De voormalig minister van Justitie en oud-minister-president Dries van Agt vindt dat Volkert van der G. gewoon vrij moet komen. Volgens de 81-jarige Van Agt mag de moordenaar van Pim Fortuijn niet gediscrimineerd worden. Hij zei dat tegen HP/DeTijd.
Het oud-LPF-Kamerlid Hans Smolders startte onlangs een handtekeningenactie om Van der G. achter de tralies te houden. Net als iedere andere gevangene heeft de moordenaar van Fortuijn in beginsel recht op een voorwaardelijke vrijlating wanneer hij tweederde van zijn straf heeft uitgezeten. Smolders is daar tegen, maar Van Agt deelt zijn mening niet. “Ik hecht zeer aan een eerlijke toepassing van de wet voor alle daders die een vrijheidsstraf uitzitten”, aldus Van Agt.
“Ik hoop dat dit initiatief geen gevolg krijgt. Als oud-minister vind ik dat de wet altijd gehandhaafd moet worden. Het is in feite commotie om niets,” zei de oud-minister. “Een dader wordt in deze rechtsstaat immers altijd vrijgelaten na het uitzitten van tweederde van zijn straf. Hierop mag geen uitzondering gemaakt worden omdat het slachtoffer een bekend persoon is.”
Reacties
Dries van Agt is 81 en dementerend. Ik geef hem nog vijf jaar en dan heeft hij het geheugen van een goudvis.
Ongenuanceerde en aanvallen ad hominem van mensen die niet snappen van Van Agt zegt, onder deze streep graag:
___________________________________________________________________
Dat vind ik ook. Maar waarschijnlijk om heel anderere redenen dat dit fossiel heeft.
Graag het precieze tijdstip en de plaats kenbaar maken aub.
Ja laat hem vrij om V Agt meer te .........
Als men zich inderdaad altijd aan de wet zou hebben gehouden en de wet gehandhaaft dan was het nu niet zo'n criminele bende in ons land.
Dries van Agt wilde toch de drie van Breda eerder naar huis sturen... dat was toch ook tegen de wet middels een uitgesproken (levenslange) straf...
Eloquent | 15-05-12 | 16:25
Doe es luid en duidelijk uitleggen dan.
Ik vind dat Volkert zowiezo die 18 jaar moet zitten.
"Als oud-minister vind ik dat de wet altijd gehandhaafd moet worden."
Helemaal mee eens. Maar dan ook ALTIJD!!!!!
We hebben in het verleden al eens gezien wat er met "ontsnapte" tbs'ers gebeurd, nu laten we een moordenaar zonder geweten vrij. Van Agt wil dat de wet gehandhaafd word en dat er commotie om niets gemaakt word, nee totdat Volkert er na zijn voorwaardelijke vrijlating nog 1 of 2 omlegd dan zal van Agt natuurlijk roepen dat het om een tragisch ongeval ging en geen enkele band had met zijn verleden.........Kortom Volkert tot de dood vastzetten het heet immers niets voor niets "levenslang".
Ik vind het achterlijk dat een 'dader' maar tweederde van zijn straf uit hoeft te zitten. Maar ja, er deugen wel meer dingen niet in dit land.
Eloquent| 15-05-12 | 16:25 |Misbruik melden
Ah gelukkig u is er nog, werd al zo stil haha.
ach.. Van Agt... u bent nu al 81.. is het niet tijd om te genieten van het leven en je niet meer met zo'n vervelende situaties te bemoeien?
Dus, als v Agt wil dat 'we' de wet uitvoeren en o.b.v. die wet hebben 'we' besloten dat die kloothommel 18 jaar moet zitten, dan moet hij toch 18 jaar zitten?
Of is er ook een wet die zegt dat je na 2/3 van de straf naar huis mag, of is dat meer een 'gewoonte' geworden?
Waarom geven we dan die 1/3 extra als er toch een wet is die de laatste 1/3 er af haalt?
Dus om discriminatie te voorkomen (want dat willen we natuurlijk niet): Iedereen zijn volledige straf uit laten zitten.
En ja, dat kost meer celruimte, ja. En daar is meer mensen per cel dan nu een prima oplossing voor....
Ik ga akkoord... maar dan sluiten we Dries op.
Terecht, dat deze wijze man met zo een opmerking komt.
Hij vertegenwoordigd immers de kliek, die destijds bang was voor PF.,
@ Lev | 15-05-12 | 16:36 |
Je weet toch,naar de soos geweest voor oeikiering, even wat dope gescoort en een paar blanke meisje nagsist. Kortom een welbestede dag.
