De krakers geven niet op. In Winschoten is café het Pleintje gekraakt. Herman Brood werd groot in dat café.
Een van de krakers, Erik Biever, wil in het huis uit 1865 gaat wonen. Hij is van plan om, met behulp van een aantal vrienden, het huis er weer als nieuw uit te laten zien.
Biever heeft de plannen aan omwonenden uitgelegd, en merkt op dat men de actie positief moet zien. "Het pand moet er weer keurig uit gaan zien, rotzooi veroorzaken heeft geen zin. Op die manier kunnen we de rijke historie van 't Pleintje op een positieve manier en vanuit de rock 'n' roll gedachte weer op de kaart zetten", laat hij weten.
De eigenaar van het café, David Maas, is minder blij. Hij is aan het onderzoeken hoe de kraakactie kan worden beëindigd.
Reacties
alle krakers zeggen het beste voor te hebben met het door hun gekraakte pand en gaan altijd prat op hun vermogens iets sociaals ermee te gaan doen. Maar ja, het blijft links tuig, ze kunnen gewoon niets constructiefs doen...
Metaalenzo | 10-11-09 | 10:18
Gewoon der uit slaan. Het is jouw eigendom en daar dient men van af te blijven.
kleingrutter | 10-11-09 | 10:20
Als meneer Maas het nou eens niet een jaar of meer leeg had laten staan was er niks aan de hand geweest... Ik heb een broertje dood aan hen die denken wat kan mij het schelen dat de buurt er verloederd uitziet omdat ik mijn pandjes leeg laat staan. Als de gemeentes nu eens een stok kregen om dit soort praktijken tegen te gaan is het kraken ook zo afgelopen...
vannikname | 10-11-09 | 10:20
en daarna wil hij het voor een schappelijk prijsje kopen, hij woont er immers als in en heeft erin 'geïnvesteerd' en daarna gaat ie het verhuren aan amerikanen die tijdelijk een huis nodig hebben voor 6500 euri per maand, de goedbedoelende sloeber.
Causa Sui | 10-11-09 | 10:21
herman zou geen mooi cafe gewild hebben.
dus ik zeg kraken en een terring bende van make
montana bv | 10-11-09 | 10:22
vannikname | 10-11-09 | 10:20
En als ik nou mijn vrouw eens een jaar niet gebruik, ga jij haar dan uitwonen??
leef!! | 10-11-09 | 10:22
@Causa Sui
Een kraker zal het pand nooit kunnen verkopen en/of verhuren. Dat is gewoon niet mogelijk. Dus kraam aub geen onzin uit!
StijlSchrijver | 10-11-09 | 10:23
Het is toch triest dat deze mensen niet eens begrijpen dat dit hetzelfde is als een old-timer jatten van iemand die er een jaar niet in heeft gereden, met het verhaal dat je hem helemaal gaat opknappen en dus is het oké. Had hij hem maar moeten gebruiken.
Eng volk.
timotee | 10-11-09 | 10:24
Krakers, ze verzinnen altijd weer iets nobels om iets af te pakken wat niet van hen is. Wees toch eens eerlijk, je wilt niet betalen om in een huis te wonen en van werken word je moe, zo klaar dat is niet zo moeilijk toch ?.
leijpeideaud | 10-11-09 | 10:26
leef!! | 10-11-09 | 10:22
Post eerst maar eens een foto van je vrouw.
en nu ff serieus | 10-11-09 | 10:27
@leef!!: nee, en ik snap je punt. Overigens is jouw vrouw niet jouw bezit maar dat terzijde... Er is (was) in NL nou eenmaal een wet die kraken toestond na 1 jaar leegstand. Of je het met die wet eens bent of niet... Zo is het het nou eenmaal en niet anders. Dat wist meneer Maas ook. Ga dan niet huilie huilie doen. er zijn goede alternatieven, zoals antikraak...
vannikname | 10-11-09 | 10:27
jawel, want ik ken er die zo grachtenpandjes hebben gekocht, denk ff niet dat iedere kraker een achterlijke debiel is die niets te makken heeft, dommerd. Dat is wat ze wel willen dat jij denkt, maar niet iedereen is even eerlijk, hoor, hoe onaangenaam dat klinkt voor jou, sukkel.
