorexia | 10-05-12 | 20:04 |
A. De Bree | 10-05-12 | 20:05
Jullie snappen het volkomen.
Ik ga slapen, is alweer 0130 uur.
Morgen weer naar de emigratie, die hebben ook een foutje gemaakt en als ze dat niet rechttrekken, moet ik ergens 3000 euro vandaan zien te toveren.
@ sarko | 10-05-12 | 18:26: Ik zou niet weten waarom...hij was enkel een beetje aangebrand over het stopzetten van zijn AOW.
Als oudere digibeet ben je op de ambassade aangewezen.
Post duurt daar minimaal 3 weken als het al aankomt.
Het is belachelijk dat de AOW van de man zomaar gestopt is, hij en z'n familie zijn daarvan afhankelijk, z'n adres en banknr. zijn niet gewijzigd.
Het geneuzel hier in Nederland is hem teveel geworden nadat ook de ambassade
z'n taken verzaakte.
Waren de Nederlandse ambtenaartjes maar eens zo regelvolgend waar het bedriegende Turken en Marokkanen betreft....
Sambal bij?
WayneGretzky99 | 10-05-12 | 21:24
Haha, +1!
Ik vind dat iedereen die buiten Nederland woont in z'n eigen behoefte moet voorzien. Als dit land niet mooi genoeg is.. waarom zit de halve wereld dan hierrrr?
Uitkering vervalt zodra je het land verlaat. Simpel. Dat zou lekker worden!
Frank de Snater | 10-05-12 | 19:21 |
Misbruik melden
Frank de Snater | 10-05-12 | 19:21 |
Inderdaad. Slaat helemaal nergens op, immigranten krijgen een uitkering en emigranten ook. Alsof je maar een seconde Nederlands staatsburger moet zijn geweest om waar ook ter wereld een uitkering te kunnen genieten.
Hans de Bruin | 10-05-12 | 20:04 |
Misbruik melden
.....................................
Wat stikt het hier van de lui met een DDR mentaliteit, die het liefste een 20 meter hoge muur rond NL zouden willen bouwen, zodat niemand erin of eruit mag.
Voor ieder jaar dat je in NL woont, bouw je 2% AOW rechten op en daarvoor betaal je grof voor.
Het zou wel mooi wezen, als je die uitkering niet meer zou mogen hebben, omdat je ergens over de grens gaat wonen.
Als een AOW-er oprot, bespaart dat in vele gevallen een vermogen aan subsidies en andere kosten, die uitgekeerd zouden moeten worden als ie hier bleef, plus er is een enorm woningtekort, wat een stuk erger zou worden door een emigratieverbod voor iedereen die niet steenrijk is.
Meneer De Bruin lult helemaal uit zijn nek.
Bijna geen enkele uitkering is exporteerbaar, behalve de AOW, zelfs uitkeringen waarbij er geen sollicitatieplicht aan gekoppeld is.
Bijna geen enkele uitkering is exporteerbaar, .
netjunk | 11-05-12 | 05:06
Behalve dan als je van een bepaald soort c.q. kleur bent...dan gaan er ineens heel wat meer deuren open.
@Henkei | 10-05-12 | 23:09
In het originele artikel staat wel degelijk dat de man verhuis wast en zijn adres niet had doorgegeven( http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/05/zelfverbrander-kre... ), een uitkering zet met niet zomaar stop, men krijgt eerst meerdere brieven hierover, reageert men niet, bevriezen(niet stoppen) ze de uitkering. Dit is om fraude tegen te gaan. En schijnbaar was niet alleen deze man digibeet, maar de rest van zijn familie, die er tenslotte medeafhankelijk van was ook ook? En hoezo betaal je grof voor AOW? Het enige wat je moet doen is verzekerd te zijn, wat wettelijk verplicht is, en van een uitkering word het ingetrokken, een bijstandskoning krijgt ook automatisch AOW.
@netjunk | 11-05-12 | 05:06
als iemand een uitkering krijgt in Nederland geeft die het geld ervan hier uit, en komt dit dus terecht in de nederlandse ecomie. Als iemand in het buitenland een uitkering ontvangt, ziet Nederland daar nooit een euro van terug, er word niet eens belasting meer over geheven.
