*

Molukkers woedend om insigne

Ongepast en schandalig", zo wordt door De Molukse regering gereageerd op het voornemen van het ministerie van Defensie om een om een insigne te geven aan de militairen die in 1977 een einde hebben gemaakt aan de Molukse treinkaping bij De Punt.

"Ook na 35 jaar zijn we van mening dat de inzet van het geweld buitensporig, onnodig en zelfs misdadig was. Velen, ook niet-Molukkers, zijn van mening dat de bevrijdingsactie een doelgerichte executie was." Een woordvoerder van Defensie liet weten weten dat de onderscheiding "niet tegen een bevolkingsgroep is, maar voor moedig optreden van militairen die een terroristische actie beëindigden". Ook voor de beëindiging van de gijzeling bij een school in Bovensmilde krijgen militairen een insigne.

Op Radio 1 zei de vorige Commandant der Strijdkrachten, Dick Berlijn, dat hij het betreurt dat er een insigne komt. Het is nog onbekend wanneer de onderscheiding wordt toegekend.

M. van Berkel | 09-06-12 | 14:19 | 34 reacties

Extra foto's

Reacties

Het was ook een regelrechte executie, dat had niks met een arrestatie o.i.d. te maken.

Deze executies, waarbij ook gegijzelde burgers om het leven kwamen werd trouwens uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van dezelfde minkukel die nu de hele tijd in de pers zo verontwaardigd loopt te doen over de vermeend 'onmenselijke wijze' waarop de Israel de terreur van de zielige Palestijntjes aanpakt, dhr. Dries van Agt.

't kan verkeren ...

wat een boel kogelgaten..
geen idee, ik was net geen 2.

Als je burgers (en zeker kinderen) gijzelt om een politiek statement te maken, ben je een terrorist. Terroristen mogen afgeknald worden en als ze het overleven moeten ze zeker 35 jaar na dato hun muil houden. Er zijn mensen die in die trein gezeten hebben en die nog elke dag last van die ervaring hebben. Hetzelfde geldt voor de kinderen in die lagere school.
Kortom, bek houden en blij zijn dat je vrij rond mag lopen.
Hulde voor de militairen die dit gespuis indertijd hebben laten zien dat terrorisme maar op 1 manier kan eindigen.

" marcel, wees blij. Nog een paar van die spartelingen en dan gaat ook voor dhr. Dries na een lang leven EINDELIJK zijn licht uit.

Molukkers kunnen werkelijk maar 1 ding&dat is janken.

"Ook zijn wij 35 jaar na dato van mening dat de gijzelactie buitensporig, onnodig en zelfs misdadig was. Velen, ook niet-Molukkers, zijn van mening dat de gijzelactie een doelgerichte misdaad was"

"geweld buitensporig, onnodig en zelfs misdadig was"
Doden van onschuldige burgers en scholen met kleuters gijzelen was dus normaal en geoorloofd?
-
Wel onzin om de militairen daarvoor nu nog te belonen maar de Molukkers moeten niet zo'n grote mond opzetten. Het waren nou geen lieverdjes die de passagiers gijzelden.

@ El Gringo | 09-06-12 | 14:41
Precies!
En daarna hebben we hier geen trein- en/of schoolkaping meer gezien.
En DAT was de hele opzet.

Hoe sympathiek ik ook dagelijks tegenover de Molukkers sta, het in die dagen door hen ingezette geweld tegen burgers was 'buitensporig, onnodig en misdadig', en Ronnie Lumalessil, George Matulessy, Max Papilaya, Dominggus Rumahmory, Thijs Tuny en Hansina Uktolseja wisten wat ze deden en zijn allemaal terecht geliquideerd.
.
Men moet niet janken achteraf: Het was gewoon hardstikke fout om onschuldige burgers dit aan te doen, en alle middelen waren geoorloofd om er een einde aan te maken. Dat mag toch ook blijken uit de straffen die Andreas Luhulima, Rudi Lumalessil, Junus Ririmasse (die het overleefden) kregen: Die zijn echt niet als helden naar huis gestuurd, maar draaiden de bajes in als de criminelen die ze zijn ...
.

