In Griekenland heeft een woedende menigte vannacht jacht gemaakt op een groep fiscaal rechercheurs die controles uitvoerden bij horecabedrijven. De belastingcontroleurs wisten uiteindelijk op het eiland Hydra een politiebureau in te vluchten.
Veel horecaondernemers zijn woedend over de strengere controles van de Griekse belastingdienst op de naleving van btw-afdracht. De bedrijven innen deze wel bij de klant, maar dragen de belasting niet af aan de staat. Bij de controle werd een horecaondernemer gearresteerd.
Vuurwerk
Het politiebureau waar de inspecteurs zich hadden verschanst, werd aangevallen met stenen en vuurwerk. De betogers, die de horecaondernermer wilden bevrijden, sneden de electriciteitskabels van het politiebureau.
Uiteindelijk konden de fiscaal rechercheurs met hulp van versterking vanaf het vaste land worden ontzet.
Reacties
"De bedrijven ineens deze wel bij de klant"
Sure.. Neem nog maar een biertje Geerdink.
Als ik het goed begrijp houden de horecaondernemers zich niet aan de wet en worden zij gezien als de good guys? Beetje raar allemaal..
Geerdink lees het eerst zelf even na voor je het neer plempt ;)
@J. Geerdink
Gaarne BOB sleutelhanger inleveren S.V.P.
De ondernemers houden zich niet aan de wet en worden gezien als de good guys.
Inderdaad.
Nederland kan wel wat Griekse spirit gebruiken, het word hoog tijd dat we ook hier de overmaat aan controleurs, agenten, boa's en weet ik veel hoe ze zich noemen eens een toontje lager laten zingen.
Per slot van rekening is belasting niets meer of minder als gelegaliseerde diefstal. Verder zijn er hier in NL ook al zat kansenwijken waar dit soort mislukte mini mussolini's zich amper nog durven te vertonen waarna ze hun chagrijn gaan afreageren op de schaarse types die nog met werken een boterham trachten te verdienen.
Met pek & veren de stad uitjagen die lui.
Valt me op dat ik deze pagina 3 keer heb moeten verversen voordat hij laade
MarcelfromNL | 18-08-12 | 19:03
Toch zijn het de horecabedrijven die de diefstal plegen hier. Ze brengen het immers wel in rekening bij de klant. Dat wil zeggen, jij als goede klant geeft de barman geld voor iets wat niet geleverd wordt.
Je geeft hem geld voor iets dat niet geleverd word ???
Je gaat voorbij aan de essentie van de Belasting op de Toegevoegde Waarde. De barman word dubbel genaaid, omdat hij die winstbelasting af moet dragen voor de eerste keer, en omdat hij onbezoldigd belasting moet innen voor de tweede keer.
Waarom ga je zelf geen aangifte doen bij de fiscus ?
Dan zeg je gewoon nou ik heb voor een tientje bier gekocht, hier heb je 1,90. Of 2,10 is het alweer tegenwoordig.
Dat hele BTW systeem is een belasting die zo ziek is als wat.
De 5e penning op ALLE winst die er gemaakt word in een land. En dan nog een exploderende staatsschuld, begrotingskort zo fors dat er bladzijden in het staatskasboek bijgeplakt moeten worden, en geen geld om leraren. brandweer, politici, en doktoren te betalen.
En zo'n figuur die komt dan bij jou in de tent zitten, de hele avond op 1 spa rood, om te kijken of je misschien niet stiekem 30cent aan fooi in je zak steekt?
Ik vind dat niet normaal hoor. Normaal is dat je zulke controleurs een dreun op d'r snufferd geeft, d'r wapens afpakt, je zaak uittrapt, en ze vervolgens de stadsgrenzen over jaagt.
Ga daar mijn aangifte maar bestuderen ...
@Zenom1 | 18-08-12 | 18:46: dat is niet raar, dat is daar de norm. Geen of zo weinig mogelijk belasting betalen. Om vervolgens de door het volk gekozen regering de schuld te geven van het feit dat die het geld dan maar in het buitenland moeten gaan lenen. Om dat buitenland er vervolgens de schuld van te geven dat ze het vel over de oren wordt getrokken. Ook de gewone Griek zou echter eens naar zijn verderfelijke belastingmoraal moeten kijken.
@MarcelfromNL | 18-08-12 | 20:00
Ik begrijp je boosheid over de doorgeschoten controledrang van de Nederlandse Staat. Die vind ik ook soms te ver gaan.
Maar je zou meer sympathisanten vinden als je je taalgebruik aanpast. Ik heb namelijk een nog grotere hekel aan agressievelingen dan aan de overheid.
Dat belastingen gelijk staan aan gelegaliseerde roof, daarover zijn wij het helemaal eens. Dat we een veel te grote overheid hebben en dientengevolge een verstikkend hoge belastingdruk: ook eens. Maar als burgers in het ene land alle belastingwetten aan hun sirtakilaarzen lappen draaien burgers in andere landen (met name in die landen waarin geen dubbeltje van de tafel kan rollen zonder dat de Belastingdienst het merkt, zoals Nederland) daarvoor op.
.
Je kunt dus de kant kiezen van frauderende Griekse barbazen, maar je schiet jezelf daarmee wel in de voet. Wat ze daar niet betalen, mogen wij bijpassen.
Dat ze mijn geld maar terug sturen die l*mzakken !!
Protesteren daar zijn ze goed in , dat is ook het enige !!
