Een Syrische hoge pief legt op televisie uit hoe het Turkse vliegtuig uit de lucht is geschoten. Ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-landen hopen dat Turkije rustig reageert op het incident waarbij een Turks gevechtstoestel uit de lucht is geschoten. De Turken houden Syrië verantwoordelijk voor de aanval.
De Turkse regering beschuldigt Syrië van het neerschieten van een toestel eind vorige week. Turkije stelt de zaak aan de orde bij een ingelast NAVO-beraad van vandaag.
“Militaire interventie in Syrië is uitgesloten'', zei minister Uri Rosenthal. Vlgens de Nederlandse minister is “dat geen zaak die de Nederlandse regering overweegt. Zo denken ook de Britten er over. Het incident verandert de situatie in Syrië niet fundamenteel, zei de Britse minister William Hague.
Reacties
De Turken lijken op oorlogspad te zijn en te zoeken naar een aanleiding om Syrië binnen te vallen en de Moslimbroedershap in het zadel te helpen.
Het is hun goed recht om die straaljager neer te halen
De splijtzwam van de Navo zal het zelf moeten rooien moet niet moeilijk zijn om op eigen gelegenheid het museumstuk zelf te vergelden.
Uberheertje | 25-06-12 | 12:23 | Misbruik melden
Afgezien van de mogelijkheid dat de straaljager buiten Syrisch luchtruim is neergeschoten, wat momenteel onderzocht wordt.
wat daar hoogstwaarschijnlijk gezegd is:
"Doe maar rustig Erogan, tis niet best, maar we hebben het bombardement van Damascus over 3 weken gepland, staat al in de agenda!"
Grappig, als NAVO bondgenoten dienen we elkaar te verdedigen en te helpen in gevallen van agressie. Om die reden 'moesten' we ook de VS helpen in Afghanistan. Maar nu moeten de Turken opeens maar kalm blijven en is hulp uitgesloten?
Iskander
|
25-06-12
|
12:53
Wat doet een NAVOlid in het luchtruim van Syrië? Overigens, dat NAVOlid zit regelmatig in het luchtruim van Irak, maar dat mag van de Amerikanski's. Het is duidelijke uitlokking van oorlog door Turkije en IK zit er niet op te wachten dat mijn geld er debet aan is dat er een middeleeuws regime wordt gestationeerd én dat er minder geld beschikbaar is in het land waar ik woon. Daarbij is de NAVO een idioot orgaan waarin landen zitten die onverenigbare idealen hebben.
Antonin | 25-06-12 | 13:01 |
Ten eerste, als er 1 buitenlandse mogendheid iets te zoeken heeft in Irak, dan is het Turkije wel, aangezien de Koerden die aanslagen plegen het niet zo nauw nemen met de bestaande internationaal afgesproken landsgrenzen. Dat verhaal doet echter geheel niet terzake in het huidige incident.
Het tweede, heb jij bewijs dat het Turkse vliegtuig in Syrisch luchtgebied vloog? Heb je ook bewijs dat het daarvoor gewaarschuwd is, mocht het al het geval zijn? Het is gemakkelijk de schuld in de schoenen van de Turken te schuiven...
Ten derde, hoe je ook naar de NAVO kijkt, het is er nu eenmaal en er zijn bepaalde regels opgenomen aangaande elkaar te ondersteunen, ongeacht de idealen van de verschillende deelnemers.
@Paapsgezind & Antonin
.
Het ons, en dus ook jullie, geen zak aan of men daar baardapen, moslimbroeders aan de macht willen hebben. Democratie werkt niet alleen voor ons, en voor PVV liefhebbers. Volgens mij zijn ze daar ook niet echt te spreken dat de PVV een podium in NL krijgt. Kan dat ons wat schelen? Nee, we maken zelf wel uit wat of wie we hier gaan kiezen.
.
Dat geldt ook voor hen.
.
Of dat vliegtuigje de syrische luchtruim heeft geschonden of niet, is niet van belang. Waar het om gaat is dat je niet een ongewapend vliegtuig neerschiet zonder waarschuwing. En als je dat wel doet, is er kans op repressaille. Of die er komt weten we niet, maar ik denk dat het eerder is Wanneer, dan Of de turken gaan reageren.