@El Gringo
|
09-06-12
|
14:41
|
Plus veel.

Was een geweldig goede beslissing in die tijd en een goede actie van onze jongens (Mariniers).
Die klootviolen verdiende niets anders. Het zou jou kind maar wezen in die trein of school. Wat nou buitensporig geweld?

Molukkers die het er niet mee eens zijn, komende maandag vertrekt een boot naar molukistan, jullie mogen gratis mee!!! (en er is geen terugreis mogelijk!!!)

Behaard smaalkopje
|
09-06-12
|
15:13
|
Ik ben het in deze met u eens. Ondanks dat ik geweld verafschuw was ingrijpen mijns inziens toen onvermijdelijk.
Het broeide enorm in die tijd tussen de Molukse jongeren en de rest van Nederland. Zelf was ik toen 25 jaar maar in de jaren ervoor was er een sfeer die ronduit bedreigend was.
Ik herinner me nog maar al te goed dat ik op een avond in het weekend in ons vredige stadje richting centrum liep met mijn vriendin om op stap te gaan toen er opeens een meute wilden achter ons aankwam. Gewapend met fietskettingen sloegen ze naar alles wat los en vast zat. Velen hadden stenen en zand in de zakken waarmee ze naar mensen gooiden.
.
Wij zijn ergens naar binnen gevlucht en hebben daar een aantal uren vastgezeten totdat de politie kwam. Velen ontkwamen en sprongen in de beek maar de dreiging bleef.
Als je iemand per ongeluk aankeek werd je bijna doodgekeken.
Ik had geluk dat de zoon van mijn moeders vriendin half Ambonees was en zodoende was ik bij veel jongeren geen onbekende en lieten ze ons met rust. Ik heb andere verhalen gehoord van meisjes die geen belangstelling hadden om verkering met zo'n ventje te willen en daar werd dan 's avonds met een hele groep met stenen de ramen in het ouderlijk huis van zo'n meisje kapot gegooid.
.
Toen de treinkaping en de bezetting van de ambassade voorbij waren heb ik nog heel lang angst gehad in de trein van Utrecht naar Zwolle. We stonden eens een tijdje stil op het traject Amersfoort Apeldoorn en er zaten een paar Molukse jongens in onze coupé .Je mag best weten dat ik stikte van de angst en dat kwam mede door het feit dat die Molukse jongen dreigend en boos naar me zat te kijken.

Madar
|
09-06-12
|
15:39
.
Ik kom uit dezelfde stad als waar jij nu woont, ongeveer even oud en opgegroeid met Indische Molukse en Javaanse en Nederlandse vrienden, maar je zwets een stuk in de ruimte. Of je bent ergens anders opgegroeid dan waar je nu woont en dan weet ik natuurlijk niet hoe en wat. Maar rondom 046 praat je poep. En ook een andere vraag, hoe is het nu om met zoveel ingebeelde angst te moeten leven?

Au contraire
|
09-06-12
|
16:15

Jij vindt en denkt maar wat jij wilt, dit is waargebeurd!

"Molukkers woedend om insigne"
-
"Nederlanders woedend om gijzeling en de domheid daarna bij nazaten van de betrokken Molukkers..."

Deze mariniers waren oorlogsmisdadigers door de moorden op deze Molukkers en verdienen dus zeker geen onderscheiding maar een forse straf. Dat kun je minister Hillen niet aan zijn verstand brengen, want die man heeft geen enkel normbesef.

Het zal allemaal wel hoor.

De Molukkers zijn hier niet uit vrije wil, maar omdat ze een BEVEL kregen om hiernaartoe te komen. Onder de belofte dat Nederland zich in zou zetten voor een vrije RMS. De acties destijds waren het antwoord van militante jongeren op het feit dat NL later werkelijk he-le-maal niets heeft gedaan voor een vrije RMS alsof belofte geen schuld maakt.

