Via mijn facebook-account kreeg ik een uitnodiging van de Internationale Socialisten. Of ik dinsdag aanwezig wilde zijn bij een debat. Onderwerp:‘Is de partij van Wilders fascistisch?’ Half grappend liet ik ze weten wel te willen komen, mits koffie en broodjes gratis waren. Want ik ben immers een geïntegreerde Marokkaan. Ik kreeg een reactie terug. Helaas geen koffie en broodjes, waarbij zij zichzelf meteen afvroegen of ze zelf wel ingeburgerd waren.
Jonge socialisten bleken dus best humoristisch. Toch besloot ik niet naar het debat te gaan. Met of zonder gratis broodjes. Bij zulke evenementen komen allemaal mensen met dezelfde ideeën. Het vlamt niet en je wordt op de grond gewerkt als je het niet met de stelling eens bent. Of de PVV fascistisch is? Welnee. Dom en irritant? Jazeker.
Feit is dat in elk tijdperk er mannen en vrouwen als Wilders nodig zijn. We hebben ze nodig als alles redelijk goed gaat, zoals nu. We hebben gewoon te eten, een dak boven het hoofd en we zijn niet in oorlog met een ander land. Maar als het water stil staat, dan borrelt het moerasgas naar boven. Dat geldt ook voor je ingewanden. Als het daar rommelt,m oet je een scheet laten, of je wilt of niet. Het moet eruit en het lucht enorm op.
Wij Nederlanders houden van klagen, van zeuren en van wijzen naar alle anderen die het in onze ogen fout doen. We zijn allen stuurlui aan wal en wijzen met de vinger naar de mensen om ons heen; de overheid en de ambtenaren en natuurlijk naar de kinderen van de kinderen van de kinderen wier ouders ooit als gastarbeider hier naartoe kwamen. Maar niet alleen daar wordt er gewezen.
Diep in de onderbuik van de PVV zijn er ook enorme gasbellen aan het ontwikkelen. Alleen is de uitgang daar hermetisch afgesloten. Dat kon nog weleens een enorme knal worden. Ik ben benieuwd wie daar dan de schuld van krijgt. De Franse auteur Sartre schreef jaren terug al: ‘De hel zijn de anderen’.
Column: Seks of schaatsen?
Column: The Entertainment Area
Reacties
Mevrouw El Bezaz, hoe zit het eigenlijk met die mishandeling door uw huisarts? Dat interesseert me een heel stuk meer dan de debatten waar u niet naartoe gaat.
Verder schrijft u 'Wij Nederlanders'; is dat niet wat pretentieus? U mag dan behoorlijk ingeburgerd zijn, maar om nou te doen of u typisch Nederlandse eigenschappen bezit. Het kan best zijn dat u ook van klagen houdt, dat wisten we trouwens al, maar om nu te doen of dat komt doorat u ; Nederlander bent, lijkt me wat ver gaan.
U doet er beter aan u te profileren als een ingeburgerde niet-Nederlander, dat doet meer recht aan de feiten........
Het is dat we een PVV hebben anders krijgen we het zelfde effect als in Noorwegen.
De knal zal voor velen zijn wanneer de PVV de grootste partij wordt.
¨Jonge socialisten bleken dus best humoristisch. Toch besloot ik niet naar het debat te gaan. Met of zonder gratis broodjes. Bij zulke evenementen komen allemaal mensen met dezelfde ideeën. Het vlamt niet en je wordt op de grond gewerkt als je het niet met de stelling eens bent¨
Is dit niet de reden waarom de actie in Noorwegen werd uitgevoerd?
"We hebben gewoon te eten, een dak boven het hoofd en we zijn niet in oorlog met een ander land."
In donker Afrika is dit een graadmeter voor de welvaart ja, in Nederland wordt dit vanzelfsprekend genoemd.
Wij Nederlanders?
Blijf ik verbazend vinden... de plek waar jij/je ouders ooit geboren zijn bevat geen enkele eigen verdienste. Loop je dus trots te wezen en anderen af te zeiken om iets waar jij zelf helemaal niks voor gedaan hebt. Wees dan trots om iets wat jij als individu zelf in eigen persoon voor elkaar hebt gekregen. In plaats van zo pissig liggen te morren en te bepalen wie zich al dan niet Nederlander van jullie mag noemen... Het feit dat je vindt dat jij je Nederlander mag noemen suggereert ten onrechte persoonlijke kwaliteiten, maar verdien die alsjeblieft maar zelf in je eentje met eigen handjes, heb ik meer respect voor.