Gewoon vrijlaten, zeg in Rotjeknor, voor aangekondigd en met een groot bord om zijn nek met moordenaar van Pim erop. Beetje ala Die hard 3 (maar dan zonder wapen). Word ie met open armen ontvangen denk...
van agt rot op
Ik begrijp de commotie wel.
Maar ik ben het met de heer van Agt eens.
Een uitzondering maken is ridicuul.
Bovendien onterecht.
Er is geen kans op herhaling.
-weggejorist-
Dries van Agt: "Laat Fischer, aus der Fünten en Kotälla vrij";
Dries van Agt: "Laat Volkert van der Graaf vrij":
.
Als deze katholieke jodenhater dat allemaal kan roepen, en daar onder omstandigheden ook nog wel zonder blikken of blozen "Laat Hess vrij, laat Hitler vrij"aan toegevoegd zou hebben, dan moet ...
.
... Behaard smaalkopje: "Laat Ratko Mladic vrij" ...
.
... ook nog wel kunnen, lijkt mij ... :-E
.
“Een dader wordt in deze rechtsstaat immers altijd vrijgelaten na het uitzitten van tweederde van zijn straf."
Hahaha, na deze regel moest ik echt hard lachen. Het is gewoon zo absurd.
Ga fietsen man.
Ze moeten hem gewoon vrijlaten. Maar dat wel een dag van te voren aankondigen in de media. Niet van die laffe, gluiperige wegsluipacties. Hij vindt zichzelf toch zo'n held?
Gewoon cameraploegen erbij en iedereen die hem wil 'begroeten'.
.
Laat hem maar als opgejaagd wild leven, in plaats van beschermt in de gevangenis.
anoniemorexia | 15-05-12 | 17:00
Een herhaling is helaas niet meer mogelijk; Pim is al dood...
Wet is wet en 18 jaar is 18 jaar!
Geen dag minder voor dit scrupuleus stuk ongedierte wat met voorbedachte rade de door de gezeten politiek zo gevreesde en gedemoniseerde Pim Fortuyn doodschoot.
Dit gedrocht heeft levenslang op water en brood verdiend.
Echter van het begin af heeft deze schoft een voorkeurs behandeling genoten, ruime kamer met alle mogelijke luxe...
Jachtseizoen is geopend.
Wat een tendentieus gebeuren hierboven. Het enige wat Van Agt zegt is dat Volkert niet anders behandeld moet worden dan andere gevangenen. En daar heeft hij best een punt. Dat mensen daar in lezen dat hij DUS wil dat hij vrijkomt is een beetje jammer.
Als ze van Agt maar vasthouden!
Laat volkert gewoon vrij !!
genoeg medelanders die met alle liefde een mes in zijn rug willen prikken.
Eloquent | 15-05-12 | 16:25|||Das prima hoor pennenlikker maar dan ook gewoon vrij en geen programma om hem te beschermen. Wet is wet en niemand is een uitzondering. Jij vindt het ook prima dat robert m het gore smerige recht heeft een psychiatrisch onderzoek te weigeren. Wet is wet, dus accepteren maar.
Zelf nadenken hoeft niet meer want we hebben de wet.
Ikbenhierniet...| 15-05-12 | 17:23 |
Lul toch niet zo, dit is eensch 'afgedwongen' door de gevangenenbond in een vlaag van overmoedig gutmenschip. De straf is in principe ZO LANG als de straf is uitgesproken. Er is geen enkele wettige grondslag verder. Het is oorspronkelijk bedoeld voor mensen die 'goed gedrag' vertonen. Nu ja, Volkert zou het zo weer doen, dus er is geen enkele juridische grond IN PRINCIPE om Volkert vrij te laten. DAT heeft meer te doen met corruptie.
Frank de Snater | 15-05-12 | 17:28 Je zou een punt hebben als het voor andere gevangenen anders was. Maar dat is niet zo. En je hebt dus ook geen punt.
.
Ik kan me donders goed voorstellen dat mensen het een idioot gebruik vinden dat bijna per definitie 1/3e van elke straf wordt kwijtgescholden (in de praktijk bij gebrek aan zeer slecht gedrag en niet bij 'goed gedrag'), maar dat is nu eenmaal het geval. Gelijke monniken gelijke kappen.
@RobertJamesFischer
Met alle respect: iedereen kan een psychiatrisch onderzoek weigeren. Niet dat het veel zin heeft; de luitjes verdienen hun brood ermee bij justitie.