Ach, de Vietnam oorlog begon ook met een visserbootje dat perongeluk een torpedojager ramde. Er zijn dus oorlogen om minder begonnen
Is Trix er nog niet naar toe vanwege de goede verstandhoudingen...???
@
Iskander
|
25-06-12
|
13:11
Wat een berg onzin en lekker meten met 2 maten. Als jij het zo gerechtvaardigd vindt dat Turkije Irak binnen valt omdat die Koerden het niet zo nou nemen met de grenzen dan heb jij er dus ook geen probleem mee als Syrië Turkije binnen valt om rebellen daar te doden ? Ten 2e ligt die jet op Syrisch grondgebied waar het geen fuck had te zoeken dus gewoon gerechtvaardigd neergehaald. Ik snap je misplaatste trots op je vaderland maar dat maakt je ook blind. Jij zult tot je dood blijven argumenteren dat alles wat Turkije doet goed is en gerechtvaardigd is, ongeacht of dat wel zo is.
nou lekkere bond genoten zijn jullie syrié valt al de hele week Turks gerond gebied aan. en wat voor commentaar krijg je hier, ja de Turken hebben niks te zoeken daar. en ze lokken uit en dat soort boelshit. wat een stomme opmerkingen allemaal. en als er wat is met andere bond genoten dan staat Turkije altijd paraat voor andere lidstaten maar dat geld zeker niet..
Als ik alle hulp moet opnoemen die de Turken hebben bijgedragen aan Navo aanvallen in het verleden, dan zijn we morgen nog bezig maar dat doet er zeker niet toe... kijk Turkije kan Syrie aan in drie dagen is Syrie zo plat als een dubeltje maar daar gaat het niet om... Alle aanvallen die Turkije doen zijn altijd in het internationale recht Turkije zal nooit onterecht aanvallen doen op terroristen die vanuit Irak de Turkije aanvallen. ik wil hiermee zeggen we staan in ons recht...
Is het Turkse leger al vertrokken uit Cyprus?
@A. De Bree
Is Cyprus dan nog niet gekocht door de Turken?
Aan een turk vragen om kalm te blijven, dat is net zoiets als aan een olifant op kunstschaatsen vragen om een dubbele-rietberger te maken.
@Tnx4allthefish
Nee het eiland is nog steeds verdeeld tussen christelijke grieken en islamitische turken
@Tnx4allthefish
Nee het eiland is nog steeds verdeeld tussen christelijke grieken en islamitische turken
@dekaashaas 25-06-12 17:10:
Het eiland is bezet door het Turkse leger.
A. De Bree | 25-06-12 | 17:18 |
Ja, dat stukje is toch een 'land' dat alleen wordt erkend door Turkije?
.
Ach, stuk eiland veroveren op een stel Griekse burgers dat lukt ze nog wel. Koerdische vrouwen en kinderen afslachten ook.
Maar die ongemotiveerde Turkse dienstplichtigen durven het echt niet op te nemen tegen de, inmiddels, veteranen uit de Syrische burgeroorlog.
Moet je maar eens kijken hoe die 'trotse' turken hier steeds in de rij staan om hun dienstplicht af te kopen. Wat een lachertje!! Trots op je vaderland op internet en in t koffiehuis, maar het echt dienen, ho maar :-)
Turken durven alleen oorlog te voeren als ze zeker weten dat ze gaan winnen.
Voegen ze straks weer een extra volkerenmoord toe aan hun trieste waslijst met *kuch heldendaden?
Het Turkse toestel is boven een land in oorlog, (met zichzelf, dat dan weer wel), neergeschoten.
De Turken kwamen over zee, dus hebben niet een nauwelijks zichtbare, doch een duidelijk afgetekende grens overschreden.
Iets denkt van: Eigen schuld, dikke bult!