Nu waren die acties sterk te veroordelen, beslist een verkeerd middel om de problematiek onder de aandacht te brengen en ik denk ook niet dat het antwoord van onze overheid daarop nou zo verkeerd was. Je zou kunnen zeggen dat die jongens er zelf om gevraagd hebben.
Wel jammer dat er ook een paar gijzelaars bij omkwamen maar ach, collateral damage, niet zeuren, zo is het toch ?

Het rare is dat die van Agt nu zo pathetisch loopt de zeuren over hoe ze in Israel met terreur omgaan.
Wat nog raarder is is dat NL helemaal geen antwoord heeft op islamitische straatterreur maar net doet of dat niet bestaat. Als lui van de hofstadgroep met handgranaten gooien en schieten op agenten dan worden die wel netjes gearresteerd i.p.v. geëxecuteerd. Het kan dus wel. Geen antwoord op islamitische straattereur maar als Molukse jongeren zich daartegen verweren zoals in Alphen dan is het land ineens weer te klein.

Wat een raar land is dit toch geworden.

"Ook na 35 jaar zijn we van mening dat de inzet van het geweld buitensporig, onnodig en zelfs misdadig was"
--
De gijzeling was buitensporig, onnodig, en misdadig. De mariniers die de slachtoffers bevrijdt hebben van deze varkens zijn helden!

@ Mathijse | 09-06-12 | 16:50
Lekker aan het trollen jongen? Oorlogsmisdadigers? Volgens mij heb je dan eerst een oorlog nodig.
Geeft meteen het nivo van je reactie aan.

Molukse regering? Nu weet ik het zeker M van Berkel is geen Nederlander.

@Mathijse | 09-06-12 | 16:50 Vanavond melden bij nachtzuster Nolda voor een stevige spuit en dan maar eens vroeg in je dwangbuisje, daar knap je van op ... :-E
.
@MarcelfromNL | 09-06-12 | 17:08 Hoewel ik het met je eens ben dat Nederland verantwoordelijkheid droeg voor de situatie waarin de Molukkers t.t.v. Soekarno zijn komen te verkeren ben ik het niet eens met je conclusie daaromtrent:
.
Het was van vrijwel meet af aan volstrekt helder dat er nooit een Molukse Republiek zou komen, onverschillig wat Nederland ook zou doen:
Bij die realiteit hadden de Molukkers zich al in de jaren '50 moeten neerleggen ...
.
Ik ben het met Madar eens dat veel Molukse jongeren zich in de jaren '60 en '70 ZEER beroerd hebben gedragen, precies zoals zij beschrijft: Tuig was het toen!
.
Daar is pas iets aan veranderd NA de liquidatie van de terroristen bij De Punt: Óók in dat opzicht was dat een geslaagde actie, zij het pas achteraf vast te stellen ...
.
Dat gezegd hebbende: Ik sta positief tegenover de Molukkers: Zij hebben destijds voor Nederland gekozen (al was er misschien niet veel keuze) en ze zijn met lege handen komen te staan. Daar kan niemand wat aan doen, en ZEKER onschuldige burgers niet, maar ZUUR is het wèl ...
.
En ik vind dat Nederland onvoorwaardelijk de kant van de Molukkers moet kiezen in hun (Tilburgse) problemen met het Marokkaanse gespuis: Ik vind het een totale afgang dat dat toen niet is gebeurd, en nog stééds niet gebeurt ... :(
.

Het geeft verder dat u een obenul der 1e klasse bent Rapalje, met uw vrijblijvend gebabbel over wie wel en wie geen Nederlander is ik praat u wel even bij.

De Molukkers die naar Nederland kwamen waren militairen van het KNIL die voor ons vochten, onze jongens in de oost dus.

Toen we onder druk van de VN (lees : USA ) Indonesië op moesten geven werd hun positie daar onhoudbaar, ze werden daar door de Indonesiërs gezien als een soort NSBers, ze hadden geheuld met de vijand, met ons dus. Daarom kregen ze het bevel om naar NL te komen met hun familie. Toen ze in NL aankwamen kregen ze ontslag uit het leger.