@Ikbenhierniet...| 15-05-12 | 17:42
Dus als jij in een groepje met 10 man loopt en er springen 9 man die voor je lopen voor de trein, dan spring jij dus ook voor de trein. Dat is je redenatie. Verder vergelijk je appels met peren: omdat zij.. blabla.. mogen wij het ook. Zo kom je natuurlijk nergens in je leven, pikkie. Jij hebt nog nooit gehoord van: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald? Of verdien je daar je brood soms mee, pikkie?
Van Agt heeft iets met 'discriminatie'. Hij roept het net effe te vaak om nog geloofwaardig te zijn.
Henkei | 15-05-12 | 17:22 |
Sorry, maar 2/3 uitzitten is standaard.
Pim was ook maar een mens, een uitzondering maken is klassenjustitie.
Moet je niet willen.
Frank de Snater | 15-05-12 | 17:46
Rofl, ja, gaan schelden, "pikkie", daar maak je je argument sterker mee. Het valt me mee dat je denkt dat ik mijn brood verdien, meestal gaat men er hier van uit Dat Ik Wel Zo'n Vuile Linkse Uitkeringstrekker Zal Zijn als ik het gore lef heb om tegen de heersende opinie in te gaan. Ach, het zal me roesten.
.
"Dus als jij in een groepje met 10 man loopt en er springen 9 man die voor je lopen voor de trein, dan spring jij dus ook voor de trein. Dat is je redenatie. " Tja. Ik kan je een cursus begrijpend lezen aanbieden, maar iets zegt me dat me dat alleen maar gaat frustreren. Lees mijn post nog een keer, dat is het enige dat ik je aan kan raden.
@Ikbenhierniet... | 15-05-12 | 17:23
U heeft helemaal gelijk, mijn waarde.
Van Agt ook, maar 'we' willen het niet zien.....
Wat krijgen we nou?
IK had vroeger, maar dan wel zo'n 30jaar geleden en langer terug in de tijd, respect voor dhr. D. van Agt, maar dat is steeds minder geworden en de laatste jaren wordt mijn respect steeds minder voor deze man.
De enige manier dat V. van der Graaf naar mijn idee vrij gelaten mag worden is vogelvrij en anders levenslang uit de samenleving verwijderd houden!
@Ikbenhierniet... | 15-05-12 | 17:56
Ik moet jouw post lezen, terwijl je 2x mijn post over het hoofd ziet? Wat is nu je punt? Over beargumenteren besproken. Je gaat helemaal nergens op in!
van agt wou toen ook niet de wet toepassen op BERNHARD na Lockheed affaire
Je zou een punt hebben als het voor andere gevangenen anders was. Maar dat is niet zo. En je hebt dus ook geen punt.
@Ikbenhierniet...| 15-05-12 | 17:42 |
En als die anderen deze 'maatregel' door slinksigsheid hebben 'bewerkstelligd'? Dat was m'n punt, dat snap je ook nog wel, pikkie.
Kan die vent niet achter zijn geraniums blijven zitten in het Heilig Landstichting(Nijmegen).
.
Begin te kotsen op deze vent!
anoniemorexia | 15-05-12 | 17:50
'Moet je niet willen.'
Wil ik ook eigenlijk niet; zo vanaf nu word er geen korting meer op straf gegeven!
Een ieder gewoon de volledige straf uitzitten.
OOk geen verloven meer voor huwelijk of begrafenis of wat dan ook.
Als je die zaken belangrijk vind moet je dus gewoon geen criminele zaken plegen.
'O' laat krimpen tot 'o'.
Geef AGT !
Als V.d.Graaf V.Agts vrouw van achteren gad doodgeschoten had dolle Dries van Agt wel anders gepiept!!!!!!
Helemaal mee eens, waarom zou iemand die een zelfde vergrijp hebben gepleegd wel mogen vrijkomen en deze lutser niet, niet eerlijk voor de slachtoffers en nabestaanden van andere zaken
@Ma_Se_Poes
Als je de draad gelezen had, zou je het weten.
Van Agt: Laat Volkert vrij
-
sorry hoor , maar als je het mij vraagt klinkt dit meer als een opstokend uitspraak.
hoe haalt dit mens door haar goofd om zoiets te zeggen?
-
ik denk dat de Nederlandse regering en politici zich bewust zo gedragen zodat we een dictatuur (wilders) kunnen instellen.
Van Agt: Laat Volkert vrij
-
sorry hoor , maar als je het mij vraagt klinkt dit meer als een opstokend uitspraak.
hoe haalt dit mens door haar goofd om zoiets te zeggen?
-
ik denk dat de Nederlandse regering en politici zich bewust zo gedragen zodat we een dictatuur (wilders) kunnen instellen.
van god los .