Causa Sui | 10-11-09 | 10:29
@Causa Sui: misschien moet je even terug naar Fok! Vraag je moeder even hoe dat exact moet...
vannikname | 10-11-09 | 10:30
Als ze het zo nodig willen opknappen stel ik voor dat ze een bedrijfje oprichten dat gratis oude panden komt opknappen. Je weet wel 's ochtends naar je werk om dan aan het einde van de dag weer naar huis gaan.
Oh wacht het zijn krakerts en zijn links laat ook maar.
Baksteenschoen | 10-11-09 | 10:31
@Baksteenschoen | 10-11-09 | 10:31
Van het geld dat ze me opknappen verdienen kunnen ze toch mooi in een caravan wonen zoals de gemiddelde Pool.
small_town_dude | 10-11-09 | 10:33
Ik had begrepen dat Herman daar al een tijdje niet meer kwam.
targus | 10-11-09 | 10:34
@leijpeideaud: Ik heb het ook niet zo op kraken maar heb je enig idee hoeveel er gewoon werken.. Het probleem is de media. Als zij krakers filmen, filmen ze altijd de stereotypes, net als bij Marokkanen de bontkraagjes en bij PVV aanhangers de van macdonalds levenden boeroep types..
een hoop krakers hebben gewoon en goede baan en je zou ze ook niet 123 als (stereotype) kraker herkennen...
vannikname | 10-11-09 | 10:34
wat niet van jou is moet je met je klauwen van af blijven.
bekijketff | 10-11-09 | 10:36
Ik zeg; stuur Bentje er op af met een riek!!!
skippy69 | 10-11-09 | 10:39
nee bijv heel kort; ze richten een vereniging oid op, zeg als rechtspersoon, beetje geld erin, aflossen hypotheek en die is dan heel laag, later waardebepaling, prijs stijgt, kraken is lucratief als de prijs laag is en komt nog lager als er smeerlappen intrekken, timeline zet zich voort; zelfs krakers nemen een baan als ze ouder worden, want geld gaat lonken he tot je 50e tussen de vlooien zitten is ook een keer niet meer leuk, dan enorme hypotheek te krijgen want waarde van je woning stijgt, dan kun je het of wat anders wel kopen via je deel , zoek zelf de details maar uit, woongroepen doen t ook zo.Jij bent gewoon een dom naief wannebe krakertje met romatische inslag, wat inzicht en geld mist hahaha jij komt er iig nooit :) vannick! zelfs niet als krakert.
Causa Sui | 10-11-09 | 10:39
Gelukkig mogen ze niet meer zo maar kraken en blijven zitten , gewoon de bijl erdoor halen en schoonvegen.
Causa Sui | 10-11-09 | 10:43
@Causa Sui: lieve schat! Doe even iets aan je punten en komma's. Hier en daar een hoofdletter en wij snappen het ook al maar...
vannikname | 10-11-09 | 10:44
Ik heb het zo te doen met al die arme goudeerlijke vastgoedjongens.
Bigi Bana Boy | 10-11-09 | 10:47
@Causa Sui
wat je dus zegt is dat David Maas een stelletje krakers gevraagd heeft zijn pand te kraken teneinde dit, na verloop van tijd, met een forse wist te kunnen verkopen.
Ik dacht dat je niet automatisch eigenaar van een pand wordt dat je kraakt. Dus je kunt het niet verkopen en hebt dus geen winst.
Laten we met z'n allen om de tafel gaan zitten en de geest van Herman oproepen. Kijken wat hij hiervan vindt.
-paracetamolletje nodig heeft--
drukkeagenda | 10-11-09 | 10:51
Daar heb k geen tijd voor heur, Vannick.
Causa Sui | 10-11-09 | 10:51
't pleintje (ooit een van de tofste cafés van winschoten) staat al jaren leeg, minder zal het er iig niet om worden nu het gekraakt is. ik hoop dat er iets moois van gemaakt zal worden
Imnoa | 10-11-09 | 10:53
@timotee
Als jij je old-timer op straat laat verkrotten, dan wordt hij door de gemeente binnen enkele maanden verwijderd. En dan krijg je nog een mooie boete op de koop toe.
Bij huizen heb je helaas zo'n systeem niet. Die moet er eerst komen en daarna kan het kraken pas op de schop.
_Jake_ | 10-11-09 | 10:55
huh, je moet er gewoon met je vieze poten afbluijven, hoe zo positief en hoezo veranderen.