-weggejorist-
als je en echte Nederlander was geweest, had je geweten dat koffie en broodjes
alleen maar gratis is als.
1.
Er echt niemand komt.
2.
je te belangrijk was geweest om niet langs te komen,
3.
of geld aan je kon verdienen.
bewijs maar weer eens, je kan nooit inburgeren, je bent of ben niet.
Wees zelf eens iemand... iemand die trots is wat hij met eigen handen bereikt heeft. Liever dan als een lamme te leunen op al die fragmentarische splinter afkomsten van jaren/generaties geleden. Een mens dient in zijn eigen leven zijn eigen waarde te verdienen.
Ah, Naima wil zich voor doen als intellectueel door Sartre te citeren. Jammer, het is mislukt.
Sanglier | 07-02-12 | 09:21 | Misbruik melden
Ja, 'Wij Nederlanders' zegt ze. Huh? Ik maakte er ook al even gewag van...
Lucide | 07-02-12 | 09:27 | Misbruik melden
U mist het hele punt; roepen dat je 'Nederlander' bent, terwijl je het helemaal NIET bent is helemaal gek. En waarom mag je alleen trots zijn op een verdienste? Zo ken ik er nog wel een paar; mag je dan ook niet trots zijn op je mooie ogen, of haar?
Mag Einstein niet trots geweest zijn op zijn intelligentie, want het was niet zijn verdienste dat hij een grotere cortex had?
Ik ben er overigens niet speciefiek trots op dat ik Nederkander ben, maar ik maak wel bezwaar tegen het feit dat andere mensen zich uitgeven voor Nederlander, terwijl dat op zijn minst discutabel te noemen is. Ik zou er ook niet trots op zijn als ik schilder was, maar als iemand anders zich uit zou geven vor schilder terwijl hij automonteur is zou ik dat wel gek vinden.
Overigens mag je op deze site niet al te trots overkomen op wat je zelf bereikt hebt.
Lucide | 07-02-12 | 09:46 | Misbruik melden
Uw laatste opmerking ontkent de premisse dat mensen vanuit hun natuur al gelijkwaardig zijn, als je die waarde eerst moet verdienen. Dat beeld veroordeel ik.
Ik veroordeel overigens ook het beeld dat mensen gelijk zijn....
Eloquent | 07-02-12 | 10:05 |
Dat wordt altijd geroepen door van die linkse hippies die in een roze bubbel leven. Ze hebben ook altijd overal recht op: recht op onderdak, voedsel, internet, televisie, een geweldige baan, gratiesj geld, een BMW. Onzin natuurlijk, niemand heeft ergens recht op, je moet alles zelf doen, de rest is moralistisch en zou nooit normatief moeten zijn.
Eloquent | 07-02-12 | 10:05 | Misbruik melden
Voor de duidelijkheid: Ik maak dus een onderscheid tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid....
abisha | 07-02-12 | 09:46 | Misbruik melden
En u bent niet.
Iedereen rent met zijn eigen meetlatje langs de anderen...
En gaat dan in gelijkgestemde groepjes bij elkaar zitten de meetresultaten te vergelijken. En rent dan vervolgens met het groepsmeetlatje langs de andere groepjes.
Nee, dank je.... ik loop mijn eigen pad wel af, ga op mijn eigen bek, en loop in mijn eigen 7 sloten.
Hier een PVV stuurman aan wal.
Ik vind deze column schrijfster enorm opdringerig, dom en irritant.
Dat mag in een vrij land.
Ga lekker plannen zitten broeden met de rest van de linkse kliek.
De burger zal het gelukkig doorzien want de tijd van links is geweest en komt hopelijk nooit meer terug.
Ik veroordeel overigens ook het beeld dat mensen gelijk zijn....
Eloquent | 07-02-12 | 10:05 |
... of zouden moeten worden.
Het gelijkheidsdenken van socialisten is achterhaald.
Sanglier | 07-02-12 | 10:42 | Misbruik melden
Inderdaad, ik heb nog weleens Das Kapital en het Manifest van Marx en Engels gelezen; krijg je tranen van in je ogen, zo mooi is het beeld dat geschetst wordt. De realiteit is echter anders en het Socialisme heeft 2 variabelen vergeten mee te nemen:
* Niet ieder mens is gelijkelijk 'bruikbaar' i nde Socialistische Staat, maw, niet iedereen kan een gelijke waarde bijdrage, om nog maar te zwijgen over meer bijdragen dan men consumeert.
* De mens is van nature lui. Als zij weet dat ze x krijgt met veel doen en nog steeds x krijgen als in hun nest blijven liggen, blijven ze n hun nest liggen...