@ de Bree
weet jij eigenlijk wel waarom de Turken in 1974 Cyprus zijn binnen gevallen?
als je het niet weet vraag het maar hoor dan vertel ik het je wel ok
@ henkie
je moet geen commentaar geven als je er niks van af weet Turkije heeft een 600 km lange grens met syrie, het vliegtuig zonder munitie werd neergehaald in het internationale lucht ruim zonder enige waarschuwing het kon ook een Nederlandse vliegtuig zijn die van NAVO basis in Turkije was vertrokken of een Amerikaanse of een van de andere 27 lidstaten van de NAVO..
weet je als de NAVO Turkije nodig heeft zoals in Korea of in Afghanistan dan heeft niemand commentaar. lekkere bondgenoot ben jij wij mogen wel helpen als het nodig is maar jij wilt niet helpen als Turkije je hulp nodig heeft.
en dan hebben jullie het over de aanvallen die Turkije doet over de grens. Turkije zal nooit iets doen wat de internationale recht overschrijd. als er Terroristen zijn die Turkije aanvallen van uit een andere land dan heeft het recht om zich te verdedigen.. bij het neerhalen van de Turkse straaljager was dit niet het geval...
je moet het zo zien de aanval van syrie is een aanval naar alle lidstaten van de NAVO
@ Balthasar Gerards
ik moet om je lachen man.
je moest eens weten waar het Turkse leger werd ingezet in het verleden en hoe heldhaftig ze hebben gestreden voor de Navo.
weet je belangrijk het is dat de Turken hun dienst plicht afkopen het Turkse leger heeft geen man kracht nodig want die is er genoeg daar, ze moeten zelf inkrimpen omdat er te veel mankracht is. het geld hebben ze nodig om het leger te moderniseren nou dan ga ik wel in de rij staan om mijn vaderland te steunen. want weet je we zijn niet verplicht want als je een Nederlandse nationaliteit hebt dan hoef je geen cent af te dragen... Wat doe jij voor je vaderland zou jij 10.000 euro over hebben voor Nederland?
samuray| 25-06-12 | 18:20
U wilt hier beweren dat Turkije de Koerden (U noemt dat 'terroristen') die ook voor een gedeelte in Turkije wonen (meen nog voordat het daar ook Turkije genoemd werd) zo netjes behandeld worden door de Turken?
U geloofd dat zelf?
@ Tis nix
je naam zegt het al je stelt niks voor
de Turken hebben in de eerste wereld oorlog in 7 fronten oorlog gevoerd jullie hebben het niet eens drie uur volgehouden tegen de Duitsers ga nou niet over heldhaftige daden praten want dan kan ik je er wel duizenden van noemen..
weet alleen dat Toen Turkije voor zijn onafhankelijkheid aan het vechten was werd Turkije aangevallen door de Engelsen Italianen Fransen Grieken Russen en de Arabieren en heb ik het niet eens over de hulp die deze landen kregen van Australië en Nieuwzeeland die van heel ver kwamen.
dus ga nou niet over durven en heldhaftige daden praten want wij hebben ze toen allemaal uit ons land verdreven. maar ja wat weet je praat alleen maar.
samuray| 25-06-12 | 18:20
Overigens over de Turkse NAVO inzet niets dan goeds!
@ Henkei
de Koerdische kwestie is heel ingewikkeld er wonen 20 miljoen Koerden in Turkije
en dan door heel Turkije de pkk word gesteund door na schatting 3 miljoen
als ik het over terroristen heb zijn dat de militanten die Turkse steden dorpen en het leger aanvallen. ik zelf ben ook half Koerd en wil niks met de pkk te maken hebben de Koerden en de Turken zijn al 1000 jaar samen ik zeg niet dat ze slecht behandeld zijn, of dat het oosten van Turkije niet verwaarloosd is. maar dat heeft met democratie te en Turkije is nu goed op weg.
wist jij dat de Turkse president Turgut Özal een koerd was, dus de Koerden in Turkije die hebben net zoveel rechten als de Turken, maar ook plichten, de enige wat ze hoeven te doen is ook aan hun plichten houden. net als dat wij dat ook in Nederland moeten.
@ Henkei
wat bedoel je met het laatste
dus de inzet van de Turken doet niets goeds...
ga dat maar aan de Koreanen vragen of aan de afghanen of aan de bosnieers die jullie de dood in hebben geholpen. wat heb de inzet van Nederland gedaan dan?
maar ik hoor het al hier jullie weten van niks dus het is de niet de moeite waard om met jullie in discussie te gaan fijne avond allemaal
Zo te lezen hebben hier niet veel mensen vroeger een potje stratego gespeeld.