HET IS NIET VAN JOU
ehe mag ik effe de sleutels van je auto, ik ga er wat positiefs mee doen
Stijlvollemelk | 10-11-09 | 10:56
@Imnoa: En als de gemeente nu een manier had om die vastgoedjongens beet te pakken had het nooit zo lang leeg gestaan en was er wellicht nu een andere leuk cafe geweest.. Dat is het hele probleem.
vannikname | 10-11-09 | 10:56
nee dat zeg ik niet, en ik zeg dat je ze er nu dankzij de anti kraak wet uit mag gooien, maar ik beschrijf hoe t vaak ging, want men kon zn huis niet kwijtraken want zij zaten er in.
Causa Sui | 10-11-09 | 10:57
@Stijlvollemelk:
Ik heb geen auto.
_Jake_ | 10-11-09 | 10:59
@Causa Sui
Doe is niet zo semi-intellectueel.
Leroy | 10-11-09 | 10:59
@Causa Sui | 10-11-09 | 10:51
Svp zinnen van maximaal 10 tot 15 woorden, liefst met makkelijke woorden, want anders snapt het MBO klootjesvolk het niet meer (hopelijk is deze zin onleesbaar voor Vannickdinges). Verder dank voor je verhelderende verhaal hoe crimineel die krakerts zijn.
OversteKarremans | 10-11-09 | 11:00
@vannikname
dat ook ja, het gebouw staat al jaren te verrotten, terwijl het een mooi pand en ook geen gekke locatie is. En vraag naar zo'n soort café is er zeker denk ik zo.
Imnoa | 10-11-09 | 11:00
ze vernietigen andermans kapitaal en uiteindelijk, als ze mazzel hebben want lukt niet altijd, verrijken ze zichzelf daardoor, dat is kraken, niets meer, niets minder. AL dat geleuter over we vrolijken het pleintje op, dat is hun doel niet, nooit, dat geloven alleen naïevelingen die door verontwaardiging geraakt worden,.
Causa Sui | 10-11-09 | 11:00
"terwijl het een mooi pand en ook geen gekke locatie is. "
ja wat een toeval he dat juist dat gekraakt wordt :)
Causa Sui | 10-11-09 | 11:02
Raar dat de omwonenden volgens de krakers zelf altijd zo positief zijn over de plannen van de krakers. Ook raar: "We gaan het huis helemaal opknappen en mooi maken, maar we zijn te beroerd om reguliere huur voor een regulier huis te betalen"
Korreltje Zout | 10-11-09 | 11:02
@Causa Sui
Onzin! Helaas zijn er wel teveel mensen die kraken misbruiken voor eigen winst. Maar om iedereen nu over een kam te scheren is ook niet de bedoeling.
_Jake_ | 10-11-09 | 11:03
Stamcafe van Herman? Volgens mij was dat ooit "de Peuk" in Bussum. En later nog een stuk of wat in 020.
Treurig varken | 10-11-09 | 11:10
@Causa Sui | 10-11-09 | 11:00 Precies.
Noem mij één pand in Nederland wat er qua staat op vooruit is gegaan sinds het gekraakt werd. Krakers hollen de boel uit. Alsof deze Erik Biever er ook maar één cent in zal steken om het pand op te knappen.
Krakers jatten zelfs de electriciteit die ze gebruiken. En niemand doet wat. Uitvreters, dat zijn het. Eruit meppen, dat zou moeten!
Treurig varken | 10-11-09 | 11:15
Oplossing voor krakerstuig: knokploegen.
Er zijn zat mensen die los willen gaan op krakers. Gewoon je vrienden bellen, en voor je 't weet heb je 50 man die om 4 uur snachts 5 krakers uit hun bed willen lichten.
Vooral nooit de politie bellen, die zijn er toch enkel om het een en ander administratief te verwerken.
doemijjezusjemaar | 10-11-09 | 11:16
@doemijjezusjemaar: aiii je ziet 1 klein probleem over het hoofd. Hoe lullig het ook is zij zitten daar legaal als ze volgens de regels van de wet hebben gehandeld.. Helaas pindakaas. Overigens zijn krakers slim genoeg om zonder geweld in zo'n geval te vertrekken. Mocht je dan nog losse handjes hebben zullen de ip cameratjes je haarscherp op beeld vastleggen met alle gevolgen van dien. Krakers houden net als jij ook niet van de politie. Daar je niet met 50 man altijd maar samen kan zijn zal je vroeg of laat een probleem hebben...