Indonesie is een land waar de post in 9 van de 10 gevallen niet aankomt. Ook de uitkerende AOW instantie weet dat. We hebben daar al vaak over gebeld naar nederland en gevraagd alles per e-mail te sturen, maar dat verdommen ze gewoon. Gevolg : uitkering wordt stopgezet en dat merk je pas als er een week na uitbetaaldatum nog niks op je bank staat. Dus weer een duur telefoontje naar Nederland. Ja meneer, u heeft die brief niet teruggestuurd. Welke brief ? We ontvangen hier niks. Zelfs pakjes raken "spoorloos", want de postmensen hier zijn gek op nederlandse spullen. Zelfs als je erbij staat, maken ze je postpakket open en nemen er dingen uit die ze zelf willen hebben. Dus wat nu, post ontvangen ? Wat nu, niet gereageerd op onze brief ?Hoe kan je reageren op iets wat je niet ontvangt, en waarvan je niet weet dat ze het verstuurd hebben. Want ze laten je zelfs niet weten dat er post onderweg is. Een stel grote eikels zijn het, allemaal. En hoe meer "slachtoffers" er overlijden, des te beter ze het vinden, want die AOW sparen ze dus weer uit. Hou maar eens in de gaten hoeveel mensen die AOW krijgen op hun 65ste jaar, komen te overlijden binnen 4 jaar. Dat zijn er heel veel. Wat doen ze met al dat geld van die mensen die al vroeg overlijden ?
@netjunk | 11-05-12 | 05:06
Inderdaad, elk jaar dat men in Nederland woonachtig is krijgt met 2% aanspraak AOW en daarvoor moet je dan ongeveer 13% tot 17% van je bruto salaris inleveren.
@soto ayam| 11-05-12 | 08:57
Troost u zich maar met de gedachte dat de post bezorging in Nederland keihard dezelfde richting op gaat als wat u beschrijft.
Overigens, veel sterkte.
het was geen nederlander maar een indo mischien dat ie hier ooit gewoont heeft ofzo maar een allochtoon wordt geen nederlander net als die ontvoering van het (nederlandse kind) zijn we opeens allemaal zwart ofzo
A. De Bree | 11-05-12 | 09:29
Bedankt. Ik denk dat u meerdere stukjes van me gelezen heeft en begrijpt wat er is gebeurd en in wat voor situatie ik nu zit. Straks in nederland zal ik ook nog dingen moeten uitzoeken zoals, waar moet ik zijn voor een uitkering, om huurtoeslag en zo te krijgen. En dan hopen dat ik, na het verwerken van de dood van mijn man en al wat erna gebeurd is, snel een baan zal vinden. Ik heb in ieder geval een heel lief nichtje, die borg voor me staat en dankzij haar heb ik eergister een flatje aangeboden gekregen, wat ik met beide handen heb aangegrepen. Nu nog kijken of ik ergens gratis aan meubeltjes kan komen. Het zou wel lekker zijn als ik een bank heb om op te zitten in plaats van, net als nu, op de kale vloer. En daarom vind ik dit ook zo erg van deze man die nu is overleden. Zijn familie zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde mee moeten maken als ik. Ik heb dan nog het "geluk" dat we geen kinderen hadden. Je moet er niet aan denken dat je maar 2 maaltijden op de week hebt. Al zou je zelf niks eten, voor je kinderen is dat toch echt te weinig. En in Nederland kan je , in zo'n situatie nog terecht bij de voedselbank, of je hebt buren die je eens een maaltje/restantje komen brengen, maar hier doen de mensen dat niet. Hier is het echt God voor ons allen en ieder voor zich. Ook al woon je hier nog zo lang, je zal altijd die buleh (buitenlander) blijven.
@ soto een uitkering zou daar niet eens uitgekeerd mogen worden wil je hier weg best maar ook alles rechten weg dan we zijn geen filantropische instelling hier
bernardprins | 11-05-12 | 09:41
Zucht, alweer zo'n idioot die niet weet waar die het over heeft. Geen greintje menselijkheid te bekennen. Weer 1 die denkt: God voor ons allen en ieder voor zich. Waar moet dat heen, als we alleen aan onszelf denken ?
@soto ayam | 11-05-12 | 09:40
Voor goedkope spulletjes kan je altijd eens rondneuzen in een tweede hands winkel. U kan die wel vinden via google (plaatsnaam intikken plus tweede hands). Of kijk eens in de kringloopwinkel die altijd wel ergens in de buurt te vinden is.
A. De Bree | 11-05-12 | 10:22
Weet ik, maar ik kan dat natuurlijk pas doen als er geld op mijn rekening gestort is. Ik weet ook niet hoe lang het duurt voor alles financieel rond is. Ik schat het in op 2 maanden.
@bernardprins | 11-05-12 | 09:41
Jij snapt het.....NOT!!!
En ga alsjeblieft eens wat aan je Nederlands doen, je comments doen gewoon pijn aan mijn ogen.