*

Blijvertje of irritante trend

Blijvertje of irritante trend

Iedere beetje zichzelf respecterende BN’er heeft een eigen kledinglijn. Plagiaat of niet, je hoort er niet meer bij als je naam niet op een labeltje staat. Een bekende kop achter een kledinglijn lijkt een garantie voor een goedlopend kledingmerk, toch? 

Voor een extra zakcentje, voor wat meer aandacht óf enkel en alleen ’omdat mode hun passie is’: iedere celeb heeft zo zijn eigen reden voor het opzetten van een kledinglijn. Hoe dan ook: het hebben van een bekende kop als boegbeeld van een modemerk maakt van dat modemerk nog niet automatisch een succes, aldus trendwatcher Truus Dokter. „Het is inderdaad al even een trend. Stacey Rookhuizen met sieraden, Jan Smit in de C&A: er lijkt geen einde aan te komen. Toch denk ik dat we hier over een paar jaar helemaal klaar mee zijn.”

Pronken
Dokter heeft hier een eenvoudige verklaring voor. „De consument begint het door te krijgen: beroemde mensen vinden het leuk om hun naam ergens op te plakken, om te pronken met hun succes. Maar wat weet een Nikkie Plessen nu van mode? Van die projecten die marketing en commercie ademen, hebben een houdbaarheidsdatum. Het gaat puur en alleen om het verkrijgen van meer naamsbekendheid, en dat zijn we op een gegeven moment zat.”

Wanneer een merk zich alleen maar ophangt aan de bekendheid van een bepaalde celebrity zal het merk sowieso niet slagen, vertelt Dokter verder. „The Row van de Olsen Twins is al jaren fantastisch en vernieuwend, en ook Victoria Beckham doet het goed. Ook al gaat het hier ook om bekendheden, deze vrouwen hebben een duidelijk aandeel in de collecties en zijn ware mode-iconen die weten waar ze mee bezig zijn.” Of zo’n high class lijn die duidelijk een hoger prijskaartje heeft dan de lijn van een gemiddelde BN’er ook haalbaar is in Nederland, vraagt Dokter zich af. „In Nederland hebben we geen echte stijliconen.”

Fans
Toch zijn er ook fans van de BN’er kleding. Student mode styling Liza Bakker (19) uit Rotterdam is een groot fan van de Nikkie collectie en heeft al een aantal items in haar kast hangen. Ze koopt het niet omdat er toevallig de naam in staat van Nikkie Plessen, en de beschuldiging van plagiaat vindt ze ook onzin. „Ik koop de kleding omdat ik het mooi vind. Of het nu van Nikki Plessen is maakt me niet uit, of ze het heeft nagemaakt ook niet. ” Toch heeft de bekendheid van Plessen wel een beetje invloed gehad, geeft de studente toe. „Omdat ze bekend is, volg ik haar al een hele tijd op Twitter, en zo kwam ik dus ook in aanraking met de collectie.”

Ben jij ondanks de ophef om de T-shirts van Nikkie ook fan van de collectie, of is er een andere BN’er lijn die je leuk vindt, dan moet je in ieder geval niet meer bij Beverly Beethoven zijn. Deze kledingwinkel in Amsterdam heeft al een aantal keer een lijn van een bekende Nederlander in de winkel gehad, maar na de hype, die maximaal twee weken duurt, kunnen ze de collecties aan de straatstenen niet kwijt, aldus Zegerius. Zo had de winkel het afgelopen jaar de collectie van Bridget Maasland in de winkel hangen, maar voor eigenaresse Alice Zegerius is dit niet voor herhaling vatbaar. „Het is een paar weken stormloop, maar daarna kun je het in het uitverkooprek hangen. Ik begin er niet meer aan, die ambitieuze BN’ers met hun uitstapjes naar de modebranche. Het zijn vooral jongelui die de kleding kopen, maar dat is een hele instabiele groep om je op te richten. Die willen namelijk elke week weer iets anders, dat schiet niet op.”

Ego
Volgens Zegerius is het vaak het ego van de BN’er dat in de weg zit om het tot een succes te maken. „Massale media-aandacht waardoor het even een hype is, maar zodra BN’ers weer iets nieuws op hun pad krijgen zoals een presentatieklus of een speelfilm, dan houden ze er ineens mee op. Zodra er na een lancering écht gewerkt moet worden, trekken BN’ers zich terug, terwijl er juist dan geïnvesteerd moet worden. Dat is het grote probleem van BN’er fashion.”

 
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg Spitsnieuws op Facebook!

E. Hol | 14-02-13 | 06:50 | 5 reacties
  • Mode voor het oog

    Mode voor het oog

    Steeds meer musea komen met een modetentoonstelling op de proppen. Want het bezoeker... ENTERTAINMENT

Reacties

Als je goed in je vak bent dan heb je geen bijbanen nodig om aan geld te komen. Dus iedere belachelijke Nederlander verstaat zijn/haar vak niet als ze een eigen modelijn hebben.

  • Смерть шпионам
  • |
  • 14-02-13
  • |
  • 09:51
  • |
  • Quote
  • |

"Zodra er na een lancering écht gewerkt moet worden, trekken BN’ers zich terug, terwijl er juist dan geïnvesteerd moet worden."
 
Lijkt me gezeur. De specifieke betrokkenheid van de betreffende bn'er kan contractueel worden vastgelegd.

  • Kelele Nyingi
  • |
  • 14-02-13
  • |
  • 10:37
  • |
  • Quote
  • |

[@Смерть шпионам | 14-02-13 | 08:51]Als ze met die 'bijbanen' geld verdienen, verstaan ze kennelijk hun vak...

  • Kelele Nyingi
  • |
  • 14-02-13
  • |
  • 10:38
  • |
  • Quote
  • |

Nou is het een kwestie van wachten op de lingerie lijn vn zanger rinus natuurlijk

  • taxicoureur
  • |
  • 14-02-13
  • |
  • 10:42
  • |
  • Quote
  • |

@ pica ? wie is dat wandelend poezie album ??

  • moof
  • |
  • 14-02-13
  • |
  • 23:48
  • |
  • Quote
  • |
Bezig met verzenden!

Videos