De antikraak wet is (nog) niet van kracht!
vannikname | 10-11-09 | 11:22
Is dat huis van die andere Herman, van Veen dus, ook ter kraak? Die zal vast geen bezwaar hebben, hij trad immers graag op aan de andere kant van de muur....
Elder of Z. | 10-11-09 | 11:24
LOL Herman's stamcafé...een van de achthonderd.
Rollins | 10-11-09 | 11:26
whahhah mensen hier kunnen krakers wel gaan afzeiken, maar helaas voor jullie mensen bestaan er serieus krakers die wel het beste voor hebben met panden. En de boel niet uitleven (zoals die buitenlandse krakers, omdt ze weten dat het maar tijdelijk is), maar er iets van maken... mja dat wilt toch niemand geloven.. dus we houden er maar over op.
vooral leuk dat mensen zoveel zeggen, maar niet eens afweten wt er in kraakscenes afspeelt.. owja dat is de gemiddelde reaguurder ntuurlijk ;)
mja ik kan het jullie niet kwalijk nemen, honderdduizenden anderen doen het namelijk ook..
ow en nog iets zodra rechtzaken zijn geweest, wordt stroom/gas/water gewoon netjes zelf betaald.. daarvoor nie nee... mja daar is wel een regeling voor te treffen, tenminste ik zou er wel voor open staan. Het gaat me niet om gratis wonen, het gaat me om het andere dinge, zoals (betaalbare) woningen voor studenten, want particulieren, naaien je ook met fucking hoge prijzen voor veel te kleine kamertjes.. en daarnaast is verloedering van de straat ook zonde en kan er veel efficienter met bijv. kantoorpanden om worden gegaan die maar uit de grond schieten en niemand die erin komt. Er staan fucking veel bedrijfspanden leeg in dit land, waarom moeten er nog zoveel bijgebouwd worden???
Mja als mensen eens wat deden met hun leegstaande verpauperde panden dan hoeft er niet eens gekraakt te worden!!! Dus huiseigenaren zorg er gewoon voor dat je pand in trek is, maak er desnoods studentenwoningen van.. geheid dat je ze in hele korte tijd allemaal heb verhuurd.
RaMoNsTeR | 10-11-09 | 11:32
@Rollins
Dit is wel een van de cafés waar hij vaak kwam, vooral omdat zijn manager daar toen de eigenaar van was.
Imnoa | 10-11-09 | 11:37
Hele grote groep mannen met grote harde knuppels er op af sturen en dan net zo lang kei en kei hard met die knuppels op die werkschuwe klodte dieven in rammen tot ze huilend en gillend de arrestatie bus in rennen of strompelen. En dan door blijven slaan tot ze roepen dat ze noooit meer aan het bezit van een ander zullen komen!
ShakeTA | 10-11-09 | 11:37
@RaMoNsTeR | 10-11-09 | 11:32 Dus huiseigenaren zorg er gewoon voor dat je pand in trek is, maak er desnoods studentenwoningen van.. geheid dat je ze in hele korte tijd allemaal heb verhuurd.
Misschien willen die huiseigenaren dat niet. Als een huurder eenmaal in een pand zit bouwt deze bepaalde rechten op en hoeft er niet zomaar meer uit. Misschien wil de eigenaar het pand wat later renoveren en verkopen. Gaat niet met hhuurders erin. Laat de huiseigenaar even ZELF bepalen wat hij met ZIJN huizen doet.
Blijf met je poten van andermans bezit af. Links tuig.
Treurig varken | 10-11-09 | 11:41
Ja allemaal leuk en aardig, echter een probleem, het pand is niet van jou lutser! Opzouten dus.
_ILT_ | 10-11-09 | 11:42
gek is dat, krakers roepen altijd om het hardst dat ze panden opknappen en verpaupering tegengaan. Heeft iemand ooit resultaat gezien? Ik niet in ieder geval, en ik heb naast een monumentaal kraakpand gewoond, wat verschrikkelijk werd beklad en volledig werd uitgeleefd.
BigFoot | 10-11-09 | 11:43
"bestaan er serieus krakers die wel het beste voor hebben met panden"
'Tuurlijk. Net als er autokrakers zijn die het beste voor hebben met uw stereoinstallatie.
Withnail | 10-11-09 | 11:45
@RaMoNsTeR
je hebt op veel punten gelijk.
