Een paar jaar geleden ben ik eens benaderd door een mevrouw met de vraag of ik mee wilde gaan naar een voedselbank. Ze was moeder van twee dochters en zat in de financiële problemen na de echtscheiding van haar man, die hele grote schulden bleek te hebben gemaakt. Gezamenlijk gingen we er naar toe. De moeder had er een dubbel gevoel bij: vreugde om het voedsel dat ze kon halen maar ook een ongemakkelijk gevoel van schaamte. Ik herinner mij de goedwillende vrijwilligers en de kratten met voedsel.
Vanmorgen hoorde ik dat er steeds minder voedsel wordt gebracht bij de voedselbanken, maar dat er wel steeds meer mensen voedsel komen halen. Dat is dus een probleem.
Nou ben ik geen SP'er die meteen roept dat het Kabinet actie moet ondernemen of dat er gebruik moet worden gemaakt van Europese subsidies. Ik moet er niet aan denken. Dat betekent dat er ambtenaren in dienst moeten worden genomen om regeltjes te maken. Dat de mensen die gebruik willen maken van een voedselbank tien formulieren moeten invullen en dat er bij iedere voedselbank twee ambtenaren worden aangesteld om de gang van zaken en elkaar te controleren. Voor al dat geld kun je heel veel mensen aan voedsel helpen.
Laten we zelf de handen eens uit de mouwen steken. Breng bijvoorbeeld je kerstpakket, waar je toch meer dan de helft niet van gebruikt even langs bij de dichtstbijzijnde voedselbank. Of maak zelf een pakketje met (houdbare) spullen. Ik krijg, als zelfstandig ondernemer geen kerstpakket van mijn baas, ik ga dus zelf een pakketje samenstellen en brengen. Lekkernijen voor de Kerst kun je het best tussen 19 en 22 december inleveren. Aangezien ik er in ieder geval een kerstkrans bij wil doen, ga ik dus in die periode.
Alle beetjes helpen. Doe je ook mee?
(zie voor de dichtstbijzijnde voedselbank: www.voedselbanken.nl)
Je bent niet ingelogd, klik hier om dat wel te doen: login.
Reacties
Wow. Rita Verdonk die wat verstandigs zegt. Het kan dus wel.
Zqwiqly | 08-12-11 | 08:45 | Misbruik meldenMooie actie, maar of het zoden aan de dijk zal zetten ik betwijfel het.
Raiza | 08-12-11 | 08:53 | Misbruik melden@Raiza | 08-12-11 | 08:53
Ikkewelhoor | 08-12-11 | 09:03 | Misbruik meldenAlle beetjes helpen.
Rita,
Watutsi | 08-12-11 | 09:12 | Misbruik meldenMisschien moeten de veroorzakers eens een leuk nobel kerstpakketje samen stellen vanuit Den Haag in plaats van de rest van Nederland weer een complex aan te praten.
Goed initiatief! Doe dit zelf ook. Ben bij het uitgiftepunt van een voedselbank. Het aantal mensen wordt meer, het aanbod voedsel, helaas, minder.
MarthaVandeLaar-Habernickel | 08-12-11 | 09:12 | Misbruik meldenGoed initiatief! Doe dit zelf ook. Ben bij het uitgiftepunt van een voedselbank. Het aantal mensen wordt meer, het aanbod voedsel, helaas, minder.
MarthaVandeLaar-Habernickel | 08-12-11 | 09:12 | Misbruik melden@Watutsi:
Amstel | 08-12-11 | 09:25 | Misbruik meldenIdd. Laat de managers bij de banken die miljoenen bonussen opstrijken maar es hun bonus aan de voedselbank schenken. Als 20 managers dat één keer doen zijn ze jaren uit de brand, lijkt me zo.
Sorry mevr. Verdonk ik doe niet aan symptoombestrijding.
blaasbaan | 08-12-11 | 09:33 | Misbruik meldenZe was moeder van twee dochters en zat in de financiële problemen na de echtscheiding van haar man, die hele grote schulden bleek te hebben gemaakt.
Curseror | 08-12-11 | 09:34 | Misbruik melden-
Dat klopt niet.
-
In Nederland kan je alleen schulden maken als beide partners tekenen voor het aangaan van de schuld.
Dit geld voor gehuwden in gemeenschap van goederen.