Dat is een omgang met mensen die voor ons vechten waarin u als echte belanda zich vandaag de dag nog wel zult herkennen neem ik aan. 1 van de redenen waarmee het bevel goedgepraat werd is dat NL zich sterk zou maken voor een onafhankelijke republiek voor de Molukkers los van Indonesië. Dat was de beloning voor de Molukkers voor hun collaboratie met ons.

Buiten het doen van die belofte heeft NL daar verder nooit iets aan gedaan en daarom werden die jongeren destijds zo boos op ons.

Sinds die tijd is er echter altijd een president van de Molukken geweest, en ook een regering. Ze bevind zich in ballingschap, hier in NL.

President van de RMS is op dit moment John Wattilete. De regering van de RMS bestaat verder uit 2 ministers John Pesulima en Wim Sopacua.

Het zijn allen Molukkers die zijn geboren in NL. In 2010 werd het staatsbezoek van de president van Indonesië nog afgezegd omdat hij bang was gearresteerd te worden omdat de regering van de Molukken een kort geding had aangespannen.

Nou niet meer rondtrollen op het internet met imbeciele opmerkingen over het Nederlanderschap van M. van Berkel, zelf heeft u namelijk nog minder kennis van de materie als de eerste de beste inwoner van -ik noem maar wat- Benin.

@Mathijse | 09-06-12 | 16:50

Ik heb hier nog een stevig stuk touw liggen. Geef me je adres, dan stuur ik het op.

De Molukkers waren de eersten die misbruik maakten van het begrip discriminatie.
Van mij mogen ze allemaal op een vlot worden afgeduwd.

De molukkers waren moordenaars.
Ze hebben een man in de trein geexecuteerd alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Ze hebben gemoord in nederland en daar moeten wij begrip voor hebben.
Even lachen.
Vele mensen leefden dagenlang in doods angst en die angst hebben ze nog.
In Indonesie waren het overlopers om eigenbelang.
Dat moeten de mensen hier in nederland niet gaan ophemelen alsof ze voor ons gevochten hebben.
Ze dachten er beter van te worden als ze de nederlanders hielpen.
Ze dachten een eigen staat te krijgen maar dat heeft niet zo uitgepakt.
Dachten jullie dat ze anders de nederlanders hadden geholpen ?
Ik dacht het niet.
Daarna moesten ze vluchten voor hun leven en terecht.
Het zijn oproerkraaiers en herrieschoppers en zijn het nergens mee eens, alleen met zichzelf.
We hebben hier een president van de rms zitten wat niets inhoud, een president zonder land, net als kinderen die presidentje spelen.
Het zijn gewoon losers die overal profijt van willen hebben.
Ze hebben alleen verkeerd gegokt in het verleden door met de
nederlanders te heulen.
Nu leven ze van uitkeringen en rotzooi maken en geven de anderen (marokkanen) de schuld.
Ook de molukkers in indonesie zijn van vaak van hetzelfde slag, ook hier is er altijd heibel met ze.
Ze denken dat ze achtergesteld worden tegenover de gewone bevolking.
Ook hier hebben de molukkers een minderwaardigheidscomplex en dat kan ze heel gevaarlijk maken.
En dat zit ook in nederland.
Maar in mijn ogen zijn het nog steeds moordenaars, want als je de beelden van de Punt hebt gezien dan gruwel je nog.
Gruwel tegen de molukkers die zichzelf mensen noemen.
Nou ik niet.
Ik zie de beelden nog duidelijk voor me.
Mensen die dit goed proberen te praten zijn voor mij niet goed in den hoofd.
Dit verleden is niet goed te praten, ze hadden toen allemaal tegen de muur gezet moeten worden.
Ze hadden gewoon afgeknald moeten worden, dat deden ze zelf met de gijzeling ook.
Oog om oog ....................
Nu zijn er molukkers die betrokken waren bij de Punt, en zijn nu vrij man.
Hun straf zit erop zeggen ze.
Dat deugd voor geen meter, die hadden NOOIT vrij mogen komen.
Vele mensen hebben een trauma voor het leven, dank zij die molukkers.
Gaaies is het, niets meer niets minder.
En de ellende komt wel weer eens terug.
We zijn niet van ze af.
Alleen als we ze op een bootje naar Indonesie zetten, dan komt het wel goed.
Dan zijn we pas van ze af, zeker weten.