Maar vertel mij nu niet dat er stroom enz. betaald wordt. Aftappen dat is de regel en dat weet jij ook. Je bent het braafste jongetje van de klas hoor.
In Limburg worden de leegstaande bedrijfspanden al door studenten en starters, met toestemming van de Gemeente, bewoond. Goede oplossing.
drukkeagenda | 10-11-09 | 11:46
@RaMoNsTeR
Gewoon met je linksche poten van mijn spullen afblijven dan overkomt jou niks en ik kan doen met MIJN pand wat ik wil.
kleingrutter | 10-11-09 | 12:08
Ik schrok me rot. Dacht dat ze Ria's gekraakt hadden...
Speitoptantje | 10-11-09 | 12:17
Gewoon dat huis vol met stront spuiten ...
Vliegenvanger | 10-11-09 | 12:34
Leuk om aan de hand van dit soort topics, te zien hoeveel links tuig zich hier regelmatig ophoudt.
Ja, het is hier toch leuker dan bij j**p.nl
Bulletje Bloedworst | 10-11-09 | 12:51
@Bulletje Bloedworst: ga jij eens heel snel weer op je heftruck zitten!
vannikname | 10-11-09 | 13:40
-weggejorist-
flrpt2 | 10-11-09 | 15:33
Causa Sui | 10-11-09 | 10:29
ik ben niet tegen kraken als dat leegstand en verloedering voorkomt.
maar in de praktijk zijn krakers vaak van die verwende kereltjes uit middenklasse of nog rijkere families die precies weten wat ze doen (weten precies hoe de kraakwet in mekaar steekt, en dat lukt echt niet als je alleen vmbo hebt). en die hun hele jeugd zijn opgevoed met het idee dat als ze iets willen, een nieuwe computer ofzo, papa het meteen even voor ze gaat halen. hebben nooit het woord 'nee' geleerd, kennen de waarde van geld niet: dat je als simpel studentje NIET in de grachtengordel kan wonen begrijpen ze niet.
ze mogen dan als ze 20 jaar zijn ongewassen en met dreadlocks rondlopen, maar als ze straks klaar zijn met studeren trekken ze een mooi pak aan en versieren via papa's vriendjes een leuk baantje. kopen een eigen huisje, en gaan dan janken als dat plotseling gekraakt blijkt.
******** | 10-11-09 | 16:34
koop het, haal je horeca vergunning, en maak er een kroeg van.......
tomatentros | 10-11-09 | 17:19
Ah! De achterban van de vastgoed maffia heeft ook weer veel te blaten zie ik? Aan veel reacties te lezen hebben jullie nog steeds de ballen verstand van dit onderwerp en de zaken daaromheen. Toch +1 voor SN dat er eindelijk eens een wat positievere draai aan een kraakbericht wordt gegeven!
dutchdj | 10-11-09 | 18:00
Even volhouden en dan in 2010 mogen ze keihard eruit gegooid worden..
Necramonium | 10-11-09 | 18:13
@dutchdj | 10-11-09 | 18:00
Het is zo simpel. Het is niet van jou dus blijf je er vanaf.
Meer hoef je niet te weten.
Life is so simpel sometimes.
kleingrutter | 10-11-09 | 18:16
En Herman zag dat het goed was.
SantaX | 10-11-09 | 19:28
Huis kraken = botten kraken... grrrr... Als het alternatief is studenten je huis uit te laten wonen met hun vieze levensstijl steek ik het nog liever in de brand!!!
(ja, en generaliseren mag)
AarsJeuk | 10-11-09 | 19:29
Maar dat mag toch helemaal niet meer?
frickY | 10-11-09 | 19:54
Schande! (zeg ik als oud Pleintje ganger)
Jens Jeremies | 10-11-09 | 20:16
David maas is een dikke lul die mooie panden laat verloederen. Kraken is toch een stuk meer Rock 'n Roll dan die suffe huisjesmelkerij.
@Fricky heuswel. De 1e kamer moet nog oordelen. En ook daarna wordt het moeilijk om mensen eruit te flikkeren. En terrecht. Al heb ik persoonlijk wel een tyfus hekel aan alle buitenlandse 'krakers' dat hier lekker goedkoop komt drugsgebruiken en zuipen en in hun eigen 'woning' schijten en die kraken zo'n negatief imago geven.