Waren ze getrouwd onder voorwaarden dan zijn het zijn schulden.
-
Verhaal klopt dus niet
hahahaha.......ik ken een medewerkster voedselbank die alle shampo en zeepjes achteroverdrukt......die verkoopt ze weer.
J.F.H. | 08-12-11 | 10:08 | Misbruik meldenIk krijg een boekenbon voor kerst.
flowert | 08-12-11 | 10:24 | Misbruik melden*nomnomnom*
Begint dit mens nu ook al te zwammen over voedselbanken?
the_self | 08-12-11 | 10:34 | Misbruik melden@MarthaVandeLaar-Habernickel
the_self | 08-12-11 | 10:35 | Misbruik meldenGa je toch werken, krijg je meer geld kun je meer vreten!
@J.F.H.
Curseror | 08-12-11 | 10:53 | Misbruik melden-
Zo gaat het bij het Leger des Heils ook.
-
Ze halen eerst al het goeie en mooie spul eruit en de rest is voor het gepeupel.
Een kerstpakket is tegenwoordig een sigaar uit eigen doos, gekregen van graaiers.
wtf_ftw | 08-12-11 | 11:02 | Misbruik meldenTrouwens Rita, die voedselbanken kunnen echt wel weg.
wtf_ftw | 08-12-11 | 11:04 | Misbruik meldenMarc Rutte heeft laten weten dat het hebben van weinig geld niet gelijk staat aan arm zijn.
En hij zal het wel weten.
Dus.
Column: De voedselbank
Ja Mvr verdonk een leuk idee en geeft u meteen maar het goede voorbeeld en geef maar eens voor de verandering een héél groot pakket aan de voedselbanken,I.P.V een misselijk column te schrijven.
Plexxor | 08-12-11 | 11:13 | Misbruik meldenU heeft een behoorlijk kapitaal vergaard in uw leven toen u nog bij die Neo-Liberale graai partij was, dat de voedselbanken nodig zijn is mede door u en u vroegere VVD Graai,privatisering,kapitalisering,globalisering en financiele ellende uitstortende partij te Danken.
Het is voor u niet te wensen dat u tijdens het kerstfeest aan deze ellende moet denken.
Ik wens u en u naasten een prettige ongestoorde kerstfeest toe.
Voedselbanken kunnen ook weg. Hoe meer voedselbanken hoe meer armoede. Elke organisatie die opgestart wordt om 'armen' te helpen zal volop gebruikt wordt. We leven namelijk in een land waar je slachtoffers kan creëren.
Watutsi | 08-12-11 | 11:18 | Misbruik melden.
Ik vind het wel eens een sport om een zo uitgebreide maaltijd voor zo min mogelijk geld te kunnen bereiden. En ik moet zeggen ik kom daarin erg ver. Het kan prima, maar je moet ook willen. 20 jaar geleden waar er ook arme mensen, misschien was die groep kleiner maar toen waren er ook geen voedselbanken. Je kunt met gemak voor minder dan 5 euro een volledige gezins maaltijd per dag op tafel zetten. En als je genoeg klaar maakt kun je er zelfs meerder dagen van eten?
(help ik verlies mijn linkse gedachtegoed)
Watutsi | 08-12-11 | 11:18
U kunt ook u eigen faeces bereiden! Nog goed koper eet smakelijk
Plexxor | 08-12-11 | 11:24 | Misbruik meldenWatutsi | 08-12-11 | 11:18 |
Hier boven is geen belediging hoor, maar mijn vingers gingen even sneller dan mijn gedachten hierover, overigens ben ik erg benieuwd hoe u dat voor elkaar krijgt 'voor minder dan 5 euro een volledige gezins maaltijd per dag op tafel zetten'
Plexxor | 08-12-11 | 11:29 | Misbruik meldenuit hoeveel leden bestaat u gezin en wat zet u dan op tafel ik ben erg benieuwt hoe op deze mannier de voedselbanken in u mening overbodig worden.
Met vriendelijke groet.
Plexxor | 08-12-11 | 11:29 | Misbruik melden
Nou ik hoef dat niet volledig te verklaren. En ik behoor tot een gezin maar HEB geen gezin. En ik hoef het niet te doen, maar vind het leuk gewoon om eens te kijken wat tot de mogelijkheden behoort. En ja als je creatief bent is er veel mogelijk.