@Joodsche Halalzaak | 15-05-12 | 20:04
Jij hebt 'm door: de zakken zijn weer eens gevuld en nu mogen wij elkaar opvreten en er zijn kennelijk genoeg domme mensen die daar iedere keer weer intrappen. Het gras groeit immers altijd groener bij de buren; vandaar de fixatie met het buitenland. Zowel van de mensen die hier naartoe zijn gekomen en de mensen die ze weer weg willen hebben. Maar de laatsten hebben toch meer recht van spreken: dat is de truuk. Al duizenden jaren lang. Sad but true. Men weet niet beter meer.
zakken zijn weer eens gevuld en nu mogen wij elkaar opvreten
Frank de Snater | 15-05-12 | 20:44 | Misbruik melden Meld misbruik
-
volkomen gelijk.
wie zijn wij?
de onderklasse...
stemvee...
slaven....
de werkers.....
de belastingebetalers.....
de domheid.....
de afhankelijke..
de *ondernemers*..
de daders...
de slachtoffers..
de burger.
-
Daar heeft Van Agt al net zo weinig over te zeggen als Smolders.
Wat een gezever.
Feit blijft
Zoveel jaar straf geven ,maar na 2/3de wegkomen.
Opzouten met die regel ,de slachtoffers hadden/ de na bestaanden hebben geen vol verlies,met aftrek.
Het is eigenlijk nog beter dan de Lof der Zotheid, kun je nagaan in wat voor tijden we leven. Dan kom je toch al gauw uit bij Tijl Uilenspiegel.
Van Agt heeft gelijk. Een kenmerk van de rechtsstaat is dat elke burger gelijk wordt behandeld. Als er door de rechter geen aanvullende voorwaarden zijn opgelegd (zoals het niet na tweederde van de straf op vrije voeten komen), dan moet Van der G. gewoon worden vrijgelaten na het uitzitten van tweederde van zijn straf.
Overigens denk ik dat het voor Van der G. nog even veiliger is om in de gevangenis te blijven.
Van Agt... smerige antisemitische Jezuïet.
Indien Fortuyn een Jood geweest zou zijn, had van Agt waarschijnlijk al 12 jaar om vrijspraak voor Volkert lopen schreeuwen.
.
Vies mannetje, die van Agt. Net als zijn hartsvriendin Gretta Duisenberg.
Ik zeg: afschieten is nog te goed voor hem, al zullen Fischer, Kotella en Aus der Fünten daar wel anders over denken....
Gezien Volkert zelfs trots op zijn werk is, is deze gast niet net zo gevaarlijk als Breivik?
Van Agt.
Hou je mond man met je hypocriet gezwets over de wet die te pas en te onpas als instrument gebruikt wordt.
Volkert van der G. is al positief gediscrimineerd door de veel te lichte straf gezien de maatschappelijke impact die zijn daad had.
En waarmee de gevestigde politiek goed weg gekomen is.
Inderdaad.....de moord is niet zomaar een moord maar tevens een aanslag op Nederland en de Nederlandse vrijheid van meningsuiting.
.
Het is een politieke moord die net als een moord op bijvoorbeeld een agent, zwaarder zou moeten wegen.
.
Tevens is die Volkert geestelijk niet in orde.
Ik hoop dan ook(en weet het bijna zeker) dat deze mislukkeling nog geen week leeft als hij vrijkomt!
Ma_Se_Poes | 15-05-12 | 19:19 |
Ik begrijp je wel hoor, daar niet van, maar de moord op Pim Fortuyn was niet zomaar een "huis-, tuin- of keukenmoord"! Heel de Nederlandse politiek is er mee beschadigd en niet te vergeten ons welzijn! Trouwens, als je 100 mensen zomaar onwillekeurig vraagt wat ze vinden van het eerder vrijlaten van criminelen, dan de opgelegde straf, dan zullen 99 van die mensen zeggen dat ze het belachelijk vinden. 18 jaar is 18 jaar. Geef zo'n moordenaar dan gelijk 10 jaar i.p.v. die 18. Allemaal wegkijkerij, linkse hobby, mooipraterij, zo van: "kijk ons die moordenaar eens even lekker een hoge straf geven"!!! Maar ondertussen weet iedereen dan diezelfde moordenaar helemaal niet tot 18 jaar is veroordeeld maar tot 10 jaar. Daar moet gewoon eens een einde aankomen. De moord op Pim is een mooie casus om deze maatschappelijk onvrede voor eens en voor altijd de wereld uit te helpen. Trouwens, wat ik zo raar vind aan de moord op Pim, is dat er kogels van 2 verschillende kalibers in zijn lichaam zijn gevonden en Volkert had maar 1 wapen bij zich. Er MOET dus nog een andere schutter zijn. Daar wordt met geen woord over gerept......
van acht de man die begon met de afbraak van nederland samen met vriend den uil
@ Frank de Snater | 15-05-12 | 23:53
Deze tijden zijn van alle tijden.