Phobophrysk | 10-11-09 | 20:18
Erik Biever, wil in het huis uit 1865 gaat wonen.
ben ik echt de enigste vandaag die deze fout ondekt?
Khadafi | 10-11-09 | 21:41
ehhm .. ONTDEKT bedoel ik natuurlijk
Khadafi | 10-11-09 | 21:42
hehe
Khadafi | 10-11-09 | 21:43
Phobophrysk | 10-11-09 | 20:18
Nou en? Al laat hij mooie panden verloederen, het is toch zijn eigendom. Mag er mee doen wat hij zelf wilt, gewoon een zwak excuus om graties ergens te wonen voor mensen die ik niet anders zie als een stel parasitaire zwervers. Voeren geen donder uit onder het motto woningtekort en ander onduidelijk geklaag over het ''systeem''. Het enige wat er wel sterk aan is is hun lijfgeur. Hulde aan nl.wikipedia.org...
pepper | 10-11-09 | 22:24
Als ik de discussies hier zo lees, dan kom ik toch op één oplossing voor pandeigenaren die last hebben van krakers: knieschijven van de krakers stuk maken. En de meeste panden hebben geen rolstoelopgang. Probleem lost zichzelf binnen no time op. En geen vaste woon of verblijfplaats, geen uitkering. Scheelt een hoop geld.
rhythm | 10-11-09 | 23:28
En als aanvulling: Als je daarna denkt in mijn auto te kunnen slapen, dan gaan er nog wel wat meer onderdelen stuk.
rhythm | 10-11-09 | 23:31
pepper | 10-11-09 | 22:24
Zo, net terug van je eerste hoorcollege Inleiding Politicologie? Misschien de volgende keer even wachten tot je ook netjes je Inleiding Burgerlijk Recht en (nu dus ook) Strafrecht hebt gevolgd.
Het principe van kraken ontvouwt zich als een conflict tussen het 'Recht op Wonen' en het 'Eigendomsrecht'. Dat is niet hetzelfde als 'Het recht op een auto', of 'Het recht in de Binnenstad van Amsterdam te wonen zonder daarvoor te betalen'. Het 'recht op wonen' hoort eerder thuis in het rijtje 'recht op eten', 'recht op voldoende rust' en andere fundamentele mensenrechten.
Hoewel je als huiseigenaar een hoop rechten hebt, heb je ook plichten. Die worden nog al eens vergeten, want hé, het is jouw eigendom. Je mag doen met je eigen auto wat je wilt, toch? Niet helemaal. Ook rijd je met jouw eigendom alleen 30 in de bebouwde kom, gordels zijn verplicht. Het is niet meer dan normaal dat in een overbevolkt stedelijk gebied de Gemeente huiseigenaren verplicht kan stellen iemand in het huis te laten wonen.
Het is precies daarom dat er zoveel weerstand is tegen de nieuwe anti-kraakwet; er zijn geen verstrekkende consequenties verbonden aan leegstand voor de pandjesbazen. Zo zou de wet pandjesbazen na een x aantal maanden leegstand kunnen verplichten het pand te renoveren, zodat het verkocht dan wel verhuurd kan worden. Doen ze dat niet, dan wordt het pand eigendom van de gemeente, die er - je raadt het al - nette, eerlijke huurders in stopt.
Om nog maar even de auto-vergelijking te maken; wanneer jij je op de openbare weg begeeft, heb je het récht in jouw eigendom van A naar B te reizen. Je hebt daarbij de plicht te letten op medeweggebruikers; doe je dat niet, dan maak je inbreuk op andermans recht op leven.
Antikraak is natuurlijk geen optie; dat zijn gewoon huurders zonder rechten. Het komt pandjesbazen bijzonder goed uit dat zij meer rechten krijgen, en de huurders minder. Bovendien is de boete die staat op leegstand ver onder de woekerwinsten die ermee behaald worden.
Knokploegen?; dat is gewoon jaloerse onmacht. Geef liever weldoordacht commentaar.
Drnitro | 11-11-09 | 07:38
Om het Pleintje nou het stamcafe van Herman te noemen .. dat gaat wel erg ver. Ik zat er 4 dagen per week, samen met mijn vrienden, van 75 t/m 79. Dan ben je pas stamgast.
