*

Recensie: Amour

Recensie: Amour

Samen oud worden; het klinkt zo mooi als je jong bent en je je liefje eeuwige trouw belooft. Samen oud zíjn is uiteraard heel andere koek.
In Amour, de hartverscheurende film waarmee regisseur Michael Haneke eerder dit jaar in Cannes zijn tweede Gouden Palm won, volgen we de laatste dagen van George en Anne als stel. Op een heel gewone ochtend, als ze net een eitje uit de pan heeft gevist en weer bij haar man aan de keukentafel is gaan zitten, verstart Anne opeens. Na een paar minuten, waarin George zo snel als zijn oude benen het toestaan zijn kleren aantrekt om hulp te halen, is ze weer ’bij’, zonder herinnering te hebben aan wat er is gebeurd.
 
Een bezoek aan het ziekenhuis wijst uit dat Anne een beroerte heeft gehad. En zoals dat nu eenmaal vaak gaat als je oud en versleten bent: het gaat na die eerste forse hapering in rap tempo achteruit. Anne raakt verlamd aan één kant van haar lichaam, haar spraakvermogen wordt aangetast. Na nog een beroerte heeft ze constante zorg nodig. Beter worden is er niet meer bij.
 
Haneke laat in Amour op ingetogen wijze zien hoe zo’n levenseinde verloopt, en hoe diep dat ingrijpt bij de betrokkenen. Dochter Eva (Isabelle Huppert), die in het buitenland woont en haar ouders de laatste jaren weinig heeft gezien, kan niet accepteren dat haar moeder zo uitgeteerd raakt; ze klampt zich vast aan allerlei second opinions en verwijt haar vader dat die te weinig onderneemt. George zelf, zo weet de kijker, doet juist het enige dat hij kan: hij zorgt zo goed als hij kan voor zijn vrouw, probeert haar dagen te verlichten, hun laatste momenten van samenzijn zo fijn en normaal mogelijk te houden.
 
Zolang dat betekent dat hij de biefstuk voor haar moet snijden en haar af en toe in de badkuip moet doen, gaat dat nog wel. Maar zodra Anne ook geestelijk zwaar achteruit gaat, en bijvoorbeeld om de haverklap ’pijn! pijn!’ gilt zonder te kunnen zeggen wat er dan is, wordt die taak schier onmogelijk.
 
Amour is daarmee een film geworden die door de ziel snijdt; het verval is zó mededogenloos, en het lichaam zó broos. De emotionele afstand tussen kind en ouders stemt bovendien droevig; een relatie die ooit uit pure genegenheid moet hebben bestaan, is killer geworden, en misschien is het te laat om daar verandering in te brengen.
 
Toch stemt de film ook hoopvol. Want de liefde tussen Anne en George is na decennia van samenzijn weliswaar minder vurig geworden, hij is er niet minder diep, niet minder betekenisvol door. Laat je trouwens niet in de luren leggen door de titel: Haneke, bekend van messcherpe films als Funny Games, Caché en Das Weisse Band, is allesbehalve een sentimentele ziel, en liefde is bij hem zeker niet zacht. Integendeel, zijn opvatting van wat liefde uiteindelijk (ook) is, krijgt uiteindelijk een bittere twist.
 
Dit drama, dat overigens twee fantastische hoofdrolspelers heeft en in al zijn soberheid prachtig is gefilmd, maakt nog om een andere reden veel indruk. Want anders dan het geval is bij veel andere drama’s, kun je je in je bioscoopstoel niet helemaal veilig voelen omdat de ellende van de hoofdrolspelers jou waarschijnlijk toch niet zal overkomen. Nee, deze misère staat ons allen te wachten; als we tenminste het geluk hebben dat we niet eerder al sterven. Die wetenschap zorgt ervoor dat Amour als een mokerslag aankomt.

Sterren: 5/5
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg Spitsnieuws op Facebook!

M. Kremer | 15-11-12 | 20:58 | 0 reacties
  • Recensie: The Paperboy

    Recensie: The Paperboy

    Naar een plakkerigere film dan The Paperboy zul je lang moeten zoeken. Dit drama van... ENTERTAINMENT

  • Recensie: Skyfall

    Recensie: Skyfall

    Het is al vijftig jaar geleden dat 007 voor het eerst achter de schurken aanging, ma... ENTERTAINMENT

  • Recensie: End of Watch

    Recensie: End of Watch

    Op het eerste gezicht kon End of Watch nauwelijks goed uitpakken. De actiefilm combi... ENTERTAINMENT

  • Recensie: Robot & Frank

    Recensie: Robot & Frank

    Robot & Frank is een contradictie op het witte doek: een science fiction-drama d... ENTERTAINMENT

Videos

Top 5 kortingen

 
 

Column

Danielle Kool

God is hip, hot en happening in Hollywood. Terwijl Transcendence, Johnny Depps oh zo hedendaagse...
meer >