Watutsi | 08-12-11 | 11:44 | Misbruik melden.
Maar zoals u wilt, u neemt Spaghetti Bolognese.
Spaghetti: € 1,-
Blikjes tomaten puree: a € 0,07 per stuk.
Eventuele toevoeging naar keuze a max: € 2,-.
Hier kun je een vol pan van koken en blijf je waarschijnlijk nog onder € 4,-.
Tevens zouden mensen eens wat vaker naar de markt moeten gaan. Daar zijn groenten en fruit namelijk stukken goedkoper. De ene dag zal het 6 euro zijn de andere dag 4. Kip is bijna het goedkoopste vlees wat er is. En verder niet te veel eisen over diversiteit want in zo'n positie ben je op dat moment niet. Heb ik de C1000 kilo knallers nog niet eens mee gerekend.
.
Ik zeg nergens dat mensen het niet zwaar hebben. Alleen de voedselbanken maken het mensen gemakkelijk en ontnemen ze weer een stukje verantwoording.
Veel mensen in Nederland weten geen prioriteiten te stellen, waarin veel huishoudens eten al niet meer tot de eerste levensbehoefte geldt.
@Curseror | 08-12-11 | 09:34
De meeste mensen die in gemeenschap van goederen trouwen zijn zo naïef om te denken dat hun allerallerliefste waar ze zo fijn mee praten, seksen, soulmaten, nooit in een zelfzuchtige klootzak/trut zal veranderen die er een financiëel tweede leven op na houdt of die nadat je voornemens bent om te scheiden het limiet op alle cards nog even maxt.
doe eens niet | 08-12-11 | 11:48 | Misbruik melden.
Toch komt dat regelmatig voor. Trouwen op huwelijkse voorwaarden zou standaard moeten zijn en wil je toch in gemeenschap van goederen dan eerst onderzoeken of je wel bij je volle verstand bent.
@ Watutsi
flowert | 08-12-11 | 11:48 | Misbruik meldenDat lukt me ook regelmatig. En dan is het echt geen karige hap, maar gewoon erg lekker.
Daarentegen is het ook wel eens lekker om voor een klein kapitaal aan delicatessen weg te fratsen, gewoon omdat het kan.
Watutsi | 08-12-11 | 11:44
Plexxor | 08-12-11 | 11:52 | Misbruik melden'Veel mensen in Nederland weten geen prioriteiten te stellen, waarin veel huishoudens eten al niet meer tot de eerste levensbehoefte geldt'
Als ik u dit hoort zeggen dan kan dat heel goed uit een mond van een VVDer komen, Dat wil niet zeggen dat u een VVDer bent,maar het door u zo gerespecteerde linkse gedachten goed laat u dan wel varen , wat u overigzins zelf al opmerkte.
En het door u opgenoemde gastronomische recept hier boven, hoop ik dat u moeder heel wat lekkerder kookt en op tafel zet dan het door u geschreven recept.
Tsa onze moeders zijn Onmisbaar jammer dat ik de mijne niet meer heb.
@Watutsi | 08-12-11 | 11:18
doe eens niet | 08-12-11 | 11:58 | Misbruik meldenVijf euro voor een avondmaaltijd is inderdaad prima te doen. En dan kun je ook nog allerlei variaties bedenken en groentes inkopen die je in meerdere gerechten kunt gebruiken. Maar als je kinderen in de groei hebt kun je ze moeilijk enkel een avondmaaltijd geven. Er moet ook gezond brood plus beleg mee naar school, fruit (is overal aan de prijs, ook op de markt) en drinken. Plus als ze in de groei zijn vreten ze het behang van de muren. Die van mij vrat 8 broodjes per dag, is inmiddels twee meter lang en uitgegroeid, goddank. Dus nu nog maar gewoon 3 broodjes mee ;-)
doe eens niet | 08-12-11 | 11:58 |
De Schijf van vijf daar kom je niet met €5 aan dat kost behoorlijk meer.
Plexxor | 08-12-11 | 12:02 | Misbruik meldenPlexxor | 08-12-11 | 11:52 | Misbruik melden
Nee ik ben geen VVD'er. Links dwingt me er soms toe om mijn linkse gedachten goed te laten varen.