Het is te hopen wat er eigenlijk aan de hand is. Een klant betaalt WEL belasting over zijn aankopen (bier,brood etc) maar de ondernemer sluist het niet door naar de Regering (wegen, scholen, politie, leger, uitkeringen) maar steekt het in zijn eigen zak.
Het zou mij niets verbazen als je verzekeringspremies ook niet doorgesluisd worden naar de verzekeringsmaatschappijen maar bij de tussenpersoon blijft hangen. Als je huis dan in de fik gaat krijg je niets, je hebt immers geen premie, aan de verzekeringsonderneming, betaald.
Griekenland heeft een linkse regering, de meeste mensen hebben links gestemd. Waarschijnlijk zijn deze belastingdieven dan ook linkschen mensen.
Was het geen voorwaarde voor meer EU-geld dat de belastinginning op orde moest zijn?
De beschuldiging dat de Grieken belastingtechnisch dingen doen waar wij hier niet over zouden denken raakt kant noch wal.
In mijn eerdere beschouwing over hoe de BTW werkt vergat ik nog het volgende voorbeeld te geven.
Klant : Doe me even 10 bier joh, en schrijf het even op, ik betaal straks wel.
Ondernemer : Natuurlijk mijnheer, alstublieft, hier heeft u 10 bier.
Klant : Nou het was lekker hoor, toedeledoki !
Ondernemer : Mijnheer mijnheer u vergeet te betalen ! Hallo Mijnheer !!!
Klant : .......................
Fiscus : Hallo, u heeft hier een rekening geschreven voor 10 bier. Wilt u gelijk even 2,1 biertjes BTW betalen, en rap een beetje, en zo niet dan leggen we beslag op de hele tent en verkopen we de boel.
Zo werkt het met de BTW. De omzet staat op papier. Dat de ondernemer zijn geld niet heeft gekregen dat trekt hij dan maar af van de winst, maar die BTW die moet on-mid-de-lijk afgedragen worden.
Nu over de situatie hier in Nederland, met onze hoge belastingmoraal.
Jan Kees de Jager, zegt die naam u iets ?
Wat deed die knaap eigenlijk voordat hij minister werd ?
Is er nog iemand hier die nog weet dat hij
ooit
een bedrijf had, met werknemers
maar dat Jan Kees eventjes vergat om de pensioenpremies voor zijn mensen te betalen.
Da's kut zeg, na tijden een vet salaris uit dat bedrijf getrokken te hebben gaat het ineens op de fles !!!
Vooral vervelend voor die ex-werknemers, hun pensioenaanspraken gaan in rook op (of geloofd er iemand dat die lui wel een pensioen gaan krijgen terwijl er geen premies zijn betaald ? )
Jan Kees gaat vrijuit want niet aansprakelijk voor schulden van de BV en hé da's nou toevallig zijn pensioenpremies uit dat bedrijf zijn wél betaald !
Dit soort berichten zult u niet lezen in de staatsmedia natuurlijk.
En dit soort opgeblazen kikkers zal ons een peptalk moeten gaan geven hoeveel beter wij het hier doen als de Grieken met hun verderfelijke belastingmoraal ? Betalen mensen, want wij zijn zoveel beter als die vermaledijde Grieken nietwaar. Luiwammesen daar aan de Mediterranee !
Ik ben er zolangzamerhand wel zo zat van dat het me helemaal niet meer interesseert dat ik misschien meer medestanders zou verwerven met gematigde taal !
Wie het nu nog niet ziet die verdient niet beter als te leven als een wandelende pin-automaat van de staat. En wie het wel ziet zal het met me eens zijn dat tegen de muur of aan een boom beslist niet overdone is.
Wat mij betreft hebben die Grieken groot gelijk.
@MarcelfromNL
Je verhaal raakt kant noch wal. Je ziet wat belastingontduiking met een land doet. Bovendien werkt dit corruptie in de hand. In Griekenland is de corruptie zo diep geworteld in de maatschappij, dat sommige ambtenaren rijker zijn dan de instantie waar ze voor werken. Hier plukt de samenleving totaal geen vruchten van.
Ook je verhaal over BTW klopt niet helemaal. Elke ondernemer kan een deel van zijn afzet afboeken als verloren. Dit kan door diefstal, overschrijding THT, enz. Over niet verkochte producten hoeft men geen BTW af te dragen. Het is de belastingdienst zelfs verboden om meer BTW te heffen dan de ondernemer binnen heeft gekregen. Dit kun je als ondernemer zelfs met terugwerkende kracht verhalen.
DzY |
19-08-12
|
08:14
Na dat ik alle heffingen, belastingen en zop betaald heb blijft er een netto salaris overwaarvan de ziektekosten verzekering nog betaald moet worden.
Vrij besteedbaar netto geld?
Nee, bij alles wat ik koop word er nogmaals een belasting van 21% ingehouden, bij aankoop van benzine, sterke drank, bier en tabak, betaal ik ook nog eens belasting over door de staat reeds geheven belastingen (accijnzen).
Koop je een beetje leuk aangeklede auto, betaal je BPM over de kale auto prijs en over al de accesoires, waarna over de totaalprijs dan nog eens 21% btw betaald moet worden....
Henkei | 19-08-12 | 10:39
Ik zeg ook niet dat ik aanhanger ben van BTW, ik geef een medereaguurder aan dat hij uit zijn nek lult