@Kelele Nyingi
Tuurlijk, JIJ hebt makkelijk praten, get a life okay?
Hij heeft wel gelijk.. maar eigenlijk zou geen enkele moordenaar vrijgelaten moeten worden, hij zou niet eens naar het gevangenis moeten maar meteen een neqschot moeten krijgen. oog om oog, tand om tand.
Moet iemand die Volkert niet eens gaan interviewen?
Peter R. de Vries?
1. Gelooft u nog steeds dat het de moeite waard was?
2. Is Nederland er daadwerkelijk beter door geworden?
3. Wie was uw sponser?
Die van Agt is zwaar aan het dementeren. Ze zouden deze oude knuppel dan ook per direct een spreekverbod moeten geven en ergens wegstoppen in een verzorgingstehuis in Rotterdam zuid. Kan ie meteen nieuwe vriendjes maken.
ouwe gek ik hoop dat je familie ook door een nerd word vermoord kanker opa
Volkert van der G. mag GEEN 6 jaar strafvermindering krijgen!
bron: http://petities.nl/petitie/volkert-van-der-g-mag-geen-6-jaar-strafvermin...
Als geschokte en bezorgde burgers verzoeken wij de Minister van Justitie, of degenen die daarover gaan, om Volkert van der Graaf GEEN derde deel van zijn straf kwijt te schelden omdat de moordenaar van Pim Fortuyn zelfs 10 jaar later vanuit zijn cel geen enkele spijt betuigt en vervolgens ook niet uitsluit dat hij zo'n vreselijke moord/liquidatie ooit nog een keer zou plegen. Deze schokkende uitspraken van deze koele moordenaar waren te horen op TV in o.a. het programma "Edwin zoekt Fortuyn".
Neen vrijlaten dat gezwel de samenleving rekent er wel mee af, gewoon je beurt goed in de gaten houden van wie er komt wonen aangezien onze overheid ze nog wel eens aan deze of gene gemeente wil verpatsen voor pepernoten of andere lucratieve toezeggingen.
@ peacemaker:Trouwens, wat ik zo raar vind aan de moord op Pim, is dat er kogels van 2 verschillende kalibers in zijn lichaam zijn gevonden en Volkert had maar 1 wapen bij zich. Er MOET dus nog een andere schutter zijn. Daar wordt met geen woord over gerept......
Goed dat U het weer aanhaalt, geachte peacemaker. Er is daar inderdaad geen onderzoek naar verricht. Nederland is bekend om de doofpot affaires zoals met de Nazi prins Berhard. Of het gekonkel met de vakantiehuisjes van Willem de overbodige. Er heeft in Nederland zeer veel plaatsgevonden 'in naam der kroon'
Moordenaar Fortuyn ontving subsidie voor zijn strijd tegen De Telegraaf Van Agt steunt Volkert van der G. door Martijn Koolhoven
AMSTERDAM - Multimiljonair en industrieel Hans Melchers is woedend op het bestuur van zijn eigen stichting Hans Melchers Fonds. Dit bestuur heeft, buiten Melchers medeweten, geld gegeven aan Volkert van der G., de moordenaar van Pim Fortuyn, in zijn strijd tegen dagblad De Telegraaf.
bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/4132506/__Van_Agt_steunt_Volkert_van_...
Je mag niet met twee maten meten. Nooit. Voor niemand. Dus Volkert mag gewoon na 12 jaar weer de straat op.
Een derde strafvermindering werd volgens mij in de jaren 80 ingevoerd omdat er meer gevangenen dan cellen waren. Mensen moesten soms jaren wachten om hun straf uit te mogen zitten...
.
Tegenwoordig zijn er meer cellen dan gevangenen dus de maatregel kan in principe afgeschaft worden.
Om dit speciaal voor Volkert in te voeren is niet eerlijk. Het is een moordenaar en daar zijn er wel meer van. De gedachte dat de moordenaar van Pim zwaarder gestraft moet worden dan een laffe roofmoord gaat er bij mij niet in als ik aan de nabestaanden denk.
Maar het afschaffen van de kwijtschelding ben ik het helemaal mee eens. Zolang het maar voor iedereen is.
@BootleggersSmurf | 16-05-12 | 15:07
Wat een slap gezeik, er moeten knopen doorgehakt worden. Jij wilt het met St Juttemis doen, dat is wel duidelijk, gezien de afgelopen 40 jaar. Heb ik toen jouw stem gehoord?