Watutsi | 08-12-11 | 12:04 | Misbruik meldenGastronomisch recept? En wat bazel je nou over lekker koken.
Het gaat om een maaltijd op tafel zetten. Zoals ik al zei, als je in de voedselbank situatie zit dan ben je niet in de positie eisen te stellen maar moet je blij zijn met eten op tafel. Ik sta niet achter linkse gedachten goed van bijvoorbeeld de SP, die graag slachtoffers slachtoffer wilt laten. Ze hebben het constant over het niet kunnen van dingen. Ik ben geboren in een 'prachtwijk' Dus ik weet heel goed waar ik over praat als ik het hebt over prioriteiten stellen. Mijn links gedachten goed gaat over onrecht en gelijkheid en de liberale gedachten. Niet over de zieligheidsindustrie waar in Nederland grof geld aan verdiend wordt. We zijn in Nederland zo verschrikkelijk ver van de realiteit verwijderd.
doe eens niet | 08-12-11 | 11:48 |
Ervarings deskundige?
Plexxor | 08-12-11 | 12:06 | Misbruik meldenWe kunnen ons beter afvragen waarom de voedselbanken er zijn! dan afdwalen en het uitwisselen van deze zo overheerlijke recepten!
Plexxor | 08-12-11 | 12:10 | Misbruik melden@Plexxor | 08-12-11 | 12:02
doe eens niet | 08-12-11 | 12:15 | Misbruik meldenJe moet je maaltijden goed plannen per week en spullen kopen die je in andere variaties ook weer bij elkaar kunt gebruiken. Dat kan prima binnen de schijf van vijf.
doe eens niet | 08-12-11 | 11:58 | Misbruik melden
Ik zeg ook niet dat het exact 5 euro is. Maar als je kijkt wat fruit en groente op de markt kost. Dat scheelt een hoop. Maar nee mensen kopen het liever in de supermarkt(duurder) of vanuit een potje waar geen enkele vorm van vitamine nog in zin.
Watutsi | 08-12-11 | 12:19 | Misbruik meldenEn natuurlijk is het meer dan een avondmaaltijd. Maar mensen zouden eens door hun eigen financiën moeten lopen om te kijken waar ze al niet op kunnen bezuinigen. 80% van de mensen betaald veel te veel zorgverzekering, er zitten zoveel diensten en producten in die pakketten waar je nooit gebruik van maakt. Veel mensen weten niet eens wat een maandelijkse telefoonrekening is. En misschien moeten dingen als televisie en internet niet tot de levensbehoefte horen maar tot een luxe artikel. Veel mensen in dergelijke posities komen uit luxe positie en vinden het gewoon moeilijk om concessies te maken. Het is een schaamte positie die mensen er toe maakt bepaalde dingen niet te willen opgeven. En ja als je die mensen allemaal mee neemt zal er nog een klein groepje zijn die het heel erg zwaar heeft, maar het het zo toenemende aantal voedselbanken en de vraag er naar, daar geloof ik niet in.
@Plexxor | 08-12-11 | 12:06
Als je bedoelt met ervaringsdeskundige als in koken voor een gezin: ja. Verder ben ik gewoon van huis uit een krent, overigens nooit zonder verlies aan comfort, het moet wel leuk en lekker blijven. Maar ik zou de vrekkenclub nog wat kunnen leren waarschijnlijk ;-)
doe eens niet | 08-12-11 | 12:19 | Misbruik meldenWatutsi | 08-12-11 | 12:04 |
Jij wilt volwassen mensen opvoeden hier in Nederland dat lukt Links zowel Rechts niet! laat staan en vlot schrijvend jong volwassen persoon neem ik maar voor het gemak aan.
Plexxor | 08-12-11 | 12:21 | Misbruik meldenMisschien nodigd Mvr Verdonk u wel uit op haar Kerstdiner.
Plexxor | 08-12-11 | 12:21 | Misbruik melden
Ik wil niemand opvoeden. Ik constateer alleen. Nederland kent geen echte armoede (armoede: geen eten, geen huis, geen zorg). Snap niet waarom u constant mij als persoon er bij betrekt, 'jij wilt dat en jij wilt zo' 'misschien nodigt blabla'. Het is een discussie over een onderwerp niet over mij. U laatste zin slaat dan ook werkelijk helemaal nergens op.