Da's grappig Het Zilte Nat, ik ken er niet 1 die zich zo gedraagt. Als er al 1 een vermoeden had van zoiets dan kon je dreun op je snufferd krijgen, dat wel.

Hele groepen tegen elkaar, dat ook. Het zal niet voor niets zijn dat Nederlanders hen vroeger buitengewoon geschikt achtten voor militaire dienst aan Nederland.

Voorlopig zijn ze aardig geïntegreerd hier op een manier waar hele volksstammen een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. Het enige waarin ze tegenwoordig nog niet op Nederlanders lijken is dat zij wel in het geweer komen tegen Marrokaanse straaterreur waar slapjanus Jan Kaas & consorten zich dat alles maar laat aanleunen.

Maar goed, dat zal wel een kwestie van tijd zijn.
Heeft u een voorbeeld van zo'n discriminatie aanklacht ?

dirkx60
|
09-06-12
|
23:27

Mogen uw boot vol met moslims zitten.
De hedentijdse molukkers in Nederland leven altijd met de schaamte van.
Dat kan je van geen enkele moslim zeggen.

Mathijse
|
09-06-12
|
16:50
Gelukkig was je er weer zodat ik ff op de knop kon drukken !
Je moet intens in vreugde leven dat je hier (net als een ieder) onder een nick kunt werken !
Een knappe Scania had ik je gegund bij het per ongeluk oversteken !

Vind een medaille voor het doorzeven van een trein wel wat overdone...

Treinkaping / gijzelingsactie is sowieso altijd fout en daarmee verspeel je alle rechten om tegen het beëindigen daarvan door de politie/marechaussee te protesteren. Als Molukkers geweld buitensporig vinden hadden ZIJ dit geweldsmiddel in eerste instantie nooit moeten gebruiken door de kaping/gijzeling van jonge kinderen te moeten beginnen en ze hadden bovendien ook na inzien van HUN fout zich ook geweldloos kunnen overgeven.

Aan de andere kant is insignes uitdelen in tijden van crisis een ongelooflijk domme actie. Zeker 35 jaar na de dato. Dat hadden ze 35 jaar geleden moeten doen (toen ook een coalitie CDA/VVD of hooguit 34 jaar geleden. Dit is gewoon een zeer onnozele, eenvoudig door te prikken, goedkope verkiezingsstunt. Een poging om het volk (Nederlanders aan de ene kant / Molukkers aan de andere kant) lekker bezig te houden om de aandacht af te leiden dat er tientallen miljarden euro's wordt overgemaakt aan het door en door corrupte, bestuurd door oplichters, Griekenland, wat nu nog steeds meer geld uitgeeft dan het met belastingen binnenhaalt.

Het verbaast me dat tot dusver niemand in zijn/haar reaguursels dit belicht heeft. Heeft de goedkope verkiezingsstunt dan toch succes?

Je hoeft met buitenlandse terroristen die Nederlandse burgers gijzelen geen medelijden te hebben.
Ministerie van Defensie +1
Molukkers -1

De enige reden die ik kan verzinnen om die mariniers GEEN lintje te geven is het feit dat ze een paar van die klote-terroristen hebben laten leven.

Eigenlijk zijn het gewoon Tukkers, Molestukkers.

Bezig met verzenden!

Column

Filemon Wesselink

Je zult niet snel zeggen dat detectives een slechte invloed op je hebben. Immers: de goede...
meer >

Files

1 / 8 km

meer files