Er schijnen bij de redactie voor de publicatie weddenschapjes te zijn afgesloten over wie van de vaste klanten ging vallen over de zinsnede "Wij Nederlanders".
Om zó voorspelbaar te blijken... wat een armoede..
PVV-ers zijn dom volgens deze marokkaanse vrouw.
Definitie van dom="mensen die anders denken dan jij zelf"
Lucide | 07-02-12 | 11:41 | Misbruik melden
Nou, ik viel daarover; de reaguurder die vaak voor links, moraalridder, slinks en weet ik wat nog meer wordt versleten. Als ik er al over val.....
Zou het helpen als we de volgende column van deze talentloze excuusmoslima massaal niet lezen en er ook massaal niet op reageren? Ik geef toe, dat is discriminatie maar dan legaal want er wordt op kwaliteit gediscrimineerd.
Wat een stelletje zeikerds hier toch, als zij zegt Marokkaan te zijn moet ze op tiefen naar haar eigen land, als zij goed ingeburgerd is en zegt Nederlands te zijn moet ze ook haar kop houden en op tiefen, werkelijk bizar hoe hier werkelijk álles aangegrepen wordt om een ander onderuit te schoffelen....
Sanglier | 07-02-12 | 12:46
Weet u zeker dat u niet bij mevrouw El Bezaz op de loonlijst staat?
Dit soort uitspraken hebben een tamelijk wervend effect is mijn ervaring.
En zo ja... wat schuift zoiets nou precies ongeveer?
SbSp 2 | 07-02-12 | 13:33
Zeiken om te zeiken kent geen logica, aan pis valt nooit een touw vast te knopen :-)
Lucide | 07-02-12 | 13:42 | Misbruik melden
Kunt u ook inhoudelijk reageren? U reageert nu meer als een trol.
Verder lijkt het of u zelf mevrouw El Bezaz bent......
Eloquent | 07-02-12 | 14:01 |
Ah... een jijbak... het ultieme zwaktebod...
Mijn werk zit er op, veel tierplezier hier :-)))
Dit soort uitspraken hebben een tamelijk wervend effect is mijn ervaring.
Lucide | 07-02-12 | 13:40 |
Vertel eens?
Lucide | 07-02-12 | 14:14 | Misbruik melden
Dit was geen jijbak. Een jijbak is als de ene de ander iets verwijt, de ander reageert met hetzelfde of een ander verwijt.
Mijn reactie duidt erop dat het erop lijkt alsof u zelf de schrijfster bent van de column die reageert onder pseudoniem. Dat is geen jijbak. Het verschil is niet eens een nuance, ik bedoel heel iets anders.
Verder lijkt het er inderdaad op dat uw werk erop zit, want u komt met niets inhoudelijks; de hele dag eigenlijk al niet. Als u dus met niks fatsoenlijks komt, kunt u beter uw mond houden. Uw wegblijven juich ik dus toe.
hou eens op met dat gezeik over haar afkomst en lees de column!
of komt iedereen hier massaal om haar persoonlijk af te zeiken?
Naima:
Tot nu toe kon ik niet genieten van je stukken,
maar bij deze eindelijk wel.
Dat ik je een sensatie-zoekend hypocriet talentloos zeikwijf vind, heeft daar niets mee te maken.
Leuk column, ga zo door!
philotes | 07-02-12 | 16:10 | Misbruik melden
Deze mvrouw gebruikt haar afkomst als het haar uitkomt. Ze speelt ermee, ook in haar columns. Ze maakt het dus tot een centraal onderwerp in haar epistels. Reaguurders reageren daarop. Met opmerkingen als 'wij Nederlanders' vraagt ze natuurlijk ook om reacties van dien aard.
Als iemand een 'Green Card' krijgt om in Amerika te wonen en ineens gaat doen alsof hij Indianenbloed heeft, is dat een beetje hetzelfde. Dat je daarop wordt afgerekend mag je verwachten.....
Als mevrouw een Nederlands paspoort heeft, dan is mevrouw een Nederlandse. En mag ze spreken over "Wij Nederlanders".
Tychikus | 07-02-12 | 20:02
Denk dat ze buiten de Nederlandse - ook een Marokkaanse nationaliteit koestert...
Dan klinkt 'Wij Nederlanders' uit de mond van zo'n minimaal half buitenlandsche toch echt wat vreemd...
Tychikus | 07-02-12 | 20:02
'Wij Nederlanders' in de geest van de muis die samen met een olifant over een houten bruggetje loopt en opmerkt 'wat kunnen we stampen, hè?'