Watutsi | 08-12-11 | 12:27 | Misbruik meldenPlexxor | 08-12-11 | 12:21 | Misbruik melden
Ik wil niemand opvoeden. Ik constateer alleen. Nederland kent geen echte armoede (armoede: geen eten, geen huis, geen zorg). Snap niet waarom u constant mij als persoon er bij betrekt, 'jij wilt dat en jij wilt zo' 'misschien nodigt blabla'. Het is een discussie over een onderwerp niet over mij. U laatste zin slaat dan ook werkelijk helemaal nergens op.
Watutsi | 08-12-11 | 12:28 | Misbruik meldenPlexxor | 08-12-11 | 12:21 | Misbruik melden
Ik wil niemand opvoeden. Ik constateer alleen. Nederland kent geen echte armoede (armoede: geen eten, geen huis, geen zorg). Snap niet waarom u constant mij als persoon er bij betrekt, 'jij wilt dat en jij wilt zo' 'misschien nodigt blabla'. Het is een discussie over een onderwerp niet over mij. U laatste zin slaat dan ook werkelijk helemaal nergens op.
Watutsi | 08-12-11 | 12:28 | Misbruik meldenWatutsi | 08-12-11 | 12:28 |
Vandaar dat je het ook drie keer post.
Wil mijn mening niet en aan niemand opdringen.
Het is jouw dag en je doet er maar mee wat je wilt
Een prettige dag verder en eet smakelijk.
Plexxor | 08-12-11 | 12:42 | Misbruik meldenPlexxor | 08-12-11 | 12:42 | Misbruik melden
Nooit gehoord van een error.. Laat ook maar u bent het niet mij eens dus zoekt het op persoonlijk vlak. Treurigheid ten top!
Fijne dag verder.
Watutsi | 08-12-11 | 12:59 | Misbruik meldenTsa zo kun je het ook bekijken.
Plexxor | 08-12-11 | 13:07 | Misbruik meldenWatutsi | 08-12-11 | 12:59 |
u bent het niet mij eens Dat zeg ik niet ik ben het niet helemaal eens met de Colomn van Mvr Verdonk en ik wil het niet over voedzame en goedkope,gezonde voedings recepten hebben.
Nogmaals en prettige dag verder.
Plexxor | 08-12-11 | 13:11 | Misbruik meldenPlexxor | 08-12-11 | 13:11 | Misbruik melden
U vroeg mij zelf om voorbeelden dus dan geef ik die.
Watutsi | 08-12-11 | 13:19 | Misbruik meldenWatutsi | 08-12-11 | 13:19
Tsa dat is waar en nog bedankt daarvoor en ik zal daarmee mijn voordeel doen.
Groetjes Watutsi
Plexxor | 08-12-11 | 13:21 | Misbruik meldenPlexxor | 08-12-11 | 13:11 | Misbruik melden
Geen dank, zolang u mij geen VVD'er meer noemt vind ik het goed.
Watutsi | 08-12-11 | 13:25 | Misbruik melden.
Fijne dag.
Rubberen Rita. Goed bezig :).
Peter Nis | 08-12-11 | 13:31 | Misbruik meldenWatutsi | 08-12-11 | 13:25
Oke Watutsi dat zal ik en ik beloof het je plechtig met mijn hand op mijn hart dat ik dat niet meer doe, maar je tuinde er wel fink in.
Fijne dag verder
Plexxor | 08-12-11 | 13:39 | Misbruik meldenMvr Verdonk 'Nou ben ik geen SP'er' Dat weten we allemaal wel , Misschien moet u als u diep in u hart kijkt, wat volgens mij u helemaal niet toe is staat bent om zo een emotionele ogenblik te hebben, Toe geven dat er steeds meer mensen komen om wat voor reden dan ook beroep doen op de Voedselbanken, mede de door u en u Neo-Liberale gedachten goed. U wilt niets over voedselbanken weten, Wel over de door u gedachtengoed gesteunde Financieele Markten waar toe die kapitilistische,graaiende speknekken de leiding hebben.
Plexxor | 08-12-11 | 14:26 | Misbruik meldenGoed zo, mevrouw Verdonk. Gewoon doen. Het zal gewaardeerd worden.
Kelele Nyingi | 08-12-11 | 16:39 | Misbruik melden