De afgelopen laatste 10 jaar heeft Amerika/Israel/monetair-systeem onder ''war on terror' alle landen rond Iran en Syrie overgenomen(Syrie nog nodig voor het 'eindspel').
Hoe ze Turkije nodig hebben om Syrie over te nemen.... Hebben ze Syrie nodig om Iran volledig te omcirkelen. Vanuit 6 landen.. vanaf 110 basissen. Nog 6 dagen gelden gezegd voordat er een vliegtuig te bekennen was... Ze via gaan via TURKIJE. We leven nu eenmaal letterlijk in een Real Life Soap !!
De (wereld)verlichting komt stapsgewijs met donkere plannnen onder mom van democratie(de weg naar globale communisme).
De 'Carter Doctrine' is natuurlijk nog steeds van kracht... en op volle toeren.
De Verlichting = ''The Rule of Law.. And Not The Rules of The 'Jungle'''
Bush Senior.
09/11/1990
Cipiripi | 25-06-12 | 19:54
Cipiripi | 25-06-12 | 20:00
Cipiripi | 25-06-12 | 20:08
Slik toch gewoon op tijd je pillen. Dan hoef je misschien niet zo uit je nekje te kletsen, wijsneusaap.
samuray|25-06-12|19:25
Tjonge, wat zijn jij en de turken heldhaftig zeg. Rot toch op, idioot.
Bottom line, wie zich in het luchtruim van een ander land begeeft, of wie provocerend dichtbij komt, vraagt er zelf om. En niet huiliehuilie doen als je de volle laag krijgt.
Staat me ook nog iets bij van 9 doodgeschoten turken die probeerden een gerechtvaardige Israëlische blokkade te doorbreken.
gerechtvaardigde
samuray| 25-06-12 | 19:07
Sorry een misverstand!
Ik zei: Overigens over de Turkse NAVO inzet niets dan goeds!
Niet anders dan goede dingen...
Betekend: Alleen maar goeds...
Hoop dat U dit nog leest...
Hey beste vriend Samuray, Ik adviseer jou en alle andere Nuchtere mensen om niet in te gaan in de reactie;s van:
Henkei
Tisnix
A. de Bree
Want de reacties van deze drie volg ik al een aantal jaar. Maar zij zijn gewoon computer muizen die niets anders doen dan zo zinloos te reageren en altijd zonder argumenten en bronnen te komen.
Dus hierbij Deze drie verklaar ik als Computermuizen en Spitsnieuwssletten
Gewoon niet erop ingaan, want zij zijn bang dat men achter het waarheid gaat komen, en Turkije zelf gelijk kunnen komen.
** Zelfs gelijk kunnen Geven
EEO | 26-06-12 | 00:26
Beetje jammer dat U zo negatief over me denkt.
Neem eigenlijk altijd de moeite om reacties op m'n mening te beantwoorden en ontwijk discussies niet.
Mijn mening ontstaat in mijn geest, zo denk ik er over, en plemp dat.
Mijn geest is de bron van mijn gedachten, kunt U het mee eens zijn...of niet.
Komt U met redelijke argumenten, tja, dan kan ik door Uw argumenten mijn mening aanpassen of wijzigen.
Je bent nooit te oud om te leren.
Zo was ik het niet eens met Samurai, doch moest hem gelijk geven voor wat betreft de Turkse Navo activiteiten.
Sommige plemps kennen een vervolg, soms een discussie en sommige reaguurders lezen gewoon niet even terug, of komen niet terug.
M'n sorry aan Samuray is hem kennelijk ook ontgaan....
Jammer!; Hij staat er toch echt.
Als ik de Kunduz partijen 'landverraders' noem sta ik daar volledig achter!
Nederlands pin-pas en -code overdragen aan EU/ESM, dit in combinatie met onze soevereiniteit over ons eigen geld kan ik helaas niet anders noemen.
U wel??
De Turken hebben geleerd dat je oorlogen niet meer wint met militair overwicht (wat ze trouwens wel hebben) maar via handel en via de baarmoeder. Syrie weet dat en provoceert er op los. Turkije heeft zichzelf dan ook handig verscholen achter de Navo. Slimme rakkers die Turken.