Vorig jaar nog eens langs gelopen, wat een verloederde zooi. De hele omgeving idem trouwens. Ik woonde een straat verderop destijds, maar daar lijkt het nu op een oorlogszone. Leegstand, louche winkeltjes, dichtgetimmerde panden met dubieuze horeca, criminele figuren op straat ..
Van mij mogen ze die hele zooi daar kraken om er wat nuttigs mee te gaan doen.
noorderling | 11-11-09 | 09:01
@pepper | 10-11-09 | 22:24
Nog even een toevoeging: je link geeft meteen de zwakte van die link aan.
Want wie verdient meer eer: de pandeigenaar die het laat leegstaan en verloederen, of de kraker die de bouwval overneemt, weer hersteld en een functie geeft?
Nog even doorstuderen dan maar!
noorderling | 11-11-09 | 09:08
Stelletje Brood-rovers...
Jan Gordelroos | 11-11-09 | 10:19
Khadafi | 10-11-09 | 21:41
rik Biever, wil in het huis uit 1865 gaat wonen.
ben ik echt de enigste vandaag die deze fout ontdekt?
Ik ben bang van wel... Echter wij zien wel een kapitale fout!
Het is enige en niet enigste..
vannikname | 11-11-09 | 10:27
@RaMoNsTeR | 10-11-09 | 11:32
@Drnitro | 11-11-09 | 07:38
Maar je kunt natuurlijk WEL gewoon met je stinkpoten van andermans spullen afblijven.
Of deaudgaan, dat kan ook.
"Recht op wonen" ten koste van mijn investering? In deze woningmarkt ? Pleurt een eind op zeg. Het overgrote deel van de door jullie beschreven "pandjesbazen" zijn particulieren of kleine ondernemers die momenteel niet 1,2,3 weten wat ze met hun pand aanmoeten. Omdat het slecht gaat met de economie bijvoorbeeld.
Wie denk je dat als het ongewassen og-dievengilde toeslaat het eerste de sigaar zijn? De grote pandjesbazen met legio criminele connecties zeker? Laat me niet lachen zeg, stelletje goedpratende uitvreters.
Symmachus | 11-11-09 | 10:37
Als hij het zo mooi wilt maken en er in wilt gaan wonen, waarom koopt hij het dan niet met een net hypotheekje van de Rabo ofzo.
dikhoft | 11-11-09 | 10:46
Krakers zijn blut dus een pand opknappen is in die kringen een groot woord. Proberen de afvoer te fixen met plakband, en de lekkage van het dak oplossen door er een stuk zeil overheen te gooien. Dan houdt het opleuken van panden door krakers wel aardig op geloof ik. Het blijft verbazingwekkend dat krakers altijd voor een pand op een A lokatie gaan, en het boeit ze weinig of zo'n pand inderdaad al wel lang genoeg leeg staat. Dit terwijl er legio kantoorgebouwen en loodsen op oude industrieterreinen al jaaaaaaaren leeg staan. Laat ze die panden dan lekker kraken, daar kan weinig meer aan kapot en ze zitten niemand in de weg.
Basje1738 | 11-11-09 | 12:28
herman = cool
+1
paco007008 | 11-11-09 | 15:55
Op dezelfde achterbakse slinkse door linkse politici gefasciliteerde manier is er een gebouw van het Waternet in Amsteredam, een monument, in handen gekomen van een of andere krakerskoning uit de jaren 80 of 90.
Doet je toch een beetje twijfelen aan de nobele motieven van deze idealisten.
Snut Nose | 11-11-09 | 16:56
Wie heeft trouwens gezegd dat de eigenaar van dit cafe een goudeerlijke vastgoedjongen is? (ik weet niet meer wie, maar ik zag dit flutargument ergens hierboven)
Het kan ook gewoon iemand met een cafe zijn die dus nu zonder inkomsten zit, en ook naar zijn pand kan fluiten, want dat wordt zeker weten never nooit niet meer waard nadat krakers er met hun tengels aangezeten hebben.
Dat is namelijk nog NOOIT gebeurd.
Zou dat nu na 30-40 jaar kraakgeschiedenis opeens anders zijn?
Snut Nose | 11-11-09 | 17:01
@noorderling
wanneer hebben krakers een pand gekraakt, opgeknapt en de functie hersteld?
(dus ze zijn weer vertrokken en de eigenaar heeft er nu mensen in wonen?
Of bedoel jij met het herstel van de functie dat er nu krakers in 'wonen'?)
Snut Nose | 11-11-09 | 17:43